Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Tuli hommattua uus kulkupeli ja akun pois saadakseen pyörä täytyy laittaa kyljelleen maata vasten. Tuntuu vähän vaivalloiselta ja mielummin jättäisin akun aina pyörän sisään. Työpaikalla ei kuitenkaan ole mahdollista päästä talvisin pakkasia karkuun, vaan pyörän voi jättää katoksen alle (tarkemmin sanottuna työpaikan rakennuksen alle, säältä suojassa mutta lämpötila sama kuin ulkona).

Edellisestä D-luokan pyörästä sain yhden akun tuhottua jättämällä sen liian tyhjänä liian kylmään. Uskaltaako tätä uutta (Bosch PowerTube 750Wh) jättää ulos noihin 25 asteen pakkasiin esim. 50% varauksella?

Screenshot_20240912-190103~2.png


No eihän se varastointi noin kylmässä sille hyvää varmaan tee, joskin ei se siitä pitäisi tuhoutua jos ei nyt aivan joka päivä -25°C ole.

Mutta takuun osalta jos tulee jotain ongelmia niin ei kannata ainakaan ekana mainita, että säilytetty kylmässä kun käyttöohjekin sanoo että ei pitkäaikaista säilytystä alle +10°C.

Toki käyttöohjeessa voi sanoa jos jonkinnäköistä, mutta jos pyörä on suomessa saatettu markkinoille niin kyllä valmistaja silloin on vastuussa siitä, että se toimii kohtuudella vaikka olisikin vähän kylmempää.

Mutta kuvauksen perusteella kyllä nyt itse vakavasti harkitsisin, että voiko pyörää vielä vaihtaa malliin, jossa akun saa helposti mukaan lämpimään. Jos siis todella aiot pyöräillä myös noissa kovissa pakkaslukemissa.
 
Edellisestä D-luokan pyörästä sain yhden akun tuhottua jättämällä sen liian tyhjänä liian kylmään. Uskaltaako tätä uutta (Bosch PowerTube 750Wh) jättää ulos noihin 25 asteen pakkasiin esim. 50% varauksella?

Itseäni vielä lainaten, mahtaakohan tollaset rungon ympärille luiskautettavat neopreenisukat auttaa mitään?
 
Tuli hommattua uus kulkupeli ja akun pois saadakseen pyörä täytyy laittaa kyljelleen maata vasten. Tuntuu vähän vaivalloiselta ja mielummin jättäisin akun aina pyörän sisään. Työpaikalla ei kuitenkaan ole mahdollista päästä talvisin pakkasia karkuun, vaan pyörän voi jättää katoksen alle (tarkemmin sanottuna työpaikan rakennuksen alle, säältä suojassa mutta lämpötila sama kuin ulkona).

Edellisestä D-luokan pyörästä sain yhden akun tuhottua jättämällä sen liian tyhjänä liian kylmään. Uskaltaako tätä uutta (Bosch PowerTube 750Wh) jättää ulos noihin 25 asteen pakkasiin esim. 50% varauksella?
Itse olen Spectralin akun jättänyt paikoilleen 20 asteen pakkasissa, eikä ole miksikään mennyt. Yli 20 asteen pakkasilla olen ottanut akun yleensä irti. Ei tuo nyt kovin vaivalloista kuitenkaan ole, minuutissa kerkeää irrottamaan pari pulttia ja vetämään akun rungon sisältä.

25 asteen pakkasiakin on kestänyt normaalin työpäivän, mutta 12 tunnin ylityövuoron ei kestänyt, vaan akun jäätymisen suoja esti akun käytön. Akku meni siis vikatilaan. Toimi taas täysin normaalisti kun vei sisälle.

Ladata ei tietenkään saa jäistä akkua. Tosin ei se akku anna ladatakkaan jäistä akkua.
 
Itseäni vielä lainaten, mahtaakohan tollaset rungon ympärille luiskautettavat neopreenisukat auttaa mitään?
Komppaan muita vastauksia osittain. Ei juurikaan auta, jos pyörä on ulkona useamman tunnin ajamatta. Auttaa, jos akku on säilytetty lämpimässä ja lähtee ajamaan. Akku lämpeää purkautuessaan ja kyllä se tuo neopreeni pitää akun lämpöisempänä. Oon huomannut tämän ihan konkreettisesti. Ilman sukkaa kovalla rasituksella voi olla, että akku sammuu ennen aikojaan (jännite laskee liikaa). Eli sitä parempi mitä lämpimämpänä akun saa pidettyä ajon aikana.

Yli -20 asteen pakkasissa olen laittanu 18mm solukumimattoa akun ympärille, niin kestää sitten jo selvästi paremmin vaikka 30 asteen pakkasilla. Siis kun olen pyöräillyt vaativassa ja mäkisessä maastossa.
 
Komppaan muita vastauksia osittain. Ei juurikaan auta, jos pyörä on ulkona useamman tunnin ajamatta. Auttaa, jos akku on säilytetty lämpimässä ja lähtee ajamaan. Akku lämpeää purkautuessaan ja kyllä se tuo neopreeni pitää akun lämpöisempänä. Oon huomannut tämän ihan konkreettisesti. Ilman sukkaa kovalla rasituksella voi olla, että akku sammuu ennen aikojaan (jännite laskee liikaa). Eli sitä parempi mitä lämpimämpänä akun saa pidettyä ajon aikana.

Yli -20 asteen pakkasissa olen laittanu 18mm solukumimattoa akun ympärille, niin kestää sitten jo selvästi paremmin vaikka 30 asteen pakkasilla. Siis kun olen pyöräillyt vaativassa ja mäkisessä maastossa.

Mä en ole ikinä pitänyt mitään suojaa akun päällä, eikä pyörä ole sammunut kovillakaan pakkasilla, akkua kyllä kuluu reilusti ja -20c pakkasella 40km on maastossa hyvä suoritus.

Akku lämpenee purkautuessaan, mutta millä se akku lämpenee kun se seisoo käyttämättömänä 8h pakkasessa, ei millään = suojauksesta ei ole mitään hyötyä.
 
Hintavinkki: Verkkiksessä tästä päivästä klo 8 alkaen GZR Black Raw 3.0 -sähköläski hintaan 1299 €.
Ainakin joissakin arvosteluissa on moitittu akun hankalaa irroitusta sekä asennusta, eli se kannattaa ottaa huomioon.

Tää just jäi tästä mietityttämään että miten hankala toi on irroittaa/poistaa.

Kuvauksessahan on boldattuna "Rungon sisässä akku on suojassa kolhuilta, mutta se on myös helposti irrotettavissa esim. sisällä tapahtuvaa latausta varten" eli pitäisi helposti olla irroitettavissa.

Kuitenkin revikoista luin että pitäisi etupyörä irroittaa.

Tuo kinostelisi itseä (vaimoakin) ja jäi pohdintaan nyt. Akkua kun pitäisi melkein sisällä ladata.
 
Tää just jäi tästä mietityttämään että miten hankala toi on irroittaa/poistaa.

Kuvauksessahan on boldattuna "Rungon sisässä akku on suojassa kolhuilta, mutta se on myös helposti irrotettavissa esim. sisällä tapahtuvaa latausta varten" eli pitäisi helposti olla irroitettavissa.

Kuitenkin revikoista luin että pitäisi etupyörä irroittaa.

Tuo kinostelisi itseä (vaimoakin) ja jäi pohdintaan nyt. Akkua kun pitäisi melkein sisällä ladata.

Mulla on tuo 19" koko. Äsken testasin ekan kerran irrottaa akkua ja se on ainakin ihan helppo homma tuossa. Vähän kääntää eturengasta sivuun, että akkua saa enemmän ulos ja sitten vähän nostaa ja ottaa akun alapään ensin pois ja siitä akku laskeutuukin nätisti irti. Akun alapäässä on sellainen kolo johon tulee "koroke". Nostaa akun pois siitä korokkeesta niin pääsee tulemaan ulos kolostaan. Meni joku 10 sekuntia irrotettaessa.

Jos ei akkua saa irti ilman eturenkaan irrotusta niin on aika onneton. Jos yrittää irrottaa akkua yläkautta niin se ei ole millään tavalla mahdollista ilman renkaan irrotusta, alakautta se mahtuu hyvin pois.
 
Mulla on tuo 19" koko. Äsken testasin ekan kerran irrottaa akkua ja se on ainakin ihan helppo homma tuossa. Vähän kääntää eturengasta sivuun, että akkua saa enemmän ulos ja sitten vähän nostaa ja ottaa akun alapään ensin pois ja siitä akku laskeutuukin nätisti irti. Akun alapäässä on sellainen kolo johon tulee "koroke". Nostaa akun pois siitä korokkeesta niin pääsee tulemaan ulos kolostaan. Meni joku 10 sekuntia irrotettaessa.

Jos ei akkua saa irti ilman eturenkaan irrotusta niin on aika onneton. Jos yrittää irrottaa akkua yläkautta niin se ei ole millään tavalla mahdollista ilman renkaan irrotusta, alakautta se mahtuu hyvin pois.
No täähän kuulostaa hyvältä sit. En tiiä pitääkö kiittää vai syyttää et menee rahat
Ehkä kiitän.
 
tuli nyt hommattua tarjouksesta tämä GZR Black Raw 3.0 -sähköfatbike niin tarviis hommata hyvät valot tuohon mitäs suosittelette?
 
tuli nyt hommattua tarjouksesta tämä GZR Black Raw 3.0 -sähköfatbike niin tarviis hommata hyvät valot tuohon mitäs suosittelette?

Jos tuolta verkkiksen sivuilta löytyisi manuaali(ei löytynyt) niin voisi katsoa onko tuossa pyörän moottorilla/akulla tms valolähtöä. Varmaankin on, jolloin kannattaa ehdottomasti ostaa sellainen joka saa virtansa suoraan pyörästä aina sen päällä ollessa(ainakin shimanon tekniikassa tämän pystyy valitsemaan käsinkin, että lähteekö aina päälle kun virrat päällä).

Toinen on se, että meinaako tuota käyttää yleisillä teillä vai ei. Jos meinaa niin kanssaihmisten vitutuksen vähentämiseksi STVZO hyväksytyllä keilalla oleva valo.
Jos taas vain metsässä niin sitten vaikka Light5 EB1000/EB2000.
 

Mitä mieltä tästä Verkkokauppa.comin GZR sähkötäpäristä? Mitä tässä pari päivää selvitellyt, niin listatut osat vaikuttaisi aika tasapainoisilta ja järkeviltä, eikä pyörä vertaistensa joukossa ihan pahimman luokan ankkurikaan ole. Mutta aina se jotenkin vähän arveluttaa kaupan oman brandin fillareita ostaa. Maastoajelusta mulla on kokemusta lähinnä jäykkäperäisestä läskipyöräilystä (Silverback Scoop sekä sittemmin Pole Taiga) vajaan 10 vuoden ajalta, mutta kyllä tuolla tulisi varmaan puoliksi ajeltua pyöräteitä myös.

Sinänsä haluaisin mieluummin ostaa alumiinirungolla, mutta siinä mallissa muutkin osat kokee sen verran downgradea että jätin sen laskuista. Verkkokauppa.comia olen katsellut sen vuoksi, että siellä olisi tällä hetkellä kuluton koroton 24 kk maksumahdollisuus. Työsuhdepyöräetua mulla ei ole.
 
Sinänsä haluaisin mieluummin ostaa alumiinirungolla, mutta siinä mallissa muutkin osat kokee sen verran downgradea että jätin sen laskuista.

Alumiiniversio on ilmeisesti tuo Heritag-e?

Muutenhan tuossa on ihan asialliset osat pl. kierrejousikeula. Ja sen voi vaihtaa uuteen, ei ole paha homma ja hintaa muutama satanen esim. bike-discountista(painavaan sähköpyörään kannattaa ostaa vähän paksummilla liukuputkilla oleva eikä ihan hinnat alkaen Rokkari).

10-lehtinen voimansiirto ei ole mikään ongelma ja tuossa halvemmassa on Shimanon Linkglide sarjan osia jotka pitäisi olla varsin kestäviä.
 
Alumiiniversio on ilmeisesti tuo Heritag-e?

Muutenhan tuossa on ihan asialliset osat pl. kierrejousikeula. Ja sen voi vaihtaa uuteen, ei ole paha homma ja hintaa muutama satanen esim. bike-discountista(painavaan sähköpyörään kannattaa ostaa vähän paksummilla liukuputkilla oleva eikä ihan hinnat alkaen Rokkari).

10-lehtinen voimansiirto ei ole mikään ongelma ja tuossa halvemmassa on Shimanon Linkglide sarjan osia jotka pitäisi olla varsin kestäviä.
Joo, tuohon Heritag-e-malliin viittasin. Lähinnä siinä tökki just tuo kierrejousitettu keula, pienempi akku ja Kiox 300 -näytön puute (tämä käsittääkseni tukee navigointia puhelimen kautta, mikä olisi iso plussa). Tuo 650 Wh akku sinänsä varmasti uudenkarheana riittäisi hyvin, mutta todennäköisesti pyörä tulee olemaan 5+ vuotta, niin ajattelin että isompi akku todennäköisesti kestäisi tarpeeksi hyvänä vielä vuosienkin käytön jälkeen. Ja sitten kun noita päivitysosia alkaa laskemaan, ollaan kuitenkin nopsaan tuon kalliimman pyörän hinnassa. 10-vaihteisuus sinänsä omissa kirjoissani olisi jopa plussaa, kun oletan että paksumpi ketju kestäisi paremmin käyttöä. (Kuten rivien välistä voi lukea, arvostan kestävyyttä ja huoltovapautta - siksi alumiinirunkoinen jäykkäperä olisi ollut ykkösvalinta.)

Tuon pyörän taustalla luuraa ilmeisesti italialainen Atala-pyörämerkki. Mitä niiden pyöriä joskus katsellut, niin hinta/laatu ei ole saanut ostohousuja jalkaan, niin siksi varmaan merkkiä kohtaan on kehittynyt ennakkoluuloja. Ja siksi sitten tätä GZR:ääkin tulee vähän siitä näkökulmasta mietittyä, vaikka omien selvittelyjen perusteella nuo molemmat mallit kestääkin hintavertailun muihin.

Tuo Progressiv-e on siis mulla tilattuna jo, mutta vähän tässä viime metreillä vielä mietityttää että onko järkeä, kannattaako.
 
Joo, tuohon Heritag-e-malliin viittasin. Lähinnä siinä tökki just tuo kierrejousitettu keula, pienempi akku ja Kiox 300 -näytön puute (tämä käsittääkseni tukee navigointia puhelimen kautta, mikä olisi iso plussa). Tuo 650 Wh akku sinänsä varmasti uudenkarheana riittäisi hyvin, mutta todennäköisesti pyörä tulee olemaan 5+ vuotta, niin ajattelin että isompi akku todennäköisesti kestäisi tarpeeksi hyvänä vielä vuosienkin käytön jälkeen. Ja sitten kun noita päivitysosia alkaa laskemaan, ollaan kuitenkin nopsaan tuon kalliimman pyörän hinnassa. 10-vaihteisuus sinänsä omissa kirjoissani olisi jopa plussaa, kun oletan että paksumpi ketju kestäisi paremmin käyttöä. (Kuten rivien välistä voi lukea, arvostan kestävyyttä ja huoltovapautta - siksi alumiinirunkoinen jäykkäperä olisi ollut ykkösvalinta.)

Tuon pyörän taustalla luuraa ilmeisesti italialainen Atala-pyörämerkki. Mitä niiden pyöriä joskus katsellut, niin hinta/laatu ei ole saanut ostohousuja jalkaan, niin siksi varmaan merkkiä kohtaan on kehittynyt ennakkoluuloja. Ja siksi sitten tätä GZR:ääkin tulee vähän siitä näkökulmasta mietittyä, vaikka omien selvittelyjen perusteella nuo molemmat mallit kestääkin hintavertailun muihin.

Tuo Progressiv-e on siis mulla tilattuna jo, mutta vähän tässä viime metreillä vielä mietityttää että onko järkeä, kannattaako.
Eipä taida 10v ketju/vaihteisto olla kestävämpi kuin 11 tai 12v. Halvemmat osat plussaa ja sähkärissä 10v riittää paremmin kuin hyvin.
10 -pakka maksaa alkaen 20e, siinä missä 12 -pakka alkaen 50e. Ketjuissa 12 vs. 17e jne. Eli ainakin 1.5-2x t hinnat 12v kuluvat osat vs. 10v.
 
Eipä taida 10v ketju/vaihteisto olla kestävämpi kuin 11 tai 12v.
Ok. Kai se on sitten merkittävämpää alle kymppivaihteisissa.

Halvemmat osat plussaa ja sähkärissä 10v riittää paremmin kuin hyvin.
10 -pakka maksaa alkaen 20e, siinä missä 12 -pakka alkaen 50e. Ketjuissa 12 vs. 17e jne. Eli ainakin 1.5-2x t hinnat 12v kuluvat osat vs. 10v.
Jep. Suhteessa toki isoja hintaeroja, mutta en pidä asiaa merkittävänä jos ketjut vaihtuu kerran vuoteen ja pakka kerran kahteen. Tai jos vaihtotarvetta tulee tiheämmin, niin sittenhän pyörä on osoittautunut hauskaksi peliksi ja siihen kertyy hyvin kilometrejä, ja siten huoltojakin tekee ilokseen.

Mutta mites tuo hiilikuiturunko, onko ne ihan ok sähköpyörien kanssa kun tavoitteena olisi tosiaan se pitkä käyttöikä?
 
Eipä taida 10v ketju/vaihteisto olla kestävämpi kuin 11 tai 12v.

Jos vertaa samanlaisia osia keskenään niin varmaan aika marginaaliset erot. Tokihan ketju aina kapenee mitä enemmän on rattaita ja pakkohan srn kapenemisen on jossain näkyä.

Nuo Shimanon Linkglide sarjan osat on käsittääkseni suurelti terästä esim. rattaiden osalta. Ja ketjua on optimoitu noille rattaille.
Kovasti ainakin väittävät että kestoikä moninkertainen tästä syystä.

Normaalistihan takapakka on yleensä alumiinia tai halvempien valmistajien tapauksessa vähän sitä sun tätä.
 
Normaalistihan takapakka on yleensä alumiinia tai halvempien valmistajien tapauksessa vähän sitä sun tätä.
Tässä puheena olevassa GZR:ssä tuo on tuotetietojen mukaan myös terästä, se olikin kriteeri itselläni (kuten myös eturattaan kohdalla).
 
Jos vertaa samanlaisia osia keskenään niin varmaan aika marginaaliset erot. Tokihan ketju aina kapenee mitä enemmän on rattaita ja pakkohan srn kapenemisen on jossain näkyä.

Nuo Shimanon Linkglide sarjan osat on käsittääkseni suurelti terästä esim. rattaiden osalta. Ja ketjua on optimoitu noille rattaille.
Kovasti ainakin väittävät että kestoikä moninkertainen tästä syystä.

Normaalistihan takapakka on yleensä alumiinia tai halvempien valmistajien tapauksessa vähän sitä sun tätä.
Ei taida ainakaan Shimanolla olla yhtään alumiinista takapakkaa? Halvoissa on vain enemmän terästä kuin kalliimmissa, eli säästetty koneistuksessa painon kustannuksella. Ja huippumailleissa sitten titaania jokunen ratas. Alumiininen spideri kyllä taitaa olla kaikissa, mutta itse rattaat ei koskaan.
 
Tässä puheena olevassa GZR:ssä tuo on tuotetietojen mukaan myös terästä, se olikin kriteeri itselläni (kuten myös eturattaan kohdalla).
Eturattaissa alumiinia onkin sitten useammin. Itsellänikin on alumiinen eturatas sähkärissä. Ainakin ekat 2000km+ kestänyt mainiosti.

Materiaalia enemmän sähkärin voimansiirtoa kuluttaa ajotyyli. Poika sai 300-500km välein 10v Deore takapakan 9 ja 10 rattaalla ketjun hyppimään rattaiden yli. Ajoi vain boostilla ja käytännössä noilla 9/10 rattaalla, kunnes sain opetettua oikean ajotyylin ja vaihteiden käytön.

Itse ajoin sitten myöhemmin samalla pyörällä >2000tkm samalla voimansiirrolla, ennenkuin pyörä meni 4800km ajettuna vaihtoon.

Vaimolla sama pyörä, tosin 11v Deorella lähti kiertoon alkuperäisellä voimansiirrolla 3100km ajettuna.
 
Jos vertaa samanlaisia osia keskenään niin varmaan aika marginaaliset erot. Tokihan ketju aina kapenee mitä enemmän on rattaita ja pakkohan srn kapenemisen on jossain näkyä.

Nuo Shimanon Linkglide sarjan osat on käsittääkseni suurelti terästä esim. rattaiden osalta. Ja ketjua on optimoitu noille rattaille.
Kovasti ainakin väittävät että kestoikä moninkertainen tästä syystä.

Normaalistihan takapakka on yleensä alumiinia tai halvempien valmistajien tapauksessa vähän sitä sun tätä.
Ainakin ketjuissa uudemmat kestävät yllättäen vanhoja paksuja pitempään, näin ainakin zero friction cyclinging testeissä. Tässä kuvaaja hänen testirigin tuloksista Shimanon paremman pään ketjuista joka sukupolvesta.

Shimano-8-vs-9-vs-10-vs-11-vs-12-speed-chains-durability-chart-latest.jpg
 
Hintavinkki: Verkkiksessä tästä päivästä klo 8 alkaen GZR Black Raw 3.0 -sähköläski hintaan 1299 €.
Ainakin joissakin arvosteluissa on moitittu akun hankalaa irroitusta sekä asennusta, eli se kannattaa ottaa huomioon.


Onkohan tämän GZR-version valmistaja sama, kuin aikaisemmissa malleissa ja onko tämä 3.0 versio kuinka todennäköisesti laatupeli, sekundaa vai jotain siltä väliltä?

Mietin vain, kun on raportoitu ainakin aikaisemmissa versioissa akku, runko ja moottoriongelmista jne.

esim. (fillarifoorumilla varmasti tuossakin ketjussa enemmänkin erillaisia tapauksia, mutta jotain poimintoja alla)

Sähköläski GZR RAW



Ja jos tämä uusin malli olisi luultavammin edeltäjiään laadukkaampi ja ei kärsisi näistä tai muista epätoivotuista ominaisuuksista, niin kiinnostaisi tietää, että kuinka pitkää elinikää tälle kyseiselle pyörälle uskaltaisi odottaa ja kuinka paljon kustannuksia on odotettavissa esim. per 1000km ja/tai vuosi? Onko vastaavia tarjouksia (hinta-laatu suhteeltaan) pyöristä kuinka usein?
 
Pyöräilijöitäkin löytyy monenlaisia ja kokoisia, toki lähtökohtaisesti pyörän ei pitäisi hajota vaikka raskaampi kuski onkin. Yleinen maksimipaino taitaa olla jotain 120kg? Kyllä noissa kuluvia osia taitaa ainakin ketjut ja rattaat olla, mutta kai niilläkin jonkun tonnin ajelee? Sekin riippuu paljon siitä mitä avustusta käyttää ja missä maastossa ajelee.

Kävin tänään just avaamassa oman paketin, eli siis juuri tuo GZR Black Raw 3.0 17", lyhyet ensikokemukset:
-Hyvin paketoitu ja looginen kasata jopa suomalaisittain ilman ohjeita
-17" koko oikein hyvä tällaiselle n. 172cm kuskille
-Yllättävän kevyt polkea jopa ilman avustusta, ilmaa lykkäsin renkaisiin 1bar, kai se fätille jo periaatteessa sellainen "maantiepaine" on?
-Takavaihtaja vaatii pientä hienosäätöä, osa pykälistä jää vähän välille. Kaikki vaihteet saa kuitenkin sisään.

Eli ensivaikutelma tosi hyvä ja tuohon tarjoushintaan tuntuu olevan ihan ok. Muistelen että noita GZR:n fättejä on yleensä kerran vuoteen ollu noissa tarjouksissa, muita merkkejä en muista nähneeni näin edullisesti.

EDIT: unohtui vielä sanoa, että kyllä tässäkin koossa tuon akun saa irroitettua aika vaivattomasti, vaatii vain vähän ohjaustangon kääntelyä
 
Viimeksi muokattu:
Pyöräilijöitäkin löytyy monenlaisia ja kokoisia, toki lähtökohtaisesti pyörän ei pitäisi hajota vaikka raskaampi kuski onkin. Yleinen maksimipaino taitaa olla jotain 120kg? Kyllä noissa kuluvia osia taitaa ainakin ketjut ja rattaat olla, mutta kai niilläkin jonkun tonnin ajelee? Sekin riippuu paljon siitä mitä avustusta käyttää ja missä maastossa ajelee.

Kävin tänään just avaamassa oman paketin, eli siis juuri tuo GZR Black Raw 3.0 17", lyhyet ensikokemukset:
-Hyvin paketoitu ja looginen kasata jopa suomalaisittain ilman ohjeita
-17" koko oikein hyvä tällaiselle n. 172cm kuskille
-Yllättävän kevyt polkea jopa ilman avustusta, ilmaa lykkäsin renkaisiin 1bar, kai se fätille jo periaatteessa sellainen "maantiepaine" on?
-Takavaihtaja vaatii pientä hienosäätöä, osa pykälistä jää vähän välille. Kaikki vaihteet saa kuitenkin sisään.

Eli ensivaikutelma tosi hyvä ja tuohon tarjoushintaan tuntuu olevan ihan ok. Muistelen että noita GZR:n fättejä on yleensä kerran vuoteen ollu noissa tarjouksissa, muita merkkejä en muista nähneeni näin edullisesti.
En tiedä minkä painoinen olet, mutta metsäpaineet mulla (78kg) siinä 0,4bar takana ja edessä 0,3bar 4.8" renkailla. Noilla paineilla ei kyllä kovaa viitsi ajaa mitään alamäkiä, löysä rengas ohjaa vähän minne sattuu ja saattaa lyödä vanteeseen läpi. 0,5bar on sitten riittävä oikeastaan mihin vain.
 
Tässä nyt alkanut miettimään että jos ostaisi tämän pyörän kun nyt olisi hyvään hintaa tarjolla:
GZR Progressiv-e CF 23 sähköpyörä, 19" (L) – Verkkokauppa.com

Eniten tässä mietityttää SHRAM:n komponentit. Onko ne mistään kotoisin jos vertaa Shimanoon? Tuosta rungosta ei myöskään löydy mitään tarkempaa tietoa joten mietinnässä on myös miten L-koko sopii kun itsellä on pituutta 189cm. Boschin komponentit on laadukkaita joten niiden suhteen ei ole mitään arveluttavaa.

Keskustelua tästä löytyy fillarifoorumilta mutta onko täällä kenelläkään tätä pyörää ja onko hyviä/huonoja kokemuksia kyseisen pyörän kohdalta? Aina vähän arveluttaa nämä "omat merkit" mitä liikkeet myy. Kuten fillarifoorumillakin todetaan, vaati pyörä heti kaikkien pulttien läpikäyntiä ja muutakin modausta. Esim. hissitolppa on tämän perusteella aivan surkea ja kannattaa samantien vaihtaa.
GZR Progressiv-e CF (fillarifoorumi.fi)

Edit. tässä kun etsinyt tietoa tästä pyörästä niin löytyi tämmöinen kauppa missä pyörä on vielä halvemmalla. 2639€:
GZR Progressiv-e CF 23 electric bike, 19" (L) GZRProgressiv-eCF23L osta veebipoest Frog.ee
 
Viimeksi muokattu:
Tässä nyt alkanut miettimään että jos ostaisi tämän pyörän kun nyt olisi hyvään hintaa tarjolla:
GZR Progressiv-e CF 23 sähköpyörä, 19" (L) – Verkkokauppa.com

Eniten tässä mietityttää SHRAM:n komponentit. Onko ne mistään kotoisin jos vertaa Shimanoon? Tuosta rungosta ei myöskään löydy mitään tarkempaa tietoa joten mietinnässä on myös miten L-koko sopii kun itsellä on pituutta 189cm. Boschin komponentit on laadukkaita joten niiden suhteen ei ole mitään arveluttavaa.

Keskustelua tästä löytyy fillarifoorumilta mutta onko täällä kenelläkään tätä pyörää ja onko hyviä/huonoja kokemuksia kyseisen pyörän kohdalta? Aina vähän arveluttaa nämä "omat merkit" mitä liikkeet myy. Kuten fillarifoorumillakin todetaan, vaati pyörä heti kaikkien pulttien läpikäyntiä ja muutakin modausta. Esim. hissitolppa on tämän perusteella aivan surkea ja kannattaa samantien vaihtaa.
GZR Progressiv-e CF (fillarifoorumi.fi)

Edit. tässä kun etsinyt tietoa tästä pyörästä niin löytyi tämmöinen kauppa missä pyörä on vielä halvemmalla. 2639€:
GZR Progressiv-e CF 23 electric bike, 19" (L) GZRProgressiv-eCF23L osta veebipoest Frog.ee
Kaikissa pyörissä kannattaa käydä pultit heti läpi, 3k€ sähköpyörässä on 100% varmuudella kompromisseja, tuplaa budjetti niin vältyt niiltä. Pultteja joudut silti kiristämään.
 
Tässä nyt alkanut miettimään että jos ostaisi tämän pyörän kun nyt olisi hyvään hintaa tarjolla:
GZR Progressiv-e CF 23 sähköpyörä, 19" (L) – Verkkokauppa.com

Eniten tässä mietityttää SHRAM:n komponentit. Onko ne mistään kotoisin jos vertaa Shimanoon? Tuosta rungosta ei myöskään löydy mitään tarkempaa tietoa joten mietinnässä on myös miten L-koko sopii kun itsellä on pituutta 189cm. Boschin komponentit on laadukkaita joten niiden suhteen ei ole mitään arveluttavaa.

Keskustelua tästä löytyy fillarifoorumilta mutta onko täällä kenelläkään tätä pyörää ja onko hyviä/huonoja kokemuksia kyseisen pyörän kohdalta? Aina vähän arveluttaa nämä "omat merkit" mitä liikkeet myy. Kuten fillarifoorumillakin todetaan, vaati pyörä heti kaikkien pulttien läpikäyntiä ja muutakin modausta. Esim. hissitolppa on tämän perusteella aivan surkea ja kannattaa samantien vaihtaa.
GZR Progressiv-e CF (fillarifoorumi.fi)

Edit. tässä kun etsinyt tietoa tästä pyörästä niin löytyi tämmöinen kauppa missä pyörä on vielä halvemmalla. 2639€:
GZR Progressiv-e CF 23 electric bike, 19" (L) GZRProgressiv-eCF23L osta veebipoest Frog.ee

Tuosta on keskustelua foorumin tarjousalueella.
Sramilla ja Shimanolla on molemmilla eri tasoisia osia ja niissä vaihtelee ominaisuudet hinnan mukaan.

Tekniikanmaailma myös koeajoi tuon keväällä ja ihan ok tuote ja varsinkin tuolla hinnalla missä nyt tarjouksessa.

Itse en n. 300€ säästön takia tilaisi jostain randomi kaupasta, verkkokaupassa on ainakin se hyvä puoli että takuuasioiden kanssa voi sitten painia suomalaisen toimijan kanssa.
 
Pyöräilijöitäkin löytyy monenlaisia ja kokoisia, toki lähtökohtaisesti pyörän ei pitäisi hajota vaikka raskaampi kuski onkin. Yleinen maksimipaino taitaa olla jotain 120kg? Kyllä noissa kuluvia osia taitaa ainakin ketjut ja rattaat olla, mutta kai niilläkin jonkun tonnin ajelee? Sekin riippuu paljon siitä mitä avustusta käyttää ja missä maastossa ajelee.

Kävin tänään just avaamassa oman paketin, eli siis juuri tuo GZR Black Raw 3.0 17", lyhyet ensikokemukset:
-Hyvin paketoitu ja looginen kasata jopa suomalaisittain ilman ohjeita
-17" koko oikein hyvä tällaiselle n. 172cm kuskille
-Yllättävän kevyt polkea jopa ilman avustusta, ilmaa lykkäsin renkaisiin 1bar, kai se fätille jo periaatteessa sellainen "maantiepaine" on?
-Takavaihtaja vaatii pientä hienosäätöä, osa pykälistä jää vähän välille. Kaikki vaihteet saa kuitenkin sisään.

Eli ensivaikutelma tosi hyvä ja tuohon tarjoushintaan tuntuu olevan ihan ok. Muistelen että noita GZR:n fättejä on yleensä kerran vuoteen ollu noissa tarjouksissa, muita merkkejä en muista nähneeni näin edullisesti.

EDIT: unohtui vielä sanoa, että kyllä tässäkin koossa tuon akun saa irroitettua aika vaivattomasti, vaatii vain vähän ohjaustangon kääntelyä
1bar on tosiaan puhtaaseen asfaltti/hiekkatie ajeluun, mutta maastoon niillä paineilla ei kyllä ole mitään asiaa. JumboJim rullaa oikein kevyesti 1 barin paineilla, joskus unohdin asfalttilenkin jälkeen pudottaa paineet ja lähdin 1 barin paineilla metsään ja meno tyssäsi ekaan pikku nousuun kallion päälle :)

0.6 bar on itselleni sellainen sopiva kultainen keskitie, käy asfaltti ja hiekkatie siirtymiin, mutta antaa myös riittävästi pitoa suurimpaan osaan omia maastoajeluita. Painoa itsellä ~80kg+pyöräilyvarusteet yms., pyöränä Tunturi Emax CE FS ja alla 4.8" JumboJimit tubelessina
 
Muijalla olis tuommoinen epassibike etu, millaista peliä täällä suositeltais naiselle työmatka ja vapaajan perus kuntoilu retkeilyyn. Ei vaadita mitään täysjoustoa, pienirunko ja semmoinen millä päästelisi talvellakin.
 
Muijalla olis tuommoinen epassibike etu, millaista peliä täällä suositeltais naiselle työmatka ja vapaajan perus kuntoilu retkeilyyn. Ei vaadita mitään täysjoustoa, pienirunko ja semmoinen millä päästelisi talvellakin.

Onko tiedossa miten hyvin hoidettuja ne pyörätiet on talvisin? Ja onko budjettia ts. miten pitkää sopimuskautta maksimissaan? Niin ja runkokokoa jos miettii niin käyttäjän pituus olisi hyvä tietää.

Edit: Mutta jos jonkun villin kortin heittää niin:

Canyonilla on juuri outletissä -10% lisäalet koodilla. Precede on hyväksi todettu kaupunkipyörä ja tähän mahtuu kyllä tarvittaessa vähän isommatkin renkaat talvea ajatellen. Bonuksena hihnaveto ja napavaihde ja Boschin sähköt.

Heitin hatusta XS kokoisen: Käytetty Precede:ON 7 step-through
Kuluman aste
Uusi pyöra, kosmeettisia virheitä
Tämän kategorian pyörät ja runkosetit ovat ajamattomia tuotteita, joissa voi olla väripoikkeamia, pintanaarmuja tai vaurioita maalissa.
 
Viimeksi muokattu:
Avokki ajelee sähköläskillä. Ja ajot on käytännössä 99% maantietä töihin. On tykästynyt kovasti siihen, että talvella ei ole väliä missä kunnossa tiet on.
Tunturi emax ainakin rungoltaan hyvän mallinen ja helppo hypätä kyytiin.
 
Onko tiedossa miten hyvin hoidettuja ne pyörätiet on talvisin? Ja onko budjettia ts. miten pitkää sopimuskautta maksimissaan? Niin ja runkokokoa jos miettii niin käyttäjän pituus olisi hyvä tietää.

Edit: Mutta jos jonkun villin kortin heittää niin:

Canyonilla on juuri outletissä -10% lisäalet koodilla. Precede on hyväksi todettu kaupunkipyörä ja tähän mahtuu kyllä tarvittaessa vähän isommatkin renkaat talvea ajatellen. Bonuksena hihnaveto ja napavaihde ja Boschin sähköt.

Heitin hatusta XS kokoisen: Käytetty Precede:ON 7 step-through
Käytiin eilen pikaiseen testaan Suomen urheilupyörässä hieman pyöriä ja Haibike trekking low oli mieleen, kuski n.160cm pitkä.
Tuollaisella rungolla joku ja nastat talveksi niin eiköhän sellainen ole soiva peli.
Näytti että Precede loppu, kerkesivät varmaan myymään tuon, mikäs etu hihnavedossa?
 
Käytiin eilen pikaiseen testaan Suomen urheilupyörässä hieman pyöriä ja Haibike trekking low oli mieleen, kuski n.160cm pitkä.
Tuollaisella rungolla joku ja nastat talveksi niin eiköhän sellainen ole soiva peli.
Näytti että Precede loppu, kerkesivät varmaan myymään tuon, mikäs etu hihnavedossa?

Se outletin -10% lisäale taisi Canyonilla jo loppua, mutta on noita pyöriä tuolla outletissä muitakin vastaavia.

Tuo hihnaveto on kai varsin pätevä ratkaisu. Käytännössä huoltovapaa ja kestää pyörän eliniän.

Ja jos mieleinen pyörä löytyi niin ei Haibikella mene pahasti vikaan. Toki kannattaa katsoa mistä kaikkialta pyörän voi epassibikella tilata ja vilkaista valikoima ja hintataso muualtakin.
 
Sähköfillarilla ois käyttöä, mitä mieltä ao fillarista, XL-koko ois itselle passeli, ajot 99% maantie/hiekkatie sulan aikaan. Maastoajoa ei ole.

Plussaa valmiista lokareista, tarakasta ja jalkatuesta, Konasta ookoo kokemuksia, ao viime vuoden malli mutta ei haitanne. Lähtöhinta oli aika kova, mutta alehinta jo menisi budjettiin, alle 2500e.

 
Sähköfillarilla ois käyttöä, mitä mieltä ao fillarista, XL-koko ois itselle passeli, ajot 99% maantie/hiekkatie sulan aikaan. Maastoajoa ei ole.

Plussaa valmiista lokareista, tarakasta ja jalkatuesta, Konasta ookoo kokemuksia, ao viime vuoden malli mutta ei haitanne. Lähtöhinta oli aika kova, mutta alehinta jo menisi budjettiin, alle 2500e.


Saksasta saa Cuben vastaavan tyyppisen alle 2000€. Ellei sitten tule työsuhdepyöräksi ja operaattori ei kelpuuta saksan liikkeitä.

Mutta ei tuo nyt huonolta vaikuta tuokaan.
Nopealla vilkaisulla myös Radon(Cuben sisarmerkki) Relate voisi olla ok.

 
Liittynee hieman ketjun aiheeseen. Pitäisi lähettää pyörän akku postin kautta. Jonkinlaiset ohjeet löytyy postilta, mutta epäselväksi jää, onko postin toimipisteellä tarvittavat merkinnät liimata pakettiin vai pitäisikö ne itse lisätä? Onko kellään kokemusta?
Postin chättikään ei osannut vastata.
 
Liittynee hieman ketjun aiheeseen. Pitäisi lähettää pyörän akku postin kautta. Jonkinlaiset ohjeet löytyy postilta, mutta epäselväksi jää, onko postin toimipisteellä tarvittavat merkinnät liimata pakettiin vai pitäisikö ne itse lisätä? Onko kellään kokemusta?
Postin chättikään ei osannut vastata.

Pitää itse lisätä tietääkseni, eli tulostat tuolta merkin ja kirjoitat siihen UN-numeron esim. li-ion-akuille UN 3480 ja teippaat lähetykseen.


edit: taitaa olla tiukemmat vaatimukset jos on yli 100 Wh akku irrallaan

Yli 100Wh taitaa vaatia ihan vaarallisen aineen kuljetusta. Kannattaa kysyä myös matkahuollolta yms.

Posti on aika usein täysin kyvytön kuljettamaan mitään erikoisempaa kuten spraymaaleja, pitkiä kappaleita jne.
 
Selvisi, että yksityisenä ei onnistu lähetys koska vaatii VAK laput. Ei ainakaan postin tai matkahuollon kautta.
 
Onko muilla Shimano ep8 -polkijoilla ollut ongelmia erillisen virtanapin kanssa?

Olen ladannut erillisen shimanon oman adapterin kanssa akkua irrallaan, mutta myös suoraan rungosta. Viimeisimmäksi rungosta, että tämä nappikin saisi virtaa, sillä kun on kuulemma oma akku.

No, pyörä lähtee vaan käyntiin takarengasta pyörittämällä taaksepäin, joka pakottaa ilmeisesti jotenkin virtanapin päälle. Tällöin toimii normaalisti. Itse virtanappia painamalla näytössä vaan vilahtaa tekstit ja se sammuu samointein. Pyörässä on takuu ja sainkin jo ohjeeksi ajaa pidemmän lenkin, jotta toimiiko nappi sitten.

Kiinnostaisi tietää miten moni on kohdannut ongelmia ko. mallin ja ongelman kanssa, kun ainakin englanniksi hakutuloksia löytyy. Ja miten vastaava ongelma on korjattu.
 
Onko muilla Shimano ep8 -polkijoilla ollut ongelmia erillisen virtanapin kanssa?

Olen ladannut erillisen shimanon oman adapterin kanssa akkua irrallaan, mutta myös suoraan rungosta. Viimeisimmäksi rungosta, että tämä nappikin saisi virtaa, sillä kun on kuulemma oma akku.

No, pyörä lähtee vaan käyntiin takarengasta pyörittämällä taaksepäin, joka pakottaa ilmeisesti jotenkin virtanapin päälle. Tällöin toimii normaalisti. Itse virtanappia painamalla näytössä vaan vilahtaa tekstit ja se sammuu samointein. Pyörässä on takuu ja sainkin jo ohjeeksi ajaa pidemmän lenkin, jotta toimiiko nappi sitten.

Kiinnostaisi tietää miten moni on kohdannut ongelmia ko. mallin ja ongelman kanssa, kun ainakin englanniksi hakutuloksia löytyy. Ja miten vastaava ongelma on korjattu.
Ongelma ei varsinaisesti ole ep8 moottorin, vaan sen satelliitti virtanapin, jonka kondensaattori ei toimi. Talvella vielä huonommin. Korjaantuu ainakin hetkeksi, kun vaihtaa uuden napin, eli huoltoon vain pyörä.
 
Onko muilla Shimano ep8 -polkijoilla ollut ongelmia erillisen virtanapin kanssa?

Olen ladannut erillisen shimanon oman adapterin kanssa akkua irrallaan, mutta myös suoraan rungosta. Viimeisimmäksi rungosta, että tämä nappikin saisi virtaa, sillä kun on kuulemma oma akku.

No, pyörä lähtee vaan käyntiin takarengasta pyörittämällä taaksepäin, joka pakottaa ilmeisesti jotenkin virtanapin päälle. Tällöin toimii normaalisti. Itse virtanappia painamalla näytössä vaan vilahtaa tekstit ja se sammuu samointein. Pyörässä on takuu ja sainkin jo ohjeeksi ajaa pidemmän lenkin, jotta toimiiko nappi sitten.

Kiinnostaisi tietää miten moni on kohdannut ongelmia ko. mallin ja ongelman kanssa, kun ainakin englanniksi hakutuloksia löytyy. Ja miten vastaava ongelma on korjattu.

Ongelma ei varsinaisesti ole ep8 moottorin, vaan sen satelliitti virtanapin, jonka kondensaattori ei toimi. Talvella vielä huonommin. Korjaantuu ainakin hetkeksi, kun vaihtaa uuden napin, eli huoltoon vain pyörä.

On ja se ongelma on juuri tuo satelliittinappi.

Mutta:
1729538765302.jpeg


Shimanolta tuli taannoin päivitys tuohon jossa väitetään että se on saatu korjattua. Tuleva talvi näyttää. Veikkaan että huoltokeikka on ihan turha koska todennäköisesti siellä vain päivitetään napin/moottorin firmis ja toivotaan että korjaantui.
 
Onko kellä tietoa, mistä Boschin moottorin antamat teholukemat tulevat? Tässä kaksi suurinpiirtein samanlaista reissua, joista ensimmäinen on ajettu suurimmalla avustuksella eli turbolla ja toinen pari pykälää pienemmällä eli tourilla. Jos noissa tehoissa olisi avustus mukana niin tuon ensimmäisen reissun tehot pitäisi kait olla suuremmat kuin toisen

IMG_2447.jpegIMG_2449.jpeg
 
Onko kellä tietoa, mistä Boschin moottorin antamat teholukemat tulevat? Tässä kaksi suurinpiirtein samanlaista reissua, joista ensimmäinen on ajettu suurimmalla avustuksella eli turbolla ja toinen pari pykälää pienemmällä eli tourilla. Jos noissa tehoissa olisi avustus mukana niin tuon ensimmäisen reissun tehot pitäisi kait olla suuremmat kuin toisen

IMG_2447.jpegIMG_2449.jpeg
Eikös ne ole sun omat tehot. Eli pienemmällä avustuksella laitat enemmän omia tehoja.

Edit flow+:lla näkee myös powersharen

Screenshot_20241026_235357_Flow.jpg
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
262 831
Viestejä
4 567 312
Jäsenet
75 029
Uusin jäsen
Wisbargo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom