• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Sähköenergian tuotanto, taustatekijät, hintatason määräytyminen, yms yleinen keskustelu aiheesta

Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 382
no kyllä täällä landella (noin 40km turusta) viimeks mulle tuli 10m3 pihaan tuotuna 500€ viimekesänä.. eli 50e kuutio, uusimaa on uusimaa jo ihan asuntojen hinnassa...
Ihan kuitillinen hinta? Aika halvalta kuulostaa näin sodan alkamisen jälkeiseksi hinnaksi.

Edit: nojoo sekapuu asia erikseen.
 
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
695
Ihan kuitillinen hinta? Aika halvalta kuulostaa näin sodan alkamisen jälkeiseksi hinnaksi.

Edit: nojoo sekapuu asia erikseen.
maalla kuskausmatkatkin lyhyempiä.. puuta joka nurkka täys.. ja yrittäjiä riittää. toisin ku erottajalla...
edit ja ko ostat tutulta (tutulta siinä määrin et ennenkin ostellu, ei sukulainen tms) kuorman ettei sen tarttee sitä alkaa säkittää tai muuten kopeloimaan ni hinta sen mukainen
 

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 778
Ihan kuitillinen hinta? Aika halvalta kuulostaa näin sodan alkamisen jälkeiseksi hinnaksi.
Etelän hinnasta puolet pois on ihan normaali vähä kauempana. Itse maksoin viimeksi 55€ PINOmotti koivusta. Jotkut tekee bisnestä ja ajaa rekalla klapeja etelään ja myy tuplahinnalla. Turverekkoja luulisi olevan myynnissä sopuhintaan.
 
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
695
Ihan kuitillinen hinta? Aika halvalta kuulostaa näin sodan alkamisen jälkeiseksi hinnaksi.

Edit: nojoo sekapuu asia erikseen.
ja lisätään ny se viellä et joo sota nosti täälläkin hintaa.. 35€m3 ollu halvin sekaklapista ko maksanu aijemmin
edit vahnassa osoitteessa kaasin ite omat puuni ja pilkoin.. työn hintaa en laskenu mutta otin sen tekemisenä ja kuntoiluna
 
Liittynyt
14.07.2022
Viestejä
312
OK-pörssisähköläiset:
DIY-settiä Youtubesta selanneena;
Miten olisi kottikärryllinen täynnä hiekkaa (100-150 kg) ja ihan joku simppeli sähkövastus siihen?
Päälle nukkumaan mennessä, ja aamulla on hyvä lämpövarasto kalliita tunteja varten?
Kottikärryn metallikuuppahan johtaa hyvin lämpöä ja tuulettimella voi tarvittaessa avittaa. Jokin tynnyri kävisi myös.
Jonkin suuntaa-antavan laskun löysin jonka mukaan 130 kg hiekkaa lämmitettynä 140 astetta ympäristöä lämpimämmäksi varastoisi noin 4,44 kWh.
Ihan kreisi ajatus?
Kyllähän tuo on sinänsä toimivaksi todettu periaate ja joku suomalaisfirma testaili hiekkavarastoa isossakin mittakaavassa. Googlaamalla "massavaraaja" löytää ihan valmiita tuotteitakin, joissa käytetään hiekan sijasta tiiltä. Kuitenkin on otettava huomioon, että jos pirtissä on ilmalämpöpumppu, niin käytännössä korvaat sen käyttöä suoralla sähköllä. Suora sähköhän tuottaa 1 kWh sähköllä 1 kWh lämpöä ja ILP 2-3-kertaisen määrän, joten hintaeron pitäisi kai olla 2-3x, jotta päästäisiin edes +/-0-tulokseen. Oma kysymyksensä on tietysti viritelmän vaarallisuus ja mahdollisten kanssaeläjien mielipiteet sen ulkonäöstä.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 305
No kyllä tuossa on koko talo putkista lähtien jo pitänyt rempata. Siinä samalla hyvin on voitunut tehdä energiaremppaa lisäeristystä, ILP jne jne.
Putket on voitu asentaa vaikka 70-80 vaihteessa, ei silloin ollut energiaremppa vielä välttämätön. Euroja (markkoja) oli tuolloin, mutta kaikilla ei enää muuhun riittänyt
lapsien elättämisen lisäksi,kohtaloita on monia.
No edelleen yksittäisiä tunteja ei pidä pörssisähkössä tuijottaa vaan sitä maksettua keskihintaa. Jos vaihtelut ahdistaa kuten sinua ilmeisesti ahdistaa, niin ottaa sen kiinteän sopparin. Ihmettelin vaan miksi hinnoittelu poikkeaa totutusta. Syy voi olla esim. vienti ulkomaille. Edelleen sähköä sai viime vuonnakin 6,66snt/kWh hinnalla.
Ei minua ahdista mikään, voin oikein mukavasti (koputtaa puuta). Pidän vaan vastuuttomana kansantalouden kannalta asia katsoen. Enrgiayhtiöiden rahastamista
Ukrainan ja Venäjäjän sodan varjolla ja hallituksen toimettomuuden sen sallien.
Tuulivoimakin sitä inertiaa tuoda verkkoon kuten Kanadass tehdään.
Tää oli mulle uusi tieto, onko lähdettä tolle? Luulen, että @rock olisi asiasta maininnut, vai enkö ole vaan huomannut

Sitten olisi pitänyt jo aiemmin tehdä rempat tai sitten purkaa. Kuten muutkin on sanoneet, niin ei mene niissä rintamamiestaloissakaan tuollaisia määriä sähköä.
Turhaan tästä väännetään, katsele rintamamiestalo foorumeilta, jos kiinnostaa.

Kyllä meni sullakin ihan pieleen arvaukset, joten turha irvailla. Noinkohan saa edes satasella tuotuna pihaan, jos nyt puhutaan vaikka Uudenmaan alueesta. Monet myyjät pyytää selvästi yli 100€. Polttopuun hinta pomppasi melkoisesti sodan alkamisen jälkeen.
Esim yhden myyjän hinnasto Uudeltamaalta toimitettuna:

minimitoimitus 3 irtokuutiota
kolmen heittokuution kuorma 400€
neljän heittokuution kuorma 500€
kuuden heittokuution kuorma 700€
kahdeksan heittokuution kuorma 900€
Kymmenen heittokuution kuorma 1100€
Mulla on tapana katsella niitä halvimpia hintoja ja ostaa kun saa sopivan hinnan. Taitaa olla vuosi pari kun viimeksi katselin (silloin 45-60€/heitto.m3). Ei niitä tosiaan Kehä 3 sisältä kannata ostaa.
Mutta 100-varmasti lähempänä kuin Stubbin arvio 22€/5m3 voi siitä hyväntahtoisesti kuittailla. Ei oo eurot Stubbilla niin tiukassa, että pitäis puilla lämmittää.
 
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
695
huoltoasemien pikku pussukoiden klapien hintaa en voi käsittää, meneekö ne muka kaupaksi? mitäköhän yks sellanen pussukka ois vertautettuna pörssisähkön hintaan? toki ymmärrän et kaikki ei voi varastoida kuutio tolkulla tai ees yhtä, mutta musta siinä on jo ristoa kans et käytetään si hyväksi niitä jotka ei voi enempiä ostaa kerralla.
äkkiseltään joku kaasuhellakin tulis halvemmaks, siinä si keitää vaikka lunta kokoajan.
sähkön kulutus muutenkin ny on ihan omasta ajatusmailmasta ja mukavuuden halusta kii. toisaalla ketjussa väännetään et sivutolkulla et puhelimen laturin pitää olla yper nopeita, toisaalla et sähköauto pitää saada ladattua vähintään 150kw masiinasta heti.. ja sit o ketju jossa sähkö ei sais maksaa mitään, ja ko miinuksella vedetään överit ja lämmitetään torppaa ikkunat auki.
vi
 

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 778
Kuitenkin on otettava huomioon, että jos pirtissä on ilmalämpöpumppu, niin käytännössä korvaat sen käyttöä suoralla sähköllä. Suora sähköhän tuottaa 1 kWh sähköllä 1 kWh lämpöä ja ILP 2-3-kertaisen määrän, joten hintaeron pitäisi kai olla 2-3x, jotta päästäisiin edes +/-0-tulokseen.
Tuohan se on, että jos on lämpöpumppu, ei oikein kannata muulla lämmittää. Kovimmilla pakkasilla toki on pakko, kun useimmissa pumpuissa teho loppuu.

huoltoasemien pikku pussukoiden klapien hintaa en voi käsittää, meneekö ne muka kaupaksi? mitäköhän yks sellanen pussukka ois vertautettuna pörssisähkön hintaan? toki ymmärrän et kaikki ei voi varastoida kuutio tolkulla tai ees yhtä, mutta musta siinä on jo ristoa kans et käytetään si hyväksi niitä jotka ei voi enempiä ostaa kerralla.
Ei ne ole lämmittämiseen, vaan tunnelmatakkapuita. Viinilasin ääressä perjantai-iltana hempeillen.
 
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
695
Tuohan se on, että jos on lämpöpumppu, ei oikein kannata muulla lämmittää. Kovimmilla pakkasilla toki on pakko, kun useimmissa pumpuissa teho loppuu.



Ei ne ole lämmittämiseen, vaan tunnelmatakkapuita. Viinilasin ääressä perjantai-iltana hempeillen.
tätä ei monet tajua. ko pumppu myyty niin hyvänä, -20 niin lähes kaikki jo kuluttavat enempi kuin tuottavat ja jopa rasittaa pumppua enempi
edit: mutta niillä kaikilla ole ees vältis si sitä vara lämmitystä enää siihen laittaa tyköön
 

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 778
tätä ei monet tajua. ko pumppu myyty niin hyvänä, -20 niin lähes kaikki jo kuluttavat enempi kuin tuottavat ja jopa rasittaa pumppua enempi
edit: mutta niillä kaikilla ole ees vältis si sitä vara lämmitystä enää siihen laittaa tyköön
-20 ei ole mikään ongelma nykypumpuille R32 kylmäaineella. Vilpit hyytyvät kyllä siinä -20 paikkeilla ja vastukset jysähtävät päälle ja sähkönkulutus harppaa uusille sfääreille.
 
Liittynyt
23.04.2023
Viestejä
32
Kyllähän tuo on sinänsä toimivaksi todettu periaate ja joku suomalaisfirma testaili hiekkavarastoa isossakin mittakaavassa. Googlaamalla "massavaraaja" löytää ihan valmiita tuotteitakin, joissa käytetään hiekan sijasta tiiltä. Kuitenkin on otettava huomioon, että jos pirtissä on ilmalämpöpumppu, niin käytännössä korvaat sen käyttöä suoralla sähköllä. Suora sähköhän tuottaa 1 kWh sähköllä 1 kWh lämpöä ja ILP 2-3-kertaisen määrän, joten hintaeron pitäisi kai olla 2-3x, jotta päästäisiin edes +/-0-tulokseen. Oma kysymyksensä on tietysti viritelmän vaarallisuus ja mahdollisten kanssaeläjien mielipiteet sen ulkonäöstä.
Jep, ajattelinkin vain tasoittamaan noita sikahintoja, katselin niin kuuluisana perjantaina 5.1. sai kuitenkin n. 20c/kWh yöllä sähköä. Voihan sitä varaajaa lämmittää myös esimerkiksi kaasu-/valopetroolilämmittimellä...
 
Liittynyt
15.02.2021
Viestejä
1 162
Tota paritaloyhtiön maksukiistaa öljystä en huomannut, mutta tosiaan noita vanhoja taloja meillä riittää.
Oli jätetty pois YLEn versiosta jutusta.

Kannattaa nyt huomata että tämä ei tarkoita voimaloiden alasajoja. Siellä ei vaan tehdä sähköalan huoltotöitä jne. noina ulosmarssipäivinä. Ydinturvallisuuteen tällä ei ole vaikutusta.
Tähän asti ilmoitetut lakon vaikutukset:

Kulutus:
Kemia Chemicals 1: -108MW
Outokumpu Tornio: -146 - 266MW

Jämsänkoski: -120MW (huolto, ei lakko)


Tuotanto:
Vuosaari B: 480MW
Haapaniemi: 95MW
Salmisaari: 65MW
Alholmens Kraft: 240MW


Vuorokauden aikana tuulivoiman tuotanto vaihtelee kuitenkin 3500-6000 MW, joten luulisi vaikuttavan hintaa noin iso vaihtelu. Vuorokauden aikana hinta vaihtelee alle sentin. Tuotantohuippu osuu yölle, jolloin on vähiten kulutusta, joten senkin takia luulisi yöllä painavan hinnan alas. Aamun & illan hintapiikkejä ei myöskään ole.



Kyllä tuollainen tuulivoiman vaihtelu kuten huomenna on yleensä vaikuttanut hintaan, nyt näköjään ei.
Huomenna FI-SE1 linjojen kautta säätövoimaa mahtuu läpi riittävästi.

Toinen asia mitä olen miettinyt, ovatko kaikki lämpöakut tyhjiä nyt ja ensimmäinen sähkärunsas päivä menee niiden lataamiselle?
 

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 778
Jep, ajattelinkin vain tasoittamaan noita sikahintoja, katselin niin kuuluisana perjantaina 5.1. sai kuitenkin n. 20c/kWh yöllä sähköä. Voihan sitä varaajaa lämmittää myös esimerkiksi kaasu-/valopetroolilämmittimellä...
Fossiilia peliin vaan kun kylmenee. Propaani vastaa joku 13snt/kwh ja polttoöljy alle 10snt sähkön hintaa, kun sähkövero ja siirtomaksu vähennetään pois
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 823
Ei mene normi talossa 6000 kWh/kk.
Pahinnillaan jopa enemmän hetkellisesti . Ei tietenkään sinun hyvin? eristetyssä talossasi. Sen kuuman veden kulutuskin vaihtelee.
Mulla menee hetkellisesti 12 240 kWh/kk, kun kulutus käy pääsulakkeiden rajalla (17kW). Silti energiakulutus ei ole ikinä ylitänyt 3000 kWh/kk.

Missään normaalissa talossa ei mene 6000 kWh/kk. Normaaliksi taloksi lasken alle 150 m2 kokoisen tönön, jossa on ikkunoissa ja ovissa edes jonkinlaiset tiivisteet eikä lämmitetä pihalaattoja, varastohallia, navettaa, valskaavaa poreallasta ja/tai kasvihuonetta.

6000 kWh/kk on tarkoittanut aiempina vuosina vähintään 500€ sähkölaskua kaikestaan, todennäköisesti muutaman satasen enemmän. Yksikään köyhyysrajalla oleva ei tuollaista kulutusta kestä. Ei siis liioitella. 3000 kWh vielä uskon huonosti eristetyssä mummolassa kuluvan sähköä, en tuplaa siitä.

Jostain uutisesta bongasin, että reipas 700MW olisi voimatuotantoa pois lakon takia. Onneksi keli lauhtuu. Edit: @Shajk ehti ensin.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 382
OK-pörssisähköläiset:
DIY-settiä Youtubesta selanneena;
Miten olisi kottikärryllinen täynnä hiekkaa (100-150 kg) ja ihan joku simppeli sähkövastus siihen?
Päälle nukkumaan mennessä, ja aamulla on hyvä lämpövarasto kalliita tunteja varten?
Kottikärryn metallikuuppahan johtaa hyvin lämpöä ja tuulettimella voi tarvittaessa avittaa. Jokin tynnyri kävisi myös.
Jonkin suuntaa-antavan laskun löysin jonka mukaan 130 kg hiekkaa lämmitettynä 140 astetta ympäristöä lämpimämmäksi varastoisi noin 4,44 kWh.
Ihan kreisi ajatus?
Ihan hullu ajatus. 4.44kWh on todella vähän, jos ei puhuta nyt jostain nollaenergiatalosta. Palovammat, ym riskit melkoiset, jos lämmität 140c ympäristö lämpimmäksi eli 160c.

Putket on voitu asentaa vaikka 70-80 vaihteessa, ei silloin ollut energiaremppa vielä välttämätön. Euroja (markkoja) oli tuolloin, mutta kaikilla ei enää muuhun riittänyt
lapsien elättämisen lisäksi,kohtaloita on monia.
No edelleen pitää sitä taloa vuosikymmenien aikana rempata, ei voi olettaa vaan asuvansa siellä. Tuon ikäiset putket on jo uudestaan remppaus iässä..

Tää oli mulle uusi tieto, onko lähdettä tolle? Luulen, että @rock olisi asiasta maininnut, vai enkö ole vaan huomannut
No minäkin olen tästä jo tässä keskustelussa maininnut enkä ole ainut. Ihan googlella löytyy, eikä ole edes uusi juttu, vaikka tästä: Can Synthetic Inertia from Wind Power Stabilize Grids?

Turhaan tästä väännetään, katsele rintamamiestalo foorumeilta, jos kiinnostaa.
Ei tarvitse katsella kun tiedän ihmisiä jotka asuu sellaisessa.

Mulla on tapana katsella niitä halvimpia hintoja ja ostaa kun saa sopivan hinnan. Taitaa olla vuosi pari kun viimeksi katselin (silloin 45-60€/heitto.m3). Ei niitä tosiaan Kehä 3 sisältä kannata ostaa.
Mutta 100-varmasti lähempänä kuin Stubbin arvio 22€/5m3 voi siitä hyväntahtoisesti kuittailla. Ei oo eurot Stubbilla niin tiukassa, että pitäis puilla lämmittää.
Ihan pihalla olit itsekin, joten turha siellä huudella. Jos tilaat jostain kauempaa niin kuljetus maksaa noin pienelle (6 i-m³) määrällä suhteessa todella paljon.

tätä ei monet tajua. ko pumppu myyty niin hyvänä, -20 niin lähes kaikki jo kuluttavat enempi kuin tuottavat ja jopa rasittaa pumppua enempi
edit: mutta niillä kaikilla ole ees vältis si sitä vara lämmitystä enää siihen laittaa tyköön
Kaikki kunnon pumput on nykyisin -20c vielä 2 cop, jotkut vielä -30 on 2 cop.
 

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 778
Jostain uutisesta bongasin, että reipas 700MW olisi voimatuotantoa pois lakon takia. Onneksi keli lauhtuu.
Varmasti yli 1000MW on pois lakkoilevasta teollisuudesta, liikenteestä ja muusta ja tuulivoima tuottaa 5000-6000MW. Jos hinta silti raketoi, niin silloin kysyntä ja tarjonta kohtaa jotenkin oudosti. Paniikkipomppu tulee luultavasti keskiviikkona oli mikä oli. Pitäähän se jostain rahaa saada.

Katotaan keskiviikkona Fingridin sivuilta kulutusta ja tuotantoa ja katsotaan miten kysyntä ja tarjonta kohtaa, vai onko vedätyksen makua ilmassa.
 
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
695
Kaikki kunnon pumput on nykyisin -20c vielä 2 cop, jotkut vielä -30 on 2 cop.
nykyisin.. mutta monet pumput ovat paljon vanhempia. ei kaikki vaihda pumppuja ku kännyjä/autoja. ne on niin kauvan paikoillaan ko toimivat
edit: ja veikkaisin et kalliimmat pääsee sinne. monet ostaa myös halpoja tietämättä/ymmärtämättä cop arvoja, ko myyjä oli niin kiva(slime).. eniten näissä kaikessa vituttaa se ku heikkoosasia vedätetään rahankiilto silmissä
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 382
nykyisin.. mutta monet pumput ovat paljon vanhempia. ei kaikki vaihda pumppuja ku kännyjä/autoja. ne on niin kauvan paikoillaan ko toimivat
edit: ja veikkaisin et kalliimmat pääsee sinne. monet ostaa myös halpoja tietämättä/ymmärtämättä cop arvoja, ko myyjä oli niin kiva(slime).. eniten näissä kaikessa vituttaa se ku heikkoosasia vedätetään rahankiilto silmissä
VTT testeissä oli tuollaisia pumppuja jo ainakin 2018. Varmaan niitä jo aiemminkin ollut saatavilla. No kuluttajalla on vapaus ja vastuu ottaa selvää ennen ostamista. Muuten sieltä kaupasta saa mukaansa melkein mitä vaan (oli sitten ostamassa suunnilleen mitä vaan). Se ei tietenkää ole hyvä, että hyväuskoisi vedätetään, mutta monet myyjät nyt vaan myyvät kunhan saavat myytyä..
 

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 778
Ihan pihalla olit itsekin, joten turha siellä huudella. Jos tilaat jostain kauempaa niin kuljetus maksaa noin pienelle (6 i-m³) määrällä suhteessa todella paljon.
Ei niitä mistää "motti.fi" tilata, vaan kylänmiehiltä. Kuitilla tai ilman pihaan tuotuna traktorikuorma. Viimeksi oli koivua 400€ 10 irtomottia.
 
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
695
VTT testeissä oli tuollaisia pumppuja jo ainakin 2018. Varmaan niitä jo aiemminkin ollut saatavilla. No kuluttajalla on vapaus ja vastuu ottaa selvää ennen ostamista. Muuten sieltä kaupasta saa mukaansa melkein mitä vaan (oli sitten ostamassa suunnilleen mitä vaan). Se ei tietenkää ole hyvä, että hyväuskoisi vedätetään, mutta monet myyjät nyt vaan myyvät kunhan saavat myytyä..
mun eka ilppi täällä osotteessa on laitettu 2016 ja viellä kehrää, itseasiassa uudempi meen just vaihtoon ku meni jo paskaksi. ja ton vanhan cop on sen vertaa huono et automatio pysäyttää sen jos -20. mutta laittaa tuuletukselle jos olkkari lämpee tarpeeks eli takka päällä.. mutta mä katsonkin et oon valventuneempi ja osaan hiukan automatiota.. ei se 80wee mamma osaa
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 382
mun eka ilppi täällä osotteessa on laitettu 2016 ja viellä kehrää, itseasiassa uudempi meen just vaihtoon ku meni jo paskaksi. ja ton vanhan cop on sen vertaa huono et automatio pysäyttää sen jos -20. mutta laittaa tuuletukselle jos olkkari lämpee tarpeeks eli takka päällä.. mutta mä katsonkin et oon valventuneempi ja osaan hiukan automatiota.. ei se 80wee mamma osaa
Tuo hajoaminen on jo yksi syy miksi pysyä erossa niistä halvoista. Jos sillä ILP on pääsääntöisesti tarkoitus lämmitys hoitaa, niin kannattaa panostaa vähän enemmän, että saa sellainen pakkasellakin hyvällä hyötysuhteella toimivan. Parempi hyötysuhde kuitenkin aika nopeasti maksaa itsensä takaisin, jos ei puhuta mistään uudesta matala-energiatalosta.
 
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
695
Tuo hajoaminen on jo yksi syy miksi pysyä erossa niistä halvoista. Jos sillä ILP on pääsääntöisesti tarkoitus lämmitys hoitaa, niin kannattaa panostaa vähän enemmän, että saa sellainen pakkasellakin hyvällä hyötysuhteella toimivan. Parempi hyötysuhde kuitenkin aika nopeasti maksaa itsensä takaisin, jos ei puhuta mistään uudesta matala-energiatalosta.
totta.. mutta mä oon kans pihi ja asentelen ne ite :rolleyes: halvimman kautta aina.. toi vanha makso mulle 600€ ja viel pihisee 8 vuoden jälkeen, toka oli sama hinta mut lopetti 6 vuoden jälkeen.
edit mut samalla hiukan pois puhut siitä sun ekasta et nyt cop arvot on parempia... kalliimman joskus miekka ja kirves viel puhisee talon nurkalla ja sen cop ei enää oo sitä, kestäny toki pitempään ehkä
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 382
totta.. mutta mä oon kans pihi ja asentelen ne ite :rolleyes: halvimman kautta aina.. toi vanha makso mulle 600€ ja viel pihisee 8 vuoden jälkeen, toka oli sama hinta mut lopetti 6 vuoden jälkeen.
No jos itse asentaa niin sitten asia erikseen. Virallisestihan nuo kylmäasennukset on luvanvaraisia.
 
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
695
No jos itse asentaa niin sitten asia erikseen. Virallisestihan nuo kylmäasennukset on luvanvaraisia.
on toki, vaikka et laitteissa oo joutunu kylmäineiden kanssa tekekemisiin vuosikymmeniin ko ne olleet jo sisällä.. ainoastaan tekemään tyhjiön putkistoon.. ja si ne vapauttamaan. ja kylmä aineluvatkin pystyy saamaan jos on halua ;) kuin myös ne sähköluvat... mutta se ei ollu pointti.. vaan se et kaikki ei niitä arvoja tiiä ja osaa niitä aatella. tällä forumilla toki enemmistöllä ees jotain tietoa asioista, mutta mä koitankin tuua sitä kansan keskeisempää tietoa mukaan joka ei oo niin hyvää, ja paljonko enempi ne kärsii vähän kaikesta.
pelkästään sähkön hintatason määräytymiseen vaadin et kaikki stanan puhelinmyynnit lopetettava.. ei valveutunettomat ja ikä ihmiset niitä tajua, ne menee niideen kivojen myyjien(slime) mukaan.
toki on et jotkut si saavat halpaa ko hyväuskoset maksaa kalliita hintoja. mutta paras ois et kaikille samalla hintaa.. pieni porkkana niille jotka si osaavat ja tietävät kuinka optimoida. mutta riistot pois
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 382
on toki, vaikka et laitteissa oo joutunu kylmäineiden kanssa tekekemisiin vuosikymmeniin ko ne olleet jo sisällä.. ainoastaan tekemään tyhjiön putkistoon.. ja si ne vapauttamaan. ja kylmä aineluvatkin pystyy saamaan jos on halua ;) kuin myös ne sähköluvat... mutta se ei ollu pointti.. vaan se et kaikki ei niitä arvoja tiiä ja osaa niitä aatella. tällä forumilla toki enemmistöllä ees jotain tietoa asioista, mutta mä koitankin tuua sitä kansan keskeisempää tietoa mukaan joka ei oo niin hyvää, ja paljonko enempi ne kärsii vähän kaikesta.
pelkästään sähkön hintatason määräytymiseen vaadin et kaikki stanan puhelinmyynnit lopetettava.. ei valveutunettomat ja ikä ihmiset niitä tajua, ne menee niideen kivojen myyjien(slime) mukaan.
toki on et jotkut si saavat halpaa ko hyväuskoset maksaa kalliita hintoja. mutta paras ois et kaikille samalla hintaa.. pieni porkkana niille jotka si osaavat ja tietävät kuinka optimoida. mutta riistot pois
Puhelinmyynnit yleensäkkin kaikille vanhemmille ihmisille ym. pitäisi kyllä kieltää. Ei täällä vapaata kilpailua voi oikein alkaa rajoittamaan niin, että kaikille olisi sama hinta. Ihan sama se on kaikissa, puhelinliittymissäkin osa maksaa melko kovia hintoja kun eivät kilpailuta.
 
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
695
väittäisin et noi iltapaskojen otsikot ja pelottelut + härskit puh myyjät on suurin syy nykyiseen monen sähköhinnan ahdinkoon.. eli laitetaan ne iltapaskat sinne samaan kieltoon puh myyjien kanssa.
moni toki voinee katsoa itseään kans peiliin miksei autttanut jotain vanhempaa sukulaistaan ko oli tarve.. toki nähny täälläkin forumilla montakin et koittikin auttaaa
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 305
Ihan hullu ajatus. 4.44kWh on todella vähän, jos ei puhuta nyt jostain nollaenergiatalosta. Palovammat, ym riskit melkoiset, jos lämmität 140c ympäristö lämpimmäksi eli 160c.



No edelleen pitää sitä taloa vuosikymmenien aikana rempata, ei voi olettaa vaan asuvansa siellä. Tuon ikäiset putket on jo uudestaan remppaus iässä..



No minäkin olen tästä jo tässä keskustelussa maininnut enkä ole ainut. Ihan googlella löytyy, eikä ole edes uusi juttu, vaikka tästä: Can Synthetic Inertia from Wind Power Stabilize Grids?



Ei tarvitse katsella kun tiedän ihmisiä jotka asuu sellaisessa.
Ihan pihalla olit itsekin, joten turha siellä huudella. Jos tilaat jostain kauempaa niin kuljetus maksaa noin pienelle (6 i-m³) määrällä suhteessa todella paljon.
[/QUOTE]
Piti oikein tarkistaa löysin Uudellamaalla hinnat 65€ ja 70€ => ei pahasti pielessä. Noilla klapikauppiailla on 6m3 kippiperäkärryt joten ei se kuljetus nyt hiin hirveitä maksa

No edelleen pitää sitä taloa vuosikymmenien aikana rempata, ei voi olettaa vaan asuvansa siellä. Tuon ikäiset putket on jo uudestaan remppaus iässä..
Toikin on niin putkista ja vedenlaadusta kiinni.
No minäkin olen tästä jo tässä keskustelussa maininnut enkä ole ainut. Ihan googlella löytyy, eikä ole edes uusi juttu, vaikka tästä: Can Synthetic Inertia from Wind Power Stabilize Grids?
Mä löysin
"Tuulivoiman integrointi taajuusmuuttajien avulla verkkoon on mahdollinen tuotantotapa. Tämä olisi järkevää alueilla, joissa tuulivoiman odotetaan tuottavan merkittävän osuuden sähköstä. Akuilla voidaan myös tuottaa synteettistä inertiaa järjestelmään."

Ilmeisesti toi ei ole kaupallisesti kannattavaa @rock osaisi varmaan paremmin arvioida löytyykö halukkuutta noihin sijoittaa.

Ei tarvitse katsella kun tiedän ihmisiä jotka asuu sellaisessa.
No ehkä meillä on sitten erilaiset kokemukset, on noita mullekin joitakin tullut vastaan vuosien saatossa.
Pikahaulla
"-Vertailun vuoksi. Minulla on vanha rintamamiestalo lämmitettävää noin 150m2 ja puolilämmintä noin 50m2. Seinät sahanpurueristettä noin 100mm. Kokonaisenergian kulutus noin 40 000kwh vuodessa. "

Kulutustottumukset voivat vaihdella, toisissa on seinät täynnä sahanpurua toiset taas vajaana. Lämmintä vettä käytetään erimääriä, kaksilasiset ikkunat jne...
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 382
Toikin on niin putkista ja vedenlaadusta kiinni.
Ei niiden kupariputkien käyttöikä ihan mahdoton ole, kyllä ne on vaihtokunnossa tuossa iässä tai ainakin pitää olla varautunut siihen.

Mä löysin
"Tuulivoiman integrointi taajuusmuuttajien avulla verkkoon on mahdollinen tuotantotapa. Tämä olisi järkevää alueilla, joissa tuulivoiman odotetaan tuottavan merkittävän osuuden sähköstä. Akuilla voidaan myös tuottaa synteettistä inertiaa järjestelmään."

Ilmeisesti toi ei ole kaupallisesti kannattavaa @rock osaisi varmaan paremmin arvioida löytyykö halukkuutta noihin sijoittaa.
Ilmeisesti Kanadassa on kannattavaa kun siellä ovat ottaneet käyttöön.

No ehkä meillä on sitten erilaiset kokemukset, on noita mullekin joitakin tullut vastaan vuosien saatossa.
Pikahaulla
"-Vertailun vuoksi. Minulla on vanha rintamamiestalo lämmitettävää noin 150m2 ja puolilämmintä noin 50m2. Seinät sahanpurueristettä noin 100mm. Kokonaisenergian kulutus noin 40 000kwh vuodessa. "
Tuo on 16v vanha viesti ja neliöitä 200m2 yhteensä lämmitettävä. Ei ole mikään köyhän asunto ole ollut koskaan. Kyllähän sitä joillakin menee 150 000kWh: Lasse rakensi kotipihalle oman voimalan – nyt hän nauttii ilmaisesta sähköstä. Ei se silti siitä mitenkään normaalia tee. Eikä varsinkaan yhteiskunnan pitä alkaa tuollaista tukemaan.

Kulutustottumukset voivat vaihdella, toisissa on seinät täynnä sahanpurua toiset taas vajaana. Lämmintä vettä käytetään erimääriä, kaksilasiset ikkunat jne...
Jos on harakanpesä niin tekee jotain asialle tai sitten muuttaa muualle. Ei ole mikään perusoikeus käyttää tolkuttomasti sähköä, jos ei ole varaa sitä maksaa.
 

rock

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
688
Tähän asti ilmoitetut lakon vaikutukset:

Kulutus:
Kemia Chemicals 1: -108MW
Outokumpu Tornio: -146 - 266MW

Jämsänkoski: -120MW (huolto, ei lakko)

Tuotanto:
Vuosaari B: 480MW
Haapaniemi: 95MW
Salmisaari: 65MW
Alholmens Kraft: 240MW
Pahoittelut, itse siis vastasin lähinnä koskien ydinvoimaloita. Oli ihan selvää että näitä pienempiä laitoksia kylläkin joudutaan pitämään kiinni, toisaalta niiden alasajot/ylösajot eivät teknisesti ole mikään ongelmia. Helenin kaukolämpöakut ainakin ovat keskiviikon jälkeen tyhjänä, saa nähdä riittääkö lämpöä verkkoon.
 
Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
926
Joo, pellettilämmitys olikin jossain vaiheessa kovassa nosteessa, mutta into hiipui. Nykyisellä klapilämmitykselläkin voitaisiin päästä paljon parempaan lopputulokseen, jos poltettaisiin vain kuivaa puuta riittävällä hapella eikä käytettäisi tulisijaa jätteenpolttolaitoksena, eli tavallaan asennekysymys - niissä maitopurkeissa/roskissa ei ole niin paljon energiaa, että ne kannattaisi polttaa rahallisessa mielessä.
Ei se puukaan taida pelletiksi tehtaalla ilman energiaa=päästöjä muuttua.
Sitten se millaista puuta siellä pesässä polttaa on taas oma keskustelunsa. Ilmeisesti vain koivu (ilman tuohia) kelpaa polttopuuksi hyvän energiatiheyden puolesta.
Minulle taas on ihan sama vaikka siellä palaa terijoensalva, kunhan se takka lämpeää. Olettaen, että puista ei ole mitään tarvinut oman vaivan lisäksi maksamaan.
Jotta tässä nyt puhuttais sähköstäkin, niin ennuste kyllä näyttäis ihan hyvää tuulta muutamaksi päivää, eli ilman paniikkia ja laitosvikoja ei kyllä sähkönhinnan pitäisi mitenkään raketoida lakoista huolimatta.
 

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 778
Jotenkin hämärä muistikuva, että pelletti oli hyvässä nosteessa, mutta VAPO kahmi monopolin itselleen, päivitti hinnat kohilleen ja noste hiipui. Sitten alettiin tuoda pellettiä venäjältä ja sattuneista syistä ei tuoda enää. Pelletin varaan en paljoa laskisi, vaikka sinällään kätevä energianlähde olisikin. Minäkin katselin pellettitakkaa sillä silmällä joskus 10v sitten.

Pihasta kaadettua Terijoen salavaa on poltettu koko alkutalvi. Nyt loppu ja muuta sitten mitä pinosta löytyy.

Jotta tässä nyt puhuttais sähköstäkin, niin ennuste kyllä näyttäis ihan hyvää tuulta muutamaksi päivää, eli ilman paniikkia ja laitosvikoja ei kyllä sähkönhinnan pitäisi mitenkään raketoida lakoista huolimatta.
Ei se tuule kuin keskiviikkona. Viikon loppua kohti hyytyy. Viikonloppuna kylmenee taas. Markkinan epävarmuus pompauttaa hintaa kyllä. Luulen näin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.01.2023
Viestejä
2 162
Ei se tuule kuin keskiviikkona. Viikon loppua kohti hyytyy. Viikonloppuna kylmenee taas. Markkinan epävarmuus pompauttaa hintaa kyllä. Luulen näin.
Myös perjantaina nousee tuulituotanto, sen lisäksi lauantaina näyttää tuulevan myös ihan mukavasti ja sitten taas maanantaina.
 
Liittynyt
29.06.2017
Viestejä
897
Itse en kyllä käyttäisi tulisijan käytöstä terminä sähkökulutuksen optimointi. Et sinä siinä mitään sähkönkäyttöä optimoi vaan korvaat sen muulla. Kerro sitten kun oikeasti alat optimoimaan niin, että saa halvoilla sähköillä lämmitettyä. Täällä ainakin on kiinnostusta, voin sitten soveltaa omaan kämppään. Kiitos samalla kun vahvistit ettei väittämäsi ole totta, eli optimoinnilla saavuttaa niitä halpoja hintoja.
Totta kai tulisijan käyttö voi olla sähkönkäytön optimointia: käytetään sähköä lämmitykseen silloin, kun se on halpaa ja jotain muuta, kun se on kallista. Sinä voit tietysti itse päättää, että et kutsu tällaista toimintaa "sähkön käytön optimoinniksi", mutta se ei muuta miksikään sitä tosiasiaa, että juuri siitä on kyse.
 
Liittynyt
20.10.2018
Viestejä
2 597
Toikin on niin putkista ja vedenlaadusta kiinni.
Silti putkien suositeltu tekninen käyttöikä on jotain 25-50 vuoden väliltä. Eli putkiremontti on ennemmin tai myöhemmin AINA vastassa. Ja sitä silmällä pitäen vähääkään taloudesta huolta pitävä varautuu ennakkoon. Ihan oma syy, jos asustelee 50 vuotta rintamamiestalossa varautumatta taloudellisesti remontteihin. Tuollainen huolimattomuus tuo sen putkiremontin lisäksi vesivahinkoremontinkin. Halvemmaksi tulisi säästellä remonttikassaa ja toteuttaa remontteja ennen kuin tekniset käyttöiät tulevat täyteen.

Jos rintamamiestalon kulutus on 6000kWh/kk joka talvi (tämä kulutus on kyllä täyttä potaskaa), niin köyhän olisi silti halvempi tehdä se lisäeristys-, ikkuna- ja lämpöpumppuinvestointi, kuin odottaa seuraavaa talvea ja taas samoja sähkölaskuja. Tuolla kulutuksella toi 10-20k remppa maksaa itsensä muutamassa vuodessa takaisin ja nostaa todennäköisesti asunnon arvoa lähes remonttiin upotetun rahan verran..

Toisaalta, jos omistaa tuollaisen täysin alkuperäiskuntoisen 40-50-luvun rintamamiestalon, niin järkevin vaihtoehto köyhälle lienee realisoida sijoitus tappiolla vaikka sitten yhden euron hintaan ja muuttaa muualle vaikka vuokralle (olettaen, että ne sähkölaskut ovat olleet oikeasti lähemmäs tonnia kuukausittain). Asuinkiinteistökin on lopulta sijoitus siinä missä muutkin sijoitukset.

Omakotitaloasujille pitäisi kyllä olla jokin pakollinen henkilökohtainen remonttirahasto vaatimuksena. Paha päivä tulee ennemmin tai myöhemmin vastaan. Pääasiassa taloyhtiöt keräävät tätä varten kassaan rahaa, mutta on kyllä leväperäisesti suomalaiset taloyhtiötkin välillä hoidettu.
 
Liittynyt
29.06.2017
Viestejä
897
Jotenkin hämärä muistikuva, että pelletti oli hyvässä nosteessa, mutta VAPO kahmi monopolin itselleen, päivitti hinnat kohilleen ja noste hiipui. Sitten alettiin tuoda pellettiä venäjältä ja sattuneista syistä ei tuoda enää. Pelletin varaan en paljoa laskisi, vaikka sinällään kätevä energianlähde olisikin. Minäkin katselin pellettitakkaa sillä silmällä joskus 10v sitten.

Pihasta kaadettua Terijoen salavaa on poltettu koko alkutalvi. Nyt loppu ja muuta sitten mitä pinosta löytyy.



Ei se tuule kuin keskiviikkona. Viikon loppua kohti hyytyy. Viikonloppuna kylmenee taas. Markkinan epävarmuus pompauttaa hintaa kyllä. Luulen näin.
Ei näy ainakaan vielä huomisissa hinnoissa.
 
Liittynyt
15.02.2021
Viestejä
1 162
Kiva olla väärässä tällä kertaa. Kysyntä ja tarjonta on täydellisesti tasapainottunut 6snt hintaan kuten tänäänkin.
Aamuyön halvat tunnit johtuu siitä että vientilinjat SE1 alueelle täyttyy. Sen jälkeen Ruotsin vesivoima säätää loput päivästä, niin kuin tänäänkin.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 305
Silti putkien suositeltu tekninen käyttöikä on jotain 25-50 vuoden väliltä. Eli putkiremontti on ennemmin tai myöhemmin AINA vastassa. Ja sitä silmällä pitäen vähääkään taloudesta huolta pitävä varautuu ennakkoon. Ihan oma syy, jos asustelee 50 vuotta rintamamiestalossa varautumatta taloudellisesti remontteihin. Tuollainen huolimattomuus tuo sen putkiremontin lisäksi vesivahinkoremontinkin. Halvemmaksi tulisi säästellä remonttikassaa ja toteuttaa remontteja ennen kuin tekniset käyttöiät tulevat täyteen.

Jos rintamamiestalon kulutus on 6000kWh/kk joka talvi (tämä kulutus on kyllä täyttä potaskaa), niin köyhän olisi silti halvempi tehdä se lisäeristys-, ikkuna- ja lämpöpumppuinvestointi, kuin odottaa seuraavaa talvea ja taas samoja sähkölaskuja. Tuolla kulutuksella toi 10-20k remppa maksaa itsensä muutamassa vuodessa takaisin ja nostaa todennäköisesti asunnon arvoa lähes remonttiin upotetun rahan verran..

Toisaalta, jos omistaa tuollaisen täysin alkuperäiskuntoisen 40-50-luvun rintamamiestalon, niin järkevin vaihtoehto köyhälle lienee realisoida sijoitus tappiolla vaikka sitten yhden euron hintaan ja muuttaa muualle vaikka vuokralle (olettaen, että ne sähkölaskut ovat olleet oikeasti lähemmäs tonnia kuukausittain). Asuinkiinteistökin on lopulta sijoitus siinä missä muutkin sijoitukset.

Omakotitaloasujille pitäisi kyllä olla jokin pakollinen henkilökohtainen remonttirahasto vaatimuksena. Paha päivä tulee ennemmin tai myöhemmin vastaan. Pääasiassa taloyhtiöt keräävät tätä varten kassaan rahaa, mutta on kyllä leväperäisesti suomalaiset taloyhtiötkin välillä hoidettu.
Toi kulutus vaihtelee, rintamamiestalon kunnon, sijainnin pohjoisen ja etelän välillä on iso ero lämpöastevuorokausissa, sen asukkaiden lukumäärän myötä lämpimän veden käytössäkin on iso erot. Sekä siitä kukan mitenkin paljon tuulettaa.
Minä esitin 35000kWh/vuosi ja jonain yksittäisenä kk voi mennä jopa ylikin ton 6000kWh/kk. sekä laitoin yhden linkin, jossa joku kertoi n. 40000kWh
vuosikulutuksestaan.

Muistelen, että olisit LVI alallla ja luultavasti nähnyt kuten minäkin putkien kunnon, kun niitä puretaan. Jossain kerrostalossa 50-vuotta vanhat vesijohtoputket ovat todella hyvässä kunnossa ja jossain jo 18-vuoden jälkeen vaihtokunnossa (valmistusvirhe). Sitten kun suhteutat veden virtaamia (kulutusvaikutus) OK-talo vs kerrostalo. Mutta väärä ketju, kommentoi halutessasi vaikka Omakotitaloketjuun.

Hyvätuloisen on helppoa sanoa vaihda asuntoa, moni köyhä pudottaa talonsa lämpöä saadakseen kulutuksen alemmas, mistä tää nyt alkoi jopa 4 asteeseen.
Ja jo 25000kWh kulutuskin on monelle esim. eläkeläiselle / lapsiperheelle paljon maksettavaksi, jos toimitusvelvollisella sähköllä lämmittää.
 
Viimeksi muokattu:

kaarlos

Virallinen JimmZ-boikotoija
Premium-jäsen
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
1 613
Omakotitaloasujille pitäisi kyllä olla jokin pakollinen henkilökohtainen remonttirahasto vaatimuksena. Paha päivä tulee ennemmin tai myöhemmin vastaan. Pääasiassa taloyhtiöt keräävät tätä varten kassaan rahaa, mutta on kyllä leväperäisesti suomalaiset taloyhtiötkin välillä hoidettu.
Olen kyllä eri mieltä, minusta tällaisten lisäbyrokratioiden rakentaminen yksityisille talonomistajille tulee yhteiskunnallisesti ihan helvetin kalliiksi koska tätä pitäisi jotenkin valvoa. Jos talon omistajana ajautuu rahavaikeuksiin niin talon voi myydä, ongelmat ovat kuitenkin vain ja ainoastaan omistajan ongelmia eikä muiden pitäisi asiaan joutua puuttumaan.

Itse en taloa omista, mutta jos omistaisin niin pitäisin mielummin oman varallisuuteni kiinni jossain hyvin tuottavassa sijoituksessa (pörssissä) josta tarvittaessa voi myydä osuuksia jos tarvitsee isomman kasan rahaa remontointiin. Jos joku pakottaisi pitämään kymmeniä tuhansia euroja täysin tuottamattomalla remonttitilillä niin aika kalliiksi tulisi.

Taloyhtiöissä ymmärrän tiukemmat rajoitteet koska ne ovat yhtiöitä ja hallitus on viime kädessä vastuussa yhtiön taloudesta sekä rakennuksen kunnosta. On hallituksen intresseissä pitää yhtiö hyvässä kunnossa.
 
Liittynyt
15.02.2021
Viestejä
1 162
Autojen kanssa sanomalehdissä välillä ilmoituksia että romuautoja haetaan pihalta pois ilmaiseksi. Talojen kanssa tilanne ei ole yhtä hyvä, maksaa hirveästi ennen kuin talosta pääsee eroon.
 

kaarlos

Virallinen JimmZ-boikotoija
Premium-jäsen
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
1 613
Autojen kanssa sanomalehdissä välillä ilmoituksia että romuautoja haetaan pihalta pois ilmaiseksi. Talojen kanssa tilanne ei ole yhtä hyvä, maksaa hirveästi ennen kuin talosta pääsee eroon.
Siksi onkin järkevää taloa tai asuntoa ostaessa miettiä että kuinka hyvä sijoitus se on, koska se on nimenomaan sijoitus katsoi asiaa miltä kannalta tahansa. Ostaja on vastuussa hamaan loppuun asti noista kämpistä kuten kuuluukin olla.

Pahimmassa tapauksessa ostat talon jostain skutsista ja saatat joutua purkamaan sen jos kukaan ei osta etkä halua jatkaa kiinteistöveron maksamista.
 

BNo1

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 145
Siksi onkin järkevää taloa tai asuntoa ostaessa miettiä että kuinka hyvä sijoitus se on, koska se on nimenomaan sijoitus katsoi asiaa miltä kannalta tahansa. Ostaja on vastuussa hamaan loppuun asti noista kämpistä kuten kuuluukin olla.

Pahimmassa tapauksessa ostat talon jostain skutsista ja saatat joutua purkamaan sen jos kukaan ei osta etkä halua jatkaa kiinteistöveron maksamista.
Olet selvästi ymmärtänyt väärin, talossa pitää pystyä asumaan äärimmäisen halvalla ja yhteiskunnan pitää maksaa tiet, auraukset, palvelut, joukkoliikenne, sähkölinjat, jne sinne jänkhälle. Ei voida olettaa että sieltä pitäisi muuttaa pois jos ei ole varaa asua korvessa koska silloin maaseutu autioituu ja ollaan köyhiä eikä ole varaa muuttoon.
 
Liittynyt
20.10.2018
Viestejä
2 597
Muistelen, että olisit LVI alallla ja luultavasti nähnyt kuten minäkin putkien kunnon, kun niitä puretaan. Jossain kerrostalossa 50-vuotta vanhat vesijohtoputket ovat todella hyvässä kunnossa ja jossain jo 18-vuoden jälkeen vaihtokunnossa (valmistusvirhe). Sitten kun suhteutat veden virtaamia (kulutusvaikutus) OK-talo vs kerrostalo. Mutta väärä ketju, kommentoi halutessasi vaikka Omakotitaloketjuun.
Energia-alalla. Pointti oli se, että omakotitaloasujan pitäisi pystyä vuosien varrella varautumaan pahan päivän varalle. Vaikka se putki kestäisi yli 100 vuottakin, niin todennäköisyys putkirikolle kasvaa vuosi vuodelta ja voi tulla yllättäenkin vastaan. Kaikkien tulisi tiedostaa, että talo vaatii ylläpitoa.
Olen kyllä eri mieltä, minusta tällaisten lisäbyrokratioiden rakentaminen yksityisille talonomistajille tulee yhteiskunnallisesti ihan helvetin kalliiksi koska tätä pitäisi jotenkin valvoa. Jos talon omistajana ajautuu rahavaikeuksiin niin talon voi myydä, ongelmat ovat kuitenkin vain ja ainoastaan omistajan ongelmia eikä muiden pitäisi asiaan joutua puuttumaan.

Itse en taloa omista, mutta jos omistaisin niin pitäisin mielummin oman varallisuuteni kiinni jossain hyvin tuottavassa sijoituksessa (pörssissä) josta tarvittaessa voi myydä osuuksia jos tarvitsee isomman kasan rahaa remontointiin. Jos joku pakottaisi pitämään kymmeniä tuhansia euroja täysin tuottamattomalla remonttitilillä niin aika kalliiksi tulisi.

Taloyhtiöissä ymmärrän tiukemmat rajoitteet koska ne ovat yhtiöitä ja hallitus on viime kädessä vastuussa yhtiön taloudesta sekä rakennuksen kunnosta. On hallituksen intresseissä pitää yhtiö hyvässä kunnossa.
Totta tämäkin! Ja tarkoitinkin lähinnä omakotitaloasujan itse hallitsemaa rahastotiliä, joka olisi kuin mikä tahansa muukin pankkien tarjoama säästörahasto, tietyin poikkeussäännöin. Esimerkiksi kiinteistön arvosta/ominaisuuksista riippuva vuosittainen säästövelvoite. Eli pääasia, että tarvittaessa olisi edes jotain sukan varressa pahan päivän varalta. Ja rahastotili tuli mainittua siksi, että rahastot yleisesti ovat parempia säästökohteita kuin tilillä makuuttaminen, mutta kunhan on joku paikka mihin säästää. Kylmäävää ja huolestuttavaa ajatella, että jollain omakotitalon omistajalla ei ole säästöjä, mutta tämäkin taitaa olla yleistä. Eli en ajatellut mitään suurempaa valtion keskitetysti hallinnoimaa rahastoa.
Autojen kanssa sanomalehdissä välillä ilmoituksia että romuautoja haetaan pihalta pois ilmaiseksi. Talojen kanssa tilanne ei ole yhtä hyvä, maksaa hirveästi ennen kuin talosta pääsee eroon.
Mielestäni pitäisi päästä hieman eroon siitä ajattelusta, että kiinteistöstä/asunnosta pitäisi saada "omat takaisin" tai edes joku alueen keskineliöhinnan mukainen arvo. Sellainen täysin alkuperäiskuntoinen 40-luvun rintamamiestalo umpeen kasvaneella tontilla saattaa hyvinkin olla arvoltaan lähellä nollaa. Mikäli asumisen kuukausikulut tuollaisessa on enemmän kuin vuokralla asuessa, niin mitä järkeä sellaisessa on asua jollei ole kiinnostusta pitää huolta siitä. Myyntiin vaikka eurolla, niin todennäköisyys ostajan löytymiselle kasvaa merkittävästi kuin ylioptimistisilla +100k€ hinnoilla.

EDIT: Isovanhempien talo oli aika pitkälti juurikin edellä mainitun tapainen: 40-luvulla rakennettu, umpihomeessa ja kellarissa kosteusvaurioita, sijaitsi 13km päässä korvessa pienehkön muuttotappiokunnan keskustasta. Välittäjä arvioi hinnaksi 45 000€. Ei mennyt reilussa vuodessa kaupaksi, eikä isovanhemmat olleet aluksi valmiita pudottamaan hintaa, vaikka talo ei aiheuttanut mitään muuta kuin käyttökustannuksia heidän taloudelle ja vuokralla asuminen olisi ollut halvempaa. Hinta pudotettiin lopulta 18 000€, niin johan löytyi kiinnostuneita jonoksi asti. Ja meni tuohon hintaan kaupaksi alle viikossa.
 
Viimeksi muokattu:

JLM

Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 766
Energia-alalla. Pointti oli se, että omakotitaloasujan pitäisi pystyä vuosien varrella varautumaan pahan päivän varalle. Vaikka se putki kestäisi yli 100 vuottakin, niin todennäköisyys putkirikolle kasvaa vuosi vuodelta ja voi tulla yllättäenkin vastaan. Kaikkien tulisi tiedostaa, että talo vaatii ylläpitoa.
Niinhän se on. Tuon takia itse pidän jatkuvasti kohtuullisen mittavaa hätärahastoa siltä varalta että jotain hajoaa, vaikkei talon iän, ratkaisujen yms. osalta ole odotettavissa mitään pakottavaa remontoitavaa. Talot vaativat ylläpitoa ja sitä tehdään sitten eri tavoilla - osa ylläpitää olemassa olevaa, osa tekee jotain perusparannuksia. Toki silläkin on rajansa mitä on mahdollista tehdä, jotain rintamamiestaloa ei saa millään keinolla yhtä energiatehokkaaksi kuin 2000-luvun taloa vaikka tekisi mitä. Ja moni rintamamiestalo on pilattu peruuttamattomasti sellaisilla perusparannuksilla, millä on rikottu rakennustyypin toiminnan kannalta olennaiset asiat. Se mihin ei varautumaan kovin hyvin ennalta on se, jos poliitikot päättävät vetää jonkun kierrepallon mikä yhtäkkiä nostaa kustannustasoa kovin radikaalisti tai heikentää kaluston kestävyyttä (kuten todennäköisesti tulee käymään EU:n vesidirektiivin seurauksena). Jos siihen haluaa varautua, niin ei kannata omistaa mitään ja olla joka hetki valmiina muuttamaan pois maasta.
 

BNo1

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 145
Mielestäni pitäisi päästä hieman eroon siitä ajattelusta, että kiinteistöstä/asunnosta pitäisi saada "omat takaisin" tai edes joku alueen keskineliöhinnan mukainen arvo. Sellainen täysin alkuperäiskuntoinen 40-luvun rintamamiestalo umpeen kasvaneella tontilla saattaa hyvinkin olla arvoltaan lähellä nollaa. Mikäli asumisen kuukausikulut tuollaisessa on enemmän kuin vuokralla asuessa, niin mitä järkeä sellaisessa on asua jollei ole kiinnostusta pitää huolta siitä. Myyntiin vaikka eurolla, niin todennäköisyys ostajan löytymiselle kasvaa merkittävästi kuin ylioptimistisilla +100k€ hinnoilla.
Uuh, isosti tämä. Tuntuu ettei porukalle edes riitä että saisi omat takaisin vaan pitää vielä tehdä rasvainen voitto siihen päälle vaikka käytännössä on ylläpito ja huolto laiminlyöty vuosien ajan, sitten jos on jotain tehty jotain siinnepäin itse ja mahdollisimman halvalla. Ostaja kun tulee katsomaan niin heti voi mielessään laskea että montako kymmentätuhatta saa heittää ostohinnan päälle että asunnosta saa asuttavan edellisten jäljiltä ja sitten alkaa itku kun kukaan ei halua enää tehdä töitä...eiku ostaa ylihintaisia asuntoja.
 

rock

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
688
Ja jo 25000kWh kulutuskin on monelle esim. eläkeläiselle / lapsiperheelle paljon maksettavaksi, jos toimitusvelvollisella sähköllä lämmittää.
Kenenkään OK-asujan (okei, kenenkään) ei pitäisi käyttää toimitusvelvollista sähköä kuin pakon edessä. Kerro nyt viimeinkin miksi jaksat pakottaa tätä kuin huonoa meemiä? Syyksi ei kelpaa että "näin on nyt vaan totuttu toimimaan vuosikymmenien ajan". Ei se OK-asuja, oli eläkeläinen tai ei, pidä valita myöskään kalleinta jäteyritystä, kalleinta nuohoojaa tai niin pois päin. Jos on sotkenut luottotietonsa niin totaalisesti ettei saa muuta kuin tv-sopimuksen niin ei pitäisi myöskään asua läpiseulassa ok-talossa.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 305
Kenenkään OK-asujan (okei, kenenkään) ei pitäisi käyttää toimitusvelvollista sähköä kuin pakon edessä. Kerro nyt viimeinkin miksi jaksat pakottaa tätä kuin huonoa meemiä? Syyksi ei kelpaa että "näin on nyt vaan totuttu toimimaan vuosikymmenien ajan". Ei se OK-asuja, oli eläkeläinen tai ei, pidä valita myöskään kalleinta jäteyritystä, kalleinta nuohoojaa tai niin pois päin. Jos on sotkenut luottotietonsa niin totaalisesti ettei saa muuta kuin tv-sopimuksen niin ei pitäisi myöskään asua läpiseulassa ok-talossa.
Kyllä se syyksi ilman muuta käy, koska sähköyhtiöt sitä tarjoavat sekä hyvin monet varsinkin vanhemmista henkilöistä edelleen käyttävät. Kuten jo kerran sulle suunnilleen totesin, on niin hel**tin helppoa sanoa, kun oma liksa on hyvä. Ei se köyhä sieltä mökistää kovin helposti voi muuttaa, jos edes haluakaan aina on pitkään asutusta kotipaikastaan muuttaa. On kaikennäköistä kohtaloa tullut nähtyä. Ja se laki vaan edellyttää sitä kohtuuhintaista sähköä.

Tohon ylle minustakin olisi hyvä varautua niihin tuleviin korjauksien rahoittamiseen. Joskus voi tosin käydä niin, että ne "korjausrahat" joutuu käyttämään johonkin muuhun esim. äkillisen sairauden tai pitkäaikaisen työttömyyden takia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 823
Kenenkään OK-asujan (okei, kenenkään) ei pitäisi käyttää toimitusvelvollista sähköä kuin pakon edessä. Kerro nyt viimeinkin miksi jaksat pakottaa tätä kuin huonoa meemiä?
Kyllä se syyksi ilman muuta käy, koska sähköyhtiöt sitä tarjoavat sekä hyvin monet varsinkin vanhemmista henkilöistä edelleen käyttävät.
Taitaa syynä olla se, että toistaiseksi voimassa olevassa sopimuksessa ei sitouduta. Pitäisi saada sähköä halvalla sitoumuksetta. Näinhän ei oikein mikään nykymaailmassa toimi.
 

rock

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
688
Kyllä se syyksi ilman muuta käy, koska sähköyhtiöt sitä tarjoavat sekä hyvin monet varsinkin vanhemmista henkilöistä edelleen käyttävät. Ja se laki vaan edellyttää sitä kohtuuhintaista sähköä.
Yhtiöt tarjoavat koska laki VELVOITTAA. Voit olla varma etteivät tarjoaisi ellei pakko olisi. Täten ne saavat sen myös hinnoitella ja ovat hinnoitelleet aina kalliimmaksi kuin muut sopimustyypit. Syy miksi tietyt firmat roikottavat tällä hetkellä tv-hintojaan niin korkealla johtuu nimenomaan tästä uudesta tulkinnista että tv-hintaa ei saa nostaa liian agressiivisesti joten ne jättävät sen tahallaan melkoisen korkeaksi ohjaamaan asiakkaat pois siitä tuotteesta ja suojaamaan samalla itseään jos sitä hintaa myöhemmin täytyy nostaa (olettaen että 2022 tyyppinen hintashokki uusiutuu). Onko se kohtuullista, en lähde ottamaan kantaa. Halvimmat tv-sähköt on tällä hetkellä jossain 11-12snt/kWh kohdalla mikä kertoo minkälainen preemio siinä maksetaan verrattuna tarjolla oleviin kiinteisiin sopimuksiin.

Itse olin työttömänä eräässä vaiheessa elämääni ja jouduin myymään ok-taloni koska sitä ei ollut mitenkään varaa ylläpitää. Jopa siinä vaiheessa kun jouduin muuttamaan vuokralle ei tullut pieneen mieleenkään valita tv-sopimusta, silloinkin valinta oli kiinteä hintainen sähkösopimus.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 305
Yhtiöt tarjoavat koska laki VELVOITTAA. Voit olla varma etteivät tarjoaisi ellei pakko olisi. Täten ne saavat sen myös hinnoitella ja ovat hinnoitelleet aina kalliimmaksi kuin muut sopimustyypit. Syy miksi tietyt firmat roikottavat tällä hetkellä tv-hintojaan niin korkealla johtuu nimenomaan tästä uudesta tulkinnista että tv-hintaa ei saa nostaa liian agressiivisesti joten ne jättävät sen tahallaan melkoisen korkeaksi ohjaamaan asiakkaat pois siitä tuotteesta ja suojaamaan samalla itseään jos sitä hintaa myöhemmin täytyy nostaa (olettaen että 2022 tyyppinen hintashokki uusiutuu). Onko se kohtuullista, en lähde ottamaan kantaa. Halvimmat tv-sähköt on tällä hetkellä jossain 11-12snt/kWh kohdalla mikä kertoo minkälainen preemio siinä maksetaan verrattuna tarjolla oleviin kiinteisiin sopimuksiin.

Itse olin työttömänä eräässä vaiheessa elämääni ja jouduin myymään ok-taloni koska sitä ei ollut mitenkään varaa ylläpitää. Jopa siinä vaiheessa kun jouduin muuttamaan vuokralle ei tullut pieneen mieleenkään valita tv-sopimusta, silloinkin valinta oli kiinteä hintainen sähkösopimus.
Niin minusta siis on hyvä, että se laki VELVOTTAA. Valitettavasti sitä sen kohtuullisuutta ei näytetä kunnolla valvottavan. Muistaakseni toimitusvelvollinen sähkö on Helenillä 15.6snt/kWh ja Fortumilla 17.5 snt/kWh. Noilla alueilla toimitysvelvollinen sähkö on toi ja rahastajina hyvin kannattavat sähköä tuottavavien laitosten myyntiyhtiöt.

Niin, sulla luultavasti oli talo josta sai tyydyttävän? hinnan ja sait sen kaupaksi ja siten pystyit siirtymään vuokralle sekä fiksuna osaat hakea sen edullisimman vaihtoehdon.
Jos mennyttä kurjuttamme halutaan korostaa, niin mä olen asunut parakissakin, kun eurot eivät vuokra-asuntoon riittäneet sekä alivuokralaisasunnotkin on tulleet tutuksi.
Veikkaan muuten, että niitä taas saatetaan tarvita, valitettavasti.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
245 183
Viestejä
4 277 190
Jäsenet
71 630
Uusin jäsen
Kartma

Hinta.fi

Ylös Bottom