Sähkönsiirto

Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 425
Niin ja vaikka voisikin, niin miksi verkkoyhtiöt lähtisi polkemaan hintojaan? Ei tuossa kuitenkaan yritykselläkään ole mitään "vipuvartta" kun jos ne haluaa taloon osoitteessa X sähköt valtakunnanverkosta, niin ne on pakko ostaa yhdeltä tietyltä verkkoyhtiöltä.

Ja rinnakkaisia verkkojakaan ei saa rakentaa, eli ei voi tehdä niinkään että ostaisi järeän liittymän yhteen osoitteeseen ja sieltä vetäisi itse kaapelit useampaan kiinteistöön.
 
Liittynyt
15.02.2021
Viestejä
1 133
Näen että tässä on kaksi vaihtoehtoa. Joko valehtelevat (tai vähintään harhaanjohtavat) tuolla sivuillaan tai sitten kuvioissa on riskirahaa ja halutaan saada asiakkaita tekemällä alkuun tappiota.
Oma veikkaus:
Erillistä siirtolaskua ei tuu. Teravoiman laskulla sitten täysimääräisenä siirto ja verot, sekä päälle 4c/kWh ja teran oma kuukausimaksu.

Jos sähköliittymä siirtyy teran omistukseen, on siinä aikamoinen riski. Jos tera menee konkurssiin, "uusi omistaja" (eli sinä) joutuu maksamaan teran siirroyhtiölle maksamatta jääneet laskut pois vaikka olisi jo maksanut ne kerran teravoiman kautta.
 
Liittynyt
06.09.2017
Viestejä
262
Oma veikkaus:
Erillistä siirtolaskua ei tuu. Teravoiman laskulla sitten täysimääräisenä siirto ja verot, sekä päälle 4c/kWh ja teran oma kuukausimaksu.

Jos sähköliittymä siirtyy teran omistukseen, on siinä aikamoinen riski. Jos tera menee konkurssiin, "uusi omistaja" (eli sinä) joutuu maksamaan teran siirroyhtiölle maksamatta jääneet laskut pois vaikka olisi jo maksanut ne kerran teravoiman kautta.
Markkinoinnin mukaan ei tule muita maksuja kuin 4c/kwh+20€/kk. Ja sähköliittymän omistajuus pysyy kai omistajalla, hallinta siirtyy vain teralle.

Pitäisi kysellä näistä taajuusreservimarkkinoista sen verran että onko siellä oikeasti mahdollista tienata.

Ja eikö tuossa konkurssitapauksessa sopimukseen voi laittaa että akut siirtyvät kiinteistön omistajan omaisuudeksi sopimusrikkeen vuoksi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 256
En ole varma kuuluuko oikeaan lankaan, mutta onkos täältä kukaan tutkinut tai jopa tilannut TeraVoiman akkusähkösopimusta?


Markkinoivat aineskin että esim. OKT kohteeseen lyövät 100kWh akku kylkeen hintaan 20€/kk + sähkön hinta 4c/kWh. Eikä tarvis sähkön siirtosta tai veroja enää maksaa. Missä piilee sudenkuoppa?
Tuo ei mitenkään vastaa todellisuutta, joten kyseessä on joko vedätys tai trollisivusto. Mikään markkinatilanne ei mahdollista sitä, että voisi tuohon hintaan luvata sähköä asiakkaille, kun pitää "vähän" rautaankin investoida.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 726
On tuo ilmeisesti ihan legit viritelmä, mutta ei ihan vielä "tuotannossa". Joku hemmetin Teracoinkin on tuolla mainittu


Jos tuo edes aloittaa toimintaansa, niin epäilen verrattain lyhyttä ikää. Pöhinää maksimit ja näyttöä minimit. Jännä miten noin epärealistisilla jutuilla saa silti jengiä "mukaan".
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 425
Näyttää Elisallakin olevan kotiakkusysteemiä kuukausimaksulla koemarkkinoinnissa
Väittäisin että vaikea säästää sähkölaskussa niin paljon että kattaisi kk-maksun.

Toki sit kesällä jos omistaa niin paljon aurinkovoimaa että pystyy suurimman osan siirtomaksuista välttämään tuolla, niin saattaa kalliiden siirtomaksujen alueella olla järkevä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 895
Näyttää Elisallakin olevan kotiakkusysteemiä kuukausimaksulla koemarkkinoinnissa
Väittäisin että vaikea säästää sähkölaskussa niin paljon että kattaisi kk-maksun.

Toki sit kesällä jos omistaa niin paljon aurinkovoimaa että pystyy suurimman osan siirtomaksuista välttämään tuolla, niin saattaa kalliiden siirtomaksujen alueella olla järkevä.
Suurin osa siirtomaksuista koostuu kesällä kk-maksusta jotka joutuu kuitenkin maksamaan.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
1 466
Katsoin että Vaasan sähkön siirtohintoja. Huomasin että yösähkön siirtohinnat ovat halvempia kuin yleis sähkön siirtohinnar myös päivisin.

Voiko siirtosopimus vaihtaa yösähkösiirto sopimuksen vaikka käytän yleis sähköä?


Kilpailutin ensimmäinen kerta sähkösopimusta.
Otin Vattenfallin 7.99 snt kWh +3.99 e kuukaudessa 12 kuukauden sopimus kun Vaasan sähköllä nousee 1 tammikuuta sähkönhinta 9.90 snt kWh -> 12.90 snt kWh ja talvella kulutus meillä on vähintään kaksinkertainen. Vuosikulutus vähän yli 13000 kWh vuodessa.

5 sentin ero on kuitenkin merkittävä säästö nyt alkuvuonna kun menee paljon sähköä, pörssisähköä en uskalla ottaa vaikka se luultavasti on ainakin kesällä halpa mutta silloin menee muutenkin niin vähän sähköä. Ensi syksyllä pidän sitten silmät auki jos löytyisi joku hyvä sähködiili.

Lainaan ja vastaan tänne oikean ketjuun kun kyse sähkön siirrosta. Voit käyttää siirtotuotteena aikasähköä vaikka sähkömyyntisopimus olisi yleissähkönä.

Ota kuitenkin huomioon että aikasiirron kuukausimaksut ovat huomattavasti suuremmat kuin yleissähkön. Ne rajautuvat tuosta kuvastasi juuri pois mutta on tuossa alapuolella hinnastossa.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
91
En ollut huomannut että kuukausimaksut olivat paljon korkeammat.

Muokkasin alkuperäisonalkuperäisen viestin kuva niin että kuukausimaksut näkyvät.

Screenshot_20231129_021159_Chrome.jpg
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 425
No onhan noi nyt luokkaa 150% korkeammat. Esim 3x16A tai 3x25A liittymässä tarvitsee olla yli 1600 kWh / kk kulutusta, ennen kuin tuo tulee halvemmaksi 75% päivällä ja 25% yöllä kulutuksella.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
91
No onhan noi nyt luokkaa 150% korkeammat. Esim 3x16A tai 3x25A liittymässä tarvitsee olla yli 1600 kWh / kk kulutusta, ennen kuin tuo tulee halvemmaksi 75% päivällä ja 25% yöllä kulutuksella.
Yes, laskin 25.95-9.36=16.59euro kuukaudessa ja meillä menee noin 13000 kWh vuodessa, eli karkeasti 1000 kWh kuukaudessa.

1000 kWh kulutuksella kuukaudessa pitäisi siis siirtomaksut olla 1.659 snt kWh halvempi jotta yösähkön hinta olisi meillä halvempi ja tämä ei meillä toteudu paitsi ehkä joku kylmä talvikuukausi.


Ei siis kannata.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
92
Laskin liukurilla yleis ja yösiirron kustannukset omalta osalta.
Kokkolan energialla yleissiirron perusmaksu 9€/kk(alv24), aikasiirto 19€/kk(alv24).
Energiamaksu päivä 4,3snt/kWh ja yö 1,92snt/kWh. Yleissiirto 4,3snt/kWh kellon ympäri. Nämäkin kaikki alvillisia hintoja.

Aikasiirrolla tänä vuonna olisi tullut takkiin noin 20€. Eli näillä hinnoilla ei kannata alkaa vaihtamaan.

1701249119157.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 425
Oma veikkaus:
Erillistä siirtolaskua ei tuu. Teravoiman laskulla sitten täysimääräisenä siirto ja verot, sekä päälle 4c/kWh ja teran oma kuukausimaksu.
No Teravoiman pyörittäjän mukaan se hinta on se 4c/kWh ja päälle ei tule siirtoa eikä edes veroja. Eli kyllähän tuo olisi sellainen diili että oksat pois (jos uskoisi hyviin haltijoihin)

En tiedä miten Facebookin kommentteihin voisi linkata suoraan, mutta tämän viestin kommenteista löytyy aika alkupäästä

1701251513718.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.07.2022
Viestejä
251
Sähkönsiirtoyhtiöiden mukaan Energiavirasto pitää liikaa kuluttajan puolia.

Suursijoittajat hermostuivat Energiavirastoon, joka yrittää alentaa kuluttajien maksamia sähkön siirtohintoja

Energiavirasto on ehtinyt hermostuttaa sähkönjakeluyhtiöt ja sähkönkäyttäjät vuoden aikana jo kolmella sähkönsiirtohintoja valvovan mallinsa muutosesityksellä.

Viimeisin ehdotus on juuri ollut lausuntokierroksella.

Sääntelyä kiristämällä Energiavirasto pyrkii vastaamaan muun muassa kuluttajien jatkuvaan arvosteluun ja ihmettelyyn sähkön siirtomaksujen kalleudesta.

Ehdotetut muutokset valvontamalliin voisivat laskea sähkön siirtohintoja. Sähköverkkoyhtiöiden mielestä ne kuitenkin heikentäisivät yhtiöiden tuottoja ja sitä kautta mahdollisuuksia laittaa rahaa sähköverkon kehittämiseen.
 
Liittynyt
08.04.2018
Viestejä
1 241
Ei tullut mannaa taivaalta sen paremmin kuluttajille kuin siirtoyhtiöillekään.


Muutoin olen sitä mieltä, että pörssiöhtiöiden (vast.) monopoliasema perushyödykkeiden myynnissä tulisi kriminalisoida. Ei kovin riskaabelia saati eettistä myydä siirtoa mökinmummoille 46,8 % liikevoittoprosentilla ja korottaa hintoja tämän tästä.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 834
Ei tullut mannaa taivaalta sen paremmin kuluttajille kuin siirtoyhtiöillekään.


Muutoin olen sitä mieltä, että pörssiöhtiöiden (vast.) monopoliasema perushyödykkeiden myynnissä tulisi kriminalisoida. Ei kovin riskaabelia saati eettistä myydä siirtoa mökinmummoille 46,8 % liikevoittoprosentilla ja korottaa hintoja tämän tästä.

Omasta mielestäni se on erittäin hyvä että siellä on niitä ammattilaisia hoitamassa sähköverkkoa ja tekemässä siinä sivussa jopa voittoa. Jos kaltaisesi mutuilija pääsisi 46% liikevoitolla hoitamaan kantaverkkoa, niin ei varmaan olisi verkkoa mitä hoitaa enään muutaman vuoden kuluttua.

Onhan se tietysti totuus, että tuntuu ikävältä maksaa sähköliittymästä 30€/kk kun on itse päättänyt muuttaa jonnekkin metsään, mutta vaihtoehtona on toki usein myös ihan itse vetää sinne se kaapeli, siirtyä tuottamaan sähköä itse tai vaikka elää kokonaan ilman? Viimeinen vaihtoehto on mielestäni se, että muut joutuvat osallistumaan näihin kuluihin, jotta mummolle saadaan halpaa sähköä ja syöttöturvattu kaapeli keskelle metsää?

Caruna Espoon alueella jossa itse vaikutan pääosin, ei ainakaan ole mitään valittamista ei toiminnan eikä hintojen suhteen. Yksi vaihtoehto voisi tietysti olla jakaa noita verkkoja ns. Toimitusvarmuuden osalta eri luokkiin, eli halvemmalla maksulla saisit varautua 2-3pvä katkoihin ja kalliimmat sähköhinnat voisivat tarkoittaa kiinteistön ulossulkemista verkosta esim vuorokaudeksi?
 
Liittynyt
08.04.2018
Viestejä
1 241
Omasta mielestäni se on erittäin hyvä että siellä on niitä ammattilaisia hoitamassa sähköverkkoa ja tekemässä siinä sivussa jopa voittoa. Jos kaltaisesi mutuilija pääsisi 46% liikevoitolla hoitamaan kantaverkkoa, niin ei varmaan olisi verkkoa mitä hoitaa enään muutaman vuoden kuluttua.

Onhan se tietysti totuus, että tuntuu ikävältä maksaa sähköliittymästä 30€/kk kun on itse päättänyt muuttaa jonnekkin metsään, mutta vaihtoehtona on toki usein myös ihan itse vetää sinne se kaapeli, siirtyä tuottamaan sähköä itse tai vaikka elää kokonaan ilman? Viimeinen vaihtoehto on mielestäni se, että muut joutuvat osallistumaan näihin kuluihin, jotta mummolle saadaan halpaa sähköä ja syöttöturvattu kaapeli keskelle metsää?

Caruna Espoon alueella jossa itse vaikutan pääosin, ei ainakaan ole mitään valittamista ei toiminnan eikä hintojen suhteen. Yksi vaihtoehto voisi tietysti olla jakaa noita verkkoja ns. Toimitusvarmuuden osalta eri luokkiin, eli halvemmalla maksulla saisit varautua 2-3pvä katkoihin ja kalliimmat sähköhinnat voisivat tarkoittaa kiinteistön ulossulkemista verkosta esim vuorokaudeksi?
Hieno juttu! Onneksi olkoon!
 
Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
2 005
Onko kukaan ketjua seuraava hakenut verkkoyhtiöltä mitään korvauksia sähkökatkoihin liittyen? Alkaa itsellä loppua kärsivällisyys kymenlaakson sähkön pätkimiseen. Tässä edelliset vakiokorvaukset about kuitattu ja seuraavia odotellessa... Alkaa olla fiilis että nyt ei enää vakiokorvaukset riitä.

Mulla on ollut sähkönsiirtosoppari puoli vuotta, jonka aikana on ollut jo pitkälti toista sataa sähkötöntä tuntia. Olen tyytynyt vakiokorvauksiin ja jätin pilaantuneista ruuistakin syksyllä hakematta korvauksia, koska oli muka muita kiireitä ja asia selvästikin tehty helvetin hankalaksi yhtiön toimesta (kuitit, kuvat jne). Nyt oli lumimyräkän aikaan taas yli vuorokauden sähköt poikki ja kovien pakkasten valmiiksi kyllästämät rakenteet eivät paljon lämmittäneet ja huolella varjellut maalit, öljyt ja muut pakkasta kestämättömät tuotteet piloilla.

Näenkin jo itseni laatimassa KKV:lle valivalikirjettä :D Ja sähkölaitoksen vastaamassa "kylmä- ja huono ilma, vaikeat olosuhteet ja etäisyys" jne. Tuntuu jo siksi vähän hölmöltä maksaa perustellusti korkeampaa siirtohintaa sijainnista, jos homma ei toimi sittenkään. Muutenkin vakiokorvaus on ihan vitsi jos suuri osa katkoista alle minimimäärän. Viime vakiokorvauksenkin tueksi piti yhtiölle laittaa datahubista itse ladatut taulukot. Pelkkään "missäs mun alennuslasku näkyy?" emailin sain muuten .jpg screenshotin jostain excel-taulukosta jossa sähköt ovat muka palanneet joiksikin sekunneiksi (ilmeisesti yhtäjaksoisuuden katkaisemiseksi) :facepalm:. Naurattaisi jos ei olisi raha kyseessä.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
113
Onko kukaan ketjua seuraava hakenut verkkoyhtiöltä mitään korvauksia sähkökatkoihin liittyen? Alkaa itsellä loppua kärsivällisyys kymenlaakson sähkön pätkimiseen. Tässä edelliset vakiokorvaukset about kuitattu ja seuraavia odotellessa... Alkaa olla fiilis että nyt ei enää vakiokorvaukset riitä.

Mulla on ollut sähkönsiirtosoppari puoli vuotta, jonka aikana on ollut jo pitkälti toista sataa sähkötöntä tuntia. Olen tyytynyt vakiokorvauksiin ja jätin pilaantuneista ruuistakin syksyllä hakematta korvauksia, koska oli muka muita kiireitä ja asia selvästikin tehty helvetin hankalaksi yhtiön toimesta (kuitit, kuvat jne). Nyt oli lumimyräkän aikaan taas yli vuorokauden sähköt poikki ja kovien pakkasten valmiiksi kyllästämät rakenteet eivät paljon lämmittäneet ja huolella varjellut maalit, öljyt ja muut pakkasta kestämättömät tuotteet piloilla.

Näenkin jo itseni laatimassa KKV:lle valivalikirjettä :D Ja sähkölaitoksen vastaamassa "kylmä- ja huono ilma, vaikeat olosuhteet ja etäisyys" jne. Tuntuu jo siksi vähän hölmöltä maksaa perustellusti korkeampaa siirtohintaa sijainnista, jos homma ei toimi sittenkään. Muutenkin vakiokorvaus on ihan vitsi jos suuri osa katkoista alle minimimäärän. Viime vakiokorvauksenkin tueksi piti yhtiölle laittaa datahubista itse ladatut taulukot. Pelkkään "missäs mun alennuslasku näkyy?" emailin sain muuten .jpg screenshotin jostain excel-taulukosta jossa sähköt ovat muka palanneet joiksikin sekunneiksi (ilmeisesti yhtäjaksoisuuden katkaisemiseksi) :facepalm:. Naurattaisi jos ei olisi raha kyseessä.
Alennustahan kannattaa aina pyytää jos siihen on omasta mielestä aihetta, sillä ei ne vapaaehtoisesti tule, ellei vakiokorvausehdot täyty. Tosin jos sähkökatkokset ajoittuvat myrskyjen yms ajoille, niin verkkoyhtiöillä on palveluehdoissaan konsti tämä alennuspyyntö evätä. Tällöin kääntyisin kotivakuutuksen tai KKV puoleen.

Sijainnin perusteella ei saman verkkoyhtiön alueella saa pyytää korkeampaa hintaa, vaan 10m sähköasemasta asuva maksaa samalla perusteella kuin 50km sähköasemasta asuva sähkönkäyttäjä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
379
Onhan se tietysti totuus, että tuntuu ikävältä maksaa sähköliittymästä 30€/kk kun on itse päättänyt muuttaa jonnekkin metsään, mutta vaihtoehtona on toki usein myös ihan itse vetää sinne se kaapeli, siirtyä tuottamaan sähköä itse tai vaikka elää kokonaan ilman?
Kas kun olisikin noin yksinkertaista. Jos katsot vähän tarkemmi missä Caruna pyörii, ja otat huomioon minkälaisia "metsiä" (joissa btw jo suurin osa kaapeloinnista on ollut ainakin 30v maakaapelina), mielipiteesi saattaisi muuttua. Nimim. Miksi helvetissä mun pitää maksaa Carunalle siitä että joku Pertti Iijoen perämetsistä saa maakaapelin kun itse asun alueella jossa ne on jo maahan laitettu ikuisuuksia sitten.

Nauran räkäisesti jos jokupäivä Caruna ja Caruna Espoo yhdistetään ja sama hintataso molemmille.
 
Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
2 005
Terveisiä Suomenlahden eteläisestä ulkosaaristosta ja "räkäisille nauruille" hymähtäen :) Jos en vastaa niin tuuli varmaan katkaisi merikaapelin. Siitähän tässä maksetaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 256
Jos katsot vähän tarkemmi missä Caruna pyörii, ja otat huomioon minkälaisia "metsiä" (joissa btw jo suurin osa kaapeloinnista on ollut ainakin 30v maakaapelina), mielipiteesi saattaisi muuttua. Nimim. Miksi helvetissä mun pitää maksaa Carunalle siitä että joku Pertti Iijoen perämetsistä saa maakaapelin kun itse asun alueella jossa ne on jo maahan laitettu ikuisuuksia sitten.
Ymmärrän mitä tällä haet mutta taidat vähän liioitella. Ei taida olla tilastoa tukemaan sitä tietoa, että suurin osa Carunan nykyisten alueiden maaseudusta on ollut maakaapelijakeluverkossa jo vuodesta 1994. En sanoisi niitä taajaman omakotialueita kilometrin säteellä kerrostalokeskittymistä "metsäksi" sähkönsiirron mittakaavassa. Eiköhän se maakaapelointi ole yltynyt kirjanpidollisen edun takia vasta vähän myöhemmin, samalla työn laadun laskiessa.
 
Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
2 005
Hyi. Joku haluaa vissiin oikeasti asua saaressa.
Pysyy paparazzit ja siipeilijät poissa. Niin kauan kun riittää sähköä, huumeita ja nuoria naisia, niin täällä on oikeasti aika leppoisat oltavat. Muu infrakin alkaa olla "airiston helmen" tasoa, niin toivoisi että rumat ja katkeilevat sähkölinjantkin saisi vielä maakaapeliksi joskus :cool:
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
106
Jatketaan mieluummin täällä.

Elenialla yleensä alle tunnin viiveellä kulutustiedot ja näkyy vielä 5min tarkkuudella ja vaihekohtaisesti, jos näin haluaa. Jotain palveluakin saa kalliin siirtohinnan vastineeksi.
Tunnin viiveellä mistä? Kun vuorokausi on vaihtunut?
 
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 614

ykii

Lizard of Oz
Tukijäsen
Liittynyt
16.07.2017
Viestejä
682
Laahaako muillakin Elenian riistoyhtiön alueella asuvilla sähkön seuranta? Mulla viimeisin päivitys 11.4. - Aina Labin puolella näkyy jotakin tietoja, mutta esim. netotusta siellä ei ole = ei käy vaihtoehdoksi.
 
Liittynyt
22.11.2017
Viestejä
285
Laahaako muillakin Elenian riistoyhtiön alueella asuvilla sähkön seuranta? Mulla viimeisin päivitys 11.4. - Aina Labin puolella näkyy jotakin tietoja, mutta esim. netotusta siellä ei ole = ei käy vaihtoehdoksi.
Siellähän se sivun ylälaidassa lukee, että 12.4. alkaen viivettä kulutustiedoissa. AinaLabista saa jotain irti, kuten huomasitkin. Eli vastaus kysymykseesi, laahaa.
 

ykii

Lizard of Oz
Tukijäsen
Liittynyt
16.07.2017
Viestejä
682
Siellähän se sivun ylälaidassa lukee, että 12.4. alkaen viivettä kulutustiedoissa. AinaLabista saa jotain irti, kuten huomasitkin. Eli vastaus kysymykseesi, laahaa.
Tänks! En noteerannut tuota häiriöilmoitusta kun kuljen palveluun bookmarkin kautta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 697
Viestejä
4 209 181
Jäsenet
70 939
Uusin jäsen
verificado

Hinta.fi

Ylös Bottom