Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
232
Kyllä voi muksun fillari olla aikamoisella rullalla, kun satakiloinen iskä lähtee polkemaan sillä toimistolle
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 713
Kyllä voi muksun fillari olla aikamoisella rullalla, kun satakiloinen iskä lähtee polkemaan sillä toimistolle
Nyt otat kuule itseäs niskasta kiinni ja valmistaudut polkemaan :D. Saisi muksukin hyvät naurut aamulla :D
 

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 307
Teinpäs hassusti kun en tänne katsonut aikaisemmin, mutta vahinko pääsi jo sattumaan. Satuin poistamaan tuollaisen E-Way E350 laudan "kokeeksi", jos sillä pääsisi kivasti liikkumaan kodin ja studion väliä näin kesäisellä ainakin. Ja kyllähän sillä pääsee, eli ajaa asiansa. Kuitenkin matkaa yhteen suuntaan tulee sen verran, että akku pääsee tippumaan 1-2 palkkiin ja tuntuu että mennään hieman riskirajoilla jos vaikka haluaisi piipahtaa jossain matkan varrella. Olen laturia kantanut mukana ja ladannut ennen palaamista.

Mitä olen tuotekuvia katsellut, niin vaikuttaisi aika samalta peliltä tai kopiolta Xiaomin vehkeiden kanssa ja niihin on tuota Rita + lisäakku komboa ainakin saatavilla. Onko kenelläkään tietoa tarkemmin tämän laitteen ja Xiaomin yhtäläisyyksistä / eroavaisuuksista? Mahtaisiko tuo Rita + lisäakku kombo toimia tässä vai onko kenties ainoa ratkaisua katsoa Kiinasta tms jostain isompaa akkua alkuperäisen tilalle? Ainakin näyttäisi että tuon 7.8Ah akun tilalle löytyisi 10Ah+ akkuja, tosin mittoja tms en ole vielä sen enempää selvitellyt.

Itse kyydissä ei varsinaisesti ole mitään vikaa, toki varmasti joku kalliimpi lauta hoitaa homman paremmin ja ehkä olisi alunperin pitänyt ostaa joku toinen, mutta tässä tilanteessa kun ollaan niin kiinnostaa vaihtoehdot.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
6 046
Olen rakentanut tällaisen sähkömopon maastopyörästä. Härveli kulkee moottorin vääntöä suosivalla ohjelmalla 42kmh, mutta tunnollisena kansalaisena olen rajoittanut nopeuden lain sallimaan 25kmh.

Halpiskeula on vailla vaimennuksia, mutta jo jousitus pehmentää todella paljon ajoa jäykkäkeulaan verrattuna

Tehtävää ja siistittävää on toki vielä paljon, mutta seuraavaksi pitää laittaa jalkatapit ja pehmeämpi istuin, niin on mukavaa taittaa matkaa. Ketjut ja takavaihtaja on jo poistettu, kun ei tällä poljettua tulisi kuitenkaan :)
 

Liitteet

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 656
Kovin vikaisia nämä foorumin kiinalaiset laudat. Toki täällä kirjoittelevat enemmän he joilla on ollut jotain vikaa.

Inokim ollut käytössä yli 4 vuotta ja aino ”vika” on ollut puhjennut etukumi. Huoltoja tehty nolla eikä päivitetty softia (en osaa sanoa onnistuuko edes). Akkukin tuntuu kestävän, olen odottanut että se vähän hiipuisi niin vaihtaisi isomaan (löytyy valmistajalta suoraan sopiva).
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 500
Kovin vikaisia nämä foorumin kiinalaiset laudat. Toki täällä kirjoittelevat enemmän he joilla on ollut jotain vikaa.
Sama kiinnittää omankin huomion. Es4 omassa käytössä ja 0 sekuntia käytetty ylläpitoon. Eipä siitä paljoa tule kirjoiteltua tai excelöityä jotain ilmanpaine piirakkakaavioita. Pelkkää ajoa.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 713
Kovin vikaisia nämä foorumin kiinalaiset laudat. Toki täällä kirjoittelevat enemmän he joilla on ollut jotain vikaa.

Inokim ollut käytössä yli 4 vuotta ja aino ”vika” on ollut puhjennut etukumi. Huoltoja tehty nolla eikä päivitetty softia (en osaa sanoa onnistuuko edes). Akkukin tuntuu kestävän, olen odottanut että se vähän hiipuisi niin vaihtaisi isomaan (löytyy valmistajalta suoraan sopiva).
Todnäk iso juttu on se että sen verran uusi juttu nämä laudat että jengi ei uskalla ostaa suoraan ns "hyvää". Näin itselläkin oli aluksi. Xiaomissa 0 vikaa mutta hitaus ja range alkoi vituttamaan. Tehokkaampaan en halunnut laittaa älyttömästi koska ns väliaikainen ykköskulkine. Joten päädyin E-wayhin joka sitten olikin sitä ja tätä mutta toimiessaan ajoi asiansa mainiosti. Se kun pöllittiin niin ajattelin vitut, laitetaan nyt vähän rahaa haisemaan ja ostetaan se "laadukkampi". Saa nähdä miten käy.

Se on sanottava että virallisen vedenkestävyyden puute on vittumainen noissa tehokkaammissa. Lisäksi laillisen kunnon jousituksella yms olevan löytäminen on helvetin vaikeaa. Olisin valmis laittamaan vaikka sen 2000e+ jos olisin saanut rajoittimella olevan tms laitteen jolla olisin voinut ajaa vielä nämä pari kk täysin 100% varmasti laillisesti ja kun kortti takaisin niin rajoitin vain tehopohjaiseksi ja nauttia tehoista ajellen kuitenkin järkevillä nopeuksilla.

Tuosta tehorajoituksesta puheenollen. Tuleeko kenellekään mieleen miten moiseen voisi rakennella rajoittimen joka napsahtaisi päälle aina kun laudan sammuttaa. Eli pudottaisi laudan tehot sinne n.25kmh nopeuksiin ja painat nappia x paikassa y tai käynnistät laudan tietyllä tavalla tms tms ja tehot olisivat suoraan 100%. Jos moinen on näissä tehorajoitteisissa mahdollista niin mietin että jos moisen rakentelisi tulevaisuutta ajatellen.
 
Liittynyt
01.04.2019
Viestejä
195
Ei mullekaan tuota tuskaa laittaa rahaa mutta tarkoitus olisi että hinta ja laatu olisi optimaalinen. Ei sitä kuitenkaan viitti mitään 4000€ laittaa jos en koe sitä sen arvoiseksi. Yksi kriteeri on että jaksaa kantaa kahdet portaat kun ei ole hissiä. Eli ei paljonkaan yli 20kg saisi olla. 30kg on jo liikaa
 
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
437
Paketin mukana. Menin kiireisenä tilaamaan tollasen vähän kalliimman Nordic-laudan, jossa erona tavalliseen oli ilmeisesti noi ylimääräiset renkaat, kolmen vuoden takuu ja 20 km/h rajoitus. Voi tuntua vähän hölmöltä tilailla tollasta entistä rajoitetumpaa laitetta +50 euron hintaan, mutta kärsimättömyydestä maksetaan ja sen sai heti.
Mä oon ymmärtänyt et tuo Nordic-versio olisi raudan puolesta täysin sama kuin Global, jota itse odottelen postissa saapuvaksi. Softasäädöllä vissiin sen 25km/h:n sit saisi auki.

Netissä on kyllä jotku maininnu että Xiaomi mi pro 2:een on olemassa firmis joka laittaa sen menemään 42 km/h, mutta en usko mokomaa, luulen että se on vaa joku scämmääjä. (maksumuurin takana siis on se firmware.)
Jos puhut samasta 7€ hintaisesta firmiksestä niin kyllä se on ilmeisesti ihan legit. Foorumeita jonkun verran lukenut näistä ja porukka vannoo sen nimeen. Toimivuuden puolesta siis. Se onko sitten kuinka tervettä vetää laudalla neljääkymppiä on eri asia.
 
Liittynyt
20.10.2020
Viestejä
32
Jos puhut samasta 7€ hintaisesta firmiksestä niin kyllä se on ilmeisesti ihan legit. Foorumeita jonkun verran lukenut näistä ja porukka vannoo sen nimeen. Toimivuuden puolesta siis. Se onko sitten kuinka tervettä vetää laudalla neljääkymppiä on eri asia.
Pakko olla renkaankokoa muutettu tai jotain et näyttää enemmän mitä oikeesti kulkee. Ninebot Max Gen 2 vakioakulla huiput 39 freewheel, 37 tasasella ja gps nopeus sen 35
Edit: ja 65kg kuski
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
7 042
Aika paljon noita Birdin vuokralautoja näkyy liikenteessä Tikkurilan ympäristössä ja kyllä sen huomaa, ettei ole paljon kuljettajilla kokemusta kun on sen verran epävarmaa ja huojuvaa menoa.

Tommoisella ylivarovaisuudella käy juuri niin, että vetää nurin jos alkaa liikaa jarruttelemaan kuoppiin ja kanttareihin. Niistä pitää lentää hypyllä yli.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
634
Mites tuo curious joen 10 tuumainen rengassetti ja 365pro lauta. En nyt keksi miten tuo takavalon johto on tarkoitus laittaa, ettei hankaa?
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 713
Aika paljon noita Birdin vuokralautoja näkyy liikenteessä Tikkurilan ympäristössä ja kyllä sen huomaa, ettei ole paljon kuljettajilla kokemusta kun on sen verran epävarmaa ja huojuvaa menoa.

Tommoisella ylivarovaisuudella käy juuri niin, että vetää nurin jos alkaa liikaa jarruttelemaan kuoppiin ja kanttareihin. Niistä pitää lentää hypyllä yli.
Riippuu laitteesta. Isompirenkaisella toki mutta perus 8-8.5" renkailla noihin joutuu kyllä jarruttelemaan. Itse voin rehellisesti myöntää etten ole tarpeeksi taitava/uskalias opettelemaan hyppimään kanttereille tai tietoisesti kuoppien yli, etenkään melkein 25kg laudan kanssa. Meikäläisen taidoilla se olisi väärin ajoitettu ja tökkäisi luonnollisesti etu tai takarenkaan kanttariin ja pannut. Fillarilla kun tottunut menemään laudan sijaan niin vetää vaan yli tai keventää painon ja tadaa. Perinteisellä moottoroimattomalla kyllä junnumpana hyppi jonkinverran mutta siitäkin on jo vuosia aikaa ja taidot kadonneet ja itsesuojeluvaisto on kasvanut.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
7 042
Riippuu laitteesta. Isompirenkaisella toki mutta perus 8-8.5" renkailla noihin joutuu kyllä jarruttelemaan. Itse voin rehellisesti myöntää etten ole tarpeeksi taitava/uskalias opettelemaan hyppimään kanttereille tai tietoisesti kuoppien yli, etenkään melkein 25kg laudan kanssa. Meikäläisen taidoilla se olisi väärin ajoitettu ja tökkäisi luonnollisesti etu tai takarenkaan kanttariin ja pannut. Fillarilla kun tottunut menemään laudan sijaan niin vetää vaan yli tai keventää painon ja tadaa. Perinteisellä moottoroimattomalla kyllä junnumpana hyppi jonkinverran mutta siitäkin on jo vuosia aikaa ja taidot kadonneet ja itsesuojeluvaisto on kasvanut.
No siis riittää, että eturenkaalla on lennetty yli ja takarengas saakin osua pienellä voimalla monttuun tai kanttariin, paitsi ehkä sisäkumillisilla kannattaa ehkä olla varovaisempi ettei puhko kumia.

Tänään oli tehty pyörätielle 0,5x1 metrin tasainen kuoppa asfalttiin, joka oli noin 10cm syvä ja reunat taysin pystysuoria ja ei ollut minkäänlaista keilaa tai muuta merkintää laitettu varoitukseksi.

Ajelin reipasta ~33-35 vauhtia ja pari metriä ennen huomasin montun (suorasta auringonpaiseesta talon varjoon, joten kuoppaa oli vaikea havaita kaukaa).

Tässä tilanteessa pelasti voimakas hyppy eturenkaalla, mutta takarengas pamahti todella pahasti montun reunan terävään asfalttiin. Ilman hyppyä olisin vetänyt nurin.

Itse pidän 3.5-4.0 baria painetta kummassakin renkaassa, eikä ole mennyt vielä rikki tämmöisellä 100 kiloisella mätisäkillä.

Tuo punaisella merkitty kohta.

monttu.PNG
 
Viimeksi muokattu:

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 713
No siis riittää, että eturenkaalla on lennetty yli ja takarengas saakin osua pienellä voimalla monttuun tai kanttariin, paitsi ehkä sisäkumillisilla kannattaa ehkä olla varovaisempi ettei puhko kumia.

Tänään oli tehty pyörätielle 1x2 metrin tasainen kuoppa asfalttiin, joka oli noin 10cm syvä ja reunat taysin pystysuoria ja ei ollut minkäänlaista keilaa tai muuta merkintää laitettu varoitukseksi.

Ajelin reipasta ~33-35 vauhtia ja pari metriä ennen huomasin montun (suorasta auringonpaiseesta talon varjoon, joten kuoppaa oli vaikea havaita kaukaa).

Tässä tilanteessa pelasti voimakas hyppy eturenkaalla, mutta takarengas pamahti todella pahasti montun reunan terävään asfalttiin. Ilman hyppyä olisin vetänyt nurin.

Itse pidän 3.5-4.0 baria painetta kummassakin renkaassa, eikä ole mennyt vielä rikki tämmöisellä 100 kiloisella mätisäkillä.

Tuo punaisella merkitty kohta.

No tuossa auttoi paikoin jo tuo sun ylimääräinen vauhti. Ehdit sopivasti lentää yli vs hitaammassa vauhdissa olisi mahdollisesti tökännyt pahemmin. Itse teen nuo äkkikevennykset joko sillä että kaikki paino nopeasti taakse tai jos esim kanttarille nousu jonka tietää onnistuvan mutta tietäen esim jousten pohjaavan/kumien iskevän voimalla. Ehkäistäkseni tuon teen kevennyksen pumppauksella jotta saan oman painon kevennettyä laudalla ja laudan jousitus auttaa vielä nostovoimassa sopivasti keventämään kun isku tulee. Noin saa todella paljon kevennettyä iskuja juurikin maasta lähtevien mutta mahdollisesti hiukan liian jyrkästi nousevien kanttareiden kanssa ilman että tarvitsee hidastaa liikoja. Itsellä esim tuossa Zerossa keulan jousto on varsin lyhyt ja helppo pohjata jos et himmaa/kevennä. Keventäminen vielä menee itseltä mutta ilmaan en renkaita halua nostella kuin alas hyppiessä.
 
Viimeksi muokattu:

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
7 042
No tuossa auttoi paikoin jo tuo sun ylimääräinen vauhti. Ehdit sopivasti lentää yli vs hitaammassa vauhdissa olisi mahdollisesti tökännyt pahemmin. Itse teen nuo äkkikevennykset joko sillä että kaikki paino nopeasti taakse tai jos esim kanttarille nousu jonka tietää onnistuvan mutta esim jousten pohjaavan/kumien iskevän voimalla teen sen pumppauksella jotta saan oman painon kevennettyä laudalla ja laudan jousitus auttaa vielä nostovoimassa sopivasti keventämään kun isku tulee. Noin saa todella paljon kevennettyä iskuja juurikin maasta lähtevien mutta mahdollisesti hiukan liian jyrkästi nousevien kanttareiden kanssa ilman että tarvitsee hidastaa liikoja. Itsellä esim tuossa Zerossa keulan jousto on varsin lyhyt ja helppo pohjata jos et himmaa/kevennä. Keventäminen vielä menee itseltä mutta ilmaan en renkaita halua nostella kuin alas hyppiessä.
Onnistuuko jousitetulla tuommoinen "pelastushyppy" hätätapauksessa kuinka helposti?

Tulee mieleen, että ensin jousitettu lauta niiaa alas ja sitten vastaa hyppää, kun taas jousittamaton hyppää samalla hetkellä kun nykäisee tangosta voimakkaasti ja hyppää jaloilla ilmaan.

Joka tapauksessa suosittelen harjoittelemaan hyppäystä ja käyttämään sitä paljon. Jossain tilanteissa saattaa säästyä asfaltti-ihottumalta tai pahemmilta vammoilta.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
796
Ei kyllä tulisi mieleenkään alkaa hyppimään ja pomppimaan sähköpotkulaudalla. Jos tulee reikää tai kanttaria niin sitten hidastetaan, ja jos ei kerkeä hidastamaan vaan pitää tehdä "väistöpomppuja", oli nopeutta liikaa. Tilannenopeus!
 
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
437
Pakko olla renkaankokoa muutettu tai jotain et näyttää enemmän mitä oikeesti kulkee. Ninebot Max Gen 2 vakioakulla huiput 39 freewheel, 37 tasasella ja gps nopeus sen 35
Edit: ja 65kg kuski
Joo, monilla varmaan jää todellinen jälkeen tuosta ilmoitetusta, mutta lähinnä sitä toin esille että maksumuurista huolimatta ihan legitti setti, ei scämmi.
Redditissä r/ElectricScooters redissä se on paljon esillä.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 713
Onnistuuko jousitetulla tuommoinen "pelastushyppy" hätätapauksessa kuinka helposti?

Tulee mieleen, että ensin jousitettu lauta niiaa alas ja sitten vastaa hyppää, kun taas jousittamaton hyppää samalla hetkellä kun nykäisee tangosta voimakkaasti ja hyppää jaloilla ilmaan.

Joka tapauksessa suosittelen harjoittelemaan hyppäystä ja käyttämään sitä paljon. Jossain tilanteissa saattaa säästyä asfaltti-ihottumalta tai pahemmilta vammoilta.
Lyhyellä jäykällä jousituksella luonnollisesti helpompi saada voima nopeasti maahan. Jousitetulla kuten nyt tuo Zero 10 on tuo takajousi sen verran pehmeä että vaatii joko rajun ponnistuksen taakse jotta saa jouset ensin tarpeeksi jäykiksi/pohjaamaan ja sitten vasta voima välittyy hyppyä varten tai vastaavasti isompi nykäisy stongasta mikä taas ei sekään ole kovin optimaalinen laudan kannalta. Tuota stognasta nopeaa nykäisyä ja paino nopeasti taakse käytän itse jotta saan etupään kevenemään ja annan takapään jousituksen hoitaa loput koska riski siitä että se heittää yli on huomattavasti pienempi. Rengas puhkeaa jos puhkeaa. On kuitenkin parempi kuin naamalleen lentäminen. Pääasiassa noista syistä haluan ehdottomasti että laudassa on varsin rajut jarrut ja hyvät renkaat ihan kuin fillarissakin. Tällä hetkellä mietinnässä olisi jos päivittäisi hydraulijarruihin ihan vaan tuon tasaisen toistettavan jarrutuntuman saamiseksi+helpomman säädettävyyden ja ylläpidon saamiseksi. Nuo isot jarrut ja hyvät renkaat ovat kuitenkin se millä se lauta oikeasti pysähtyy todella nopeasti. Jotkin kovimmat laudat taitavat mennä 25kmh-0kmh reiluun kolmeen metriin mikä ei ole paha ottaen huomioon laudan perusrakenteen eli pystyssä oleva kuski joka ei saa painoa taakse ja alas läheskään yhtä nopeasti kuin esim fillarilla ja tähän vielä pienet renkaat.

@Teosto joskus noita vaan ei voi välttää vaikka nopeus olisi kohdallaan. Sopivasti valo/varjo peittää täysin, liikenteen seuraaminen vie sen olennaiset pari millisekunttia huomiosta ja asia mikä ei näyttänyt kauempaa miltään paljastuukin terävämmäksi/syvemmäksi jne jne. Tänään viimeksi pyörätienjatkolla olevan suojatien kohdalla 15kmh vauhdeissa tuli moinen tilanne kun piti seurata epämääräisesti sähköpyörätuolilla tai mikä onkaan ajanutta mummelia joka alkoi yhtäkkiä vaeltamaan pitkin poikin. Kanttarin puoli missä oli hyvin tilaa katosikin yhtäkkiä ja jouduin menemään oikealta ohi jossa kanttari oli terävämpi. Ja mummeli itse ajeli varmaan mitä 7-10kmh mitä nuo nyt kulkevat eli nopeusero ei ollut tolkuton ja tilaa oli reilusti ennen mummelin odottamatonta terävää käännöstä. Ja ennen kuin alkaa kommentointi että takaa tulevalla on vastuu niin sama kuin autoillessa niin brake checkit, odottamattomat nopeat liikkeet ilman syytä tai esim jäniksen väistö poistavat takaa tulleelta vastuuta kolarin sattuessa kummasti ja parhaimillaan kokonaan.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
7 042
Pitää varmaan kiristää omasta laudasta etujarrua.

Lukkojarrutuksessa tekee nimittäin sellaista nopeaa jarrutusta, jossa etu- ja takarengas ei mene kokonaan lukkoon, vaan vähän samalla tavalla kuin autoissa lukkiutumattomat jarrut (jarruttaa-päästää-jarruttaa-päästää).

Hiekalla huomaa parhaiten, kun jättää pätkittäistä jarrutusjälkeä ja ilmeisesti MAX-G30 on tarkoituskin tehdä noin, mutta oma jarrukahva alkaa menemään jo melkein pohjaan lukkojarrutuksessa.

Normiajossa käytän paljon moottorijarrutusta ja siksi ei tarvitse paljon painaa kahvasta hidastuksessa.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 713
Itse pitää kyllä pudottaa moottorijarru tuosta Zerosta 2:sta 1:n ihan vain koska se on varsin voimakas vieläkin ja haluan tuon olevan pääasiassa kuin auto tai prätkä yms jarruiltaan eli moottori jarruttaa hiukan mutta pääasiallinen jarrutus tapahtuu aina mekaanisilla jarruilla paremman tarkkuuden, hallinnan ja tuntuman ylläpitämiseksi.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
7 042
Itse pitää kyllä pudottaa moottorijarru tuosta Zerosta 2:sta 1:n ihan vain koska se on varsin voimakas vieläkin ja haluan tuon olevan pääasiassa kuin auto tai prätkä yms jarruiltaan eli moottori jarruttaa hiukan mutta pääasiallinen jarrutus tapahtuu aina mekaanisilla jarruilla paremman tarkkuuden, hallinnan ja tuntuman ylläpitämiseksi.
Omassa laudassa GEN2-moottorilla ja DaddyNordV2 firmiksellä on kers sopiva moottorijarrutukselle.

Laitoin saman firmiksen kaverin MAX-G30D lautaan ja jossa on GEN1-moottori, niin siinä moottorijarrutus on ihan liian kireä. Ajaminen on sellaista eteen / taakse keinumista kiihdytyksessä ja moottorijarrutuksessa.

Noitahan saa säädettyä miten haluaa, mutta kaveri ei uskalla, koska pelkää että siitä tulee tiiliskivi jos seuraava firmispäivitys ei onnistu.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 713
Omassa laudassa GEN2-moottorilla ja DaddyNordV2 firmiksellä on kers sopiva moottorijarrutukselle.

Laitoin saman firmiksen kaverin MAX-G30D lautaan ja jossa on GEN1-moottori, niin siinä moottorijarrutus on ihan liian kireä. Ajaminen on sellaista eteen / taakse keinumista kiihdytyksessä ja moottorijarrutuksessa.

Noitahan saa säädettyä miten haluaa, mutta kaveri ei uskalla, koska pelkää että siitä tulee tiiliskivi jos seuraava firmispäivitys ei onnistu.
Joo itsellä on säätö 1-5 ja jo kakkosella on samantien varsin mojova jarruvoima mikä ei toki haittaa kovemmissa vauhdeissa mutta kun vauhti hidastuu tarpeeksi niin takarengas lyö helposti lukkoon kun perä kevenee. Kolmonen oli ihan ajokelvoton. Enkä halua edes kokeilla mitä tuo sanoisi 5:sta.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
7 042
Tälläisiä on Vantaalle rantautuneet Bird-vuokralaudat.

Aika paljon samaa MAX-G30 laudan kanssa tuon alaosan osalta.

Lupaavat 24km ajomatkaa täydellä akulla ja nopeutta löytyy 25km/h.

On kuitenkin takavetoinen ja siitä plussaa.

IMG_20210629_231943.jpg


IMG_20210629_232514.jpg


Oma lauta.

IMG_20210629_223856.jpg
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 713
Onko noi Birdin takarenkaat oikeasti noin matalaprofiiliset vai meneekö rengas tuon moottorikannen alle tms? Voi meinaan olla aika kovaa kyytiä kun katsoo tuota rengastusta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
G30 Maxin etulaakeri alkanut pitämään pientä värinää ajossa ja tietyllä nopeudella alkaa etulokarikin resonoimaan. Ajettu reipas 700km. Pyörittelin eturengasta käsin ja klappia ei tuntunut mutta pientä rahinaa havaittavissa. En ole tehnyt mitään lisäsuojauksia vaseliinilla tms. joten liekö ottanut nokkiinsa kosteudesta tai pölystä. Jossain vaiheessa pitäisi varmaan uusia laakeri mutta ajoa tulee aika vähän, joten teen joskus myöhemmin kun se alkaa oikeasti haittaamaan.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
7 042
G30 Maxin etulaakeri alkanut pitämään pientä värinää ajossa ja tietyllä nopeudella alkaa etulokarikin resonoimaan. Ajettu reipas 700km. Pyörittelin eturengasta käsin ja klappia ei tuntunut mutta pientä rahinaa havaittavissa. En ole tehnyt mitään lisäsuojauksia vaseliinilla tms. joten liekö ottanut nokkiinsa kosteudesta tai pölystä. Jossain vaiheessa pitäisi varmaan uusia laakeri mutta ajoa tulee aika vähän, joten teen joskus myöhemmin kun se alkaa oikeasti haittaamaan.
Sama täällä, mutta ensiavuksi ruiskuttelen vaan ketjuöljyä ja kovaa menoa. Näin menty viimeiset 2000 kilometriä.

Sinne on mennyt hiekkaa ja muuta paskaa. Lähtee pois kun öljyää, mutta samalla liukenee myös laakerien vaseliinit.

Täältä löytyy valmiiksi Biltemasta ostetut laakerit, mutta laiskottanut alkaa vaihtamaan :confused2:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
634
Mites tuo curious joen 10 tuumainen rengassetti ja 365pro lauta. En nyt keksi miten tuo takavalon johto on tarkoitus laittaa, ettei hankaa?
Noissa curious joen 10 tuumasissa lukee inflate 35psi. Laitoin 38. Aika mukavan pehmeet, muttei arvaa nyt lähteä ajeleen, kun tuo takavalon piuha jäi vähän huonosti. Nyt ei ehdi enempää tusata tämän kanssa
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 288
Käyt vielä näyttämässä persettä Sorin poliisiasemalla niin olet todellinen A-luokan -lfa :p
Kai se täytyy sitten ottaa samaan konkurssiin :)
Toivottavasti noi rajoitukset nyt iskee nopeasti vuokralautoihin että omat jäisi rauhaan.
Käytiin tänään kangasalalla testaamassa laudoilla kulttuuripyöräilyreittiä, se oli jotain 20km ja aplikaatiosta sai selostuksen alueen historiasta.
Ihan hauskaa lähiseutumatkailua, voin suositella.
Näköjään niitä on enemmänkin tässä lähistöllä, seuraavaksi testaamaan mänttä-vilppula.
Laudat saa kätevästi ahtaan coupenkin takaluukkuun toisin kuin polkupyörän.

E: sovellus on nomadi
 
Viimeksi muokattu:

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
No siis riittää, että eturenkaalla on lennetty yli ja takarengas saakin osua pienellä voimalla monttuun tai kanttariin, paitsi ehkä sisäkumillisilla kannattaa ehkä olla varovaisempi ettei puhko kumia.

Tänään oli tehty pyörätielle 0,5x1 metrin tasainen kuoppa asfalttiin, joka oli noin 10cm syvä ja reunat taysin pystysuoria ja ei ollut minkäänlaista keilaa tai muuta merkintää laitettu varoitukseksi.

Ajelin reipasta ~33-35 vauhtia ja pari metriä ennen huomasin montun (suorasta auringonpaiseesta talon varjoon, joten kuoppaa oli vaikea havaita kaukaa).

Tässä tilanteessa pelasti voimakas hyppy eturenkaalla, mutta takarengas pamahti todella pahasti montun reunan terävään asfalttiin. Ilman hyppyä olisin vetänyt nurin.

Itse pidän 3.5-4.0 baria painetta kummassakin renkaassa, eikä ole mennyt vielä rikki tämmöisellä 100 kiloisella mätisäkillä.

Tuo punaisella merkitty kohta.

Älä ajele ylinopeutta :facepalm:
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 981
50-70kg: Eturengas 35-40 psi, Takarengas 40-50 psi.
70-90kg: Eturengas 40-45 psi, Takarengas 45-55 psi.
90-100kg: Eturengas 45-50 psi, Takarengas 50-60 psi.
Yli 100 kg 50-55 psi eturengas ja 60-65 psi takarengas, mutta varovaista ajoa.
Renkaan puhkeaminen johtuu aina painosta.
On muuten varsin kova väite tuo "johtuu aina painosta". Mielenkiinnolla odotan perusteluja aiheeseen.

Niitä odotellessa voin jo valmiiksi todeta, ettei todellakaan johdu. Monessa laudassa renkaalle luvataan 75kg tms joten sata ei ole mikään ongelma eikä todellakaan edellytä mitään sen varovaisempaa ajoa.

ja softimpaan ajoon tai hiukan röpelöllä tiellä: 2-2.5 bars
Tuossa se suurin syy puhkeamisille tulikin. Ei koskaan eikä missään tapauksessa ole syytä laittaa varsinkaan alle 10" renkaisiin vain kahta baria painetta. Todella moneen kertaan tässäkin ketjussa tullut esille tuollaisen olevan varsin varma tapa tuhota ne renkaat.
Luonnollisesti pehmeämpi ajaa matalammilla paineilla mutta renkaiden lisäksi range kärsii. Eli oma, tietoinen valinta ja riski jos haluaa noinkin matalilla ajella.

Ajelin reipasta ~33-35 vauhtia ja pari metriä ennen huomasin montun (suorasta auringonpaiseesta talon varjoon, joten kuoppaa oli vaikea havaita kaukaa).

Tässä tilanteessa pelasti voimakas hyppy eturenkaalla, mutta takarengas pamahti todella pahasti montun reunan terävään asfalttiin. Ilman hyppyä olisin vetänyt nurin.

Itse pidän 3.5-4.0 baria painetta kummassakin renkaassa, eikä ole mennyt vielä rikki tämmöisellä 100 kiloisella mätisäkillä.
Tässä hyvä esimerkki edellisen jatkoksi. Tai no, ylinopeuden osalta ei toki hyvä mutta hyvä kuitenkin siitä, miten ei pahemmin ole tarpeen varoa kun vaan paineet ovat kunnossa. Kyllä ne renkaat normaaliajon kestävät.

Tällä viikolla meni tosin itseltä jo kolmas rengas. Vaihtamatta joten en tiedä syytä mutta olihan tuo jo sileäksi ajettu. Edelliset lasinsiruun tms terävään ja pitkä viilto ja riskillä tietä, johon oli ajettu oikein huolella karkeaa sepeliä.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 981
Ei kyllä tulisi mieleenkään alkaa hyppimään ja pomppimaan sähköpotkulaudalla. Jos tulee reikää tai kanttaria niin sitten hidastetaan, ja jos ei kerkeä hidastamaan vaan pitää tehdä "väistöpomppuja", oli nopeutta liikaa. Tilannenopeus!
Tuosta olen ihan samaa mieltä. Kyllä sillä laudalla voi ajaa järkevää nopeutta ja molemmat kädet tangossa kiinni. Kumpikaan ei tuota itselle sen suuremmin ongelmia. Osalla vaan on asenne "minähän ajan 50km/h jalkakäytävällä!"

Kyllä, se lauta pysyy yhdellä kädellä ajaessa lapasessa mutta kaksi on varmempi. Ja kyllä, laudalla voi tarpeen vaatiessa hypätä siinä, missä monella muullakin laitteella. Mutta mikään oletushan sellaisen ei tulisi olla. Jos jopa kanttareet tulevat yllätyksenä, on valitettavasti tilannenopeuden hahmotus sitä luokkaa ettei pysty reagoimaan kyllä oikeasti yllättäviin tilanteisiin ja sitten kolisee.
Hyppimistä ja pomppimista voi tottakai harrastaa aivan niin paljon, kuin haluaa. Siis kunhan sillä ei vaaranna muita eikä se ole "osaan hyppiä, voin ajaa millaista nopeutta tahansa"

Outoa kyllä mutta tällä kertaa en hauku ylinopeutta. Jos jotain se todnäk pelasti kaatumiselta. Sama kuoppa olisi tullut vastaan 25kmh.
Mutta jos nopeus olisi ollut olosuhteet huomioiva, ei se kuoppa olisi yllättänyt. Ei tuo kuvan paikkakaan ole sellainen, jossa on tarpeen ajella ihan reipasta ylinopeutta. Eikä "ylinopeus pelasti" ole mikään selitys.
Harvinaista kyllä, olen @Dr. Who kanssa aivan samaa mieltä tässä kohdassa. Samalla kertaa ylinopeus ja väärä tilannenopeus ei selittämällä muutu yhtään paremmaksi.

Hyi saatana. Vaikka olis honeycomb niin joustoa ei joko ole tai se hakkaisi jo moottorisuojaan asti. Tommonen laitehan alkaa käymään jo vibraattorista.
Ei liene kovin vaikeaa ymmärtää, miksi vuokrapelissä on umpikumia. Jos itse saisit päättää, laittaisitko ilmarenkaat? Tuskin, ne puhkottaisiin jatkuvasti tai vähintään ilmat pihalle yhtenään.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 981
Jaa, eikös vauhtia hiljentämällä jää enemmän aikaa toimia...
Näinhän tuo tosiaan on.

Varmaan sopisi tuonne toiseenkin ketjuun mutta miksei myös tähän...
Kun lautojen määrä on kasvanut tänä kesänä ilmeisen paljon, mites tämä näkyy ammattikuljettajan silmiin? Paljonko tuottaa lisää huomioitavia asioita ja vaaratilanteita?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 288
Monorimmistä kokemuksia 300km jälkeen:
Mekanismin valmiiksi asennetut pultit on löystyneet vaikka niissä on ollut ruuvilukitetta, lisää ruuvilukiteta ja kiristys.
Mainoksesta huolimatta monorimmissä ei oikeasti ole vaimenninta vaan pelkkä jousi jonka huomaa kun ajaa paluuvaimennusta vaativiin monttuihin tai kanttareihin niin kolahtaa palautuessaan.
Lisää ilmeisesti etupään pitoa sen verran että takarengas menee helpommin lukkoon vaikka e600:n etujarru ei ole hirveän tehokas (regen 100).
Jokatapauksessa niin hyvä että sanoisin että tällainen e600 maxin olisi pitänyt olla alunperin.
 
Viimeksi muokattu:

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 713
Liian paljon. Kerroinkin toisessa langassa tapauksen muutaman viikon takaa, kun valkolakkinen pariskunta ajeli Ruoholahdesta Lauttasaaren suuntaan Länsiväylää (moottoritie !) keskellä bussikaistaa, kaksi samalla laudalla...

Siihen sitten ne "Spandexit", eli varhaiskeski-ikäiset miesoletetut, jotka polkevat hullun kiilto silmissään munat vaahdossa pitkin ajorataa, vaikka vieressä olisikin pyörätie. Ei ne nyt kauaa jaksa ajaa silti esim. 40 km/h, niitä kun bussilla väistää toisen kaistan kautta, siinä on taas sitten vaaratilanne. Ynnä muut toilailijat :)
Tuokin on pyöräilijänä vähän kaksipiippuinen juttu. Itselle pyörätie on ns se oikea paikka. Mutta toisaalta juuri nuo 40kmh painavat spandexit aiheuttavat enemmän vaaraa pyörätiellä kuin liikenteen seassa. 25kmh laudat taas eivät kuulu keskustan ulkopuolella ajoradalle omissa pienissä aivoissa mutta on sitä tullut esim törmättyä outoon tilanteeseen että ainoa laillinen paikka laudalle olisi ollut ajaa 50kmh tiellä autojen seassa tai leveällä jalkakäytävällä. Valitsin alinopeuden ja jalkakäytävän.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 713
Entäs jos olisi ollut sen 5 km/h?

Tiedän, saivartelua tavallaan. Mutta fysiikan laki jne.
Joo toki. Mutta tästä päästään yhteen lempivänkäämisen aiheeseeni. Paskat jarrut ja kumit laudoissa. Minkä helvetin takia jossain melkein tonnin laudassa on säästettu pari euroa ja otettu ne halvimmat paskat kumit. Se ero turvallisuudessa jo pelkkien hyvien kumien tuoman turvallisuuden kannalta on uskomaton. Saati hyvät kumit+hyvät jarrut. Itseä todella todella kuumottaa tilata nuo vajaa 200e hydraulijarrut tuohon lautaan.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 981
Tuokin on pyöräilijänä vähän kaksipiippuinen juttu. Itselle pyörätie on ns se oikea paikka. Mutta toisaalta juuri nuo 40kmh painavat spandexit aiheuttavat enemmän vaaraa pyörätiellä kuin liikenteen seassa. 25kmh laudat taas eivät kuulu keskustan ulkopuolella ajoradalle omissa pienissä aivoissa mutta on sitä tullut esim törmättyä outoon tilanteeseen että ainoa laillinen paikka laudalle olisi ollut ajaa 50kmh tiellä autojen seassa tai leveällä jalkakäytävällä. Valitsin alinopeuden ja jalkakäytävän.
Missä tuossa näkyy se tilannenopeus? Ei, spandexin ei tarvitse ajaa 40km/h jos siihen ei ole turvallista paikkaa. Varsinkaan keskustoissa, joissa alkaa olla varsin kattavasti 30km/h rajoitus.
Eikä toisaalta lauta kuulu sinne jalkakäytävälle, ajat ihan millaista tahansa matelunopeutta. Silloin paikka on autojen seassa ja siinä se. Fiksumpi tottakai välttelee tämän kaltaisia paikkoja mahdollisuuksien mukaan mutta valitettavasti aina näin ei voi tehdä joten ei auta kuin sopeutua.

Tosin toki, myös autoilijoiden puolesta näitä hankalampia paikkoja tulisi vähän ajatella. Eipä tuosta pitkään ole, kun ajelin paikassa, jossa vaan on pakko ajaa tien pientareella. Tämä oli 40km/h alueella jollekin niin paha, että käytännössä ajoi päälle ja töötti huusi pitkään ja hartaasti. Keskisormea vielä perään kun oli riittävästi töötännyt. Sikäli on toki ymmärrettävää, jos jalkakäytäväkin vaikuttaa joskus houkuttelevalta.

Joo toki. Mutta tästä päästään yhteen lempivänkäämisen aiheeseeni. Paskat jarrut ja kumit laudoissa. Minkä helvetin takia jossain melkein tonnin laudassa on säästettu pari euroa ja otettu ne halvimmat paskat kumit. Se ero turvallisuudessa jo pelkkien hyvien kumien tuoman turvallisuuden kannalta on uskomaton. Saati hyvät kumit+hyvät jarrut. Itseä todella todella kuumottaa tilata nuo vajaa 200e hydraulijarrut tuohon lautaan.
Laudalla maksimi 25km/h ja sanotaan korkeintaan 150 kiloa lauta+kuski+tavarat. Jos siinä laudassa on jotain muuta kuin joku kivikova, lähes kovamuovinen umpirengas, paljonko saat sitä jarrutusmatkaa lyhennettyä kumiseosta muuttamalla? Onko aiheesta esittää jotain faktaa myös?
Enkä väitä, etteikö kumiseoksilla olisi eroja mutta noilla nopeuksilla ja jarruvoimilla on todella vaikea nähdä merkittävää eroa poislukien ne oikeasti kelvottomat renkaat, joita osassa on.

Ja taas jostain syystä sain lähinnä naureskelua osakseni, kun puhuin aikanaan paremmista jarruosista lautaan. Kokonaan hydraulisesta en toki silloin vaan vaijeria mutta hydraulinen jarrusylinteri orkkiksen puhtaasti mekaanisen sijaan ja selvästi suuremmilla jarrupaloilla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 288
Ja taas jostain syystä sain lähinnä naureskelua osakseni, kun puhuin aikanaan paremmista jarruosista lautaan. Kokonaan hyrdaulisesta en toki silloin vaan vaijeria mutta hydraulinen jarrusylinteri orkkiksen puhtaasti mekaanisen sijaan ja selvästi suuremmilla jarrupaloilla.
Jos olisi ensin levyjarru edessä (noissa kalliimmissa toki alkaa olemaan), mutta ainakaan e600 ei saa millään edes etupyörää lukkoon vaikka on umpikumiseos.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 981
Jos olisi ensin levyjarru edessä (noissa kalliimmissa toki alkaa olemaan), mutta ainakaan e600 ei saa millään edes etupyörää lukkoon vaikka on umpikumiseos.
Joskus puhuin levyjarruistakin mutta myös se ammuttiin alas. Rumpu riittää kaikille. Omasta mielestäni kunnolliset jarrut ovat toki se toivottu lähtökohta ja vaikea on renkaan laadulla nähdä merkitystä jos jarrujen laatu on tuo mainitsemasi.
Ja koska joku korjaa kuitenkin... Kyllä siitä rumpujarrustakin saa kelvollisen tehtyä mutta parempi kysymys on, miksi niin ei tehdä?

Mutta kommenttisi osuisi mielestäni paremmin @Pyrres ja tuo esittämäni kysymys siitä, miten paljon eroa eri kumiseoksilla ajattelee saavuttaa.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 713
Jos olisi ensin levyjarru edessä (noissa kalliimmissa toki alkaa olemaan), mutta ainakaan e600 ei saa millään edes etupyörää lukkoon vaikka on umpikumiseos.
Eikä mennyt tuolla Minimotorsillakaan. Samantyyppinen rumpu. Lukkoon et saanut vaikka yritit. Joo E600Maxilla sain kyllä perän kevenemään jos kunnolla runttasin mutta ei se lukkoon mennyt. Eli olisi selkeästi ollut vielä varaa ottaa tehokkaampaa jarrua alle. Ja vaikka tosiaan ei olisi edes tuo jarruteho kun saisi edes tasaisen muuttumattoman jarrutuntuman kuten hydraulisissa. Pakko se on prkl tehdä jos järkevään hintaan onnistuu.

EDIT: Ja siis se että muovirengas ei mene lukkoon kertoo jo tarpeeksi siitä miten paskat nuo jarrut ovat joissakin. Ja levyjarru ei paljoa auta jos se on vain takana.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 288
Veikkaan että rumpujarruja suositaan pienemmän vastuksen ja yksinkertaisuuden takia, toisaalta hinta, jos ajattelee prätkän etujarrua niin se maksaa kokonaisena enemmän kuin tuo lauta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
248 304
Viestejä
4 334 340
Jäsenet
72 164
Uusin jäsen
ramushe

Hinta.fi

Ylös Bottom