Sähkönmyyntisopimukset ja niiden hinnat (EI yleistä sähkökeskustelua!)

Liittynyt
25.01.2017
Viestejä
531
Näköjään puhelinmyyjäkki lähtee nykyään suoraan sotu:a kyselemään. Onkohan niillä joku hiillostuskampanja käynnis?
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 408
Näköjään puhelinmyyjäkki lähtee nykyään suoraan sotu:a kyselemään. Onkohan niillä joku hiillostuskampanja käynnis?
Jos on Nordic Green Energy, niin todennäköisesti sopimuskusetus mielessä ;) Mulle yrittivät kusettaa sopparia samoin keinoin, mistä olivat jo aiemmin saaneet nuhteita. Kierrä kaukaa tämä firma, jos et halua ongelmia.

 
Liittynyt
15.02.2021
Viestejä
1 129
Luulen että nytten on aurinkopaneeli asennukset maximi hinnoissa. Sen takia huonoaika tälläisille projekteille.
Itse sain hyvän hinnan itse raudalle, sitten pyrin itse tehdä niin paljon töistä kun mahdollista, joku sähkömies mukaan paikanpäälle ihmettelemään jossain vaiheessa.

Avaimet käteen hinnat paisuneet aika lailla. Itse olen vähän sitä mieltä että paras aika paneeleille oli viime vuonna, toiseksi paras aika on nyt. Tästä eteenpäin vain huononee. Inflaatio nostaa hinnat, ja sähkön hinta laskee (ehkä).

Toisaalta koska universumi tykkää kettuilla mun kanssa, sekunti invertterin kytkemisen jälkeen sähkön hinta romahtaa pysyväisesti alle 5snt/kWh.
 
Liittynyt
27.06.2017
Viestejä
459
Itse sain hyvän hinnan itse raudalle, sitten pyrin itse tehdä niin paljon töistä kun mahdollista, joku sähkömies mukaan paikanpäälle ihmettelemään jossain vaiheessa.

Avaimet käteen hinnat paisuneet aika lailla. Itse olen vähän sitä mieltä että paras aika paneeleille oli viime vuonna, toiseksi paras aika on nyt. Tästä eteenpäin vain huononee. Inflaatio nostaa hinnat, ja sähkön hinta laskee (ehkä).

Toisaalta koska universumi tykkää kettuilla mun kanssa, sekunti invertterin kytkemisen jälkeen sähkön hinta romahtaa pysyväisesti alle 5snt/kWh.
Take one for the team, bruh! Lupaan tulla kytkeen kannattamattoman aurinkosähkön irti ja viemään romut kierrätykseen ihan ilmaiseksi.

Tulevat kuukaudet ovat todella mielenkiintoisia laman roikkuessa raskaana päittemme yllä kaiken muun kivan lisäksi.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
361
Sähkösopparin uusinta edessä, ja meinaa pumpusta ottaa hintojen nousu.

2 vuotta sitten kun kilpailutti, niin silloin kun esim. kilpailuttajan nettisivulle laittoi kulutuksen esim. 3000kWh sai parempia tarjouksia, kuin esim. 15000kWh. Nyt tuli vain samoja tarjouksia, vaikka kulutuksen syötti mitä vain. Onko nämä kikkailut sitten jo eliminoitu?

Onko joku muu sivusto mistä noita sähkönhintoja voisi katsella kuin tuo kilpailuttaja.fi? Tuolta olen muistaakseni uusinut muistaakseni monet edelliset sähkösopparit.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 710
Onko joku muu sivusto mistä noita sähkönhintoja voisi katsella kuin tuo kilpailuttaja.fi? Tuolta olen muistaakseni uusinut muistaakseni monet edelliset sähkösopparit.
Itse olen käyttänyt yleensä: Sähkön hintavertailu
Tosin ei tällä hetkellä oikein ole "hyviä" tarjouksia mutta jos nyt uusia pitää niin ottaisin 12kk jos sellaisen löytäisin.
 
Liittynyt
28.12.2019
Viestejä
2 822
Itse olen käyttänyt yleensä: Sähkön hintavertailu
Tosin ei tällä hetkellä oikein ole "hyviä" tarjouksia mutta jos nyt uusia pitää niin ottaisin 12kk jos sellaisen löytäisin.
Korjataan vielä linkki https-yhteydelliseen versioon: Sähkön hintavertailu (sinänsä melkoinen kömmähdys ettei sivustolla ole redirectia http->https, etkä sinäkään tätä huonannut)
 
Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
2 245
Mistä voisi verrata sähkön hintaa esim. maittain.

Onko tällä hetkellä esim. Suomessa kalliimpaa sähköä kuin Ruotsissa?
 
Liittynyt
29.08.2018
Viestejä
1 241
Luulen että nytten on aurinkopaneeli asennukset maximi hinnoissa. Sen takia huonoaika tälläisille projekteille.
Olen seurannut hintoja suht aktiivisesti ja paneelit olivat halvimmillaan reilu 30 senttiä per watti hinnoissa alv 0. vuosi sitten. Siihen saman verran lisää niin kokonaisuus käytössä ainakin vähän isommassa kokonaisuudessa. Selvästi alle euron per watti asennettuna sis alv. siis. Nyt paneelit ovat halvimmillaan 50 senttiä / watti alv 0 ja kaikki muu kallistunut samassa suhteessa.
 
Liittynyt
15.02.2021
Viestejä
1 129
Mistä voisi verrata sähkön hintaa esim. maittain.

Onko tällä hetkellä esim. Suomessa kalliimpaa sähköä kuin Ruotsissa?
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
116
Vuoden lopussa päättymässä Väre soppari. Vuosi kulutus n.6500kWh. Ensin tuli 18.24snt/kWh tarjous, nyt 14.42snt/kWh+2.98€/kk, 36kk.
Ennen tämä oli 24+12kk vaan ilmeisesti ei enää tajota vuoden valinnaista?
Tämä viikko aikaa hyväksyä tarjous. Mitäs mieltä olette?
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 012
Vuoden lopussa päättymässä Väre soppari. Vuosi kulutus n.6500kWh. Ensin tuli 18.24snt/kWh tarjous, nyt 14.42snt/kWh+2.98€/kk, 36kk.
Ennen tämä oli 24+12kk vaan ilmeisesti ei enää tajota vuoden valinnaista?
Tämä viikko aikaa hyväksyä tarjous. Mitäs mieltä olette?
Se on edelleen 24+12kk.
 
Liittynyt
19.03.2019
Viestejä
54

Kaikki toistaiseksi voimassa olevat sopimukset muuttuvat automaattisesti 1.9.2022 Vuodenaika-sopimukseksi. Sinulla säilyy oikeus irtisanoa sopimuksesi 14 vuorokauden irtisanomisajalla.
Vuodenaikasopimuksen hinta on syyskuun loppuun asti 13.05 snt/kWh ja perusmaksu 2,50 €/kk (hinnat sis. alv). Vuodenaikatuotteen hinta muuttuu kolmen kuukauden välein, markkinahintoja seuraten. Seuraava hintajakso alkaa 1.10.2022.
Havu- ja Vesi-sähkösopimukset muuttuvat 1.9.2022 Vuodenaika Havu- ja Vuodenaika Vesi-sopimuksiksi. Näiden sopimusten energian hinta on sama kuin Vuodenaika-sopimuksilla, mutta perusmaksu on 3,97 €/kk.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 865

Kaikki toistaiseksi voimassa olevat sopimukset muuttuvat automaattisesti 1.9.2022 Vuodenaika-sopimukseksi. Sinulla säilyy oikeus irtisanoa sopimuksesi 14 vuorokauden irtisanomisajalla.
Vuodenaikasopimuksen hinta on syyskuun loppuun asti 13.05 snt/kWh ja perusmaksu 2,50 €/kk (hinnat sis. alv). Vuodenaikatuotteen hinta muuttuu kolmen kuukauden välein, markkinahintoja seuraten. Seuraava hintajakso alkaa 1.10.2022.
Havu- ja Vesi-sähkösopimukset muuttuvat 1.9.2022 Vuodenaika Havu- ja Vuodenaika Vesi-sopimuksiksi. Näiden sopimusten energian hinta on sama kuin Vuodenaika-sopimuksilla, mutta perusmaksu on 3,97 €/kk.
No voi vittu sentää. En ole Kokkolan energian asiakas mutta veikkaan että tästä tulee nouseva trendi ja pikkuhiljaa kaikki muutavat noi toistaiseksi voimassa olevat johonkin ihme viritykseen. Ihan mukava näin asiakkaan kannalta kun sähköyhtiö voi tehdä pelkällä ilmoituksella tälläista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 444
Vuoden lopussa päättymässä Väre soppari. Vuosi kulutus n.6500kWh. Ensin tuli 18.24snt/kWh tarjous, nyt 14.42snt/kWh+2.98€/kk, 36kk.
Ennen tämä oli 24+12kk vaan ilmeisesti ei enää tajota vuoden valinnaista?
Tämä viikko aikaa hyväksyä tarjous. Mitäs mieltä olette?
Doddii eli hinta liikkuu nyt selvästi alaspäin. Sentillä menty alas. Toki toi 24kk. Mun nykyinen on kanssa 24+12, mistä optio menossa. Tässä viime viikon Väreen viesti:

Äsken tuli uusi viesti. Nousu paineet peruttu?

 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
116
Doddii eli hinta liikkuu nyt selvästi alaspäin. Sentillä menty alas. Toki toi 24kk. Mun nykyinen on kanssa 24+12, mistä optio menossa. Tässä viime viikon Väreen viesti:
Ensimmäinen tarjous minulle tuli 2.7 ja toinen 18.7.
Onko jollain kokemusta montako viestiä tulee ja tarjoukset seurannee tämän hetkistä markkinaa?
 
Liittynyt
20.11.2016
Viestejä
393
Ensimmäinen tarjous minulle tuli 2.7 ja toinen 18.7.
Onko jollain kokemusta montako viestiä tulee ja tarjoukset seurannee tämän hetkistä markkinaa?
Kaksi on tännekin tullut, 18.6. ja 4.7. (sopimus päättyy 15.12.) Toivon, että tulisi kolmas, koska tuo viimeisin oli yli 19c. Tuollaisen 14c voisi kai pitkin hampain hyväksyä tässä tilanteessa.

Mutta nyt on ollut hiljaista. Onkohan hyötyä ottaa yhteyttä Väreeseen?
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 408
No voi vittu sentää. En ole Kokkolan energian asiakas mutta veikkaan että tästä tulee nouseva trendi ja pikkuhiljaa kaikki muutavat noi toistaiseksi voimassa olevat johonkin ihme viritykseen. Ihan mukava näin asiakkaan kannalta kun sähköyhtiö voi tehdä pelkällä ilmoituksella tälläista.
Toistaiseksi voimassa olevia nuo ovat edelleen. Hinta vaihtuu kvartaaleittain, mutta sopimus on irtisanottavissa 14 vrk irtisanomisajalla.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 710
Luulisin että ihmiset joita on huijattu muistavat sen ja kertovat myös kavereilleen. Eli varmaan pidemmällä aikavälillä ihmisiä ei niin kiinnosta tehdä sopimusta esim. juuri Kokkolan energian kanssa.

Tosin tuossa on kyseessä " Kaikki toistaiseksi voimassa olevat sopimukset " eli ei 24kk määräaikainen tms. mitä eivät ala muuttelemaan.

Toki jos aiemmin on ollut vaikka jotain "100% vesi" tai muu "puhdasta sähköä, ei tippaakaan ydinvoimaa tule sinun linjojasi pitkin ja säilytämme puhtaan sähkön TM erillisessä säilössä mistä sitä sinulle lähetämme" ja siitä on vielä maksanut enemmän ja pahimmillaan se parempi puolisko on kertonut paitsi kauppojen kassoilla myös marttakerhoissa ja seurakunnan kokouksissakin tuota voi se "mainehaitta" olla aika ikävä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 865
Toistaiseksi voimassa olevia nuo ovat edelleen. Hinta vaihtuu kvartaaleittain, mutta sopimus on irtisanottavissa 14 vrk irtisanomisajalla.
Joo en muuta väittänytkään, mutta vituttaa silti koska perinteinen toistaiseksi voimassa olevassa on etuja mitä tuossa kvartaalipelleilyssä ei ole. Siis kuluttajan kannalta.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 408
Joo en muuta väittänytkään, mutta vituttaa silti koska perinteinen toistaiseksi voimassa olevassa on etuja mitä tuossa kvartaalipelleilyssä ei ole. Siis kuluttajan kannalta.
Perinteiselle toistaiseksi voimassa olevalle liittymälle sähköyhtiöt taitavat antaa vain 1kk hintatakuun. Normaaliaikoina päivitystarvetta ei juuri vuoden aikana ole, mutta nyt kun hinta pomppii sinne tänne, niin paine päivittää hintoja monta kertaa vuodessa kasvaa, joten eivät enää toimi sellaisena kuin kuluttajat ovat tottuneet. Toki kun yritys tekee muutoksia, niin ajurina on voittojen maksimointi joko lyhyellä tai pitkällä tähtäimellä, joten siinä mielessä pitääkin olla hereillä :)
 
Liittynyt
29.04.2019
Viestejä
341
On kyllä todella outoa ja ennalta-arvaamatonta, että nykyisenlaisessa markkinatilanteessa yritykset muuttavat toistaiseksi voimassa olevia sopimushintojaan. Kyllä niiden voisi olettaa olevan kuitenkin suht lukittu halvaksi ja alaspäin voisi kyllä muuttaa koska vain, mutta että korotuksia?? Ja kuten täällä on useaan otteeseen tutkitusti tuotu esille, toistaiseksi voimassa olevilla sopimuksilla voittaa aina, joten mitään hätää ei ole. Mihin niitä suojauksia kukaan tarvitsee, ne on kusetusta ja hölmöjen vedätystä.
 
Liittynyt
19.05.2017
Viestejä
8 090
Perinteiselle toistaiseksi voimassa olevalle liittymälle sähköyhtiöt taitavat antaa vain 1kk hintatakuun. Normaaliaikoina päivitystarvetta ei juuri vuoden aikana ole, mutta nyt kun hinta pomppii sinne tänne, niin paine päivittää hintoja monta kertaa vuodessa kasvaa, joten eivät enää toimi sellaisena kuin kuluttajat ovat tottuneet. Toki kun yritys tekee muutoksia, niin ajurina on voittojen maksimointi, joten siinä mielessä pitääkin olla hereillä :)
Tässä on sähkönmyynnin kummallisuus. Voittojen maksimointi ei ole ollut yleistä kuin yksityisten yritysten intresseissä.
Alalla on kuitenkin paljon kuntaomisteisia yhtiöitä, ja monilla näistä ei tavoite ole ollut voittojen maksimointi. Osa kuntaomistajista on asettanut tavoitteeksi ennemminkin tasaisen, riskittömän, jopa maltillisenkin tuoton, osa taas käyttää sähköyhtiötäkin kuntastrategian työkaluna lisäten houkuttelevuutta eli on myös ohjannut hinnoittelemaan omalla alueellaan edullisemmat hinnat kuin muualla (paras esimerkki varmaan Seinäjoki / Seinäjoen energia).
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 408
Tässä on sähkönmyynnin kummallisuus. Voittojen maksimointi ei ole ollut yleistä kuin yksityisten yritysten intresseissä.
Alalla on kuitenkin paljon kuntaomisteisia yhtiöitä, ja monilla näistä ei tavoite ole ollut voittojen maksimointi. Osa kuntaomistajista on asettanut tavoitteeksi ennemminkin tasaisen, riskittömän, jopa maltillisenkin tuoton, osa taas käyttää sähköyhtiötäkin kuntastrategian työkaluna lisäten houkuttelevuutta eli on myös ohjannut hinnoittelemaan omalla alueellaan edullisemmat hinnat kuin muualla (paras esimerkki varmaan Seinäjoki / Seinäjoen energia).
Onhan niitä yhtiöitä, jotka toimittavat sähköä omistajilleen omakustannehintaan, esim. isoista yhtiöistä Olkiluotoa pyörittävä TVO - toki omakustannehintaan TVO:n sähköä saavat vain omistajat. Kunnallisten yhtiöiden houkutus maksimoida voitot on kyllä kasvanut vuosien aikana, se on ihan selvä muutos. Ehkä nähdään, että kunnallisveroprosentti on näkyvämpi kulu, joten ennemmin pidetään kunnallisveroprossa matalalla ja otetaan enemmän muista lähteistä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 865
Perinteiselle toistaiseksi voimassa olevalle liittymälle sähköyhtiöt taitavat antaa vain 1kk hintatakuun. Normaaliaikoina päivitystarvetta ei juuri vuoden aikana ole, mutta nyt kun hinta pomppii sinne tänne, niin paine päivittää hintoja monta kertaa vuodessa kasvaa, joten eivät enää toimi sellaisena kuin kuluttajat ovat tottuneet. Toki kun yritys tekee muutoksia, niin ajurina on voittojen maksimointi joko lyhyellä tai pitkällä tähtäimellä, joten siinä mielessä pitääkin olla hereillä :)
Joo kyllä mä ymmärrän syyt sun muut mutta se ei poista sitä vitutusta että toinen osapuoli vaihtaa tuotetta kun se alkaa käydä asiakkaalle liian halvaksi.
 
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 614
Hiukan oli taas OL3 käynnistys siirtynyt. Nyt siis 3.8, viikon päästä pitäs lähteä: The OL3 commissioning program has been updated. Electricity production will restart after the maintenance outage 3rd of August 2022.

 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 648
Joo en muuta väittänytkään, mutta vituttaa silti koska perinteinen toistaiseksi voimassa olevassa on etuja mitä tuossa kvartaalipelleilyssä ei ole. Siis kuluttajan kannalta.
Ovathan nuo ennenkin olleet sellaisia, että hinta nousee koska vain vähintään 1kk ilmoitusajalla. Nyt vain selkeästi ilmoittivat, että muuttuu maksimissaan 4 kertaa vuodessa. Aiemmin noita olisi teoriassa voinut muuttaa useamminkin. Todennäköisesti nyt koittavat pehmittää odotuksia, että niitä muutoksia saattaa tulla useammin kuin ennen. Jossain mielessä muutos on siis parempi, jos korkeintaan kvartaalein ilmoittavat muuttavansa eli en nyt ihan ymmärrä mistä moinen aggressio iskee. Paitsi jos mielikuva on jostain syystä ollut sellainen, että nuo ei muutu ollenkaan.

Nimim. toistaiseksi voimassaolevia soppareita yli 20v käyttäneenä ja useammankin hinnanmuutoksen sinä aikana saaneena.
 
Liittynyt
19.05.2017
Viestejä
8 090
Joo kyllä mä ymmärrän syyt sun muut mutta se ei poista sitä vitutusta että toinen osapuoli vaihtaa tuotetta kun se alkaa käydä asiakkaalle liian halvaksi.
Ei kai ne siksi sitä vaihtaneet, vaan siksi, että saa monta erilaista toistaiseksi voimassaolevaa sopimustyyppiä yhdistettyä yhdeksi. Kaikki toistaiseksi voimassaolevat on mahdollista pitää kannattavina, mutta sähköyhtiölle on yksinkertaisempaa hallinnoida pienempää määrää hinnantarkastuspäiviä, kuin isoa palettia, missä pahimmillaan jokaisessa nämä on eri ajankohtina. Toisaalta, vaikka useampi sopimustyyppi lisää työtä, se hajauttaa riskiä eli potentiaalinen virhe koskee pienempää osuutta heidän asiakkaistaan.
Tässä tapauksessa pääsevät nyt yhteen sykliin. Jolloin työmäärä vähenee, mutta potentiaalinen virhearvio koskee sitten kaikkia yhtiön toistaiseksi voimassaolevien sopimusten asiakkaita, eli riski kasvaa. Kasvanut riski varmaan täytyy siirtää hintaan.
 
Liittynyt
29.06.2017
Viestejä
227
Kaksi on tännekin tullut, 18.6. ja 4.7. (sopimus päättyy 15.12.) Toivon, että tulisi kolmas, koska tuo viimeisin oli yli 19c. Tuollaisen 14c voisi kai pitkin hampain hyväksyä tässä tilanteessa.

Mutta nyt on ollut hiljaista. Onkohan hyötyä ottaa yhteyttä Väreeseen?
Laitoin pari viikkoa sitte chatin kautta viestiä ja kyselin tarjousta. Tarjous oli jotain 23c.. mutta laitappa tähän ketjuun jos saat jonkun 14c tarjouksen väreeltä
 
Liittynyt
15.02.2021
Viestejä
1 129
Vähän outoa kun sekä Kokkolan Energia että Vaasan sanoo että toistaiseksi voimassa olevien hintojen muuttaminen on niin työläs ja aikaa vievää prosessi että kvartaalihinnoitteluksi selkeyttää ja helpottaa.

Kai ne meinaa että tästä edes asiakkaille ei ilmoiteta erikseen hinnan muutoksista kun on kerran päätetty että hinta muuttuu neljä kertaa vuodessa?
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 271

Kaikki toistaiseksi voimassa olevat sopimukset muuttuvat automaattisesti 1.9.2022 Vuodenaika-sopimukseksi. Sinulla säilyy oikeus irtisanoa sopimuksesi 14 vuorokauden irtisanomisajalla.
Vuodenaikasopimuksen hinta on syyskuun loppuun asti 13.05 snt/kWh ja perusmaksu 2,50 €/kk (hinnat sis. alv). Vuodenaikatuotteen hinta muuttuu kolmen kuukauden välein, markkinahintoja seuraten. Seuraava hintajakso alkaa 1.10.2022.
Havu- ja Vesi-sähkösopimukset muuttuvat 1.9.2022 Vuodenaika Havu- ja Vuodenaika Vesi-sopimuksiksi. Näiden sopimusten energian hinta on sama kuin Vuodenaika-sopimuksilla, mutta perusmaksu on 3,97 €/kk.
Noniin ja kirosanat päälle. Olihan tuo ihan hyvä sopimus tähän asti, jotakin vähän alle 9 sent/kWh. Odottettavissa oli että hinnat nousevat, mutta se että pilasivat koko hinnoittelumallin pitkään olleille asiakkaille, ei ole se miellyttävä juttu.

Nyt pitää sitten säästää se noin 30% sähkön kulutuksesta, että ei tarvisi alkaa muista asioista nipistelemään.

Tässä säästö lista -30% pienellä huumorilla maustettuna:
- Lopetan hybridiauton lataamisen
- Lopetan etätyöpäivät, ilmastointi/jäähdytys pois päältä työpäivien aikana
- Pyykinpesun lämpötila 60c --> 40c
- Pyykin kuivauksen asetus: Erittäin kuiva --> Kaappikkuiva
- Pihavalot pois päältä
- Lataan puhelimen ja muutaman muunkin laitteen työpaikalla
- Juon oluet ilman jäähdyttämistä (erittäinen harvoin)
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 648
Vähän outoa kun sekä Kokkolan Energia että Vaasan sanoo että toistaiseksi voimassa olevien hintojen muuttaminen on niin työläs ja aikaa vievää prosessi että kvartaalihinnoitteluksi selkeyttää ja helpottaa.

Kai ne meinaa että tästä edes asiakkaille ei ilmoiteta erikseen hinnan muutoksista kun on kerran päätetty että hinta muuttuu neljä kertaa vuodessa?
Varmaan selviävät kevyemmällä ilmoittelulla, lupaavat näköjään kuitenkin edelleen ilmoittaa uudesta hinnasta kuukautta aikaisemmin. Lisäksi täälläkin olleista kommenteista päätellen tuollaisen toistaiseksi olevan hinnan muuttaminen on saattanut aina laukaista kysely/palaute- ja irtisanoutumisvyöryn. Nyt tuo tapahtuma tavanomaistuu, jolloin voisi veikata yksittäisen muutoksen aiheuttaman työn olevan pienempi jatkossa.
 
Liittynyt
19.05.2017
Viestejä
8 090
Lumo Energia lopettaa toimintansa:
Omiin silmiini hyvä juttu. Yksi tyypillinen Lumon määräaikaisten markkinointitapa mm. netin hintavertailusivoistoilla, missä vertailun kärkeen nostavan näennäisen hinnan lisäksi sitten itse sopimusehtoihin olikin kätketty kallis muuttuva hinta, oli suorastaan iljettävää. Kuinkahan montaa saivat olemassaolonsa aikana vedätettyä? Ilmeisesti ja onneksi eivät kuitenkaan riittävän montaa…
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
1 290
Siis mä en nyt oikeen ymmärrä miksi ihmiset on tääl vetämässä itkupotkuraivareita kun toistaiseksi voimassa olevia sopimuksia muutetaan. Sehän lukee siinä sopimuksen nimessäkin että se on TOISTAISEKSI voimassa.

Tietenkin kun sähkön hinta on noussut niin noitakin on pakko alkaa hilaamaan ylöspäin, eihän siinä ois mitään järkeä että niiden pitää olla TOISTAISEKSI voimassa hamaan tappiin. Samalla tavalla ihan millä tahansa muulla alalla virtaviivaistetaan liiketoimintaa ja ns ylimääräisiä sopimustyyppejä muutetaan ja yhdistellään.

Mikäli haluatte että sopimuksenne ei muutu sopimuskaudella niin silloin kannattaa valita MÄÄRÄAIKAINEN sopimus joka tarkoittaa että koko sopimuskauden on sama hinta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 865
Siis mä en nyt oikeen ymmärrä miksi ihmiset on tääl vetämässä itkupotkuraivareita kun toistaiseksi voimassa olevia sopimuksia muutetaan. Sehän lukee siinä sopimuksen nimessäkin että se on TOISTAISEKSI voimassa.

Tietenkin kun sähkön hinta on noussut niin noitakin on pakko alkaa hilaamaan ylöspäin, eihän siinä ois mitään järkeä että niiden pitää olla TOISTAISEKSI voimassa hamaan tappiin. Samalla tavalla ihan millä tahansa muulla alalla virtaviivaistetaan liiketoimintaa ja ns ylimääräisiä sopimustyyppejä muutetaan ja yhdistellään.

Mikäli haluatte että sopimuksenne ei muutu sopimuskaudella niin silloin kannattaa valita MÄÄRÄAIKAINEN sopimus joka tarkoittaa että koko sopimuskauden on sama hinta.
Oma vitutus ei ole se että sähkön hinta muuttuu, sitähän toistaiseksi voimassa oleva tarkoittaa. Sen sijaan vituttaa se että sopimuksen TYYPPI muuttuu kokonaan lähemmäksi määräaikaista mutta sisältäen kaikki määräaikaisen että toistaiseksi voimassa olevien sopimusten paskimmat puolet.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
1 290
Oma vitutus ei ole se että sähkön hinta muuttuu, sitähän toistaiseksi voimassa oleva tarkoittaa. Sen sijaan vituttaa se että sopimuksen TYYPPI muuttuu kokonaan lähemmäksi määräaikaista mutta sisältäen kaikki määräaikaisen että toistaiseksi voimassa olevien sopimusten paskimmat puolet.
Millä tavalla toi muuttuu huonommaksi? Sulla on edelleen kuukauden irtisanomisaika mutta sopimuksen hinta voi nousta vain neljä kertaa vuodessa? Toki myös laskea, toki tässä markkinatilanteessa näkisin että sille ei ihan älytöntä painetta ole.
 

Sally_Spectra

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
07.06.2021
Viestejä
2 367
Oma vitutus ei ole se että sähkön hinta muuttuu, sitähän toistaiseksi voimassa oleva tarkoittaa. Sen sijaan vituttaa se että sopimuksen TYYPPI muuttuu kokonaan lähemmäksi määräaikaista mutta sisältäen kaikki määräaikaisen että toistaiseksi voimassa olevien sopimusten paskimmat puolet.
Ainahan siitä sopimuksesta voi luopua, jos ei miellytä. Ottaa sitten paremman tilalle.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 410
Oma vitutus ei ole se että sähkön hinta muuttuu, sitähän toistaiseksi voimassa oleva tarkoittaa. Sen sijaan vituttaa se että sopimuksen TYYPPI muuttuu kokonaan lähemmäksi määräaikaista mutta sisältäen kaikki määräaikaisen että toistaiseksi voimassa olevien sopimusten paskimmat puolet.
Eihän tuossa muutu käytännössä kuin nimi.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 710
Millä tavalla toi muuttuu huonommaksi? Sulla on edelleen kuukauden irtisanomisaika mutta sopimuksen hinta voi nousta vain neljä kertaa vuodessa? Toki myös laskea, toki tässä markkinatilanteessa näkisin että sille ei ihan älytöntä painetta ole.
Sitä mietin itsekin mutta jos tuossa oikeasti on kaikki paskimmat puolet molemmista niin joudut ilmeisesti jos talon sisällä teet uuden sopimuksen tekemään uuden 24kk sopimuksen mistä et pääse irti (ilmeisesti kun nimi muuttuu tuo uusi sopimus alkaa samalla) ja jos haluat tehdä uuden sopimuksen jonkun muun kanssa joudut maksamaan tietyn summan rahaa että lopetat sopimuksesi (mikä on kyllä todella törkeää jos näin on, koska tuon pitäisi olla toistaiseksi voimassaoleva sopimus)

Toki jos näin ei ole ei siinä nyt kaikkia paskoja puolia ole määräaikaisesta sopimuksesta.
 
Liittynyt
18.01.2019
Viestejä
479
Tässä säästö lista -30% pienellä huumorilla maustettuna:
- Lopetan hybridiauton lataamisen
- Lopetan etätyöpäivät, ilmastointi/jäähdytys pois päältä työpäivien aikana
- Pyykinpesun lämpötila 60c --> 40c
- Pyykin kuivauksen asetus: Erittäin kuiva --> Kaappikkuiva
- Pihavalot pois päältä
- Lataan puhelimen ja muutaman muunkin laitteen työpaikalla
- Juon oluet ilman jäähdyttämistä (erittäinen harvoin)
Ymmärrän että tässä oli huumoria, mutta jos tosissaan mietitään niin ylipäänsä rumpukuivaajan käyttö on ihan pahimpia sähkösyöppö-turhakkeita, se kannattaa heittää mäkeen vaikkei mitään energiakriisiä olisikaan. (Olettaen että kyseessä ei ole joku 5+ hengen lapsiperheen pyykkirumban pyöritys.) Itselläkin on rumpukuivaaja jonka edellinen asukas jätti, mutta viimeisten kolmen vuoden aikana se on tainnut olla käynnissä noin kaksi kertaa.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
1 290
Sitä mietin itsekin mutta jos tuossa oikeasti on kaikki paskimmat puolet molemmista niin joudut ilmeisesti jos talon sisällä teet uuden sopimuksen tekemään uuden 24kk sopimuksen mistä et pääse irti (ilmeisesti kun nimi muuttuu tuo uusi sopimus alkaa samalla) ja jos haluat tehdä uuden sopimuksen jonkun muun kanssa joudut maksamaan tietyn summan rahaa että lopetat sopimuksesi (mikä on kyllä todella törkeää jos näin on, koska tuon pitäisi olla toistaiseksi voimassaoleva sopimus)

Toki jos näin ei ole ei siinä nyt kaikkia paskoja puolia ole määräaikaisesta sopimuksesta.
Missäs tuolla lukee että sun pitää maksaa jotain kun lopetat sopimuksesi? Tuollahan vaan sanotaan että tarkistetaan hinta 3kk välein ja asiakkaalla on 14vrk oikeus irtisanoa sopimus.
 
Liittynyt
15.02.2021
Viestejä
1 129
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 865
Millä tavalla toi muuttuu huonommaksi? Sulla on edelleen kuukauden irtisanomisaika mutta sopimuksen hinta voi nousta vain neljä kertaa vuodessa? Toki myös laskea, toki tässä markkinatilanteessa näkisin että sille ei ihan älytöntä painetta ole.
Sillä tavalla se muuttuu huonomaksi että sen sijaan että toistaiseksi voimassa olevissa sähköyhtiö joutuu ilmoittamamaan hinnankorotuksista kuukautta etukäteen, joten korotuksia ei voi tulla kuin käytännössä kahden kuukauden välein. Nyt sähköyhtiö ottaa "varman päälle" kun joutuu ennustamaan seuraavan kvartaalin verran hintoja joka tarkoittaa sitä että hinnat laitetaan varman päälle ylös. Eli sama juttu kuin määräaikaisissa tällä hetkellä että koska ei tulevaisuudesta tiedä niin lätkätään varmasti niin kova hinta että riittää. Toistaiseksi voimassa olevan etu on ollut tähän saakka hyvä niin asiakkaan kun myyjänkin kannalta mutta nyt se on kääntymässä liian hyväksi asiakkaan kannalta joten pitää saada muutettua.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
1 290
Sillä tavalla se muuttuu huonomaksi että sen sijaan että toistaiseksi voimassa olevissa sähköyhtiö joutuu ilmoittamamaan hinnankorotuksista kuukautta etukäteen, joten korotuksia ei voi tulla kuin käytännössä kahden kuukauden välein. Nyt sähköyhtiö ottaa "varman päälle" kun joutuu ennustamaan seuraavan kvartaalin verran hintoja joka tarkoittaa sitä että hinnat laitetaan varman päälle ylös. Eli sama juttu kuin määräaikaisissa tällä hetkellä että koska ei tulevaisuudesta tiedä niin lätkätään varmasti niin kova hinta että riittää. Toistaiseksi voimassa olevan etu on ollut tähän saakka hyvä niin asiakkaan kun myyjänkin kannalta mutta nyt se on kääntymässä liian hyväksi asiakkaan kannalta joten pitää saada muutettua.
Voihan siinä tulla kuukauden/viikon/päivän välein niitä korotuksia tällä hetkellä. Ei kahden kuukauden.

Mutta joo toki jos tässä nousevien sähkönhintojen markkinassa vakaus ahdistaa niin eihän siinä muu sitten auta kuin tehdä jonkun toisen firman kanssa sellainen sopimus että sen hinta muuttuu sitten tiheämmin.
 
Liittynyt
09.06.2017
Viestejä
38
Jännityksellä odotellaan mihin 24kk määräaikainen viime black fridayna hommattu 6,69snt/kwh pompsahtaa tämän lumo energian myynnin myötä :facepalm:
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
1 290
Jännityksellä odotellaan mihin 24kk määräaikainen viime black fridayna hommattu 6,69snt/kwh pompsahtaa :facepalm:
Miten se voi pompsahtaa? Toki jos kyseessä on toi Lumo keissi niin sitten voikin pompsahtaa/soppari peruuntua kun firma menee konkurssiin.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 445
Viestejä
4 199 675
Jäsenet
70 907
Uusin jäsen
Deut

Hinta.fi

Ylös Bottom