Sähkönmyyntisopimukset ja niiden hinnat (EI yleistä sähkökeskustelua!)

Liittynyt
16.09.2022
Viestejä
10
Pystyyköhän perusmaksua tinkaisemaan pörssisähkössä 0e/kk jos pistää sopimuksen vaihtumaan kilpailijalle, soittelevatko nykyiseltä yhtiöltä perään niin kuin puhelinoperaattoreilla? En tiedä kuinka kovaa nyt on kilpailu asiakkaista.
 
Liittynyt
14.12.2018
Viestejä
141
Ainakaan toissavuonna Heleniltä eivät antaneet mitään alennusta mistään kun sanoin, että olisin vaihtamassa Kokkolan energiaan, että voisko vähän alentaa hintoja. Mutta heti kun olin vaihtanut niin kyllä soittivat perään ja tarjosivat matalampia hintoja ja sanoivat, että on vielä vajaa pari viikkoa aikaa perua se Kokkolaan siirto. Vaihdoin Kokkolaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.12.2017
Viestejä
769
En tiedä osuuko aiheeseen mutta otan riskin. Vuokrakämppä kerrostalossa keskustassa porissa. fortumilta pörssisähkösopimus. Porin energia laittaa kirjeen että siirto on 13€ kuussa ja 3s/kwh. On sen verran aikaa kun itse asuin kerrostalossa että näinkö tämä menee? Hyvä rahasampo kun mitään ei tartte tehdä ja jokaisesta opiskelijasolun liittymästä voi rahastaa 13€/kk tekemättä yhtään vitun mitään.
 
Liittynyt
12.04.2022
Viestejä
717
En tiedä osuuko aiheeseen mutta otan riskin. Vuokrakämppä kerrostalossa keskustassa porissa. fortumilta pörssisähkösopimus. Porin energia laittaa kirjeen että siirto on 13€ kuussa ja 3s/kwh. On sen verran aikaa kun itse asuin kerrostalossa että näinkö tämä menee? Hyvä rahasampo kun mitään ei tartte tehdä ja jokaisesta opiskelijasolun liittymästä voi rahastaa 13€/kk tekemättä yhtään vitun mitään.
Äläs nyt, tekeehän ne jotain: Laskuttavat ainakin :poop:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 514
Kyllä, joulukuussa olisit päässyt 6kk:n määräaikaisella halvemmalla, mutta entä kun lasketaan 6kk:n sähköt?
Riippuu omasta kulutuksesta ja millainen talvi on.

En tiedä osuuko aiheeseen mutta otan riskin. Vuokrakämppä kerrostalossa keskustassa porissa. fortumilta pörssisähkösopimus. Porin energia laittaa kirjeen että siirto on 13€ kuussa ja 3s/kwh. On sen verran aikaa kun itse asuin kerrostalossa että näinkö tämä menee? Hyvä rahasampo kun mitään ei tartte tehdä ja jokaisesta opiskelijasolun liittymästä voi rahastaa 13€/kk tekemättä yhtään vitun mitään.
Sähkönsiirrosta tulee kuluja, luonnollisesti siitä menee silloin maksu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
875
En tiedä osuuko aiheeseen mutta otan riskin. Vuokrakämppä kerrostalossa keskustassa porissa. fortumilta pörssisähkösopimus. Porin energia laittaa kirjeen että siirto on 13€ kuussa ja 3s/kwh. On sen verran aikaa kun itse asuin kerrostalossa että näinkö tämä menee? Hyvä rahasampo kun mitään ei tartte tehdä ja jokaisesta opiskelijasolun liittymästä voi rahastaa 13€/kk tekemättä yhtään vitun mitään.
Milläs meinasit että se fortum siirtää sen sähkön sinne sun töpseliin? Aivan sen porin energian verkon kautta, ilmaiseksiko sen pitäisi sitä verkkoaan ylläpitää. Siitä tietysti voi olla montaa mieltä mikä on kohtuullinen siirto maksu.
 
Liittynyt
29.12.2017
Viestejä
769
Milläs meinasit että se fortum siirtää sen sähkön sinne sun töpseliin? Aivan sen porin energian verkon kautta, ilmaiseksiko sen pitäisi sitä verkkoaan ylläpitää. Siitä tietysti voi olla montaa mieltä mikä on kohtuullinen siirto maksu.
13€/kk+3s/kwh ei tunnu kohtuulliselta 22m2 opiskelijakämppään
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 340
Pohjois-karjalan sähkö laskee pariksi kuukaudeksi kvartaali sopparien hintoja 30%. Eli käytännössä 30senttiä -> 20senttiä per kWh - toki olihan tuo 30 senttiä jo turhan kova hinta tässä kohtaan. Niin ja koskee vanhoja asiakkaita, en usko että vieläkään voi tehdä uusia sopimuksia noiden kanssa.

Muistaakseni noiden Oiva sopparien hinnat oli/on jotenkin näin:
1.7.22 - 1.10.22 12c/kWh
1.10.22 - 1.1.23 30c/kWh
1.1.23 - 1.4.23 30c/kWh (ja tuohon nyt se 30 -> 20c alennus muutamaksi kuukaudeksi)

Aattelin kyllä vaihtaa pörssisähköön helmikuun puolivälissä (tyyliin jos OL3 näyttäisi valmistuvan vihdoin jne.) kun tuntuu tuo 20 senttiäkin kovalta hinnalta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.03.2017
Viestejä
1 082
Tästä on ollut ketjussa puhetta joten nyt virallinen kanta Helenin puolesta, joka käsittääkseni (ainakin puheiden mukaan) sisältää päälle puoli miljoonaa sähkösopimusliittymää joten ehkä heillä on tarkempi tieto kuin "random" nimimerkillä IT-alkan foorumilla:


"
Nettikeskusteluissa on myös esitetty, että määräaikaisesta sopimuksesta pääsisi eroon solmimalla samaan osoitteeseen uuden sopimuksen toisen henkilön nimissä – esimerkiksi puolison tai kämppiksen.

Kun Ylen toimittaja soitti asiakkaana sähköyhtiö Helenin asiakaspalveluun, yhtiöstä kerrottiin, että sopimuksissa on tosiaan tällainen porsaanreikä. Määräaikaisen sopimuksen voi katkaista, koska uusi sopimus korvaa vanhan sopimuksen.

Asiakaspalvelusta kerrottiin, ettei sähköyhtiöllä ole aikaa selvittää tapauksia. Helenillä on puoli miljoonaa sähköasiakasta, joten asia koskee potentiaalisesti suurta ihmisjoukkoa.

Helenin kuluttaja-asiakkaista vastaava johtaja Hanna Palenius sanoo kuitenkin, että sähkönmyyjät voivat pidättäytyä uuden sopimuksen tekemisestä sellaiseen kohteeseen, jossa on tehty sopimusrikkomus.

– Jos verkkoyhtiö on ilmoittanut kohteessa vallitsevasta sopimusrikkeestä, on myyjällä oikeus olla tekemättä sopimusta, mikäli se ei ole alueen toimitusvelvollinen yhtiö, Palenius sanoo.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan määräaikaiset sopimukset ovat molempia osapuolia sitovia, ja uuden sopimuksen tekeminen toisen päälle ei ole sopimusehtojen mukaista.

Sopimusrikkomuksen kulut voivat tulla kalliiksi sähköyhtiöstä riippuen.

Esimerkiksi Fortumilta sanotaan, että sopimusrikkomuksesta tulee asiakkaalle sadan euron sopimussakko ja muut kustannukset sopimuksen ennenaikaisesta päättämisestä. Nämä muut kustannukset voivat olla useita satoja tai jopa useita tuhansia euroja, koska ne saattavat sisältää koko jäljellä olevan sopimuskauden arvioitua sähkönkulutusta vastaavan hinnan.

Myös Vattenfall, Väre ja KSS Energia kertovat Ylelle, että sopimusrikkomuksesta vaaditaan asiakkaalta joko sakkoa tai korvauksia kuluista tai molempia. Ilmatar kieltäytyi kommentoimasta asiaa.

"
2.1.2023 alkoi vattenfallin 29snt/kwh ”opiskelijatarjous” 24kk määräajalla. Tämän uutisen luettuani kyseinen määräaikainen loppui yllättäen ja äkillisesti 12.1.2023 ja vaimon pörssisähkösopimus astui tänään voimaan.

Jännityksellä odotan että tuleeko ukaasia sopimusrikkeestä, mutta enhän minä voi estää vaimoa ottamasta sähkösopimusta ja niin edelleen.
 
Liittynyt
08.04.2017
Viestejä
1 298
2.1.2023 alkoi vattenfallin 29snt/kwh ”opiskelijatarjous” 24kk määräajalla. Tämän uutisen luettuani kyseinen määräaikainen loppui yllättäen ja äkillisesti 12.1.2023 ja vaimon pörssisähkösopimus astui tänään voimaan.

Jännityksellä odotan että tuleeko ukaasia sopimusrikkeestä, mutta enhän minä voi estää vaimoa ottamasta sähkösopimusta ja niin edelleen.
Vaimosi ei ole sopimussuhteessa Vattenfallin kanssa ja sinä et voi sille mitään, jos vaimosi tekee uuden sopimuksen. Kenelle siis Vattenfallin pitäisi lähettää sopimussakko. Mielenkiinnolla odotan, jos tästä tulee jotain oikeusjuttuja.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 163
Vaimosi ei ole sopimussuhteessa Vattenfallin kanssa ja sinä et voi sille mitään, jos vaimosi tekee uuden sopimuksen. Kenelle siis Vattenfallin pitäisi lähettää sopimussakko. Mielenkiinnolla odotan, jos tästä tulee jotain oikeusjuttuja.
Näin. Toiset uskovat ja jakavat näitä pelotteluja joiden tarkoitus on saada lainkuuliaiset kansalaiset pitämään kiinni sopimuksista ja toiset taas osaavat ajatella itse :)
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 437
Näin. Toiset uskovat ja jakavat näitä pelotteluja joiden tarkoitus on saada lainkuuliaiset kansalaiset pitämään kiinni sopimuksista ja toiset taas osaavat ajatella itse :)
Keinoja tehdä asiakkaan elämä hankalaksi on, mutta haluavatko sähköyhtiöt niitä käyttää. Todennäköisesti häpeävät itsekin 30 c/kWh määräaikaisia sopimuksiaan ja antavat olla.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 944
Näin. Toiset uskovat ja jakavat näitä pelotteluja joiden tarkoitus on saada lainkuuliaiset kansalaiset pitämään kiinni sopimuksista ja toiset taas osaavat ajatella itse :)
Mitä enemmän samaa mallia porukka käyttää, sitä varmemmin sähköyhtiöitä alkaa kiinnostaa. Eli vaikka pelottelua niin osin kannattaa ainakin miettiä hetki ja tehdä vasta sitten. Ei tule tehtyä typeriä siirtoja.

Monella pariskunnalla tuntuu olevan siirto toisen nimissä ja sähkö toisen. Toki ymmärrettävää jos varsinaisesti yhteisiä rahoja ei ole niin tuolla saa molemmat oman laskunsa. Ainakaan itse en lähtisi tällaisessa tilanteessa kokeilemaan määräaikaisen katkaisua siirtämällä toisen nimiin. Halutessaan myyjän on aika helppo puuttua jos siirto pysyy koko ajan saman henkilön nimissä / on ollut hetkeä aikaisemmin näin.
Eikä sama sukunimi sekään välttämättä ole läpinäkyvin.

Toki varsinkin avoparilla molemmat sopparit samaan aikaan vaihtaen riski on olematon jos sitä on ollenkaan. Kaverinkin kanssa voi vaihtaa päittäin, toimii varmasti mutta kokonaan oma lukunsa on, haluaako / uskaltaako moisen riskin ottaa. Ja monta muuta variaatiota. Eli kuten alussa, mieti ensin ja tee vasta sitten niin riski minimoituu.
 
Liittynyt
06.03.2017
Viestejä
1 082
Mitä enemmän samaa mallia porukka käyttää, sitä varmemmin sähköyhtiöitä alkaa kiinnostaa. Eli vaikka pelottelua niin osin kannattaa ainakin miettiä hetki ja tehdä vasta sitten. Ei tule tehtyä typeriä siirtoja.

Monella pariskunnalla tuntuu olevan siirto toisen nimissä ja sähkö toisen. Toki ymmärrettävää jos varsinaisesti yhteisiä rahoja ei ole niin tuolla saa molemmat oman laskunsa. Ainakaan itse en lähtisi tällaisessa tilanteessa kokeilemaan määräaikaisen katkaisua siirtämällä toisen nimiin. Halutessaan myyjän on aika helppo puuttua jos siirto pysyy koko ajan saman henkilön nimissä / on ollut hetkeä aikaisemmin näin.
Eikä sama sukunimi sekään välttämättä ole läpinäkyvin.

Toki varsinkin avoparilla molemmat sopparit samaan aikaan vaihtaen riski on olematon jos sitä on ollenkaan. Kaverinkin kanssa voi vaihtaa päittäin, toimii varmasti mutta kokonaan oma lukunsa on, haluaako / uskaltaako moisen riskin ottaa. Ja monta muuta variaatiota. Eli kuten alussa, mieti ensin ja tee vasta sitten niin riski minimoituu.
Niin se riski on, että maksat sopimussakon jos purat sopimuksen itse ja vaihdat liittymän tai puoliso ottaa liittymän ja sopimussakko tulee jos tulee.

Minusta pienempi riski saada sopimussakko jälkimmäisessä kuin ensimmäisessä skenaariossa.
 
Liittynyt
01.01.2022
Viestejä
11
Sähkön siirto ja siirtolasku siirtyy automaattisesti sen henkilön nimiin, joka tekee sähkönostosopimuksen. Ne kulkee samaa tahtia.

Lisäksi, jos "kikkailee" määräaikaisista sopimuksista eroon on sopimusrikkomus. Asiaa ei ole vaikeaa todistaa, kun samat henkilöt asuu kiinteisössä edelleen. Lähinnä petos. Tämä lievä petos on vaatinut jonkin verran suunnitelua. On puhuttu että mitä tehdä että saataisiin sähköä halvemmalla ja miten päästäisiin sitovasta määräaikaisesta sopimuksesta eroon.
Epätodennäköistä että sähköyhtiöt alkaisi tutkimaan asiaa. Mitä tappiota heille tulee tästä petoksesta, laitetaan yhtiön asiakkaiden maksettavaksi.
 
Liittynyt
15.01.2023
Viestejä
1
Meillä on omakotitalossa sähköliittymä vaimon nimissä ja itse sähkö minun nimissä. Laskuissa myös siirrossa vaimon nimi ja sähkössä minun nimi. Eli eivät kulje samaa tahtia.
 
Liittynyt
13.10.2018
Viestejä
81
Sähkön siirto ja siirtolasku siirtyy automaattisesti sen henkilön nimiin, joka tekee sähkönostosopimuksen. Ne kulkee samaa tahtia.

Lisäksi, jos "kikkailee" määräaikaisista sopimuksista eroon on sopimusrikkomus. Asiaa ei ole vaikeaa todistaa, kun samat henkilöt asuu kiinteisössä edelleen. Lähinnä petos. Tämä lievä petos on vaatinut jonkin verran suunnitelua. On puhuttu että mitä tehdä että saataisiin sähköä halvemmalla ja miten päästäisiin sitovasta määräaikaisesta sopimuksesta eroon.
Epätodennäköistä että sähköyhtiöt alkaisi tutkimaan asiaa. Mitä tappiota heille tulee tästä petoksesta, laitetaan yhtiön asiakkaiden maksettavaksi.
Ei siirry. Siirto- ja energiasopimukset voivat aivan hyvin olla eri henkilöiden nimissä, tai vaikka molemmat voidaan laskuttaa yhteisesti molempien nimellä tulevalla laskulla.

Ei vaadi yhtään mitään suunnittelua. Riittää että minä olen ottanut yhtiö A:lta 24 kk sopimuksen vuosi sitten, vaimo ei ole osallistunut sopimuksen tekoon mitenkään. Vaimo lähtee shoppailureissulle ja kauppakeskuksen käytävllä yhtiö B:n sopimusta tyrkyttävä sinnikäs feissari nykäisee vaimoa hihasta ja lirkuttelee vaimon allekirjoittamaan sopimuksen. Siinä voi yhtiö A ihan vapaasti alkaa selvittämään suunnitelmallista petosrikosta.

Tätä on ihan joidenkin yhtiöiden feissarit usuttaneet hyödyntämään. Moraalista voidaan olla montaa mieltä.
 

Gobi

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 707
Sähkön siirto ja siirtolasku siirtyy automaattisesti sen henkilön nimiin, joka tekee sähkönostosopimuksen. Ne kulkee samaa tahtia.

Lisäksi, jos "kikkailee" määräaikaisista sopimuksista eroon on sopimusrikkomus. Asiaa ei ole vaikeaa todistaa, kun samat henkilöt asuu kiinteisössä edelleen. Lähinnä petos. Tämä lievä petos on vaatinut jonkin verran suunnitelua. On puhuttu että mitä tehdä että saataisiin sähköä halvemmalla ja miten päästäisiin sitovasta määräaikaisesta sopimuksesta eroon.
Epätodennäköistä että sähköyhtiöt alkaisi tutkimaan asiaa. Mitä tappiota heille tulee tästä petoksesta, laitetaan yhtiön asiakkaiden maksettavaksi.
Jotain rajaa nyt näihin kommentteihin, et ole tainnut paljoa soppareita tehdä? Kuten sanoit, millä ne yhtiöt sen todistaa että on tarkoituksella lähdetty vaihtamaan halvemman sopimuksen perässä? Ja mitä tappiota tarkalleen yhtiölle tuosta tulee?

Kysymys Parikkalan Valosta, onko ihmiset saaneet tehtyä viime viikkoina sinne sopparia ja millä hinnalla ovat tuota 6kk tarjonneet? Sukulaiselle pitäisi vaihtaa toistaiseksi voimassa oleva ~40c/kWh soppari pois johonkin pätkämalliseen, kesällä sitten kilpailuttaisi uuden.
 
Liittynyt
01.01.2022
Viestejä
11
Googlettamalla koitin selvittää tuota logiikkaa miten menee. Ainut mitä löysin oli tuo että kulkevat samaa tahtia. Tässä on joku käytäntö, jota en tunne. Mietin että tuo että kulkevat samaa tahtia on ainut mahdollisuus. Nimittäen, miten voi ostaa sähköä ilman, että maksaa myös siirrosta. Sähköähän ei voi ilmoja pitkin ostaa, mikä näemmä on kuitenkin mahdollista.
Lisäksi mitä jos toinen osapuoli jättää siirron maksamatta?
Joku selitys näihin käytäntöihin toki on olemassa.
 

Gobi

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 707
Googlettamalla koitin selvittää tuota logiikkaa miten menee. Ainut mitä löysin oli tuo että kulkevat samaa tahtia. Tässä on joku käytäntö, jota en tunne. Mietin että tuo että kulkevat samaa tahtia on ainut mahdollisuus. Nimittäen, miten voi ostaa sähköä ilman, että maksaa myös siirrosta. Sähköähän ei voi ilmoja pitkin ostaa, mikä näemmä on kuitenkin mahdollista.
Lisäksi mitä jos toinen osapuoli jättää siirron maksamatta?
Joku selitys näihin käytäntöihin toki on olemassa.
Ei ole käytäntöä, se riippuu siitä missä satut asumaan. Se määrää siirtoyhtiön, joskus tuo sama yhtiö myös myy sitä sähköä = siirto ja myynti tulee samalle laskulle. Ihan simppeli asia joka selviää jossain vaiheessa kaikille jotka asuntoa hankkii.
 
Liittynyt
01.01.2022
Viestejä
11
Koittakaa keskittyä asiaan, ei henkilöihin, kuten palstan säännöt edellyttää keskustelua käytävän. Näemmä paljon pitkäänkin kirjoittaneita jotka ei tätä sääntöä tunne, tai siitä välitä.
Kiitos
Ei ole ollenkaan olennaista montako sähkösopimusta olen tehnyt, ja mitä muuta olen, tai en ole.
 
  • Tykkää
Reactions: Sid

Gobi

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 707
Koittakaa keskittyä asiaan, ei henkilöihin, kuten palstan säännöt edellyttää keskustelua käytävän. Näemmä paljon pitkäänkin kirjoittaneita jotka ei tätä sääntöä tunne, tai siitä välitä.
Kiitos
Ei ole ollenkaan olennaista montako sähkösopimusta olen tehnyt, ja mitä muuta olen, tai en ole.
Jos minua nyt tarkoitat, niin turha pahastua, poikkisanoja tulet tällä foorumilla kohtaamaan. Ne ei ole henkilöön kohdistuvia, vaan ihan normaalia keskustelua. Se kysymys sopimusten teosta oli ihan aiheellinen ja yleistietoa, jonka omaksuu kun asioita nyt vaan tekee ja elämää elää. Googlen tiedoilla saat elämän aika solmuun jos alat sieltä joka asiaa hakemaan.

Laitetaas vielä tuo kyssäri erikseen tähän: Kysymys Parikkalan Valosta, onko ihmiset saaneet tehtyä viime viikkoina sinne sopparia ja millä hinnalla ovat tuota 6kk tarjonneet? Sukulaiselle pitäisi vaihtaa toistaiseksi voimassa oleva ~40c/kWh soppari pois johonkin pätkämalliseen, kesällä sitten kilpailuttaisi uuden.
 
Liittynyt
13.08.2018
Viestejä
112
Sähkön siirto ja siirtolasku siirtyy automaattisesti sen henkilön nimiin, joka tekee sähkönostosopimuksen. Ne kulkee samaa tahtia.
Ei siirry. Siirto- ja energiasopimukset voivat aivan hyvin olla eri henkilöiden nimissä, tai vaikka molemmat voidaan laskuttaa yhteisesti molempien nimellä tulevalla laskulla.
Aiemmin oli tosiaan mahdollista pitää myynti- ja siirtosopimukset eri henkilöiden nimissä, mutta tämä muuttui viime vuonna. Nykyään ne kulkevat samaa tahtia, mutta vanhoja sopimuksia ei lähdetty korjailemaan. Seuraavan kerran kun tekee uuden myyntisopimuksen, siirtosopimus tulee siirtymään samalla henkilölle tai henkilöille.
 

Gobi

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 707
Aiemmin oli tosiaan mahdollista pitää myynti- ja siirtosopimukset eri henkilöiden nimissä, mutta tämä muuttui viime vuonna. Nykyään ne kulkevat samaa tahtia, mutta vanhoja sopimuksia ei lähdetty korjailemaan. Seuraavan kerran kun tekee uuden myyntisopimuksen, siirtosopimus tulee siirtymään samalla henkilölle tai henkilöille.
Missä tuosta on ihan virallinen tieto, itselle ihan uusi asia vaikka oletin nyt olleeni ajan tasalla näissä asioissa? Ainakin sähköyhtiöiden sivuilla on eri tieto (saattaa olla päivittämättä):

Fortum

Miksi on kaksi sopimusta: sähkö- ja sähkönsiirtosopimus?
Suomessa sähkön myynti ja sähkönsiirto ovat erotettu toisistaan lailla. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että useimmat meistä saavat kaksi sähköön liittyvää sopimusta, sähkösopimuksen ja sähkönsiirtosopimuksen.

Helen

Miksi saan kaksi sähkölaskua?
Sähkön siirto ja sähkön myynti on eriytetty toisistaan. Paikallinen verkkoyhtiösi vastaa sähkön siirrosta ja laskuttaa siitä omalla laskullaan ja valitsemasi sähkön myyjä lähettää oman laskunsa myydyn sähkön osalta.

Väre

Mistä sähkön hinta muodostuu?
Sähkön hinta muodostuu kolmesta komponentista: käytettävästä sähköstä eli sähköenergiasta (n. 40% kokonaissähkölaskusta), sähkön siirrosta (n. 30% kokonaissähkölaskusta) sekä veroista (n. 30% kokonaissähkölaskusta). Sähköenergian osuuden voit kilpailuttaa ja ostaa haluamaltasi sähkönmyyntiyhtiöltä. Voit tutustua Väreen sopimusvaihtoehtoihin Tuotteet ja palvelut -alasivulla. Sähkön siirron osuuden veloittaa paikallinen jakeluverkkoyhtiösi.

Edit: Eihän nuo kerro kuin tuon eriytyksen siirrossa ja myynnissä, itse sopimuksen tekijästä ei mitään. Eli ei validia tietoa tähän kyssäriin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.08.2018
Viestejä
112
Edit: Eihän nuo kerro kuin tuon eriytyksen siirrossa ja myynnissä, itse sopimuksen tekijästä ei mitään. Eli ei validia tietoa tähän kyssäriin.
Just näin, sopimukset ovat edelleen erillisiä. Verkkoyhtiö ei kuitenkaan enää voi päättää kenen nimiin verkkosopimus tehdään, vaan Datahub päättää sen osan verkkoyhtiön puolesta. Tämä lienee kuvattu Datahubin liiketoimintaprosesseissa.
 

Gobi

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 707
Just näin, sopimukset ovat edelleen erillisiä. Verkkoyhtiö ei kuitenkaan enää voi päättää kenen nimiin verkkosopimus tehdään, vaan Datahub päättää sen osan verkkoyhtiön puolesta. Tämä lienee kuvattu Datahubin liiketoimintaprosesseissa.
Ok, eli se muutos on vain näennäinen ja koskee Datahubin sisäistä tietokantaa. Mikähän mahtaa olla syynä tuohon, oiottu vaan koodauksessa.. :)
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
113
Pitää muistaa että liittymäsopimus on erillinen ja se voi olla eri henkilön nimissä entä siirtosopimus ja myyntisopimus (esim vuokranantajan nimissä liittymäsoppari ja muut vuokralaisen). Siirtosopimuksille tulee asiakkaaksi se henkilö / yritys jonka nimissä on energianmyyntisoppari tehty. Sopimukset kulkevat datahubin kautta ja ne on oltava samalla hetulla, jotta tietojen välitys siirto ja myyntiyhtiön kanssa onnistuisi.

Sitten tuohon määräaikaisen sopimuksen päättämiseen muuttoilmoituksella. Tuotahan harrastavat jo myyjätkin kun koittavat tehdä puolison nimelle sopparia vaikka sopimus olisi jo minun nimellä. Näitä saa viikottain perua jakeluverkonhaltijana, kun asiakkaan 5snt määräaikaisen sopimuksen tilalle on tulossa puolison nimissä 30snt sopimuksia.
 
Liittynyt
06.03.2017
Viestejä
1 082
Pitää muistaa että liittymäsopimus on erillinen ja se voi olla eri henkilön nimissä entä siirtosopimus ja myyntisopimus (esim vuokranantajan nimissä liittymäsoppari ja muut vuokralaisen). Siirtosopimuksille tulee asiakkaaksi se henkilö / yritys jonka nimissä on energianmyyntisoppari tehty. Sopimukset kulkevat datahubin kautta ja ne on oltava samalla hetulla, jotta tietojen välitys siirto ja myyntiyhtiön kanssa onnistuisi.

Sitten tuohon määräaikaisen sopimuksen päättämiseen muuttoilmoituksella. Tuotahan harrastavat jo myyjätkin kun koittavat tehdä puolison nimelle sopparia vaikka sopimus olisi jo minun nimellä. Näitä saa viikottain perua jakeluverkonhaltijana, kun asiakkaan 5snt määräaikaisen sopimuksen tilalle on tulossa puolison nimissä 30snt sopimuksia.
Ylen uutisessa oli ettei liittymän vaihtoa voi estää, mikäli myyjä on toimitusvelvollinen sähkönmyyjä.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
113
Ylen uutisessa oli ettei liittymän vaihtoa voi estää, mikäli myyjä on toimitusvelvollinen sähkönmyyjä.
Liittymä pysyy sen henkilön nimissä joka omistaa kiinteistön. Sen voi siirtää ainoastaan kauppakirjalla. Liittymä on eri asia entä sähkönkäyttöpaikka. Sähkönkäyttöpaikkoja voi olla useita yhden liittymän alla ja sopimukset tehdään aina käyttöpaikoille.
 
Liittynyt
28.12.2019
Viestejä
2 948
sopimukset tehdään aina käyttöpaikoille.
Juuri tästä syystä näiden "laitetaan puolison nimiin" -kikkailujen ei pitäisi olla määräaikaisten sopimusten purkamisessa edes mahdollista. Ja näin sen tulisi mennäkin.
 
Liittynyt
30.11.2020
Viestejä
14
Onko kukaan ehtinyt onnistuneesti irtaantua Enefitin määräaikaisesta sopparista? Niistähän ei pitänyt mitään sanktiota tulla (heidän omien sanojen mukaan). Ainakin niistä viime syksyn aikana sovituista.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 903
Juuri tästä syystä näiden "laitetaan puolison nimiin" -kikkailujen ei pitäisi olla määräaikaisten sopimusten purkamisessa edes mahdollista. Ja näin sen tulisi mennäkin.
En tiedä miksi tästä on vieläkin keskustelua, mutta myyntiyhtiöillä ei ole aikaa tarkistella kuka missäkin asunnossa on vuokralla tai tavoitella vanhojen sopimusten tekijöitä kuten artikkelissakin mainittiin. Tästä syystä kuka tahansa voi tehdä uuden sopimuksen mihin tahansa käyttöpaikkaan, jopa ilkivaltatarkoituksessa tai vahingossa. Tässäkin ketjussa joku tainnut joutua uhriksi jos muistan oikein. Tuossa menettää määräaikaisen sopimuksen ja joutuu ottamaan uuden, joka on halvempi tai kalliimpi.
 
Liittynyt
28.12.2019
Viestejä
2 948
Tästä syystä kuka tahansa voi tehdä uuden sopimuksen mihin tahansa käyttöpaikkaan, jopa ilkivaltatarkoituksessa tai vahingossa. Tässäkin ketjussa joku tainnut joutua uhriksi jos muistan oikein. Tuossa menettää määräaikaisen sopimuksen ja joutuu ottamaan uuden, joka on halvempi tai kalliimpi.
Paskapuhetta tuo, että menettäisi sopparinsa jonkun häirikön takia. Totta kai siitä aiheutuu ylimääräistä vaivaa ja säätöä, mutta kunhan asia havaitaan niin varmasti saadaan korjattua ja mahdolliset kulut hyvitettyä petoksen uhrille.
 
Liittynyt
29.06.2017
Viestejä
897
Odotusteni mukaisesti pörssisähkösopimus tulee olemaan selvästi edullisin sopimusmuoto sopimuksista, joita syksyllä oli tarjolla. Meillä pörssisähkön keskihinta lämmityskaudella 1.10.2022 - 15.1.2023 vanhassa sähkölämmitteisessä hirsitalossa on vähäisellä optimoinnilla ollut 18,33 snt/kWh. Hintatrendi on laskeva, sillä ennusteet povaavat lähiviikoiksi lauhaa säätä. Olkiluoto 3 käynnistynee jälleen helmikuun alussa, joten sekin painaa pörssihintaa alaspäin. Tällä hetkellä pörssin 28 vuorokauden keskihinta on 10,05 snt/kWh (meillä vähäisestä optimoinnista johtuen yllättäen 10,44 snt/kWh). Sähkötuki tullee maaliskuussa automaattisesti, vaikka emme sitä oikeastaan tarvitsisikaan.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 294
Tuli peruttua heleniltä se 6kk fiksusähkö, jolloin palautui se kesällä tarjottu 28c soppari voimaan, jossa on 50/200e irtisanomissakko.
Unohdin sitten sen 1h30min jonottamisen jälkeen kysyä miten pitkä irtisanomisaika tossa 28c sopparissa nyt sit mahtaa olla, ja sopimusehdoissa sitä ei ole mainuttu, joten aattelin kysyä sattuisiko joku täällä tietämään?

Idena pitää toi 28c soppari nyt pakkasten ajan ja sen jälkeen pörssisähköön.
 
Liittynyt
06.01.2019
Viestejä
7
Tuli peruttua heleniltä se 6kk fiksusähkö, jolloin palautui se kesällä tarjottu 28c soppari voimaan, jossa on 50/200e irtisanomissakko.
Unohdin sitten sen 1h30min jonottamisen jälkeen kysyä miten pitkä irtisanomisaika tossa 28c sopparissa nyt sit mahtaa olla, ja sopimusehdoissa sitä ei ole mainuttu, joten aattelin kysyä sattuisiko joku täällä tietämään?

Idena pitää toi 28c soppari nyt pakkasten ajan ja sen jälkeen pörssisähköön.
Sama kuvio itsellä, lokakuusta vaihtui Helenin 2v määräaikaiseen hinnalla 27.6 ct/kWh, ja tammikuun alusta vaihdoin sopimuksen tuohon Fiksusähköön. Viime maanantaina päätin kuitenkin ottaa pörssisähkön, ja se tuli voimaan heti seuraavasta päivästä lähtien, eli nyt kohta viikko menty pörssisähköllä. Sopimussakko lisätään seuraavaan sähkölaskuun
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 294
Sama kuvio itsellä, lokakuusta vaihtui Helenin 2v määräaikaiseen hinnalla 27.6 ct/kWh, ja tammikuun alusta vaihdoin sopimuksen tuohon Fiksusähköön. Viime maanantaina päätin kuitenkin ottaa pörssisähkön, ja se tuli voimaan heti seuraavasta päivästä lähtien, eli nyt kohta viikko menty pörssisähköllä. Sopimussakko lisätään seuraavaan sähkölaskuun
Okei, eli siis kun sen irtisanoo niin siinä ei ole mitään irtisanomisaikaa vaan se loppui heti?

Minkähän helvetin takia mulla ton fiksusähkön perumisen jälkeen hintana näkyy 27.6ct/kwh nyt vaikka se runsaan 28c sopparin alv alennettu hinta piti olla 25.5c, jota se jo ennen näyttikin :rolleyes:

Vittu kun tonne helenille ei viittis soittaa, ensin menee puol tuntia että pääsee jonottamaan kun ei ota uusia puheluita ja sit kun pääsee niin menee aina yli tunti että vastataan, tänään meni puolitoista tuntia...


Näkeekö kukaan mitään tilannetta että noi pörssin hinnat enää tän talven aikana menis niihin kauhulukemiin?
Mitä kaikkea se vaatisi tapahtuvan?

Pohdin josko olis itekkin vaan heti irtisanonut ton ja suoraan pörssin pariin...
 
Liittynyt
06.01.2019
Viestejä
7
Okei, eli siis kun sen irtisanoo niin siinä ei ole mitään irtisanomisaikaa vaan se loppui heti?

Minkähän helvetin takia mulla ton fiksusähkön perumisen jälkeen hintana näkyy 27.6ct/kwh nyt vaikka se runsaan 28c sopparin alv alennettu hinta piti olla 25.5c, jota se jo ennen näyttikin :rolleyes:

Vittu kun tonne helenille ei viittis soittaa, ensin menee puol tuntia että pääsee jonottamaan kun ei ota uusia puheluita ja sit kun pääsee niin menee aina yli tunti että vastataan, tänään meni puolitoista tuntia...
Joo, heti soittoa seuraavasta päivästä se pörssisähkö tuli voimaan. Mullakin toi appi muistaakseni hetken näytti ihan väärää hintaa, mutta nyt sinnekin ilmestynyt että on pörssisähkö
 
Liittynyt
29.12.2017
Viestejä
769
Näkeekö kukaan mitään tilannetta että noi pörssin hinnat enää tän talven aikana menis niihin kauhulukemiin?
Voihan ne nousta. Jokainen päivä jonka olet pörssisähköllä kuitenkin tallettaa rahaa sun pankkiin tuota tilannetta varten. Viimeisen parin viikon ajalta olet maksanut luokkaa 15-25s/kwh ylimääräistä jokaisesta kilowatista.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 294
Voihan ne nousta. Jokainen päivä jonka olet pörssisähköllä kuitenkin tallettaa rahaa sun pankkiin tuota tilannetta varten. Viimeisen parin viikon ajalta olet maksanut luokkaa 15-25s/kwh ylimääräistä jokaisesta kilowatista.
Tota just itekkin mietin, että jos nyt esim on luvattu seuraavat viikot hyvää sähkösäätä niin jos sit helmikuussa sattuis nousemaan niin tolla säästöllä sitä sit maksais...
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 649
OL3 kaynnistyminen ei ole kiveen kirjoitettu ja helmikuussakin voi olla ihan hyvia pakkasia. Joten kukapa sita voisi ennustaa mita porssisahkon hinta tulee olemaan.
 
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 674
Voihan ne nousta. Jokainen päivä jonka olet pörssisähköllä kuitenkin tallettaa rahaa sun pankkiin tuota tilannetta varten. Viimeisen parin viikon ajalta olet maksanut luokkaa 15-25s/kwh ylimääräistä jokaisesta kilowatista.
Epätodennäköistä sanoisin, ellei tammikuussa vielä jysähdä kunnon pakkaset. Enskuussa OL3 ja Ringhals4 takasin tuotantoon semmonen 2700MW sieltä lisää sähköä.
 

Shiraus

Tukijäsen
Liittynyt
27.11.2019
Viestejä
473
Väreellä näyttäisi olevan tarjolla 1.4.2023 alkaen 2 vuoden määräaikainen Välkky-sopimus hintaan 15,97 snt/kWh +/- kulutusvaikutus, koodilla VALKKYETU. Kuukausimaksu 3,53 e/kk. Hinnat alv 10%.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
1 395
Joulukuun pörssisähkötoteuma itsellä oli ~26s/kwh, sisältäen hieman optimointia lämpimän veden osalta halvimmille pörssisähkön tunneille (ja ulkoporealtaan ylläpitolämpö, ettei jäädy puhki). Joulukuussahan oli ne todella kalliit alkuviikot ja sitten taas melko halvat loppuviikot joulun ajalta eteenpäin. Samalla oli todella kylmiä jaksoja. Joten itse ainakin odotan, että joulukuun perusteella tammi-maaliskuun todennäköinen toteuma on samaa n. 25s/kwh luokkaa, tai toivottavasti halvempi, mutta toisaalta voi olla kalliimpikin.

Kuitenkin joulukuun pörssisähkön perusteella ei ole järkeä ottaa edes noita nyt hyviltä kuulostavia 25snt/kwh määräaikaisia vastaan. Vaikka niistä voisikin päästä kikkailemalla eroon.
 
Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
2 029
Väreellä näyttäisi olevan tarjolla 1.4.2023 alkaen 2 vuoden määräaikainen Välkky-sopimus hintaan 15,97 snt/kWh +/- kulutusvaikutus, koodilla VALKKYETU. Kuukausimaksu 3,53 e/kk. Hinnat alv 10%.
Ei kuulosta kovin välkyltä sopimukselta. Siis kuluttajan kannalta. Kirsikkana kakun päällä tuo alkamisajankohta. Röyhkeää melkeinpä. Kyllähän joku näihin sortuu kun tarpeeksi lipevät myyntimiehet päästetään irti...
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
243 620
Viestejä
4 254 043
Jäsenet
71 346
Uusin jäsen
Sigmeoni

Hinta.fi

Ylös Bottom