Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Liittynyt
28.09.2018
Viestejä
164
Perkele, apuja kaivataan.
Pari päivää sitten tuli laitettua Sharkset taakse ja yhden parin kilsan testilenkin heitin ja kaikki tuntu toimivan ihan ok.
Nyt tänään olin lähössä liikkeelle nii alkokin takaa kuulumaan helvetinmoinen humina, ei siis normaali moottorin humina vaan selvästi jotenkin resonoi tms.
Jousia asennettaessa laitoin takarenkaan molemmin puolin ne kaks "washeria" (laakeri tms?) kuten ohjeessa oli.
Screenshot_20220907-225839_Acrobat for Samsung.jpg


Jännä asia on se että heti kun takarenkaan pultteja löysää niin humina loppuu. Mutta se ei nyt tosiaan ole ratkaisu tässä.
Voiko olla että joku laakeri paukkunut takarenkaasta?
Kilsoja laudalla vasta ehkä joku 400km.

Vähän paska video asiasta mutta ehkä tosta jotai suuntaa saa äänestä.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
959
No se kumin puhkeaminen tapahtuu tasan kahdesta syystä. Eka on huono tuuri, oot ajanu jonkun päältä ja siitä tullu ja toinen huomattavasti yleisempi on se et porukka ei hiffaa kattoa ilmanpaineita. Omassa vanhassa xiaomissa ne paineet tippu sieltä 50psi yllättävän nopeasti ja niitä sai vähintään kerran viikossa tarkistella, mieluusti useammin. Tolla kikalla 1800km ilman mitään rengasrikkoa, lauta kun meni eteenpäin niin viikon päästä uus omistaja pisti viestiä et kumi puhki. Varmaan voitte arvata oliko tarkistellu paineita?

Ajoin kans ite omalla M365 pari kertaa ihan kunnon kaatosateessa, en ollu parannellu vedenkestoa mitenkään ja ei kyllä minkäänlaista ongelmaa ilmennytkään. Se on ihan hyvin vesieristetty, ei niin hyvin ku Ninebot mut riittävän hyvin. Oma oli tosin Essential joten en tiedä sit onko tohon kolmoseen muutettu jotain vaiko ei, uskoisin et ei ainakaan huonompaan suuntaan. En silti tosin kannusta ajamaan sateessa koska se nyt on vaan vähän perseestä ja aika vaarallistakin.
Ihan totta kyllä, paineet putoaa naurettavan nopeasti. Itse ajoin pullon jämien yli (näkyi vasta paluumatkalla auringossa)... Oon lähinnä vaan lukenut näistä Xiaomeista ja sadevaurioista, siksi extravarovainen oman kanssa. Vois Xiaomi rakennuttaa scuutin sisään ton kompuran :D Maksais varmaan sen 5€ extraa.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 879
No se kumin puhkeaminen tapahtuu tasan kahdesta syystä. Eka on huono tuuri, oot ajanu jonkun päältä ja siitä tullu ja toinen huomattavasti yleisempi on se et porukka ei hiffaa kattoa ilmanpaineita. Omassa vanhassa xiaomissa ne paineet tippu sieltä 50psi yllättävän nopeasti ja niitä sai vähintään kerran viikossa tarkistella, mieluusti useammin. Tolla kikalla 1800km ilman mitään rengasrikkoa, lauta kun meni eteenpäin niin viikon päästä uus omistaja pisti viestiä et kumi puhki. Varmaan voitte arvata oliko tarkistellu paineita?
Uskallan olla hieman eri mieltä. Toki, itsellä on huonoa tuuria matkassa monessa mutta viisiköhän (vai jo kuusi) noita renkaita on jo M365 Pro laitettu. Paineet tsekataan kyllä säännöllisesti ja eilen viimeksi vähän pidemmän ajan jälkeen pudotus noin 0,2bar joten eipä ainakaan itsellä merkittävästi katoa. Taitaa suurin osa kadota pumppua irrottaessa.
Mutta paikasta ja maastosta jne riippumatta renkaita on siis mennyt. Kohtuullisen varovaisella ajamisellakin vielä joten kyllä niitä valitettavasti "saa rikottua" vaikka toimisi miten.

Ajoin kans ite omalla M365 pari kertaa ihan kunnon kaatosateessa, en ollu parannellu vedenkestoa mitenkään ja ei kyllä minkäänlaista ongelmaa ilmennytkään. Se on ihan hyvin vesieristetty, ei niin hyvin ku Ninebot mut riittävän hyvin. Oma oli tosin Essential joten en tiedä sit onko tohon kolmoseen muutettu jotain vaiko ei, uskoisin et ei ainakaan huonompaan suuntaan. En silti tosin kannusta ajamaan sateessa koska se nyt on vaan vähän perseestä ja aika vaarallistakin.
Tässä loppukesästä jäi omat G30 Maxit ulkosalle yöksi, koska sisäänkäynti ok-talossani oli pahasti remppa vaiheessa, lautojen sisälle tuominen olis ollut turhan v-käyrällistä puuhaa. Osui tuuheampi ukkoskuuro kohdalle, yöllä, joka jatkui aamuun saakka tasaisena sateena. Eipä kumpikaan lauta ollut moksiskaan tuosta. Aamulla ajoon normaalisti.
Märällä asfaltilla myös ajettu olosuhteiden pakosta ja sama homma, ei ole ollut murheita. Toki vain rapia 1000 km laudoilla ajettuna mutta näin täällä.
En missään tapauksessa lähtisi kertomaan tämän kaltaisia totuutena. Sitähän nuo eivät ole.

Kyllä, noissa molemmissa on jonkinlainen tiivistys. Ei, niissä ei ole mitään täydellistä tiivistystä.
Kyllä, kumpikin noista kestää vettä jonkin verran. Ei, kumpikaan noista ei kestä mitä tahansa.
Kyllä, kumpikin selviää puhtaasta sadevedestä helposti muutaman kerran. Ei, kumpikaan ei kestä loputonta uittamista.

Eli ei niitä ongelmia vähänkään asiallisemmalla laudalla (eikä välttämättä millään) tule heti. Lakattu piirilevy sietää kosteutta ihan ok, tiivistystäkin on jne. Mutta jos/kun se vesi valuu kytkimen sisälle tai vastaaviin, ongelmia on aikaa myöden luvassa. Ja suojaamattomissa huomattavasti nopeammin. Moottorin jne osalta on vielä suurempi arvoitus, miten pidemmällä ajalla reagoivat. En siis ottaisi turhia riskejä ja jos olisin käytettyä lautaa ostamassa niin "toimii hyvin sateessakin" jäisi aivan varmasti hankkimatta.

En väitä, etteikö osa laudoista kestäisi kosteutta ja pahempia kelejä, mitä kuski. Mutta noilla mainituilla laittaisin kyllä ainakin sen silikonin "mittariston" päälle ihan sen kytkimenkin vuoksi. Ja muutoinkin miettisin, millaisen riskin on valmis ottamaan. Ei noita ole uitettaviksi kuitenkaan tehty.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 392
Uskallan olla hieman eri mieltä. Toki, itsellä on huonoa tuuria matkassa monessa mutta viisiköhän (vai jo kuusi) noita renkaita on jo M365 Pro laitettu. Paineet tsekataan kyllä säännöllisesti ja eilen viimeksi vähän pidemmän ajan jälkeen pudotus noin 0,2bar joten eipä ainakaan itsellä merkittävästi katoa. Taitaa suurin osa kadota pumppua irrottaessa.
Mutta paikasta ja maastosta jne riippumatta renkaita on siis mennyt. Kohtuullisen varovaisella ajamisellakin vielä joten kyllä niitä valitettavasti "saa rikottua" vaikka toimisi miten.



En missään tapauksessa lähtisi kertomaan tämän kaltaisia totuutena. Sitähän nuo eivät ole.

Kyllä, noissa molemmissa on jonkinlainen tiivistys. Ei, niissä ei ole mitään täydellistä tiivistystä.
Kyllä, kumpikin noista kestää vettä jonkin verran. Ei, kumpikaan noista ei kestä mitä tahansa.
Kyllä, kumpikin selviää puhtaasta sadevedestä helposti muutaman kerran. Ei, kumpikaan ei kestä loputonta uittamista.

Eli ei niitä ongelmia vähänkään asiallisemmalla laudalla (eikä välttämättä millään) tule heti. Lakattu piirilevy sietää kosteutta ihan ok, tiivistystäkin on jne. Mutta jos/kun se vesi valuu kytkimen sisälle tai vastaaviin, ongelmia on aikaa myöden luvassa. Ja suojaamattomissa huomattavasti nopeammin. Moottorin jne osalta on vielä suurempi arvoitus, miten pidemmällä ajalla reagoivat. En siis ottaisi turhia riskejä ja jos olisin käytettyä lautaa ostamassa niin "toimii hyvin sateessakin" jäisi aivan varmasti hankkimatta.

En väitä, etteikö osa laudoista kestäisi kosteutta ja pahempia kelejä, mitä kuski. Mutta noilla mainituilla laittaisin kyllä ainakin sen silikonin "mittariston" päälle ihan sen kytkimenkin vuoksi. Ja muutoinkin miettisin, millaisen riskin on valmis ottamaan. Ei noita ole uitettaviksi kuitenkaan tehty.
Renkaat on vähän tuuripeliä. Kolmantena syynä voi myös olla ihan valmistuslaatu kun aika kiinaihmeitähän noi renkaat ovat. Itsellä on samalla laudalla tainnut mennä kolmeen vuoteen ja 2600km about neljä rengasta. Jollain niistä mentiin varmaan 1000km ja yksi meni kahden kuukauden käytön jälkeen. Useimmiten on ollut kyse sisäkumin halkeamisesta, joka yleisimmin taitaa johtua huonoista paineista jolloin sisärengas pääsee helpommin hankautumaan.

Mitä kosteuteen tulee niin paperilla et ole väärässä mutta itse pidän siitä huolimatta noita kosteusongelmia todellisesti melko marginaalisina. Ihan vain siitä syystä ettei tässäkään threadissa ole itselle ainakaan tullut varmaan yhtään oikeaa tarinaa jossa kosteudella olisi saatu jotain rikki. Toki voi argumentoida että kosteusongelmat eivät ilmene selvästi ja lauta hajoaa pidemmällä aikavälillä mutta kuinka monella lauta nyt ylipäätään hajoaa. Jos kosteus olisi oikea ongelma niin olettaisin hajoamismäärienkin olevan huomattavasti merkittävämpiä. Lisäksi toki oma bias eli olen vetänyt samaisella laudalla ton 3v/2600km kesät ja talvet ilman mitään lisäeristyksiä ongelmitta. Olen myös pessyt kurat pois skuutista etenkin talvikautena pesuhuoneessa suihkulla useampaan kertaan. Toki joo voi olla tuuriakin matkassa mutta luulisi että tolla jos jollain laudan saa rikki jos toi on todellinen ongelma. Toki tiivistyksestä ja ip-sertifioinneista plussaa ja jos haluaa mielenrauhan takia diy-tiivistellä niin ei siitäkään mitään haittaa ole. Varmasti myös mallikohtasia erojakin on riippuen niiden suunnittelusta.
 
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
370
Mä vähän luulen et Xiaomi on ainakin vedenkeston kohdalla vetänyt vähän halvemmalla joko siitä syystä ettei tarvitse kovemmasta sertifioinnista maksaa (olettaen et se kovempi sertifikaatti vaatisi erillisen hinnan, en ole varma) tai ettei tarvitse osia erikseen vedeltä suojata.
Kuitenkin omaa lautaa jonkun verran rassanneena pitää sanoa että kiitettävän oloiset vesisuojaukset akkuosaston ympärillä on.

En mä siihen juoksevaa vettä päästäisi tai veteen dunkkaisi, mutta sadetta en ole pelännyt jos tarve on tullut ajaa sadekelin aikana. Takuu toki voi kosteusindikaattorien takia mennä, mutta itsellä se ei ole ongelma kun omien säätöjen vuoksi takuu kusee kuitenkin.
Näytön lasille joku suoja ja vaikka ilmastointiteippi pahimpien saumojen kohdalle ohjustangossa niin kyllä laite perussateet kestää.
Viileät kelit ja kosteuden kondensointi sitten asia erikseen.

Rengasrikkoja ei itselle ole osunut, mutta ajossahan tuo on ollut vasta kaksi kesää. Nelinumeroisia kilometrejä kyllä on jo helposti kellotettu. Renkaat tuli viime kesänä kyllä vaihdettua 8½":sta 10":n kumeihin että siinä mielessä tuli tilanne nollattua.
Ja edelleen lautailijoille pakko mainostaa tuota Xiaomin pumppukompuraa. Sillä ei valu paineet ulos kuten huoltsikan pumpulla tai mukana tulleella jatkopätkällä.

Ja muistutukseksi vielä täältä aiemmin varastettu painetaulukko jonka opeilla itse olen mennyt tähän asti.
 

Liitteet

Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
26
Huomannut tossa omassa ninebot f30d että tehot hiipuu heti kun akun prosentit alkaa laskemaan siitä 80-70% alaspäin ja jossain 20-30% hyytyy aikalailla täysin. Ajanut samaa reittiä ja on ylämäkiä paljon, mutta enää en puolella akulla lähe liikenteeseen vaan pakko ladata aina 100%. Veikkaisin että johtuu firmiksen päivityksistä mitä ei ois kannattanu päivitellä. Ilmeisesti yrittävät firmiksellä säästää akun kuntoa ettei vaan vahingossakaan menisi akku täysin 0%, jolloin akku voi hajota?
 
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
370
Huomannut tossa omassa ninebot f30d että tehot hiipuu heti kun akun prosentit alkaa laskemaan siitä 80-70% alaspäin ja jossain 20-30% hyytyy aikalailla täysin. Ajanut samaa reittiä ja on ylämäkiä paljon, mutta enää en puolella akulla lähe liikenteeseen vaan pakko ladata aina 100%. Veikkaisin että johtuu firmiksen päivityksistä mitä ei ois kannattanu päivitellä. Ilmeisesti yrittävät firmiksellä säästää akun kuntoa ettei vaan vahingossakaan menisi akku täysin 0%, jolloin akku voi hajota?
Tämähän on sähkömoottorin valitettava tapa. Aika radikaalin oloinen pudotus kylläkin. Omassa Xiomissa huomannut samansuuntaista kyllä, varsinkin kun isommat renkaat vaihdoin. Kovempi vääntö vaaditaan tietysti pyörittämään ylämäkeen joten ymmärrettävää.
Vaimon Fitnordissa sama oire mutta paljon paljon miedompana kuin itsellä. Se jaksaa kyllä vedellä huoletta maksimeilla aina 10-15% kieppeille ja sit alkaa hyytymään. Itsellä aika lailla lineaarinen tehon pudotus ja siinä 20% korvilla jo melko lailla onnetonta menoa ylämäkiin ja tasaisellakin jo hiukan.
Maksimivauhti itsellä tippuu sillä vitosella jossakin 65% korvilla arviolta.
 
Liittynyt
30.06.2022
Viestejä
25
Niin tuo softa lähtee päälle muttei sillä mitään skuutin nopeutta pysty säätämään. Unlimitedin kun valitsee ni mitään ei tapahu. 25km/h kulkee eway vieläki. KingSong soft tuneria ei saa pysymään käynnissä. Tympii raakasti koko romu!
No kyllä mulla toimi. Kokeilumielessä latasin ja toimi. Settings -> Speed Settings -> unlimited. P1-eco vaihteella 20km/h, P2/D - 30km/h, P3/S - Unlimited. Että oletko ladannut oikean apin.
 
Liittynyt
07.09.2022
Viestejä
6
No kyllä mulla toimi. Kokeilumielessä latasin ja toimi. Settings -> Speed Settings -> unlimited. P1-eco vaihteella 20km/h, P2/D - 30km/h, P3/S - Unlimited. Että oletko ladannut oikean apin.
En saanut asennettua sitä ensimmäistä versiota kun on android 12. Sitten se muokattu asentu. Kaikki muut nopeudet antaa asentaa mutta kun laittaa unlimited ni ei tapahu mitään. Siis skuutti on E-way e6075frs. Skuutissa näyttäisi olevan 1.31 firmware. Onko sulla mikä firmware?
 
Liittynyt
30.06.2022
Viestejä
25
En saanut asennettua sitä ensimmäistä versiota kun on android 12. Sitten se muokattu asentu. Kaikki muut nopeudet antaa asentaa mutta kun laittaa unlimited ni ei tapahu mitään. Siis skuutti on E-way e6075frs. Skuutissa näyttäisi olevan 1.31 firmware. Onko sulla mikä firmware?
v1.26
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
466
Ilmeisesti yrittävät firmiksellä säästää akun kuntoa ettei vaan vahingossakaan menisi akku täysin 0%, jolloin akku voi hajota?
Oiskohan menny akkuja takuuseen kun on ajettu liian äkäisesti tyhjäksi...
Tietysti tuosta voi olla eri mieltä onko se hyvä vai huono asia että rajottaavat tehoa firmis-päivityksen kautta
 
Liittynyt
28.04.2021
Viestejä
4
Sain juuri toimimaan itse sellaisella "kikalla" että spämmäsin loginia ja sitten kun pääsin sinne appiin asti (siihen missä näkee kaikki ne menut) niin vieritin vähän alas ja pidin siinä hetken :D Sitten antoi mun olla sisällä tarpeeksi kauan, että sain asetukset vaihdettua ja heitti hetkenpäästä taas ulos. Muuttui kuitenkin asetukset, eli kyllä tuon saa kai painittua vieläkin toimimaan, tuurilla :D
Sain myös toimimaan mutta kikka oli se että heti guest loginin jälkeen katkaisin netin puhelimesta. Sovellus taitaa tsekata jotain palvelimelta ja näin se jäi kesken ja sovellusta pystyi käyttämään normaalisti. Tämän jälkeen itselläni piti ottaa muutamaan otteeseen uudelleen sovelluksesta ble laitteeseen, että oikeasti sai oikeasti nähtyä arvot ja säädettyä nopeutta. Aikamoinen kikka kolmonen.
Puhelin itsellä S21 ja lauta e600max.
 
Liittynyt
30.06.2022
Viestejä
25
Tuli mieleen että onks kukaan kokeillu sellaista hackia, että asettaa feikki-gps sijainnikseen vaikka usa? Eikös siellä ole eri rajoitukset kun suomessa? Ihan vaan mielenkiinnosta. Vai asettuuko nopeus oikeasti edes sijainnin mukaan :geek:
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
466
Tuli mieleen että onks kukaan kokeillu sellaista hackia, että asettaa feikki-gps sijainnikseen vaikka usa? Eikös siellä ole eri rajoitukset kun suomessa? Ihan vaan mielenkiinnosta. Vai asettuuko nopeus oikeasti edes sijainnin mukaan :geek:
Toimii aika monessakin, tai sitten ohittaa custom softalla rajoitukset
Laillisesti pitää mainita että yli 25km/h kulkevista rekisteröimättömästä/vakuuttamattomasta sähköajoneuvosta (+puuttuvat luokat ajokortista) voi tulla aika reippaan kokoinen pikavoitto
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 522
Huomannut tossa omassa ninebot f30d että tehot hiipuu heti kun akun prosentit alkaa laskemaan siitä 80-70% alaspäin ja jossain 20-30% hyytyy aikalailla täysin. Ajanut samaa reittiä ja on ylämäkiä paljon, mutta enää en puolella akulla lähe liikenteeseen vaan pakko ladata aina 100%. Veikkaisin että johtuu firmiksen päivityksistä mitä ei ois kannattanu päivitellä. Ilmeisesti yrittävät firmiksellä säästää akun kuntoa ettei vaan vahingossakaan menisi akku täysin 0%, jolloin akku voi hajota?
hm. mulla vähän samaa ongelmaa g30maxilla. ostin laitteen kesällä ja en mielestäni aluksi huomannut tuota tehon hyytymistä edes vähän tyhjemmällä akulla. nyt tuntuu ettei täydellä akullakaan vedä ihan samalla tavalla kuin uutena.
kokeilin päivittää uusimman firmiksenkin, ei vaikutusta ongelmaan. Näin jälkeenpäin ajateltuna ei olisi kannattanut päivittää vaan koittaa modatulla softalla laittaa vähän lisää tehoja... Nyt tää uusin on lukittu, eikä modisoftaa voi enää laittaa bt:n kautta, vaan tarvii st-link- deguggerin ohjelmointia varten.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
466
Mietin tuossa jos sais asennettua USB-A latausportin lautaan mutta ei löytynyt valmiina.
Löytyi kyllä mopoille/moottoripyörille tankoon asennettavia 12/24V:llä toimivia pistokkeita mut ei vissiin suoraan käy vaan pitäis jännitteen alennin asentaa väliin?
(vai toimiiko tollainen edes näissä "alykkäissä" akuissa?)

Vaihtoehto-b jos vaan lainais virtaa näytön virtajohdoista, karkeasti veikkaisin että 5V toimii sekin
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 662
Mietin tuossa jos sais asennettua USB-A latausportin lautaan mutta ei löytynyt valmiina.
Löytyi kyllä mopoille/moottoripyörille tankoon asennettavia 12/24V:llä toimivia pistokkeita mut ei vissiin suoraan käy vaan pitäis jännitteen alennin asentaa väliin?
(vai toimiiko tollainen edes näissä "alykkäissä" akuissa?)

Vaihtoehto-b jos vaan lainais virtaa näytön virtajohdoista, karkeasti veikkaisin että 5V toimii sekin
Ei käy suoraan, pitää olla alennin välissä. Vähän räpeltämiseks menee kun pitäs akulta napata virta siihen alennuspalikkaan ja sit vetästä siitä piuha porttiin ja saada se portti pysymäänkin jossain.

En lähtis syyhkimään virtaa myöskään mistään välistäkään, saattaa näytön vaadittava virtamäärä olla siinä ja tässä sit jos latailee puhelinta samasta piuhasta, enkä kyl myöskään tiiä et onks se 12v vai 5v vai mitä se näytön virta.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
466
Ei käy suoraan, pitää olla alennin välissä. Vähän räpeltämiseks menee kun pitäs akulta napata virta siihen alennuspalikkaan ja sit vetästä siitä piuha porttiin ja saada se portti pysymäänkin jossain.

En lähtis syyhkimään virtaa myöskään mistään välistäkään, saattaa näytön vaadittava virtamäärä olla siinä ja tässä sit jos latailee puhelinta samasta piuhasta, enkä kyl myöskään tiiä et onks se 12v vai 5v vai mitä se näytön virta.
Menee räpeltämiseks joo ku pitäis tehdä vielä läpiviennit...
Ajovalosta vois varmaan lainata? G30 Maxin lamppu on aika kirkas et siihen useampi watti kyllä menee
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 662
Menee räpeltämiseks joo ku pitäis tehdä vielä läpiviennit...
Ajovalosta vois varmaan lainata? G30 Maxin lamppu on aika kirkas et siihen useampi watti kyllä menee
Joo varmaan voikin, se on tosin aika varmasti 12v se lamppu itessään sit. Omassa laudassa on suhteellisen turhat etuvalot niin oon niistä ihan minimaalisen verran virtaa lainannu ja nekin himmenee välittömästi kun ottaa ees vähän välistä, et kannattaa totakin miettiä et ootko valmis elämään sen himmeemmän valon kanssa ja/tai ostamaan erillisen lampun tankoon sit.

Ajatuksena ihan ok et olis suoraan laudan akusta piuha puhelimen latausta varten, mut ite oon järkeilly asian niin et kantaa ennemmin vaikka jossain etulaukussa matkalaturia ja latailee siitä kun lähtee räpeltämään enempää. Muistaa vaan joskus latailla sitä virtapankkia niin homma skulaa, ei sillä et ei oo koskaan kyllä ollu tilannetta missä ois pitäny saada puhelinta ladattua laudalla liikkuessa.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
466
Muistaa vaan joskus latailla sitä virtapankkia niin homma skulaa, ei sillä et ei oo koskaan kyllä ollu tilannetta missä ois pitäny saada puhelinta ladattua laudalla liikkuessa.
Lähinnä tuli koko ajatus mieleen kun mietin noita potentiaalisia sähkökatkoksia tulevana talvena ja lauta seisoo eteisessä joutavana, niin ottais sen vaikka virtapankiksi käyttöön...
 
Liittynyt
04.02.2017
Viestejä
494
Lähinnä tuli koko ajatus mieleen kun mietin noita potentiaalisia sähkökatkoksia tulevana talvena ja lauta seisoo eteisessä joutavana, niin ottais sen vaikka virtapankiksi käyttöön...
Tosiaan lauta voisi olla varalla valonlähteenä, jos sähköt menee pimeään aikaan. Omassa NIUssa on päivävalo ja sitten normaali valo vielä valittavana.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 879
Renkaat on vähän tuuripeliä. Kolmantena syynä voi myös olla ihan valmistuslaatu kun aika kiinaihmeitähän noi renkaat ovat. Itsellä on samalla laudalla tainnut mennä kolmeen vuoteen ja 2600km about neljä rengasta. Jollain niistä mentiin varmaan 1000km ja yksi meni kahden kuukauden käytön jälkeen. Useimmiten on ollut kyse sisäkumin halkeamisesta, joka yleisimmin taitaa johtua huonoista paineista jolloin sisärengas pääsee helpommin hankautumaan.
Kyllähän tuo vastaa jokseenkin omia kokemuksia. Oli paineet kunnossa ja ajeli miten tahansa, renkaita menee jos on mennäkseen.
Sisärenkaita on mennyt yksi ilman syytä, antoi siis periksi saumasta. Toki vaihdon ulkorenkaan samalla kun oli jo kilsoja takana. Sitten on ollut viiltoa ja pistoa jne. Ei niille oikeastaan mitään voi jos aikoo laudalla ajaa.

Ja paineet tulee kyllä kateltua riittävän usein, silti noita menee.

Mitä kosteuteen tulee niin paperilla et ole väärässä mutta itse pidän siitä huolimatta noita kosteusongelmia todellisesti melko marginaalisina. Ihan vain siitä syystä ettei tässäkään threadissa ole itselle ainakaan tullut varmaan yhtään oikeaa tarinaa jossa kosteudella olisi saatu jotain rikki. Toki voi argumentoida että kosteusongelmat eivät ilmene selvästi ja lauta hajoaa pidemmällä aikavälillä mutta kuinka monella lauta nyt ylipäätään hajoaa. Jos kosteus olisi oikea ongelma niin olettaisin hajoamismäärienkin olevan huomattavasti merkittävämpiä. Lisäksi toki oma bias eli olen vetänyt samaisella laudalla ton 3v/2600km kesät ja talvet ilman mitään lisäeristyksiä ongelmitta. Olen myös pessyt kurat pois skuutista etenkin talvikautena pesuhuoneessa suihkulla useampaan kertaan. Toki joo voi olla tuuriakin matkassa mutta luulisi että tolla jos jollain laudan saa rikki jos toi on todellinen ongelma. Toki tiivistyksestä ja ip-sertifioinneista plussaa ja jos haluaa mielenrauhan takia diy-tiivistellä niin ei siitäkään mitään haittaa ole. Varmasti myös mallikohtasia erojakin on riippuen niiden suunnittelusta.
Tästä voidaan olla montaa mieltä. Ja molemmat ovat oikeassa.

Kyllä se lauta kestää puhdasta vettä monessa paikassa ainakin jonkin aikaa joten ongelmia ei ole heti luvassa. Ja kuten todettua, lakattu piirilevy tms kestää kyllä varsin hyvinkin vettä. Varsin moni on myös tehnyt omia lisäeristyksiä lautaan joten edes saman merkin ja mallin laudat eivät välttämättä ole vertailukelpoisia.

Vastaavasti kosteuden aiheuttamat vauriot ovat sellaisia, joita ei läheskään jokainen tunnista riittävän tarkasti. Eli ne mahdolliset ongelmat menevät todella helposti aivan muun piikkiin. Ei siis voi mitenkään varmasti sanoa, etteikö joku vähemmän yleinen virheilmo tms olisi kosteudesta johtuva.

Toki itsekin olen lautaa pessyt kärcherin fillaripesurilla. Järkeä käyttäen ja jonkin tason riskin hyväksyen luonnollisesti.

Mutta joka tapauksessa olen sitä mieltä, että lauta ja vesi on riski. Riski, joka on syytä tiedostaa ja itse harkita, miten paljon haluaa itse sitä riskiä ottaa. Enkä näe tarpeen väittää riskittömäksi koska näitä nykylautoja ei pääsääntöisesti tehdä kaikkia olosuhteita kestäviksi ja ongelmat tulevat helposti vasta pitkän ajan kuluttua, eivät heti.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 879
Lähinnä tuli koko ajatus mieleen kun mietin noita potentiaalisia sähkökatkoksia tulevana talvena ja lauta seisoo eteisessä joutavana, niin ottais sen vaikka virtapankiksi käyttöön...
Ei kannata jos normaalissa käytössäkin ei ole tarvetta. Samalla rahalla saat ilman vaivan näköä melko järeän pankin suoraan valmiina. Muutoinkin laudan akun kanssa oikosulkuvirrat ovat varsin rajut joten ihan miten vaan ei kannata lähteä virittelemään vaan syytä tietää, mitä tekee.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Uudessa MAX G30 laudasssa on näköjään erilainen kontrolleri ja on myös vaihdettu "liittimetön" kiinnitys kontrollerilta moottorille tuleville johdoille.

Tämän myötä ei enää myöskään onnistu custom firmawaren laittaminen ilman ST-link kaapelin käyttämistä.

Mikään ei tietenkään estä vaihtamasta "vanhanmallista" kontrolleria uuden tilalle ja tinaamasta kontrollerin sekä moottorin välille uusia liittimiä.

Capture.JPG
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
466
Niin tuosta uudesta kontrollerista oli pari sivua sitten mainittu.


Ali mainosti orkkis kontrollereita(vanhan mallisia) 35€, ei mitenkään hurja investointi jos haluaa tehdä omia säätöjä
Tosin moottorille menevistä piuhoista puuttuu ne pikaliittimet uudessa mallissa jos muistan oikein, eli pikkuisen joutuu kolvaamaan itse
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Niin tuosta uudesta kontrollerista oli pari sivua sitten mainittu.


Ali mainosti orkkis kontrollereita(vanhan mallisia) 35€, ei mitenkään hurja investointi jos haluaa tehdä omia säätöjä
Tosin moottorille menevistä piuhoista puuttuu ne pikaliittimet uudessa mallissa jos muistan oikein, eli pikkuisen joutuu kolvaamaan itse
Nämä Alin sekä eBayn kontrollerit on kiinankopioita eikä niihin voi laittaa custom firmawarea ja niissä ei edes toimi moottorijarrutus.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
26
Nämä Alin sekä eBayn kontrollerit on kiinankopioita eikä niihin voi laittaa custom firmawarea ja niissä ei edes toimi moottorijarrutus.
On siellä oikeita alkuperäisiäkin kontrollereita, mutta hinta on sitten jotain 70 eurosta ylöspäin..
Mutta hinnasta riippumatta se on aika arpapeliä että mitä sieltä tulee, pitää tuotteiden arvosteluja lukea ja niistä päätellä että mitä on tilaamassa.
Kiinalaiset tykkää kusettaa aina jos vain mahdollista, niin myyvät myös niitä feikkipaskoja korkeillakin hinnoilla ja tuotekuvina saatetaan käyttää orkkis kontrollerin kuvia vaikka feikkiä myydään...
Ja vaikka olisi oikeatkin tuotekuvat niin ne feikki kontrollerit on sen verran samankaltaisia orkkiksen kanssa että varmaan monet ei edes erottaisi niitä.
 
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
26
hm. mulla vähän samaa ongelmaa g30maxilla. ostin laitteen kesällä ja en mielestäni aluksi huomannut tuota tehon hyytymistä edes vähän tyhjemmällä akulla. nyt tuntuu ettei täydellä akullakaan vedä ihan samalla tavalla kuin uutena.
kokeilin päivittää uusimman firmiksenkin, ei vaikutusta ongelmaan. Näin jälkeenpäin ajateltuna ei olisi kannattanut päivittää vaan koittaa modatulla softalla laittaa vähän lisää tehoja... Nyt tää uusin on lukittu, eikä modisoftaa voi enää laittaa bt:n kautta, vaan tarvii st-link- deguggerin ohjelmointia varten.
Juu itelläkin uutena tuntui vetävän hyvin vaikka akkua oli vain puolet jälellä. Typeränä päivittelin firmistä ja huonompaan kuntoon vaan mennyt. Ite aattelin ton st-linkin kans hommata ja pistää vanhan firmiksen sisään+rajoitukset pois.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
On siellä oikeita alkuperäisiäkin kontrollereita, mutta hinta on sitten jotain 70 eurosta ylöspäin..
Mutta hinnasta riippumatta se on aika arpapeliä että mitä sieltä tulee, pitää tuotteiden arvosteluja lukea ja niistä päätellä että mitä on tilaamassa.
Kiinalaiset tykkää kusettaa aina jos vain mahdollista, niin myyvät myös niitä feikkipaskoja korkeillakin hinnoilla ja tuotekuvina saatetaan käyttää orkkis kontrollerin kuvia vaikka feikkiä myydään...
Ja vaikka olisi oikeatkin tuotekuvat niin ne feikki kontrollerit on sen verran samankaltaisia orkkiksen kanssa että varmaan monet ei edes erottaisi niitä.
En enää uskalla tilata sieltä, kun oli melkoista arpapeliä ajella kiinankopio kontrollerilla ilman moottorijarrua ja miettiä pääseekö ehjänä perille.

Feikkikontrollerin erottaa eri värisestä konkasta ja vähemmästä määrää suojasilikonia piirikortilla, mutta kuvat voivat olla siitä huolimatta originaalista kontrollerista, vaikka lähettävät feikin.

Tuolta tilasin viimeksi ja on mielestäni ihan kilpailukykyinen hinta:
Tämä on vielä edullisempi, mutta mieluiten asioin kotimaisissa verkkokaupoissa:
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
26
Tämä on vielä edullisempi, mutta mieluiten asioin kotimaisissa verkkokaupoissa:
Mielenkiintoista että kuvan perusteella myyvät tuolla juuri feikki kontrolleria, olen aina olettanut että tuo olisi hyvä kauppa kun sinne täälläkin usein linkataan.

Mutta toisaalta muutama päivä sitten bongasin gigantin sivuilla että myyvät renkaita g30 maxiin, ja innostuin jopa muutamaksi sekunniksi kun hinta oli 18.90€....
MUTTA, kun tuotekuvaa katsoi niin näyttää hyvin paljon originaalilta, mutta kyseessä onkin joku feikki rengas ilman sitä "puhkeamis" suojaa sisäpuolella...
Eli ei voi välttämättä edes luotettaviin kauppoihin aina luottaa täysin.

Tässä linkki tuohon mainitsemaani gigantin renkaaseen niin ei tarvitse etsiä jos uteliaita kiinnostaa katsoa, aidoissa renkaissa sisäpuoli näyttää "sileältä" kun siellä on se venyvä pistosuoja juttu.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Mielenkiintoista että kuvan perusteella myyvät tuolla juuri feikki kontrolleria, olen aina olettanut että tuo olisi hyvä kauppa kun sinne täälläkin usein linkataan.

Mutta toisaalta muutama päivä sitten bongasin gigantin sivuilla että myyvät renkaita g30 maxiin, ja innostuin jopa muutamaksi sekunniksi kun hinta oli 18.90€....
MUTTA, kun tuotekuvaa katsoi niin näyttää hyvin paljon originaalilta, mutta kyseessä onkin joku feikki rengas ilman sitä "puhkeamis" suojaa sisäpuolella...
Eli ei voi välttämättä edes luotettaviin kauppoihin aina luottaa täysin.

Tässä linkki tuohon mainitsemaani gigantin renkaaseen niin ei tarvitse etsiä jos uteliaita kiinnostaa katsoa, aidoissa renkaissa sisäpuoli näyttää "sileältä" kun siellä on se venyvä pistosuoja juttu.
En siis tiedä myykö Curious Joe feikki- vai alkuperäisosaa, mutta pienellä varauksella, koska konkka on ainakin eri värinen, mutta muuten näyttää aidolta.

Aidossa renkaassa on tosiaan sisäpuolella paksu musta geenipinnoitus. Noilla Gigantin nakeilla ei varmaan aja kovin kauan kunnes puhkeaa.

Olen ajanut omalla laudalla yli 4000 kilometriä ja vasta kerran on pitänyt laittaa eturenkaaseen litkua, joka paikkasi keväällä renkaaseen tulleen reiän (kiitos terävien hiekoitussepelien).

Täältä löytyy myös kamelinpaskaa jos tarvitsee alkaa ihan tosissaan paikkailemaan.

rengas.JPG
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
26
En siis tiedä myykö Curious Joe feikki- vai alkuperäisosaa, mutta pienellä varauksella, koska konkka on ainakin eri värinen, mutta muuten näyttää aidolta.
Niin kuin itse hetki sitten sanoin: "feikki kontrollerit on sen verran samankaltaisia orkkiksen kanssa että varmaan monet ei edes erottaisi niitä. "
Kun katsoo yhtään tarkemmin tuota curious joen kuvaa, niin piirilevyssä lukee isolla "XBOT" jota ei originaalissa lue, siinä on myös noita pienempiä kondensaattoreita 3 kun orkkiksessa on 2 ja jos katsoo piirilevyn komponenttien asetteluja niin tuon curious joen ja orkkiksen eroavaisuuksien määrä voittaa ainakin kymmenkertaisesti samankaltaisuuksien määrän, eli aivan täysin erilainen piiri kyseessä, tuskin voi edes eri piiri revision piikkiin noin suuria eroja pistää.
Veikkaan että feikki piireissä on tahalteen yritetty tehdä saman näköistä pistämällä muutamat isommat samanlaiset komponentit piirilevylle samoihin paikkoihin ja toivotaan ettei kukaan huomaa että kaikki muu on pielessä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.06.2017
Viestejä
227
hm. mulla vähän samaa ongelmaa g30maxilla. ostin laitteen kesällä ja en mielestäni aluksi huomannut tuota tehon hyytymistä edes vähän tyhjemmällä akulla. nyt tuntuu ettei täydellä akullakaan vedä ihan samalla tavalla kuin uutena.
kokeilin päivittää uusimman firmiksenkin, ei vaikutusta ongelmaan. Näin jälkeenpäin ajateltuna ei olisi kannattanut päivittää vaan koittaa modatulla softalla laittaa vähän lisää tehoja... Nyt tää uusin on lukittu, eikä modisoftaa voi enää laittaa bt:n kautta, vaan tarvii st-link- deguggerin ohjelmointia varten.
Itsellä viritetty g30max II ja tuntuu ettei enää mene täydelläkään akulla niin hyvin kuin ennen mutta se voi johtua tottumuksesta... Skootilla ajeltu 800km.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Itsellä viritetty g30max II ja tuntuu ettei enää mene täydelläkään akulla niin hyvin kuin ennen mutta se voi johtua tottumuksesta... Skootilla ajeltu 800km.
Ulkolämpötila ja rengaspaineet?

Akussa on lämpötila-anturi, joka haistelee ja antaa moottorille vähemmän jerkkua viileässä ilmassa.
 
Liittynyt
29.06.2017
Viestejä
227
Ulkolämpötila ja rengaspaineet?

Akussa on lämpötila-anturi, joka haistelee ja antaa moottorille vähemmän jerkkua viileässä ilmassa.
Paineet kunnossa katson viikottain. Veikkasinkin tuota lämpötilan vaikutusta tai sitten vain tottumus kysymys. Tässä edelleen odotellaan Nami burn e2 sta :kahvi: sitten luulisi kulkupuolen riittävän
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
466
Noniin nyt tuli tuo G30 dhgatelta ja kulkuja 32km/h - millä ton sais ns katulailliseksi?
M365 toolsilla taitaa saada säädettyä max nopeuksia eri ajovaihteille(jos ei ole uusin firmis laudassa sisässä)
Tai orkkis appsilla laittaa regionin suomeksi
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.04.2022
Viestejä
125
M365 toolsilla taitaa saada säädettyä max nopeuksia eri ajovaihteille(jos ei ole uusin firmis laudassa sisässä)
Tai orkkis appsilla laittaa regionin suomeksi
Dodiin regionin vaihtoa ei erikseen voi ilmeisesti tehdä ninebotin apilla, ehkä se päivittyy kun laittais viimeisimmän firmiksen mutta kuten moni jo sanonut, menee customointioptio sitten siinä (ainakin se helppo tie). M365 toolssilla en ilman maksua osannut vaihtaa niin löysin sitten XiaoFlasher-työkalun jolla regionin vaihto onnistui 15s odottelun jälkeen eli nyt saa juniorit päästää hyvillä mielin liikenteeseen ja itelle sitte US-moodi tarvittaessa käyttöön :cool:
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
466
regionin vaihtoa ei erikseen voi ilmeisesti tehdä ninebotin apilla
Periaatteessa pitäis pystyä kerran se tekee sen rekisteröinnin yhteydessä...
Pitäis tutkia voiko sen uudelleen rekisteröidä toiselle käyttäjätilille.
(yritin testata muttei niiden vahvistuskoodi järjestelmä toiminut)
 
Liittynyt
18.01.2017
Viestejä
613
Koitin downflashata Ninebot max g30e II tolla scooter utilitylla android laitteella, mutta flashays epäonnistui jostain syystä. Näyttö tulee näkyviin vain kun painaa virtanäppäintä koko ajan pohjassa ja hetken päästä alkaa vilkuttamaan punaisella 10 koodia. Ei suostu yhdistämään mihinkään softaan koneella tai puhelimella. Onko mitään tehtävissä, että sais taas toimimaan vai onko brick koko vehje?

edit.1 taitaa olla just samasta casesta kyse, mistä living_death mainitsi edellisellä sivulla, eli taitaa olla tätä uutta max g30 lautaa missä muuttu tuo rakenne. Mitä siis tehdä? Oulun alueelta näiden vehkeiden osaava korjaaja voi joku ottaa yhteyttä, jos helppo raha laudan korjauksesta kiinnostaa :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.09.2022
Viestejä
2
Hei, täytyi ihan rekisteröityä tännekin jos apua saisi?
Ongelma, kugoo m4 pro korkattu paketista. Virrat päälle, voltit tippuu samantien nollaan ja vehje täysin eloton. Akku näyttää vihreää eli täyttä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 662
Hei, täytyi ihan rekisteröityä tännekin jos apua saisi?
Ongelma, kugoo m4 pro korkattu paketista. Virrat päälle, voltit tippuu samantien nollaan ja vehje täysin eloton. Akku näyttää vihreää eli täyttä.
Palauta ja ota uus, jotain akun kanssa häikkää jos se vetäsee heti nolliin ku laittaa virtoihin. Ei tota kotikonsteilla korjata.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Koitin downflashata Ninebot max g30e II tolla scooter utilitylla android laitteella, mutta flashays epäonnistui jostain syystä. Näyttö tulee näkyviin vain kun painaa virtanäppäintä koko ajan pohjassa ja hetken päästä alkaa vilkuttamaan punaisella 10 koodia. Ei suostu yhdistämään mihinkään softaan koneella tai puhelimella. Onko mitään tehtävissä, että sais taas toimimaan vai onko brick koko vehje?

edit.1 taitaa olla just samasta casesta kyse, mistä living_death mainitsi edellisellä sivulla, eli taitaa olla tätä uutta max g30 lautaa missä muuttu tuo rakenne. Mitä siis tehdä? Oulun alueelta näiden vehkeiden osaava korjaaja voi joku ottaa yhteyttä, jos helppo raha laudan korjauksesta kiinnostaa :)
Laita kuvaruutukopio tästä tilasta.

Screenshot_20220903-233336.jpg
 
Liittynyt
18.01.2017
Viestejä
613
Laita kuvaruutukopio tästä tilasta.

Emmä saa yhdistettyä tuota lautaa tuohon Scooter Utility appiin ollenkaan. Kun painan sitä laudan virtanäppäintä pohjassa, niin se lauta tulee kyllä näkyviin siihen tabletin näytölle, mutta ei suostu yhdistämään. Sitte kun ottaa virtanäppäimen pois pohjasta, niin se lauta häviää siitä tabletista näkyviltä. Pitää varmaan lähettää tuonne sähkölaudat.fi huoltoon tuo laudan kontrolleri vaihdettavaksi.
 
Liittynyt
22.09.2022
Viestejä
2
Palauta ja ota uus, jotain akun kanssa häikkää jos se vetäsee heti nolliin ku laittaa virtoihin. Ei tota kotikonsteilla korjata.
Kas kummaa. Seuraavana aamuna kaikki toimiikin normaalisti...
150kg kuormaa luvattu kantaman. Mitkä olisi tähän hyvät rengaspaineet?
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
466
Emmä saa yhdistettyä tuota lautaa tuohon Scooter Utility appiin ollenkaan. Kun painan sitä laudan virtanäppäintä pohjassa, niin se lauta tulee kyllä näkyviin siihen tabletin näytölle, mutta ei suostu yhdistämään. Sitte kun ottaa virtanäppäimen pois pohjasta, niin se lauta häviää siitä tabletista näkyviltä. Pitää varmaan lähettää tuonne sähkölaudat.fi huoltoon tuo laudan kontrolleri vaihdettavaksi.
jossain tarttu silmään että bluetooth moduuli tilttailis noissa, ja se pitää irrottaa sieltä näytön takaa hetkeksi että resetoituu
 
Liittynyt
30.09.2022
Viestejä
2
Tässä loppukesästä jäi omat G30 Maxit ulkosalle yöksi, koska sisäänkäynti ok-talossani oli pahasti remppa vaiheessa, lautojen sisälle tuominen olis ollut turhan v-käyrällistä puuhaa. Osui tuuheampi ukkoskuuro kohdalle, yöllä, joka jatkui aamuun saakka tasaisena sateena. Eipä kumpikaan lauta ollut moksiskaan tuosta. Aamulla ajoon normaalisti.
Märällä asfaltilla myös ajettu olosuhteiden pakosta ja sama homma, ei ole ollut murheita. Toki vain rapia 1000 km laudoilla ajettuna mutta näin täällä.
Itsekkin suosittelen.Nyt ajettu 2400km.Eikä mitään vikoja.Tarkistaa rengas paineet parin viikon välein.3.6baaria olen itse pitänyt.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 204
Viestejä
4 194 554
Jäsenet
70 871
Uusin jäsen
Hedelma

Hinta.fi

Ylös Bottom