Sähköavusteiset polkupyörät (tieliikennekelpoiset, max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 304
Olen Kundinhon kanssa samaa mieltä, itsellä Tunturi E290 ja keulana Judy Silver. Omiin sekalaisiin ajeluihin tämä keula on oikein hyvin riittänyt, polkujakin kohtuu määrin, ei kuitenkaan mitään kannokkoja ja kivikkoja.

Tällaiset suosittelut tahtoo ajautua yläkanttiin ja sellaisiksi, että ammattilaiset ja tosi harrastajat suosittelevat välineitä, joiden ominaisuuksiin suurimmalla osalla pyöräilijöitä ei ole tarvetta. Sama juttu on vaikka autopuolella, suositellaan Bemaria ja tiukkaa alustaa, kun perhelliselle parempi ratkaisu on vaikka tuikitavallinen Toyota. Joo, itselläkin on ollut BMW, ja siihen valitsin tiukan alustan:)
Maastossa sen keulan tarkoitus on syödä ne töyssyt pois. Halvemmissa keuloissa saatetaan se töyssy syödä, mutta se voi palautua liian nopeasti tai jäädä keinumaan. Kumpikaan ei välttämättä ole ongelma jos ajat jalkakäytävän kantin yli, mutta jos polulla on useita juuria ja kiviä peräkkäin ja vauhtia paljon niin huono keula voi olla jopa vaarallinen. Ite ajan mielummin maastossakin ilman joustoa kuin huonolla keulalla (nyt maastopyörässä Fox 36 Factory, ollut n. 15 eri keulaa vuosien varrella).

Tohon aikaisempaan ilma vs coil keskusteluun huomautuksena, että ilma ei todellakaan ole pitkäikäisempi kuin kierrejousi. Ilmakeulassakin on jousi, se on vain ”ilmajousi” jonka toimivuus on hyvin pitkälti riippuvainen tiivisteiden kunnosta. Ilmakeulan etuna on paino ja jo mainittu säädettävyys, eli voit iskaripumpulla itse säätää keulan juuri omalle painolle sopivaksi. Huonona puolena taas sitä tosiaan voi joutua pumppailemaan (vähintään kevään / talven välillä), huoltamaan useammin jne. Kun puhutaan sähköpyöristä jotka muutenkin painavat sairaan paljon, selvittäisin sopiiko sen kierrejousellisen mukana tuleva jousi omalle painolle ja jos sopii menisin sillä (tai mielummin ilman joustoa jos se on hinnat alkaen malli).
 
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
94
Kylläpäs osaa olla pyörän valinta tähtitiedettä nyt.

Pyöräksi on valikoitunut nyt joko Grand Canyon: ON 8 tämän keulakeskustelun jälkeen tai vaihtoehtoisesti täysin sähkötön Kona Rove NRB (gravel). Vertailen siis kahta tavallaan ihan erilaista pyörää niin rungoltaan kuin tekniikaltaankin.

Pyörä tulee lopulta varmaan 80 %:sti kuntoilukäyttöön ja ajot tulisivat olemaan varmaan 70 % asfaltilla, 20 % soratiellä ja 10 % neulaspoluilla/maastossa. Muuten olisin ostamassa tätä sähköMTB, mutta aloin vielä miettimään onko tuo turhauttava asfalttiajossa? Vai onko merkitystä kun sähköllä pääsee tarvittaessa "kepeästi"? Sähköversio kiehtoo erityisesti siksi, että antaisi ehkä isoimman tyrkkäyksen käyttää pyörää myös työ- ja kauppareissuihin.
 
Liittynyt
28.10.2021
Viestejä
82
Kylläpäs osaa olla pyörän valinta tähtitiedettä nyt.

Pyöräksi on valikoitunut nyt joko Grand Canyon: ON 8 tämän keulakeskustelun jälkeen tai vaihtoehtoisesti täysin sähkötön Kona Rove NRB (gravel). Vertailen siis kahta tavallaan ihan erilaista pyörää niin rungoltaan kuin tekniikaltaankin.

Pyörä tulee lopulta varmaan 80 %:sti kuntoilukäyttöön ja ajot tulisivat olemaan varmaan 70 % asfaltilla, 20 % soratiellä ja 10 % neulaspoluilla/maastossa. Muuten olisin ostamassa tätä sähköMTB, mutta aloin vielä miettimään onko tuo turhauttava asfalttiajossa? Vai onko merkitystä kun sähköllä pääsee tarvittaessa "kepeästi"? Sähköversio kiehtoo erityisesti siksi, että antaisi ehkä isoimman tyrkkäyksen käyttää pyörää myös työ- ja kauppareissuihin.
Sähkö auttaa paljon. Itellä on aika raaka kuvio valittu renkaisiin maastoajon vuoksi ja ilman sähköä ne ois todella ikävät ajaa asfaltilla. Toki ne myös kuluu paljon siellä niin hirveästi en tarkoituksella aja asfaltilla. Ja itse en käytä sähköä tasaisella muutenkaan juuri kuin sen verran että se kompensoi pyörän ylimääräisen painon. Mutta tiedoksi, että se pelkkä asfaltin kuluttaminen on ärsyttävää mutta sähkö pelastaa aika paljon :D

Sähkö on tosi hyvä siihen, että sillä voi käydä ilman hikipisaroita kaupassa jos haluaa. Itse tosin en, koska tuntuu, että täällä kaupungissa pyörä varastetaan alta jos pysähdyt liikennevaloihin :D Varsinkin sähköpyörät. Eli pyörän säilytys kannattaa huomioida.

Vertailet tosiaan kahta aika erilaista pyörää. Itse tottakai ottasin maastopyörän sähköllä jos budjetti riittää, on monikäyttöisempi, geometrialtaan ehkä vähä rennompi ja mistä sitä tietää jos innostuukin luontoon polkemaan. Mutta tää menee enemmän sen oman mieltymyksen ja käyttötarkoituksen mukaan..
 
Liittynyt
12.11.2018
Viestejä
335
Kylläpäs osaa olla pyörän valinta tähtitiedettä nyt.

Pyöräksi on valikoitunut nyt joko Grand Canyon: ON 8 tämän keulakeskustelun jälkeen tai vaihtoehtoisesti täysin sähkötön Kona Rove NRB (gravel). Vertailen siis kahta tavallaan ihan erilaista pyörää niin rungoltaan kuin tekniikaltaankin.

Pyörä tulee lopulta varmaan 80 %:sti kuntoilukäyttöön ja ajot tulisivat olemaan varmaan 70 % asfaltilla, 20 % soratiellä ja 10 % neulaspoluilla/maastossa. Muuten olisin ostamassa tätä sähköMTB, mutta aloin vielä miettimään onko tuo turhauttava asfalttiajossa? Vai onko merkitystä kun sähköllä pääsee tarvittaessa "kepeästi"? Sähköversio kiehtoo erityisesti siksi, että antaisi ehkä isoimman tyrkkäyksen käyttää pyörää myös työ- ja kauppareissuihin.
Itsellä on nyt mietinnässä tuon aiemmin miettimäni Grand Canyon 7 sijasta 8. Ja toisena tuo aiemmin mainittu Cube Reaction Hybrid Race 625


Olettaisin ettei noissa paljoa metsään voi mennä? Kumpaa täällä suositeltaisiin? Molemmissa saatavuus on mallia ihan ok eli kesällä saisi pyörän.

On muuten sähköisen jäykkäperän ostaminen vaikeampaa kuin oman täpärin ostaminen oli pari vuotta sitten. Arvosteluja nimittäin löytyy melko huonosti.
 
Liittynyt
28.10.2021
Viestejä
82
Itsellä on nyt mietinnässä tuon aiemmin miettimäni Grand Canyon 7 sijasta 8. Ja toisena tuo aiemmin mainittu Cube Reaction Hybrid Race 625


Olettaisin ettei noissa paljoa metsään voi mennä? Kumpaa täällä suositeltaisiin? Molemmissa saatavuus on mallia ihan ok eli kesällä saisi pyörän.

On muuten sähköisen jäykkäperän ostaminen vaikeampaa kuin oman täpärin ostaminen oli pari vuotta sitten. Arvosteluja nimittäin löytyy melko huonosti.
Ei kummassakaan mene metsään. Aika lähellähän nuo osien puolesta on kuten oot varmaa itekin huomannu. Canyonissa on 20mm enemmän joustoa edessä mikä voi vaikuttaa/tuoda hyötyä jonkin verran riippuen toki missä ajat. Ilmeisesti molemmat ilmakeuloja? Cubessa taas pikkasen paremmat jarrut, mut tuskin eroa normikäytössä. Yks oleellinen on tietysti geometria, kummasta löytyy mieleisempi/sopivampi geo sulle sun omassa koossa.

Ehkä valinta tiivistyy siihen, että kumpi noista moottoreista on parempi sulle. Bosch on ilmeisti luonteeltaan ärhäkkäämpi, Shimano taas luonnollisempi. Shimanossa on paremmat mahdollisuudet säätää moottoria puhelimella. En oo hirveesti viime aikoina vertaillut niin kannattaa ehkä katsoa. En tiedä onko Bosch tuonut mitään vastaavaa markkinoille, itsellä on toisessa pyörässä Bosch gen3 ja siinä ei ainakaan ole puhelimella säätöä. Tuossa Cubessa näyttäisi olevan gen4. Onko paikkakunnalla jomman kumman moottorin valtuutettua huoltoa? On aika satavarma et jotakin näiden kans aina on takuun aikana :D
 
Liittynyt
12.11.2018
Viestejä
335
Ei kummassakaan mene metsään. Aika lähellähän nuo osien puolesta on kuten oot varmaa itekin huomannu. Canyonissa on 20mm enemmän joustoa edessä mikä voi vaikuttaa/tuoda hyötyä jonkin verran riippuen toki missä ajat. Ilmeisesti molemmat ilmakeuloja? Cubessa taas pikkasen paremmat jarrut, mut tuskin eroa normikäytössä. Yks oleellinen on tietysti geometria, kummasta löytyy mieleisempi/sopivampi geo sulle sun omassa koossa.

Ehkä valinta tiivistyy siihen, että kumpi noista moottoreista on parempi sulle. Bosch on ilmeisti luonteeltaan ärhäkkäämpi, Shimano taas luonnollisempi. Shimanossa on paremmat mahdollisuudet säätää moottoria puhelimella. En oo hirveesti viime aikoina vertaillut niin kannattaa ehkä katsoa. En tiedä onko Bosch tuonut mitään vastaavaa markkinoille, itsellä on toisessa pyörässä Bosch gen3 ja siinä ei ainakaan ole puhelimella säätöä. Tuossa Cubessa näyttäisi olevan gen4. Onko paikkakunnalla jomman kumman moottorin valtuutettua huoltoa? On aika satavarma et jotakin näiden kans aina on takuun aikana :D
Joo ilmakeulat noissa on. Valtuutettuja huoltoja löytyy kummaltakin eli sen suhteen ei eroja. Hyvä että mainitsit koska ei tullut tuo asia mieleenkään :D Täytyy tarkemmin arvosteluita katsoa noista moottoreista.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
126
Olen aika noviisi näissä sähköpyörissä, onko tällä hetkellä mitään hyvää tarjousta 1000-1500e hintaluokassa? Mielellään hybrid ja keskimoottori ensijainen, missään tapauksessa ei etuvetoista.
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
78
Sama kysymys kuin aikasemmalla, mutta budjetti olisi ~3000e. Työmatkapyöräilyyn lähinnä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
100
Olen aika noviisi näissä sähköpyörissä, onko tällä hetkellä mitään hyvää tarjousta 1000-1500e hintaluokassa? Mielellään hybrid ja keskimoottori ensijainen, missään tapauksessa ei etuvetoista.
edit: Oli näköjään oikein hybridiäkin GZR Forzar-e 28" -sähköpyörä, 54 cm 1 690,00
Sama kysymys kuin aikasemmalla, mutta budjetti olisi ~3000e. Työmatkapyöräilyyn lähinnä.

edit: Jos hintaluokka on tiedossa ja lähi jälleenmyyjillä on jotain hintaluokkaan sopivaa, niin suosittelen valitsemaan sen. Hintaluokkien sisällä ei suuria eroja ole ja jos mahdollista niin suosittelen lähimmältä jälleenmyyjältä ostamista. Jos tietää mitä on ostamassa ja on mielenkiintoa hoitaa takuuasioita sähköpostin välityksellä, niin siinä tapauksessa tutustua myös ulkomaan valikoimaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.03.2017
Viestejä
221
Meinasin 8v 135cm pojalle sähkömaastopyörää. Oliskohan tästä poluille hyvä vai löytyykö vastaavanhintaista parempaa Tunturi e260 se

Liekkö riittävät välitykset maastoon? Voihan se olla omalla tavalla haastavaa liikutella tuollaista n.20kg pyörää kun poika ite painaa päälle 30kg...
 
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
370
Meinasin 8v 135cm pojalle sähkömaastopyörää. Oliskohan tästä poluille hyvä vai löytyykö vastaavanhintaista parempaa Tunturi e260 se

Liekkö riittävät välitykset maastoon? Voihan se olla omalla tavalla haastavaa liikutella tuollaista n.20kg pyörää kun poika ite painaa päälle 30kg...
Ei minulla sähköpyöriä mitään vastaan ole, täysin päteviä vehkeitä tarkoitukseensa, eli työmatkailuun jne arkipyöräilyyn. Mutta älä nyt helkkari 8v junnulle mitään painavaa sähköpyörää laita. Ehkä jos itselläsi on sähkömaasturi, niin voit jossain nousuissa vähän joutua kukkulan huipulla junnua odottelemaan mutta kyllä yleensä tuon ikäiset vaan jaksaa ihan lihasvoimin niin kovaa painaa jotta tavallisella sähkömaasturilla jää iskä toiseksi :p
Suosittelen ennemmin laadukasta ja sopivan kokoista ja kevyttä MTB:tä. Esim. joku tämmöinen tai vastaava hintaluokassa n. 1k€
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
865
Hyvä tarjous tai ei, mutta verkkokaupassa 799 GZR fat e. Tilasin testiin, vaikka arvostelut eivät mieltä ylennä. Työkalut kuitenkin pysyys käsissä :D
Tästä olis mukava kuulla ihan käytännön kokemuksia :thumbsup:

Kait tällä hoitaa työmatkat hyvin, huviajelut ja varmaan pienimmällä avustuksella kuntokin saattaa parantua? Ensimmäinen sähköpyörä itelle, eikä tekis mieli heti kiinni laittaa sitä muutamaa tonnia :rolleyes:
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
3 967
Tästä olis mukava kuulla ihan käytännön kokemuksia :thumbsup:

Kait tällä hoitaa työmatkat hyvin, huviajelut ja varmaan pienimmällä avustuksella kuntokin saattaa parantua? Ensimmäinen sähköpyörä itelle, eikä tekis mieli heti kiinni laittaa sitä muutamaa tonnia :rolleyes:
Täältä löytyy muutama maininta pyörästä. Ihan hyvä pyörä nykyisellä alehinnalla
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
3 967
Tästä olis mukava kuulla ihan käytännön kokemuksia :thumbsup:

Kait tällä hoitaa työmatkat hyvin, huviajelut ja varmaan pienimmällä avustuksella kuntokin saattaa parantua? Ensimmäinen sähköpyörä itelle, eikä tekis mieli heti kiinni laittaa sitä muutamaa tonnia :rolleyes:
Kirjoitellaanpa nyt hieman tarkemmin. Kävin äsken tarkotuksella hieman extremeolosuhteissa tällä.

Vahva suositus kyllä ensisähköpyöräksi, varsinkin jos ei tiedä oikein mitä pyörältä toivoo eikä halua satsata paljoa rahaa. Tällä pyörällä on juuri hyvä kokeilla mikä on se oma juttu, eli vauhti tienpäällä, meno maastossa tai leppoisa citycruisailu!
Hieman itsestään selvyyksiäkin tässä on, mutta oma listani mitä pyörällä:

Ei:

Pääse kovaa
Pysty ajamaan suuressa kivikossa
Ole kevyt polkea ilman avustusta tai avustuksen loppuessa maastossa välitykset loppuu, eli ei ole riittävän pientä vaihdetta
Asflatilla välitykset loppuu alamäessä ja siinä n.25kmh kohdalla ihan avustuksellakin, eli ei ole tarpeeksi isoa vaihdetta
Pääse alkuperäisellä akulla kovin pitkiä matkoja
Pysty juurikaan kantamaan, sillä pyörä on hionon mallinen siihen ja painava

Mutta, pyörällä:
Pystyy ajamaan hyvin vaihtelevissa olosuhteissa (polut, lumi, muta, sepeli, hiekka, aflatti)
Sen saa tarvittaessa taitettua ja ahdettua ilman suurempaa purkamista vaikka tylppäperäiseen vw golfiin
Renkaat ja jousitus tarjoavat leppoisaa ajelua (varsinkin jos penkin vaihtaa vielä jousitettuun)
Ankarissakin olosuhteissa miinus painiketta (avustus pienemmälle) saa talutusavustuksen, eli pyörä lähes vie itse itsensä mäkeä ylös, jos ei pysty polkemaan

Edit. Laitoin kuvia reissulta vielä tuonne tarjousketjuun, niin saa käsitystä missä pyörällä pystyy ajelemaan
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.12.2019
Viestejä
245
Kovasti harkitsen työnantajan tarjoamaa pyöräetua sähköfillarin hommaamiseen. Rajoituksena on työnantajan asettama ehto, että ilmeisesti työntekijä sitoutuu lunastamaan pyörän itselleen vuokrakauden päätteeksi. Kattelin hieman ~4000€ pyörää jonka vuokrakausi on 48kk, niin mietityttää, että onko noin pitkässä ajassa riskiä ettei pyörään saa enää uutta akkua tuossa vaiheessa? Muut mekaaniset osat on aika universaaleja eli varmasti löytyy aftermarkettia, mutta akku on sidonnainen runkoputkeen ja jos valmistaja muuttaa runkojen mitoitusta tulevaisuudessa, niin jääkö pyörä ilman akkua kun alkuperäinen jossain vaiheessa kuoleentuu?
 

Kautium

IOdootti
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
15 952
Kovasti harkitsen työnantajan tarjoamaa pyöräetua sähköfillarin hommaamiseen. Rajoituksena on työnantajan asettama ehto, että ilmeisesti työntekijä sitoutuu lunastamaan pyörän itselleen vuokrakauden päätteeksi. Kattelin hieman ~4000€ pyörää jonka vuokrakausi on 48kk, niin mietityttää, että onko noin pitkässä ajassa riskiä ettei pyörään saa enää uutta akkua tuossa vaiheessa? Muut mekaaniset osat on aika universaaleja eli varmasti löytyy aftermarkettia, mutta akku on sidonnainen runkoputkeen ja jos valmistaja muuttaa runkojen mitoitusta tulevaisuudessa, niin jääkö pyörä ilman akkua kun alkuperäinen jossain vaiheessa kuoleentuu?
4v ei ole itse asiassa kovin pitkä aika, mutta akku saattaa kuitenkin aktiivisessa käytössä alkaa olemaan tuossa vaiheessa jo uusimisen tarpeessa. Boschin ja Yamahan jne oikeiden merkkien kohdalla tuskin on pelkoa varaosien saatavuuden osalta. Tälläkin hetkellä uusissa fillareissa on erilaisia akkuja kuin vanhemmissa, mutta edelleen saa varaosia kaikkiin vanhempiinkin malleihin. Ei olisi kannattavaa olla tarjoamatta varaosia, kun tiedon leviäminen tästä vaikuttaisi suoraan myyntiin.

Akut ovat kuitenkin aika kalliita, eli se kannattaa huomioida.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 264
Kovasti harkitsen työnantajan tarjoamaa pyöräetua sähköfillarin hommaamiseen. Rajoituksena on työnantajan asettama ehto, että ilmeisesti työntekijä sitoutuu lunastamaan pyörän itselleen vuokrakauden päätteeksi. Kattelin hieman ~4000€ pyörää jonka vuokrakausi on 48kk, niin mietityttää, että onko noin pitkässä ajassa riskiä ettei pyörään saa enää uutta akkua tuossa vaiheessa? Muut mekaaniset osat on aika universaaleja eli varmasti löytyy aftermarkettia, mutta akku on sidonnainen runkoputkeen ja jos valmistaja muuttaa runkojen mitoitusta tulevaisuudessa, niin jääkö pyörä ilman akkua kun alkuperäinen jossain vaiheessa kuoleentuu?
Boschin Powertube akuille lupaillaan 500-600 lataussykliä ja mitä tuolla uudella Cubella päässyt nyt pari lenkkiä heittämään, niin omalla ajolla tuo iso 750Wh akku kestänee sen ~100km.
Jos se tosiaan tuon 50 000km tai edes puolet siitä kestää, niin ollaan todennäköisesti pidemmällä kuin 4 vuotta.
Lisäksi ainakin tuossa Cubessa on ilmeisesti mahdollisuus siirtää akun liittimiä 625Wh tai 500Wh akuille sopivaksi (näissä Powertubeissa siis vain pituus vaihtelee ja toki onko vertical vai horizontal malli), joten varsin suurella todennäköisyydellä jokin sopiva akku löytyy, jos aika joskus tulee.
 

Kautium

IOdootti
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
15 952
Boschin Powertube akuille lupaillaan 500-600 lataussykliä ja mitä tuolla uudella Cubella päässyt nyt pari lenkkiä heittämään, niin omalla ajolla tuo iso 750Wh akku kestänee sen ~100km.
Jos se tosiaan tuon 50 000km tai edes puolet siitä kestää, niin ollaan todennäköisesti pidemmällä kuin 4 vuotta.
En tiedä onko tuo muuttunut, mutta aiemmin lupasivat 1000 täyttä sykliä (osalataus on tietenkin vain osa kokonaisesta syklistä). Sekään ei käsittääkseni kuitenkaan tarkoita, että akku vastaisi alkuperäistä vastaavana koko tuon ajan. Lisäksi kestävyys riippuu siitäkin miten akkua käytetään, säilytetään ja ladataan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 264
En tiedä onko tuo muuttunut, mutta aiemmin lupasivat 1000 täyttä sykliä (osalataus on tietenkin vain osa kokonaisesta syklistä). Sekään ei käsittääkseni kuitenkaan tarkoita, että akku vastaisi alkuperäistä vastaavana koko tuon ajan. Lisäksi kestävyys riippuu siitäkin miten akkua käytetään, säilytetään ja ladataan.
En löytänyt suoraan Boschin ilmoittamaa lukemaa sykleille, joten käytin bike-discountin kuvauksessa ollutta Battery Powertube 750 horizontal (BBP3770) The Smart System
Ja tosiaan akku tulisi pidempiaikaisessa säilössä (esim. talvi) pitää ~20C lämpötilassa ja 30-60% varauksessa, jotta pysyy mahdollisimman hyvänä. Koko esite kiinnostuneille löytyy täältä https://www.bosch-ebike.com/fileadm...MY2022/Bosch-eBike-Batteryguide-MY22-EN-F.pdf
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 589
Miten muuten on, riittääkö 40nm vääntö lepposaan ylämäkiajoon?
Leppoisa on vähän vaikea, mikä kenellekkin on leppoisaa...

Tuollainen 250w ja 40nm hyytyy ylämäkeen, mutta ei se polkeminen silti raskaaksi muutu, mutta polkea pitää jo reilusti...
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
3 967
Riippuu kyl helkkaristi ylämäestä :D Meinaatko pyörätietä mäen päälle? Hiekkatietä paikallisen vuoren päälle? Polkua lähes pystysuoraan?
Olen satuillut tänne enemmän kokemuksia ko.pyörästä. Kannattaa kurkata kuvat ainakin läpi
Kyllä tuo metsäteillä kulkee. Isompiin kiviin jää tietty helpolla, mutta muuten. Äsken juuri tulin pieneltä extreme poikkeamalta. Näissä kuva maastoissa menee hienosti vielä! Tuo hiekkaosuus tosin lopussa laittoi taluttamaan, mutta periaatteessa :D Ja kuvan "lammikko" on tieltä, mutta vesi arviolta n.15cm syvää ja hienosti meni. Kuva on keskeltä vesialuetta

 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 094
No mulla on eco asetettu muistaakseni 30Nm väännöksi ja kyllä mä ainakin pääsen tolla mäen kuin mäen ylös. Myös maastossa. Pienempää vaihdetta vain vaatii, noin niinkuin pyörällä ajo jyrkkään ylämäkeen muutenkin. Trailissa mulla on 40Nm ja Boostissa 60Nm. Boostia en käytä "koskaan" (alle 1% varmasti maastossakin). Maastoajot ehkä 50/50 eco/trail, jos ei ihan täysiä kaahata. Kaahauksessa sitten Traililla vähän enemmän.
 
Liittynyt
28.10.2021
Viestejä
82
GZR Pedelec Fat-E
Okei :D Aika kovaa rokkia tuommoisella pyörällä :D Hyvä, että sulla toimii monenlaisessa maastossa. Itse ei kyl tuohon pystyisi enkä pystyis kyllä ees suosittelemaan taittuvarunkoista peräkonttipyörää muuhun kuin kovalla alustalla kevyeen kruisailuun. Runko tuskin kestää kovin raskaita iskuja. Mun suositus ois lähtökohtasesti pyörä tarpeen mukaan mutta voihan tuolla kokeilla omia ja pyörän rajoja tietysti miten tahtoo :D
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
3 967
Okei :D Aika kovaa rokkia tuommoisella pyörällä :D Hyvä, että sulla toimii monenlaisessa maastossa. Itse ei kyl tuohon pystyisi enkä pystyis kyllä ees suosittelemaan taittuvarunkoista peräkonttipyörää muuhun kuin kovalla alustalla kevyeen kruisailuun. Runko tuskin kestää kovin raskaita iskuja. Mun suositus ois lähtökohtasesti pyörä tarpeen mukaan mutta voihan tuolla kokeilla omia ja pyörän rajoja tietysti miten tahtoo :D
Tämä oli nimeomaan kokeilu foorumikansalle :D Tarkoitus ei ole tuolla metsissä pyöriä, mutta eipä vaurioitakaan tullut yhtään, tai naarmuja kummempia (ja nekin meni meikkimaalilla hienosti piiloon). Yllättävän kykenevä peli ja lukitus vakaa jne. Itsellä painoa n.85kg, joten 100kg+ kaverit pysykööt ihan suunnilleen sileällä asfaltilla, jos henki on kallis (pyörän keula ja runko tuskin kestäisi vastaavaa ajoa) :rofl2:
 
Liittynyt
28.10.2021
Viestejä
82
Tämä oli nimeomaan kokeilu foorumikansalle :D Tarkoitus ei ole tuolla metsissä pyöriä, mutta eipä vaurioitakaan tullut yhtään, tai naarmuja kummempia (ja nekin meni meikkimaalilla hienosti piiloon). Yllättävän kykenevä peli ja lukitus vakaa jne. Itsellä painoa n.85kg, joten 100kg+ kaverit pysykööt ihan suunnilleen sileällä asfaltilla, jos henki on kallis (pyörän keula ja runko tuskin kestäisi vastaavaa ajoa) :rofl2:
Mitä materiaalia nuo vanteet on? Läskit renkaat ottaa varmasti hyvin juurakkoja yms vastaan mut mites nuo vanteet? Ja tanko näyttää aika kapealta? Eihä tuo hinta ole kovin paha sähköpyörästä millä tarvittaessa oikaisee metsän läpi kauppaan :D
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
3 967
Mitä materiaalia nuo vanteet on? Läskit renkaat ottaa varmasti hyvin juurakkoja yms vastaan mut mites nuo vanteet? Ja tanko näyttää aika kapealta? Eihä tuo hinta ole kovin paha sähköpyörästä millä tarvittaessa oikaisee metsän läpi kauppaan :D
Vanteet on alumiinia ja tanko tosiaan kapea, mutta hyvin sillä on pärjännyt kun siihen tottui
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 109
mitä tarvii nykysähkiksiin modata, että etenevät ilman polkemista?
kaasukahvaa ei kai ole oletuksena, se pitänee hommata. onko homma muuten plekkää softamodaamista vai tarviiko muuta viripalikkaa lisäksi?
onko joku tietty alusta (bosch, shimano..?) tähän hommaan parempi kuin toinen?
 
Liittynyt
22.12.2019
Viestejä
245
mitä tarvii nykysähkiksiin modata, että etenevät ilman polkemista?
kaasukahvaa ei kai ole oletuksena, se pitänee hommata. onko homma muuten plekkää softamodaamista vai tarviiko muuta viripalikkaa lisäksi?
onko joku tietty alusta (bosch, shimano..?) tähän hommaan parempi kuin toinen?
Ainakin joissain uusissa on kytkettävissä kävelyavustin joka ei vaadi pyörän päällä olemista. Sen koodia muuttamalla saattais pystyä nostamaan avustimen vääntöä ja nopeutta, jos pääsee sinne käsiksi. Joissakin pystyy nostamaan 25km/h rajotinta vaihtamalla pyörän markkina-alueen, joten kannattaa tutkia onko joillakin markkina-alueilla firmwarea joka sallii enemmän pelivaraa tuolle moodille. Nopeusrajotusta ei saa tietysti laillisesti poistaa, mutta kävelymoodin nopeudessa ei varmaan rajotuksia ole kunhan pysyy nopeus alle tuon ja pyörä hallittavissa?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 109
Ainakin joissain uusissa on kytkettävissä kävelyavustin joka ei vaadi pyörän päällä olemista. Sen koodia muuttamalla saattais pystyä nostamaan avustimen vääntöä ja nopeutta, jos pääsee sinne käsiksi. Joissakin pystyy nostamaan 25km/h rajotinta vaihtamalla pyörän markkina-alueen, joten kannattaa tutkia onko joillakin markkina-alueilla firmwarea joka sallii enemmän pelivaraa tuolle moodille. Nopeusrajotusta ei saa tietysti laillisesti poistaa, mutta kävelymoodin nopeudessa ei varmaan rajotuksia ole kunhan pysyy nopeus alle tuon ja pyörä hallittavissa?
jep, vauhtia ei ole tarvetta saada lisää, mutta pelkän sähkömoottorin voimalla eteneminen ois joskus paikallaan.
5v vanhassa halpispyörässä tuo 'mopomoodi' oli valmiina valikossa valittavana. vaan ei taida enää nykyisin miltään merkiltä löytyä suorilta.
 
Liittynyt
28.10.2021
Viestejä
82
jep, vauhtia ei ole tarvetta saada lisää, mutta pelkän sähkömoottorin voimalla eteneminen ois joskus paikallaan.
5v vanhassa halpispyörässä tuo 'mopomoodi' oli valmiina valikossa valittavana. vaan ei taida enää nykyisin miltään merkiltä löytyä suorilta.
Taitaa olla lakitekninen juttu, koska silloin pyörä ei ole enää avustettu jos toimii kaasukahvalla tai vastaavalla. Ei rinnastu polkupyörään eli pitää vakuuttaa ja rekisteröidä ja ajaa niille kuuluvilla paikoilla. Korjatkaa jos olen väärässä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 093
jep, vauhtia ei ole tarvetta saada lisää, mutta pelkän sähkömoottorin voimalla eteneminen ois joskus paikallaan.
Kiinnostaa nyt joten kysyn, miksi?
Avustukset täysille, niin ei noissa hirveästi joudu töitä etenemiseen tehdä.

Kiinnostaisi myös kolaritilanne, jos onnistut vaikka autoon kolhaisemaan. Saattaa olla etteivät vakuutusyhtiöt näistä virityksistä tykkää?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 109
Taitaa olla lakitekninen juttu, koska silloin pyörä ei ole enää avustettu jos toimii kaasukahvalla tai vastaavalla. Ei rinnastu polkupyörään eli pitää vakuuttaa ja rekisteröidä ja ajaa niille kuuluvilla paikoilla. Korjatkaa jos olen väärässä.
tämä on tiedossa, joten sanotaan että tällä ajetaan sitten vain omalla pihalla. sen verran löytyy tietoa että yleisesti kai hankalempi/mahdoton tehdä keskimoottorisiin vehkeisiin. hubillisiin onnistuu helpommin.
 
Liittynyt
28.10.2021
Viestejä
82
tämä on tiedossa, joten sanotaan että tällä ajetaan sitten vain omalla pihalla. sen verran löytyy tietoa että yleisesti kai hankalempi/mahdoton tehdä keskimoottorisiin vehkeisiin. hubillisiin onnistuu helpommin.
Jos on tiedossa niin hyvä. Itselle on riittänyt tuolla liikenteen seassa se 25kmh jos avustus on täysillä niin ei paljon tarvi hikoilla. Siinäkin vauhdissa kävelijät, varsinkin koirat ja muut pyöräilijät tulevat aika nopeasti vastaan :D

Jos tähän haluais lähteä niin veikkaan, että mitä vanhemman keskimoottorin löydät niin paremmat mahdollisuudet toteuttaa. Itsellä kokemusta ilman virityksiä Bosch gen3 ja nykyinen Brose/Spessu. Spessun koneen saa brikattua jos se haistaa, että siinä on virejä kiinni. Joten uskoisin, että käytännössä mahdoton paikka laittaa mitään kaasua. Todnäk softa rajoittaa aika monessa moottorissa, että sitä käytettäisiin noin.
 
Liittynyt
23.02.2020
Viestejä
102
Taitaa olla lakitekninen juttu, koska silloin pyörä ei ole enää avustettu jos toimii kaasukahvalla tai vastaavalla. Ei rinnastu polkupyörään eli pitää vakuuttaa ja rekisteröidä ja ajaa niille kuuluvilla paikoilla. Korjatkaa jos olen väärässä.
Eikö tuosta tulisi silloin L1e-A -luokan moottorilla varustettu polkupyörä, joka kyllä rinnastuu polkupyörään ja ajetaan siellä missä polkupyörällä ajetaan (sisältäen jokamiehen oikeudet). Tarvii toki liikennevakuutuksen, mutta ei rekisteröintiä. L1e-B:t (mopot) sitten erikseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 589
jep, vauhtia ei ole tarvetta saada lisää, mutta pelkän sähkömoottorin voimalla eteneminen ois joskus paikallaan.
5v vanhassa halpispyörässä tuo 'mopomoodi' oli valmiina valikossa valittavana. vaan ei taida enää nykyisin miltään merkiltä löytyä suorilta.
Ajoneuvo luokka vaihtuu jos hommaat kaasukahvan ja tarvitset liikennevakuutuksen.

Itseltä löytyy ihan sähköläski missä kaasu vakiona 1000w ja 95Nm. Menee sen max 25km/h myös polkematta, mutta on tosiaan L1e-A luokan polkupyörä mikä vaatii sen liikennevakuutuksen.

20220515_113258.jpg
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 589
Taitaa olla lakitekninen juttu, koska silloin pyörä ei ole enää avustettu jos toimii kaasukahvalla tai vastaavalla. Ei rinnastu polkupyörään eli pitää vakuuttaa ja rekisteröidä ja ajaa niille kuuluvilla paikoilla. Korjatkaa jos olen väärässä.
Ei tarvitse rekisteröidä, liikennevakuutus riittää
 
Liittynyt
23.02.2020
Viestejä
102
Ajoneuvo luokka vaihtuu jos hommaat kaasukahvan ja tarvitset liikennevakuutuksen.

Itseltä löytyy ihan sähköläski missä kaasu vakiona 1000w ja 95Nm. Menee sen max 25km/h myös polkematta, mutta on tosiaan L1e-A luokan polkupyörä mikä vaatii sen liikennevakuutuksen.

Täälläkin on pari E/FAT:a taloudessa. Kävin tänäänkin ulkoiluttamassa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 589
Eli siihen ei oteta kantaa että mikä on ollut alkujaan, ts. osia saa lisätä ja virittää kunhan huomioi luokan vaihtumisen ja ottaa vakuutuksen?
Kunhan maksimi teho pysyy alle 1000w ja huippunopeus alle 25km/h niin pelkkä liikennevakuutus riittää.

Kannattaa huomioida että esimerkiksi if vaati kaskon pyörälle koska "ajoneuvo" missä liikennevakuutus ei mene heillä kotivakuutuksen piiriin, vaan vaatii sen kaskon :facepalm:

Eli vakuutus on 200€/v, enemmän kuin mun moottoripyörässä.

Pohjantähdessä missä meillä laaja kotivakuutus niin pyörä on kotivakuutuksen piirissä ja pelkkä liikennevakuutus on 100€/v
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
502
Kunhan maksimi teho pysyy alle 1000w ja huippunopeus alle 25km/h niin pelkkä liikennevakuutus riittää.

Kannattaa huomioida että esimerkiksi if vaati kaskon pyörälle koska "ajoneuvo" missä liikennevakuutus ei mene heillä kotivakuutuksen piiriin, vaan vaatii sen kaskon :facepalm:

Eli vakuutus on 200€/v, enemmän kuin mun moottoripyörässä.

Pohjantähdessä missä meillä laaja kotivakuutus niin pyörä on kotivakuutuksen piirissä ja pelkkä liikennevakuutus on 100€/v
Tyyristä lystiä on pelkän kaasukahvan takia. Mutta täytyy perehtyä jahka pyörä saapuu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 589
Tyyristä lystiä on pelkän kaasukahvan takia. Mutta täytyy perehtyä jahka pyörä saapuu.
Suomessa osataan rahastus, en tiedä miten muissa maissa menee ja onko siellä vakuutuspakkoa kaasukahva pyörille?

Jos ajatellaan sähköpyörää mikä avustaa 25km/h asti ja tälläistä mikä menee polkematta 25km/h niin miksi se polkematta liikkuminen aiheuttaa isomman riskin ja vaatii vakuutuksen?

Ymmärtäisin paremmin jos tuo menisi kovempaa, vaikka 35km/h
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
502
Suomessa osataan rahastus, en tiedä miten muissa maissa menee ja onko siellä vakuutuspakkoa kaasukahva pyörille?

Jos ajatellaan sähköpyörää mikä avustaa 25km/h asti ja tälläistä mikä menee polkematta 25km/h niin miksi se polkematta liikkuminen aiheuttaa isomman riskin ja vaatii vakuutuksen?

Ymmärtäisin paremmin jos tuo menisi kovempaa, vaikka 35km/h
Jos tuota tieteen valossa ajattelee niin polkematta ei ainakaan kroppa kuormitu ja ehtii keskittyä ajamiseen. :hmm:
 
Liittynyt
23.02.2020
Viestejä
102
Suomessa osataan rahastus, en tiedä miten muissa maissa menee ja onko siellä vakuutuspakkoa kaasukahva pyörille?

Jos ajatellaan sähköpyörää mikä avustaa 25km/h asti ja tälläistä mikä menee polkematta 25km/h niin miksi se polkematta liikkuminen aiheuttaa isomman riskin ja vaatii vakuutuksen?

Ymmärtäisin paremmin jos tuo menisi kovempaa, vaikka 35km/h
Ja tuohon kun lisätään se, että se max. 25km/h kulkeva ja max.1000W tehoinen sähköpotkulauta ei tarvi liikennevakuutusta niin vieläkin erikoisempaa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
174 727
Viestejä
3 225 237
Jäsenet
58 485
Uusin jäsen
Käikäle

Hinta.fi

Ylös Bottom