Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 660
Flasheria en ole käyttäny, asennettuna toki on ja xiaomin oman apin poistin heti alun jälkeen.

Flasheriin muuten nopea kysymys. Kun kattelin noita tutoriaaleja niin niissä muutetaan max A eli virtaa ja nopeutta. Toisessa videossa ampeereja nostettiin pari pykälää ja nopeutta kun taas toisessa ampeerit oli jossain 50A paremmalla puolella :confused:

Osaisko joku antaa "oikeat" arvot jos haluan lautaan asetukset 10-20-30km/h?

Xiaomi pro 2 siis kyseessä.
Mulla on 25A käytössä, mutta mulla on toisaalta isommalla jännitteellä oleva akku (44,4v)

Sanosin et se 27-30A on ihan hyvä raja sille 36v vakioakulle. Voi sitä toki siitäkin nostaa, ei se controlleri mitään siihen sano, mutta akunkesto alkaa ottamaan vähän turhan kovaa osumaa siinä vaiheessa.
 
Liittynyt
26.11.2020
Viestejä
20
Moro kaikille. Oon aika ummikko näissä hommissa ja nyt sain ensimmäisen lautani hommattua. Työmatkalle ihan kätevä peli, ostin tälläisen xiaomi mi scooter pro 2 laudan ku oli saanut ihan hyvät arvostelut osakseen.

Mutta siis. Onko suositeltavaa tehdä joku modaus/firmware päivitys lautaan ja kuinka homma käytännössä toimii? Kyllähän tuo lauta vie ihan kivasti 85kg miestä ylämäkeäkin, mutta kun akku ku tippuu jo tuonne 65% luokkaan niin aika sitkutusta tuo on että pääsee isomman mäen laudalla ylös asti.. vähän ku siihen sais tehoa enemmän että jaksaa mäet vähän kovempaa kavuta niin olisi kiva.

Toki varmaan tämä vie enemmän sitten akkua, mutta lähinnä mietityttää kuinka tuo akku kestää sitten? 499€ tästä maksoin ja ei ois mukava jos akku ois kohta sökö jonkin päivityksen jälkeen.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Artikkelissa sanotaan, että olisi hyvä osoittaa kääntymisaikeesta vilkuilla tai kädellä.

Kuinka moni nostaa käden pystyyn ja voi sanoa, että käsimerkin antaminen onnistuu normaalilla päältäseisottavalla sähköpotkulaudalla ajon aikana? Itse en pysty siihen kaatumatta.

Kaksi kolmesta pelkää sähköpotkulautoja
Joka neljäs on joutunut vaaratilanteeseen sähköpotkulaudan takia.

Jopa kaksi kolmesta suomalaisesta pelkää sähköpotkulautoja, ilmenee Liikenneturvan kyselystä.

Kyselyn mukaan 68 prosenttia suomalaisista kokee, että sähköpotkulaudat heikentävät jalankulkijoiden turvallisuutta. Lähes joka neljäs on joutunut vaaratilanteeseen sähköpotkulaudan takia.

Valtaosa vastaajista (77 prosenttia) pitää hyvänä asiana, että kaupungeissa on tarjolla sähköpotkulautoja ja kaupunkipyöriä. Vajaa viidennes on asiasta eri mieltä. Kyselyssä nousi myös esiin, että kaupungeilta toivotaan tiukempaa rajausta siitä, mihin vuokrattavan sähköpotkulaudan saa jättää.
– Sähköpotkulautailijan nopeus saattaa olla lähes nelinkertainen jalankulkijaan verrattuna. Miltei äänettömästi liikkuva laite saattaa syöksyä liian läheltä ohi ja aiheuttaa vaaratilanteen. Lautailijalta vaaditaan riittävän alhaista nopeutta ja muiden huomiointia. Ennakoitavuutta helpottaa, jos potkulautailija osoittaa ajoissa kääntymisaikeensa kädellä tai vilkuin, jos lauta on sellaisella varustettu, Liikenneturvan suunnittelija Tomi Niemi korostaa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 011
Artikkelissa sanotaan, että olisi hyvä osoittaa kääntymisaikeesta vilkuilla tai kädellä.

Kuinka moni nostaa käden pystyyn ja voi sanoa, että käsimerkin antaminen onnistuu normaalilla päältäseisottavalla sähköpotkulaudalla ajon aikana? Itse en pysty siihen kaatumatta.

Kaksi kolmesta pelkää sähköpotkulautoja
Kaipa se ehkä onnistuu, mutta on sen verran huteraa menoa yhdellä kädellä että pienikin epätasaisuus heittää nurin joten en lähtisi suuntamerkkejä antamaan.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 507
Kaipa se ehkä onnistuu, mutta on sen verran huteraa menoa yhdellä kädellä että pienikin epätasaisuus heittää nurin joten en lähtisi suuntamerkkejä antamaan.
No on tuohonkin ratkaisu mutta kuinka moni lähtisi tekemään. Vanhemmissa mopoissa tai prätkissä ei ole vilkkuja joten tuli tarvittaessa käytettyä jalkoja merkkeinä. Toimisi lautojen kanssakin.
 
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
381
Artikkelissa sanotaan, että olisi hyvä osoittaa kääntymisaikeesta vilkuilla tai kädellä.

Kuinka moni nostaa käden pystyyn ja voi sanoa, että käsimerkin antaminen onnistuu normaalilla päältäseisottavalla sähköpotkulaudalla ajon aikana? Itse en pysty siihen kaatumatta.

Kaksi kolmesta pelkää sähköpotkulautoja
En suosittelisi yrittämään. Tasaisella asvaltilla voisi oikein hitaassa vauhdissa onnistua, mutta pienikin epätasaisuus olisi vaaran paikka. Lisäksi keskittyminen kohdistuisi ihan muuhun kuin liikenteen seuraamiseen, joten olisi itse asiassa vaarallisempaa kuin kokonaan ilman suuntamerkkiä.

Aikani ihmettelin (valmistajat tietty tinkivät kuluissa) miksei edes skuutteihin sopivia kolmannen osapuolen vilkkusettejä ole näkynyt. En enää, kun vilkuille pitäis olla kiinnityspaikat (tietty erilaiset eri kulkupeleissä) ja kaiken lisäksi pitäisi vielä olla näkyvässä paikassakin. Itsehän sitä voisi jaksaa vähän askarrella, mutta suuri(n?) osa kyydin omistajista tuskin vaivautuisi.
 

Rxd

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.07.2020
Viestejä
1 900
Moro kaikille. Oon aika ummikko näissä hommissa ja nyt sain ensimmäisen lautani hommattua. Työmatkalle ihan kätevä peli, ostin tälläisen xiaomi mi scooter pro 2 laudan ku oli saanut ihan hyvät arvostelut osakseen.

Mutta siis. Onko suositeltavaa tehdä joku modaus/firmware päivitys lautaan ja kuinka homma käytännössä toimii? Kyllähän tuo lauta vie ihan kivasti 85kg miestä ylämäkeäkin, mutta kun akku ku tippuu jo tuonne 65% luokkaan niin aika sitkutusta tuo on että pääsee isomman mäen laudalla ylös asti.. vähän ku siihen sais tehoa enemmän että jaksaa mäet vähän kovempaa kavuta niin olisi kiva.

Toki varmaan tämä vie enemmän sitten akkua, mutta lähinnä mietityttää kuinka tuo akku kestää sitten? 499€ tästä maksoin ja ei ois mukava jos akku ois kohta sökö jonkin päivityksen jälkeen.


Tälleen tuo Xiaomi mi pro 2 näytti kulkevan 83 kg:n painolla. psi 50-60 renkaissa.
27 ampeerilla itellä ainaki kulkee 30 km/h, kuulemma kestää laittaa 35a saakka, mutta jyrkimmän mäen ajoin mitä löysin niin 25a näytti muutenkin vain vaativan maksimaalista piikkiä. Ja tuo kyllä kulkee 25-32km/h ihan jopa alle 17 ampeerin jos on tasaista. Ne ovat vain maksimimäärät mitä se voi antaa jos on tarvetta antaa vääntöä (vastatuuli, mäki, kuorma/paino laudan päällä)

Muissa ecossa taitaa olla joku 5a, ja normaalissa 10a.
Mie käytän XiaoFlasher, sillä saa vaihdettua lampun sytyttämisen sillee että kerran painaa niin vaihtuu mode ja kaks kertaa kun painaa, niin syttyy ajovalot.



Curve: Quadraticilla on helpompi ajaa hitaita vauhteja sekä antaa paremmin vääntöä silloin kun tarvii.

switchabe tarkoittaa sitä että ku laittaa laudan päälle virtanapista normaalisti:

sport: 22 km/h limit (käyttää ampeereja 27 saakka maksimissaan)
normal: 17km/h limit (käyttää ampeereja 8 saakka maksimissaan)
eco: 7km/h limit (käyttää ampeereja 4 saakka maksimissaan)
*yllävalituilla asetuksilla.

Kun laitat laudan päälle pitämällä jarrua yhtäaikaa pohjassa kun painat virtanappia:
Sport: käyttää maksimissaan 27 ampeeria (ei ole nopeusrajoitusta, teoreettinen maksiminopeus moottorille vakiovolttisella akulla on 34 km/h)
normal: käyttää maksimissaan 8 ampeeria (ei ole nopeusrajoitusta, teoreettinen maksiminopeus moottorille vakiovolttisella akulla on 34 km/h)
Sport: käyttää maksimissaan 4 ampeeria (ei ole nopeusrajoitusta, teoreettinen maksiminopeus moottorille vakiovolttisella akulla on 34 km/h)
*yllävalituilla asetuksilla.

Autobreaking: Stock, niin se lataa akkua ja jarruttaa silloin kun kaasun löysää.
Coast mode (AntiClonk) sitten ei lataa akkua vaan se pyörittää rengasta kevyesti, simuloi vapaata pyörimistä ilman moottorijarrutuksen tunnetta.

*tuon sovelluksen custom-firmiksen unlockkaus maksaa 8 euroa muistaakseni. Se kysyy siinä kun painaa Open premium toolkit että paljonko haluaa maksaa. Maksoin tuon ihan tuon takia, että on helpompi vaihtaa modea kun käytän ampeerirajotuksella ajoa, että vaihdan sen mukaan montako ampeeria haluan käyttää, niin tiedän aina tarkalleen että se akku kestää sen matkan ajan minkä haluan. Suoralla käytän ecoa ja loivaa ylämäkeen käytän normal, jossa on vähän enemmän ampeeria ja se kulkee sen verran km/h mitä kulkee. Sporttia sitten isoissa mäissä, mutta yleensä potkin normaalilla mäet ylöski.
Mulla on 25A käytössä, mutta mulla on toisaalta isommalla jännitteellä oleva akku (44,4v)

Sanosin et se 27-30A on ihan hyvä raja sille 36v vakioakulle. Voi sitä toki siitäkin nostaa, ei se controlleri mitään siihen sano, mutta akunkesto alkaa ottamaan vähän turhan kovaa osumaa siinä vaiheessa.
Mutta joo, kyllä tuolla yleensä kulkee sellaisen 27-32 kilometriä sillätavalla ettei tarvi madella takuuvarmasti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 961
Asensin tuon m365 tools -sovelluksen, mutta missä vika(vai onko tuo ominaisuus) kun sovellus katkaisee yhteyden lautaan ehkä 10min jälkeen ja täytyy uudelleen yhdistää?
Ilmeisesti tuo ongelma on puhelin kohtainen. Ainaki nopealla googlella oli useampia kellä sama ongelma ja puhelin oneplus.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Artikkelissa sanotaan, että olisi hyvä osoittaa kääntymisaikeesta vilkuilla tai kädellä.

Kuinka moni nostaa käden pystyyn ja voi sanoa, että käsimerkin antaminen onnistuu normaalilla päältäseisottavalla sähköpotkulaudalla ajon aikana? Itse en pysty siihen kaatumatta.

Kaksi kolmesta pelkää sähköpotkulautoja
Suosittelen kävelyä jos ei yhdellä kädellä ajaminen onnistu.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 361
Kuinka moni nostaa käden pystyyn ja voi sanoa, että käsimerkin antaminen onnistuu normaalilla päältäseisottavalla sähköpotkulaudalla ajon aikana?
Tottumiskysymys. Säätelen ajellessa aika usein kuulokkeita ja sen seurauksena nykyään yhdellä kädellä ajelu onnistuu siinä missä kahdellakin.
 

Rxd

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.07.2020
Viestejä
1 900
Suosittelen kävelyä jos ei yhdellä kädellä ajaminen onnistu.
Tiedän että on vaikeaa ohjata yhdellä kädellä. Alussa en voinut kaivaa edes nenää kun elämäni ensimmäistä kertaa ajoin tuolla laitteella. Tosi haastavaa. Vielläkin pienetkin töyssyt meinaa kaataa minut, niin pitää muistaa puristaa niitä kahvoja kunnolla, eikä hennosta vain pitää kiinni. Silloin ei ole mitään hyötyä edes pitää kahdella kädellä kiinni kun tuo tärähtää tosi kivuliaasti käsille kuopissa.

Ja mitä yhdellä kädellä ajamiseen tulee, niin ohjaustanko on hyvä muistaa kiristää. ne ruuvit löystyy 200 km välein joka aiheuttaa epävakautta. Mutta myös taittomekanismin kohta alkanut löystymään ja tämä on alkanut hiukan klonksumaan, mutta netissä on myynnissä erikseen tarkoitettuja semmoisia muovisia osia joita voi laittaa sinne väliin. Onhan tuo outoa kuinka millien vapina loppuunsa vaikuttaa paljon kun on vauhtia.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 507
Tottumiskysymys. Säätelen ajellessa aika usein kuulokkeita ja sen seurauksena nykyään yhdellä kädellä ajelu onnistuu siinä missä kahdellakin.
Säädän kuulokkeita jne myös mutta siinä missä edellisellä sai ottaa paljon vapaammin käden stongalta on nykyinen huomattavasti herkempi ottamaan töyssyistä suuntaa mm. leveän stongan takia.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Ei kyllä mulla aiheuta mitään ongelmaa ajaa yhdellä kädellä perus asfaltilla tai hiekkatiellä.
 
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
1 359
Tuo yhdellä kädellä ajeleminen on täysin riippuvainen potkulaudasta. Esimerkiksi jos laudan painopiste on alhaalla (akku pohjassa), niin luultavasti paljon helpompi kuin sellaisillä missä akku on tangossa ja paino edessä ylhäällä. Ja toki muitakin muuttujia. Sanoisin että potkulaudalla yhdellä kädellä ajaminen on vaikeampaa kuin polkupyörällä, ja se kuinka paljon vaikeampaa, riippuu täysin potkulaudan painopisteistä ja tangosta.

Itse aina tsekkaan olan yli ennen kuin käännyn. Käsimerkit kävelyteillä on turhaa.
 

Rxd

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.07.2020
Viestejä
1 900
Ei kyllä mulla aiheuta mitään ongelmaa ajaa yhdellä kädellä perus asfaltilla tai hiekkatiellä.
Tämä on hiukan epärealistinen väittelykohde. Tasapainoa vaativa laite. Ihminen joka kulkee vain kävellen tai elämänsä vain pyöräillyt voi kokea tuon haastavampana tai muutenvain ruumiinrakenne on eri.
Sitten olen itse huomannut että henkilöt ketkä ovat vuosia menneet skeittilaudoilla niin katsoin hämissääni että nehän pysyy nuilla pystyssä ilman käsiäki. Se jotenki tuon laitteen tasapainoilu on jalkojen alla käytännössä. Lantiostakohan se lähtee.
Toki jos laudan välissä olisi hardmodificationina tehty pystysuuntainen levy jonka voisi puristaa kahden jalan väliin eli kengillä tarttua kiinni edesauttaisi pystyssä pysymistä. Jonkinlainen hain evä riittäisi jos tuon gripin päällä olisi sellainen.
 

Rxd

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.07.2020
Viestejä
1 900
Tuo yhdellä kädellä ajeleminen on täysin riippuvainen potkulaudasta. Esimerkiksi jos laudan painopiste on alhaalla (akku pohjassa), niin luultavasti paljon helpompi kuin sellaisillä missä akku on tangossa ja paino edessä ylhäällä. Ja toki muitakin muuttujia. Sanoisin että potkulaudalla yhdellä kädellä ajaminen on vaikeampaa kuin polkupyörällä, ja se kuinka paljon vaikeampaa, riippuu täysin potkulaudan painopisteistä ja tangosta.

Itse aina tsekkaan olan yli ennen kuin käännyn. Käsimerkit kävelyteillä on turhaa.
Itse kun olen menossa tien yli niin katson pitkään sitä autoa joka ajaa kohti, aika usein se tajuaa että haluan kääntyä ja odotan että hiljentää tai odotan että se ajaa ohi risteyksen.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Tuo yhdellä kädellä ajeleminen on täysin riippuvainen potkulaudasta. Esimerkiksi jos laudan painopiste on alhaalla (akku pohjassa), niin luultavasti paljon helpompi kuin sellaisillä missä akku on tangossa ja paino edessä ylhäällä. Ja toki muitakin muuttujia. Sanoisin että potkulaudalla yhdellä kädellä ajaminen on vaikeampaa kuin polkupyörällä, ja se kuinka paljon vaikeampaa, riippuu täysin potkulaudan painopisteistä ja tangosta.

Itse aina tsekkaan olan yli ennen kuin käännyn. Käsimerkit kävelyteillä on turhaa.
Se on erilaista kuin pyörällä, pieni rengas ja leveä tanko tekee liikkestä nopeita, mutta ei sen korjaavan liikkeen tarvitse olle kuin pieni niin riittää ja helposti sitä ohjaa liikaa, mutta kuten sanottu, kannattaa opetella niin auttaa hallitsemaan sitä lautaa paremmin myös kahdella kädellä ajettaessa.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Ranskassa tapahtunut kuolemantapaus sähköpotkulaudan ja jalankulkijan kohtaamisessa.

Sähköpotkulaudalla törttöillyt sai syytteen törkeästä kuolemantuottamuksesta
Nuori ranskalaisnainen on saanut syytteen törkeästä kuolemantuottamuksesta, koska hänen epäillään ajaneen jalankulkijan päälle sähköpotkulaudalla Pariisissa. Jalankulkija kuoli vammoihinsa pari päivää myöhemmin.

Raskauttavana tekijänä pidetään sitä, että epäilty pakeni onnettomuuspaikalta.

Sähköpotkulautoja käytetään Pariisissa paljon, ja monet asukkaat ovat kyllästyneet niiden holtittomiin kuljettajiin.

Pariisissa ei saa ajaa sähköpotkulaudalla jalkakäytävällä eikä niillä saa kulkea kuin yksi ihminen kerrallaan. Valvonta on kuitenkin lepsua, eivätkä monet piittaa tai ole tietoisia säännöistä.

Tuoreessa kyselyssä ilmeni, että lähes neljä viidestä sähköpotkulautojen käyttäjästä myöntää ajelleensa jalkakäytävillä. Kaksi kolmesta myönsi painelevansa liikennevaloista läpi vanhoilla vihreillä.
 

WRC

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
197
mites löytyykö näistä mitään maastokelpoisia versioita? hiekkatiet,neulapolut yms..käyttöön? onko suositella jotain tiettyä mallia.
 
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
1 359
Ja täältä virallisempi vahvistus asiaan. Sähköiset liikkumisvälineet | Traficom
"Isompia, enintään 25 km/h kulkevia ja max. 1 kW tehoisia kevyitä sähköajoneuvoja käytetään polkupyöräilijän liikennesäännöillä, eli oikea paikka näillä laitteilla liikkumiseen on pääsääntöisesti pyörätie."
Liikkumisvälineet rinnastetaan liikenteessä jalankulkijoihin, mutta nopeus on sovitettava tilanteen mukaan.
Laitteissa tehoa saa olla maksimissaan 1 kW ja maksiminopeus saa olla enintään 15 km/h.



Eli järkeä päähän. Kannattaa lukea koko teksti eikä vain kopypastea omaan agendaan sopivaa pätkää. :)
Itsellä rajoitukset on asetettuina 15km/h, 25km/h ja 30km/h.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 015
Liikkumisvälineet rinnastetaan liikenteessä jalankulkijoihin, mutta nopeus on sovitettava tilanteen mukaan.
Laitteissa tehoa saa olla maksimissaan 1 kW ja maksiminopeus saa olla enintään 15 km/h.



Eli järkeä päähän. :)
"Laitteissa tehoa saa olla maksimissaan 1 kW ja maksiminopeus saa olla enintään 15 km/h.

Näillä laitteilla saa liikkua jalkakäytävällä kävelynopeutta eikä niille ole annettu tarkempia teknisiä vaatimuksia esimerkiksi valojen tai heijastimien suhteen. Laitteen paikan kadulla määrittää laitteen maksiminopeus. Jos liikkumisvälineen sähköavustus ei katkea 15 km/h nopeudessa, ei sillä saa ajaa jalkakäytävällä vaikka ajovauhti pysyisikin alle 15 km/h."
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 507
"Laitteissa tehoa saa olla maksimissaan 1 kW ja maksiminopeus saa olla enintään 15 km/h.

Näillä laitteilla saa liikkua jalkakäytävällä kävelynopeutta eikä niille ole annettu tarkempia teknisiä vaatimuksia esimerkiksi valojen tai heijastimien suhteen. Laitteen paikan kadulla määrittää laitteen maksiminopeus. Jos liikkumisvälineen sähköavustus ei katkea 15 km/h nopeudessa, ei sillä saa ajaa jalkakäytävällä vaikka ajovauhti pysyisikin alle 15 km/h."
Hmm... tarvitseekohan tuon olla ns pysyvä limitteri. Aka eco mode päälle ja 15kmh tai alle ja olet jalankulkija kuten joissakin maissa ymmärtääkseni on.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 070
Hmm... tarvitseekohan tuon olla ns pysyvä limitteri. Aka eco mode päälle ja 15kmh tai alle ja olet jalankulkija kuten joissakin maissa ymmärtääkseni on.


Kun liikut max 15km/h niin jalankulkijana, muuten pyörätiellä. <- Tuo johtaisi tulkintaan että jos kerran väline, joka kykenee yli 15km/h vauhteihin lasketaan silti alle 15km/h vauhdeissa jalankulkijaksi, niin ehkä napista päälle kytkettävä limitteri riittää. Tosin tuon tekstin myöhemmät maininnat että itsestään tasapainottuvilla on tämä poikkeus vähän veisi siihen suuntaan että se on vain niillä, eikä koske muita kevyitä sähköajoneuvoja, tosin niillekkin sanotaan että paikka on "pääsääntöisesti" pyörätie.

Kurkataas finlexistä... Täällä se ei olekaan enää niin monitulkintainen.

52 §
Kevyen sähköajoneuvon ja moottorilla varustetun polkupyörän ajaminen


Kevyttä sähköajoneuvoa ja moottorilla varustettua polkupyörää ajettaessa on noudatettava polkupyöräilijää koskevia liikennesääntöjä ja liikenteenohjauslaitteita.

Sellaista itsestään tasapainottuvaa kevyttä sähköajoneuvoa, joka pysyy tasapainossa myös silloin, kun ajoneuvo ei liiku tai siinä ei ole kuljettajaa, saa kuljettaa myös jalkakäytävällä. Tällöin kuljettajan on annettava jalankulkijalle esteetön kulku.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
10
Mielestäni todella harmi että oikeasti järkevät sähkövehkeet kuten power scootit ja EUCt jää käsittääkseni täysin tämän raamin ulkopuolelle.

Tekisi mieli ostaa työmatkalle joku Vsett 10+ tai Inmotion V12 tasoinen vehjes, mutta tuntuu että tässä annetaan ainoaksi lailliseksi vaihtoehdoksi sähköpyörä.

Tämä laki vaatisi a.s.a.p. revision ja teennäiset tehorajat kokonaan pois, nopeus, missä ajetaan ja varustus olisivat turvallisuus- ja laillisuuskriteerit.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 507
Mielestäni todella harmi että oikeasti järkevät sähkövehkeet kuten power scootit ja EUCt jää käsittääkseni täysin tämän raamin ulkopuolelle.

Tekisi mieli ostaa työmatkalle joku Vsett 10+ tai Inmotion V12 tasoinen vehjes, mutta tuntuu että tässä annetaan ainoaksi lailliseksi vaihtoehdoksi sähköpyörä.

Tämä laki vaatisi a.s.a.p. revision ja teennäiset tehorajat kokonaan pois, nopeus, missä ajetaan ja varustus olisivat turvallisuus- ja laillisuuskriteerit.
No siis pitäisi saada kaksivaiheinen systeemi joka vaatisi vakuutukset ja jonkinlaisen kokeen tms näille rajummille laudoille ja nykyisen systeemin näille 25kmh/1kw laudoille. Tämänhetkinen tilanne ei ymmärtääkseni salli lautojen rekisteröintiä mopoiksi ja eipä noita autojen kanssa rengaskoon, keveyden yms vuoksi voi oikein laittaa mutta joku 2000w lauta kokemattoman käsissä pyörätiellä on jo resepti katastrofiin. Viimeksi eilen tuli sankari vastaan rajoittamattomalla maastokelpoisella laudalla puoliksi sokean mutkan takaa melkein hipoen vastaan. Ei kypärää sankarilla ja jos arvioisin niin nopeus oli noin 40kmh joten yhteenlaskettu nopeus olisi törmätessä ollut melkein 60kmh (itse himmasin n.15kmh vauhtiin näkyvyyden vuoksi).

Edit: Jos tuo oma 800w lauta keulii pienellä nykäisyllä kiihdyttäessä ja noita rajumpia myyvän henkilön mukaan niissä tehokkaammissa saa jo oikeasti pitää kiinni kun antaa kaasua niin voin vain kuvitella sen päivystyskäyntien ja onnettomuuksien määrän.
 
Viimeksi muokattu:

SumpsaHV

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.03.2021
Viestejä
27
Mielestäni todella harmi että oikeasti järkevät sähkövehkeet kuten power scootit ja EUCt jää käsittääkseni täysin tämän raamin ulkopuolelle.

Tekisi mieli ostaa työmatkalle joku Vsett 10+ tai Inmotion V12 tasoinen vehjes, mutta tuntuu että tässä annetaan ainoaksi lailliseksi vaihtoehdoksi sähköpyörä.

Tämä laki vaatisi a.s.a.p. revision ja teennäiset tehorajat kokonaan pois, nopeus, missä ajetaan ja varustus olisivat turvallisuus- ja laillisuuskriteerit.
Kyllä mä voin sanoa että puolikypärässä alkaa heikkoa hirvittämään kun päästään sopivaan nopeuteen.

Testasin tänään kaupungilla lyhyehkössä loivassa alamäessä kun ei ollut autoja edessä eikä takana mitä oma fättis-scuutti kulkee ja kulkeehan se näköjään kun käskyttää. Puolivälissä alamäkeä oli mittarissa 87kmh (!!) ja lisääkin olisi mennyt mutta ajoviiman takia ei nähnyt käytännössä mitään kun silmät vuoti solkenaan vettä. Oli oikeasti pakko painaa jarruja kunnolla. Tuossa nopeudessa isorenkainen ja hyvin etu- ja takajousitettu fättis tuntui jo vaaralliselta koska pienikin kaivonrengas tai heitto tiessä räväytti oikein kunnolla. Kauhea ajatella pienirenkaista lautaskuuttia tuossa. Sellaisella on jo suurta urheilujuhlan tuntua ilmassa ja henki halpaa.

Lautaskuuttit pitäisi kulkea kyllä alle 25kmh ja paikka on pyörätiellä ja kypäräpakko. Ja ainakin vastuuvakuutus oltava ja läheisten takia myös lämmin suositus hyvin kattavalle tapaturma- ja henkivakuutukselle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
737
Mitäs porukka on mieltä näistä? Kenellekään kokemusta?


Painoa tulee vähän ja hitosti lisää omaan xiaomiin verraten, mutta en onnistunut noita tuplajousitettuja oikein löytämään kevyempinä. Noilla olisi painoa speksien mukaan 23kg - 25kg eli kymmenisen kiloa enempi kuin nykyvehkeellä.. Lähinnä kiinnostaisi tuo kun vähän jotain IP-luokitusta luvattu, build quality näyttää järkevältä eikä lauta ole ihan järjettömissä mitoissa noin muutenkaan. Vilkut kans kivat jos ne nyt joku näkee tuolta alhaalta. Ja juu, tiedän että enemmän tehoa saa halvemmalla mutta se nopeus ei ole kaiken aa ja oo nyt

Mietin kans että olikohan näihin jotain applikaatiota joilla voi säädellä eri ajoprofiilien tehoja / nopeuksia, vai onko nuo tuon "p-menun" kautta tuosta näytöstä vain ja kuinka tarkasti sieltä saa säädettyä. Ainakaan mitään mainintaa mistään applikaatiosta en löytänyt eikä missään tuubin reviewissäkään asiaa sivuttu

En ole kans ihan vakuuttunut tuosta liipaisin kaasusta verrattuna peukalokaasuun. Onko kenelläkään kokemusta tuon vaihtamisesta ja miten tuo käytännössä toimii (perus pwm?)

Löysin myös tälläisen mielenkiintoisen projektin Koxx3/SmartController_SmartDisplay_ESP32
Tuohon liittyen olisi kans kiva tietää mikä esc noissa vsetteissä on käytössä jos vaikka innostuu.. "Zero/Apollo" mainittu tuolla supported listalla ja käsittääkseni tämä vsett on jonkinlainen forkki zero laudoista joten ööää.. Jotain ESP32 devboardeja kun lojuu muurenkin nurkissa niin äkkiäkös tuommosen custom pcb:n tilailee kaveriksi. Tuossa kiinnostaa sekä controlleri että display featuret. Ihan uskomattoman paskan ja halvan näköisiä viritelmiä nuo kaikki liipasinkaasunäytöt

edit: ainiin.. ja onko pk-seudulla jotain liikettä missä näitä voisi mahdollisesti käydä kokeilemassa? kicker.fi näytti myyvän, mutta mitä ilmeisemmin pelkkä verkkokauppa, joten mitään ei pääse kokeilemaan
 
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
381
Mielestäni todella harmi että oikeasti järkevät sähkövehkeet kuten power scootit ja EUCt jää käsittääkseni täysin tämän raamin ulkopuolelle.

Tekisi mieli ostaa työmatkalle joku Vsett 10+ tai Inmotion V12 tasoinen vehjes, mutta tuntuu että tässä annetaan ainoaksi lailliseksi vaihtoehdoksi sähköpyörä.

Tämä laki vaatisi a.s.a.p. revision ja teennäiset tehorajat kokonaan pois, nopeus, missä ajetaan ja varustus olisivat turvallisuus- ja laillisuuskriteerit.
Hankit sitten sellaisen kulkupelin jonka mukana saat COC-todistuksen. Ja eikun rekisteröimään (mopoksi) ja vakuuttamaan, jonka jälkeen tien päälle.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
381
Tämänhetkinen tilanne ei ymmärtääkseni salli lautojen rekisteröintiä mopoiksi...
Sitä vartenhan joihinkin kulkupeleihin saa jo myyjältä COC-todistuksen, jolloin vakuutus ja mopoksi rekisteriin onnistunee?
Ei silläkään toki kaikki rajoitukset poistu, mutta kulkupeli on sen jälkeen nopeuden etc. puolesta polkupyörän sijaan mopo.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 507
Sitä vartenhan joihinkin kulkupeleihin saa jo myyjältä COC-todistuksen, jolloin vakuutus ja mopoksi rekisteriin onnistunee?
Ei silläkään toki kaikki rajoitukset poistu, mutta kulkupeli on sen jälkeen nopeuden etc. puolesta polkupyörän sijaan mopo.
Mitä juttelin tuon E-scootin myyjän kanssa niin tuossa oli jotain mielenkiintoisia pykäliä. Olikohan jotain ainakin taittuvasta rungosta tms tms. En tiedä tarkempaa. Jos jonkun saa rekisteröityä mopoksi niin kyllä vähän hirvittää ajatus siitä että "mopo" vetää vähän huonosti kuoppaan pikku renkaittensa kanssa kevyellä laudalla ja lentää stongan yli suoraan autojen sekaan yms kivaa. Tuo ei meinaan skoottereilla tai mopoilla ihan tuosta vain onnistu (tottakai onnistuu mutta kuopan pitää olla aikamoinen että edes pienirenkaisella skootterilla saisi aikaan kumin puhkeamista tai muuta pahempaa).

@Nurffe E-scoot löytyy ja siellä on paria eri merkkiä koeajettavana kun sopii vain ajan mennä liikkeeseen. Ja mitä peukalokaasuun vs liipaisinkaasuun tulee niin peukalokaasuun mönkkäreissä ja edellisissä laudoissa tottuneena vaati tuo hiukan totuttelua ja on tietyissä tilanteissa hiukan ärsyttävä mutta pakko todetta että käsi kyllä kiittää. Ei väsy ranne ollenkaan vs peukalokaasu koska ote ei ole vino eikä peukalo jatkuvasti taivutettuna sivulle. Tuo sivulle venyttäminen on etenkin hanskojen kanssa enemmmän kuin perseestä koska ajohanskoja tai muitakaan hanskoja ei yleisesti ottaen ole suunniteltu tuossa asennossa pidettäviksi ja etenkin mönkkärillä pakottivat kättä kokoajan väärään asentoon yms. nimimerkillä jännetupentulehdus tuli parin pidemmän mönkkärireissun jälkeen.

EDIT: Ja jos olet tottunut isompiin renkaisiin niin nuo pikku 8.5" renkaat ovat oikeasti sitten varsin pienet. Ei tuo yllättänyt itseä kun vaihtui 10" renkaista 8.5:iin mutta ero on hyvin selkeä ja huomaa etenkin yhtään terävämmissä pompuissa yms. Niihin ei huvita ajaa yhtään liian kovaa vaikka jousitus onkin koska pienempi rengas "tökkää" paljon helpommin kuin isompi.
 
Liittynyt
01.04.2019
Viestejä
195
Itsellä kaksi lautaa toinen peukalokaasulla ja toinen etusormen liipasinkaasu. Kummatkin ihan päteviä mut jos ei ole vakionopeudensäädintä niin peukalokaasulla peukalo kyllä väsyy nopeammin. Eli liipasimella itse ainakin pääsen pidemmälle ennenkuin käsi väsyy pitämiseen. Mut 90% matkoista ajan kyllä suosiolla vakkarilla.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
423
Ekat parikymmentä kilometriä päästelty dhgate.comista saapuneella Ninebot MAX G30:llä, hyvät fiilikset jäi laitteesta. Tuossahan on region sellanen että huippunopeus on sen 30km/h, onkos se vaihdettavissa muuten kuin flashaamalla jollain custom softalla jos halajaa esim 25km/h nopeusrajotuksen? Ninebotin oma appi tarjosi myös firmware updateja; Master control v1.6.3 ja BLE v1.1.4, en juuri netistä löytänyt kokemuksia että liekkö miten stabiileja firmwareja. Onko parempi vain päästellä noilla firmwareilla mitä sisässä nyt on jos toimii OK?
 
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
381
Mitä juttelin tuon E-scootin myyjän kanssa niin tuossa oli jotain mielenkiintoisia pykäliä. Olikohan jotain ainakin taittuvasta rungosta tms tms. En tiedä tarkempaa. Jos jonkun saa rekisteröityä mopoksi niin kyllä vähän hirvittää ajatus siitä että "mopo" vetää vähän huonosti kuoppaan pikku renkaittensa kanssa kevyellä laudalla ja lentää stongan yli suoraan autojen sekaan yms kivaa. Tuo ei meinaan skoottereilla tai mopoilla ihan tuosta vain onnistu (tottakai onnistuu mutta kuopan pitää olla aikamoinen että edes pienirenkaisella skootterilla saisi aikaan kumin puhkeamista tai muuta pahempaa).
No, lähinnä tuo on vaihtoehto sellaiselle, joka väkisinkin haluaa skuutilla nopeammin ajella laillisesti. Jotta itse lähtisi rekisteröimään ja vakuuttamaan, niin kyllä sitten pitäisi vähintään olla jo tuhdimpi peli mukavan istuimen, kunnon jousitusten ja kelpo ajomatkan kapasiteetilla varustettu kyyti.
 
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
381
Ekat parikymmentä kilometriä päästelty dhgate.comista saapuneella Ninebot MAX G30:llä, hyvät fiilikset jäi laitteesta. Tuossahan on region sellanen että huippunopeus on sen 30km/h, onkos se vaihdettavissa muuten kuin flashaamalla jollain custom softalla jos halajaa esim 25km/h nopeusrajotuksen? Ninebotin oma appi tarjosi myös firmware updateja; Master control v1.6.3 ja BLE v1.1.4, en juuri netistä löytänyt kokemuksia että liekkö miten stabiileja firmwareja. Onko parempi vain päästellä noilla firmwareilla mitä sisässä nyt on jos toimii OK?
On sellainen hämärä muistikuva, että sarjanumeron 5 ensimmäistä merkkiä ratkaisevat huippunopudet tehdasfirmiksillä:
N4GSD: 30km/h
N4GCD: 25km/h
N4GEA: 20km/h
Siis vaihtamalla sarjiksen alun tuohon keskimmäiseen huippunopeus kait tipahtaisi haluttuun. Joku asiasta paremmin tietävä toivottavasti valistaa...
 
Liittynyt
26.11.2020
Viestejä
20
Oisko mitään suositeltavaa kännykkätelinettä Xiaomi Mi Scooter 2 Pro lautaan?
 
Liittynyt
19.01.2019
Viestejä
93
Itselle tuli pihaan eilen kontio kruiseri 2.0 jousilla.

Yllätyksenä tuli, että eturengas jarruineen täytyi itse asentaa. Toki simppeli operaatio. Ohjeissa ei vaan ollut mitään mainintaa tästä.

Muuten pelaa hyvin. Mutta etupäästä kuuluu metallista kolinaa, kuin joku olisi irti, mutta ei ole, kaikki on kiristetty eikä rengas valskaa mihinkään suuntaan. Onko normaalia, pääsiskö renkaan ja tapin ympärille vaseliinin laitolla tästä eroon ?
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Itselle tuli pihaan eilen kontio kruiseri 2.0 jousilla.

Yllätyksenä tuli, että eturengas jarruineen täytyi itse asentaa. Toki simppeli operaatio. Ohjeissa ei vaan ollut mitään mainintaa tästä.

Muuten pelaa hyvin. Mutta etupäästä kuuluu metallista kolinaa, kuin joku olisi irti, mutta ei ole, kaikki on kiristetty eikä rengas valskaa mihinkään suuntaan. Onko normaalia, pääsiskö renkaan ja tapin ympärille vaseliinin laitolla tästä eroon ?
Oletko koittanut välykset eturengas ilmassa?
 
Liittynyt
29.06.2021
Viestejä
1
Moro! Tässä hetken aikaa kattellu ja miettiny sähköpotkulaudan ostoa.
Osaisiko kukaan sanoa kun xiaomi mi pro 2 on global ja nordic versiona, näin ainakin ymmärtänyt, miksi nordic kulkee 20km/h ja global 25km/h? Ja onko näillä malleilla muuta eroa? Saako tuon nordicin kanssa kulkemaan tuon 25km/h?
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 408
Viestejä
4 194 508
Jäsenet
70 728
Uusin jäsen
pvarjone

Hinta.fi

Ylös Bottom