Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
20 727
Keskustelua, kokemuksia ja suosituksia sähköavusteisista polkupyöristä ja muista uuden lainsäädännön sallimista sähkökulkineista, sekä näiden rakennussarjoista ja asennuksesta.

Omien kokemusten mukaan max. 250W moottorilla (ja max. 25km/h nopeudessa) avustava sähköfillari toimii mainiona ylämäkiavustimena ja helpottaa myös kuntoilussa, kun voi pitää yllä haluttua vastusta tasaisemmin. Työmatkaa voi taittaa tarvittaessa vähemmällä hikoilulla, mutta toisaalta mikään ei estä ajamasta silloinkin reippaammin yli avustusrajan.

Loistava keksintö kerrassaan, kunhan vain ostaa (tai rakentaa itse) kunnollisen, eikä näpertele halvimpien kiinalaisten rakennussarjojen ja muilta komponenteiltaan heikkotasoisen fillarin kanssa.

Vuonna 2016 on alkanut näkymään liikenteessä kaikenlaisia muitakin sähkökulkineita. Osa järkevämpiä ja osa sitten vähän vähemmän järkeviä (ja se näkyy myös tilastoissa), mutta hienoa on joka tapauksessa huomata, ettei lainsäätäjä ole jämähtänyt täysin paikoilleen.

Finlex:
Laki ajoneuvolain muuttamisesta 1609/2015 - Säädökset alkuperäisinä - FINLEX ®

Trafi:
Etusivu | Traficom

Muuta mielenkiintoista luettavaa:
http://www.trafi.fi/filebank/a/1448...irta_Kevyet_ajoneuvot_ja_nopeat_traktorit.pdf

Tehokkaammille, mahdollisesti erillisen liikennevakuutuksen tarvitseville sähköfillareille on oma ketjunsa täällä:

 
Viimeksi muokattu:
Monikos meinaa talven ajella sähköpyörällä ? Ite hain just nastarenkaat niin tarkoitus olis niin paljon kulkea kun vain pystyy, 9w ledin laitoin keulille valaisemaan tietä nyt näkeekin :P
 
Monikos meinaa talven ajella sähköpyörällä ? Ite hain just nastarenkaat niin tarkoitus olis niin paljon kulkea kun vain pystyy, 9w ledin laitoin keulille valaisemaan tietä nyt näkeekin :p
Minä olen ajellut useamman vuoden ajan kesät/talvet sekä sähkärillä, että tavallisella fillarilla. Pakkaskeleillä kapasiteetti toki tippuu jonkin verran (ja akkua pitää raahata aktiivisemmin sisälle), mutta muuten ei ole paljon eroa.
 
Ajatellut sähköistää talvifillarin (Ramin 1 + ISP:T, tosin pari vuotta vanhempi malli), eli pikaisesti Bafangeja selailtu.

Riittääkö 250 wattinen talvella? Riittääkö vääntö esim. auraamattomalla kelvillä?

Mitään kokemusta aiheesta ei ole, enkä haluaisi sijoittaa johonkin Boschilla varustettuun vehkeeseen paria tonnia...

Pitäisikö suoraan katsella vaikkapa viisisataista mallia? Onko isommat moottorit kuitenkin yhtä kelvikelpoisia kunhan pitää vahdin maltillisena? Pystyykö tehoja muuttamaan lennossa vaikkapa kelvi-ajorata pätkillä?

Duunimatka sujuu ihan ongelmitta lihasvoiminkin, mutta kaikki siihen käytetty aika ja energia on kuitekin pois vapaa-ajasta - siksipä pohtinut sähkökittiä...
 
Riittääkö 250 wattinen talvella? Riittääkö vääntö esim. auraamattomalla kelvillä?

Kaiken järjen mukaan kyllä, jos siitä siis oikeasti saa edes 200 W tiehen (250 lienee ns. "hattiwatteja"). Vertaa tuota vaikka siihen, että amatööriurheilija jaksaa itse puskea (20 minuutin ajan) noin 3–4 W/kg, eli 80 kg perus-"ionille" sen 240–320 W, tuo moottori siis käytännössä tuplaa reaalisen suorituskyvyn työmatka-ajossa.
 
250W moottori ei riitä millään kelillä pelkän moottorin voimin etenemiseen kuin juuri ja juuri tasaisella, mutta avustavana se kyllä riittää enemmän kuin hyvin. Ne laadukkaammat moottorit (Bosch jne) ovat monin tavoin ylivertaisia, mutta kyllä niilä halvemmillakin pärjää jos ei vaadi niin priimaa.
 
250W moottori ei riitä millään kelillä pelkän moottorin voimin etenemiseen kuin juuri ja juuri tasaisella, mutta avustavana se kyllä riittää enemmän kuin hyvin. Ne laadukkaammat moottorit (Bosch jne) ovat monin tavoin ylivertaisia, mutta kyllä niilä halvemmillakin pärjää jos ei vaadi niin priimaa.

Joo, toki samaa mieltä. Tulkitsin vaan tuon, että etsitään avustusta ei ajomoottoria. Ajomoottorimitoitus olisi sitten esim. sille hetkelliselle (5 s) teholle, jota amatöörikuskista löytyy joku 13–16 W/kg, eli noin 1–1,5 kW. Ei varmaan ole suuri yllätys, että tässä kohtaa tarvitaan siis melkein mopon kone.

Toki, vähän vähemmälläkin pärjää, koska ei sen varmaan tarvitse ihan yhtä ripeästi lähteä esim. liikkeelle kuin "täysii". Noin puolitus tuosta, eli se 500–750 W vastaa sitä "ajetaan ylämäet hidastamatta" -tehoa.

Nämä ovat toki kaikki katulaittomia, joten "suljetulla alueella" sitten.

EDIT. Hieman alaspäin tuota yläraja-arviota. 20 W/kg on jo urheilijaluokkaa.
 
Eli ihan käsikaasuton könkeli on hakusessa.

Mitä enemmän noita retrofit-kittejä on selaillut, niin sitä mielekkäämmäksi vaihtoehdoksi tuntuu esim. Cuben valmispyörä Boschin koneella - hinnasta huolimatta.

Jos esim. Banfangin BBS-kitistä haluaa vimpan päälle version (joka on kuitenkin jo vanhahtavaa teknologiaa), niin palikoiden hinta alkaa nousta aika kivasti. Toki kokonaissummaan ei tarvitsisi laskea pyörän hintaa, koska se löytyy omasta takaa.

Lopputulos olisi varmaan aika paljon nätimpi paketti, hifimmällä teknologialla.
 
Kaiken järjen mukaan kyllä, jos siitä siis oikeasti saa edes 200 W tiehen (250 lienee ns. "hattiwatteja"). Vertaa tuota vaikka siihen, että amatööriurheilija jaksaa itse puskea (20 minuutin ajan) noin 3–4 W/kg, eli 80 kg perus-"ionille" sen 240–320 W, tuo moottori siis käytännössä tuplaa reaalisen suorituskyvyn työmatka-ajossa.
Ei varmasti riitä
 
Ei varmasti riitä

Jotain perusteluja olisi hyvä kuulla, että miksi ei riittäisi sähköavusteiseen pyörään (hyvälaatuisen) 250 W sähkömoottorin antamat joku ainakin 200–225 todellista wattia lisätehoa talviajossa. (Kesällä tuo nyt riittää tosi hyvin, ja sitä menoa rajoittaa enemmän se laillisen avustuksen poistuminen 25 km/h ajonopeudessa.) Valtaosan ajasta tuon avustuksen ei todellakaan tarvitse edes olla ns. "täysii", jos mielii pitää ajonopeudet tolkullisina.
 
Jotain perusteluja olisi hyvä kuulla, että miksi ei riittäisi sähköavusteiseen pyörään (hyvälaatuisen) 250 W sähkömoottorin antamat joku ainakin 200–225 todellista wattia lisätehoa talviajossa. (Kesällä tuo nyt riittää tosi hyvin, ja sitä menoa rajoittaa enemmän se laillisen avustuksen poistuminen 25 km/h ajonopeudessa.) Valtaosan ajasta tuon avustuksen ei todellakaan tarvitse edes olla ns. "täysii", jos mielii pitää ajonopeudet tolkullisina.
Jaa en tiennyt että tässä puhutetaan jostain "avustuksista". Tosimiehen sähköveivillä voi ajaa polkematta :kahvi:
 
Onkos kellään kokemuksia noista greencyclen sähkösarjoista?

Itse tilasin sieltä kohta kaksi viikkoa sitten sähkösarjan ja odotellut sitä saapuvaksi, mutta on ollut vähän hiljaista eikä tilauksenstatus ole päivittynyt ensihetkestä mihinkään. Mistäköhän päin löytyy vastaavia saitteja jos tuolta ei ala kuulumaan mitään? Tietääkseni halvemmissa sarjoissa tahtoo kontrollerit särkyä herkästi.
 
Viimeksi muokattu:
Jaa en tiennyt että tässä puhutetaan jostain "avustuksista". Tosimiehen sähköveivillä voi ajaa polkematta :kahvi:
Sellaisella avustetulla saa ajaa päihtyneenä ja siksi minäkin olen tehnyt kauppoja yhdestä kiinapyörästä. En tosin tiedä tekeekö sillä mitään, kun käyttäjäkokemuksia ei löydy näistä merkittömistä. Kai se on kuitenkin kevyempi kuin tavallinen pyörä, jos kunto ei salli rattiin...
 
Sellaisella avustetulla saa ajaa päihtyneenä ja siksi minäkin olen tehnyt kauppoja yhdestä kiinapyörästä. En tosin tiedä tekeekö sillä mitään, kun käyttäjäkokemuksia ei löydy näistä merkittömistä. Kai se on kuitenkin kevyempi kuin tavallinen pyörä, jos kunto ei salli rattiin...
Aiot jäädä poliisille kiinni munamankeloinnista? No eiköhän kaltaisellesi suorittajalle olekin joku kiinan-rimpula paras ratkaisu :)
 
Onkos kellään kokemuksia noista greencyclen sähkösarjoista?

Itse tilasin sieltä kohta kaksi viikkoa sitten sähkösarjan ja odotellut sitä saapuvaksi, mutta on ollut vähän hiljaista eikä tilauksenstatus ole päivittynyt ensihetkestä mihinkään. Mistäköhän päin löytyy vastaavia saitteja jos tuolta ei ala kuulumaan mitään? Tietääkseni halvemmissa sarjoissa tahtoo kontrollerit särkyä herkästi.

Mulla on greencyclen 250w sarja ja 100% tyytyväinen olen. Tasasella jaksaa polkematta vetää sen 30km/h normi 26" maasturia ja 75kg kuskia ja polkemalla avustaa aina 35km/h asti mikä on semmonen normi etenemis vauhti. Ylämäet ja vastatuuli saattaa vähän hidastaa kun ei tuo 250w nyt mikään ylitehokas ole mutta kevyellä polkemisella ei nopeaus laske missään tilanteessa alle 25km/h.
 
Ok - hyvältä kuulostaa.

Itellä on tommonen perus-marketti-helkama johon sarja sitten tulee. Aika kovilta kuulostaa kyllä nuo nopeudet. Lihasvoimallakin on jaksanut hyvin puurtaa tuonne töihin sen 10km suuntaansa, mutta näin talvisin ei ihan joka aamu huvita hypätä satulaan. Täytyypä kirjoitella tänne kokemuksia myös kunhan niitä ensin saa ja tuleeko pyörä valittua yhä useammin työmatkakulkineeksi.

Sähköavusteinen fatbike olisi ollut varmaan ykkösvalinta talveksi, mutta tuntuu nuo hinnat karkaavan 2k€ sellaisen hankinnassa.
 
Nopeuksia on vähän nostettu vakiosta mutta vaatii silti polkemista ennen kuin avustaa. En ole nyt vähään aikaan työmatkaa tuolla heittänyt (talvi) mutta 10km matka menee vähän reilussa 20min jos polkee kovaa, eli varsinkin ylämäessä eikä jumitu valoihin, mutta joku 30min on semmonen sopivan leppoinen vauhti ilman hikoilua.

Maksimi avustuksella noilla säädöillä kevyesti polkemalla tuolla ajaa sellaisen 50-60km, avustus pienemmäksi ja enemmän polkemista niin tuo on helposti kaksinkertaistettua.
 
Viimeksi muokattu:
Mitähän vaaditaan omatekoiselta vehkeeltä? Pitäisi tehdä tommoinen tavaramönkijä kerhon ostoja varten, että saadaan kerralla jääkaappi täyteen ja möyrisi myös portaat alas / ylös.
 
Mitähän vaaditaan omatekoiselta vehkeeltä? Pitäisi tehdä tommoinen tavaramönkijä kerhon ostoja varten, että saadaan kerralla jääkaappi täyteen ja möyrisi myös portaat alas / ylös.
Kevyen sähköajoneuvon saa käsittääkseni valmistaa itse, koska sille ei ole olemassa kuin aika karkeet raamit. Kaupalliseen käyttöön pitäisi olla CE-merkintä koko härvelissä ja tuo kerhon toimintaan menee hieman siellä harmaalla aluella vastuiden takia. Väitän että mikään virallinen taho ei halua etes otaa kantaa kyseisenlaisen ajoneuvon rakentamisesta, etenkään kun sitä ei tarvitse etes kilvittää/hyväksyttää ja vakuutuskin on vain ohjeellinen.
1kw nimelisteho(jota kukaan ei edes osaa määrittää mikä se on,moottori, ottoteho akusta, akseliteho....) ja max 25km/h, sekä käsittääkseni 125cm suurin sallittu leveys.
 
Joo, tuo teho on kyllä kysymysmerkki. Itsellä oli 400e kiinanpommi "nimeltään" "Matkaaja" ja se otti muistaakseni vähän alle 500W akulta, kun avustaja oli täpöllä paikaltaan liikkumaan lähtiessä. Täysi paska kyllä oli, ensimmäinen moottori hajosi pariin viikkoon, takuusta lukuisten ruinausten jälkeen tuli uusi motti, sekin johtojen eristeet akselin juuresta murjoutuneena (eivät *tun pässit olleet älynneet esim. teipata johtoja pinnaan site, että eivät kolosestaan karkaisi hajoamaan). Onneksi oli nippanappa mahtuvaa kutistesukkaa, jolla ehjätä kys. viallisena takuusta tullut motti.

"Huoltona" siis joku Bike Service, tms. firma. Tosiaan uuden motin olisi pitänyt olevinaan tulla heti, kun särkinäinen on heillä. "Heti" oli jotain pari kuukautta, kun säännöllisen epäsäännöllisesti uutta ruinasi...

Kys. paskapyörän laitoin atomeiksi, kun keskiön laakerointi levisi totaalisesti ehkä puolen vuoden käytön aikana. En enää jaksanut tapella moisen kuran kanssa. 0/5...
 
Miten muuten tuo väitetty väh. nolla celsiusta lionien lataamiseen on? Itse olen lataillut jotain antiikkisia IMR(?) sonyn VTC-sarjalaisia , LG:n vastaavia ja jotain kiinapaskoja kyllä ihan luokkaa -20C asteesta sisälle tuotuna käytännössä heti, jolloin ovat ehkä korkeintaan -15 asteessa. Ei ole ollut ongelmaa. Tosin en kyllä ole käyttänyt mitään käsittämättömän älyttömiä, tyyliin 10S10P -lootia. Joku alkup. sonyn VTC (1300mAh kennoja siis) 5S2P romukennoista tehty paketti on kyllä käyttäytynyt nätisti, vaikka sen lataukset on aloittanut täysin tyhjästä ja suurehkolla virralla (joku 3A).

Yksi olisikohan ollut 7S2P -paketti hylkyakuista tehtynä meni kyllä särki, kun sillä jotain liiterin, tms. kurakaupan nicdiä herättelin...

Töksnännin nyky-huihai-5S1P -akuntapaisista; ovat suoriltaan sarjassa, LG:n 18650 IMR-kennot, luvattu 1,5ah kapasiteetti (siis hivenen yli puolet oikeiden valmistajien nykyisestä) on olemassa. Paketissa EI minkäänlaista balansointia, taso siis auton lyijiksen kestoluokkaa. Puoli-kolme vuotta.

Eli siis, ihmiset hyvät: Välttäkää kurakennoista tehtyjä paketteja sähkösisäsuntädissänne. Ei meinaan hurise pitkään, jos turaselleillä ajelee.
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä onko oikea foorumi ja oikea paikka foorumilla kysyä, mutta kysynpä kuitenkin. Tekisi mieli rakentaa 48V akku /akusto 18650 kennoista kaikennäköiseen sähkökäyttöön. Kuinka tärkeää olisi tasapainotettu (balanced) lataus? Syökö se lähinnä akun kestoa, vai voiko se aiheuttaa vaaratilanteen jos se puuttuu? Siitä päästään toiseen kysymykseen, että millä sitä kannattaisi latailla? imax B6 on monen suosittelema halpis laturi, mutta uskaltaako sellaisen tilata ebay/DX/banggood? Sillä vaan ei taida pystyä kuin max 6s eli 24V lataan? 48V latureita kyllä löytyy, mutta niillä jäisi tuo tasapainotus pois (en halua käyttää englanninkielistä sanaa, jos hyvä suomenkielinen vastine on tarjolla). Yksi vaihtoehto olisi tehdä 2 x 24V akustot ja latailla niitä erikseen.

esim. tuolla: How To Build A DIY Electric Bicycle Lithium Battery From 18650 Cells - EbikeSchool.com

on hyvät ohjeet akuston rakenteluun. Tuollakin (ja muutamassa muussakin paikassa) sanotaan ettei tasapainotus olisi välttämätön, mutta kannattaisi olla. Taidan päätyä 2 x 24V akustoihin ja hommata älylaturin joka osaa tuon tasapainotuksen.
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä onko oikea foorumi ja oikea paikka foorumilla kysyä, mutta kysynpä kuitenkin. Tekisi mieli rakentaa 48V akku /akusto 18650 kennoista kaikennäköiseen sähkökäyttöön. Kuinka tärkeää olisi tasapainotettu (balanced) lataus? Syökö se lähinnä akun kestoa, vai voiko se aiheuttaa vaaratilanteen jos se puuttuu? Siitä päästään toiseen kysymykseen, että millä sitä kannattaisi latailla? imax B6 on monen suosittelema halpis laturi, mutta uskaltaako sellaisen tilata ebay/DX/banggood? Sillä vaan ei taida pystyä kuin max 6s eli 24V lataan? 48V latureita kyllä löytyy, mutta niillä jäisi tuo tasapainotus pois (en halua käyttää englanninkielistä sanaa, jos hyvä suomenkielinen vastine on tarjolla). Yksi vaihtoehto olisi tehdä 2 x 24V akustot ja latailla niitä erikseen.

esim. tuolla: How To Build A DIY Electric Bicycle Lithium Battery From 18650 Cells - EbikeSchool.com

on hyvät ohjeet akuston rakenteluun. Tuollakin (ja muutamassa muussakin paikassa) sanotaan ettei tasapainotus olisi välttämätön, mutta kannattaisi olla. Taidan päätyä 2 x 24V akustoihin ja hommata älylaturin joka osaa tuon tasapainotuksen.

Eikös kaikissa akuissa pääsääntöisesti käytetä tuota BMSsää tuolla laturin ja akkujen välissä? Se hoitaa akun balanssisoinnin ja ali/yli voltitukset jolloin virtaa voi syöttää "tyhmästä" laturista joka puskee vain virtaa sisään.
 
Habazon sanoi:
Eikös kaikissa akuissa pääsääntöisesti käytetä tuota BMSsää tuolla laturin ja akkujen välissä? Se hoitaa akun balanssisoinnin ja ali/yli voltitukset jolloin virtaa voi syöttää "tyhmästä" laturista joka puskee vain virtaa sisään.

Ei. Osassa on piuhat tasaukseen ja kaikissa akuissa ei ole ollenkaan (usein pienet 2-6 kennon akustot). Ja nyt olikin TSI meininki kyseessä. Mutta kyllä mä varmaan sen tasauksen sinne rakentelen, jos päädyn itse akut tekemään.
 
Meillä on taloudessa kaksikin itse koottua sähköpyörää. Naisten ja miesten Helkamiin värkätty. Greencyklen maahantuomista osista. Otettu käyttöön 2013 keväästä. Led-näytöillä, etupyörämoottorilla 250W ja 14 Ah akuilla. Täydellä akulla ajaa ajajan painosta, avustustasosta ja maastostakin riippuen 120-220 km. Ne maksoivat silloin 800 e/ pyörä. Ei ongelmia eikä moitteita toiminnasta, edelleenkään. Täyttävät hyvin tarkoituksensa.
Lisäys:
Asensin niihin myös mukana olevat keskiön polkemistunnistimet, jotka rajoittavat lakimääräiseen 25 km/h vauhtiin. Sen voi tietenkin ohittaa lisäkahvana olevalla "turbonapilla", jolla voi esim. liikennevaloissa lähtökiihdyttää ja ajaa vaikka polkematta.
 
Viimeksi muokattu:
Ensimmäistä sähköpolkupyörää avokille ja satunnaiseen omaan käyttöön hankkimassa. Kävin kokeilemassa Bilteman yhtä mallia: Sähköpolkupyörä City Sport 28" 3-vaihteinen - Sähköpolkupyörä Polkupyörä Citybike - Biltema

Hyvää akun sijoitus, irroitettavuus ja muotoilu, ok ulkonäkö yms.
Huonoa vain kolme vaihdetta ja perinteiset jarrut.

Vähän on näistä kokemusta, mutta lienee pakko hankinta kun pääsi makuun. Onko tuohon hintaluokkaan parempia tarjolla tai tuoreita testejä olemassa? Aika maksimit on tuo 800 et 900€ pyörä jää jo kauppaan.
 
Täydellä avustuksella tuolla ajelee sen 10-15km, kiitos pienen akun. Kallishan tuo ei ole...
 
Silläpä juuri kyselen ettei moisella ajellessa tule syyllistyttyä kortitta ajoon jos tuota verrataan mopoon/moottoripyörään.
Perin hauskan oloinen vekotin muuten olisi.

Saa tuolla ajaa, korjattu pois virheellinen tieto.
 
Viimeksi muokattu:
Niin tuota ei lueta sähköavusteiseksi pyöräksi, niissä tarvii olla vakuutus.
Trafi.fi - Sähköiset liikkumisvälineet

Kevyet sähköajoneuvot
Isompia, enintään 25 km/h kulkevia ja max. 1 kW tehoisia kevyitä sähköajoneuvoja käytetään polkupyöräilijän liikennesäännöillä, eli oikea paikka näillä laitteilla liikkumiseen on pääsääntöisesti pyörätie. Tosin kävelyvauhtia liikuttaessa itsestään tasapainottuvilla laitteilla saa käyttää myös jalkakäytävää.

Kevyissä sähköajoneuvoissa pitää olla äänimerkinantolaite. Pimeällä ja hämärässä riittää henkilöön kiinnitettävä heijastin ja ajovalaisin, esimerkiksi otsalamppua voi käyttää ajovalona

Etuvalo on pakollinen, mutta myös takavaloa olisi hyvä käyttää. Myös henkilöön kiinnitettävät valaisimet ovat sallittuja, esimerkiksi otsalamppua voi hyvin käyttää ajovalona.

Kevyille sähköajoneuvoille ei tarvitse eikä voi ottaa liikennevakuutusta.

Eikös tuollainen potkulauta kuulu juuri tähän luokkaan. Vakuutusyhtiön mukaan kotivakuutus kattaa sähköiset liikkumavälineet, mutta sitä ei ole pakko ottaa.
 
Eiköhän sitä sitten voi Trafin sanaan luottaa.
Itse googlailemalla kun jossain luki että pitää olla vakuutus, jossain että kokonaan kiellettyjä ja osa siltä väliltä.
Kerta nuo sitten lasketaan polkupyöriksi, niin voiko tuommoisella huoletta lasetella terassilta kotiin, vai voiko saada sakot/kortti mennä?
Aika hassua että tuo rekisteröintipakko ja käsikaasu rajoitus on vain polkupyörille, skootterilla saa paahtaa ilman vakuutusta ja käsikaasulla :D eroaako nämä nyt sitten hirveesti turvallisuuden kannalta ? Ei mun mielestä.
 
NEW LG 36V 4.4AH BATTERY PACK 18650 EBIKE VAPE POWERWALL BATTERIES 20 CELLS BMS

s-l300.jpg


36V 4,4Ah n. 32€



Missä ne mun ostohousut on.

Vaikuttaa vähän siltä että nuo on voineet jäädä ylimääräisiksi kun sähkötasapainolautojen myynti on hyytynyt myyntikielloista johtuen kun nuo on ilmeisesti alunperin tarkoitettu sellaiseen sähkötasapainolautaan mutta kaksi noita rinnan polkupyörään on vallan riittävästi ja sairaan edullisesti verrattuna muihin vaihtoehtoihin.

Tietenkin siinä on se pikkujuttu että mistä ne tasapainolautojen räjähdykset/tulipalot on johtuneet kun jos osasyyllinen on juuri tuo BMS joka tuossa akussa on niin silloin tuo akkupaketti pitäisi purka ja poistaa se BMS ennen kuin sitä voi käyttää täysin turvallisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Eiköhän se sähköpyöräilykin saada Suomesta tapetuksi tämmöisellä toiminnalla. Pistää yrittäjän puolesta ihan saatanan vihaiseksi tämmöinen. :mad:

Polkupyörä tuomittiin tulipalon sytyttäjäksi

Toivottavasti päätös muuttuu hovioikeudessa. On se kumma, jos ei Tukesin ja VTT:n lausuntoa asiassa kuunnella. Toisin sanoen pyörä on useampien virastojen toimesta todettu markkinakelpoiseksi ja turvalliseksi, eli sen myyntiä saa edelleen jatkaa, vaikka samalla oikeus toteaa sen "paloriskiksi". Hohhoh!
Jotenkin epäilen, että tässä ei ole ihan tutkittu huolella, mitä kaikkea palavaa kaverilla on ollut pihavarastossa. Sen verran iloisesti on palanut, ja rakentajan/suunnittelijan vikahan se ei voi olla, että pihavarastossa syttynyt palo leviää koko saatanan rakennukseen noin nopeasti.
 
LYIJYAKULLINEN! no kyllä nyt on hyvä meno, saa sitten kieltää autojen pysäköinninkin rakennusten lähelle.

Tapaus on näytön kannalta mielenkiintoinen. Kyseessä on sähköpyörä, jossa oli lyijyakku. Tukes tutki vastaavan pyörän, eikä nähnyt syytä vetää mallia markkinoilta. VTT tutki pyörän, eikä saanut sitä syttymään.
 
Corratec E-Bow Performance 45 -sähköpyörä, 49 cm, valkoinen/sininen 3 399,90 €

EU-lainsäädäntö vaatii pyörän rekisteröimisen ja vakuuttamisen. Pyörän mukana toimitetaan tyyppihyväksyntä dokumentit rekisteröintiä varten. Suomen lainsäädännössä kaikki sähköpyörät, joiden nopeus avustettuna ylittää 25 km/h luokitellaan mopoiksi, jolloin ne tulee rekisteröidä ja niille tulee hankkia liikennevakuutus. Hinnan vakuutukselle saat omasta vakuutusyhtiöstäsi, tyypillisesti vakuutuksen vuosimaksu on 100-200€ välillä. Pyöriä koskee myös muut mopoille säädetyt lait, eli mopon ajokortti (AM 120) vaaditaan vuoden 1985 jälkeen syntyneiltä kuljettajilta. Pyörätiellä liikkuminen on sallittua ainoastaan jos pyörätie on varustettu lisäkilvellä "Mopolla ajo sallittu".

Kai siellä pyörätiellä sillä saa polkea kuitenkin? Eli siis sähköavustus päällä, täysin järjetön laki mikäli se noin menee.
Ei noihin kai mitään rekisterikilpeä tarvitse laittaa?

Top 10 Fastest Production Electric Bikes | ELECTRICBIKE.COM tuolla on tosi rajuja "fillareita" :)

Stealth B-52 E-bike | Stealth Electric Bikes kulkee 80 km/h nämä fillarit.

Stealth-B-52-1-1000x663.jpg
 
Kumpaakos kaasua suositte, peukalo vai kierrettävää kahvakaasua?
Jos minulta kysytään, niin ei kumpaakaan. Minun mielestäni sähköavusteisen fillarin pitää olla sellainen joka tunnistaa poljinvoiman ja lisää siihen sitten avustusta sen verran mitä ohjainyksiköstä on kulloinkin valittu.

Boschin tekniikalla varustettu fillari (Trek Powerfly 5+) on itselläni ja se on tunnetusti tämän kastin kärkipäätä, mutta varmaan muiltakin löytyy vastaavia.
 
Niinkuin tuolla Verkkokaupan sivuilla lukee, pitää rekisteröidä mopoksi.
Tuolla ei saisi ajaa yhtään missään julkisilla paikoilla, ei teillä, ei pyöräteillä.
Jos tuommoisella satut jyräämään jonkun yli / loukkaamaan itsesi niin voi tulla perin mielenkiintoinen soppa vakuutusten kanssa.
Eikös tuo trafin säännöstö ollut aivan järjetön, eli jos tommosesta stealtista ottaa polkimet pois ja rajottimella kulkee 25km/h niin pitäs olla ok vaikka vehkeessä olis 10 000w koska ei sitä tehoa poliisit pysty mittaamaan o_O
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 125
Viestejä
4 487 393
Jäsenet
74 158
Uusin jäsen
kharim

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom