Sähkönmyyntisopimukset ja niiden hinnat (EI yleistä sähkökeskustelua!)

Liittynyt
09.01.2017
Viestejä
1 013
Oomi rupes vittuilemaan tuon vaihtoturvan kanssa. Saa vaihdettua vaan pelkkiin paskoihin sopimuksiin, ei pörssisähköön.
Haistakoot..

Nyt teen puolison nimiin tässä uutta sopimusta muulle yhtiölle, niin minkä mä näistä valitsen kun kysyy??

"Kyseessä on:
-Muuttoilmoitus/Sopimus uuteen kohteeseen
-Myyjän vaihto
-Myyntituotteenvaihto"

Ylin varmaan, vai?

Toivotaan että tämä helvetin kikkailu nyt toimii. Aivan helvetin turha koko vaihtoturva.
Jep, muuttoilmoitus koska muutat Oomin sopimuslaisena pois asunnosta, johon Oomi on toimittanut sähköä.

edit: Tai kokeile puolison tehdä sopimus, ehkä ei tarvi tehdä mitään.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 769
Kiitos näin vähän arvelinkin. Vituttaa tuo Oomin toiminta tässä niin ei veri kierrä päässä..
Onhan tämä nyt toisaalta jonkun mielestä moraalisesti arveluttavaa, mutta semmosia rahoja käärii nuo sähköyhtiöt näistä, ettei omatuntoa nyt ihan hirveästi kolkuta. Lisäksi sen verran kiero mulkku oli Oomilla silloin myymässä, kun sanoi vaan "voit vaihtoturvan avulla vaihtaa tuotteet mihin vaan toiseen meidän tuotteeseen". No enhän minä tyhmänä osannut kyseenalaistaa ettei pörssisähkö kuulu mukaan.
Mutta niin nyt sanotaan siellä 1895 sivuisessa sopimuksessa kuulema.

No toivotaan että tämä menee nyt läpi.
Mutta oliko nyt siis niin, ettei tässä tarvitse mitään kirjoja siirtää muualle, vai? Puolison nimissä siis tehtiin nyt sopimus kun aiempi oli minun nimissä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 974
Tulevaa syksyä silmällä pitäen kysäsen. Oma halpa soppari loppuu muistaakseni syys-lokakuun taitteessa ja jos vaikka esimerkkinä heinäkuussa tulee joku 5c tarjous 24kk niin voiko tuommosen sopimuksen ottaa silloin ja alkamaan vasta parin kuukauden päästä vanhan sopimuksen päätyttyä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 851
Tulevaa syksyä silmällä pitäen kysäsen. Oma halpa soppari loppuu muistaakseni syys-lokakuun taitteessa ja jos vaikka esimerkkinä heinäkuussa tulee joku 5c tarjous 24kk niin voiko tuommosen sopimuksen ottaa silloin ja alkamaan vasta parin kuukauden päästä vanhan sopimuksen päätyttyä?
Riippuu firmasta. Todennäköisesti näinä aikoina et voi ottaa alkamaan kovin monen kuukauden päähän kun näkymät ovat epävarmat.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 329
Itsellä sama tilanne ja ajattelin tähän tarttua. Ei nuo hinnat kuitenkaan niin paljon nouse 1.5. alkaen. Katsoo sitten 6kk:n päästä, mikä on tilanne. Ehkä pörssi tulisi halvemmaksi mutta eipähän tarvitse ainakaan arvuutella.

11,50 -> 12,96 snt/kWh
3,46 -> 3,91 €/kk
Nyt on vaan todella huono hetki hankkia määräaikaista, hinnat laskee kokoajan. Itse vetäisin pörssillä kesälle ja sitten katsoisin määräaikaisia, jos sellaisen haluaa.
 
Liittynyt
21.12.2017
Viestejä
140
Kiitos näin vähän arvelinkin. Vituttaa tuo Oomin toiminta tässä niin ei veri kierrä päässä..
Onhan tämä nyt toisaalta jonkun mielestä moraalisesti arveluttavaa, mutta semmosia rahoja käärii nuo sähköyhtiöt näistä, ettei omatuntoa nyt ihan hirveästi kolkuta. Lisäksi sen verran kiero mulkku oli Oomilla silloin myymässä, kun sanoi vaan "voit vaihtoturvan avulla vaihtaa tuotteet mihin vaan toiseen meidän tuotteeseen". No enhän minä tyhmänä osannut kyseenalaistaa ettei pörssisähkö kuulu mukaan.
Mutta niin nyt sanotaan siellä 1895 sivuisessa sopimuksessa kuulema.

No toivotaan että tämä menee nyt läpi.
Mutta oliko nyt siis niin, ettei tässä tarvitse mitään kirjoja siirtää muualle, vai? Puolison nimissä siis tehtiin nyt sopimus kun aiempi oli minun nimissä.
No enpä itsekään tuollaista pykälää muista huomanneeni kun syksyllä Oomin sopparin tein. Olin siinä käsityksessä, että mikä vaan heidän halvempi sopimus kävisi. Toki se heidän esimerkki maksujen suhteen viittasi, että uusikin sopimus pitäisi olla määräaikainen kun tuota vaihtoturvan jäljellä olevaa aikaa jotenkin siihen peilattiin. No lopulta en ottanut vaihtoturvaa. Luulisi, että heidän on jossakin kohtaa pakko laskea määräaikaisiakin halvemmaksi tai eivät saa uusia asiakkaita. Kerro miten käy vaihdon suhteen.
 
Liittynyt
29.06.2017
Viestejä
897
Kiitos näin vähän arvelinkin. Vituttaa tuo Oomin toiminta tässä niin ei veri kierrä päässä..
Onhan tämä nyt toisaalta jonkun mielestä moraalisesti arveluttavaa, mutta semmosia rahoja käärii nuo sähköyhtiöt näistä, ettei omatuntoa nyt ihan hirveästi kolkuta. Lisäksi sen verran kiero mulkku oli Oomilla silloin myymässä, kun sanoi vaan "voit vaihtoturvan avulla vaihtaa tuotteet mihin vaan toiseen meidän tuotteeseen". No enhän minä tyhmänä osannut kyseenalaistaa ettei pörssisähkö kuulu mukaan.
Mutta niin nyt sanotaan siellä 1895 sivuisessa sopimuksessa kuulema.

No toivotaan että tämä menee nyt läpi.
Mutta oliko nyt siis niin, ettei tässä tarvitse mitään kirjoja siirtää muualle, vai? Puolison nimissä siis tehtiin nyt sopimus kun aiempi oli minun nimissä.
Eivät sähkönmyyjät mitään erityisen suuria voittoja kääri, sillä kuluttajille määräaikaisilla myytävän sähkön hinta on todennäköisesti suojattu johdannaispörssissä. Persnettoa tullee jokaisesta ennen määräajan päättymistä katkenneesta sopimuksesta.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 769
Eivät sähkönmyyjät mitään erityisen suuria voittoja kääri, sillä kuluttajille määräaikaisilla myytävän sähkön hinta on todennäköisesti suojattu johdannaispörssissä. Persnettoa tullee jokaisesta ennen määräajan päättymistä katkenneesta sopimuksesta.
Joo kyllä hirveän huonosti menee:
Näin Suomi laittaa sähköyhtiöiden suurvoitot verolle – valtio aikoo saada 0,5–1,3 miljardia euroa, Energiateollisuus hämmästyi
jne jne.
 
Liittynyt
29.06.2017
Viestejä
897
Joo kyllä hirveän huonosti menee:
Näin Suomi laittaa sähköyhtiöiden suurvoitot verolle – valtio aikoo saada 0,5–1,3 miljardia euroa, Energiateollisuus hämmästyi
jne jne.
Minä puhuin sähkön myyjistä, sinä sähkön tuottajista.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 108
Nojoo olet ihan oikeassa. En noiden myyjien tilanteesta kyllä osaa sanoa miten toimivat.
Ei tässä ajatus toimi näköjään enää tänään.
Älä huoli, Oomin omistajat tuottavat kaikki itse sähköä, koko yritys on käytännössä tulosyksikkö tai jotain verosuunnittelua. Olet vielä maksanut vaihtoturvasta niin pidän tuota pörssisähkön puuttumista vaihtomahdollisuuksista juuri sellaisena "pienen präntin" kusetuksena että en tilanteessasi potisi huonoa omaatuntoa.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
260
Tampereen Sähkölaitoksen asiakaspalvelun vasteaika sähköpostiin oli viimevuoden puolella 2-3 viikkoa ja nyt mennyt jo 5 viikkoa odotellessa (todennäköisesti eivät vastaa koska valitin väärällä sopimuksella laskuttamisesta). Melko onnetonta. En kumminkaan jaksa puhelimessa roikkua
 

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 129
Nyt on vaan todella huono hetki hankkia määräaikaista, hinnat laskee kokoajan. Itse vetäisin pörssillä kesälle ja sitten katsoisin määräaikaisia, jos sellaisen haluaa.
Ei jaksa alkaa liikaa säätään, kun kulutus ei nyt kovin suurta ole. 6kk on kuitenkin aika lyhyt soppari. Ehkä tässä on pahimmat sudenkuopat vältetty, kun 25 ja 17 snt/kWh 24kk sopparit passattu. Tähän asti päässyt noin 5snt sopparilla.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 329
Ei jaksa alkaa liikaa säätään, kun kulutus ei nyt kovin suurta ole. 6kk on kuitenkin aika lyhyt soppari. Ehkä tässä on pahimmat sudenkuopat vältetty, kun 25 ja 17 snt/kWh 24kk sopparit passattu. Tähän asti päässyt noin 5snt sopparilla.
No eipä siinä pörssisähköllä sen suurempaa säätämistä ole, jatkaa normaalisti käyttöä ja luultavasti saa sähkönsä halvemmalla kuin tuolla sopparilla. Sitten jos kesällä kiinnostaa alkaa määräaikaisten kanssa säätämään, niin ottaa sitten sellaisen. 6kk sopparilla ollaan kuitenkin jo pitkällä loppukesässä ja voi olla taas sopparien hinnat nousussa.
 

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 129
No eipä siinä pörssisähköllä sen suurempaa säätämistä ole, jatkaa normaalisti käyttöä ja luultavasti saa sähkönsä halvemmalla kuin tuolla sopparilla. Sitten jos kesällä kiinnostaa alkaa määräaikaisten kanssa säätämään, niin ottaa sitten sellaisen. 6kk sopparilla ollaan kuitenkin jo pitkällä loppukesässä ja voi olla taas sopparien hinnat nousussa.
No eiköhän jo heinäkuussa voi uutta sopparia rustata alkusyksyyn, kun paria kuukautta aiemmin noita yleensä pystyy ainakin laittamaan. Helenillä tarjosivat jo viime syksynä nyt keväälle ekaa 24kk sopparia.

Jos tässä nyt takkiin tulee muutama sentti kWh:lta niin antaa mennä. Ainakin tietää, mikä se lasku tulee about olemaan. Eipähän tarvi kytätä pörssiä :rofl:.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 873
Käytännössä kuka vaan voi tehdä sähkösopimuksen mihin tahansa osoitteeseen. Voisin myös kuvitella että vaikka vanhempi voisi haluta auttaa lapsiaan rahallisesti. Onko jonkun sopimusehtojen vastaista jos vaikka vanhemmat yllättävät lapsensa ottamalla tälle sähkösopimuksen ja maksavat laskut? Tässä tapauksessa sähkösopparin ottajalla ei ole välttämättä mitään tietoa minkälainen sopimus siinä osoitteessa on alunperin.

Mutta eikö tämä ole kaikista helpoin tapa päästä eroon kalliista määräaikaisesta? Eli joku muu vain ottaa samaan osoitteeseen uuden sopparin? Eikä tuo käsittääkseni edes voi rikkoa mitään sopimusehtoja, koska uuden sopimuksen tekijällä ei ole edes tietoa vanhasta sopimuksesta eikä se muutenkaan häntä koske.

Voihan sitä ottaa vahingossakin sopimuksen vaikka naapuri asuntoon jos näppäilee väärin. Tai kiusallaan päättää naapurinsa halvan sopimuksen ottamalla uuden sen osoitteeseen ja sitten perumalla sen.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 889
En tiiä meneekö homma aina niin, mutta mulla tuli bumerangina takas sähkösoppari, jonka tein naapurin osoitteeseen, koska kohteessa oli voimassa oleva määräaikainen soppari itse naapurilla (tässä tietenkin yritin tehdä sopparia toiseen käyttöpaikkaan, eli vedenottamoon joka on naapurin tontilla, mutta sähkönmyyntiyhtiöiden käyttöpaikkatunnus kentät tuntuvat olevan yleisesti ottaen koristeena, tahi sitä ei ole).

Tämän jälkeen olen aina tehnyt puhelimella sopparit, että saan menemään käyttöpaikan oikein, etten vahingossa päätä naapurin halpaa sopparia, mutta on sanottu, että ei se tulisi onistumaan huoli pois.

Mutta emt onko käytäntö usein sittenkin kuitenkin toinen...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 873
En tiiä meneekö homma aina niin, mutta mulla tuli bumerangina takas sähkösoppari, jonka tein naapurin osoitteeseen, koska kohteessa oli voimassa oleva määräaikainen soppari itse naapurilla (tässä tietenkin yritin tehdä sopparia toiseen käyttöpaikkaan, eli vedenottamoon joka on naapurin tontilla, mutta sähkönmyyntiyhtiöiden käyttöpaikkatunnus kentät tuntuvat olevan yleisesti ottaen koristeena, tahi sitä ei ole).

Tämän jälkeen olen aina tehnyt puhelimella sopparit, että saan menemään käyttöpaikan oikein, etten vahingossa päätä naapurin halpaa sopparia, mutta on sanottu, että ei se tulisi onistumaan huoli pois.

Mutta emt onko käytäntö usein sittenkin kuitenkin toinen...
Mutta jos on muuttamassa niin pitäähän uuteen asuntoon tehdä soppari jo hyvissä ajoin ennen muuttamista. Tai näin olen itse tehnyt ja mennyt aina läpi ihan netistä tilattuna, ei kukaan ole mitään kysellyt eikä osoitteenmuutoskaan ole ollut voimassa vielä silloin. Toki en tiedä onko ollut määräaikaisia vai toistaiseksi voimassaolevia edellisellä asukkaalla.
 
Liittynyt
15.02.2021
Viestejä
1 127
Tulevaa syksyä silmällä pitäen kysäsen. Oma halpa soppari loppuu muistaakseni syys-lokakuun taitteessa ja jos vaikka esimerkkinä heinäkuussa tulee joku 5c tarjous 24kk niin voiko tuommosen sopimuksen ottaa silloin ja alkamaan vasta parin kuukauden päästä vanhan sopimuksen päätyttyä?
Yleensä 3kk etukäteen voi ottaa.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 329
No eiköhän jo heinäkuussa voi uutta sopparia rustata alkusyksyyn, kun paria kuukautta aiemmin noita yleensä pystyy ainakin laittamaan. Helenillä tarjosivat jo viime syksynä nyt keväälle ekaa 24kk sopparia.

Jos tässä nyt takkiin tulee muutama sentti kWh:lta niin antaa mennä. Ainakin tietää, mikä se lasku tulee about olemaan. Eipähän tarvi kytätä pörssiä :rofl:.
Sehän on yhtiöstä kiinni kuinka kauan ennakkoon antavat määräaikaisen sopparin tehdä. Jokainen toki tekee miten itse haluaa, mutta itse en näe järkeä nyt näillä tarjolla olevilla hinnoitella tehdä määräaikaista sopparia.
 
Liittynyt
12.04.2022
Viestejä
712
Vaihdoinpa sitten Fortumin pörssisähkön Keravan Energian vastaavaan, kun huomasin henkilöstöetuna ilmaiset kk-maksut ja hieman halvempi välityspalkkio (pari senttiä per kWh, sinänsä minulle toki enemmän meinaa kk-maksu mutta eipä tuokaan haittaa).
Toistaiseksi voimassa tämäkin.

No sieltähän MyyntiTykki™ sitten soitteli ja koetti winbackia, vaan milläs muulla kilpailee, kuin hinnalla?
Eli hyvää päivän jatkoa voivotteli :cool:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 115
Juu, kyllä tuo minustakin aika selkeästi on esitetty sivuilla. Oma kuvakaappaus ehkä vähän rajasi liikaa. Meni kuitenkin oma sopimus nyt pörssin puolelle.
Katsastellaan tilanteita hetki.
Itsellä sama tilanne ja ajattelin tähän tarttua. Ei nuo hinnat kuitenkaan niin paljon nouse 1.5. alkaen. Katsoo sitten 6kk:n päästä, mikä on tilanne. Ehkä pörssi tulisi halvemmaksi mutta eipähän tarvitse ainakaan arvuutella.

11,50 -> 12,96 snt/kWh
3,46 -> 3,91 €/kk
Kampanja



Turku energialta 12kk määräaikainen kampanjahinnalla.
Helenin Fiksusähkö 24kk on 10.85c/kWh (alv 10%).
Se on näitä kaikkia halvempi -- mutta se on 24kk..

Itse menen sen kanssa, koska en jaksa säätää.. Voi tulla kalliimmaksi, mutta viimeeksi kun optimoin, Helen nosti tuotteen hintaa ja olen maksanut reilusti yli satasen sähkölaskua tammikuulta ja joulukuulta. Ja Heleniltä saanut yli satasen alennusta, kun ne hoiti itse asiat päin honkia ja jouduin korjaamaan niitä - ja jonottamaan asiakaspalvelussa tunteja. Loppulasku kuitenkin se yli satasen/kk viimeiset laskutettua 2kk ..

--

Jos nyt täällä keskusteluja seuraa tarkasti, niin kannattaisi ehkä ottaa se 6kk määräaikainen, koska sen jälkeen on vielä kesä (= alhaisen kulutuksen kausi) ja hinnat romahtaa ihan just kohta (tämä on se spekulatiivinen osuus). Jos se sota loppuu ja Venäjältä saa tuoda energiaa, niin näin voi käydä, mutta nyt arvotaan, käykö näin. Kaikki merkit kuitenkin viittavat siihen, että on ainakin alle 10c/kWh kesällä.

Vuoden sopimusta en ottaisi. Varsinkin noin pienellä säästöllä. Se vielä loppuu talviaikaan, jolloin voi olla synkempi talvi ja korkeammat hinnat.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
Nyt on vaan todella huono hetki hankkia määräaikaista, hinnat laskee kokoajan. Itse vetäisin pörssillä kesälle ja sitten katsoisin määräaikaisia, jos sellaisen haluaa.
Jep. Pidän edelleen ihan helkutin tyhmänä ihmisiä jotka ottavat kalliita määräaikaisia tällaiseen aikaan. Saati noita vuoden pituisia, jotka loppuvat taas sydäntalvella. Kahden vuoden sopparin moni tuomitsee jos kohtuullisen tason idiotismiksi.

Nyt on Keskitalvi, Olkiluoto ei käytössä, ja tuo "epävarma" markkinahinta keikkunut jo kaksi kuukautta 5-10 sentin tuntumassa. Kuvitteleekohan väki oikeasti että sähkön hinta jotenkin raketoisi kun lämmityskausi loppuu ja meillä on taas valtavasti ylituotantoa?
 

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 129
Jep. Pidän edelleen ihan helkutin tyhmänä ihmisiä jotka ottavat kalliita määräaikaisia tällaiseen aikaan. Saati noita vuoden pituisia, jotka loppuvat taas sydäntalvella. Kahden vuoden sopparin moni tuomitsee jos kohtuullisen tason idiotismiksi.

Nyt on Keskitalvi, Olkiluoto ei käytössä, ja tuo "epävarma" markkinahinta keikkunut jo kaksi kuukautta 5-10 sentin tuntumassa. Kuvitteleekohan väki oikeasti että sähkön hinta jotenkin raketoisi kun lämmityskausi loppuu ja meillä on taas valtavasti ylituotantoa?
En ole asiantuntija mutta itsellä ajatuksena, että pörssisähkö ei tule juurikaan alaspäin ennen huhti-toukokuuta. Olkiluodon käyttöönottoonkaan ei ole isoa luottoa, kun ollaan jo pitkästi yli 10v aikataulusta jäljessä :). Sen takia otin nyt 6kk sopparin ja maksan siitä 11,5-13 snt/kWh. Pörssisähköä olisi varmaan saanut keskimäärin 10-11 snt/kWh (sis. marginaali) päiväsaikaan, jolloin itsellä kulutus pääsääntöisesti. Ei tuosta nyt niin paljon takkiin ehdi tulla vaikka hinta tippuisikin eikä tarvi stressata, jos jostain kumman syystä lähtee hinnat nousemaan. Kesällä voipi sitten tiirailla uutta halpaa sopparia, kun oletettavasti hinnat pudonneet. 6kk pidempi soppari ei ollut itselle vaihtoehto tässä tilanteessa.

Screenshot_20230217-083634_Chrome_1.jpg
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 408
Vaihdoinpa sitten Fortumin pörssisähkön Keravan Energian vastaavaan, kun huomasin henkilöstöetuna ilmaiset kk-maksut ja hieman halvempi välityspalkkio (pari senttiä per kWh, sinänsä minulle toki enemmän meinaa kk-maksu mutta eipä tuokaan haittaa).
Toistaiseksi voimassa tämäkin.

No sieltähän MyyntiTykki™ sitten soitteli ja koetti winbackia, vaan milläs muulla kilpailee, kuin hinnalla?
Eli hyvää päivän jatkoa voivotteli :cool:
Itse vaihdoin Fortumin pörssisopimuksen Herrforsin vastaavaan kolmesta syystä. Ensinnäkin täysin identtisestä tuotteesta kannattaa maksaa ennemmin vähemmän kuin enemmän, vaikka hintaero sinänsä suht merkityksetön. Toiseksi markkinatalous toimii vain, jos asiakkaat kilpailuttavat. Kolmanneksi Fortumin harrastama rahastus Kesto-sopimuksella sisältää hienoisen kusetuksen vivahteen, hinta maaliskuun loppuun asti on siis 46,73c/kWh (alv 10 %). Ei oo muuten winback-puhelua kuulunut :)
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 329
Jep. Pidän edelleen ihan helkutin tyhmänä ihmisiä jotka ottavat kalliita määräaikaisia tällaiseen aikaan. Saati noita vuoden pituisia, jotka loppuvat taas sydäntalvella. Kahden vuoden sopparin moni tuomitsee jos kohtuullisen tason idiotismiksi.

Nyt on Keskitalvi, Olkiluoto ei käytössä, ja tuo "epävarma" markkinahinta keikkunut jo kaksi kuukautta 5-10 sentin tuntumassa. Kuvitteleekohan väki oikeasti että sähkön hinta jotenkin raketoisi kun lämmityskausi loppuu ja meillä on taas valtavasti ylituotantoa?
Joo ei se hinta nyt enää raketoi kun talvi alkaa olla taputeltu ja lauhaa on edelleen. Tuotantokin lisääntynyt melkoisesti. esim. tuulivoimaa on ~2 000MW enemmän kuin vuosi sitten. OL3 hyvin luultavasti myös alkaa tässä kevään/kesän aikana tuottamaan, joten painetta hintojen laskulle on.

En ole asiantuntija mutta itsellä ajatuksena, että pörssisähkö ei tule juurikaan alaspäin ennen huhti-toukokuuta. Olkiluodon käyttöönottoonkaan ei ole isoa luottoa, kun ollaan jo pitkästi yli 10v aikataulusta jäljessä :). Sen takia otin nyt 6kk sopparin ja maksan siitä 11,5-13 snt/kWh. Pörssisähköä olisi varmaan saanut keskimäärin 10-11 snt/kWh (sis. marginaali) päiväsaikaan, jolloin itsellä kulutus pääsääntöisesti. Ei tuosta nyt niin paljon takkiin ehdi tulla vaikka hinta tippuisikin eikä tarvi stressata, jos jostain kumman syystä lähtee hinnat nousemaan. Kesällä voipi sitten tiirailla uutta halpaa sopparia, kun oletettavasti hinnat pudonneet. 6kk pidempi soppari ei ollut itselle vaihtoehto tässä tilanteessa.

Oletko katsonut oman kulutus profiilin mukaan (datahub), miten lähellä olet pörssin keskihintaa? Monet on töissä päivällä, niin päivällä kulutus onkin pientä. Toki jos tekee etätöitä, niin silloin on kulutusta päivällä. Hintojen merkittävää nousemista nykyisestä ennen syksyä pidän hyvin epätodennäköisenä, koska kulutus vähenee lämmitystarpeen vähentyessä, hintojen laskeminta sen sijaan pidän hyvin todennäköisenä.
 

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 129
Oletko katsonut oman kulutus profiilin mukaan (datahub), miten lähellä olet pörssin keskihintaa? Monet on töissä päivällä, niin päivällä kulutus onkin pientä. Toki jos tekee etätöitä, niin silloin on kulutusta päivällä. Hintojen merkittävää nousemista nykyisestä ennen syksyä pidän hyvin epätodennäköisenä, koska kulutus vähenee lämmitystarpeen vähentyessä, hintojen laskeminta sen sijaan pidän hyvin todennäköisenä.
Alla olevaa tarkempaa dataa en osaa Helenin sovelluksesta katsoa mutta valtaosa kulutuksesta on päivällä. Todennäköisesti tulee vielä niihin pahimpiin piikkeihin. Sen takia en ollut ensimmäisenä pörssisähköä ottamassa. Oma arvio on, että 6kk soppari saattaa tulla vähän kalliimmaksi mutta tuskin paljoa. Eipähän ainakaan pääsee lasku yllättämään, jos jokin maailman mullistus heittäisi pörssit sekaisin (tuskin kuitenkaan).

Screenshot_20230217-120551_Oma_Helen_1.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 115
Alla olevaa tarkempaa dataa en osaa Helenin sovelluksesta katsoa mutta valtaosa kulutuksesta on päivällä. Todennäköisesti tulee vielä niihin pahimpiin piikkeihin. Sen takia en ollut ensimmäisenä pörssisähköä ottamatta. Oma arvio on, että 6kk soppari saattaa tulla vähän kalliimmaksi mutta tuskin paljoa. Eipähän ainakaan pääsee lasku yllättämään, jos jokin maailman mullistus heittäisi pörssit sekaisin (tuskin kuitenkaan).

1676629590789.png


Tammikuusta vielä puolet oli ennen fiksusähköä.. Mitään en ole tehnyt, paitsi aamupalan siirtänyt ennen kello 7 ja iltapalan 22 jälkeen. Ja sulkenut kylppärin lattialämmityksen.

Saan varmaan ensimmäistä fiksusähkölaskua kohta, voin siitäkin katsoa. Tuote on vaan ollut niin vähän aikaa myynnissä, että ei ole täyttä kuukautta ehditty laskuttaa.
 
Liittynyt
25.02.2017
Viestejä
691
Toki täytyy muistaa, että 12kk tai 24kk soppareissa myyjän täytyy ottaa huomioon myös parin seuraavan talven mahdolliset ongelmat vaikka nyt kesää kohti pörssihinnat menisivästkin alas. Joten ei niitä alle 5 sentin määräaikaisia välttämättä vielä tänä vuonna tulla näkemään
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
1 441
Alla olevaa tarkempaa dataa en osaa Helenin sovelluksesta katsoa mutta valtaosa kulutuksesta on päivällä. Todennäköisesti tulee vielä niihin pahimpiin piikkeihin. Sen takia en ollut ensimmäisenä pörssisähköä ottamatta. Oma arvio on, että 6kk soppari saattaa tulla vähän kalliimmaksi mutta tuskin paljoa. Eipähän ainakaan pääsee lasku yllättämään, jos jokin maailman mullistus heittäisi pörssit sekaisin (tuskin kuitenkaan).

Ei tuo 81% silti paha ole kun päiväsähkötunteja on 67% tunneista.
Päiväkulutus 2.1 kertaa suurempaa kuin yökulutus.
 
Liittynyt
13.11.2021
Viestejä
1 188
Toki täytyy muistaa, että 12kk tai 24kk soppareissa myyjän täytyy ottaa huomioon myös parin seuraavan talven mahdolliset ongelmat vaikka nyt kesää kohti pörssihinnat menisivästkin alas. Joten ei niitä alle 5 sentin määräaikaisia välttämättä vielä tänä vuonna tulla näkemään
Sehän se askarruttaa että jos ei nyt tartu 10-12 c määräaikaiseen niin saako syksymmällä sen halvemmalla. Voi olla että silloin nauretaan niille jotka eivät nyt lukinneet hintaa.. :think:
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 706
Sehän se askarruttaa että jos ei nyt tartu 10-12 c määräaikaiseen niin saako syksymmällä sen halvemmalla. Voi olla että silloin nauretaan niille jotka eivät nyt lukinneet hintaa.. :think:
Uskallan väittää että jos ei nyt jotain täysin outoa tapahdu (esim. rauha solmitaan ja Venäjä hyökkää Suomeen pommittaen parit sähköntuotantopaikat) niin varmasti nykyiset helmikuun hinnat ovat korkeita verrattuna touko-heinäkuun hintoihin.
Toki se on mahdollista että 2023 marraskuu - 2024 tammikuu hinnat ovat taas korkeammat kuin juuri nyt, riippuen talven kylmyydestä jne jne.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 408
Sehän se askarruttaa että jos ei nyt tartu 10-12 c määräaikaiseen niin saako syksymmällä sen halvemmalla. Voi olla että silloin nauretaan niille jotka eivät nyt lukinneet hintaa.. :think:
Itse en lukitsisi määräaikaista vielä, koska

- Pörssin hintataso on pysynyt alhaalla joulukuun puolivälistä asti - tässä on ollut monenlaista keliä, eli pelkästään lauhan ja tuulisen sään vuoksi pörssin keskihinnat eivät ole siirtyneet pykälää alemmas

- Lisää tuotantokapasiteettia on odotettavissa lähitulevaisuudessa (OL3, tuulivoimaa). Vai oliks toi OL3 meemi...no joka tapauksessa

- Energian hinnat ylipäätään laskussa, maakaasussa tuskin nähdään enää viime vuoden piikkejä, koska toimituksia on pystytty uudelleenjärjestelemään

- Hintatrendi on laskeva, ihmisten mieli on hintojen laskun puolella ja ehkä ennätysmäärä liikkuvia kuluttajia on vailla määräaikaisia soppareita - tästä syystä asiakaskilpailu voi hyvinkin startata hetkenä minä hyvänsä (ja joo, sähköstä kilpaillaan hinnalla, samaa kamaa tulee pistorasiasta riippumatta kenen kanssa sopparin teet)

Eli katselisin ainakin tuonne alkukesään asti.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 136
Itse en lukitsisi määräaikaista vielä, koska

- Pörssin hintataso on pysynyt alhaalla joulukuun puolivälistä asti - tässä on ollut monenlaista keliä, eli pelkästään lauhan ja tuulisen sään vuoksi pörssin keskihinnat eivät ole siirtyneet pykälää alemmas

- Lisää tuotantokapasiteettia on odotettavissa lähitulevaisuudessa (OL3, tuulivoimaa). Vai oliks toi OL3 meemi...no joka tapauksessa

- Energian hinnat ylipäätään laskussa, maakaasussa tuskin nähdään enää viime vuoden piikkejä, koska toimituksia on pystytty uudelleenjärjestelemään

- Hintatrendi on laskeva, ihmisten mieli on hintojen laskun puolella ja ehkä ennätysmäärä liikkuvia kuluttajia on vailla määräaikaisia soppareita - tästä syystä asiakaskilpailu voi hyvinkin startata hetkenä minä hyvänsä (ja joo, sähköstä kilpaillaan hinnalla, samaa kamaa tulee pistorasiasta riippumatta kenen kanssa sopparin teet)

Eli katselisin ainakin tuonne alkukesään asti.
Ensi syksystä ja talvesta ei ole vielä mitään tietoa. Jos onnistuu saamaan sopimuksen, joka on väliaikaisen alvin laskun mentyä ohi, eikä siinä ole mitään ihme kikkailuja alle 10 snt, niin se kannattaa ottaa heti ehdottomasti vähintään vuodeksi tai pariksi, vaikka perusmaksu olisi lisäksi vielä esim 5e.

Tuulisähkö on äärimmäisen epävakaata ja Saksassa olisi kova halu hölmöillä lisää energian kanssa urakalla, jonkä hölmöilyn maksavat sitten kuluttajat esim Suomessa, korkeampina sähkön hintoina..
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
Ensi syksystä ja talvesta ei ole vielä mitään tietoa. Jos onnistuu saamaan sopimuksen, joka on väliaikaisen alvin laskun mentyä ohi, eikä siinä ole mitään ihme kikkailuja alle 10 snt, niin se kannattaa ottaa heti ehdottomasti vähintään vuodeksi tai pariksi, vaikka perusmaksu olisi lisäksi vielä esim 5e.

Tuulisähkö on äärimmäisen epävakaata ja Saksassa olisi kova halu hölmöillä lisää energian kanssa urakalla, jonkä hölmöilyn maksavat sitten kuluttajat esim Suomessa, korkeampina sähkön hintoina..
Tällaiselle ehdottomuudelle naureskellaan varmaan jo tuossa huhtikuussa. Saati että kahdeksi vuodeksi kannattaisi ehdottomasti.

Toki inflaation ja yleinen hintojen nousu kannattaa ottaa huomioon. Mutta nykyhintojen tuomia voittoja saatetaan myös kompensoida pienemmän katteen sopimuksilla, jos nyt ei ihan neljää senttiä niin sitten on 5-6 snt tarjolla.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 136
Tällaiselle ehdottomuudelle naureskellaan varmaan jo tuossa huhtikuussa. Saati että kahdeksi vuodeksi kannattaisi ehdottomasti.

Toki inflaation ja yleinen hintojen nousu kannattaa ottaa huomioon. Mutta nykyhintojen tuomia voittoja saatetaan myös kompensoida pienemmän katteen sopimuksilla, jos nyt ei ihan neljää senttiä niin sitten on 5-6 snt tarjolla.
Saattaa olla tai saattaa olla olematta. Ja jos hommat perseytyvät taas (aivan mahdollista) ja on ottanut joltain epämääräiseltä myyntiyhtiöltä sähkön, niin se soppari voi helposti loppua, kun firma menee konkkaan, kilpailtuaan hinnat hyvin alas.

Lisäksi vaikka kuinka kilpailuttaisi, niin kannattaa nyös huomioida, että sähköfirmoille meinasi käydä todella paskasti, kun olivat menneet myymään hyvin riskihintaan sopimuksia. Varmasti miettivät kahdesti, paljonko on varaa laskea ja yhtähalpoihin sopimuksiin ei tulla menemään enää uudestaan, jos aioitaan pysyä toiminnassa.

Kasvava tuulisähkön osuus on kuitenkin firmoillekkin hyvin vaarallinen ja kallis paukku, kun ne joutuvat tarvittaessa ostamaan tai tuottamaan sähköä todella rajuilla tappioilla, mikäli ovat typeryyksissään jakaneet sähköä ilmaiseksi. Lisäksi yhteydet Eurooppaan (pohjoismaista) parantuvat kokoajan ja se tarkoittaa sitä, että hinnat täällä seuraavat tarkemmin mm Saksan hintoja, jotka ovat perinteisesti olleet selkeästi Suomea korkeammat.

"Hinnat laskevat" on ollut sama virsi jo esim viimekeväänäkin. Ja jos ja kun vedyntuotanto aloitetaan, niin se imee kaiken halvimman sähkön ja nykysuunnitelmien valossa osan kalliimmastakin sähköstä, joten sähkön hinnat nousevat. Tuotettu vety taas on puolestaan huippukallista energiaa ja jos siitä joudutaan tekemään sähköä, niin hinnat ovat sitten todella korkeat, sillä sen korkea hinta nostaa muutkin hinnat.

Kannattaa myös huomioida, että 10 senttiä on jo oikeasti ihan kohtuuhalpaa energiaa. Vaikka hinta siitä vielä sattuisikin tippumaan, niin ei ole enää paljonkaan voitettavissa VS iso riski, että hinnat kääntyvät nousuun.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 889
Muistakaahan kaikki sähkön pörssihinnan kehotyksen varmaksi tietävät, että jos ette ole miljonäärejä, niin puhutte jaskaa tai vaihtoehtoisesti ette tajua, että voisitte olla miljonäärejä.
 
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
1 589
Varmaan selvästi alle 10snt päästään kesällä mutta tuskin sentään 5snt. Oletuksella että Venäjä-kriisi ei laajene. Vedyn- ja metaanin tuotanto sekä yleinen inflaatio taitaa pitää sähkönhinnan yli 5snt tulevaisuudessakin vaikka Venäjän kriisiin rauhoittuisi.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
4 236
Onkos nyt mitään hyviä toistaiseksi voimassa olevia pörssisähkötarjouksia? Tai edes siedettäviä.
 
Liittynyt
28.12.2019
Viestejä
2 821
Onkos nyt mitään hyviä toistaiseksi voimassa olevia pörssisähkötarjouksia? Tai edes siedettäviä.
No pörssisähkö on pörssisähköä. Marginaalien erot ja kk-maksut nyt on mitättömiä joten en oikeen ymmärrä miksi pitäisi jotain "tarjousta" näissä metsästää.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
4 236
No pörssisähkö on pörssisähköä. Marginaalien erot ja kk-maksut nyt on mitättömiä joten en oikeen ymmärrä miksi pitäisi jotain "tarjousta" näissä metsästää.
En tässä mitään erityistä ole metsästämässäkään. Tarjouksissa on välillä saanut ilman kuukausimaksuja jne.
 
Liittynyt
15.11.2018
Viestejä
597
Herrfors 0,40c/kWh ja 2.03 €/kk. Eli jos kulutus on luokkaa 500kwh/kk tai vähemmän niin on halvempi kuin toi Vaasan sähkö. Mutta puhutaan siis parista eurosta/kk joten eipä noilla juuri käytännössä ole eroa.
 
Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
2 005
Suosittelen kaikille muutamasta eurosta per kk säätäville vilkaisua yhtiöiden toimintaan tässä tämän talven aikana. Toisin sanoen valitsisin pörssisähköyhtiön niistä tarjoajista, joilla oli edes jonkinlaista yritystä tulla hinnoissa vastaan kun tilanne oli pahin. Ainakin itse pudotin muutaman ahneimman pois vaihtoehdoista ihan periaatteesta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 338
Viestejä
4 198 520
Jäsenet
70 892
Uusin jäsen
hysteri

Hinta.fi

Ylös Bottom