Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
1 360
Jalankulkua täydentävät laitteet ovat erikseen, ja tavallinen esimerkiksi 20 tai 25 km/h kulkeva sähköpotkulauta ei ole sellainen. Ns. itsestään tasapainottuva(jolle sallitaan 25 ja silti hidas ajo jalankulkijana) on sekin eri asia, tarkoittaen ainakin enintään 1 kW EUC ja käsittääkseni yhtäläisesti poikittaismallista lautaa.
Ei mutta 15km/h kulkeva on. Ja sehän lukee selvästi tuolla trafin linkin takana että potkulaudat rinnastetaan myös jalankulkua avustavaksi laitteeksi, mikä tarkoittaa että potkulaudalla aikuinen voi ajella myös kävelyteillä. Tuo "eco nappula" teema on sitten eri tappelun aihe että kuinka vaikeasti se pitää olla "muokattavissa". Laitteen "maximinopeus" on eri asia kuin rakenteellinen mahdollinen nopeus yms seikat. Ja tuossakin jää vielä paljon tulkinnanvaraa, eli sen voi varmaan jokainen omalla järjellä pohtia. Poliisimies tuskin on koskaan kellekkään sakkoa antanut kun potkulaudalla on ajellut vaikka 20km/h kävelytiellä, tai vaikka jopa 25km/h.

Jalankulkua avustavilla laitteilla tarkoitetaan esimerkiksi tasapainotettuja yksi- tai useampipyöräisiä henkilökuljettimia, kuten tasapainoskoottereita (leijulauta/huuveri), sähköpotkulautoja ja muita vastaavia sähkömoottorisia kulkuvälineitä.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 078
Poliisimies tuskin on koskaan kellekkään sakkoa antanut kun potkulaudalla on ajellut vaikka 20km/h kävelytiellä, tai vaikka jopa 25km/h.

"–Poliisi ohjaa, valvoo ja puuttuu tilanteisiin tänä kesänä kuten aiempinakin kesinä, esimerkiksi viime viikonloppuna poliisi kirjoitti useita liikennevirhemaksuja sähköpotkulautailijoille jalkakäytävällä ajamisesta, ylikomisario Jari Kaikko Helsingin poliisilaitokselta kertoo. "
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
737

"–Poliisi ohjaa, valvoo ja puuttuu tilanteisiin tänä kesänä kuten aiempinakin kesinä, esimerkiksi viime viikonloppuna poliisi kirjoitti useita liikennevirhemaksuja sähköpotkulautailijoille jalkakäytävällä ajamisesta, ylikomisario Jari Kaikko Helsingin poliisilaitokselta kertoo. "
Helsingissä. :D Ja tuolla on nyt niin selkeät paikat missä ei saa ajaa ja silti taunot ajaa että saakin sakottaa. Veikkaan kyllä että tuollakin selviää ihan suullisella huomautuksella jos kävelyvauhtia valuu ja lupaa kautta kiven ja kannon että en enää tai mörökölli minut syö. Mutta helsingin ulkopuolella meininki taitaa olla hyvin pitkälti :whistling:
 
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
1 360

"–Poliisi ohjaa, valvoo ja puuttuu tilanteisiin tänä kesänä kuten aiempinakin kesinä, esimerkiksi viime viikonloppuna poliisi kirjoitti useita liikennevirhemaksuja sähköpotkulautailijoille jalkakäytävällä ajamisesta, ylikomisario Jari Kaikko Helsingin poliisilaitokselta kertoo. "
Oho, veikkaan että aika räikeitä tapauksia sitten ovat, eli kaasu pohjassa kävelytiellä missä paljon jalankulkijoita. Itse tälläisissä tapauksissa ajelen sen 15km/h enkä 25km/h joten ihan laillisestikin voi mennä noita.
 
Liittynyt
15.12.2018
Viestejä
86
Onko se siltikään laillista? Ainakin Trafin sivuilla sanotaan, että jalkakäytävää saa käyttää vain, kun liikkuu kävelynopeutta.
 
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
1 360
Onko se siltikään laillista? Ainakin Trafin sivuilla sanotaan, että jalkakäytävää saa käyttää vain, kun liikkuu kävelynopeutta.
Trafin sivuilla lukee että on laillista, kunhan ei aja yli 15km/h ja vielä erikseen mainitaan että tälläinen voi olla sähköpotkulauta.

Lisäys, ja niinkuin yllä keskusteltu, eri asia on sitten miten tuo 15km/h rajoitus pitää olla toteutettu, tästä voi olla eri tulkintoja ja poliisia tuskin kiinnostaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 189
Ei mutta 15km/h kulkeva on. Ja sehän lukee selvästi tuolla trafin linkin takana että potkulaudat rinnastetaan myös jalankulkua avustavaksi laitteeksi, mikä tarkoittaa että potkulaudalla aikuinen voi ajella myös kävelyteillä.
Yritetäänkö tässä nyt luoda sellainen tulkinta, että de facto jalkakäytävällä saa pyöräillä? Se on vähintäänkin luova tulkinta, joku sanoisi sitä peräti lain kirjaimen negaatioksi.

Totta kai joillakin "sähköpotkulaudoilla" voi ja saa aikuinen ajaa jalkakäytävällä kuten saa muillakin "jalankulkua avustavilla" laitteilla, joita siis tasavertaisesti kohdellaan. Alle 15 km/h huippunopeuteen kykeneviä sähköpotkulautoja kyllä on, joten onhan se ollut ihan fiksua virkamiehen mainita ohjeissa. Kyseessä ovat lähinnä lasten harjoitteluun sopivat pihalelut ja mahdollisesti joku ultrakompakti laukkuun taiteltava malli lankarullan kokoisilla pyörillä.

Mikäli econapilla saisi ajella jalkakäytävällä, se olisi nähdäkseni suoraan rinnasteista siihen, että polkupyörälläkin saisi kunhan sotkee tarpeeksi lyhyellä vaihteella. Tulkinta on siis lievästi muotoillakseni urhea, ja sanoisin sitä epärealistiseksi. Pitäisin suurena väärinkäsitysten summana ja sumeana toimintana, jos tällainen tulkinta vahvistuisi käytännöksi ennakkotapauksella tai säädettäisiin sallituksi.
Tuo "eco nappula" teema on sitten eri tappelun aihe että kuinka vaikeasti se pitää olla "muokattavissa".
Todellakin epäselvä, kun selkeä ohjeistuksin käsittääkseni puuttuu ja varsinkaan laki ei tarkkaan moista säädä. Sehän pitäisi ihan rautalangasta asti määritellä, kun on tällainen kummajainen eli ilmiö, jossa moottorilla varustettu ajoneuvo voikin lain edessä olla moottoriton ajoneuvo tai peräti jalankulkuun liittyvä väline, joka ei ole ajoneuvo laisinkaan vaikka onkin teknisesti ottaen moottoriajoneuvo. Ennenhän nämä olisivat kaikki olleet moottoriajoneuvoja, joita ei olisi voinut tieliikenteessä lainkaan laillisesti käyttää ja joita olisi koskenut vaikkapa ajokorttia lukuunottamatta samat vaatimukset kuljettajaa koskien kuin henkilöautoa.

Jos puhutaan yleisesti kevyen sähköajoneuvon laillisuudesta(siis ettei mene moottoriajoneuvoksi), siis vaikkapa tavallisen skuutin tapauksessa 1 kW ja 25 km/h, niin onhan sitä paljon pohdittu.

Hyvin äärimmäinen tulkinta olisi, että ajotilan valinta napista olisi riittävä toimi.

Erittäin varovainen melko vastakkainen näkemys olisi, että jokin johto pitäisi fyysisesti irrottaa siten, että sen voi laittaa vaikkapa taskuun, tai että liitin pitäisi irrottaa ruuveilla avattavan kannen alta.

Epäselvänä pysyvä keskitien tulkinta taas esimerkiksi se, että nopeutta voidaan muuttaa valikosta selaamalla. Sehän on edes jotenkin rinnastettavissa siihen, että lautaa voidaan softata älylaitteella siten, että suorituskyky ylittää raja-arvot.

Jos noista pääsee johonkin tulkintaan kohtalaisella varmuudella, pitää vielä venyä sen verran, että olettaa saman tai eri tulkinnan pätevän, kun yksi ja sama esine muutetaan "kevyestä sähköajoneuvosta" hetkellisesti tai tilapäisesti "jalankulkua avustavaksi ja täydentäväksi laitteeksi".
 
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
1 360
Aloin tutkimaan tuota tarkemmin ja itseasiassa sähköpotkulaudalla voi "eco" moodilla vapaasti ajella kävelyteillä. Jos viilataan pilkkua, niin sähköavustuksen pitää loppua 15km/h jälkeen ja tämän eco moodi tekee. Missään ei ole mitään tekstiä mikä väittäisi toisin, eli lähinnä kieltäisi napin painalluksella nopeuden vaihtoa.

Eli tässä ei itseasiassa ole mitään tulkintaa vaan fakta on että sähköpotkulaudalla voi ajella kävelyteillä, kunhan käyttää "eco" moodia. :)

Jos löydät vastaväitteitä, niin ole hyvä ja anna lähdettä. Koska tässä ei ole mitään tulkinnanvaraan jätettyä kun määräyksiä luetaan.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 518
Aloin tutkimaan tuota tarkemmin ja itseasiassa sähköpotkulaudalla voi "eco" moodilla vapaasti ajella kävelyteillä. Jos viilataan pilkkua, niin sähköavustuksen pitää loppua 15km/h jälkeen ja tämän eco moodi tekee.

Eli tässä ei itseasiassa ole mitään tulkintaa vaan fakta on että sähköpotkulaudalla voi ajella kävelyteillä, kunhan käyttää "eco" moodia. :)
En siis väitä vastaan vaan rehti kysymys. Mikä on tulkinta sähköavun tulee loppua 15kmh jos sen saa yhtä nappia kerran nopeasti painamalla kulkemaan 25kmh? Koska muutenhan tuo täsmäisi rajoittimiin jotka nappaavat modessa x 25kmh ja modessä y rajoittamattomia. Ottaen huomioon että poliisi on sakottanut useita pyöräilijöitä joilla rajoitin on ollut kiinni muttei päällä. Eli heillä on ollut valmius ottaa rajoitin hetkessä pois päältä ja se on riittänyt sakkoihin.
 
Liittynyt
15.12.2018
Viestejä
86
Esimerkiksi autoilijan näkökulmasta ajateltuna vaikuttaa melko erikoiselta, että kun suojatietä lähestyy sähköpotkulauta, (väistämisvelvollinen) se onkin painanut nappia ja muuttanut itsensä jalankulkijaksi ja pitäisi osata antaa tietä. :hmm:
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 518
Esimerkiksi autoilijan näkökulmasta ajateltuna vaikuttaa melko erikoiselta, että kun suojatietä lähestyy sähköpotkulauta, (väistämisvelvollinen) se onkin painanut nappia ja muuttanut itsensä jalankulkijaksi ja pitäisi osata antaa tietä. :hmm:
No sama kuin fillarilla. Pitää nousta laudan päältä ja taluttaa jotta heidät voidaan katsoa jalankulkijoiksi ja täten autoilija on väistämisvelvollinen valituissa tilanteissa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 660
Oonko nyt ymmärtänyt oikein, eli kuvitellaan tilanne et omistais laudan jossa 2x 1000w moottoria ja sitä voi napista painamalla säätää et onko molemmat vai vaan toinen käytössä ja sama nopeudelle, napista painamalla 25kmh tai rajottamaton. Tollanen vehje on laillinen siinä vaiheessa jos toinen moottori on poissa päältä ja nopeus rajoitettu 25kmh, oletuksena se ettei toista moottoria voi ns. hetkessä nappia painamalla ottaa käyttöön tai rajotinta ottaa pois.

Eli käytännössä vaikka joku pikaliittimillä oleva piuha joka nyppästään irti riippuen haluaako tuplamoottorit vai ei, nopeudelle sit joku erillinen patentti. Tollanen vehje olis lain silmissä laillinen, sillä et voi ajaessa tai kovinkaan vaivattomasti hetkessä tehdä vehkeestä laitonta?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 189
Onko se siltikään laillista? Ainakin Trafin sivuilla sanotaan, että jalkakäytävää saa käyttää vain, kun liikkuu kävelynopeutta.
Lyhyesti: ei se ole laillista. Pyöräily jalkakäytävällä ei ole sallittua, vaikka ajaisi hitaasti.

Kävelynopeutta liikkumisen poikkeus viittaa itsetasapainottuviin yli 15 mutta enintään 25 km/h kulkeviin laitteisiin. Tyypillinen esimerkki on yksipyöräinen, jos nyt siis sattuisi olemaan niin lainkuuliainen omistaja, että se kulkisi vain 25 km/h.
Trafin sivuilla lukee että on laillista, kunhan ei aja yli 15km/h ja vielä erikseen mainitaan että tälläinen voi olla sähköpotkulauta.
Tarkkaan ottaen ei, ei ja tässä tulkinnassa ei.
Trafin sivuilla lukee että on laillista
Vähän rikkinäistä puhelinta ilmassa. Lakitekstin tasolla käy hyvin selvästi ilmi, että sellainen tavallinen skuutti mistä nyt puhumme rinnastuu polkupyörään, ja polkupyörällä ei ajella jalkakäytävillä.
kunhan ei aja yli 15km/h
Tarkkaan ottaen epäilen että siellä tuollaista sanottaisiin, tai jos sanotaan, kyseessä on virhe. Lakitekstistä ei tällaista ole löytynyt.

Sähköajoneuvojen nopeuksilla viitataan niiden huippunopeuksiin, tai siis tarkemmin ottaen suurimpiin nopeuksiin, joissa moottori vetää. Ei siihen, mitä nopeutta missäkin tilanteessa pitää tai saa ajaa. Siihen puolestaan on vastauksena sen laitteelle sallitun nopeuden lisäksi nopeusrajoitus, tilannenopeus ja tasapainokoneiden osalta niitä koskevan poikkeuksen mainitsema kävelynopeus. Se kävelyvauhti taas on tulkinnanvaraiseksi jäävä asia, mutta kaikesta päätellen se on aina ja joka tapauksessa enintään 15 km/h vaikka tilaa olisikin.
ja vielä erikseen mainitaan että tälläinen voi olla sähköpotkulauta.
Kuten edellä selitetty, tämä tarkoittaa sitä, että enintään 15 km/h kulkeva enintään 1 kW tehoinen sallittu jalankulkua avustava tai korvaava väline voi olla myös potkulaudan mallinen(kaksi peräkkäistä pyörää, dekki ja ohjauspylväs) siinä missä se voi olla Segway PT, pylväätön EUC, hoverboard, moottoriskeitti tai vaikka omavalmisteinen pyörällinen jättiläisdildo.

Se ei tarkoita enempää tai vähempää.
Lisäys, ja niinkuin yllä keskusteltu, eri asia on sitten miten tuo 15km/h rajoitus pitää olla toteutettu, tästä voi olla eri tulkintoja ja poliisia tuskin kiinnostaa.
Pitää paikkansa. Kiinnostavaa tässäkin on sekä se, mitä säännöt sanovat että se, mihin viranomainen käytännössä puuttuu. Kuten elämässä yleensäkin, molempia perspektiivejä kannattaa miettiä ettei käy köpösti.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 518
Oonko nyt ymmärtänyt oikein, eli kuvitellaan tilanne et omistais laudan jossa 2x 1000w moottoria ja sitä voi napista painamalla säätää et onko molemmat vai vaan toinen käytössä ja sama nopeudelle, napista painamalla 25kmh tai rajottamaton. Tollanen vehje on laillinen siinä vaiheessa jos toinen moottori on poissa päältä ja nopeus rajoitettu 25kmh, oletuksena se ettei toista moottoria voi ns. hetkessä nappia painamalla ottaa käyttöön tai rajotinta ottaa pois.

Eli käytännössä vaikka joku pikaliittimillä oleva piuha joka nyppästään irti riippuen haluaako tuplamoottorit vai ei, nopeudelle sit joku erillinen patentti. Tollanen vehje olis lain silmissä laillinen, sillä et voi ajaessa tai kovinkaan vaivattomasti hetkessä tehdä vehkeestä laitonta?
Sepä se. Mikä tulkitaan mitenkin. 2x1000w josta yksi moottori poistettu ns kiinteästi voisi TEORIASSA täyttää lain pykälät jos se on todistettavasti niissä tehoissa ilman fyysisiä muutoksia tms. En sitten tiedä juuri miten menisi esim tuo johdoon fyysinen poisto vai pitäisikö koko moottori korvata hetkellisesti normi vanteella.

EDIT: Fillareista jos katsoo suuntaa niin laiton fillari muuttuu lailliseksi repäisemällä kahdella kuminauhalla oleva laite irti takahaarukasta ja laittamalla se taskuun tai heittämällä lepikkoon. Itsellä on siis juurikin mallia kahdella kuminauhalla kiinni ja yhtäkkiä pyörä kulkeekin 50kmh sähköavusteisesti 25kmh sijaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 189
Aloin tutkimaan tuota tarkemmin ja itseasiassa sähköpotkulaudalla voi "eco" moodilla vapaasti ajella kävelyteillä. Jos viilataan pilkkua, niin sähköavustuksen pitää loppua 15km/h jälkeen ja tämän eco moodi tekee. Missään ei ole mitään tekstiä mikä väittäisi toisin, eli lähinnä kieltäisi napin painalluksella nopeuden vaihtoa.

Eli tässä ei itseasiassa ole mitään tulkintaa vaan fakta on että sähköpotkulaudalla voi ajella kävelyteillä, kunhan käyttää "eco" moodia. :)
Kyllä todistustaakka on väitteen esittäjällä, ja väitteen esittäjä olet tässä tapauksessa sinä. Tulkintasi poikkeaa kaikista yleisistä ja tunnetuista tulkinnoista.
Jos löydät vastaväitteitä, niin ole hyvä ja anna lähdettä. Koska tässä ei ole mitään tulkinnanvaraan jätettyä kun määräyksiä luetaan.
Minä taas päädyn tutkimuksissani lähes päinvastaiseen näkemykseen, eli että tulkinnanvaraa jää hyvin vähän ja melkoisella varmuudella yli 15 km/h kulkevalla sähkökikottimella ei jalkakäytävällä saa ajaa kuin kahdessa tapauksessa:
  • ajaja on alle 12-vuotias lapsi
  • laite on itsestään tasapainottuva enintään 1 kW ja enintään 25 km/h kulkeva, jolla ajetaan tilanteessa kävelyvauhtia ja varovaisuutta noudattaen
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 660
Sepä se. Mikä tulkitaan mitenkin. 2x1000w josta yksi moottori poistettu ns kiinteästi voisi TEORIASSA täyttää lain pykälät jos se on todistettavasti niissä tehoissa ilman fyysisiä muutoksia tms. En sitten tiedä juuri miten menisi esim tuo johdoon fyysinen poisto vai pitäisikö koko moottori korvata hetkellisesti normi vanteella.

EDIT: Fillareista jos katsoo suuntaa niin laiton fillari muuttuu lailliseksi repäisemällä kahdella kuminauhalla oleva laite irti takahaarukasta ja laittamalla se taskuun tai heittämällä lepikkoon. Itsellä on siis juurikin mallia kahdella kuminauhalla kiinni ja yhtäkkiä pyörä kulkeekin 50kmh sähköavusteisesti 25kmh sijaan.
No tohon jos soveltaa niin sithän se menis juurikin noin, joku fyysinen ratkasu siihen väliin et vaatii sen pysähtymisen vähintään et saa sen toisen moottorin käyttöön. En usko et siitä sanomista tulis, varsinkin jos se on ihan silminnähtävästi irti se toinen moottori.

Nopeuden rajottaminen sit toinen kysymys, kyllähän tollanen 1kw vehjekin menee jo ylinopeutta ja noissa tehokkaammissa vehkeissä on usein ne vaihteet napista vaihtamalla joka sit muuttaa huippunopeutta. Miten sulla oli se nopeus rajotettu siinä, eikös sullakin ollu nyt joku vähän väkivaltasempi vehje?
 
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
1 360
Kyllä todistustaakka on väitteen esittäjällä, ja väitteen esittäjä olet tässä tapauksessa sinä. Tulkintasi poikkeaa kaikista yleisistä ja tunnetuista tulkinnoista.

Minä taas päädyn tutkimuksissani lähes päinvastaiseen näkemykseen, eli että tulkinnanvaraa jää hyvin vähän ja melkoisella varmuudella yli 15 km/h kulkevalla sähkökikottimella ei jalkakäytävällä saa ajaa kuin kahdessa tapauksessa:
  • ajaja on alle 12-vuotias lapsi
  • laite on itsestään tasapainottuva enintään 1 kW ja enintään 25 km/h kulkeva, jolla ajetaan tilanteessa kävelyvauhtia ja varovaisuutta noudattaen

Tekstiä tulee mutta faktoja ei. Niidä odotellessa. Minun mielestäni trafin sivuilla alla lukee selkeästi määritelmät eivätkä ne jätä tulkinnanvaraa. Eli aikuinen voi potkulaudalla ajella kävelytiellä, kunhan sähköavustus loppuu 15km/h kohdalla. Ja Eco moodi tekee juurikin tämän.

 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 189
On kyllä niin paljon mutuilua. Sen sijaan voitko laittaa faktoja niinkuin minä laitoin?
En nyt väitä että kaikki sanomani olisi faktaa enkä varsinkaan ole liikennejuristi. Tuo olisi silti tässä keskustelussa minun repliikkini.
Onko esimerkiksi antaa lähdettä siihen että jos ajelet 15km/h eco moodilla kävelytiellä, olet pyöräiljä?
Kun ajan tavanomaisella sähköpotkulaudalla, olen pyöräilijään rinnastuva tienkäyttäjä. Tämä lienee riidatonta eikä kaipaa lähteitä? Jos pyöräilyni siirtyy jalkakäytävälle muun pysyessä ennallaan, olen edelleen "pyöräilijä"(muutenhan ongelmaa ei olisikaan jos muuttuisin jalankulkijaksi). Tähän asti tämäkin lienee riidatonta?

Nyt sitten on esitetty uusi aiemmasta poikkeava tulkinta, jonka mukaan sähköpotkulaudan kuljettaja muuttuisikin jossakin tilanteessa ei-pyöräilijään-rinnastuvaksi. Tällaisen poikkeuksen olemassaolo on uusi väite, jonka esittäjällä on todistustaakka, joka vaatisi lähteitä.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 518
No tohon jos soveltaa niin sithän se menis juurikin noin, joku fyysinen ratkasu siihen väliin et vaatii sen pysähtymisen vähintään et saa sen toisen moottorin käyttöön. En usko et siitä sanomista tulis, varsinkin jos se on ihan silminnähtävästi irti se toinen moottori.

Nopeuden rajottaminen sit toinen kysymys, kyllähän tollanen 1kw vehjekin menee jo ylinopeutta ja noissa tehokkaammissa vehkeissä on usein ne vaihteet napista vaihtamalla joka sit muuttaa huippunopeutta. Miten sulla oli se nopeus rajotettu siinä, eikös sullakin ollu nyt joku vähän väkivaltasempi vehje?
Vaatiihan osassa laudoista moden vaihtokin pysähdyksen. Mutta sanoisin että olennainen olisi tuo fyysinen puoli. Ja oma on vain 800w jatkuvaa/1760w piikkitehoa omaava joka on rajoitettu laudan sisällä oleva johto kiinni kytkemällä. Nopeus, ei tehopohjainen rajoitin eli puskee täydellä teholla tuohon 25kmh asti kiihdyttäessä ja menee ihan pintakaasulla jo tuon 25kmh 100% tehoilla.

Mitä kaikkeen väittelyyn tulee. Sanoisin että lähtee siitä miten lakia tulkitaan pyörien ja/tai sähköpyörien kanssa. Luulisi olevan aikalailla sama ajatus lakeja säätäneillä noista pykälistä. Myös noista on jo kokemusta käytännössä. Niin ajopaikoista kuin rajoittimista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 660
Vaatiihan osassa laudoista moden vaihtokin pysähdyksen. Mutta sanoisin että olennainen olisi tuo fyysinen puoli. Ja oma on vain 800w jatkuvaa/1760w piikkitehoa omaava joka on rajoitettu laudan sisällä oleva johto kiinni kytkemällä. Nopeus, ei tehopohjainen rajoitin eli puskee täydellä teholla tuohon 25kmh asti kiihdyttäessä ja menee ihan pintakaasulla jo tuon 25kmh 100% tehoilla.

Mitä kaikkeen väittelyyn tulee. Sanoisin että lähtee siitä miten lakia tulkitaan pyörien ja/tai sähköpyörien kanssa. Luulisi olevan aikalailla sama ajatus lakeja säätäneillä noista pykälistä. Myös noista on jo kokemusta käytännössä. Niin ajopaikoista kuin rajoittimista.
Joo, varmaan vaatiikin mut jos poliisilta kysytään niin se on ehkä vähän turhan helppo tsydeemi ja siitä tulis varmaan aika helposti sanomista, ellei suoraan jopa sakotkin. Riippuu toki et minkälaisessa tilanteessa joudut pysäytetyks, jos oot 65kmh losottanu vastaan niin turha siinä ehkä on selitellä mitään enää vaikka tutkalukemaa ei oliskaan, en toisaalta ite osaa sanoa siihenkään mitään et tulisko tuosta jotain sanktiota vai voiko vaan olla hiljaa ja sanoa et 25 se menee ja on 1kw max. Saako poliisit ylipäätään takavarikoida näitä vehkeitä tutkittavaks?
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 518
Joo, varmaan vaatiikin mut jos poliisilta kysytään niin se on ehkä vähän turhan helppo tsydeemi ja siitä tulis varmaan aika helposti sanomista, ellei suoraan jopa sakotkin. Riippuu toki et minkälaisessa tilanteessa joudut pysäytetyks, jos oot 65kmh losottanu vastaan niin turha siinä ehkä on selitellä mitään enää vaikka tutkalukemaa ei oliskaan, en toisaalta ite osaa sanoa siihenkään mitään et tulisko tuosta jotain sanktiota vai voiko vaan olla hiljaa ja sanoa et 25 se menee ja on 1kw max. Saako poliisit ylipäätään takavarikoida näitä vehkeitä tutkittavaks?
Nimenomaan siis tarkoitin että liian helppo rajoitin tuo nappi tai "salavalikko". Ja lähtisin tuossa tutkinnassa samasta lähtökohdasta kuin pyörissä ja mopoissa. Selkeästi näkyvät tai pienellä kaivamisella löytyvät rajoittimen/sen ohittajat ovat olleet ns se raja mihin menevät. Esim mopoaikoina säätösuuttimen bongaaminen, nappi satulan alla tms oli laiton, kaukosäädintä osasivat myöhempinä vuosina kysyä ja jos oli tarpeeksi aihetta epäillä testattiin. Sitä taas en muista mitä kävi jos oli selkeästi viritetty mopo (kiekui tutkaan ajaessa nätisti sen 10kprm ja testausta aloittaessa jaksaa juuri ja juuri kiertää sen 4000rpm) mistä ei rajoitinta löydetty eikä näkyviä viriosia ollut havaittavissa (esim enskojen vakioputkiin laitetut kuristimet, skoottereiden rajoitinprikat jne).
 
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
1 360
Onko kellään kokemusta tästä mallista tai tai keksiikö kukaan syytä miksen tätä ostaisi? Puolan varastosta 377€
Tää on ihan mielenkiintoinen, tuosta kun taitaa vielä saada 20$ pois ja/tai 2% niin ei jää kyllä hintaa paljoa. Mitä vähän tutkin niin tuollta 15Ah akulla range jää ~20km paikkeille joka on kyllä iso miinus, koska jos laittaa 150€ lisää fyffee niin saa jo G30 maxia jossa range 40km luokkaa jo. Toki tuolla voi olla mukavempi ajella, varsinkin "ei asfaltilla". Kannattaa youtubesta etsiä videoita tuon nimellä niin saa varmaan hyvän käsityksen laudasta. Mutta itse jättäisin ihan vaan pienen akun takia ostamatta, 20km range voi alkaa kyrsiä.

Lisäys, tuon akun rangelle löytyy lähdettä siis sen geekbyingin kommenteista sekä joistain youtube kommenteista, ne kellä on tuo samainen 15Ah akku.
Lisäys2, toki se isompi 18Ah akku ei tu lisähintaa kuin sen 50€ vai mitä tuossa olikaan, mutta silläkin range taitaa jäädä johonkin 30km/h paikkeille. Plussaa kuitenkin tehokkaasta 500w moottorista ja suoralla pitäisi kulkea 35km/h.
 

Wec

Liittynyt
22.05.2018
Viestejä
43
Moro! Tässä hetken aikaa kattellu ja miettiny sähköpotkulaudan ostoa.
Osaisiko kukaan sanoa kun xiaomi mi pro 2 on global ja nordic versiona, näin ainakin ymmärtänyt, miksi nordic kulkee 20km/h ja global 25km/h? Ja onko näillä malleilla muuta eroa? Saako tuon nordicin kanssa kulkemaan tuon 25km/h?
Ruotsissa, Norjassa, ja Tanskassa laki sallii sähköpotkulaudoille max 20 km/h nopeuden, jos kulkee nopeampaa niin laki laskee ne mopoiksi, tämän takia laudoista on tuo Nordic versio joka on rajoitettu 20 km/h. Sisuksiltaan identtinen siihen Global versioon ja ainoa ero tosiaan softassa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 660
Nimenomaan siis tarkoitin että liian helppo rajoitin tuo nappi tai "salavalikko". Ja lähtisin tuossa tutkinnassa samasta lähtökohdasta kuin pyörissä ja mopoissa. Selkeästi näkyvät tai pienellä kaivamisella löytyvät rajoittimen/sen ohittajat ovat olleet ns se raja mihin menevät. Esim mopoaikoina säätösuuttimen bongaaminen, nappi satulan alla tms oli laiton, kaukosäädintä osasivat myöhempinä vuosina kysyä ja jos oli tarpeeksi aihetta epäillä testattiin. Sitä taas en muista mitä kävi jos oli selkeästi viritetty mopo (kiekui tutkaan ajaessa nätisti sen 10kprm ja testausta aloittaessa jaksaa juuri ja juuri kiertää sen 4000rpm) mistä ei rajoitinta löydetty eikä näkyviä viriosia ollut havaittavissa (esim enskojen vakioputkiin laitetut kuristimet, skoottereiden rajoitinprikat jne).
Omista mopoajoista sen verran muistan et kun ne nappirajottimet tosiaan rajotti kierroksia, niin jos vehje kulki sen 80kmh rajottamattomana niin rajotettunahan sen kuulee tyhmempikin kaveri et joku on nyt pielessä. Jos sitä ei ns. paikanpäällä löydetty, niin sit saattoivat ottaa tarkempaan tutkintaan. Tai näin ainakin väitettiin, ketään en tuntenut kelle näin ois käyny. Sähkövehkeissä tosiaan se plussapuoli et niitten äänestä ei nyt kukaan osaa sanoa mitään kun ei nää äännä oikeen mitään.

Noh, tunteepahan taas olevansa nuori kun miettii et mites tän nyt fiksuiten tekis jos tehokkaampaa vehjettä tekee mieli mut ei viittis rajottamattomana ajella kokoaikaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 189
Joo, varmaan vaatiikin mut jos poliisilta kysytään niin se on ehkä vähän turhan helppo tsydeemi ja siitä tulis varmaan aika helposti sanomista, ellei suoraan jopa sakotkin. Riippuu toki et minkälaisessa tilanteessa joudut pysäytetyks, jos oot 65kmh losottanu vastaan niin turha siinä ehkä on selitellä mitään enää vaikka tutkalukemaa ei oliskaan, en toisaalta ite osaa sanoa siihenkään mitään et tulisko tuosta jotain sanktiota vai voiko vaan olla hiljaa ja sanoa et 25 se menee ja on 1kw max. Saako poliisit ylipäätään takavarikoida näitä vehkeitä tutkittavaks?
Tämä on muuten myös mielenkiintoinen kysymys. Aivan varmasti 65 km/h vastaantullutta kilvetöntä moottoripyörää saa koeajaa ja tutkia ihan riippumatta siitä, että se on sähkökäyttöinen eikä siinä ole penkkiä. Ylinopeudesta ei kaiketi voida rangaistusvaatimusta kirjoittaa ilman mittaustulosta, mutta liikenteen vaarantamisesta kyllä pelkän konstaapelien havainnon perusteella, jos ajotapa oli muutenkin suoraan perseestä. Samoin siitä mahdollisesta ja todennäköisestä moottoripyörän kuljettamisesta ilman voimassa olevaa ajo-oikeutta.

Sen sijaan ihan varsinainen tieliikennelaillinen polkupyörään rinnastuva kevyt sähköajoneuvo pitäisi olla yhä polkupyörään rinnastuva, eli kuljettajalla aika paljon kovempi oikeusturva olemassa kuin henkilöauton kuljettajalla, jolla voidaan tien päällä teettää vaikka mitä sirkustemppuja ihan oman harkinnan mukaan ja seuraamuksitta. Mihinkö tällä tähtään? Kun eihän kai polkupyöränkään rakenteeseen saa viranomainen sen enempää puuttua kuin mitä esimerkiksi heijastimista, valoista tai vaikkapa lastenistuimesta on ylimalkaisesti säädetty. Siispä liikenteessä pitäisi sähköpotkulaudalla kuten polkupyörälläkin olla oma rauha turhilta pysäytyksiltä renkaiden kulutuspinnan mittailun, puhalluskokeen, optikon tarkastuksen tai muun vaikkapa henkilöautolla ajamiseen soveltuvan kontrollin osalta. Tietysti Suomessa ei ole niin selvärajaista(oikeastaan minkäänlaista) rajanvetoa ja tarkkaan määriteltyä käytäntöä asiakkaan pysäyttämisen perusteista kuin jossain muualla, mutta näkisin että aihetta epäilyyn ajoneuvon osalta ei pitäisi olla ellei skuutilla ole ajettu yli 25 km/h tai kiihdytetty 0-25 keula pystyssä, ja vielä jos valomääräyksetkin täyttyvät. Ei kai skuuttia voi ajatella pysäyttävänsä liikenteessä muusta liikenteellisestä syystä kuin havaitun rikkeen jälkeen, tankojuoppousepäilyn vuoksi tai arveltaessa, että kyseessä onkin laiton moottoriajoneuvo - enkä nyt tarkoita henkilön etsintää vaan satunnaista liikennevalvontaa. Ainakin rutiiniratsioiden laillisuudesta esittäisin haisevan epäilyksen - siis jos ei tutkata prätkänopeuksia vaan pysäytellään ja aletaan kovistella satunnaisia pyöräilijöitä. Sellaiseen toimintaanhan on oltava erillinen lakiperuste enkä usko tähän soveltuvan saman kuin moottoriajoneuvoliikenteessä. Tekosyynä voisi ehkä käyttää ulkomaalaisvalvontaa tai vastaavaa, koska siihen ei puututa jos se kohdistuu pottunokkiin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 842
Poliisi käyttää sanaa rakeenteellinen nopeus, kun puhuvat laudalla ajosta jalkakäytävällä. Epämääräinen sana, etenkin kun oman laudan rakeenteellinen nopeus voisi olla rajoitus poistettuna sen 40km/h. Voisiko tässä ajatella niin, että kun softalla rajoittaa sen laudan 15km/h, niin silloin sen rakenteellinen nopeus on myös 15km/h.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 518
Tämä on muuten myös mielenkiintoinen kysymys. Aivan varmasti 65 km/h vastaantullutta kilvetöntä moottoripyörää saa koeajaa ja tutkia ihan riippumatta siitä, että se on sähkökäyttöinen eikä siinä ole penkkiä. Ylinopeudesta ei kaiketi voida rangaistusvaatimusta kirjoittaa ilman mittaustulosta, mutta liikenteen vaarantamisesta kyllä pelkän konstaapelien havainnon perusteella, jos ajotapa oli muutenkin suoraan perseestä. Samoin siitä mahdollisesta ja todennäköisestä moottoripyörän kuljettamisesta ilman voimassa olevaa ajo-oikeutta.

Sen sijaan ihan varsinainen tieliikennelaillinen polkupyörään rinnastuva kevyt sähköajoneuvo pitäisi olla yhä polkupyörään rinnastuva, eli kuljettajalla aika paljon kovempi oikeusturva olemassa kuin henkilöauton kuljettajalla, jolla voidaan tien päällä teettää vaikka mitä sirkustemppuja ihan oman harkinnan mukaan ja seuraamuksitta. Mihinkö tällä tähtään? Kun eihän kai polkupyöränkään rakenteeseen saa viranomainen sen enempää puuttua kuin mitä esimerkiksi heijastimista, valoista tai vaikkapa lastenistuimesta on ylimalkaisesti säädetty. Siispä liikenteessä pitäisi sähköpotkulaudalla kuten polkupyörälläkin olla oma rauha turhilta pysäytyksiltä renkaiden kulutuspinnan mittailun, puhalluskokeen, optikon tarkastuksen tai muun vaikkapa henkilöautolla ajamiseen soveltuvan kontrollin osalta. Tietysti Suomessa ei ole niin selvärajaista(oikeastaan minkäänlaista) rajanvetoa ja tarkkaan määriteltyä käytäntöä asiakkaan pysäyttämisen perusteista kuin jossain muualla, mutta näkisin että aihetta epäilyyn ajoneuvon osalta ei pitäisi olla ellei skuutilla ole ajettu yli 25 km/h tai kiihdytetty 0-25 keula pystyssä, ja vielä jos valomääräyksetkin täyttyvät. Ei kai skuuttia voi ajatella pysäyttävänsä liikenteessä muusta liikenteellisestä syystä kuin havaitun rikkeen jälkeen, tankojuoppousepäilyn vuoksi tai arveltaessa, että kyseessä onkin laiton moottoriajoneuvo - enkä nyt tarkoita henkilön etsintää vaan satunnaista liikennevalvontaa. Ainakin rutiiniratsioiden laillisuudesta esittäisin haisevan epäilyksen - siis jos ei tutkata prätkänopeuksia vaan pysäytellään ja aletaan kovistella satunnaisia pyöräilijöitä. Sellaiseen toimintaanhan on oltava erillinen lakiperuste enkä usko tähän soveltuvan saman kuin moottoriajoneuvoliikenteessä. Tekosyynä voisi ehkä käyttää ulkomaalaisvalvontaa tai vastaavaa, koska siihen ei puututa jos se kohdistuu pottunokkiin.
Autoille ja prätkille yms on annettu sakkoja (mutta ovatko juuri ylinopeus vai liikenteen vaarantaminen tms) pelkän näköhavainnon varassa ja muistelen että yksi kpl äänen perusteella tehtyjä havaintoja päätyi oikeuteen (auto tai prätkä kiihdytti poliisi ilman suoraa näköyhteyttä monta vaihdetta läpi eli hyvin selkeästi ylinopeutta vaikka olisi ollut 120kmh rajoitus). Samoin perässä ajaminen ja sillä nopeuden mittaus riittää. Mitä ajo-oikeudetta ajoon tulee niin kaveri on pysäytetty meikäläisen autoa ajaessa koska poliisin laitteisto fläggäsi auton omistajan kortittomaksi kilven perusteella ja tarkistivat kaverin kortin ja asia oli kunnossa.

Ja enpä tiedä tuosta. Onhan noita moporatsioita vuosittain vaikka miten paljon niin en näe mitenkään ongelmana testailla lautoja. Nuo ovat kuitenkin varsin uusi asia että tulkintoja löytyy joka suuntaan ja poliisi takuulla lähtee testaamaan tiukemmasta päästä onneaan. Ja fillarissa kun tuo rajoittimen ohitin saattaa näkyä (ohittimen mallista riippuen) joten poliisilla aihe puuttua. Mutta mites lauta jossa ei ole tehty muuta kuin laitettu custom softa jolla kulkeekin yli rajoituksen vaikka lauta olisi muuten laillinen tehoiltaan sekä muilta ominaisuuksiltaan? Tai mites esim lauta josta on paria optiota ja ulkonäkö identtinen mutta toisessa lukee 1200w ja toisessa 1000w? Antaako oikeiden epäillä viritetyksi/laittomaksi sen enempää kuin laudan tyylin kertovan laudan olevan rajumpaa maastomallia joissa on yleensä tehoa jne jne? Kyse on kuitenkin selkeästi moottorikäyttöisestä ajoneuvosta. Ja puhallusratsiaa en näkisi mitenkään mahdottomana saati aivottomana mutta vaikeammin toteutettavana koska kuka on kännissä yhden jälkeen ja kuka vetää pullon viinaa ja ei reagoi mitenkään. Koska selkeää rajaa ei ole niin vain pahimmat pystyttäisiin karsimaan. Toki tuokin olisi enemmän kuin tervetullut asia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 660
Tämä on muuten myös mielenkiintoinen kysymys. Aivan varmasti 65 km/h vastaantullutta kilvetöntä moottoripyörää saa koeajaa ja tutkia ihan riippumatta siitä, että se on sähkökäyttöinen eikä siinä ole penkkiä. Ylinopeudesta ei kaiketi voida rangaistusvaatimusta kirjoittaa ilman mittaustulosta, mutta liikenteen vaarantamisesta kyllä pelkän konstaapelien havainnon perusteella, jos ajotapa oli muutenkin suoraan perseestä. Samoin siitä mahdollisesta ja todennäköisestä moottoripyörän kuljettamisesta ilman voimassa olevaa ajo-oikeutta.

Sen sijaan ihan varsinainen tieliikennelaillinen polkupyörään rinnastuva kevyt sähköajoneuvo pitäisi olla yhä polkupyörään rinnastuva, eli kuljettajalla aika paljon kovempi oikeusturva olemassa kuin henkilöauton kuljettajalla, jolla voidaan tien päällä teettää vaikka mitä sirkustemppuja ihan oman harkinnan mukaan ja seuraamuksitta. Mihinkö tällä tähtään? Kun eihän kai polkupyöränkään rakenteeseen saa viranomainen sen enempää puuttua kuin mitä esimerkiksi heijastimista, valoista tai vaikkapa lastenistuimesta on ylimalkaisesti säädetty. Siispä liikenteessä pitäisi sähköpotkulaudalla kuten polkupyörälläkin olla oma rauha turhilta pysäytyksiltä renkaiden kulutuspinnan mittailun, puhalluskokeen, optikon tarkastuksen tai muun vaikkapa henkilöautolla ajamiseen soveltuvan kontrollin osalta. Tietysti Suomessa ei ole niin selvärajaista(oikeastaan minkäänlaista) rajanvetoa ja tarkkaan määriteltyä käytäntöä asiakkaan pysäyttämisen perusteista kuin jossain muualla, mutta näkisin että aihetta epäilyyn ajoneuvon osalta ei pitäisi olla ellei skuutilla ole ajettu yli 25 km/h tai kiihdytetty 0-25 keula pystyssä, ja vielä jos valomääräyksetkin täyttyvät. Ei kai skuuttia voi ajatella pysäyttävänsä liikenteessä muusta liikenteellisestä syystä kuin havaitun rikkeen jälkeen, tankojuoppousepäilyn vuoksi tai arveltaessa, että kyseessä onkin laiton moottoriajoneuvo - enkä nyt tarkoita henkilön etsintää vaan satunnaista liikennevalvontaa. Ainakin rutiiniratsioiden laillisuudesta esittäisin haisevan epäilyksen - siis jos ei tutkata prätkänopeuksia vaan pysäytellään ja aletaan kovistella satunnaisia pyöräilijöitä. Sellaiseen toimintaanhan on oltava erillinen lakiperuste enkä usko tähän soveltuvan saman kuin moottoriajoneuvoliikenteessä. Tekosyynä voisi ehkä käyttää ulkomaalaisvalvontaa tai vastaavaa, koska siihen ei puututa jos se kohdistuu pottunokkiin.
Aivan varmasti saavat ja tulisivat rassaamaan ja koeajamaan jos 65kmh paiskois vastaan. Herää vaan kysymys et mitä siinä tilanteessa sit tapahtuu jos laudassa on vaikka sellanen ominaisuus et se nollaa sen huippunopeuden aina uudellenkäynnistyessä, ja se täytyy vaikkapa kännykän kautta käydä aina manuaalisesti nostamassa siitä 25khm. Eli käytät lautaa pois päältä ja pistät takas päälle ja oho, se meneekin vaan 25kmh ja poliisit kun sitä testailee niin vaikka mitä temppuja yrittävät niin 25kmh on ja pysyy. Lähteekö lauta tossa tapauksessa poliisin mukaan tutkittavaks vai saako jatkaa matkaa vaikka jokanen läsnäoleva osapuoli tietää ettei sen vehkeen oikea huippunopeus siinä tilanteessa ollut lähellekkään 25kmh?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 189
Aivan varmasti saavat ja tulisivat rassaamaan ja koeajamaan jos 65kmh paiskois vastaan. Herää vaan kysymys et mitä siinä tilanteessa sit tapahtuu jos laudassa on vaikka sellanen ominaisuus et se nollaa sen huippunopeuden aina uudellenkäynnistyessä, ja se täytyy vaikkapa kännykän kautta käydä aina manuaalisesti nostamassa siitä 25khm. Eli käytät lautaa pois päältä ja pistät takas päälle ja oho, se meneekin vaan 25kmh ja poliisit kun sitä testailee niin vaikka mitä temppuja yrittävät niin 25kmh on ja pysyy. Lähteekö lauta tossa tapauksessa poliisin mukaan tutkittavaks vai saako jatkaa matkaa vaikka jokanen läsnäoleva osapuoli tietää ettei sen vehkeen oikea huippunopeus siinä tilanteessa ollut lähellekkään 25kmh?
Voin vain esittää sen arvauksen, että käytännönläheiset konstaapelit voisivat tajuta tuon saman, puhutella ankarasti ja toivottaa yllättäen hyvää matkaa. :hmm:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 660
Voin vain esittää sen arvauksen, että käytännönläheiset konstaapelit voisivat tajuta tuon saman, puhutella ankarasti ja toivottaa yllättäen hyvää matkaa. :hmm:
Joo siis se on saletti et jos siinä tilanteessa ei oo oikeutta antaa sakkoja ylinopeudesta/ajo-oikeudetta ajamisesta/laittomasta vehkeestä niin sit aletaan ettimään muita syitä ihan suurennuslasin kera. Sanomista tulee ja ehkä just joku pikkusakko siitä et on ajanu jalkakäytävällä (toisaalta kuka vittu ajais 65kmh jalkakäytävällä). Varmaan jotain johdattelevaa keskusteluakin missä ois tarkotus saada kuski puhumaan vähän sivusuun, vaikkapa siitä et kuinka tehokkaat moottorit vehkeessä on jne.

En tiedä, arvailuahan tää on jokasen osalta vielä kun ei ne poliisitkaan varmasti ihan perillä oo siitä et miten näiden kanssa kuuluis toimia. Tapauksia tosi vähän vielä tähän mennessä ja siinä kun ne rupee lisääntymään niin varmaan alkaa pikkasen tarkempaa pykälää näihinkin vehkeisiin tulemaan. Varsinkin jos porukka noita väkivaltavehkeitä tilailee ja losottaa sitä 40-60kmh vauhtia menemään. Kyllähän tollanen 2kw vehje kiinnostais kovasti mut sit taas herää vähän väkisinkin sellanen ajatus et siinä kusee yhteisiin muroihin aika pahemman kerran. Toki sillä ajelis järjestäänkin ajotiellä kun olis ees suurinpiirtein se mahdollisuus olla olematta tientukkeena siellä.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 518
Joo siis se on saletti et jos siinä tilanteessa ei oo oikeutta antaa sakkoja ylinopeudesta/ajo-oikeudetta ajamisesta/laittomasta vehkeestä niin sit aletaan ettimään muita syitä ihan suurennuslasin kera. Sanomista tulee ja ehkä just joku pikkusakko siitä et on ajanu jalkakäytävällä (toisaalta kuka vittu ajais 65kmh jalkakäytävällä). Varmaan jotain johdattelevaa keskusteluakin missä ois tarkotus saada kuski puhumaan vähän sivusuun, vaikkapa siitä et kuinka tehokkaat moottorit vehkeessä on jne.

En tiedä, arvailuahan tää on jokasen osalta vielä kun ei ne poliisitkaan varmasti ihan perillä oo siitä et miten näiden kanssa kuuluis toimia. Tapauksia tosi vähän vielä tähän mennessä ja siinä kun ne rupee lisääntymään niin varmaan alkaa pikkasen tarkempaa pykälää näihinkin vehkeisiin tulemaan. Varsinkin jos porukka noita väkivaltavehkeitä tilailee ja losottaa sitä 40-60kmh vauhtia menemään. Kyllähän tollanen 2kw vehje kiinnostais kovasti mut sit taas herää vähän väkisinkin sellanen ajatus et siinä kusee yhteisiin muroihin aika pahemman kerran. Toki sillä ajelis järjestäänkin ajotiellä kun olis ees suurinpiirtein se mahdollisuus olla olematta tientukkeena siellä.
No siis todennäköisesti asiantuntemus alkaa kasvaa ja poliisillekin tulee ns asiaan perehtyneitä kavereita kuten mopojen kohdalla oli. Tiesivät mallin x y z rajoitukset ja tiesivät miten ne poistetaan ja osasivat tutkia missä ohitin olisi jos olisi jne. Samahan se on laudoissa mutta jos laudassa lukee laudan malli niin se nyt on helppo googlata mitä rautaa siitä löytyy ja onko rajoituskeinoa vai ei kunhan saadaan selvyys tuolle mikä on tulkittavissa rajoitetuksi. Alamäessähän kun saa kulkea kovempaa ihan kuin mopoilla eli kahteen suuntaan keskiarvo ja siitä miinus varmuusvähennys. Ja takuulla yrittävät saada kaverin puhumaan itsensä pussiin. Niin minäkin tekisin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 660
No siis todennäköisesti asiantuntemus alkaa kasvaa ja poliisillekin tulee ns asiaan perehtyneitä kavereita kuten mopojen kohdalla oli. Tiesivät mallin x y z rajoitukset ja tiesivät miten ne poistetaan ja osasivat tutkia missä ohitin olisi jos olisi jne. Samahan se on laudoissa mutta jos laudassa lukee laudan malli niin se nyt on helppo googlata mitä rautaa siitä löytyy ja onko rajoituskeinoa vai ei kunhan saadaan selvyys tuolle mikä on tulkittavissa rajoitetuksi. Alamäessähän kun saa kulkea kovempaa ihan kuin mopoilla eli kahteen suuntaan keskiarvo ja siitä miinus varmuusvähennys. Ja takuulla yrittävät saada kaverin puhumaan itsensä pussiin. Niin minäkin tekisin.
Ekaks ongelmaks varmaan muodostuis se et näissä kiinavehkeissä käytetään paljon samoja osia. Ulkonäkö voi olla identtinen jonkun 800w ja 2000w mallien välillä, ja mikäli sopivista paikoista ottaa tarroja pois tai hioo tekstiä mäkeen niin se tunnistaminen alkaa menemään jo aika vaikeaks. Ei noita lautadesigneja oo kovinkaan montaa, mutta se on kyllä yks selvä juttu et nää isommat vehkeet alkaa olemaan jo sen näkösiä ettei siinä tartte epäillä hetkeäkään et onko se todellinen huippunopeus jotain muuta kun 25kmh, jäljelle jää vaan se kysymys et onko se asianmukaisesti rajotettu vaiko ei.

Tästä syystä en välttämättä ylläty jos näitä vehkeitä pitääkin rekisteröidä jo parin vuoden päästä. Toki siinäkin on sit sellanen kätsi et vie sen vehkeen yhdellä moottorilla kilvelle ja sit vaihtaa jälkikäteen, hupsista, taas ollaan muuten samassa tilanteessa missä mopojen kanssa mut 15v skidien sijasta nyt onkin ihan oikeita aikuisia räpeltämässä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 189
Poliisi käyttää sanaa rakeenteellinen nopeus, kun puhuvat laudalla ajosta jalkakäytävällä. Epämääräinen sana, etenkin kun oman laudan rakeenteellinen nopeus voisi olla rajoitus poistettuna sen 40km/h. Voisiko tässä ajatella niin, että kun softalla rajoittaa sen laudan 15km/h, niin silloin sen rakenteellinen nopeus on myös 15km/h.
Olen siinä käsityksessä, ettei se voi olla mitään muuta. Kevyen sähköajoneuvonhan ei tarvitse olla vakiokuntoinen tai edes tehdastekoinen. Se saa olla vaikka itse rollaattorin puolikkaasta, porakoneakuista ja pesukoneen moottorista kasaan harsittu, kunhan nopeus, teho ja mitat pysyvät normeissa. Ainoa lukuarvona merkityksellinen nopeus näillä vehkeillä on niiden suurin nopeus, oikein toteutettuna siis suurin nopeus johon asti vetää ja josta eteenpäin ei vedä. Vähän huonommin tehosäädöllä toteutettuna voi olla ikävän tulkinnanvaraista, jos lauta kulkee tasaisella 24 km/h ja kuitenkin alamäessä avustaa moottorilla vielä 30 km/h jälkeen.

Nimenomaan "rajoittaa softalla", ei "valitse ajomoodia". Toisin sanoen laitteen rakenteellinen nopeus tai huippunopeus ei ole 15 tai 12 km/h sillä, että on painettu napista eco päälle. Se on edelleen se sama 20, 22 tai 25 kuin se oli sekuntia aiemmin sportilla. Ihan samaan tapaan kuin auton tai polkupyörän suurin nopeus ei laske, vaikka valitaan pienin vaihde.

Niinhän se nopeus on "softalla rajoitettu" yleensä kaupasta ostettavassa vakioajokissakin. On aivan tavallista, että kevyetkin vehkeet kulkisivat tehonsa puolesta yli 30 km/h.
Tästä syystä en välttämättä ylläty jos näitä vehkeitä pitääkin rekisteröidä jo parin vuoden päästä. Toki siinäkin on sit sellanen kätsi et vie sen vehkeen yhdellä moottorilla kilvelle ja sit vaihtaa jälkikäteen, hupsista, taas ollaan muuten samassa tilanteessa missä mopojen kanssa mut 15v skidien sijasta nyt onkin ihan oikeita aikuisia räpeltämässä.
Uskoisin tässä käyvän niin, että suinkaan normaaleja kevytskuutteja ei tarvitse rekisteröidä, mutta noita possuvehkeitä voi olla mahdollista käyttää jonkinlaisina kevytmopoina. Ja niitä kevytmopojahan tietysti viritellään edelleen.

Toki voi käydä niinkin onnettomasti kuin Saksassa eli vain tyyppihyväksytyt kelpuutetaan mihinkään tieliikenteeseen ajoneuvopapereineen, nopeuksia lasketaan entisestään ja omavalmisteet saa unohtaa. Käytännössä siis yksi liikennemuoto ja harrastus lopetetaan niskalaukauksella. Minua ei ainakaan siinä kohtaa kiinnostaisi ajaa enää metriäkään - ja itse siis pitäydyn nytkin tiukasti laillisissa vehkeissä.
 
Viimeksi muokattu:

AkQ

Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
267
Jee, DNA sai vihdoin toimitettua E-Way E600 Max -sähköpotkulaudan.

03.05.2021 Tilasin laudan.
29.06.2021 Sain laudan.

Hetki siinä meni! TIER:iin sain upotettua tuossa ajassa reilun 70€.
Kesä voi alkaa! Tai, no .. jatkua parempana! ^^
Sit vielä se lokarintuki jostain.
 
Liittynyt
01.04.2019
Viestejä
195
Miten saisi tuosta eway e500 sähköpotkulaudasta pois rajoittimen tai miten sen saisi kulkemaan nopeampaa kuin 25km/h?
On ainakin kolmeen kertaan täälläkin kerrottu. ymmärrän et sivuja on jo tosi paljon mut menisi myöskin itseltä aika paljon aikaa etsiä. mut sellainen vihje et toukokuu 2021 ja siitä eteenpäin niin pitäisi löytyä.
 
Liittynyt
29.06.2021
Viestejä
8
On ainakin kolmeen kertaan täälläkin kerrottu. ymmärrän et sivuja on jo tosi paljon mut menisi myöskin itseltä aika paljon aikaa etsiä. mut sellainen vihje et toukokuu 2021 ja siitä eteenpäin niin pitäisi löytyä.
Testasin sillä kingsongin softalla mutta se ei toiminut eway e500 malliin… olisiko jotain muuta tapaa?
 

SumpsaHV

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.03.2021
Viestejä
27
Aivan varmasti saavat ja tulisivat rassaamaan ja koeajamaan jos 65kmh paiskois vastaan.
Joo ei. Viimeviikolla paiskoin 40:n alueella fättillä kaupungilla 71kmh GPS:n mukaan ja maija tuli vastaan. Tuijottivat hetken ja näytti hytissä jotain naureskelevan ja köröttelivät eteenpäin. Ei jarruvalot edes vilahtaneet ainakaan kun peileistä katsoin.
 
Liittynyt
01.04.2019
Viestejä
195
Testasin sillä kingsongin softalla mutta se ei toiminut eway e500 malliin… olisiko jotain muuta tapaa?
King Songin Soft Tunerilla se juurikin onnistuu E500 ja E600 malleihin. Pitää olla sit Android puhelin. iPhonelle oleva softa ei sisällä kyseistä ominaisuutta. Mitään muuta ratkaisua ei ole tähän mennessä kukaan keksinyt.
 

SumpsaHV

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.03.2021
Viestejä
27
Toki voi käydä niinkin onnettomasti kuin Saksassa eli vain tyyppihyväksytyt kelpuutetaan mihinkään tieliikenteeseen ajoneuvopapereineen, nopeuksia lasketaan entisestään ja omavalmisteet saa unohtaa. Käytännössä siis yksi liikennemuoto ja harrastus lopetetaan niskalaukauksella. Minua ei ainakaan siinä kohtaa kiinnostaisi ajaa enää metriäkään - ja itse siis pitäydyn nytkin tiukasti laillisissa vehkeissä.
Näin tulee käymään. Suomi on rajoitusten ja kyyläämisen mallioppilas ja kaikki mikä on mukavaa kielletään. Näin kävi mm. droneille.
Omassa fättiksessä on CoC-hyväksyntä mutta en todellakaan koskaan sitä mihinkään rekisteriin laita.

Tämä että nää sähkövehkeet kuristettaisiin kuoliaaksi olisi todella kuitenkin järjetön temppu. Näiden käyttö on erinomainen polku polttomoottoreista ja saasteista eroon ja näiden kautta kansa opetetaan sähkömaailmaan. Luulisi että joku järki jossain voittaisi ja ekologia menisi virkamiespelleilyn edelle.
 
Liittynyt
29.06.2021
Viestejä
8
King Songin Soft Tunerilla se juurikin onnistuu E500 ja E600 malleihin. Pitää olla sit Android puhelin. iPhonelle oleva softa ei sisällä kyseistä ominaisuutta. Mitään muuta ratkaisua ei ole tähän mennessä kukaan keksinyt.
Oli android puhelin, mutta se ei edes anna siinä bluetooth yhdistämisvalikossa vaihtoehdoksi minun eway mallia… kun taas sitten ewayn omassa äppissä kokeilee se antaa sen yhdistämis mahdollisuuden minun ewayhin…
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 518
Oli android puhelin, mutta se ei edes anna siinä bluetooth yhdistämisvalikossa vaihtoehdoksi minun eway mallia… kun taas sitten ewayn omassa äppissä kokeilee se antaa sen yhdistämis mahdollisuuden minun ewayhin…
Mikäs on firmware versio laudassa?
 
Liittynyt
01.04.2019
Viestejä
195
Oli android puhelin, mutta se ei edes anna siinä bluetooth yhdistämisvalikossa vaihtoehdoksi minun eway mallia… kun taas sitten ewayn omassa äppissä kokeilee se antaa sen yhdistämis mahdollisuuden minun ewayhin…
Mistä hait sovelluksen? Sitähän ei Play kaupasta löydy.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 842
Oli android puhelin, mutta se ei edes anna siinä bluetooth yhdistämisvalikossa vaihtoehdoksi minun eway mallia… kun taas sitten ewayn omassa äppissä kokeilee se antaa sen yhdistämis mahdollisuuden minun ewayhin…
Ethän päivittänyt King Softia uudempaan, vaan käytät vanhempaa täälläkin linkattua versiota?
 

SumpsaHV

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.03.2021
Viestejä
27
No siis todennäköisesti asiantuntemus alkaa kasvaa ja poliisillekin tulee ns asiaan perehtyneitä kavereita kuten mopojen kohdalla oli. Tiesivät mallin x y z rajoitukset ja tiesivät miten ne poistetaan ja osasivat tutkia missä ohitin olisi jos olisi jne. Samahan se on laudoissa mutta jos laudassa lukee laudan malli niin se nyt on helppo googlata mitä rautaa siitä löytyy ja onko rajoituskeinoa vai ei kunhan saadaan selvyys tuolle mikä on tulkittavissa rajoitetuksi. Alamäessähän kun saa kulkea kovempaa ihan kuin mopoilla eli kahteen suuntaan keskiarvo ja siitä miinus varmuusvähennys. Ja takuulla yrittävät saada kaverin puhumaan itsensä pussiin. Niin minäkin tekisin.
Tässä on vain sellainen pointti että jos softalla rajoitetaan eikä ole selkeää itse asennettua tappokytkintä niin vaikka virkamies tietäisi jonkun asetuksen jolla rajoitin saadaan pois niin hän ei saa sitä tehdä. Hän nimittäin ei voi todistaa että laitetta on muutettu, eli hän ei saa testata ottamalla rajoitin itse pois koska luonnollisesti omistaja sanoo ettei hän tiennyt että "tuollaisella jipolla" saa tehtyä jotain johon ei ole opaskirjassa neuvottu. Laitetta ei nimittäin ole viritetty silloin.

Sanoo vain että kiitos konstaapelille opastuksesta laittomaan virittämiseen, joka on virkavirhe ja mahdollisesti maksaa työpaikan. Jos mopoon on asennettu joku osa joka lisää tehoa/vauhtia niin fine mutta se että softajipolla saadaan lisää on asia jota potentiaalisesti "asiakas" ei tiedä ellei hätäpäissään satu kertomaan itse.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 679
Viestejä
4 188 642
Jäsenet
70 778
Uusin jäsen
Heiniks

Hinta.fi

Ylös Bottom