Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 417
Ei 250W nimellistehon pyörät tarvitse vakuutusta. Vaikka painavat yli 25kg jos avustus lakkaa 25km/h nopeudessa. Kiinalaiset vain tykkäävät markkinoida isoilla luvuilla ja DJI ei näemmä ole poikkeus.
Yli 25 kg pyörässä ei myöskään saa olla kaasukahvaa.

1000W ei tartte vakuutusta kaasukahvankaan kanssa, jos pyörä on max 25 kg.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 684
Tuo säännöstelyviidakko 250-1000W alueella on tosiaan itselle melko tuntematon.
Lähinnä mainitsin infona, koska ketju käsittelee otsikon mukaisesti max 250W laitteita, mutta kiinnostuneita saattaa silti löytyä.

Nykyinen "työsuhde-liisari" kun tulee aikoinaan päätökseen, niin mielenkiintoista nähdä miten markkinat ovat kehittyneet, nyt kun DJI tuo vähän innovointia alalle.
 
Liittynyt
23.08.2017
Viestejä
367
Bosch, Brose ja Shimano ovat myös nimellistehon puolesta 250W. Sama kuin tuo DJI, mutta kaikki pystyvät yli 250W tehoihin hetkellisesti. Kiinalaiset vain tykkäävät markkinoida ja joskus hieman venyttää arvoja, että vaikuttaisivat ylivoimaiselta. Ei sitten oikeissa testeissä kuitenkaan suorituskyky ole aina vastannut odotuksia. Eivät huonoja moottoreita ole, mutta suorituskyky ei välttämättä vastaa paperilla olevia arvoja.

ZF:n uusi moottori on oikeasti innovatiivinen ja aika pieni tehoon nähden.

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 684
Bosch, Brose ja Shimano ovat myös nimellistehon puolesta 250W. Sama kuin tuo DJI
Näköjään, eivät vain ymmärrettävästi videolla DJI:n edustajan kanssa moista kehdanneet mainita (tai sitten meni ohi).
Löytyy tieto pikkupräntistä, kun hieman kaivelee
105 N·m is the sustainable torque output of the DJI Avinox Drive Unit. The DJI Avinox Drive Unit has a rated power of 250 W.

ZF vaikuttaa myös mielenkiintoiselta, tuohon kun saisi vielä tuon DJI:n kompaktin akun yhdistettyä.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
787
Kellään kokemusta noista sqlabin satuloista? Maksaa ainakin ihan helvetisti joten luulis olevan hyviä. Canyonin jäykkäperässä menossa jo kolmas satula ja yksikään niistä ei toimi meikän hanurin kanssa
 
Liittynyt
18.04.2024
Viestejä
429
Kellään kokemusta noista sqlabin satuloista? Maksaa ainakin ihan helvetisti joten luulis olevan hyviä. Canyonin jäykkäperässä menossa jo kolmas satula ja yksikään niistä ei toimi meikän hanurin kanssa
Ihan sama paljonko se satula maksaa, jos se ei sovi sun perseelle, se ei sovi.

Itsellä ollut kanssa aina ongelmia satulan kanssa ja nykyisen pyörän mukana tullut on ollut ensimmäinen missä ei perseeseen satu edes 50km jälkeen, no se satula hajosi ja ajattelin että ostan paremman, niin pakko oli käydä hakemassa se alkuperäinen halppis takaisin, ei vain perse kestä. Parasta asiassa on että alkuperäinen satula maksaa 20€
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 670
Nämä nykyajan satulat. Mun 30+ vuotta vanhassa Helkamassa on sata kertaa mukavampi satula kuin Specialized Turbo Como SL:ssä. En tiedä mikä siinä on niin vaikeita.

Jotain retromallisia jousitettuja satuloita on myynnissä mutta eipä niitä uskalla ostaa testaamatta.
 
Liittynyt
25.06.2024
Viestejä
4
Kysymys tämän pyörän FitNord Agile Sähköpyörä (280Wh akku) - Kuntokauppa.fi akun lataamisesta. Miten nuo akut suhtautuvat pakkasella lataamiseen? Ko pyörästä akkua ei saa kovinkaan helposti irti ja tarkoitus olisi käyttää pyörää työmatka-ajoon myös talvella. Ajattelin latailla pyörää puolilämpimässä tallissa, jossa lämpötila on kovalla pakkasella jossain n. -10 celsiuksen korvalla. Pitääkö pyörä kuitenkin saada huoneenlämpöön lataukseen, tai säilytykseen?
 
Liittynyt
09.06.2018
Viestejä
2 960
edit: Poistin ettei kukaan vaan tilaa, huijari.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.04.2024
Viestejä
429
Kysymys tämän pyörän FitNord Agile Sähköpyörä (280Wh akku) - Kuntokauppa.fi akun lataamisesta. Miten nuo akut suhtautuvat pakkasella lataamiseen? Ko pyörästä akkua ei saa kovinkaan helposti irti ja tarkoitus olisi käyttää pyörää työmatka-ajoon myös talvella. Ajattelin latailla pyörää puolilämpimässä tallissa, jossa lämpötila on kovalla pakkasella jossain n. -10 celsiuksen korvalla. Pitääkö pyörä kuitenkin saada huoneenlämpöön lataukseen, tai säilytykseen?
Se akku hajoaa jos sitä lataa pakkasessa, fiksuissa järjestelmissä tämä on estetty ihan BMS toimesta, mutta tiedä näistä merkittömistä sitten miten toimii.

Ei kannata 280Wh akulta odottaa kovin montaa kilometriä toimintamatkaa talvisissa olosuhteissa. Muutenkin renkaat luokkaa sirkkelinterät, niin noita ei pelasta edes nastarengas.
 
Liittynyt
17.04.2017
Viestejä
499
Ei kannata 280Wh akulta odottaa kovin montaa kilometriä toimintamatkaa talvisissa olosuhteissa. Muutenkin renkaat luokkaa sirkkelinterät, niin noita ei pelasta edes nastarengas.
Jep. Puolisolla on Trek 250Wh akulla ja kesällä nippanappa 50km range, jos käyttää alhaisinta avustustasoa. Ei ajele talvella sillä ollenkaan, mutta voisi karkeasti sanoa, että range varmasti pahimmillaan noin puolittuu silloin.
 
Liittynyt
18.04.2024
Viestejä
429
Jep. Puolisolla on Trek 250Wh akulla ja kesällä nippanappa 50km range, jos käyttää alhaisinta avustustasoa. Ei ajele talvella sillä ollenkaan, mutta voisi karkeasti sanoa, että range varmasti pahimmillaan noin puolittuu silloin.
Ainakin puolittuu jo pelkän pakkasen takia, lisäksi jos lunta+nastarenkaat, niin vastus on jo melkoinen.

Omalla 830Wh akulla ajan kesällä 150km yhdellä akulla, talvella 50km tekee tiukkaa, kyseessä pari vuotta vanha pyörä ja akku kuin uusi. Viime talvena oltiin kaverin kanssa ajamassa ja hänellä oli 540Wh akku ja se hyytyi 20km kohdalla. Toki vuokraamon sähköläski, mutta talvella akkua kuluu järkyttävät määrät jos haluaa pitää nopeutta yllä.
 

Painkiller

Panomies
Liittynyt
03.02.2017
Viestejä
975
Mikäs olisi hyvä ja luotettava pulju akkupakettien ostoon? Hakusassa olisi vähintään 48V 20Ah paketti. Liittimet kotelot yms. löytyy jo.
 
Liittynyt
25.06.2024
Viestejä
4
Se akku hajoaa jos sitä lataa pakkasessa, fiksuissa järjestelmissä tämä on estetty ihan BMS toimesta, mutta tiedä näistä merkittömistä sitten miten toimii.

Ei kannata 280Wh akulta odottaa kovin montaa kilometriä toimintamatkaa talvisissa olosuhteissa. Muutenkin renkaat luokkaa sirkkelinterät, niin noita ei pelasta edes nastarengas.
Kiitti vastauksesta, olisi pitänyt sittenkin panostaa edes siihen irrotettavaan akkuun. Pitää kehitellä jotain...

PS. tuo akku on kyllä ihan onneton jo näin kesäkelilläkin. Kaverin kanssa ajettiin vajaa 40km lenkki, niin yksi pykälä jäljellä. Tosin avustus ei ollut pienimmällä, kuin ihan loppumatkassa vasta.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
658
Liekkö oikea ketju kysellä, mutta..

Meillä on ollut pienehkön taloyhtiön (lukitussa) portaikossa pari sähköpyörää koskematta pidemmän aikaa. Kävimme nyt kyselemään niille omistajia sekä nykyisistä että entisistä asukkaista, mutta kukaan ei ilmoittanut omakseen. Eivät ole runkonumeron perusteella myöskään ilmoitettu varastetuksi, joten poliisin sanoin voi toimittaa löytötavaroihin tai toimia taloyhtiön ohjeistuksen mukaan.

No, ohjeistusta meillä ei ole, mutta sijaintinsa puolesta jäävät yhtiön omistukseen. Paitsi että. Meillä ei luonnollisesti ole noihin latureita, ei akkujen avaimia eikä toiseen sen tarvitsemaa näyttöä.

Viimeisimmän näyttää saavan varaosana, varmaan vaikka rtechiltä. Sama pyörä kaipaa myös muutoin aika paljon huoltoa, voi olla syy miksi hylätty. Mutta onko noille akkujen lukoille mitään helppoa temppua? Sarjoitetut avaimet saisi ilmeisesti jos olisi kuitti/yksi avain josta kooodi, mutta tässä tapauksessa ei ole. Akut saa toki ladattua paikallaan ollessaankin; kävin verkkiksestä hakemassa tuollaisen 4in1 -laturin, niin näkee missä kunnossa akut ovat. Mutta onko noihin lukkoihin jotain ”yleisavaimia” tai muuten hyväksi todettuja käytäntöjä, jolla saisi irrotettua lukkoa rikkomatta? Toki vaihtoon se lukkopesä varmaan menee joka tapauksessa, jos haluaa akun irrottamista hyödyntää..

Mielenkiintoisesti meillä on useamman taloyhtiön yhteisellä sisäpihalla kolmaskin sähköpyörä, joka seisoi ulkona paikallaan ainakin pari vuotta säiden armoilla. Sitäkään ei ollut ilmoitettu varastetuksi, mutta oli sentään lukittu. Siitä vaan on ohjauslaitteet hajonneet/ruostuneet/hapettuneet, joten lienee ongelmajätettä akkuineen. ”Partio hakee jos ehtii, mutta voitte itsekin toimittaa löytötavaroihin” :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 118
Liekkö oikea ketju kysellä, mutta..

Meillä on ollut pienehkön taloyhtiön (lukitussa) portaikossa pari sähköpyörää koskematta pidemmän aikaa. Kävimme nyt kyselemään niille omistajia sekä nykyisistä että entisistä asukkaista, mutta kukaan ei ilmoittanut omakseen. Eivät ole runkonumeron perusteella myöskään ilmoitettu varastetuksi, joten poliisin sanoin voi toimittaa löytötavaroihin tai toimia taloyhtiön ohjeistuksen mukaan.

No, ohjeistusta meillä ei ole, mutta sijaintinsa puolesta jäävät yhtiön omistukseen. Paitsi että. Meillä ei luonnollisesti ole noihin latureita, ei akkujen avaimia eikä toiseen sen tarvitsemaa näyttöä.

Viimeisimmän näyttää saavan varaosana, varmaan vaikka rtechiltä. Sama pyörä kaipaa myös muutoin aika paljon huoltoa, voi olla syy miksi hylätty. Mutta onko noille akkujen lukoille mitään helppoa temppua? Sarjoitetut avaimet saisi ilmeisesti jos olisi kuitti/yksi avain josta kooodi, mutta tässä tapauksessa ei ole. Akut saa toki ladattua paikallaan ollessaankin; kävin verkkiksestä hakemassa tuollaisen 4in1 -laturin, niin näkee missä kunnossa akut ovat. Mutta onko noihin lukkoihin jotain ”yleisavaimia” tai muuten hyväksi todettuja käytäntöjä, jolla saisi irrotettua lukkoa rikkomatta? Toki vaihtoon se lukkopesä varmaan menee joka tapauksessa, jos haluaa akun irrottamista hyödyntää..

Mielenkiintoisesti meillä on useamman taloyhtiön yhteisellä sisäpihalla kolmaskin sähköpyörä, joka seisoi ulkona paikallaan ainakin pari vuotta säiden armoilla. Sitäkään ei ollut ilmoitettu varastetuksi, mutta oli sentään lukittu. Siitä vaan on ohjauslaitteet hajonneet/ruostuneet/hapettuneet, joten lienee ongelmajätettä akkuineen. ”Partio hakee jos ehtii, mutta voitte itsekin toimittaa löytötavaroihin” :)
Yleensähän hylätyksi epäillyt pyörät on tapana laputtaa ja merkitä siihen, että yhteys tahoon x ja että pyörä hävitetään y päivämäärään mennessä. Sen jälkeen möisin pyörät torifi:ssä tms ja laittaisin rahat taloyhtiön kevättalkoiden juomabudjettiin.

Laillista? Tuskin täysin mutta jos kyse on päivänselvästi hylätyistä pyöristä niin ei niiden perään välttämättä kannata nähdä isompaa vaivaa ja alkaa nysväämään muotoseikoista.

Kunnon poranterällä voi kokeilla porata niitä lukkoja auki, ellei siellä ole karkaistua haittaa estämässä sitä. Eli vähän parempi koboltti tms seosteinen poranterä ja sillä voisi lukkosylinterin poistaa ja korvata uudella.
 
Liittynyt
04.02.2017
Viestejä
531
Liekkö oikea ketju kysellä, mutta..

Meillä on ollut pienehkön taloyhtiön (lukitussa) portaikossa pari sähköpyörää koskematta pidemmän aikaa. Kävimme nyt kyselemään niille omistajia sekä nykyisistä että entisistä asukkaista, mutta kukaan ei ilmoittanut omakseen. Eivät ole runkonumeron perusteella myöskään ilmoitettu varastetuksi, joten poliisin sanoin voi toimittaa löytötavaroihin tai toimia taloyhtiön ohjeistuksen mukaan.

No, ohjeistusta meillä ei ole, mutta sijaintinsa puolesta jäävät yhtiön omistukseen. Paitsi että. Meillä ei luonnollisesti ole noihin latureita, ei akkujen avaimia eikä toiseen sen tarvitsemaa näyttöä.

Viimeisimmän näyttää saavan varaosana, varmaan vaikka rtechiltä. Sama pyörä kaipaa myös muutoin aika paljon huoltoa, voi olla syy miksi hylätty. Mutta onko noille akkujen lukoille mitään helppoa temppua? Sarjoitetut avaimet saisi ilmeisesti jos olisi kuitti/yksi avain josta kooodi, mutta tässä tapauksessa ei ole. Akut saa toki ladattua paikallaan ollessaankin; kävin verkkiksestä hakemassa tuollaisen 4in1 -laturin, niin näkee missä kunnossa akut ovat. Mutta onko noihin lukkoihin jotain ”yleisavaimia” tai muuten hyväksi todettuja käytäntöjä, jolla saisi irrotettua lukkoa rikkomatta? Toki vaihtoon se lukkopesä varmaan menee joka tapauksessa, jos haluaa akun irrottamista hyödyntää..

Mielenkiintoisesti meillä on useamman taloyhtiön yhteisellä sisäpihalla kolmaskin sähköpyörä, joka seisoi ulkona paikallaan ainakin pari vuotta säiden armoilla. Sitäkään ei ollut ilmoitettu varastetuksi, mutta oli sentään lukittu. Siitä vaan on ohjauslaitteet hajonneet/ruostuneet/hapettuneet, joten lienee ongelmajätettä akkuineen. ”Partio hakee jos ehtii, mutta voitte itsekin toimittaa löytötavaroihin” :)
Meillä 50 asunnon taloyhtiössä alkoi pyöräkellari täyttyä. Laitoimme ilmoituksen, että kaikkien pitää 5 viikon aikana liputtaa pyöränsä, muuten lähtee kierrätykseen. Näitä sitten kertyi 30 kpl, osa romuja ja osa ihan tip top kunnossa. Kierrätyskeskus haki ilmaiseksi (pääkaupunkiseudulla ainakin).
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
658
Yleensähän hylätyksi epäillyt pyörät on tapana laputtaa ja merkitä siihen, että yhteys tahoon x ja että pyörä hävitetään y päivämäärään mennessä. Sen jälkeen möisin pyörät torifi:ssä tms ja laittaisin rahat taloyhtiön kevättalkoiden juomabudjettiin.

Laillista? Tuskin täysin mutta jos kyse on päivänselvästi hylätyistä pyöristä niin ei niiden perään välttämättä kannata nähdä isompaa vaivaa ja alkaa nysväämään muotoseikoista.

Kunnon poranterällä voi kokeilla porata niitä lukkoja auki, ellei siellä ole karkaistua haittaa estämässä sitä. Eli vähän parempi koboltti tms seosteinen poranterä ja sillä voisi lukkosylinterin poistaa ja korvata uudella.
Meillä on sen verran pieni yhtiö, että nuo omien tilojen fillarit oli nopeasti kyselty asukkaiden whatsapp-ryhmässä. Pihan osalta pitäisi laputus tehdä kaikkien telineiden osalta, mutta siitä saa tuosta vastaava yhteinen parkkihalliyhtiö huolehtia.

Näiden kahden osalta pitää lähinnä arvioida minkä verran kannattaa nähdä vaivaa, vai myydäänkö vaan varaosiksi. Kunhan ei kuluja tule hävittämisestä :lol:
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 344
Meillä on sen verran pieni yhtiö, että nuo omien tilojen fillarit oli nopeasti kyselty asukkaiden whatsapp-ryhmässä. Pihan osalta pitäisi laputus tehdä kaikkien telineiden osalta, mutta siitä saa tuosta vastaava yhteinen parkkihalliyhtiö huolehtia.

Näiden kahden osalta pitää lähinnä arvioida minkä verran kannattaa nähdä vaivaa, vai myydäänkö vaan varaosiksi. Kunhan ei kuluja tule hävittämisestä :lol:

Tuossa on pyöräliiton ohjeistus taloyhtiöille.
 
Liittynyt
18.10.2023
Viestejä
30
Yli 25 kg pyörässä ei myöskään saa olla kaasukahvaa.

1000W ei tartte vakuutusta kaasukahvankaan kanssa, jos pyörä on max 25 kg.

meinasin uskoa ekaan väitteeseen, mutta kun toka ei pidä paikkaansa, niin en usko ekaankaan :cool: kaikki yli 250 wattiset tai kaasukahvalliset oli aiemminkin vakuutettava, niin miksi ne 1000 wattiset vapautettais vakuutuksist :geek:

eli uskon, että yli 25 kiloisellakin SAA olla kaasukahva kun ei trafilla mainita siitä mitään :og:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 417
meinasin uskoa ekaan väitteeseen, mutta kun toka ei pidä paikkaansa, niin en usko ekaankaan :cool: kaikki yli 250 wattiset tai kaasukahvalliset oli aiemminkin vakuutettava, niin miksi ne 1000 wattiset vapautettais vakuutuksist :geek:

eli uskon, että yli 25 kiloisellakin SAA olla kaasukahva kun ei trafilla mainita siitä mitään :og:
Et sitten perustellut mielipidettäsi yhtään mitenkään.
Kyseessä ei ole uskon asia.

Kaasukahva saa olla, mutta yli 25 kg pyörässä se edellyttää liikennevakuutusta. Perustelut:

Johtuu nimenomaan tästä:
Sähköavusteisiin polkupyöriin sovelletaan polkupyörän teknisiä vaatimuksia eikä niille tarvitse ottaa liikennevakuutusta. Sen sijaan liikennevakuutus (Ulkoinen linkki) on otettava moottorilla varustetuille polkupyörille, jotka eivät täytä sähköavusteisen polkupyörän ehtoja ja jotka painavat yli 25kg.

Viimeinen ja-sana pitää ymmärtää loogisena operaattorina eli molempien ehtojen pitää toteutua, jotta liikennevakuutus vaaditaan. Toisin sanoen kaasukahva täyttää ensimmäisen ehdon (eli pyörä ei täytä sähköavusteisen pyörän ehtoja) ja pyörän painosta riippuu toinen ehto. Jos molemmat ehdot - kaasukahva ja yli 25 kg paino toteutuu - niin liikennevakuutus vaaditaan.

Lisätiedot: Sähköiset liikkumisvälineet | Traficom

Miksi näin tehtiin eli 1000-wattiset vapautettiin osittain vakuutuksista?
Oma arvaukseni tälle on se, että näin saatiin vakuutusvelvollisuus yhtenäisemmäksi riippumatta siitä onko kyseessä polkupyörä vai potkulauta vai skootterinnäköinen laite. Aiemminhan tilanne oli sellainen, että kaasukahvalla liikkuva lauta tai skootteri 25 km/h 1000W ei tarvinnut vakuutusta, mutta 25 km/h 250W kaasukahvallinen polkupyörä tarvitsi jostain kumman syystä.
 
Liittynyt
18.10.2023
Viestejä
30
EDIT: NÄMÄ TIEDOT OVAT VANHENTUNEET, UUSI LAKI TUONUT UUSIA MAHDOLLISUUKSIA

juu @Tellervo ei 1000W polkupyöriä vapautettu, Kontiot oli pitkään vakuutus vapaita. paitsi nyt yli 25kg painavat vakuutettava.

nyt ymmärsin mistä erehdys tuli, nuo kontiot ja sähköpotkulaudat ei lasketa sähköavusteiseksi polkupyöriksi ( tai L1e-A = 1000w 25 km/h moottorilla varustettu polkupyöräksi)
vaan luokitellaan kevyeksi sähköajoneuvoksi.

eli kaasukahva saa olla, vaikka on yli 25 kg, johon alunperin kiinnitin huomion ja kommentoin..

mutta vaikka olis 350W (eli yli 250w), ilman kaasukahvaa ja alle 25kg niin silloinkin pitää olla vakuutus

-Jalankulkua avustavat tai korvaavat sähköiset liikkumisvälineet 15 km/h kulkevat tasapainolaudat ym (saa mennä myös jalkakäytävällä)
-Kevyet sähköajoneuvot (kontio cruiser tyyppiset) 25 km/h 1000W näillä ei aiemminkaan ollut vakuutuspakkoa, mutta 1.6.2024 tuli se 25 kg raja
-Sähköavusteinen polkupyörä polkemista 25 km/h saakka avustava fillari vakuutettava vain jos tehoa on enemmän kuin 250W tai painaa yli 25 kg
-moottorilla varustettu polkupyörä (L1e-A) kulkee kaasukahvalla 25 km/h asti, vakuutettavana ollut vuosiin teho max 1000W painosta riippumatta

olen miettinyt pitkään, että jos poistan polkimet ja ketjut niin eikö pyörä rinnastettaisi Kontion tyyppiseksi vakuutus vapaaksi kevyeksi sähköajoneuvoksi?

noh, itse aion laittaa kaasukahvan lisäksi peukkukaasun ja vielä vakionopeudensäätimen. kun ostaa ohjaimen erikseen niin on näitä lisämausteita, jopa pakkikin :rofl2:

netissä lukee et voi laittaa 2 kaasukahvaa niissä on aina punane 5V musta maa ja joku väri mallista riippuen 0.1-4.2V, samat arvot kaikissa

IMG_0452.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.04.2024
Viestejä
429
meinasin uskoa ekaan väitteeseen, mutta kun toka ei pidä paikkaansa, niin en usko ekaankaan :cool: kaikki yli 250 wattiset tai kaasukahvalliset oli aiemminkin vakuutettava, niin miksi ne 1000 wattiset vapautettais vakuutuksist :geek:

eli uskon, että yli 25 kiloisellakin SAA olla kaasukahva kun ei trafilla mainita siitä mitään :og:
Koska laki muuttui, nykyään ei katsota tehoa, vaan PAINOA.
 
Liittynyt
18.04.2024
Viestejä
429
juu @Tellervo ei 1000W polkupyöriä vapautettu, Kontiot oli pitkään vakuutus vapaita. paitsi nyt yli 25kg painavat vakuutettava.

nyt ymmärsin mistä erehdys tuli, nuo kontiot ja sähköpotkulaudat ei lasketa sähköavusteiseksi polkupyöriksi ( tai L1e-A = 1000w 25 km/h moottorilla varustettu polkupyöräksi)
vaan luokitellaan kevyeksi sähköajoneuvoksi.

eli kaasukahva saa olla, vaikka on yli 25 kg, johon alunperin kiinnitin huomion ja kommentoin..

mutta vaikka olis 350W (eli yli 250w), ilman kaasukahvaa ja alle 25kg niin silloinkin pitää olla vakuutus

-Jalankulkua avustavat tai korvaavat sähköiset liikkumisvälineet 15 km/h kulkevat tasapainolaudat ym (saa mennä myös jalkakäytävällä)
-Kevyet sähköajoneuvot (kontio cruiser tyyppiset) 25 km/h 1000W näillä ei aiemminkaan ollut vakuutuspakkoa, mutta 1.6.2024 tuli se 25 kg raja
-Sähköavusteinen polkupyörä polkemista 25 km/h saakka avustava fillari vakuutettava vain jos tehoa on enemmän kuin 250W tai painaa yli 25 kg
-moottorilla varustettu polkupyörä (L1e-A) kulkee kaasukahvalla 25 km/h asti, vakuutettavana ollut vuosiin teho max 1000W painosta riippumatta
EI, kaikki alle 25kg 1000w asti ei tarvitse vakuutusta!

srg.JPG

ghj.JPG

sg.JPG


Moottorin teholla ei ole merkitystä uudessa laissa.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 211
juu @Tellervo ei 1000W polkupyöriä vapautettu, Kontiot oli pitkään vakuutus vapaita. paitsi nyt yli 25kg painavat vakuutettava.

nyt ymmärsin mistä erehdys tuli, nuo kontiot ja sähköpotkulaudat ei lasketa sähköavusteiseksi polkupyöriksi ( tai L1e-A = 1000w 25 km/h moottorilla varustettu polkupyöräksi)
vaan luokitellaan kevyeksi sähköajoneuvoksi.

eli kaasukahva saa olla, vaikka on yli 25 kg, johon alunperin kiinnitin huomion ja kommentoin..

mutta vaikka olis 350W (eli yli 250w), ilman kaasukahvaa ja alle 25kg niin silloinkin pitää olla vakuutus

-Jalankulkua avustavat tai korvaavat sähköiset liikkumisvälineet 15 km/h kulkevat tasapainolaudat ym (saa mennä myös jalkakäytävällä)
-Kevyet sähköajoneuvot (kontio cruiser tyyppiset) 25 km/h 1000W näillä ei aiemminkaan ollut vakuutuspakkoa, mutta 1.6.2024 tuli se 25 kg raja
-Sähköavusteinen polkupyörä polkemista 25 km/h saakka avustava fillari vakuutettava vain jos tehoa on enemmän kuin 250W tai painaa yli 25 kg
-moottorilla varustettu polkupyörä (L1e-A) kulkee kaasukahvalla 25 km/h asti, vakuutettavana ollut vuosiin teho max 1000W painosta riippumatta

olen miettinyt pitkään, että jos poistan polkimet ja ketjut niin eikö pyörä rinnastettaisi Kontion tyyppiseksi vakuutus vapaaksi kevyeksi sähköajoneuvoksi?

noh, itse aion laittaa kaasukahvan lisäksi peukkukaasun ja vielä vakionopeudensäätimen. kun ostaa ohjaimen erikseen niin on näitä lisämausteita, jopa pakkikin :rofl2:

netissä lukee et voi laittaa 2 kaasukahvaa niissä on aina punane 5V musta maa ja joku väri mallista riippuen 0.1-4.2V, samat arvot kaikissa

Ei tuollainen 350 W alle 25 kg tarvitse vakuutusta, paitsi jos kulkee yli 25 km/h.


Suoraan liikennevakuutuslaista:
Screenshot_2024-07-31-11-09-05-03_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg



Selkokielisenä (Traficom ohjaa liikennevakuutuskeskuksen sivuille):

"Tieliikenteessä ovat sallittuja myös enintään 1000 W moottorilla varustetut polkupyörät, joiden rakenteellinen nopeus on enintään 25 km/h. Ne on vakuutettava vain, jos niiden paino ylittää 25 kg. Jos nopeus moottorilla ajettaessa nousee yli 25 km/h, ei tieliikenteeseen ole asiaa."


LVK:n vakuutustestin tulos kyseiselle 350 W alle 25 kg alle 25 km/h -fillarille:
Screenshot_2024-07-31-11-10-03-46_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 417
juu @Tellervo ei 1000W polkupyöriä vapautettu, Kontiot oli pitkään vakuutus vapaita. paitsi nyt yli 25kg painavat vakuutettava.

nyt ymmärsin mistä erehdys tuli, nuo kontiot ja sähköpotkulaudat ei lasketa sähköavusteiseksi polkupyöriksi ( tai L1e-A = 1000w 25 km/h moottorilla varustettu polkupyöräksi)
vaan luokitellaan kevyeksi sähköajoneuvoksi.

eli kaasukahva saa olla, vaikka on yli 25 kg, johon alunperin kiinnitin huomion ja kommentoin..

mutta vaikka olis 350W (eli yli 250w), ilman kaasukahvaa ja alle 25kg niin silloinkin pitää olla vakuutus

-Jalankulkua avustavat tai korvaavat sähköiset liikkumisvälineet 15 km/h kulkevat tasapainolaudat ym (saa mennä myös jalkakäytävällä)
-Kevyet sähköajoneuvot (kontio cruiser tyyppiset) 25 km/h 1000W näillä ei aiemminkaan ollut vakuutuspakkoa, mutta 1.6.2024 tuli se 25 kg raja
-Sähköavusteinen polkupyörä polkemista 25 km/h saakka avustava fillari vakuutettava vain jos tehoa on enemmän kuin 250W tai painaa yli 25 kg
-moottorilla varustettu polkupyörä (L1e-A) kulkee kaasukahvalla 25 km/h asti, vakuutettavana ollut vuosiin teho max 1000W painosta riippumatta

olen miettinyt pitkään, että jos poistan polkimet ja ketjut niin eikö pyörä rinnastettaisi Kontion tyyppiseksi vakuutus vapaaksi kevyeksi sähköajoneuvoksi?
Lainatussa viestissä ei ole juuri mikään asia oikein. Eikä tietenkään yhtään lähdettä mihinkään - vähemmän yllättäen, koska muuten näin paljoa virheellistä "tietoa" ei olisi. Sitä paitsi tämä ketju on nimenomaan sähköavusteisille pyörille. Alla ketjut muille härpäkkäille, ole hyvä.

Tässä ketju kaasukahvallisille pyörille, omavalmisteille jne:
Moottorilla varustetut polkupyörät (L1e-a,L1e-b) (yli 250 W)

Tässä ketju Kontioille yms. skootterivehkeille:
Sähkö läski skootterit 25 kmh.
 
Liittynyt
18.04.2024
Viestejä
429
Lainatussa viestissä ei ole juuri mikään asia oikein. Eikä tietenkään yhtään lähdettä mihinkään - vähemmän yllättäen, koska muuten näin paljoa virheellistä "tietoa" ei olisi. Sitä paitsi tämä ketju on nimenomaan sähköavusteisille pyörille. Alla ketjut muille härpäkkäille, ole hyvä.

Tässä ketju kaasukahvallisille pyörille, omavalmisteille jne:
Moottorilla varustetut polkupyörät (L1e-a,L1e-b) (yli 250 W)

Tässä ketju Kontioille yms. skootterivehkeille:
Sähkö läski skootterit 25 kmh.
Nyt kun laki muuttui, niin pitäisi näitä otsikoitakin muuttaa, vakuutettavat ja vakuutus vapaat tms.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
496
Pari kertaa tuli tänä kesänä vuokrattua täysjousto maastopyörä ja sen verran hauskaa hommaa oli että pakko se oli oma ostaa.

Alla oleva pyörä tuli ostettua ja ensi viikolla pääsee ekat kilometrit polkemaan. Eiköhän tällä jokusen vuoden pärjää ennen kuin tarvii parempaan lähteä vaihtamaan. Ainoa mikä vähän arvelutti oli 625Wh akku mutta mitä nyt kävin yhdellä vuokrapyörällä ajamassa jossa oli 540Wh akku jossa oli vielä 2/5 pykälää jäljellä 55km lenkin jälkeen niin uskon että tämä 625Wh akku riittää mainiosti. Ja aina voi ostaa 250Wh lisäakun jos tuntuu ettei riitä.

 
Liittynyt
18.04.2024
Viestejä
429
Pari kertaa tuli tänä kesänä vuokrattua täysjousto maastopyörä ja sen verran hauskaa hommaa oli että pakko se oli oma ostaa.

Alla oleva pyörä tuli ostettua ja ensi viikolla pääsee ekat kilometrit polkemaan. Eiköhän tällä jokusen vuoden pärjää ennen kuin tarvii parempaan lähteä vaihtamaan. Ainoa mikä vähän arvelutti oli 625Wh akku mutta mitä nyt kävin yhdellä vuokrapyörällä ajamassa jossa oli 540Wh akku jossa oli vielä 2/5 pykälää jäljellä 55km lenkin jälkeen niin uskon että tämä 625Wh akku riittää mainiosti. Ja aina voi ostaa 250Wh lisäakun jos tuntuu ettei riitä.

Sirkkelinterillä pääsee kesällä tasaisella. Talvella maastossa läskipyörässä 504Wh akku kesti 22km...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 118
Tässä keskustelussa pitäisi nyt muistaa
Sirkkelinterillä pääsee kesällä tasaisella. Talvella maastossa läskipyörässä 504Wh akku kesti 22km...
TIRES
Maxxis Assegai 29x2.6" foldable, Tubeless, EXO [F]
Maxxis Dissector 29x2.6" Foldable, Tubeless, EXO+ [R]
Kannatta varmaan perustaa ketju sähköläskeille, jos kaikki alle sen on sirkkelinteriä.. 2.6" riittää käytännössä kaikkeen muuhun paitsi umpihankeen metsässä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
496
Sirkkelinterillä pääsee kesällä tasaisella. Talvella maastossa läskipyörässä 504Wh akku kesti 22km...
Talvella on muut harrastukset niin pyörä on varastossa talvella odottamassa kevättä. Läskipyörä taas ei kauhean näppärä ole kapeilla metsäpoluilla.
 
Liittynyt
18.04.2024
Viestejä
429
Talvella on muut harrastukset niin pyörä on varastossa talvella odottamassa kevättä. Läskipyörä taas ei kauhean näppärä ole kapeilla metsäpoluilla.
Enhän mä kommentoinut mitä sun pitää harrastaa ja koska?

Kommentoin tuota akun kokoa ja miten eri olosuhteet ja muut asiat vaikuttaa kestoon, näin vuosien kokemuksella eri sähköpyöristä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 118
Kommentoin tuota akun kokoa ja miten eri olosuhteet ja muut asiat vaikuttaa kestoon, näin vuosien kokemuksella eri sähköpyöristä.
Sirkkelinterillä pääsee kesällä tasaisella. Talvella maastossa läskipyörässä 504Wh akku kesti 22km...
Jos nyt luet tuon kommentin uudestaan niin mitä mieltä, olisiko asian voinut esittää toisinkin sen sijaan että mollataan sirkkelinteriä ja heitetään sen perään joku yksittäinen toteamus aiheesta ilman sen kummempaa taustoituista(kolme pistettä).
 
Liittynyt
18.04.2024
Viestejä
429
Jos nyt luet tuon kommentin uudestaan niin mitä mieltä, olisiko asian voinut esittää toisinkin sen sijaan että mollataan sirkkelinteriä ja heitetään sen perään joku yksittäinen toteamus aiheesta ilman sen kummempaa taustoituista(kolme pistettä).
Herkässä on jos tuosta otit itseesi, että oikein mollasin... :rofl2:

Tuossa tallissa on tällä hetkelläkin sähköläski ja sirkkelinterillä (kuten kaveriporukassa niitä sanotaan) varustettu täpäri. :tup:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 118
Herkässä on jos tuosta otit itseesi, että oikein mollasin... :rofl2:

Tuossa tallissa on tällä hetkelläkin sähköläski ja sirkkelinterillä (kuten kaveriporukassa niitä sanotaan) varustettu täpäri. :tup:
No en ottanut itseeni en, vaan yritän pitää keskustelukulttuuria parempana.

Saat toki käyttää kaveripiirissä mitä tahansa nimitystä mistä vain, mutta ota huomioon että tähän ketjuun moni tulee kysymään neuvoa ja apua. Ja jos siihen vastataan vittuilulla, näsäviisastelulla tai sirkkelinteristä puhumalla niin helposti tulee negatiivinen vaikutelma ja keskustelu lähtee ihan väärille urille.
 
Liittynyt
18.04.2024
Viestejä
429
No en ottanut itseeni en, vaan yritän pitää keskustelukulttuuria parempana.

Saat toki käyttää kaveripiirissä mitä tahansa nimitystä mistä vain, mutta ota huomioon että tähän ketjuun moni tulee kysymään neuvoa ja apua. Ja jos siihen vastataan vittuilulla, näsäviisastelulla tai sirkkelinteristä puhumalla niin helposti tulee negatiivinen vaikutelma ja keskustelu lähtee ihan väärille urille.
Ainoa kuka täällä nyt väkisin vääntää sirkkelinterästä keskustelua väärille urille, olet sinä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 118
Ainoa kuka täällä nyt väkisin vääntää sirkkelinterästä keskustelua väärille urille, olet sinä.
Eiköhän se ole toisin päin jos selaa tämän alueen n+1 muuta keskustelua.

Jokaisessa ketjussa on enemmän tai vähemmän hyökkääviä kirjoittajia ja voit katsoa peilistä kummassa päässä olet.

Eiköhän tämä ollut tässä osaltani, jatkan jatkossa foorumin käyttöä yhtä kirjoittajaa köyhempänä(rikkaampana)
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
248 658
Viestejä
4 337 514
Jäsenet
72 254
Uusin jäsen
Jussuf

Hinta.fi

Ylös Bottom