Sähkönmyyntisopimukset ja niiden hinnat (EI yleistä sähkökeskustelua!)

Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
373
Juu siis bongasin tän itsekin kyllä:

10.3. Jos määräaikainen myyntisopimus muuten kuin kohdissa 10.2.1—10.2.5 mainituissa tilanteissa päättyy käyttäjästä johtuvasta syystä ennen määräaikaa, on myyjällä oikeus periä käyttäjältä kohtuullinen sopimussakko, jos siitä ja sen määrästä on yksilöllisessä myyntisopimuksessa erikseen sovittu.
Ok, tosiaan sakon suuruus on oltava sopimuksessa mainittu tai muuten sitä ei voida periä lainkaan. Toisaalta sähköyhtiöllä ei ole velvollisuutta tarjota ylipäätänsä mitään purkumahdollisuutta, paitsi jos tilanteeseen pätevät SME2014:ssa määritellyt purkuperusteet. Se on sitten asia erikseen, miten näitä perusteita voi käyttää hyväkseen enemmän tai vähemmän rehellisesti. :hmm:
 
Liittynyt
11.06.2020
Viestejä
283
Mulla ainakin luki Turku Energian lähettämässä sopparisa tuo 50€ sopimussakko eikä mainintaa kWh:sta.
Lisäksi aikaisemmin kysyin saman heidän chatissa.
Pistin tänne myös screenshotin siitä.
Ja Easyenergy:n kautta tein sopparin.
Siitä en tiedä että ovatko nyt kahdenpäivän aikana muuttaneet ehtojaan??
En ole siis itsekään saanut vielä sopparia kun juuri vasta tilasin.
Tuo lainaamani teksti siis lukee täällä:
 

jll

Liittynyt
21.02.2020
Viestejä
372
Päädyin itsekkin tilaamaan easy energyltä tämän Turku energian 12.38snt :) kiitos!

ps. Näyttää turkuenergialla olevan joku asiakasetukorttikin jolla näyttää saavan kivasti pikku aleja ostoksista.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 215
Te joilla on Helen sopimus päättymässä, niin suosittelen vilkaisemaan Oma Helen palvelusta, että onko sinne tullut jatkotarjous.
Itse juuri jatkoin 24kk määräaikaisella hintaan 11,79c/kWh + 3e/kk, mikä mielestäni on aikas hyvä tällä hetkellä olevista tarjouksista. Jatkotarjous tuonne palveluun tulee vähän ennen vanhan päättymistä oletettavasti, minulle ei tullut soittoja taikka tekstiviestejä laisinkaan, vaan huomasin puolivahingossa tuon tarjouksen kun kävin kirjoittamassa asiakaspalveluun viestin.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
1 300
Voit ihan itse laittaa laskuriin ja todeta kumpi tulee halvemmaksi.
esim 15000kwh muu ajan energia ja 5000kwh Talviajan energia vs yleissähkö.

Sähkön hinnassa häviää jonku 100€, mutta siirrossa pärjää 3-400€.
joten en tiedä kuin nerokas olen.
Juu, kausisähkön isoin etu nykyään siirron puolella. Siirtosopimus voi olla kausisähkö vaikka sähkösopimus olisi yleissähkö. Monesti unohdetaan, että kausisopimuksessa talvellä myös nuo yö ajat sekä sunnuntait kokonaan menee tuolla halvemmalla tariffilla.
 
Liittynyt
11.09.2020
Viestejä
79
Juu, kausisähkön isoin etu nykyään siirron puolella. Siirtosopimus voi olla kausisähkö vaikka sähkösopimus olisi yleissähkö. Monesti unohdetaan, että kausisopimuksessa talvellä myös nuo yö ajat sekä sunnuntait kokonaan menee tuolla halvemmalla tariffilla.
Tren sähkölaitoksen sivulta löytyi valmis Excel-laskuri. Sähkön siirtohinta | Tampereen Sähköverkko
Itse olen heidän verkossaan, niin hinnat kertoivat suoraan ettei kausisiirto ole minulle oikea vaihtoehto, jopa yleissiirto oli halvempi. Muut voinevat sinne vaihtaa oman verkko-operaattorinsa hinnat jos ei valmista laskuria muualta löydy.
Itse päädyin aikasiirtoon ja turkulaiseen yleissähköön.
Kiitokset kaikille hyvistä vinkeistä!
 
Liittynyt
09.01.2017
Viestejä
1 013
Oomi sitten pistää asiakkaitaan kiertoon, eli S-bonuksen kertyminen loppuu heinäkuun loppuun mennessä, myös vanhoista Vantaan Energialta siirtyneistä sopimuksista. Samalla kWh-hinta nousi tuonne 12,95 snt tuonne 16,75 snt luokkaan per kWh. Eli täytyy harkita tuon Tampereen Sähkölaitoksen ja Turun Energian väliltä, koska Tampereelta saisi vielä S-bonusta mutta toki Turku olisi edullisin. Kummatkin tarjoavat siis parempaa hintaa ja/tai S-bonusta kun Oomilta ei saa ja korkeammat kWh-maksut kuin näillä kahdella.

Harmi, Vantaan Energian pitkäaikaisasiakkuus on nyt päättymässä tähän, sillä sähkön hinnan lisäkorotuksille ei ole tilaa toimeentulotuen normeissa…

0EA0711A-6315-4E4E-A4B5-43060375DEA7.jpeg
 
Liittynyt
11.06.2020
Viestejä
283
Piti sen verran vielä koheltaa että perua toi edellinen aamulla tehty soppari ja tehdä ton easy energyn kautta.
:sshake:
 
Liittynyt
21.07.2020
Viestejä
450
Pitihän se itselläkin perua helen ja laittaa tuon easy energian kautta turku energia. Aikamoista puljaamista mutta mitä sitä köyhä ei rahan etee tekisi :D
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
652
Saa nähdä kestääkö hermo odotella blackfridayhin asti, josko sieltä tipahtais edes kohtuullinen tarjous.
Nyt jos ottais turku energian määräaikaisen, niin hinta nousisi 0,5snt/kwh ;D

PKS oiva plus hinta 01.07.2022-30.09.2022
Energiamaksu talviarkipäivä
13.74
snt/kWh

Energiamaksu muu aika
11.84
snt/kWh
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
193
Syyskuun lopussa loppuu edullinen helenin määräaikainen, nyt siirtoa turku energialle. Katsotaan tuleeko winback soittoa, kuten viime kerralla. Silloin siirtoa väreelle vai vattenfalliin ja soitettiin paremman tarjouksen perässä. Sama homma kuin kännykkäliittymissä, vanhoille asiakkaille nytkin tarjottiin 16,19 snt/kwh + 3€/kk "etuhintaa".
 
Liittynyt
06.02.2018
Viestejä
262
Te joilla on Helen sopimus päättymässä, niin suosittelen vilkaisemaan Oma Helen palvelusta, että onko sinne tullut jatkotarjous.
Itse juuri jatkoin 24kk määräaikaisella hintaan 11,79c/kWh + 3e/kk, mikä mielestäni on aikas hyvä tällä hetkellä olevista tarjouksista. Jatkotarjous tuonne palveluun tulee vähän ennen vanhan päättymistä oletettavasti, minulle ei tullut soittoja taikka tekstiviestejä laisinkaan, vaan huomasin puolivahingossa tuon tarjouksen kun kävin kirjoittamassa asiakaspalveluun viestin.
Itsekin tajusin käydä tarkistamassa sovelluksella täällä olleen aiemman kommentin perusteella. Mutta aika paljon vaihtelua tuossa hinnassa eri jatkotarjouksissa, vaikuttaisiko vuosikulutus ja/tai käyttöpaikka tai paikkakunta jne. Itsellä oli 12,55c/kWh+3€. Keväällä tuli tekstarilla jatkotarjouksia, mutta skippasin silloin nuo yli 10c hinnat paremman toivossa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
737
Itsekin tajusin käydä tarkistamassa sovelluksella täällä olleen aiemman kommentin perusteella. Mutta aika paljon vaihtelua tuossa hinnassa eri jatkotarjouksissa, vaikuttaisiko vuosikulutus ja/tai käyttöpaikka tai paikkakunta jne. Itsellä oli 12,55c/kWh+3€. Keväällä tuli tekstarilla jatkotarjouksia, mutta skippasin silloin nuo yli 10c hinnat paremman toivossa.
Joo, niin vissiin heittelee

1656439546960.png
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
737
Tuo ei näytä samalta kuin oma tarjous, itsellä oli suoraan sopimukset kohdassa jatkotarjous ja tuote valittuna valmiiksi: Suomisähkö CO2 vapaa. Vaikuttaisiko vanhan sopimuksen tyyppi tms.
Jaa-a, aika randomilta tuntuu. Aiempi soppari on "CO2-vapaa kiinteähintainen" joka menossa vanhaksi. Tuo tarjous löytyy sopimus sivun ylälaidasta tuon "Sähkösopimuksesi etuhinta on päättymässä osoitteessa X Päivitä sähkösopimus etuhintaan" alta

No mä nappasin itse kans tuon turku energian. Rapiat 330% nousua vuositasolla sähkönhintaan. Ai että
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
1 300
Jaa-a, aika randomilta tuntuu. Aiempi soppari on "CO2-vapaa kiinteähintainen" joka menossa vanhaksi. Tuo tarjous löytyy sopimus sivun ylälaidasta tuon "Sähkösopimuksesi etuhinta on päättymässä osoitteessa X Päivitä sähkösopimus etuhintaan" alta

No mä nappasin itse kans tuon turku energian. Rapiat 330% nousua vuositasolla sähkönhintaan. Ai että
Törkeitä nousuprosentteja. Lisäksi ottaa päähän kaikenlainen co2 vapaa mainostus ja muu paske. Mulle on ihan sama vaikka polttais joutsenia kunhan hinta olis alhaisempi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 773
Itse tein eilen tuon Easy Energy:n kautta Turku Energialle sopparin. (Ilmeisesti tarjous voimassa viellä 3-päivää?)
Tänään tuli Turku Energialta tilausvahvistus.
Turku Energialla on viellä halpa tuo irtisanominen 50€ Lukee myös tilausvahvistuksessa. Jos nyt hinnat alkaa laskemaan Sen nyt maksaa viellä, eikä tarvitse ”kikkailla”.
Talon kulutus kumminkin liki 20000kWh ton saatanan ulkoporeammeen kanssa

Kallista sähköähän tuo on, mutta eipä juuri mistään saa halvemmalla. Ja tuskin talvea kohti ainakaan laskee??
Eli 50€ vaikka noin korkea kulutus? (Eli taisi olla, chatistakin kyselty jne.)

Mikä tuo easy energy on? Välittelee soppareita?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
646
Te joilla on Helen sopimus päättymässä, niin suosittelen vilkaisemaan Oma Helen palvelusta, että onko sinne tullut jatkotarjous.
Itse juuri jatkoin 24kk määräaikaisella hintaan 11,79c/kWh + 3e/kk, mikä mielestäni on aikas hyvä tällä hetkellä olevista tarjouksista. Jatkotarjous tuonne palveluun tulee vähän ennen vanhan päättymistä oletettavasti, minulle ei tullut soittoja taikka tekstiviestejä laisinkaan, vaan huomasin puolivahingossa tuon tarjouksen kun kävin kirjoittamassa asiakaspalveluun viestin.
Sama homma täällä, samoilla spekseillä löytyy tuo tarjous. Huomenna menee 4,40snt 2v soppari nyyh nyyh poikki.
Tuolla sahkonhinta.fi:n vertailulla pamahti Imatran sähkö 1. sijalle 11,90 / 2,5e kk. Siinä oli tosin huomio, että voivat muuttaa hintaa 1kk varoitusajalla. Mietin. että olisikohan tuo kyttääjälle paras vai pitäisköhän tarttua tuohon Helenin 2v soppariin. Vuosikulutus luokkaa 4000.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 021
Fortum lopettaa Vakaa sopimuksensa ja vaihtaa ne Fortum Kestoon. Samalla hinta nousee 7,75c/kwh -> 11,40c/kWh. Tarjoaisi vaihtoehtona 2 vuoden määräaikaista hintaan 13,79c/kwh, sitä en taida ottaa. Toki nyt voi 14 vrk sisällä vaihtaa sopimusta mutta ei taida olla parempia tarjolla. Fortumista olen tykännyt siitä että voi katsoa kulutushistoriaa tunnin tarkuudella netissä.

edit: Korjattu rahayksikkö
 
Viimeksi muokattu:

Javaq

ſ ɐ ʌ ɐ b
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 180
Fortum lopettaa Vakaa sopimuksensa ja vaihtaa ne Fortum Kestoon. Samalla hinta nousee 7,75e/kwh -> 11,40c/kWh. Tarjoaisi vaihtoehtona 2 vuoden määräaikaista hintaan 13,79e/kwh, sitä en taida ottaa. Toki nyt voi 14 vrk sisällä vaihtaa sopimusta mutta ei taida olla parempia tarjolla. Fortumista olen tykännyt siitä että voi katsoa kulutushistoriaa tunnin tarkuudella netissä.
Taisi nyt mennä vähän eurot ja sentit sekaisin, tai sitten on kyllä aika hinnakkaat sähkösopimukset.
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
978
Fortum lopettaa Vakaa sopimuksensa ja vaihtaa ne Fortum Kestoon. Samalla hinta nousee 7,75e/kwh -> 11,40c/kWh. Tarjoaisi vaihtoehtona 2 vuoden määräaikaista hintaan 13,79e/kwh, sitä en taida ottaa. Toki nyt voi 14 vrk sisällä vaihtaa sopimusta mutta ei taida olla parempia tarjolla. Fortumista olen tykännyt siitä että voi katsoa kulutushistoriaa tunnin tarkuudella netissä.
Kaikilla ei ole appia, mutta esim. Tampereen sähkölaitoksella ja Ilmattarella on molemmilla mahdollisuus seurata tuntikohtaista kulutusta, joskin kuluvaa vuorokautta ei voi katsoa, vaan tulee päivän viiveellä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 773
Helen oli päivittänyt jatkotarjousta: 24kk, 16,19 c/kWh, tarjous voimassa 4.7.2022 asti.
Kehtaavat vielä lisätä lauseen "Edullinen sähkösopimus kahdeksi vuodeksi".
Soitin Helenille.
Yritin kysellä tuota 11,79
Tosiaan vain asiakkaille, joilla soppari loppuu, ja tämä hinta leivottu jo aiemmin.
Täti puhelimessa puhui että uudet hinnat ovat olleet nyt 15snt luokkaa ja kohta päivittyy 18 tasolle..

Joten ylös menossa hinnat aika reippaasti?
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
646
Soitin Helenille.
Yritin kysellä tuota 11,79
Tosiaan vain asiakkaille, joilla soppari loppuu, ja tämä hinta leivottu jo aiemmin.
Täti puhelimessa puhui että uudet hinnat ovat olleet nyt 15snt luokkaa ja kohta päivittyy 18 tasolle..

Joten ylös menossa hinnat aika reippaasti?
Selasin noita heleniltä tulleita tekstareita, joista eka tuli helmikuussa: 9,45 -> 11,28 -> 11,79
Suomessa näyttäisi jostain syystä olevan eurooppalaisittain edullisemmasta päästä olevat hinnat. Syytä en tiedä.
Tosin vanhahkoa tietoa, mutta kuitenkin Electricity prices (including taxes) for household consumers, second half 2021

1656502142691.png

Edit. noh aika keskitasoa tuo taitaa sittenkin olla, mutta esim. Suomen osalta 18,4snt/kwh vs. nyt pöydälle olevat kiinteät.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 773
Joo kai se on tuo Turku energia nyt laitettava alkamaan 1.10 ->

Lumme tarjosi 11,95 jatkoa, mutta heillä kallis irtisanominen.
Vuodenkin jälkeen vielä tulis maksamaan joku 250€.

Jos esim ensi kesänä saisi vaikka 7-8 alkavan sopparin niin kai 18-20k kulutuksella sen 50€ aika nopeasti säästää.
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
978
Eipä noita hyviä uutisia ole energiasta viimeaikoina tullut. Silti porukka on huolissaan sopimusten irtisanomisista, ihailtavaa optimismia.
No jos nyt joutuu sitoutumaan 3-4 kertaa kalliimpaan sähkösopimukseen kuin aiemmin ja oletettavasti kohta sopimukset voivat olla jo +20 snt/2v., niin mielestäni on erittäinkin relevanttia miettiä myös tulevaisuutta siltä kantilta, että miten järkyttävän kalliista sopimuksesta pääsisi mahdollisimman vähin vaurioin eroon, jos hinnat sattuisivat laskemaan. Aikamoinen kristallipallo saa olla, että voi varmuudella nähdä vuoden päähän, mikä tilanne silloin on sähkön suhteen. Ei täällä vuosi takaperin mietitty mitään tällaisia asioita. Jos sitten hinta sattuisi olemaan vuoden päästä vielä hyvin korkealla, niin siinä tapauksessahan sopimuksen voi jättää voimaan ja jättää irtisanomiset sikseen. Mutta kyllä sitä isompikin massipäällikkö lähtökohtaisesti on kiinnostunut isomman kulutuksen taloudessa mahdollisesta tuhansien eurojen säästöstä.
 
Liittynyt
29.06.2017
Viestejä
227
Joo kai se on tuo Turku energia nyt laitettava alkamaan 1.10 ->

Lumme tarjosi 11,95 jatkoa, mutta heillä kallis irtisanominen.
Vuodenkin jälkeen vielä tulis maksamaan joku 250€.

Jos esim ensi kesänä saisi vaikka 7-8 alkavan sopparin niin kai 18-20k kulutuksella sen 50€ aika nopeasti säästää.
Tuon Turku energian aloitus päivän saa itse laitettua? Kysyin chatista saako aloituspäivän marraskuulle ja vastaus oli ei onnistu. Itsellä loppuu sopimus 14.11
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 170
Tullaan näkee paljo konkursseja monessa omakoti taloudessa talvella.
Eläkeläiset, pienituloiset jne.. Jos sähkölämmitys ja ollu esim.tammikuu 200-250e luokkaa plus siirrot wanhoilla hinnoilla niin tietää miten käy ku 2.5-3 kertaistuu sähkön osuus.
Paljo asuu pohjoisessa väkeä jossa sähkö talven pakkasilla palaa hitokseen vaik kui lämmitäs puulla.

Uskomatonta että mitään apua ei ole valtiolta luvassa, kohta on ulos ottajalla töitä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 545
Tullaan näkee paljo konkursseja monessa omakoti taloudessa talvella.
Eläkeläiset, pienituloiset jne.. Jos sähkölämmitys ja ollu esim.tammikuu 400e luokkaa sis siirrot wanhoilla hinnoilla niin tietää miten käy ku 2.5-3 kertaistuu.
Paljo asuu pohjoisessa väkeä jossa sähkö talven pakkasilla palaa hitokseen vaik kui lämmitäs puulla.

Uskomatonta että mitään apua ei ole valtiolta luvassa, kohta on ulos ottajalla töitä.
Tuossa vaiheessa taloa myyntiin ja muutto asuntoon mihin on varaa.. Tai edes ilppi tai kaks hankintaan, kummasti sähkönkulutus laskee.. Ei valtion homma ole tukea eläkeläisten asumista isossa omakotitalossaomakotitalossa joka vuotaa lämpöä harakoille ja sisällä pidetään se 25 lämmintä.Näitä tapauksia nähnyt riittävästi kun siitä talosta pidetään kiinni vaikka mikään voimavara tai talous ei kestä talon kuluja puhumattakaan välttämättömistä kunnostuksista. Mutta muuttaa ei voi kun se talo on vuonna -68 omin voimin rakennettu.
 
  • Tykkää
Reactions: Sid
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
978
Tuossa vaiheessa taloa myyntiin ja muutto asuntoon mihin on varaa.. Tai edes ilppi tai kaks hankintaan, kummasti sähkönkulutus laskee.. Ei valtion homma ole tukea eläkeläisten asumista isossa omakotitalossaomakotitalossa joka vuotaa lämpöä harakoille ja sisällä pidetään se 25 lämmintä.Näitä tapauksia nähnyt riittävästi kun siitä talosta pidetään kiinni vaikka mikään voimavara tai talous ei kestä talon kuluja puhumattakaan välttämättömistä kunnostuksista. Mutta muuttaa ei voi kun se talo on vuonna -68 omin voimin rakennettu.
Nyt lepo näihin juttuihin. Aika näköalatonta, jos joku kuvittelee asian olevan noin yksinkertaista. Valitettavasti aika moni niistä vanhuksista saattaa asua muuttotappioalueella ja jos talo tosiaan on sieltä 60-luvulta, eikä eläkkeellä ollessa ole suuria investointeja tehty, niin tuollaisen kodin realisointi voikin olla aivan toinen juttu. Ja samalla sitten pitäisi muuttaa uuteen kotiin. Paperilla on helppoa sanoa, että tee näin ja näin, mutta todellisuus ei ole aina yhtä mustavalkoista. Miettikääpä itseänne, kuinka helppoa ja yksinkertaista olisi muuttaa pakon edessä ja jos tässä sattuisi olemaan kyse vieläpä omistusasumisesta vuokralle. En toki missään nimessä tarkoita, että valtion tulisi aina näissä tapauksissa tulla apuun, mutta yllä oleva kommentti kertoo, että kirjoittajalla lienee asiat niin hyvin, ettei edes nähdä mitä ongelmia voikaan olla olemassa ja ne ovat vieläpä varsin yleisiä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 777
Fortum lopettaa Vakaa sopimuksensa ja vaihtaa ne Fortum Kestoon. Samalla hinta nousee 7,75c/kwh -> 11,40c/kWh. Tarjoaisi vaihtoehtona 2 vuoden määräaikaista hintaan 13,79c/kwh, sitä en taida ottaa. Toki nyt voi 14 vrk sisällä vaihtaa sopimusta mutta ei taida olla parempia tarjolla. Fortumista olen tykännyt siitä että voi katsoa kulutushistoriaa tunnin tarkuudella netissä.

edit: Korjattu rahayksikkö
Oliko tämä 11,4 c/kWh joku erikoistarjous ajaksi x? Lähinnä, että kestolle tarjoavat 13 jotan c/kWh hintaa nettisivuillaan.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 170
Tuossa vaiheessa taloa myyntiin ja muutto asuntoon mihin on varaa.. Tai edes ilppi tai kaks hankintaan, kummasti sähkönkulutus laskee.. Ei valtion homma ole tukea eläkeläisten asumista isossa omakotitalossaomakotitalossa joka vuotaa lämpöä harakoille ja sisällä pidetään se 25 lämmintä.Näitä tapauksia nähnyt riittävästi kun siitä talosta pidetään kiinni vaikka mikään voimavara tai talous ei kestä talon kuluja puhumattakaan välttämättömistä kunnostuksista. Mutta muuttaa ei voi kun se talo on vuonna -68 omin voimin rakennettu.
Ihan älytöntä tekstiä, vois olla eri ääni kellossa jos joudut itse jossai vaiheessa noin tekee.
Elämä ei ole ykkösiä ja nollia edes it foorumilla.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
725
Sähkön hinnalle arvellaan vain yhtä suuntaa:
"Ensi talvena Suomi on sekaisin" – hinnat nousevat ja energiasta tulee pulaa, ennakoivat turveyrittäjä ja Huoltovarmuuskeskus

Minulle oli uusi tieto että sähkön vastapainetuotannossa eli tuttavallisemmin kaukolämmössä on tulossa polttoainapula. Turvetuotanto ajattiin alas ja märän alkukesän takia puuhakkeessa on muutaman miljoonan megawattitunnin vajaus. Vastapaine on kuitenkin se sähkötuotannon muoto joka kasvaa pakkasten myötä, se kun on suoraan suhteessa paljonko lämmitysenergiaa tarvitaan.

Nyt kyllä pitää pikkuhiljaa alkaa kyselemään että mitähän tässä on niinkuin ajateltu tuolla päättäjien paikalla? Sähkö on kuitenkin sellainan aika perustarvike täällä elämiseen. Kesällä tulee oltua sähköttömällä mökillä rentoutumassa mutta ei tuo oikein innosta keskellä talvea varsinkin kun ei tätä kämppää ole sähköttömään asumiseen varustettu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 777
Sähkön hinnalle arvellaan vain yhtä suuntaa:
"Ensi talvena Suomi on sekaisin" – hinnat nousevat ja energiasta tulee pulaa, ennakoivat turveyrittäjä ja Huoltovarmuuskeskus

Minulle oli uusi tieto että sähkön vastapainetuotannossa eli tuttavallisemmin kaukolämmössä on tulossa polttoainapula. Turvetuotanto ajattiin alas ja märän alkukesän takia puuhakkeessa on muutaman miljoonan megawattitunnin vajaus. Vastapaine on kuitenkin se sähkötuotannon muoto joka kasvaa pakkasten myötä, se kun on suoraan suhteessa paljonko lämmitysenergiaa tarvitaan.

Nyt kyllä pitää pikkuhiljaa alkaa kyselemään että mitähän tässä on niinkuin ajateltu tuolla päättäjien paikalla? Sähkö on kuitenkin sellainan aika perustarvike täällä elämiseen. Kesällä tulee oltua sähköttömällä mökillä rentoutumassa mutta ei tuo oikein innosta keskellä talvea varsinkin kun ei tätä kämppää ole sähköttömään asumiseen varustettu.
Tässä täytyy vähän roolin mukaisesti muistutella, että kyseessä oli yhden turvetuottajan lobbauspuhe oman alan tarpeiden suuntaan.

Huoltovarmuuskeskuksen haastatellunkin ajatukset näytti olevan käännetty artikkelissa siihen malliin, että hieman "tuoksahtaa" tarkoituksenhakuisuus, vrt. esim. toimittajan
Huoltovarmuuskeskuksen Nieminen myöntää myös, että kiinteistä polttoaineista voi tulla pulaa.
ja haastatellun sanoma
Vähintäänkin hinta nousee, se on jo nähty ja tiedossa. Toiveissa on, että ei tulisi pulaa. Hinta tietysti nousee, kun kysyntä kasvaa ja jos kaikkia asiat menevät huonoimmalla lailla, niin riski on olemassa, myöntää Nieminen.
Minusta ainakin toimittajan väännös antaa väärän kuvan siitä mitä haastateltu oikeasti halusi sanoa. Myöntää on oikein näppärä termi, jota toimittajat sujuvasti käyttävät vääristelemään haastattelun sisältöä. Toimittajan versiosta saa vaikutelman, että pula on paljon todennäköisempi kuin Niemisen "jos kaikki menee täysin pieleen" versiosta.

e: Ylen otsikko on myös artikkelin perusteella väärin, huoltovarmuuskeskus ei sano energiapulasta yhtään mitään.
 
Liittynyt
16.03.2018
Viestejä
1 592
Sähkön hinnalle arvellaan vain yhtä suuntaa:
"Ensi talvena Suomi on sekaisin" – hinnat nousevat ja energiasta tulee pulaa, ennakoivat turveyrittäjä ja Huoltovarmuuskeskus

Minulle oli uusi tieto että sähkön vastapainetuotannossa eli tuttavallisemmin kaukolämmössä on tulossa polttoainapula. Turvetuotanto ajattiin alas ja märän alkukesän takia puuhakkeessa on muutaman miljoonan megawattitunnin vajaus. Vastapaine on kuitenkin se sähkötuotannon muoto joka kasvaa pakkasten myötä, se kun on suoraan suhteessa paljonko lämmitysenergiaa tarvitaan.

Nyt kyllä pitää pikkuhiljaa alkaa kyselemään että mitähän tässä on niinkuin ajateltu tuolla päättäjien paikalla? Sähkö on kuitenkin sellainan aika perustarvike täällä elämiseen. Kesällä tulee oltua sähköttömällä mökillä rentoutumassa mutta ei tuo oikein innosta keskellä talvea varsinkin kun ei tätä kämppää ole sähköttömään asumiseen varustettu.
Ja mitä tapahtuu meillä Helsingissä yhteistuotanto kivihiili alas ja kaasua tilalle... Mistå?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 445
Heleniltä energiamaksu 11.79 c/kWh, perusmaksu 3.00 €/kk.

50€ purku jos tarve tulee, 24kk soppari.
Saitko vanhana asiakkaana päättymässä olevan sopparin tilalle vai uutena asiakkaana? Tämä olisi parempi kuin tuo Turku Energian tarjous mutta täytyy kai mennä Turulla, jos pitää paikkansa ettei Helen tarjoa tätä uusille asiakkaille.
 
Liittynyt
29.06.2017
Viestejä
227
Saitko vanhana asiakkaana päättymässä olevan sopparin tilalle vai uutena asiakkaana? Tämä olisi parempi kuin tuo Turku Energian tarjous mutta täytyy kai mennä Turulla, jos pitää paikkansa ettei Helen tarjoa tätä uusille asiakkaille.
Ei tarjoa uusille kysyin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 445
Ei tarjoa uusille kysyin.
Näin ilmeisesti, Akse kommentoi samaa aiemmin ja toistaiseksi kaikki tuon maininneet tainneet olla Helenin asiakkaita. Eipä voi mitään.

Mennään siis tuolla Turku Energialla, ei noilla kuitenkaan omalla kulutuksella isoa eroa ole. Nykyhinnoilla halvimmaksi tulisi varmaan Karhu Voiman Voimadiili XS tai S mutta eiköhän noidenkin hintaa (etenkin sitä paketin ylitysmaksua) tällä tahdilla koroteta reilusti viimeistään talven lähestyessä. Tuollaisen kun saisi nykyhinnoilla määräaikaisena niin voisi ottaa.
 
Liittynyt
08.02.2020
Viestejä
83
Tuon Turku energian aloitus päivän saa itse laitettua? Kysyin chatista saako aloituspäivän marraskuulle ja vastaus oli ei onnistu. Itsellä loppuu sopimus 14.11
Itse taas kysyin chatista voiko laittaa aloituspäivän 1.11. ja vastaus oli, että voi tilata tuohon, mutta ei vielä "näy koneella" koska on niin kaukana :rofl:
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
604
Saitko vanhana asiakkaana päättymässä olevan sopparin tilalle vai uutena asiakkaana? Tämä olisi parempi kuin tuo Turku Energian tarjous mutta täytyy kai mennä Turulla, jos pitää paikkansa ettei Helen tarjoa tätä uusille asiakkaille.
Joo vanha asiakkuus joka huomisen jälkeen päättyisi.
 

zet

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 355
Taitaa nähtävästi joka pulju rahastaa nykyään noilla perusmaksuilla 3-5e/kk. Aikaisemmin ne sai tingattua kokonaan pois tai ainakin 0.99e/kk hintaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
737
Törkeitä nousuprosentteja. Lisäksi ottaa päähän kaikenlainen co2 vapaa mainostus ja muu paske. Mulle on ihan sama vaikka polttais joutsenia kunhan hinta olis alhaisempi.
Oma CO2-vapaa oli 99% ydinvoimaa ja 1% vesivoimaa sivujen mukaan. Ihan tyytyväinen olin splittiin :p Mutta siis onhan tuo aika naurettavaa markkinointia. Sitä voi ihan rauhassa myydä kuluttajille "vihreää" sähköä vähän kalliimmalla. Kyllä se teollisuus ottaa ne hiilipäästöt jos ja kun halvalla saa eli mitään efektiivistä hyötyä ei ole maksaa enempää vaikka kuinka olisi viherhippi. Mihinkään se tuotanto ei katoa vaikka kuinka kaunistellaan niin kauan kuin kysyntää riittää sen hetkisillä hinnoilla. Tuotantoa sitten lähinnä ohjataan hieman korkeampaa suuntaan x kuin kuluttaja-ruohonjuuritasolta. Ei ole kettuakaan merkitystä onko vihersähköä operaattorilta x tai y
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 104
Mielenkiintoisia korotuksia määräaikaisissa. Helenin Suomisähkö 24 kk 18,66c/kWh ja esim. Fortumin nettisivuilla näkyvät yli 20 senttiä...

Lueskelin Energiateollisuus ry:n suosittelemia sähkönmyyntiehtoja (jotka on aika monella firmalla käytössä) ja huomasin määräaikaisiin liittyen tämän kohdan:

10.3. Jos määräaikainen myyntisopimus muuten kuin kohdissa 10.2.1—10.2.5 mainituissa tilanteissa
päättyy käyttäjästä johtuvasta syystä ennen määräaikaa, on myyjällä oikeus periä käyttäjältä
kohtuullinen sopimussakko, jos siitä ja sen määrästä on yksilöllisessä myyntisopimuksessa erikseen
sovittu.
Minun logiikalla tuo tarkoittaa, että jos sopimussakosta ei ole sovittu, sitä ei saa periä? :D
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 021
Oliko tämä 11,4 c/kWh joku erikoistarjous ajaksi x? Lähinnä, että kestolle tarjoavat 13 jotan c/kWh hintaa nettisivuillaan.
3kk välein tarkistavat tuossa uudessa hintaa ja eka on alennettu. Marraskuussa ilmeisesti nousisi kunnolla kun tuo alkaa elokuussa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 012
Viestejä
4 191 982
Jäsenet
70 841
Uusin jäsen
Package

Hinta.fi

Ylös Bottom