Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Riippuu kyl helkkaristi ylämäestä :D Meinaatko pyörätietä mäen päälle? Hiekkatietä paikallisen vuoren päälle? Polkua lähes pystysuoraan?
Olen satuillut tänne enemmän kokemuksia ko.pyörästä. Kannattaa kurkata kuvat ainakin läpi
Kyllä tuo metsäteillä kulkee. Isompiin kiviin jää tietty helpolla, mutta muuten. Äsken juuri tulin pieneltä extreme poikkeamalta. Näissä kuva maastoissa menee hienosti vielä! Tuo hiekkaosuus tosin lopussa laittoi taluttamaan, mutta periaatteessa :D Ja kuvan "lammikko" on tieltä, mutta vesi arviolta n.15cm syvää ja hienosti meni. Kuva on keskeltä vesialuetta

20220508_191703.jpg20220508_191044.jpg20220508_191906.jpg20220508_192125.jpg20220508_192351.jpg
 
No mulla on eco asetettu muistaakseni 30Nm väännöksi ja kyllä mä ainakin pääsen tolla mäen kuin mäen ylös. Myös maastossa. Pienempää vaihdetta vain vaatii, noin niinkuin pyörällä ajo jyrkkään ylämäkeen muutenkin. Trailissa mulla on 40Nm ja Boostissa 60Nm. Boostia en käytä "koskaan" (alle 1% varmasti maastossakin). Maastoajot ehkä 50/50 eco/trail, jos ei ihan täysiä kaahata. Kaahauksessa sitten Traililla vähän enemmän.
 
GZR Pedelec Fat-E
Okei :D Aika kovaa rokkia tuommoisella pyörällä :D Hyvä, että sulla toimii monenlaisessa maastossa. Itse ei kyl tuohon pystyisi enkä pystyis kyllä ees suosittelemaan taittuvarunkoista peräkonttipyörää muuhun kuin kovalla alustalla kevyeen kruisailuun. Runko tuskin kestää kovin raskaita iskuja. Mun suositus ois lähtökohtasesti pyörä tarpeen mukaan mutta voihan tuolla kokeilla omia ja pyörän rajoja tietysti miten tahtoo :D
 
Okei :D Aika kovaa rokkia tuommoisella pyörällä :D Hyvä, että sulla toimii monenlaisessa maastossa. Itse ei kyl tuohon pystyisi enkä pystyis kyllä ees suosittelemaan taittuvarunkoista peräkonttipyörää muuhun kuin kovalla alustalla kevyeen kruisailuun. Runko tuskin kestää kovin raskaita iskuja. Mun suositus ois lähtökohtasesti pyörä tarpeen mukaan mutta voihan tuolla kokeilla omia ja pyörän rajoja tietysti miten tahtoo :D
Tämä oli nimeomaan kokeilu foorumikansalle :D Tarkoitus ei ole tuolla metsissä pyöriä, mutta eipä vaurioitakaan tullut yhtään, tai naarmuja kummempia (ja nekin meni meikkimaalilla hienosti piiloon). Yllättävän kykenevä peli ja lukitus vakaa jne. Itsellä painoa n.85kg, joten 100kg+ kaverit pysykööt ihan suunnilleen sileällä asfaltilla, jos henki on kallis (pyörän keula ja runko tuskin kestäisi vastaavaa ajoa) :rofl2:
 
Tämä oli nimeomaan kokeilu foorumikansalle :D Tarkoitus ei ole tuolla metsissä pyöriä, mutta eipä vaurioitakaan tullut yhtään, tai naarmuja kummempia (ja nekin meni meikkimaalilla hienosti piiloon). Yllättävän kykenevä peli ja lukitus vakaa jne. Itsellä painoa n.85kg, joten 100kg+ kaverit pysykööt ihan suunnilleen sileällä asfaltilla, jos henki on kallis (pyörän keula ja runko tuskin kestäisi vastaavaa ajoa) :rofl2:
Mitä materiaalia nuo vanteet on? Läskit renkaat ottaa varmasti hyvin juurakkoja yms vastaan mut mites nuo vanteet? Ja tanko näyttää aika kapealta? Eihä tuo hinta ole kovin paha sähköpyörästä millä tarvittaessa oikaisee metsän läpi kauppaan :D
 
Mitä materiaalia nuo vanteet on? Läskit renkaat ottaa varmasti hyvin juurakkoja yms vastaan mut mites nuo vanteet? Ja tanko näyttää aika kapealta? Eihä tuo hinta ole kovin paha sähköpyörästä millä tarvittaessa oikaisee metsän läpi kauppaan :D
Vanteet on alumiinia ja tanko tosiaan kapea, mutta hyvin sillä on pärjännyt kun siihen tottui
 
mitä tarvii nykysähkiksiin modata, että etenevät ilman polkemista?
kaasukahvaa ei kai ole oletuksena, se pitänee hommata. onko homma muuten plekkää softamodaamista vai tarviiko muuta viripalikkaa lisäksi?
onko joku tietty alusta (bosch, shimano..?) tähän hommaan parempi kuin toinen?
 
mitä tarvii nykysähkiksiin modata, että etenevät ilman polkemista?
kaasukahvaa ei kai ole oletuksena, se pitänee hommata. onko homma muuten plekkää softamodaamista vai tarviiko muuta viripalikkaa lisäksi?
onko joku tietty alusta (bosch, shimano..?) tähän hommaan parempi kuin toinen?
Ainakin joissain uusissa on kytkettävissä kävelyavustin joka ei vaadi pyörän päällä olemista. Sen koodia muuttamalla saattais pystyä nostamaan avustimen vääntöä ja nopeutta, jos pääsee sinne käsiksi. Joissakin pystyy nostamaan 25km/h rajotinta vaihtamalla pyörän markkina-alueen, joten kannattaa tutkia onko joillakin markkina-alueilla firmwarea joka sallii enemmän pelivaraa tuolle moodille. Nopeusrajotusta ei saa tietysti laillisesti poistaa, mutta kävelymoodin nopeudessa ei varmaan rajotuksia ole kunhan pysyy nopeus alle tuon ja pyörä hallittavissa?
 
Ainakin joissain uusissa on kytkettävissä kävelyavustin joka ei vaadi pyörän päällä olemista. Sen koodia muuttamalla saattais pystyä nostamaan avustimen vääntöä ja nopeutta, jos pääsee sinne käsiksi. Joissakin pystyy nostamaan 25km/h rajotinta vaihtamalla pyörän markkina-alueen, joten kannattaa tutkia onko joillakin markkina-alueilla firmwarea joka sallii enemmän pelivaraa tuolle moodille. Nopeusrajotusta ei saa tietysti laillisesti poistaa, mutta kävelymoodin nopeudessa ei varmaan rajotuksia ole kunhan pysyy nopeus alle tuon ja pyörä hallittavissa?
jep, vauhtia ei ole tarvetta saada lisää, mutta pelkän sähkömoottorin voimalla eteneminen ois joskus paikallaan.
5v vanhassa halpispyörässä tuo 'mopomoodi' oli valmiina valikossa valittavana. vaan ei taida enää nykyisin miltään merkiltä löytyä suorilta.
 
jep, vauhtia ei ole tarvetta saada lisää, mutta pelkän sähkömoottorin voimalla eteneminen ois joskus paikallaan.
5v vanhassa halpispyörässä tuo 'mopomoodi' oli valmiina valikossa valittavana. vaan ei taida enää nykyisin miltään merkiltä löytyä suorilta.
Taitaa olla lakitekninen juttu, koska silloin pyörä ei ole enää avustettu jos toimii kaasukahvalla tai vastaavalla. Ei rinnastu polkupyörään eli pitää vakuuttaa ja rekisteröidä ja ajaa niille kuuluvilla paikoilla. Korjatkaa jos olen väärässä.
 
Taitaa olla lakitekninen juttu, koska silloin pyörä ei ole enää avustettu jos toimii kaasukahvalla tai vastaavalla. Ei rinnastu polkupyörään eli pitää vakuuttaa ja rekisteröidä ja ajaa niille kuuluvilla paikoilla. Korjatkaa jos olen väärässä.
tämä on tiedossa, joten sanotaan että tällä ajetaan sitten vain omalla pihalla. sen verran löytyy tietoa että yleisesti kai hankalempi/mahdoton tehdä keskimoottorisiin vehkeisiin. hubillisiin onnistuu helpommin.
 
tämä on tiedossa, joten sanotaan että tällä ajetaan sitten vain omalla pihalla. sen verran löytyy tietoa että yleisesti kai hankalempi/mahdoton tehdä keskimoottorisiin vehkeisiin. hubillisiin onnistuu helpommin.
Jos on tiedossa niin hyvä. Itselle on riittänyt tuolla liikenteen seassa se 25kmh jos avustus on täysillä niin ei paljon tarvi hikoilla. Siinäkin vauhdissa kävelijät, varsinkin koirat ja muut pyöräilijät tulevat aika nopeasti vastaan :D

Jos tähän haluais lähteä niin veikkaan, että mitä vanhemman keskimoottorin löydät niin paremmat mahdollisuudet toteuttaa. Itsellä kokemusta ilman virityksiä Bosch gen3 ja nykyinen Brose/Spessu. Spessun koneen saa brikattua jos se haistaa, että siinä on virejä kiinni. Joten uskoisin, että käytännössä mahdoton paikka laittaa mitään kaasua. Todnäk softa rajoittaa aika monessa moottorissa, että sitä käytettäisiin noin.
 
Taitaa olla lakitekninen juttu, koska silloin pyörä ei ole enää avustettu jos toimii kaasukahvalla tai vastaavalla. Ei rinnastu polkupyörään eli pitää vakuuttaa ja rekisteröidä ja ajaa niille kuuluvilla paikoilla. Korjatkaa jos olen väärässä.

Eikö tuosta tulisi silloin L1e-A -luokan moottorilla varustettu polkupyörä, joka kyllä rinnastuu polkupyörään ja ajetaan siellä missä polkupyörällä ajetaan (sisältäen jokamiehen oikeudet). Tarvii toki liikennevakuutuksen, mutta ei rekisteröintiä. L1e-B:t (mopot) sitten erikseen.
 
jep, vauhtia ei ole tarvetta saada lisää, mutta pelkän sähkömoottorin voimalla eteneminen ois joskus paikallaan.
5v vanhassa halpispyörässä tuo 'mopomoodi' oli valmiina valikossa valittavana. vaan ei taida enää nykyisin miltään merkiltä löytyä suorilta.
Ajoneuvo luokka vaihtuu jos hommaat kaasukahvan ja tarvitset liikennevakuutuksen.

Itseltä löytyy ihan sähköläski missä kaasu vakiona 1000w ja 95Nm. Menee sen max 25km/h myös polkematta, mutta on tosiaan L1e-A luokan polkupyörä mikä vaatii sen liikennevakuutuksen.

20220515_113258.jpg
 
Taitaa olla lakitekninen juttu, koska silloin pyörä ei ole enää avustettu jos toimii kaasukahvalla tai vastaavalla. Ei rinnastu polkupyörään eli pitää vakuuttaa ja rekisteröidä ja ajaa niille kuuluvilla paikoilla. Korjatkaa jos olen väärässä.
Ei tarvitse rekisteröidä, liikennevakuutus riittää
 
Ajoneuvo luokka vaihtuu jos hommaat kaasukahvan ja tarvitset liikennevakuutuksen.

Itseltä löytyy ihan sähköläski missä kaasu vakiona 1000w ja 95Nm. Menee sen max 25km/h myös polkematta, mutta on tosiaan L1e-A luokan polkupyörä mikä vaatii sen liikennevakuutuksen.

20220515_113258.jpg

Täälläkin on pari E/FAT:a taloudessa. Kävin tänäänkin ulkoiluttamassa.
 
Eli siihen ei oteta kantaa että mikä on ollut alkujaan, ts. osia saa lisätä ja virittää kunhan huomioi luokan vaihtumisen ja ottaa vakuutuksen?
Kunhan maksimi teho pysyy alle 1000w ja huippunopeus alle 25km/h niin pelkkä liikennevakuutus riittää.

Kannattaa huomioida että esimerkiksi if vaati kaskon pyörälle koska "ajoneuvo" missä liikennevakuutus ei mene heillä kotivakuutuksen piiriin, vaan vaatii sen kaskon :facepalm:

Eli vakuutus on 200€/v, enemmän kuin mun moottoripyörässä.

Pohjantähdessä missä meillä laaja kotivakuutus niin pyörä on kotivakuutuksen piirissä ja pelkkä liikennevakuutus on 100€/v
 
Kunhan maksimi teho pysyy alle 1000w ja huippunopeus alle 25km/h niin pelkkä liikennevakuutus riittää.

Kannattaa huomioida että esimerkiksi if vaati kaskon pyörälle koska "ajoneuvo" missä liikennevakuutus ei mene heillä kotivakuutuksen piiriin, vaan vaatii sen kaskon :facepalm:

Eli vakuutus on 200€/v, enemmän kuin mun moottoripyörässä.

Pohjantähdessä missä meillä laaja kotivakuutus niin pyörä on kotivakuutuksen piirissä ja pelkkä liikennevakuutus on 100€/v

Tyyristä lystiä on pelkän kaasukahvan takia. Mutta täytyy perehtyä jahka pyörä saapuu.
 
Tyyristä lystiä on pelkän kaasukahvan takia. Mutta täytyy perehtyä jahka pyörä saapuu.
Suomessa osataan rahastus, en tiedä miten muissa maissa menee ja onko siellä vakuutuspakkoa kaasukahva pyörille?

Jos ajatellaan sähköpyörää mikä avustaa 25km/h asti ja tälläistä mikä menee polkematta 25km/h niin miksi se polkematta liikkuminen aiheuttaa isomman riskin ja vaatii vakuutuksen?

Ymmärtäisin paremmin jos tuo menisi kovempaa, vaikka 35km/h
 
Suomessa osataan rahastus, en tiedä miten muissa maissa menee ja onko siellä vakuutuspakkoa kaasukahva pyörille?

Jos ajatellaan sähköpyörää mikä avustaa 25km/h asti ja tälläistä mikä menee polkematta 25km/h niin miksi se polkematta liikkuminen aiheuttaa isomman riskin ja vaatii vakuutuksen?

Ymmärtäisin paremmin jos tuo menisi kovempaa, vaikka 35km/h

Jos tuota tieteen valossa ajattelee niin polkematta ei ainakaan kroppa kuormitu ja ehtii keskittyä ajamiseen. :hmm:
 
Suomessa osataan rahastus, en tiedä miten muissa maissa menee ja onko siellä vakuutuspakkoa kaasukahva pyörille?

Jos ajatellaan sähköpyörää mikä avustaa 25km/h asti ja tälläistä mikä menee polkematta 25km/h niin miksi se polkematta liikkuminen aiheuttaa isomman riskin ja vaatii vakuutuksen?

Ymmärtäisin paremmin jos tuo menisi kovempaa, vaikka 35km/h
Ja tuohon kun lisätään se, että se max. 25km/h kulkeva ja max.1000W tehoinen sähköpotkulauta ei tarvi liikennevakuutusta niin vieläkin erikoisempaa.
 
Ja tuohon kun lisätään se, että se max. 25km/h kulkeva ja max.1000W tehoinen sähköpotkulauta ei tarvi liikennevakuutusta niin vieläkin erikoisempaa.
Ei se ole varsinaisesti erikoista. Näkisin että lainsäätäjät eivät ole nähneet aähköpotkulautoja mielessään, vaan pääasiassahan nuo "kevyet sähköajoneuvot" on ajateltu invalidien tai muuten liikuntarjoitteisten käyttöön, jotka ajavat sitä pääasiassa varmaankin 4-8kmh, mutta laki sallii myös 25 nopeuden ja 1kw moottoritehon. Sähköpotkulaudat ja muut tuollaiset ovat siten lain "venyttäjiä", täysin laillia siis kuitenkin. Toinen puoli sitten pyöräilijöissä, eli sähköpyörällä ajaa kaikenlaiset ihmiset. Yleensä raajoiltaan toimintakykyiset hurjapäät (raajat toimii, joten koetaan että vähintään 25kmh on ok kaikkialla) kalustosta, kunnosta, ajotaidosta ja järjestä riippumatta. :D

Olen kyllä samaa mieltä, että sähköpyörä kaasukahvalla saisi olla erillisistä vakuutuksista vapaa, niin se laajentaisi pyörän käyttömahdollisuuksia ja halvallakin sähköpyörällä olisi helppo säätää avustus oikeaksi. Pahoin pelkään, että juuri potkulautakuskien vahinkojen vuoksi, voi olla että kohta ei päästä ilman ajoneuvovakuutuksia ajamaan minkäänlaisia kulkineita
 
Minkälaista ensimmäistä sähköpyörää kannattaisi lähteä etsimään max 3k€ budjetilla?
Tulisi työmatka-ajoon ympäri vuoden ja kilometrejä kertyisi n. 25 päivässä.
Lukemani mukaan uskoisin että haluaisin pyörässä olevan keskimoottori, hydrauliset levyjarrut, joustohaarukka, laadukas akku (bosch?) joka mieluusti rungossa, mutta irroitettavissa.
Itse polkijasta sen verran että massaa on noin 100kg ilman varusteita ja mittaa 190cm.
 
Lukemani mukaan uskoisin että haluaisin pyörässä olevan keskimoottori, hydrauliset levyjarrut, joustohaarukka, laadukas akku (bosch?) joka mieluusti rungossa, mutta irroitettavissa.
Jos ajat päällystetyllä tiellä, etkä maastossa, niin joustokeula ei ole mitenkään pakollinen. Mieluummin joustamaton, kuin halpa joustokeula. Hyvä joustokeula taas nostaa hintaa turhaan ylöspäin, jos sille ei oikeasti ole käyttöä (maastopyöräily).
 
Jos ajat päällystetyllä tiellä, etkä maastossa, niin joustokeula ei ole mitenkään pakollinen. Mieluummin joustamaton, kuin halpa joustokeula. Hyvä joustokeula taas nostaa hintaa turhaan ylöspäin, jos sille ei oikeasti ole käyttöä (maastopyöräily).

Joustokeulan tarpeellisuudesta kelveillä jne olen itse eri mieltä. Ainakin pk-seudulla kelvit jne on sen verran huonossa kunnossa, sekä kanttareita jne, että mielelläni ajan työmatkat jne täysjoustoläskillä. Tuossa olen kuitenkin samaa mieltä, että mieluummin jäykkä kuin halpa pomppukeppi. Mutta mieluiten toki laadukas täpäri. Myös siis työmatkakäyttöön, toki se ei tuohon budjettiin mahdu millään.
 
Kaikkea toki toivelistalta ei ole pakko mahduttaa budjettiin ja jos kyse on joistain satasista niin olen valmis joustamaan, mutta jotain esimerkkejä hyviksi todetuista malleista olisi kiva saada niin voisi mahdollisesti käydä vaikka koeajamassa.
 
Sähkäriin kyllä joustokeula on pop. Sillä kun tulee myös ajettua helposti vähän kovempaa kuin luomulla.
 
Minkälaista ensimmäistä sähköpyörää kannattaisi lähteä etsimään max 3k€ budjetilla?
Tulisi työmatka-ajoon ympäri vuoden ja kilometrejä kertyisi n. 25 päivässä.
Lukemani mukaan uskoisin että haluaisin pyörässä olevan keskimoottori, hydrauliset levyjarrut, joustohaarukka, laadukas akku (bosch?) joka mieluusti rungossa, mutta irroitettavissa.
Itse polkijasta sen verran että massaa on noin 100kg ilman varusteita ja mittaa 190cm.
Täällä menty Haibike Nduro Allmnt RC pyörällä vuodesta 2015 ja edelleen jaksavat niin akku kuin koko pyörä. Painoa mulla 110 ja pituutta 190. 125 kiloa oli muistaakseni jonkinlainen "painorajoitus". Taitaa vaan hinta uusimmissa karata turhan ylös... :hmm: Yammu on vaan niin :cool:
 
Täällä menty Haibike Nduro Allmnt RC pyörällä vuodesta 2015 ja edelleen jaksavat niin akku kuin koko pyörä. Painoa mulla 110 ja pituutta 190. 125 kiloa oli muistaakseni jonkinlainen "painorajoitus". Taitaa vaan hinta uusimmissa karata turhan ylös... :hmm: Yammu on vaan niin :cool:
Varmasti hyvä. Tosiaan taitaa budjetti ylettyä vain reippaasti. :vihellys:
 
Mulla meni nyt toistamiseen ketjut poikki Helkaman "marketti" fatbikestä, mitäs parempaa ketjua tuohon voisi laittaa. Shimanon 8v takapakka, 124 linkkiä ketjussa.

Onneksi lahos tällä kertaa bilteman eteen, sieltä löytyi normit lyhyet ketjut joilla pääsi kotiin. Ketjuja kun vertas, niin n. 1cm venyny ketjut 500km matkalla.
 
Mulla meni nyt toistamiseen ketjut poikki Helkaman "marketti" fatbikestä, mitäs parempaa ketjua tuohon voisi laittaa. Shimanon 8v takapakka, 124 linkkiä ketjussa.

Onneksi lahos tällä kertaa bilteman eteen, sieltä löytyi normit lyhyet ketjut joilla pääsi kotiin. Ketjuja kun vertas, niin n. 1cm venyny ketjut 500km matkalla.
Kannattaa mittailla useammin sitä venymistä, en tiedä onko sillä nyt hirveästi venymisen kannalta merkitystä millä ketjulla ajaa. Sähköpyörässä varsinkin jos ajaa isolla avustuksella koko ajan ketju ku ketju tuppaa venymään. Sanoisin että 500km on aika hyvin jo jos isoa vääntöä koko ajan. Mulla kesti sramin perusketju n. 1000km kun venymä oli sitä luokkaa että piti vaihtaa, ja itse ajan hyvin vähäisellä avustuksella 80% ajasta.
 
Minkälaista ensimmäistä sähköpyörää kannattaisi lähteä etsimään max 3k€ budjetilla?
Tulisi työmatka-ajoon ympäri vuoden ja kilometrejä kertyisi n. 25 päivässä.
Lukemani mukaan uskoisin että haluaisin pyörässä olevan keskimoottori, hydrauliset levyjarrut, joustohaarukka, laadukas akku (bosch?) joka mieluusti rungossa, mutta irroitettavissa.
Itse polkijasta sen verran että massaa on noin 100kg ilman varusteita ja mittaa 190cm.
Tässä olisi uudenveroinen hyvin budjettiin mahtuva Tunturi E290 ja sinulle sopiva runkokoko, ensihuoltokin tehty. Itselläni on vastaava ollut 1,5 vuotta ja 2200 km mittarissa. Kovasti olen tykännyt ja varustellut pyörän retkikäyttöönkin sopivaksi.

Tunturi E290
 
Mulla meni nyt toistamiseen ketjut poikki Helkaman "marketti" fatbikestä, mitäs parempaa ketjua tuohon voisi laittaa. Shimanon 8v takapakka, 124 linkkiä ketjussa.

Onneksi lahos tällä kertaa bilteman eteen, sieltä löytyi normit lyhyet ketjut joilla pääsi kotiin. Ketjuja kun vertas, niin n. 1cm venyny ketjut 500km matkalla.
Vaikka KMC:n E-sarjan ketjua tilalle, niin kestää.

Esim. itsellä on ollut käytössä KMC:n E11 ketju käytössä 1000w Bafangin kanssa ja kyllä tuolla nyt joku 1000km polkee.
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Kannattaa mittailla useammin sitä venymistä, en tiedä onko sillä nyt hirveästi venymisen kannalta merkitystä millä ketjulla ajaa. Sähköpyörässä varsinkin jos ajaa isolla avustuksella koko ajan ketju ku ketju tuppaa venymään. Sanoisin että 500km on aika hyvin jo jos isoa vääntöä koko ajan. Mulla kesti sramin perusketju n. 1000km kun venymä oli sitä luokkaa että piti vaihtaa, ja itse ajan hyvin vähäisellä avustuksella 80% ajasta.
Ei nyt 500/1000km ajolla millään 250W vehkeellä pitäis ketjun mennä vaihtokuntoon. Takapakan pieniä rattaita menee kyllä tyhmällä ajotyylillä, mutta ei ketju.
Itse ajelen minimissään 1500km aastoajoa sähkärillä samalla ketjulla. 10v oli edellinen ja nykyinen 12v. Toki jos koko ajan ajaa boostilla niin saattahan se mennäkin. Itse kyllä en käytä boostia käytännössä koskaan.
 
Ei nyt 500/1000km ajolla millään 250W vehkeellä pitäis ketjun mennä vaihtokuntoon. Takapakan pieniä rattaita menee kyllä tyhmällä ajotyylillä, mutta ei ketju.
Itse ajelen minimissään 1500km aastoajoa sähkärillä samalla ketjulla. 10v oli edellinen ja nykyinen 12v. Toki jos koko ajan ajaa boostilla niin saattahan se mennäkin. Itse kyllä en käytä boostia käytännössä koskaan.
1600km ja 2x Sramin NX ketju meni Rocky Mountainilla. Pelkkää enduro tyylistä maastoajoa, eikä mitään isolla vaihteella vedettämistä. Toki "boostilla" lähes aina, koska vauhtia pitää olla.
 
Mitään halpisketjuja ei sähköpyörään kannata ostaa, niillä saa rattaansa äkkiä vaihtokuntoon. Hyviä merkkejä ovat esim. Shimano, SRAM ja KCM. Itse kierrätän 12-vaihteisessa kahta SRAM X01 Eagle 12s -ketjua, joilla pitäisi mittailujeni mukaan yhteensä mennä suunnilleen 7000 km. Ketjut kannattaa pitää puhtaina ja voideltuina, samoin ketjumitalla tarkkailla kuluneisuutta.
 
Mitään halpisketjuja ei sähköpyörään kannata ostaa, niillä saa rattaansa äkkiä vaihtokuntoon. Hyviä merkkejä ovat esim. Shimano, SRAM ja KCM. Itse kierrätän 12-vaihteisessa kahta SRAM X01 Eagle 12s -ketjua, joilla pitäisi mittailujeni mukaan yhteensä mennä suunnilleen 7000 km. Ketjut kannattaa pitää puhtaina ja voideltuina, samoin ketjumitalla tarkkailla kuluneisuutta.

Aikaisemmat ketjut olivat tehtaalla laitetut ja takuuhuollossa vaihdetut. Eli luultavasti halvinta paskaa. Katsotaan täältä vinkkien mukaan paremmat tilalle. Tilapäisketjuissa oli joku shimanon pikaklipsu asennukseen, haiskahtaa vähän ongelmakohdalta sekin, vai onko?
 
Aikaisemmat ketjut olivat tehtaalla laitetut ja takuuhuollossa vaihdetut. Eli luultavasti halvinta paskaa. Katsotaan täältä vinkkien mukaan paremmat tilalle. Tilapäisketjuissa oli joku shimanon pikaklipsu asennukseen, haiskahtaa vähän ongelmakohdalta sekin, vai onko?
Oliko klipsu joku kuvan mukainen liitoskappale? Sekin kestää ihan hyvin jos kunnollinen. Shimano ok.

Näyttökuva 2022-05-16 195621.jpg
 
Aikaisemmat ketjut olivat tehtaalla laitetut ja takuuhuollossa vaihdetut. Eli luultavasti halvinta paskaa. Katsotaan täältä vinkkien mukaan paremmat tilalle. Tilapäisketjuissa oli joku shimanon pikaklipsu asennukseen, haiskahtaa vähän ongelmakohdalta sekin, vai onko?
Itse olen aina käyttänyt Shimanon ja Sramin pikalukkoja ketjuissa ja hyvin ovat kestäneet, myös tuon 1000w Bafangin tehot ja väännöt. Eli lukko kyllä kestää, ei ole ongelma.
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Oliko klipsu joku kuvan mukainen liitoskappale? Sekin kestää ihan hyvin jos kunnollinen. Shimano ok.

Näyttökuva 2022-05-16 195621.jpg

Eikun toinen puoli oli tappi ja tappi, toinen puoli pelkästään lukitusklipsu. Hyvä tietää että toi ainakin toimii.
 
Ei nyt 500/1000km ajolla millään 250W vehkeellä pitäis ketjun mennä vaihtokuntoon. Takapakan pieniä rattaita menee kyllä tyhmällä ajotyylillä, mutta ei ketju.
Itse ajelen minimissään 1500km aastoajoa sähkärillä samalla ketjulla. 10v oli edellinen ja nykyinen 12v. Toki jos koko ajan ajaa boostilla niin saattahan se mennäkin. Itse kyllä en käytä boostia käytännössä koskaan.
No näin niitä vaan kuluu :D Ei tarvitse edes tyhmästi ajaa. En usko, että 30e ketju kestää sen huonommin kuin 60e ketju. Mutta tosiaan perushommat pitää olla kunnossa. Ketjujen puhdistus, öljyäminen yms.

Edit. Takapakka ei oo kyllä kulunut yhtään vaikka ketjut on venyneet.
 
...
Itse kierrätän 12-vaihteisessa kahta SRAM X01 Eagle 12s -ketjua...
Tässä on ymmärtääkseni hintalaatusuhteeltaan erinomainen ketju ja itsellänikin käytössä. Ketjuissakin on eroa ja saa äkkiä kalliin remontin, kun antaa ketjun kulua ja tuhota eturattaan ja takapakan. Aika halpa komponentti kuitenkin, jonka kanssa ei kannata säästellä.

lisätietoa:

 
Kukas osaisi avittaa tai ohjata oikeaan suuntaan. Bosch Powerpack 400:n jossa ollut talven aikana virtaa (näyttää noin puolta akullista akussa). Oireet: Ei lataa vaan ledit pysyvät päällä mutteivat liiku (kolme pienimmästä isompaan olevaa lediä), ei anna sähköavustusta/pyörä ei tunnista ja resetoimalla akku pitämällä akun virtanappia pohjassa se 10-15s antaa ladata sen 15s tms ja toimii pyörässä sen noin 15s.

Onko syyllinen akku/BMS kuten itse olen ymmärtänyt vai voiko olla jotain muuta? Mitä tehdä tuolle aka onko järkevää keinoa fiksata/kennottaa vai ostaakko uusi akku? Mikä tahansa näistä viimeisistä niin suositeltavaa paikkaa jossa saisi akun korjattua tai uuden akun fiksuun hintaan? Bonusta jos saisi 400:sta päivityksen 500:een. Niin ja juu suomesta ellei jostain LUOTETTAVASTA paikasta löydy euroopasta fiksussa ajassa kun pitäisi kausi saada käyntiin.
 
No näin niitä vaan kuluu :D Ei tarvitse edes tyhmästi ajaa. En usko, että 30e ketju kestää sen huonommin kuin 60e ketju. Mutta tosiaan perushommat pitää olla kunnossa. Ketjujen puhdistus, öljyäminen yms.

Edit. Takapakka ei oo kyllä kulunut yhtään vaikka ketjut on venyneet.
Kyllä se 30e ketju vain kestää paljon huonommin kuin 60e ketju. Ei niillä valmistajilla turhaan ole eri hintaisia ketjuja markkinoilla.

Saatika jos se ketju ei ole edes tarkoitettu sähköpyörään, niin varmasti kuluu nopeammin, kuin sähköpyörä ketju.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
295 730
Viestejä
5 049 680
Jäsenet
80 975
Uusin jäsen
konstadaonly

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom