Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Rxd

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.07.2020
Viestejä
1 898
Suosittelen kävelyä jos ei yhdellä kädellä ajaminen onnistu.
Tiedän että on vaikeaa ohjata yhdellä kädellä. Alussa en voinut kaivaa edes nenää kun elämäni ensimmäistä kertaa ajoin tuolla laitteella. Tosi haastavaa. Vielläkin pienetkin töyssyt meinaa kaataa minut, niin pitää muistaa puristaa niitä kahvoja kunnolla, eikä hennosta vain pitää kiinni. Silloin ei ole mitään hyötyä edes pitää kahdella kädellä kiinni kun tuo tärähtää tosi kivuliaasti käsille kuopissa.

Ja mitä yhdellä kädellä ajamiseen tulee, niin ohjaustanko on hyvä muistaa kiristää. ne ruuvit löystyy 200 km välein joka aiheuttaa epävakautta. Mutta myös taittomekanismin kohta alkanut löystymään ja tämä on alkanut hiukan klonksumaan, mutta netissä on myynnissä erikseen tarkoitettuja semmoisia muovisia osia joita voi laittaa sinne väliin. Onhan tuo outoa kuinka millien vapina loppuunsa vaikuttaa paljon kun on vauhtia.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 713
Tottumiskysymys. Säätelen ajellessa aika usein kuulokkeita ja sen seurauksena nykyään yhdellä kädellä ajelu onnistuu siinä missä kahdellakin.
Säädän kuulokkeita jne myös mutta siinä missä edellisellä sai ottaa paljon vapaammin käden stongalta on nykyinen huomattavasti herkempi ottamaan töyssyistä suuntaa mm. leveän stongan takia.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Ei kyllä mulla aiheuta mitään ongelmaa ajaa yhdellä kädellä perus asfaltilla tai hiekkatiellä.
 
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
1 404
Tuo yhdellä kädellä ajeleminen on täysin riippuvainen potkulaudasta. Esimerkiksi jos laudan painopiste on alhaalla (akku pohjassa), niin luultavasti paljon helpompi kuin sellaisillä missä akku on tangossa ja paino edessä ylhäällä. Ja toki muitakin muuttujia. Sanoisin että potkulaudalla yhdellä kädellä ajaminen on vaikeampaa kuin polkupyörällä, ja se kuinka paljon vaikeampaa, riippuu täysin potkulaudan painopisteistä ja tangosta.

Itse aina tsekkaan olan yli ennen kuin käännyn. Käsimerkit kävelyteillä on turhaa.
 

Rxd

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.07.2020
Viestejä
1 898
Ei kyllä mulla aiheuta mitään ongelmaa ajaa yhdellä kädellä perus asfaltilla tai hiekkatiellä.
Tämä on hiukan epärealistinen väittelykohde. Tasapainoa vaativa laite. Ihminen joka kulkee vain kävellen tai elämänsä vain pyöräillyt voi kokea tuon haastavampana tai muutenvain ruumiinrakenne on eri.
Sitten olen itse huomannut että henkilöt ketkä ovat vuosia menneet skeittilaudoilla niin katsoin hämissääni että nehän pysyy nuilla pystyssä ilman käsiäki. Se jotenki tuon laitteen tasapainoilu on jalkojen alla käytännössä. Lantiostakohan se lähtee.
Toki jos laudan välissä olisi hardmodificationina tehty pystysuuntainen levy jonka voisi puristaa kahden jalan väliin eli kengillä tarttua kiinni edesauttaisi pystyssä pysymistä. Jonkinlainen hain evä riittäisi jos tuon gripin päällä olisi sellainen.
 

Rxd

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.07.2020
Viestejä
1 898
Tuo yhdellä kädellä ajeleminen on täysin riippuvainen potkulaudasta. Esimerkiksi jos laudan painopiste on alhaalla (akku pohjassa), niin luultavasti paljon helpompi kuin sellaisillä missä akku on tangossa ja paino edessä ylhäällä. Ja toki muitakin muuttujia. Sanoisin että potkulaudalla yhdellä kädellä ajaminen on vaikeampaa kuin polkupyörällä, ja se kuinka paljon vaikeampaa, riippuu täysin potkulaudan painopisteistä ja tangosta.

Itse aina tsekkaan olan yli ennen kuin käännyn. Käsimerkit kävelyteillä on turhaa.
Itse kun olen menossa tien yli niin katson pitkään sitä autoa joka ajaa kohti, aika usein se tajuaa että haluan kääntyä ja odotan että hiljentää tai odotan että se ajaa ohi risteyksen.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Tuo yhdellä kädellä ajeleminen on täysin riippuvainen potkulaudasta. Esimerkiksi jos laudan painopiste on alhaalla (akku pohjassa), niin luultavasti paljon helpompi kuin sellaisillä missä akku on tangossa ja paino edessä ylhäällä. Ja toki muitakin muuttujia. Sanoisin että potkulaudalla yhdellä kädellä ajaminen on vaikeampaa kuin polkupyörällä, ja se kuinka paljon vaikeampaa, riippuu täysin potkulaudan painopisteistä ja tangosta.

Itse aina tsekkaan olan yli ennen kuin käännyn. Käsimerkit kävelyteillä on turhaa.
Se on erilaista kuin pyörällä, pieni rengas ja leveä tanko tekee liikkestä nopeita, mutta ei sen korjaavan liikkeen tarvitse olle kuin pieni niin riittää ja helposti sitä ohjaa liikaa, mutta kuten sanottu, kannattaa opetella niin auttaa hallitsemaan sitä lautaa paremmin myös kahdella kädellä ajettaessa.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
7 042
Ranskassa tapahtunut kuolemantapaus sähköpotkulaudan ja jalankulkijan kohtaamisessa.

Sähköpotkulaudalla törttöillyt sai syytteen törkeästä kuolemantuottamuksesta
Nuori ranskalaisnainen on saanut syytteen törkeästä kuolemantuottamuksesta, koska hänen epäillään ajaneen jalankulkijan päälle sähköpotkulaudalla Pariisissa. Jalankulkija kuoli vammoihinsa pari päivää myöhemmin.

Raskauttavana tekijänä pidetään sitä, että epäilty pakeni onnettomuuspaikalta.

Sähköpotkulautoja käytetään Pariisissa paljon, ja monet asukkaat ovat kyllästyneet niiden holtittomiin kuljettajiin.

Pariisissa ei saa ajaa sähköpotkulaudalla jalkakäytävällä eikä niillä saa kulkea kuin yksi ihminen kerrallaan. Valvonta on kuitenkin lepsua, eivätkä monet piittaa tai ole tietoisia säännöistä.

Tuoreessa kyselyssä ilmeni, että lähes neljä viidestä sähköpotkulautojen käyttäjästä myöntää ajelleensa jalkakäytävillä. Kaksi kolmesta myönsi painelevansa liikennevaloista läpi vanhoilla vihreillä.
 

WRC

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
201
mites löytyykö näistä mitään maastokelpoisia versioita? hiekkatiet,neulapolut yms..käyttöön? onko suositella jotain tiettyä mallia.
 
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
1 404
Ja täältä virallisempi vahvistus asiaan. Sähköiset liikkumisvälineet | Traficom
"Isompia, enintään 25 km/h kulkevia ja max. 1 kW tehoisia kevyitä sähköajoneuvoja käytetään polkupyöräilijän liikennesäännöillä, eli oikea paikka näillä laitteilla liikkumiseen on pääsääntöisesti pyörätie."
Liikkumisvälineet rinnastetaan liikenteessä jalankulkijoihin, mutta nopeus on sovitettava tilanteen mukaan.
Laitteissa tehoa saa olla maksimissaan 1 kW ja maksiminopeus saa olla enintään 15 km/h.



Eli järkeä päähän. Kannattaa lukea koko teksti eikä vain kopypastea omaan agendaan sopivaa pätkää. :)
Itsellä rajoitukset on asetettuina 15km/h, 25km/h ja 30km/h.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 022
Liikkumisvälineet rinnastetaan liikenteessä jalankulkijoihin, mutta nopeus on sovitettava tilanteen mukaan.
Laitteissa tehoa saa olla maksimissaan 1 kW ja maksiminopeus saa olla enintään 15 km/h.



Eli järkeä päähän. :)
"Laitteissa tehoa saa olla maksimissaan 1 kW ja maksiminopeus saa olla enintään 15 km/h.

Näillä laitteilla saa liikkua jalkakäytävällä kävelynopeutta eikä niille ole annettu tarkempia teknisiä vaatimuksia esimerkiksi valojen tai heijastimien suhteen. Laitteen paikan kadulla määrittää laitteen maksiminopeus. Jos liikkumisvälineen sähköavustus ei katkea 15 km/h nopeudessa, ei sillä saa ajaa jalkakäytävällä vaikka ajovauhti pysyisikin alle 15 km/h."
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 713
"Laitteissa tehoa saa olla maksimissaan 1 kW ja maksiminopeus saa olla enintään 15 km/h.

Näillä laitteilla saa liikkua jalkakäytävällä kävelynopeutta eikä niille ole annettu tarkempia teknisiä vaatimuksia esimerkiksi valojen tai heijastimien suhteen. Laitteen paikan kadulla määrittää laitteen maksiminopeus. Jos liikkumisvälineen sähköavustus ei katkea 15 km/h nopeudessa, ei sillä saa ajaa jalkakäytävällä vaikka ajovauhti pysyisikin alle 15 km/h."
Hmm... tarvitseekohan tuon olla ns pysyvä limitteri. Aka eco mode päälle ja 15kmh tai alle ja olet jalankulkija kuten joissakin maissa ymmärtääkseni on.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 500
Hmm... tarvitseekohan tuon olla ns pysyvä limitteri. Aka eco mode päälle ja 15kmh tai alle ja olet jalankulkija kuten joissakin maissa ymmärtääkseni on.


Kun liikut max 15km/h niin jalankulkijana, muuten pyörätiellä. <- Tuo johtaisi tulkintaan että jos kerran väline, joka kykenee yli 15km/h vauhteihin lasketaan silti alle 15km/h vauhdeissa jalankulkijaksi, niin ehkä napista päälle kytkettävä limitteri riittää. Tosin tuon tekstin myöhemmät maininnat että itsestään tasapainottuvilla on tämä poikkeus vähän veisi siihen suuntaan että se on vain niillä, eikä koske muita kevyitä sähköajoneuvoja, tosin niillekkin sanotaan että paikka on "pääsääntöisesti" pyörätie.

Kurkataas finlexistä... Täällä se ei olekaan enää niin monitulkintainen.

52 §
Kevyen sähköajoneuvon ja moottorilla varustetun polkupyörän ajaminen


Kevyttä sähköajoneuvoa ja moottorilla varustettua polkupyörää ajettaessa on noudatettava polkupyöräilijää koskevia liikennesääntöjä ja liikenteenohjauslaitteita.

Sellaista itsestään tasapainottuvaa kevyttä sähköajoneuvoa, joka pysyy tasapainossa myös silloin, kun ajoneuvo ei liiku tai siinä ei ole kuljettajaa, saa kuljettaa myös jalkakäytävällä. Tällöin kuljettajan on annettava jalankulkijalle esteetön kulku.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
13
Mielestäni todella harmi että oikeasti järkevät sähkövehkeet kuten power scootit ja EUCt jää käsittääkseni täysin tämän raamin ulkopuolelle.

Tekisi mieli ostaa työmatkalle joku Vsett 10+ tai Inmotion V12 tasoinen vehjes, mutta tuntuu että tässä annetaan ainoaksi lailliseksi vaihtoehdoksi sähköpyörä.

Tämä laki vaatisi a.s.a.p. revision ja teennäiset tehorajat kokonaan pois, nopeus, missä ajetaan ja varustus olisivat turvallisuus- ja laillisuuskriteerit.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 713
Mielestäni todella harmi että oikeasti järkevät sähkövehkeet kuten power scootit ja EUCt jää käsittääkseni täysin tämän raamin ulkopuolelle.

Tekisi mieli ostaa työmatkalle joku Vsett 10+ tai Inmotion V12 tasoinen vehjes, mutta tuntuu että tässä annetaan ainoaksi lailliseksi vaihtoehdoksi sähköpyörä.

Tämä laki vaatisi a.s.a.p. revision ja teennäiset tehorajat kokonaan pois, nopeus, missä ajetaan ja varustus olisivat turvallisuus- ja laillisuuskriteerit.
No siis pitäisi saada kaksivaiheinen systeemi joka vaatisi vakuutukset ja jonkinlaisen kokeen tms näille rajummille laudoille ja nykyisen systeemin näille 25kmh/1kw laudoille. Tämänhetkinen tilanne ei ymmärtääkseni salli lautojen rekisteröintiä mopoiksi ja eipä noita autojen kanssa rengaskoon, keveyden yms vuoksi voi oikein laittaa mutta joku 2000w lauta kokemattoman käsissä pyörätiellä on jo resepti katastrofiin. Viimeksi eilen tuli sankari vastaan rajoittamattomalla maastokelpoisella laudalla puoliksi sokean mutkan takaa melkein hipoen vastaan. Ei kypärää sankarilla ja jos arvioisin niin nopeus oli noin 40kmh joten yhteenlaskettu nopeus olisi törmätessä ollut melkein 60kmh (itse himmasin n.15kmh vauhtiin näkyvyyden vuoksi).

Edit: Jos tuo oma 800w lauta keulii pienellä nykäisyllä kiihdyttäessä ja noita rajumpia myyvän henkilön mukaan niissä tehokkaammissa saa jo oikeasti pitää kiinni kun antaa kaasua niin voin vain kuvitella sen päivystyskäyntien ja onnettomuuksien määrän.
 
Viimeksi muokattu:

SumpsaHV

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.03.2021
Viestejä
27
Mielestäni todella harmi että oikeasti järkevät sähkövehkeet kuten power scootit ja EUCt jää käsittääkseni täysin tämän raamin ulkopuolelle.

Tekisi mieli ostaa työmatkalle joku Vsett 10+ tai Inmotion V12 tasoinen vehjes, mutta tuntuu että tässä annetaan ainoaksi lailliseksi vaihtoehdoksi sähköpyörä.

Tämä laki vaatisi a.s.a.p. revision ja teennäiset tehorajat kokonaan pois, nopeus, missä ajetaan ja varustus olisivat turvallisuus- ja laillisuuskriteerit.
Kyllä mä voin sanoa että puolikypärässä alkaa heikkoa hirvittämään kun päästään sopivaan nopeuteen.

Testasin tänään kaupungilla lyhyehkössä loivassa alamäessä kun ei ollut autoja edessä eikä takana mitä oma fättis-scuutti kulkee ja kulkeehan se näköjään kun käskyttää. Puolivälissä alamäkeä oli mittarissa 87kmh (!!) ja lisääkin olisi mennyt mutta ajoviiman takia ei nähnyt käytännössä mitään kun silmät vuoti solkenaan vettä. Oli oikeasti pakko painaa jarruja kunnolla. Tuossa nopeudessa isorenkainen ja hyvin etu- ja takajousitettu fättis tuntui jo vaaralliselta koska pienikin kaivonrengas tai heitto tiessä räväytti oikein kunnolla. Kauhea ajatella pienirenkaista lautaskuuttia tuossa. Sellaisella on jo suurta urheilujuhlan tuntua ilmassa ja henki halpaa.

Lautaskuuttit pitäisi kulkea kyllä alle 25kmh ja paikka on pyörätiellä ja kypäräpakko. Ja ainakin vastuuvakuutus oltava ja läheisten takia myös lämmin suositus hyvin kattavalle tapaturma- ja henkivakuutukselle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
739
Mitäs porukka on mieltä näistä? Kenellekään kokemusta?


Painoa tulee vähän ja hitosti lisää omaan xiaomiin verraten, mutta en onnistunut noita tuplajousitettuja oikein löytämään kevyempinä. Noilla olisi painoa speksien mukaan 23kg - 25kg eli kymmenisen kiloa enempi kuin nykyvehkeellä.. Lähinnä kiinnostaisi tuo kun vähän jotain IP-luokitusta luvattu, build quality näyttää järkevältä eikä lauta ole ihan järjettömissä mitoissa noin muutenkaan. Vilkut kans kivat jos ne nyt joku näkee tuolta alhaalta. Ja juu, tiedän että enemmän tehoa saa halvemmalla mutta se nopeus ei ole kaiken aa ja oo nyt

Mietin kans että olikohan näihin jotain applikaatiota joilla voi säädellä eri ajoprofiilien tehoja / nopeuksia, vai onko nuo tuon "p-menun" kautta tuosta näytöstä vain ja kuinka tarkasti sieltä saa säädettyä. Ainakaan mitään mainintaa mistään applikaatiosta en löytänyt eikä missään tuubin reviewissäkään asiaa sivuttu

En ole kans ihan vakuuttunut tuosta liipaisin kaasusta verrattuna peukalokaasuun. Onko kenelläkään kokemusta tuon vaihtamisesta ja miten tuo käytännössä toimii (perus pwm?)

Löysin myös tälläisen mielenkiintoisen projektin Koxx3/SmartController_SmartDisplay_ESP32
Tuohon liittyen olisi kans kiva tietää mikä esc noissa vsetteissä on käytössä jos vaikka innostuu.. "Zero/Apollo" mainittu tuolla supported listalla ja käsittääkseni tämä vsett on jonkinlainen forkki zero laudoista joten ööää.. Jotain ESP32 devboardeja kun lojuu muurenkin nurkissa niin äkkiäkös tuommosen custom pcb:n tilailee kaveriksi. Tuossa kiinnostaa sekä controlleri että display featuret. Ihan uskomattoman paskan ja halvan näköisiä viritelmiä nuo kaikki liipasinkaasunäytöt

edit: ainiin.. ja onko pk-seudulla jotain liikettä missä näitä voisi mahdollisesti käydä kokeilemassa? kicker.fi näytti myyvän, mutta mitä ilmeisemmin pelkkä verkkokauppa, joten mitään ei pääse kokeilemaan
 
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
401
Mielestäni todella harmi että oikeasti järkevät sähkövehkeet kuten power scootit ja EUCt jää käsittääkseni täysin tämän raamin ulkopuolelle.

Tekisi mieli ostaa työmatkalle joku Vsett 10+ tai Inmotion V12 tasoinen vehjes, mutta tuntuu että tässä annetaan ainoaksi lailliseksi vaihtoehdoksi sähköpyörä.

Tämä laki vaatisi a.s.a.p. revision ja teennäiset tehorajat kokonaan pois, nopeus, missä ajetaan ja varustus olisivat turvallisuus- ja laillisuuskriteerit.
Hankit sitten sellaisen kulkupelin jonka mukana saat COC-todistuksen. Ja eikun rekisteröimään (mopoksi) ja vakuuttamaan, jonka jälkeen tien päälle.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
401
Tämänhetkinen tilanne ei ymmärtääkseni salli lautojen rekisteröintiä mopoiksi...
Sitä vartenhan joihinkin kulkupeleihin saa jo myyjältä COC-todistuksen, jolloin vakuutus ja mopoksi rekisteriin onnistunee?
Ei silläkään toki kaikki rajoitukset poistu, mutta kulkupeli on sen jälkeen nopeuden etc. puolesta polkupyörän sijaan mopo.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 713
Sitä vartenhan joihinkin kulkupeleihin saa jo myyjältä COC-todistuksen, jolloin vakuutus ja mopoksi rekisteriin onnistunee?
Ei silläkään toki kaikki rajoitukset poistu, mutta kulkupeli on sen jälkeen nopeuden etc. puolesta polkupyörän sijaan mopo.
Mitä juttelin tuon E-scootin myyjän kanssa niin tuossa oli jotain mielenkiintoisia pykäliä. Olikohan jotain ainakin taittuvasta rungosta tms tms. En tiedä tarkempaa. Jos jonkun saa rekisteröityä mopoksi niin kyllä vähän hirvittää ajatus siitä että "mopo" vetää vähän huonosti kuoppaan pikku renkaittensa kanssa kevyellä laudalla ja lentää stongan yli suoraan autojen sekaan yms kivaa. Tuo ei meinaan skoottereilla tai mopoilla ihan tuosta vain onnistu (tottakai onnistuu mutta kuopan pitää olla aikamoinen että edes pienirenkaisella skootterilla saisi aikaan kumin puhkeamista tai muuta pahempaa).

@Nurffe E-scoot löytyy ja siellä on paria eri merkkiä koeajettavana kun sopii vain ajan mennä liikkeeseen. Ja mitä peukalokaasuun vs liipaisinkaasuun tulee niin peukalokaasuun mönkkäreissä ja edellisissä laudoissa tottuneena vaati tuo hiukan totuttelua ja on tietyissä tilanteissa hiukan ärsyttävä mutta pakko todetta että käsi kyllä kiittää. Ei väsy ranne ollenkaan vs peukalokaasu koska ote ei ole vino eikä peukalo jatkuvasti taivutettuna sivulle. Tuo sivulle venyttäminen on etenkin hanskojen kanssa enemmmän kuin perseestä koska ajohanskoja tai muitakaan hanskoja ei yleisesti ottaen ole suunniteltu tuossa asennossa pidettäviksi ja etenkin mönkkärillä pakottivat kättä kokoajan väärään asentoon yms. nimimerkillä jännetupentulehdus tuli parin pidemmän mönkkärireissun jälkeen.

EDIT: Ja jos olet tottunut isompiin renkaisiin niin nuo pikku 8.5" renkaat ovat oikeasti sitten varsin pienet. Ei tuo yllättänyt itseä kun vaihtui 10" renkaista 8.5:iin mutta ero on hyvin selkeä ja huomaa etenkin yhtään terävämmissä pompuissa yms. Niihin ei huvita ajaa yhtään liian kovaa vaikka jousitus onkin koska pienempi rengas "tökkää" paljon helpommin kuin isompi.
 
Liittynyt
01.04.2019
Viestejä
195
Itsellä kaksi lautaa toinen peukalokaasulla ja toinen etusormen liipasinkaasu. Kummatkin ihan päteviä mut jos ei ole vakionopeudensäädintä niin peukalokaasulla peukalo kyllä väsyy nopeammin. Eli liipasimella itse ainakin pääsen pidemmälle ennenkuin käsi väsyy pitämiseen. Mut 90% matkoista ajan kyllä suosiolla vakkarilla.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
446
Ekat parikymmentä kilometriä päästelty dhgate.comista saapuneella Ninebot MAX G30:llä, hyvät fiilikset jäi laitteesta. Tuossahan on region sellanen että huippunopeus on sen 30km/h, onkos se vaihdettavissa muuten kuin flashaamalla jollain custom softalla jos halajaa esim 25km/h nopeusrajotuksen? Ninebotin oma appi tarjosi myös firmware updateja; Master control v1.6.3 ja BLE v1.1.4, en juuri netistä löytänyt kokemuksia että liekkö miten stabiileja firmwareja. Onko parempi vain päästellä noilla firmwareilla mitä sisässä nyt on jos toimii OK?
 
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
401
Mitä juttelin tuon E-scootin myyjän kanssa niin tuossa oli jotain mielenkiintoisia pykäliä. Olikohan jotain ainakin taittuvasta rungosta tms tms. En tiedä tarkempaa. Jos jonkun saa rekisteröityä mopoksi niin kyllä vähän hirvittää ajatus siitä että "mopo" vetää vähän huonosti kuoppaan pikku renkaittensa kanssa kevyellä laudalla ja lentää stongan yli suoraan autojen sekaan yms kivaa. Tuo ei meinaan skoottereilla tai mopoilla ihan tuosta vain onnistu (tottakai onnistuu mutta kuopan pitää olla aikamoinen että edes pienirenkaisella skootterilla saisi aikaan kumin puhkeamista tai muuta pahempaa).
No, lähinnä tuo on vaihtoehto sellaiselle, joka väkisinkin haluaa skuutilla nopeammin ajella laillisesti. Jotta itse lähtisi rekisteröimään ja vakuuttamaan, niin kyllä sitten pitäisi vähintään olla jo tuhdimpi peli mukavan istuimen, kunnon jousitusten ja kelpo ajomatkan kapasiteetilla varustettu kyyti.
 
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
401
Ekat parikymmentä kilometriä päästelty dhgate.comista saapuneella Ninebot MAX G30:llä, hyvät fiilikset jäi laitteesta. Tuossahan on region sellanen että huippunopeus on sen 30km/h, onkos se vaihdettavissa muuten kuin flashaamalla jollain custom softalla jos halajaa esim 25km/h nopeusrajotuksen? Ninebotin oma appi tarjosi myös firmware updateja; Master control v1.6.3 ja BLE v1.1.4, en juuri netistä löytänyt kokemuksia että liekkö miten stabiileja firmwareja. Onko parempi vain päästellä noilla firmwareilla mitä sisässä nyt on jos toimii OK?
On sellainen hämärä muistikuva, että sarjanumeron 5 ensimmäistä merkkiä ratkaisevat huippunopudet tehdasfirmiksillä:
N4GSD: 30km/h
N4GCD: 25km/h
N4GEA: 20km/h
Siis vaihtamalla sarjiksen alun tuohon keskimmäiseen huippunopeus kait tipahtaisi haluttuun. Joku asiasta paremmin tietävä toivottavasti valistaa...
 
Liittynyt
26.11.2020
Viestejä
20
Oisko mitään suositeltavaa kännykkätelinettä Xiaomi Mi Scooter 2 Pro lautaan?
 
Liittynyt
19.01.2019
Viestejä
95
Itselle tuli pihaan eilen kontio kruiseri 2.0 jousilla.

Yllätyksenä tuli, että eturengas jarruineen täytyi itse asentaa. Toki simppeli operaatio. Ohjeissa ei vaan ollut mitään mainintaa tästä.

Muuten pelaa hyvin. Mutta etupäästä kuuluu metallista kolinaa, kuin joku olisi irti, mutta ei ole, kaikki on kiristetty eikä rengas valskaa mihinkään suuntaan. Onko normaalia, pääsiskö renkaan ja tapin ympärille vaseliinin laitolla tästä eroon ?
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Itselle tuli pihaan eilen kontio kruiseri 2.0 jousilla.

Yllätyksenä tuli, että eturengas jarruineen täytyi itse asentaa. Toki simppeli operaatio. Ohjeissa ei vaan ollut mitään mainintaa tästä.

Muuten pelaa hyvin. Mutta etupäästä kuuluu metallista kolinaa, kuin joku olisi irti, mutta ei ole, kaikki on kiristetty eikä rengas valskaa mihinkään suuntaan. Onko normaalia, pääsiskö renkaan ja tapin ympärille vaseliinin laitolla tästä eroon ?
Oletko koittanut välykset eturengas ilmassa?
 
Liittynyt
29.06.2021
Viestejä
1
Moro! Tässä hetken aikaa kattellu ja miettiny sähköpotkulaudan ostoa.
Osaisiko kukaan sanoa kun xiaomi mi pro 2 on global ja nordic versiona, näin ainakin ymmärtänyt, miksi nordic kulkee 20km/h ja global 25km/h? Ja onko näillä malleilla muuta eroa? Saako tuon nordicin kanssa kulkemaan tuon 25km/h?
 
Liittynyt
11.01.2017
Viestejä
438
Moro! Tässä hetken aikaa kattellu ja miettiny sähköpotkulaudan ostoa.
Osaisiko kukaan sanoa kun xiaomi mi pro 2 on global ja nordic versiona, näin ainakin ymmärtänyt, miksi nordic kulkee 20km/h ja global 25km/h? Ja onko näillä malleilla muuta eroa? Saako tuon nordicin kanssa kulkemaan tuon 25km/h?
Varmaan ihan regionia vaihtamalla saa kulkemaan tuon 25 & tietysti custom firmiksellä vaikka 30kmh
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
7 042
Vantaan Tikkurilan ympäristössä oli siisteissä nipuissa Bird merkkisiä sähköpotkulautoja takavalot punaisena.

En löytänyt oikein mistään tietoa näistä.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 357
Vantaan Tikkurilan ympäristössä oli siisteissä nipuissa Bird merkkisiä sähköpotkulautoja takavalot punaisena.

En löytänyt oikein mistään tietoa näistä.

Varmaan noita tulossa
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
7 042

Varmaan noita tulossa
Asensin puhelimeen sovelluksen ja kartta vahvisti, että on varattavissa käyttöön jopa ihan tästä kodin vierestä.

Aloitusmaksu 1€ ja 0,20€ / minuutti aloituksesta.

Saa nähdä miten kaupunkilaiset reagoivat näihin jos niitä alkaa lojumaan poikittain kaduilla.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Bird on Kalifornian Santa Monicassa suosittu menopeli. Jännä juttu, siellä keskilämpötila on 22-25c kun taas suomessa Koko vuoden keskilämpötila vaihtelee Suomessa lämpimien alueiden +5° C kylmien alueiden -2° C välillä.

Pätee hyvin myös pyöräilyyn miksi täällä ei koskaan, EI KOSKAAN voida luopua autosta kokonaan!
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 288
Pätee hyvin myös pyöräilyyn miksi täällä ei koskaan, EI KOSKAAN voida luopua autosta kokonaan!
Äläs nyt, ehkä ilmastonmuutos järjestää asiat niin että täälläkin pääsee ympäri vuoden, luovun itsekin omasta autosta siinä vaiheessa :D
Tänä kesänä säästetty jo yli 100l bensaa potkulaudalla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.01.2019
Viestejä
95
Oletko koittanut välykset eturengas ilmassa?

Ihan normaalilta vaikuttaa, tänää ajelin töihi ja kotio, kulkee normaalisti, tasasta kyytiä. Mutta kyllä se etupää kalkattaa vieläkin.

Voiko olla että sieltä puuttuu joku laakeri/osa renkaan sisuksista?

Tosiaa ne 2 hopeista pyöreää palikkaa on renkaan ja alatangon/haarukan välissä kummallakin puolella.

Kontion numeroon koittanut soitella ja perkelee vaikeaa tuntuu olevan saada kiinni joku joka tietää tuosta vehkeestä jotain muuta kuin sen, että se kulkee sähköllä.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 713
Ihan normaalilta vaikuttaa, tänää ajelin töihi ja kotio, kulkee normaalisti, tasasta kyytiä. Mutta kyllä se etupää kalkattaa vieläkin.

Voiko olla että sieltä puuttuu joku laakeri/osa renkaan sisuksista?

Tosiaa ne 2 hopeista pyöreää palikkaa on renkaan ja alatangon/haarukan välissä kummallakin puolella.

Kontion numeroon koittanut soitella ja perkelee vaikeaa tuntuu olevan saada kiinni joku joka tietää tuosta vehkeestä jotain muuta kuin sen, että se kulkee sähköllä.
Rengas ei siis liiku sivuttain tms? Itse lähtisin vain kokeilemaan koko laudan kaikki paikat yksi kerrallaan läpi kunnes kolinan syy löytyy. Ja kokeilla jouset paikoillaan nitiseekö?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 885
Ei kyllä mulla aiheuta mitään ongelmaa ajaa yhdellä kädellä perus asfaltilla tai hiekkatiellä.
Vaikka skuuttaus on tekniikkalaji siinä missä polkupyöräily tai moottorisahaus, potkulaudan vakaus ja stongan tuntuma on mitä suurimmassa määrin skuutin eikä ajajan ominaisuus. Siispä aihe on, kuten edellä esitettyä, hedelmätön ja turha väittelykohde.

Kyllä minäkin välillä irrotan toisen käden ajossa varoen, kun on pakko ötökän hyökätessä, lasien huurtuessa jne. Enkä ole kertaakaan kaatunut. Helposti ja etenkään risteysajossa tämä ei luonnistu, eli käsisuuntamerkit jäävät näyttämättä. Tämä tavallisilla kevyillä jousittamattomilla vehkeillä. Raskaammissa lienee paljon vaihtelua tuntumassa ja vakaudessa.

Olen kyllä nähnyt jonnejen ja teinivosujen ajavan mahalla ohjaustankoon nojaten ja puhelinta räpeltäen. En tee tästä sitä johtopäätöstä että olisivat teknisesti taitavia kuljettajia(mitä usein ovat) ja täten touhu turvallista, vaan sen että eivät ymmärrä tai välitä. Se puolestaan johtuu siitä, että siinä iässä kuukausikin on ikuisuus joten vähäinen kokemus tuntuu heti laajalta. Oikeastihan vakavan onnettomuuden frekvenssi moisella perseilyllä voi aika vähilläkin ajoilla olla vaikkapa kolme kertaa vuodessa, mutta ei ole vielä yhden tai kahden kesän ajeluilla sattunut toteutumaan. "Kertaakaan en ole vielä kuollut" ergo "tämä on ihan turvallista".

Itse ainakin ajelen 95% ajasta kävelyteillä ja nään kaikkien muidenkin ajelevan. En usko että ne on pyöräteille "tarkoitettu".
Sehän on epäselvää, mitä kukin tarkoittaa "kävelytiellä". Erilaisia kevyelle liikenteelle kuuluvia tiealueen osia merkitään sinisillä pyöreillä merkeillä. Merkkien puuttuessa kyseessä on jalkakäytävä.

Vain lapsi saa pyöräillä jalkakäytävällä. Käsitän sähköpotkulautailun tässä(kin) yhteydessä suoraan rinnastuvan polkupyöräilyyn.

Itse ajan sellaisessa ympäristössä, että suurin osa reitistä on yhdistetty pyörätie/jalkakäytävää joko kadun reunassa tai erillisenä väylänä. Toiseksi eniten lienee osuuksia, joilla on kadun varressa rinnakkainen jalkakäytävä/pyörätie ja vähemmässä määrin on tarpeen käyttää ajorataa. Vain harvoissa paikoissa ja varoen rikon lakia ajamalla jalkakäytävää pienen pätkän päästäkseni sopivasti matalan reunakiven yli vaihtamaan ketterästi päättyvältä pyörätieltä ajoradalle tai vaihtamaan tien toisen puolen pyörätielle. Havaintojeni mukaan sähköpotkulautailijat yleisestikin ajavat ainakin melkein siellä missä pitää ja vähemmän jalkakäytävällä. Ei täällä edes pystyisi ajamaan 95% jalkakäytävällä vaikka yrittäisi, koska niin monella kadulla on ainakin osan matkaa tarjolla ajoradan lisäksi vain pyörätieksi merkittyä väylää.

Yllä olevasta rajasin pois kantakaupunkien vuokraskuuttaavat känniläiset, jotka toki ajavatkin vaikka isossa risteyksessä ajoradalla vastaantulevan auton keulaan tai liukuovista sisään ostoskeskukseen. Oletan tässä nyt puhuttavan ensisijaisesti omien ajokkien käytöstä. Ainakin omalla toimintasäteelläni niitä on eniten liikenteessä ja vain osa kantamani päässä olevasta alueesta leikkaa vuokravehkeiden käyttöaluetta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 885
Liikkumisvälineet rinnastetaan liikenteessä jalankulkijoihin, mutta nopeus on sovitettava tilanteen mukaan.
Laitteissa tehoa saa olla maksimissaan 1 kW ja maksiminopeus saa olla enintään 15 km/h.



Eli järkeä päähän. Kannattaa lukea koko teksti eikä vain kopypastea omaan agendaan sopivaa pätkää. :)
Itsellä rajoitukset on asetettuina 15km/h, 25km/h ja 30km/h.
Kannattaa tosiaan perehtyä lakitekstiin eikä tulkita lyhyttä tiedotetta toiveidensa ja oletuksiensa mukaisesti.

Antamassasi esimerkissä laitteen maksiminopeus(sanotaan vaikka rumasti että rakenteellinen nopeus) on 30 km/h eli se ei tarkkaan ottaen kuulu mihinkään kevyiden sähköajoneuvojen luokkaan. Se ei ole enintään 15 km/h kulkeva eikä enintään 25 km/h kulkeva. Jälkimmäiseen sen voisi olettaa mahtuvan pienellä toleranssilla liikennevalvonnassa, ainakin jos oletetaan todelliseksi nopeudeksi 28 km/h. Onnettomuuden jälkeen vastuuasioita käräjöitäessä ja tällöin myös ajoneuvoasioita tarkkaan punnitessa tulkinta saattaa olla toinen eikä ennakkotapauksia liene muodostunut vielä kovin kattavasti. Kuitenkin kirjaimellisesti tulkiten(ei perustuen siihen, mikä käytännössä katsotaan läpi sormien) kyseessä saattaa olla tyyppihyväksymätön, rekisteröimätön ja vakuuttamaton mopo.

Tietysti toisessa maailmassa voisi olla niinkin, että napista moodia vaihtamalla laite muuttuisi lain silmissä eri tyyppiseksi. Se siis voisi olla tarpeen mukaan 1 kW 25 km/h fillarisäännöillä ajettava laite tai rajoitettu 15 km/h jalkakäytävällä ajoa varten tai esimerkiksi 5 kW kaksipyöräveto, jolla pääsisi maastossa niin lujaa kuin pysyy pystyssä. Näin ei kuitenkaan ole. Skuuttia itse käyttävän kaupunkiliikenteessä ja maastossa liikkuvan aikuisen näkökulmasta se olisi kieltämättä hirveän kätevää. Lienee ilmeistä, että liikenteen ja yhteiskunnan näkökulmasta se ei olisi ollenkaan fiksu sääntö.
Kannattaa tutkia faktat ennen kuin levittää väärää tietoa. Vink vink. Ennen sinun viestiähän oli jo linkkiä laitettu.
Ironista. Väärä tieto ilman faktantarkastusta nimittäin oli ihan muuta tietoa.

Lainaamasi viestin sisältö on tarkasti todenmukainen, kun kontekstina oli nimenomaan polkupyörään rinnastuva kevyt sähköajoneuvo. Jalkakäytävällä todella saa pyöräillä vain alle 12-vuotias. Xiaomi Prolla ajaminen on tässä yhteydessä pyöräilyä.

Jalankulkua täydentävät laitteet ovat erikseen, ja tavallinen esimerkiksi 20 tai 25 km/h kulkeva sähköpotkulauta ei ole sellainen. Ns. itsestään tasapainottuva(jolle sallitaan 25 ja silti hidas ajo jalankulkijana) on sekin eri asia, tarkoittaen ainakin enintään 1 kW EUC ja käsittääkseni yhtäläisesti poikittaismallista lautaa.

Jos sillä normipotkulaudalla haluaa ajaa jalkakäytävällä, sen huippunopeuden tulee olla enintään 15 km/h. Tämän ei kannata olettaa toteutuvan sillä, että painetaan eco päälle. Tällainen vehje ei myöskään olisi kovin kätevä, koska se on hidas, vittuilua joutuisi kuulemaan, vihaisia ihmisiä ei kunnolla pääse pakoon. Poliisinkin kanssa pääsisi ehkä väittelemään laista, mikä ei ole yhtään kivaa silloin kun on oikeassa. Sen lisäksi että tällöin menee kaikkien aika turhan takia hukkaan, ei poliisin toimenkuvaan ja koulutukseenkaan kuulu yksityiskohtainen lain oudoimpien erikoisuuksien tuntemus.
Teen samaa tiedostamatta vaikka en ole teini.
Kyllä parennettavaa riittää nimenomaan käyttäjien tapojen muutoksessa.
Olen toki yksittäistapauksina nähnyt varttuneempienkin skuuttaajien tekevän noin, ja vuokraamoiden käyttäjät nyt kännipäiten ikään katsomatta ajavat vaikka kolme päällä reppuselässä. :lol: Tasapainon ohessa pohtimisen arvoinen seikka on valtava reaktioaika jarrutukseen. Kahvaotteen lisäksi pitää saada takapainoinen asento.
 
Liittynyt
19.01.2019
Viestejä
95
Rengas ei siis liiku sivuttain tms? Itse lähtisin vain kokeilemaan koko laudan kaikki paikat yksi kerrallaan läpi kunnes kolinan syy löytyy. Ja kokeilla jouset paikoillaan nitiseekö?
Ei liiku sivuttain, rupesin tossa miettimään, että onko noi holkit samankokosia, että onko väliä kumpi on kummalla puolella?

Ei tullut silloin kasausvaiheessa sitä mieleen, kun muutamaan otteeseen tuli kasattua eturengas jarruineen edestakasin kolkutuksen ilmeennyttyä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
248 323
Viestejä
4 334 990
Jäsenet
72 169
Uusin jäsen
Samuli06

Hinta.fi

Ylös Bottom