Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Liittynyt
18.07.2018
Viestejä
28
Aika moni lauta on tehorajoitteinen eli noi nopeudet ei päde alamäessä. Jotkut kyllä osaa regeneroida jos on vakionopeudensäädin päällä eli jarruttavat sitten alamäessä. Mut muuten kyllä vauhti kiihtyy. Xiaomissahan määritellään ainoastaan virtaa mitä syötetään moottorille.
Stockina tuo taitaa olla nopeusohjattu mutta mulla taitaa olla ainakin nyt toi Direct power control valittuna niin johtunee varmaan siitä. Sekä moottorijarrutus on myös pois kytkettynä niin ei tietysti osaa sillä nopeutta hidastaa.
 

Liitteet

Liittynyt
29.11.2020
Viestejä
201
E-Way e600max se ääni ongelma moottorissa palaa kun ajellu pitkään ja moottori lämmennyt kovin.

toimintasäde omassa yksilössä testattu:
yhdellä latauksella pääsen 41.3km ennenkuin hyytyi vauhti 15-20km/h nopeuteen, kiihtyvyys katosi lähes kokonaan. 34% väitti appi akkua, yksipalkki näyttää lauta (ei vilku) (appi väittää et 23.49km pystyisi ajaa).
Matkalla oli paljon mäkiä. Myyrmäestä, Otaniemeen ja takaisin ja sen jälkeen en ladannut ja ajelin satunnaisia matkoja kunnes matka meni etanaksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
362
Xiaomin oma appi mäkeen, ettet vahingossa erehdy päivittämään. Kokeile m365 Tools tai m365 Dashboard joilla pääset näkemään haluamaasi tietoa ja vähän muutakin.

"Ettet vahingossa erehdy päivittämään"? Onko tuolla siis mahdollista päivittää joku buginen FW tuon apin kautta vai meinasitko, että jos menen muuttelemaan asetuksia esim. xiaoflasherillä niin tuo appi päivittää orggis asetukset takaisin?
 
Liittynyt
18.07.2018
Viestejä
28
"Ettet vahingossa erehdy päivittämään"? Onko tuolla siis mahdollista päivittää joku buginen FW tuon apin kautta vai meinasitko, että jos menen muuttelemaan asetuksia esim. xiaoflasherillä niin tuo appi päivittää orggis asetukset takaisin?
Varmaan meinasi tuota jos muutat asetuksia/softaa Xiaoflasherilla. Mutta ei kai noita kannata muutenkaan päivitellä, jossain vaiheessa monilla lähti ainakin cruise pois päivityksien johdosta muistaakseni.
 
Liittynyt
23.06.2021
Viestejä
8
Moi kaikille, ensimmäinen lauta ostettu, eli Ninebot Max G30 E II.
Olen antanut itseni ymmärtää, että täällä on osaamista ja tietoa laitteista. :)
Latasin uuden firmiksen, että sain kulkemaan sen 30km/h. Nyt kuitenkin huomasin laudan moottorin pitävän korkeaa "siritystä" ajaessa. Ei oikeastaan huomaa muuta kuin seinän vieressä ajaessa, kun kaiuttaa äänen takaisin. Pitää samaa vinkunaa tai siritystä, sekä kuorman kanssa että ilman kuormaa. Ajettu alle 50km ja ehkä puolet uudella firmiksellä. Onko moottori heti antautumassa, vai mikä voisi olla? Mites näissä tuo takuu, jos firmistä muuteltu? Onko automaattisesti no-can-do? Vai pitääkö ostaa vaan heti suosiolla isompaa moottoria?
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
4 682
Moi kaikille, ensimmäinen lauta ostettu, eli Ninebot Max G30 E II.
Olen antanut itseni ymmärtää, että täällä on osaamista ja tietoa laitteista. :)
Latasin uuden firmiksen, että sain kulkemaan sen 30km/h. Nyt kuitenkin huomasin laudan moottorin pitävän korkeaa "siritystä" ajaessa. Ei oikeastaan huomaa muuta kuin seinän vieressä ajaessa, kun kaiuttaa äänen takaisin. Pitää samaa vinkunaa tai siritystä, sekä kuorman kanssa että ilman kuormaa. Ajettu alle 50km ja ehkä puolet uudella firmiksellä. Onko moottori heti antautumassa, vai mikä voisi olla? Mites näissä tuo takuu, jos firmistä muuteltu? Onko automaattisesti no-can-do? Vai pitääkö ostaa vaan heti suosiolla isompaa moottoria?
Siritystä kuuluu omastakin laudasta ajaessa ja on ihan normaalia sähkömoottorin ääntä.

Ilman kuormaa ei pitäisi mielestäni kuulua mitään. Tosin en ole laittanut ikinä korvaa kiinni moottoriin ja kuulostellut.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Tukijäsen
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
2 188
Moi kaikille, ensimmäinen lauta ostettu, eli Ninebot Max G30 E II.
Olen antanut itseni ymmärtää, että täällä on osaamista ja tietoa laitteista. :)
Latasin uuden firmiksen, että sain kulkemaan sen 30km/h. Nyt kuitenkin huomasin laudan moottorin pitävän korkeaa "siritystä" ajaessa. Ei oikeastaan huomaa muuta kuin seinän vieressä ajaessa, kun kaiuttaa äänen takaisin. Pitää samaa vinkunaa tai siritystä, sekä kuorman kanssa että ilman kuormaa. Ajettu alle 50km ja ehkä puolet uudella firmiksellä. Onko moottori heti antautumassa, vai mikä voisi olla? Mites näissä tuo takuu, jos firmistä muuteltu? Onko automaattisesti no-can-do? Vai pitääkö ostaa vaan heti suosiolla isompaa moottoria?
TODENNÄKÖISESTI ääntä kuulematta normaalia moottorin ääntä. Kaikki kolme lautaani ovat moista pitäneet ja mitä tehokkaampaan mennään niin sitä kovempi ääni on omalla osallani ollut. Nykyinen 800W jatkuvaa 1760W piikkitehoinen lauta pitää aikamoista moottorimetakkaa vs 600W/1200W moottorinen ja 300w taas oli käytännössä äänetön.
 
Liittynyt
23.06.2021
Viestejä
8
Siritystä kuuluu omastakin laudasta ajaessa ja on ihan normaalia sähkömoottorin ääntä.

Ilman kuormaa ei pitäisi mielestäni kuulua mitään. Tosin en ole laittanut ikinä korvaa kiinni moottoriin ja kuulostellut.
Ok, hyvä tietää. Itselle tosiaan ensimmäinen sähkömoottorillinen peli niin hieman epäröin tuota ääntä. Varsinkin kun en kuullut sitä alkuun ja nyt sisällä hallissa kokeillessa kiinnitin siihen huomiota. Eikä se siis kuulu laudan päällä ollessa, ellei seinä tms. kaiuta ääntä takaisin. Ilman kuormaa sen kuulee, jos laittaa korvan suht lähelle rengasta jommalle kummalle puolelle.
 
Liittynyt
23.06.2021
Viestejä
8
TODENNÄKÖISESTI ääntä kuulematta normaalia moottorin ääntä. Kaikki kolme lautaani ovat moista pitäneet ja mitä tehokkaampaan mennään niin sitä kovempi ääni on omalla osallani ollut. Nykyinen 800W jatkuvaa 1760W piikkitehoinen lauta pitää aikamoista moottorimetakkaa vs 600W/1200W moottorinen ja 300w taas oli käytännössä äänetön.
Ok. Haaveilin jo salaa toisesta tehokkaammasta laudasta, eli parempi vaan tottua ääneen. :D Tosin itsellä usein kuulokkeet muutenkin korvilla, niin ei sinänsä nuo vinkumiset haittaa. :lol:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 734
Tosin itsellä usein kuulokkeet muutenkin korvilla, niin ei sinänsä nuo vinkumiset haittaa. :lol:
Tätä en muuten oikein suosittele. 30kmh vauhdeissakin on aika tärkeetä et kuulee kokoajan mitä ympärillä tapahtuu, jos kuulokkeet päässä ajelee niin pään pitäs siinä vaiheessa pyöriä niinkun se kuuluisa puolukka pillussa. Harvalla vaan oikeastaan pyörii, ja mikään ei vituta niin paljoa kun porukka joka vetelee tuolla kuulokkeet korvilla silleen kunnolla tientukkeena, oli se sitten koiran kanssa, pyörällä vetäen vähän siksakkia tai muuten vaan kävellen keskellä tietä kun mikäkin idiootti. Siinähän ränkkäät kelloa ja tajuat et eihän ne muuten mitään kuule.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Tukijäsen
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
2 188
Ok. Haaveilin jo salaa toisesta tehokkaammasta laudasta, eli parempi vaan tottua ääneen. :D Tosin itsellä usein kuulokkeet muutenkin korvilla, niin ei sinänsä nuo vinkumiset haittaa. :lol:
Hei eihän mikään estä ostamasta ns hupilautaa ja arkilautaa erikseen. Full on täysjousitettu offimonsteri vaan alle jos haluaa pitää hauskaa. Kyllä itseä "yllätti" miten paljon tuo jousitus tuo arkiajoonkin oikeasti mukavuutta vaikka edessä onkin vain etäisesti kunnon jousitusta muistuttava yhden jousen järjestelmä parin sentin joustolla. Samoin tuplajarrut+moottorijarru on varsin mukava asia :p.
 
Liittynyt
23.06.2021
Viestejä
8
Tätä en muuten oikein suosittele. 30kmh vauhdeissakin on aika tärkeetä et kuulee kokoajan mitä ympärillä tapahtuu, jos kuulokkeet päässä ajelee niin pään pitäs siinä vaiheessa pyöriä niinkun se kuuluisa puolukka pillussa. Harvalla vaan oikeastaan pyörii, ja mikään ei vituta niin paljoa kun porukka joka vetelee tuolla kuulokkeet korvilla silleen kunnolla tientukkeena, oli se sitten koiran kanssa, pyörällä vetäen vähän siksakkia tai muuten vaan kävellen keskellä tietä kun mikäkin idiootti. Siinähän ränkkäät kelloa ja tajuat et eihän ne muuten mitään kuule.
Joo onhan tosiaan kuulokkeillekin aikansa ja paikkansa. Mutta itse tosiaan oon se pään pyörittelijä muutenkin liikenteessä. Jäänyt prätkäilystä selkäytimeen se liikenteen lukeminen mahdollisimman tarkasti. Siinä tuli ajettu aina melko ennakoidusti ja muut mahdollisimman pitkälle huomioiden ja muiden moka-skenaariot huomioiden myös. :rofl:
 
Liittynyt
23.06.2021
Viestejä
8
Hei eihän mikään estä ostamasta ns hupilautaa ja arkilautaa erikseen. Full on täysjousitettu offimonsteri vaan alle jos haluaa pitää hauskaa. Kyllä itseä "yllätti" miten paljon tuo jousitus tuo arkiajoonkin oikeasti mukavuutta vaikka edessä onkin vain etäisesti kunnon jousitusta muistuttava yhden jousen järjestelmä parin sentin joustolla. Samoin tuplajarrut+moottorijarru on varsin mukava asia :p.
Arvaa olenko jo kuolannut vaikka mitä. :love: Tähän olen ihan varmasti matkalla.... vaikka kuinka yritän muuta itselleni väittää. :lol:
Tästä taitaa tulla mukava harrastus ja harrastuksethan aina maksaa.... :x3:
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
197
Osaiko joku neuvoa, mistä saisi renkaan koossa, 85/65-6.5 kun joku viillelly ulkokumin halki ja sora siittä sitten rikkoo sisäkumin, sisäkumia on saatavilla Nokia/tre, mutta tuota ulkopyörää ei sitten mistään ja olisi vielä jopa kiire.
Edit. Google ei kerro oikeastaan mitään, eikä potkulautaa myyvä liike myy renkaita tuohon.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Tukijäsen
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
2 188
Arvaa olenko jo kuolannut vaikka mitä. :love: Tähän olen ihan varmasti matkalla.... vaikka kuinka yritän muuta itselleni väittää. :lol:
Tästä taitaa tulla mukava harrastus ja harrastuksethan aina maksaa.... :x3:
Harrastus maksaa. Oli se autot, tietokoneet tai ihan mikä tahansa. Mutta ostat kerralla hyvän niin ei tarvitse katua. Nimimerkillä about 15v vanhat pääkaiuttimet, subi ties miten monta vuotta ja hifimyyjän kommentti että parempaa et samaan budjettiin saa. Samoin käyttöauto, siitä tulee ennenpitkää harrastuskippo ja pysyy taloudessa todnäk vielä kymmeniä vuosia (ellei perinteinen haluan nyt just ton tän ton iske mutta sähkökippojen tulo todennäköisesti saa pitämään kipon harrasteena).

Itse ostin oman ekan laudan vain kokeillakseni ja nyt todennut että koska en osaa ajaa fillarilla hiljaa niin pääsen melkein yhtä nopeasti laudalla ilman hikeä ja sen saa mm autoon tungettua.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
483
Tuli nyt tilattua vähän välimallin ratkaisuna Xiaomin Pro 2. Max G30 II ja muutama muu oli myös vaihtoehtona, mutta tämän harrastuksen kohdilla oli pakko painaa vähän jarrua ja ottaa se riski, että vuoden päästä sitä päivittelee johonkin sellaiseen, joka olisi pitänyt hankkia jo nyt. Toisaalta taas jos skuuttailu jää ohimeneväksi innostukseksi, ei ole ainakaan mitään älyttömän kallista laitetta hankkinut. Noilla jousitetuilla 1000+ euron malleilla meneminen kanttareiden yli ja kevyessä maastossa näytti kieltämättä hauskalta, eikä omaan maastopyöräharrastukseen nähden ole ihan epätodennäköistä, että jossain kohtaa joku tuollainen tulee ostettua.

Lähtökohtaisesti käyttötarve on kuitenkin rentoa rannalle ym. siirtymistä ja kylillä fiilistelyä, joista suurin osa hoitunee helposti alle 20 kilsan säteellä, joten näitä vaatimattomia lähtökohtia ajatellen Xiaomi tuntui ihan hyvältä ratkaisulta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 734
Itelläkin vielä toistaseksi M365 alla, toki aika vaikea sitä enää samaksi vehkeeksi on sanoa kun käytännössä kaikki pistetty uusiksi. 10" renkaat, tehokkaampi moottori, lisäakku jne. Jokatapauksessa toistaseksi paras lauta mitä päässyt ajamaan, ei niinkään sen kulkupuolen puolesta, mutta toi kiihtyy äkäsesti ja on toistaseks ketterin vehje mitä päässy kokeilemaan. Noi kalliimman pään kiinavehkeet alkaa omaamaan jo sen verran massaa ja leveetä dekkiä et niillä puljaaminen on jo vähän erikoisempaa touhua, toki varmasti tottumuskysymys sekin.

Jokatapauksessa pidemmän aikaa kiikarissa ollut tollanen FLJ:n lauta, laittomia kun mikä ne on ja poliisitkin varmasti kiinnostuu samontein, joten sinällänsä vielä mietinnässä. Aika varma tosin että tollaseen tulee joskus vaihdettua, jos ei tässä kesän lopulla/syksyllä niin myöhemmin sitten. Vaikuttaa ihan pätevältä ja varaosien saatavuuskin ainakin kiinasta tuntuis olevan ihan ok jees.
 
Liittynyt
18.07.2018
Viestejä
28
Itelläkin vielä toistaseksi M365 alla, toki aika vaikea sitä enää samaksi vehkeeksi on sanoa kun käytännössä kaikki pistetty uusiksi. 10" renkaat, tehokkaampi moottori, lisäakku jne. Jokatapauksessa toistaseksi paras lauta mitä päässyt ajamaan, ei niinkään sen kulkupuolen puolesta, mutta toi kiihtyy äkäsesti ja on toistaseks ketterin vehje mitä päässy kokeilemaan. Noi kalliimman pään kiinavehkeet alkaa omaamaan jo sen verran massaa ja leveetä dekkiä et niillä puljaaminen on jo vähän erikoisempaa touhua, toki varmasti tottumuskysymys sekin.

Jokatapauksessa pidemmän aikaa kiikarissa ollut tollanen FLJ:n lauta, laittomia kun mikä ne on ja poliisitkin varmasti kiinnostuu samontein, joten sinällänsä vielä mietinnässä. Aika varma tosin että tollaseen tulee joskus vaihdettua, jos ei tässä kesän lopulla/syksyllä niin myöhemmin sitten. Vaikuttaa ihan pätevältä ja varaosien saatavuuskin ainakin kiinasta tuntuis olevan ihan ok jees.
Minkä moottorin oot laittanu ja ootko muita muutoksia tehny siihen liittyen? Vaikuttaako miten kulkupuoleen?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 734
Minkä moottorin oot laittanu ja ootko muita muutoksia tehny siihen liittyen? Vaikuttaako miten kulkupuoleen?
350w moottorin laitoin, mulla on Essential, eli siinä on sama controlleri mitä Pro2, eli se parempi. Controlleriin laitoin lämpötyynyt mosfeteille et se lämpö liikkuis oikeasti johonkin.

Lisäakku on 44,4v ja 25A oon laittanu virtarajaks softaan. Täydellä akulla siis puskee sen 900w moottorille, kulkee sen 40. 35 sitkun akku alkaa hupenemaan, mut ton 35 se aikalailla menee ihan loppuun asti. Vakioakku on siis ton lisäakun kanssa samanaikasesti kiinni vaikka ovatkin eri jännitteillä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
814
E600 muutti aikapaljon luonnettaan monorimmillä, ajoin 5km testilenkin hiekalla eikä enää tee mieli nostaa kaasua tärinän takia.
Onkohan g30:ssä erilainen alempi ohjauslaakeri?
Tossa oli tullessaan kiinni ohjausakselin alapäässä muovi tai metalliprikka joka ei sopinut mitenkään e600:n laakeriin ja se piti ottaa pois.

Monorim V4 MX
IMG_20210623_230411.jpg
 
Viimeksi muokattu:

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
4 682
Muistakaa pitää kypärä päässä ajellessa.

"Kasvot edellä asfalttiin, kypärää ei luonnollisesti ole" – sähköpotkulaudalla toheloivat nuoret kuormittavat sairaalan päivystystä
Sähköpotkulaudalla onnettomuuksiin joutuneet ovat usein parikymppisiä päihtyneitä nuoria. Alkukesän aikana sähköpotkulaudoilla on sattunut lukuisia päivystyshoitoa vaativia onnettomuuksia.

Pelkästään Meilahden yhteispäivystyksessä hoidettiin toukokuun alun ja viime viikonlopun välisenä aikana 143 sähköpotkulautaonnettomuudessa loukkaantunutta. Samalla ajanjaksolla hoidettiin 72 pyöräilyonnettomuudessa loukkaantunutta henkilöä.

– Sähköpotkulautaonnettomuuksissa loukkaantuneet ovat suhteellisen uusi potilasryhmä, joka kuormittaa terveydenhuoltoa. Esimerkiksi viime lauantain ja sunnuntain välisenä yönä neljännes Meilahden yhteispäivystykseen tuoduista pientraumapotilaista oli loukkaantunut sähköpotkulautaonnettomuudessa, kertoo tiedotteessa osastonlääkäri Kustaa Lehtonen Meilahden yhteispäivystyksestä.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Tukijäsen
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
2 188
Ehdottomasti kypärä päähän. Jos yhtään enemmän offia/polkuja niin ainakin hanskat lisäksi. Kypärän suhteen ei kannata säästellä ja etenkin MIPS on enemmän kuin suositeltava. On pelastanut oman kupolin jo kerran pahemmilta vammoilta fillarilla pannuttaessa. Lisäksi magneettilukitus on arkikäyttöä huomattavasti helpottava ominaisuus jonka haluan kaikkiin kypäröihini. Madaltaa myös takuulla joillakin ottaa kypärä mukaan kun käyttö on mukavampaa ja nopeampaa kun sen saa yhdellä kädellä päähän ja pois. Plus auttoi se todistettavasti päähän kohdistuvissa lyönneissäkin :D

EDIT: Ja jo perusmallin kypäräkin pelastaa helvetisti. Sisko pannutti aikanaan fillarilla täydessä vauhdissa alamäessä stongan yli pää edellä asfalttiin ja ainoina vammoina aivotärähdys ja jalkaan vekki kun osui johonkin pyörässä kun lensi yli. Kypärä aivan paskana (vanha styroksimallinen) mutta kupoli ehjä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 734
Ihan hyvä vinkki kaikille kyllä, mut valitettavasti 99% näistä onnettomuuksista tapahtuu vuokravehkeillä ja alkoholilla on osuutta asiaan. Kokematon kuski ja humalatila on sellanen kombo ettei siinä oikeastaan hyvää lopputulosta todennäkösesti ole tiedossa.

Toki vaikka oliskin kokeneempi ja kännissä lähtee paukuttamaan niin onhan siinäkin jo farssin ainekset, mutta siinä on yleensä jo sen verran tiedossa näiden vehkeiden sielunelämä et tiettyihin tilanteisiin osaa varautua mihin kokemattomat kuskit ei osaa. Toisaalta kun kattoo miten noilla vuokravehkeillä ajellaan siinä pe ja la illalla, niin ei ihmekkään että sielä sairaalassa on porukkaa. Pelkästään niitä liikennesääntöjä noudattamalla päästäis varmaan aika suuresta osasta eroon.

En tiedä onko noihin jotain alkolukkoa tjsp tulossa, joku lauantai-ilta kun jostain helsingin perämetistä piti päästä suht sutjakkaasti asemalle niin tuli otettua joku Voin vehje käyttöön. Se jotain reaktiotestiä tarjosi tehtäväksi ennen avaamista, mikä ainakin omalla puhelimella bugitti siihen malliin että applikaatiosta lähti varmaan tieto että olis useampikin promille veressä, mutta tolla ei käytännössä mitään funktiota ole kun se vaan sanoo et omalla vastuulla sit ja antaa ottaa vekottimen käyttöön.

Noi Voin vehkeet ainakin oli muutenkin vähän tankkerin tuntusia, aivan saatanan kankeita ajaa koska ne on vähän pakko rakentaa tankkereiks ettei ne oo jokailta sitten paskana. Täyskumirenkaat ja painava vehje niin kyyti sit sen mukasta, jotenkin kanssa tuntu et oiskohan ne jopa pikkasen yli 25 muutenkin menny, lätkä pohjassa vedellessä maisemat vaihtu ainakin sutjakkaasti ja nopeuden puolesta oli vähän sellasta fiilistä ihankun omalla laudalla olis ajellu.
 
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
160
"Ettet vahingossa erehdy päivittämään"? Onko tuolla siis mahdollista päivittää joku buginen FW tuon apin kautta vai meinasitko, että jos menen muuttelemaan asetuksia esim. xiaoflasherillä niin tuo appi päivittää orggis asetukset takaisin?
No, buginenkin ehkä, mutta valmistaja voi uusia "featureja" (lainausmerkit tarkoituksella) ottaa käyttöön.
Päivitykset voi poistaa ominaisuuksia, muuttaa nopeusrajoitusta tai esim. BMS:n toimintaa ikävämpään suuntaan, estää tai haitata kolmannen osapuolen appeja, jne.
Miksi päivittää toimivaa laitetta, jos ei selviä etuja ole tiedossa?

Ihan esimerkkinä... haluaisitko päivityksen joka esim. "akkukestoa paranteekseen" laskisi huippunopeudeksi 20km/h, poistaisi cruise controllin ja vielä BMS:lle kertoisi, että akun varauksen tipahtaessa 90%:iin, pakotettaisi laite ECO modeen? Jos vielä olisi estetty/vaikeutettu palaaminen vanhaan firmikseen... no, muistuu mieleen kun aiemmin piti ennen firmiksen downgradea ensin vaihtaa BLE vanhemmaksi, kun muutoin ei onnistunut.
 
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
160
Hei eihän mikään estä ostamasta ns hupilautaa ja arkilautaa erikseen. Full on täysjousitettu offimonsteri vaan alle jos haluaa pitää hauskaa. Kyllä itseä "yllätti" miten paljon tuo jousitus tuo arkiajoonkin oikeasti mukavuutta vaikka edessä onkin vain etäisesti kunnon jousitusta muistuttava yhden jousen järjestelmä parin sentin joustolla. Samoin tuplajarrut+moottorijarru on varsin mukava asia :p.
/minä tarkastaessa tilin saldoa: "Juuei, mikään ei estä..." :rofl:
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Tukijäsen
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
2 188
Se pitää hankkia työkaluksi niin saa ajelusta rahaa.
Onpahan tosiaan joo rehellistä :D. Tosin tottahan tuo on. Etenkin rajoittamattomalla laudalla pääsee varsin rajuihin nopeuksiin varsin nopeasti. Ajelee kiltisti 25kmh ns tutkan alla niin ei tule todennäköisesti keränneeksi huomiota mutta jos paska osuu tuulettimeen niin kaasu pohjaan ja 50kmh+ karkuun. Tuohon nopeuteen kun riittää vissiin jotkut alle tonnin laudat. Saati kun mennään siitä rajumpiin versioihin niin esim kiihtyvyyttä rajoittaa jo pito ja riski ympäri keulimisesta (jo oman 800w laudan saa keulimaan hiekalla todella todella helposti). Ja onhan esim postilla variaatioita ties mistä sähkölaitteista. Wolt yms kuskit käyttävät noita pirusti (mutten tiedä ovatko omia vai jonkun firman) jne jne. Eli kyllä noilla rahaakin voi takuulla tehdä kunhan keksii mitä alkaa roudaamaan. Yllättävän paljon kamaa noilla saa kulkemaan kun vähän funtsii. On kuljetettu Xiaomin kyydissä toinen lauta paketissa (ei toki ajettu sen kanssa mutta silti), on isoja koiranruokasäkkejä jne jne kulkenut oikein nätisti päällä ja hyvin on laudalla kulkenut. Samoin kaupasta tulee ruokakassi aina laudalla kulkiessa stongan sarvien yli pujotettuna jolloin ei pääse heilumaan tms horjuttamaan ajoa. Jonkun sopivan tarakan tms kun keksii laittaa niin saisi noilla ties mitä sopivan pientä kulkemaan ilman että painopiste olisi aivan hukassa tai ajo-ominaisuudet päin peetä.
 
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
160
Noi Voin vehkeet ainakin oli muutenkin vähän tankkerin tuntusia, aivan saatanan kankeita ajaa koska ne on vähän pakko rakentaa tankkereiks ettei ne oo jokailta sitten paskana. Täyskumirenkaat ja painava vehje niin kyyti sit sen mukasta, jotenkin kanssa tuntu et oiskohan ne jopa pikkasen yli 25 muutenkin menny, lätkä pohjassa vedellessä maisemat vaihtu ainakin sutjakkaasti ja nopeuden puolesta oli vähän sellasta fiilistä ihankun omalla laudalla olis ajellu.
Nuo VOI:n vehkeet menee kyllä vähän ylinopeutta. Paahtavat välillä jotkut ohi sellaista 30km/h. Se ei aiheuta vielä sydämentykytyksiä, toisin kuin eräskin sankari joka vilahti kapeassa kohdassa ohi omalla laudallaan ehkä viittäkymppiä, ohittaen yllättäen vain parinkymmenen sentin päästä. Voi sanoa, että läheltä piti ettei kummatkin kuskit päässeet asvalttiin ottamaan naamatuntumaa. Kolarin sattuessa ei olisi ollenkaan lohduttanut, ettei olisi ollut oma vika!
 
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
160
On kuljetettu Xiaomin kyydissä toinen lauta paketissa (ei toki ajettu sen kanssa mutta silti), on isoja koiranruokasäkkejä jne jne kulkenut oikein nätisti päällä ja hyvin on laudalla kulkenut. Samoin kaupasta tulee ruokakassi aina laudalla kulkiessa stongan sarvien yli pujotettuna jolloin ei pääse heilumaan tms horjuttamaan ajoa. Jonkun sopivan tarakan tms kun keksii laittaa niin saisi noilla ties mitä sopivan pientä kulkemaan ilman että painopiste olisi aivan hukassa tai ajo-ominaisuudet päin peetä.
Omaan M365:een on ostettu tarakka, mutta ei se kovin ihmeellisesti auta. :cautious:
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
483
Kypärä tulee näissä touhuissa olemaan pakollinen, kunhan lauta ehtii kotiin asti. Pyöräillessä on jo melko pitkään ollut MIPS päässä. Käyttääkö täällä muuten kukaan/joku/jopa suurin osa mm. downhillistä tuttuja full faceja vai menettekö perinteisemmällä? Noilla skuuteilla tapahtuvat mokat kun ilmeisesti pyöräilyä useammin osuu nimenomaan leukaperiin.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Tukijäsen
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
2 188
Kypärä tulee näissä touhuissa olemaan pakollinen, kunhan lauta ehtii kotiin asti. Pyöräillessä on jo melko pitkään ollut MIPS päässä. Käyttääkö täällä muuten kukaan/joku/jopa suurin osa mm. downhillistä tuttuja full faceja vai menettekö perinteisemmällä? Noilla skuuteilla tapahtuvat mokat kun ilmeisesti pyöräilyä useammin osuu nimenomaan leukaperiin.
Low key teki mieli ostaa moinen mutta totesin että olisi sen verran vittumainen käyttää että jätin ostamatta. Jos poluille tms lähtisi riehumaan niin sitten kyllä tulisi moinen tai nappaisin krossimallisen prätkäkypärän kaapista. Nuokaan eivät hiilikuitu tai edes muusta kevyestä materiaalista tehtyinä liikaa maksa jos ei ujostele kauppoja mistä ei oleta hyvää kypärää löytävänsä. Selvittelee vähän arvosteluita ja testejä ja voi löytää varsin hyviä kypäriä halvalla. Joskus esim Bilteman 100e hiilikuitupotta voitti ruotsissa turvallisuustestit jopa testin tehneitä ärsyttäen (kommenteista päätellen olivat hiukan ärsyyntyneitä että testiin otettu ns halpikseksi maalattu kypärä olikin turvallisin) saaden suosituksen "parhaiten suojaava mutta nopeasti kuluva, epämukava jne...". Itsellä on myös moinen ja on mukavan kevyt vs jotkut testaamani mallit, joo parransänki kuluttaa sisuksia mutta eivät ainakaan itsellä koskaan kuluneet läpi vaan jättivät nukkaa. Lisäksi eri visiireitä sai järkevään hintaan heijastavasta tummennettuun jne ja olivat nopeasti vaihdettavaa mallia. Ei muistaakseni pikalukkoa joten vähän hidas laittaa vs jotkut mutta en rehellisesti valita.
 
Liittynyt
29.11.2020
Viestejä
201
E600 muutti aikapaljon luonnettaan monorimmillä, ajoin 5km testilenkin hiekalla eikä enää tee mieli nostaa kaasua tärinän takia.
Onkohan g30:ssä erilainen alempi ohjauslaakeri?
Tossa oli tullessaan kiinni ohjausakselin alapäässä muovi tai metalliprikka joka ei sopinut mitenkään e600:n laakeriin ja se piti ottaa pois.

Monorim V4 MX
Kerro ihmees sit myöhemmin lisää kun saat kokemusta tolla enemmän, itte täs säästän sharksettiin, viimeistään ens kesäksi
 
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
160
Joskus esim Bilteman 100e hiilikuitupotta voitti ruotsissa turvallisuustestit jopa testin tehneitä ärsyttäen (kommenteista päätellen olivat hiukan ärsyyntyneitä että testiin otettu ns halpikseksi maalattu kypärä olikin turvallisin) saaden suosituksen "parhaiten suojaava mutta nopeasti kuluva, epämukava jne...". Itsellä on myös moinen ja on mukavan kevyt vs jotkut testaamani mallit, joo parransänki kuluttaa sisuksia mutta eivät ainakaan itsellä koskaan kuluneet läpi vaan jättivät nukkaa. Lisäksi eri visiireitä sai järkevään hintaan heijastavasta tummennettuun jne ja olivat nopeasti vaihdettavaa mallia. Ei muistaakseni pikalukkoa joten vähän hidas laittaa vs jotkut mutta en rehellisesti valita.
Biltemasta pottia kävin taannoin katselemassa, kun DNA:n myymä olikin jotain ihan omituista (ja liian pientä) kokoa. Ei vaan ollut myymälässä ainakaan tuolloin sopivan hillityn näköistä. Kiva kuitenkin kuulla etteivät ihan käyttökelvottomia leluja ole, vaan joskus edukkaasti voikin löytää ihan hyviäkin tuotteita.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Tukijäsen
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
2 188
Biltemasta pottia kävin taannoin katselemassa, kun DNA:n myymä olikin jotain ihan omituista (ja liian pientä) kokoa. Ei vaan ollut myymälässä ainakaan tuolloin sopivan hillityn näköistä. Kiva kuitenkin kuulla etteivät ihan käyttökelvottomia leluja ole, vaan joskus edukkaasti voikin löytää ihan hyviäkin tuotteita.
Tämä toki vuosia vanha malli mistä puhun. Voi olla muuttunut. Edellinen oli jonkun ns kalliin kypärän lisenssillä tehty kopio eri muovisilla yms. Oma väriltään kirkaslakattu hiilikuitu eli varsin neutraali.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
483
Biltemasta pottia kävin taannoin katselemassa, kun DNA:n myymä olikin jotain ihan omituista (ja liian pientä) kokoa. Ei vaan ollut myymälässä ainakaan tuolloin sopivan hillityn näköistä. Kiva kuitenkin kuulla etteivät ihan käyttökelvottomia leluja ole, vaan joskus edukkaasti voikin löytää ihan hyviäkin tuotteita.
Nyt on ainakin Biltemalla joku hiili-/lasikuituinen crossikypärä yhdessä koossa (XXS 51/52) varastossa hintaan 39,50. Noi full face -pyöräilykypärät on siinä mielessä käteviä, että usein niistä saa sen leukasuojan pois, jos tuntuu että ahdistaa, eikä ne muutenkaan ole ihan niin suljettuja kuin varsinaiset motocross-kypärät.

Oliko täällä nyt vahva ohje sellainen, ettei Xiaomin laudan kohdalla kannata latailla ollenkaan sitä valmistajan omaa sovellusta, tai jos latailee niin välttelee heti alussa päivittämästä sitä? Ja miten toi huippunopeuden nostaminen vaikuttaa takuuseen? Maalaisjärjellä arvioiden varmaan takuu loppuu siihen paikkaan.
 
Liittynyt
18.07.2018
Viestejä
28
Oliko täällä nyt vahva ohje sellainen, ettei Xiaomin laudan kohdalla kannata latailla ollenkaan sitä valmistajan omaa sovellusta, tai jos latailee niin välttelee heti alussa päivittämästä sitä? Ja miten toi huippunopeuden nostaminen vaikuttaa takuuseen? Maalaisjärjellä arvioiden varmaan takuu loppuu siihen paikkaan.
Täytyy se ladata ainakin alkuun että saa uuden laudan otettua käyttöön. Pitää ne turvallisuusvideot katsoa jne. Sen jälkeen en sitä itse ainakaan käyttänyt ja poistin kokonaan. Tämä itseäkin kiinnostaa, oletin ainakin että takuu päättyy kun softaa on menty muuttamaan, mutta mitenköhän on oikeasti?
 
Liittynyt
19.01.2019
Viestejä
65
Kontio Kruiser 2.0 jousitettu malli tulossa ensi viikolla. Saako näihin kiinasta tilattua samanlaisen akun kuinka helposti? Suomestakin saa joo mutta taitaa hinnat pyöriä siinä 250e tuntumassa(?)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 734
Kontio Kruiser 2.0 jousitettu malli tulossa ensi viikolla. Saako näihin kiinasta tilattua samanlaisen akun kuinka helposti? Suomestakin saa joo mutta taitaa hinnat pyöriä siinä 250e tuntumassa(?)
En tilais kiinasta yhtään mitään akkuja. Hinnat on houkuttelevia mut sisällä on hiekkaa ja kaikkea muuta kivaa, netistä löytää tarinoita missä ne on syttyny tuleen jne. Osta siis luotettavista mestoista, Suomessakin löytyy ihan varmasti kavereita keillä on osaaminen ja laitteet noitten akkupakettien kyhäämiseen, sehän ei tosiaan mitään rakettitiedettä ole muutenkaan se homma.
 
Liittynyt
02.03.2021
Viestejä
20
En tilais kiinasta yhtään mitään akkuja. Hinnat on houkuttelevia mut sisällä on hiekkaa ja kaikkea muuta kivaa, netistä löytää tarinoita missä ne on syttyny tuleen jne. Osta siis luotettavista mestoista, Suomessakin löytyy ihan varmasti kavereita keillä on osaaminen ja laitteet noitten akkupakettien kyhäämiseen, sehän ei tosiaan mitään rakettitiedettä ole muutenkaan se homma.
Olen tilannut Kiinasta akkuja mitä erilaisempiin laitteisiin eikä koskaan -onneksi- ole ollut mitään ongelmia ja kapasiteetti ja jännite on olleet oikeita eikä yksikään ole kuumentunut ja/tai haissut yhtään sen enempää kun Suomesta kivijalasta ostettu vastaava merkkituote. Ja akku on kestänyt saman tai enemmän kun "kivat värit ja nätti nimi" omaavalla tuotteella.

Kiinalaisten kanssa on täsmälleen sama juttu kun minkä tahansa kotimaisen tai ulkomaisen myyjän kanssa. Älä osta halvinta äläkä osta mistään epämääräisestä lähteestä. Kyllä suomestakin paskaa saa jos vain tilaa vaikka firmalta "Perähuoneen eleroniikka ja kala -> räpläämme kaikki sähkövehkeet kuntoon - myös tuoretta savustettua kalaa".

Jos tilaat Suomesta niin akku on täsmälleen samaa Kiinalaista kun suoraan Kiinasta. Ei suomessa oikeasti valmisteta ensimmäistäkään akkua raaka-aineista hyllytuotteeksi asti. Kun myydään oikeasti Kiinalaista niin siinä on vain matkalla syntynyt katetta +400%. Ei nää suomalaiset avaa akkua ja kurkista mitä sinne on laitettu, eli ottavat vain tuotevastuuriskin ja veloittavat siitä +300%. Jos kämppäsi palaa ja puljulla ei ole vastuuvakuutusta tai on pieni firma niin sama kuin rakennusalalla että firma nurin ja seuraava pöytälaatikkofirma käyttöön. Se on niiden vastuuvapautuslauseke. Ne myy sulle vain näennäistä mielenrauhaa törkyhintaan. Ne on kuin vakuutuskauppiaita, ja jos vakuutusta joutuu käyttämään niin alkaa tolkuton venkoilu.

Suomalainen myy brändiä ja juo sun rahoilla illat Brändyä. Ei se ole tyhmä joka pyytää vaan joka maksaa.

Kysyin tässä kuukausi sitten eräältä suomalaiselta isolta ja tunnetulta akkufirmalta, joka tekee myös paljon uudelleenkennotuksia esim. teollisuuteen, oman skootterini akun uudelleenkennotusta 60V/20Ah. Hintaa olisi tullut 1700e !! Siis kyllä. Luit oikein. Tuhatseitsemänsataa euroa. Skootterin valmistajalta suoraan vastaava vara-akku kiinasta tilattuna olisi maksanut 250USD + toimituskulut (sama akku samalta linjalta mitä asentavat uusiin skoottereihinsa joissa on kaikki EU:ssa tarvittavat leimat ja CoC-todistus jolla saa rekisteriin).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 734
Olen tilannut Kiinasta akkuja mitä erilaisempiin laitteisiin eikä koskaan -onneksi- ole ollut mitään ongelmia ja kapasiteetti ja jännite on olleet oikeita eikä yksikään ole kuumentunut ja/tai haissut yhtään sen enempää kun Suomesta kivijalasta ostettu vastaava merkkituote. Ja akku on kestänyt saman tai enemmän kun "kivat värit ja nätti nimi" omaavalla tuotteella.

Kiinalaisten kanssa on täsmälleen sama juttu kun minkä tahansa kotimaisen tai ulkomaisen myyjän kanssa. Älä osta halvinta äläkä osta mistään epämääräisestä lähteestä. Kyllä suomestakin paskaa saa jos vain tilaa vaikka firmalta "Perähuoneen eleroniikka ja kala -> räpläämme kaikki sähkövehkeet kuntoon - myös tuoretta savustettua kalaa".

Jos tilaat Suomesta niin akku on täsmälleen samaa Kiinalaista kun suoraan Kiinasta. Ei suomessa oikeasti valmisteta ensimmäistäkään akkua raaka-aineista hyllytuotteeksi asti. Kun myydään oikeasti Kiinalaista niin siinä on vain matkalla syntynyt katetta +400%. Ei nää suomalaiset avaa akkua ja kurkista mitä sinne on laitettu, eli ottavat vain tuotevastuuriskin ja veloittavat siitä +300%. Jos kämppäsi palaa ja puljulla ei ole vastuuvakuutusta tai on pieni firma niin sama kuin rakennusalalla että firma nurin ja seuraava pöytälaatikkofirma käyttöön. Se on niiden vastuuvapautuslauseke. Ne myy sulle vain näennäistä mielenrauhaa törkyhintaan. Ne on kuin vakuutuskauppiaita, ja jos vakuutusta joutuu käyttämään niin alkaa tolkuton venkoilu.

Suomalainen myy brändiä ja juo sun rahoilla illat Brändyä. Ei se ole tyhmä joka pyytää vaan joka maksaa.

Kysyin tässä kuukausi sitten eräältä suomalaiselta isolta ja tunnetulta akkufirmalta, joka tekee myös paljon uudelleenkennotuksia esim. teollisuuteen, oman skootterini akun uudelleenkennotusta 60V/20Ah. Hintaa olisi tullut 1700e !! Siis kyllä. Luit oikein. Tuhatseitsemänsataa euroa. Skootterin valmistajalta suoraan vastaava vara-akku kiinasta tilattuna olisi maksanut 250USD + toimituskulut (sama akku samalta linjalta mitä asentavat uusiin skoottereihinsa joissa on kaikki EU:ssa tarvittavat leimat ja CoC-todistus jolla saa rekisteriin).
Toki. Mut jos seurailet keskustelua noista aliexpressin akuista niin se on oikeasti vähän hakuammuntaa mitä sieltä tulee. Muutama keissi ollu kun ostettu "luotettavalta" kauppiaalta jolla paljon positiivista palautetta ja silti on ollu kennoissa hiekkaa. Kikka on se et positiiviset palautteet alle ja sit aletaan vähän nipistämään satunnaisissa paikoissa. Ei kaikki kuitenkaan tätä tee, mut ite en mielellään tähän hakuammuntaan lähde.

On toki sekin täysin totta et osaa noi suomalaiset firmat veloittaa noista akuista. Mut joku harrastelija jolle maksat muutaman kympin vaivanpalkkaa, ostat ite kennot ja BMS:n ja se pistää sen sulle pakettiin on mun mielestä ihan hyvä vaihtoehto sekin.

Ei siis ollu tarkotus ohjeistaa et kallein suomalainen liike on aina paras, vaan se et aliexpressin yms akuissa on ollu ongelmia vaikka olis kuinka luotettava myyjä. Toki jos sulla on positiivisia kokemuksia niin hyvä homma, kaikilla ei vaan oo vaikka olis kuinka pitkäaikanen myyjä ja palautteet sanois mitä. Ei se kuitenkaan salaisuus ole et kiinalaiset on kovia kusettamaan varsinkin etämyynnissä.

Hintavertailuahan voi tehdä silleen et katsoo yksittäisen 18650 kennon hinnan ja laskee sitten siitä koko akkupaketin hintaa. Toki ne jotka väsää näitä työkseen saa ne kennotkin halvemmalla kun niitä tilataan aika kosmisia määriä, mut saapahan vähän suuntaa ainakin siihen et onko se ees mahdollinen myydä sillä hintaa. Tämä siis jos kiinasta lähtee kokeilemaan onneansa.
 
Liittynyt
02.03.2021
Viestejä
20
Toki. Mut jos seurailet keskustelua noista aliexpressin akuista niin se on oikeasti vähän hakuammuntaa mitä sieltä tulee. Muutama keissi ollu kun ostettu "luotettavalta" kauppiaalta jolla paljon positiivista palautetta ja silti on ollu kennoissa hiekkaa. Kikka on se et positiiviset palautteet alle ja sit aletaan vähän nipistämään satunnaisissa paikoissa. Ei kaikki kuitenkaan tätä tee, mut ite en mielellään tähän hakuammuntaan lähde.
Jos AE:sta tilaat ja saat täyttä kuraa niin Alilla on Dispute joka toimii hyvin. Ja pumppaamalla ratea ei enää pitäisi valistuneissa ostajissa mennä läpi. Ja Alista saat 3 akkua samaan hintaan kun Suomesta ryöstäjältä yhden. Sinulla on siis 2 vara-akkua jos joku ei sitten kestänytkään tai muuten luotto meni akkuun/kauppiaaseen. Kun ostaa kaikki eri kauppiailta niin on todennäköistä että ainakin yksi on normaalikuntoinen. Ei ole kylläkään "kestävän kehityksen" mukaista mutta en kyllä ala rahojani lahjottamaan jollekin suomalaiselle pellefirmalle jolla on vain suuri "Ego".

On toki sekin täysin totta et osaa noi suomalaiset firmat veloittaa noista akuista. Mut joku harrastelija jolle maksat muutaman kympin vaivanpalkkaa, ostat ite kennot ja BMS:n ja se pistää sen sulle pakettiin on mun mielestä ihan hyvä vaihtoehto sekin.
Tässähän se pointti on = "ostat itse kennot". Nehän on ne kalleimmat komponentit ja niiden laatu heittelee ja luottettavien hankkiminen on ongelma. Kyllä ne pienet kolvihommat on pieniä hankintaruletin rinnalla. Itse akuston PLC:t ei maksa käytännössä mitään ja ne voi itsekin korjata. Ja, mistä löydät "harrastelijan". Se on varmaan suurimmalle osalle se ongelmallisin kohta. Se harrastelija varmasti tietää mitä hankintakanavia käyttää eikä sinulla ole silloin edes koko akkuongelmaa ja tämä akkukeskustelu on sinun osalta täysin akateeminen.

Ei siis ollu tarkotus ohjeistaa et kallein suomalainen liike on aina paras, vaan se et aliexpressin yms akuissa on ollu ongelmia vaikka olis kuinka luotettava myyjä. Toki jos sulla on positiivisia kokemuksia niin hyvä homma, kaikilla ei vaan oo vaikka olis kuinka pitkäaikanen myyjä ja palautteet sanois mitä. Ei se kuitenkaan salaisuus ole et kiinalaiset on kovia kusettamaan varsinkin etämyynnissä.

Hintavertailuahan voi tehdä silleen et katsoo yksittäisen 18650 kennon hinnan ja laskee sitten siitä koko akkupaketin hintaa. Toki ne jotka väsää näitä työkseen saa ne kennotkin halvemmalla kun niitä tilataan aika kosmisia määriä, mut saapahan vähän suuntaa ainakin siihen et onko se ees mahdollinen myydä sillä hintaa. Tämä siis jos kiinasta lähtee kokeilemaan onneansa.
Suomalainen ryöstää sulta housutkin jalasta ja mitä saat? Kivan prändin ja paljon paskapuhetta. Mutta tähän tää maailma on mennyt. Ei ole oikeasti substanssia. On vain megakokoiset markkinointiorganisaatiot päivät miettimässä kivoja värejä ja nasevia sloganeja. Ja hintaa kertaa 10 suhteessa tuotantokuluihin. 90% on "ilmaa". Länsimainen kupla ja puhallus. Helppoa rahaa.
 

Rxd

Liittynyt
19.07.2020
Viestejä
918
Toi on kyllä hyvännäköinen :cool: Toivottavasti toimii, olisko harkintalistalla?
Kännykkäteline kyllä löytyy. Mutta tuo sun kommentti " hömpän pömppä appi" oli sen verta osuvasti sanottu, että en tuota tiiä. Saahan tuohon varaosia jos onnistuu rikkomaan, mutta nopeasti tulee hintaa modauksille
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
135 382
Viestejä
2 624 623
Jäsenet
51 352
Uusin jäsen
Laksatiivitaavi

Hinta.fi

Ylös Bottom