Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
719
Onko täällä kokemuksia tuosta Tunturin eMotionista? Työmatkapyöräilyyn hankkimassa.
Parissa paikkaa valiteltu että ylämäessä toivoisi lisää avustusta? Mietteitä tästä? Riittääkö vääntö? Tietysti täysin riippuu mihin on tottunut, mutta on sitä tullut tavallisilla pyörillä sen verran poljettua, että vaikea jotenkin uskoa että ei olisi tarpeeksi apuja sähkössä.
Meillä parit eMotionit.
Eipä ole meidän käytössä puhti loppunut kesken.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 773
Kiitos vinkistä, lähti tilaukseen.

Mielestäni katsoin kyllä verkkokaupastakin jo aiemmin, mutta joko niitä ei ollut siinä vaiheessa tuollakaan, tai sitten olin puusilmä.
Saapa nähdä tuleeko tuota sittenkään. Tilaus on edelleen "odottaa käsittelyä" -tilassa ja saatavuus on muuttunut tuotesivulla epämääräiseksi (12-22 päivää). En ihmettelisi jos ei saa tuotakaan kautta, kun kerran ei virallinen huoltokaan saanut niitä mistään. Tilaus on kuitenkin tehty ja rahat lähtivät tililtä, joten jospa se siitä jollakin tavalla hoituisi.

Olisi kyllä kiva tietää mistä tämä saatavuusongelma noissa oikein johtuu?


1647780300135.png
 
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
117
Olen katsellut 5km suuntaansa työmatkalle, satunnaisille aerobisille pidemmille ja kevyeen maastoleikkiin sähköpyörää ja nyt

Canyon Grand Canyon 7 olisi koossani (L) saatavilla.

Onko mitään hajua, onko tämä hyvä ja onko suosituksia vaihtoehtoisesta? Kaverini suositteli tuota Shimanon moottoria Boschin yli, kuulemma oli Bosch äänekkäämpi (?). Mitenköhän nämä Yamahan moottorit pelittävät?

Haussa olisi versio, jossa akku sievästi rungossa ”huomaamattomana”.

Ja hintaluokka 2000-3200€ noin

Kiitoksia etukäteen jos joku perehtyneempi heittää vinkkiä

Esim Haibike?

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
74
Fillarin akku (Bosch PowerPack) putosi maahan ja lakkasi pelittämästä. Se vaan vilkuttaa kaikkia valoja kun laittaa sen laturiin ja fillarissa se ei tee yhtään mitään. Huoltoliike sanoi että että pitää tilata uusi, mutta uutta ei saa kuulemma mistään ja tässä on siis kyse ihan valtuutetusta Bosch-huoltoliikkeestä virallisilla väylillä.

Onko siis hyviä ideoita mistä saisi 400/500W Bosch Powerpack -akun tilattua Suomeen? Hinta on varmasti suolainen missä tahansa, mutta osa menee vakuutuksen piikkiin ja vaikka ei menisikään niin se on silti helvetin paljon vähemmän kuin koko fillarin uusiminen.

Tällainen siis:


Tuossakin sanotaan että muuten olisi saatavilla, mutta että "Due to legal restrictions this product can't be send to 'Finland' is not possible for this article!".



Mitä ihmettä, onko Suomi päätynyt samalle pakotelistalle Venäjän kanssa!?
Kannattaa ottaa yhteyttä mihin tahansa Bosch sähköpyörien sertifikoituun huoltoliikkeeseen, sieltä kautta pitäisi hoitua.
E: olitkin jo asiaa selvittänyt, missähän paikkakunnalla olet?
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 773
Kannattaa ottaa yhteyttä mihin tahansa Bosch sähköpyörien sertifikoituun huoltoliikkeeseen, sieltä kautta pitäisi hoitua.
E: olitkin jo asiaa selvittänyt, missähän paikkakunnalla olet?
Joo, on kyselty nimenomaan virallisista huoltoliikkeistä eri puolilta Suomea. Varastossa ei ole ollut missään ja tilaus ei onnistu, kun saatavuus kaikkialla on niin olematon. Mm. Saksassa olisi useampiakin liikkeitä joissa akkuja on suoraan hyllyssä, mutta eivät toimita Suomeen.

Verkkokaupasta oli tullut aamulla ilmoitus että paketti on kuljetuksessa, joten sieltä taisi tosiaan tärpätä. Enempää ei näytä olevan saatavilla sielläkään.
 
Liittynyt
07.07.2017
Viestejä
475
Saapa nähdä tuleeko tuota sittenkään. Tilaus on edelleen "odottaa käsittelyä" -tilassa ja saatavuus on muuttunut tuotesivulla epämääräiseksi (12-22 päivää). En ihmettelisi jos ei saa tuotakaan kautta, kun kerran ei virallinen huoltokaan saanut niitä mistään. Tilaus on kuitenkin tehty ja rahat lähtivät tililtä, joten jospa se siitä jollakin tavalla hoituisi.

Olisi kyllä kiva tietää mistä tämä saatavuusongelma noissa oikein johtuu?


Toimitusten suhteen iso osa ongelmaa on suomalaiset säännöt https://tukes.fi/vak, jotka on tuolla verkkiksenkin ilmossa. Kysäiseppä Tuusulan Diamond Bikelta, pitääkö lupaus 3-15 vrk paikkaansa Bosch PowerPack 500 | Sähköpyörän varaosat | Diamondbikes.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 773
Osa ongelmaa on suomalaiset säännöt https://tukes.fi/vak, jotka on tuolla verkkiksenkin ilmossa. Kysäiseppä Tuusulan Diamond Bikelta, pitää lupaus 3-15 vrk paikkaansa Bosch PowerPack 500 | Sähköpyörän varaosat | Diamondbikes.
Kiitos vinkistä. Tosin tuskin tuolla Diamond Bikesillä on sen kummempia reittejä kuin muillakaan virallisilla jälleenmyyjillä/maahantuojalla, eli jos ei satu olemaan valmiiksi varastossa, niin tällä hetkellä noiden 500W-akkujen saatavuus on todella heikkoa. 300W akkuja olisi kyllä saanut vaikka mistä. Ja sitten tosiaan vielä se, että nuo VAK-säännökset ovat tiedossa ja niihin aina vedotaan, mutta se ei oikein mene jakeluun että miksi sitten kokonaisia fillareita samojen akkujen kanssa saa kuljetella vapaammin? Fillarit toimitetaan kuitenkin samanlaisissa, mutta tietenkin kooltaan hieman isommissa pahvilaatikoissa.

Mutta ei nyt tosiaan tarvitse kysellä tähän hätään tarkemmin enää mistään, kun se Verkkokauppa.comin toimitus on matkalla.

Edit.
Siltähän se akku tuli ovelle saakka ja on juuri sitä mitä pitääkin. \o/
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 906
Olen katsellut 5km suuntaansa työmatkalle, satunnaisille aerobisille pidemmille ja kevyeen maastoleikkiin sähköpyörää ja nyt

Canyon Grand Canyon 7 olisi koossani (L) saatavilla.

Onko mitään hajua, onko tämä hyvä ja onko suosituksia vaihtoehtoisesta? Kaverini suositteli tuota Shimanon moottoria Boschin yli, kuulemma oli Bosch äänekkäämpi (?). Mitenköhän nämä Yamahan moottorit pelittävät?

Haussa olisi versio, jossa akku sievästi rungossa ”huomaamattomana”.

Ja hintaluokka 2000-3200€ noin

Kiitoksia etukäteen jos joku perehtyneempi heittää vinkkiä

Esim Haibike?

Kyselin samalla budjetilla täällä, mutta ei tullut minkäänlaista vastakaikua. Käytettynä voi toki saada parempaa tai vastaavia edullisemmin, mutta jos työsuhdepyörä tms mielessä, niin nuo on kyllä hyviä vaihtoehtoja (itse pohdin juuri noita samoja malleja).

Moottoreista käsittääkseni Shimanossa on eniten ongelmia ja ajossa kolisee, boschin pitäisi olla hyvin tasalaatuinen ja kestävä. Samoin Yamahan moottorit on hyviä. Nämä siis mutua. Kunnon näkemystä on hankala saada, kun pyöräliikkeet vaan kehuu kaikkea mitä myyvät ja valtaosalla pyöräilijöistä on vain se oma moottorinsa...
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 658
Mistäpä ketjusuoja / bashguard sähköpyörään? Tunturi E290 alla jossa Shimanon 7000 sarjan kone, siinä näyttäisi olevan normaali 104mm BCD pulttijako mutta mitenkäs tuohon laittaa suojan?

Onko tässä jotain mitä en tajua kun jos tuollaisen normi-bashin laittaa siihen niin eihän tuohon jää ketjulle tilaa? Esim:

 
Liittynyt
08.11.2017
Viestejä
8
Kyselin samalla budjetilla täällä, mutta ei tullut minkäänlaista vastakaikua. Käytettynä voi toki saada parempaa tai vastaavia edullisemmin, mutta jos työsuhdepyörä tms mielessä, niin nuo on kyllä hyviä vaihtoehtoja (itse pohdin juuri noita samoja malleja).

Moottoreista käsittääkseni Shimanossa on eniten ongelmia ja ajossa kolisee, boschin pitäisi olla hyvin tasalaatuinen ja kestävä. Samoin Yamahan moottorit on hyviä. Nämä siis mutua. Kunnon näkemystä on hankala saada, kun pyöräliikkeet vaan kehuu kaikkea mitä myyvät ja valtaosalla pyöräilijöistä on vain se oma moottorinsa...
Mä ostin aikalailla sokkona Haibike hardseven 8.5 kun oli tarjouksessa 2999€. Boschin moottori, ja olen kyllä ollut nyt viikon ajon jälkeen erittäin tyytyväinen. Aiempaa kokemusta oli vain takamoottorillisesta kiinafillarista, ja tämä bosch kyllä tosi luontevan tuntuinen! Samaa mallia, eri varusteilla suositeltiin myös liikkeessä kun kävin ihmettelemässä.

Jos jotain huonoa, niin akun suojalevyn kiinnitysmekanismi on kyllä huono. Vähän kun otti likaa sisään, niin mahdoton irrottaa ilman työkaluja. Täytyy koittaa tuohon keksiä joku parempi ratkaisu.
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 658
Mä ostin aikalailla sokkona Haibike hardseven 8.5 kun oli tarjouksessa 2999€. Boschin moottori, ja olen kyllä ollut nyt viikon ajon jälkeen erittäin tyytyväinen. Aiempaa kokemusta oli vain takamoottorillisesta kiinafillarista, ja tämä bosch kyllä tosi luontevan tuntuinen! Samaa mallia, eri varusteilla suositeltiin myös liikkeessä kun kävin ihmettelemässä.

Jos jotain huonoa, niin akun suojalevyn kiinnitysmekanismi on kyllä huono. Vähän kun otti likaa sisään, niin mahdoton irrottaa ilman työkaluja. Täytyy koittaa tuohon keksiä joku parempi ratkaisu.
Itse ajanut sekä Boschilla että Shimanolla ja ei mitään valtavaa eroa niiden välillä. Shimano vähän äänekkäämpi ja reagoi vähän hitaammin polkemisen aloitukseen / lopetukseen, samoin Boschilla on 4 avustustasoa kun Shimanolla vain 3. Shimanoa saa app avulla säädettyä, Bosch ei mutta toisaalta Boschin avustustasot oli ainakin itselle valmiiksi sopivat.

Jos voi valita kahden muuten identtisen fillarin välillä niin ottaisin Boschin mutta nyt alla Shimano ja ei tuota vaihtaa tarvi mutta noi pikkujutut kyl häiritsee vähän, eniten se että avustus puskee vielä 1-2 sekkaa kun lopetat polkemisen mikä tekee vaihtamisesta jäätävää rutinaa kun veto ei lopu suosiolla. Syö takuulla voimansiirtoa, just tilasin uuden ketjun jo valmiiksi odottamaan...
 
Liittynyt
15.09.2018
Viestejä
1 378
eniten se että avustus puskee vielä 1-2 sekkaa kun lopetat polkemisen mikä tekee vaihtamisesta jäätävää rutinaa kun veto ei lopu suosiolla.
Saako käytettyä jarrua "kytkimenä"...Itselläni oli aiemmin vahdetunnistin bafangissa mutta nyt uuteen pyörään en sitä jaksanut ruveta askartelemaan, vähän aikaa menee totutellessa jarrun kanssa kikkaillessa mutta metsäpolkuja lukuunottamatta toimii ihan hyvin.
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 658
Saako käytettyä jarrua "kytkimenä"...Itselläni oli aiemmin vahdetunnistin bafangissa mutta nyt uuteen pyörään en sitä jaksanut ruveta askartelemaan, vähän aikaa menee totutellessa jarrun kanssa kikkaillessa mutta metsäpolkuja lukuunottamatta toimii ihan hyvin.
Njet, ei ole mitään älyä jarruissa mutta pienellä taaksepäin kickillä sen saa stoppiin heti, tosin sen verran ärsyttävää ettei sitä usein jaksa. Huomasin nimittäin että se tarttuu normipyöräilyynkin mikä on vähän tyhmää...
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
243
Kiitos vinkistä. Tosin tuskin tuolla Diamond Bikesillä on sen kummempia reittejä kuin muillakaan virallisilla jälleenmyyjillä/maahantuojalla, eli jos ei satu olemaan valmiiksi varastossa, niin tällä hetkellä noiden 500W-akkujen saatavuus on todella heikkoa. 300W akkuja olisi kyllä saanut vaikka mistä. Ja sitten tosiaan vielä se, että nuo VAK-säännökset ovat tiedossa ja niihin aina vedotaan, mutta se ei oikein mene jakeluun että miksi sitten kokonaisia fillareita samojen akkujen kanssa saa kuljetella vapaammin? Fillarit toimitetaan kuitenkin samanlaisissa, mutta tietenkin kooltaan hieman isommissa pahvilaatikoissa.

Mutta ei nyt tosiaan tarvitse kysellä tähän hätään tarkemmin enää mistään, kun se Verkkokauppa.comin toimitus on matkalla.

Torissa olisi yksi akku vapaana ja kohtuuhintaan jos vielä tarvis.


 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
24
Pyörähdin eilen Prismassa ja näkökenttään osui BESV -merkkinen sähköpyörä. Siinä oli saatavilla muutama citymallinen konkeli ja oli pari maastomallistakin syrviä. Onko tuo merkki kenellekään tuttu tai verrattavissa johonkin toiseen esim. komponenttien osalta?

besv.eu löytyy nuo kaikki mallit.

Pitänee käydä koeajamassa, vaikka Tunturin e290 CE nyt onkin edelleen tilauksessa ja kokeilemistani kolmesta pyörästä (Tuntsa, Cube ja Haibike) yhä omalle kropalle sopivin jokapaikan höylä.
 
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
452
Höm. Ekaa sähköfillaria hommaamassa, nyt olis kiikarissa Haibike Hardine 6 tai 4. Näin amatöörin silmin ja hetken googlailun perusteella osissa ei mitään valtavaa eroa ei ole(?) ja mietin että kannattaako pulittaa tuo 500€ ylimääräistä? Pääasiallinen käyttö on työmatka-ajoa ja satunnaista polku/hiekkatielenkkiä, joten sinänsä tuo Hardnine 4:n ~50km toimintamatka riittäisi ihan hyvin.

Haibike HardNine 6 -sähkömaastopyörä, harmaa, XL 2 990,00
Haibike HardNine 4 -sähkömaastopyörä, harmaa, XL 2 490,00
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 773
Höm. Ekaa sähköfillaria hommaamassa, nyt olis kiikarissa Haibike Hardine 6 tai 4. Näin amatöörin silmin ja hetken googlailun perusteella osissa ei mitään valtavaa eroa ei ole(?) ja mietin että kannattaako pulittaa tuo 500€ ylimääräistä? Pääasiallinen käyttö on työmatka-ajoa ja satunnaista polku/hiekkatielenkkiä, joten sinänsä tuo Hardnine 4:n ~50km toimintamatka riittäisi ihan hyvin.

Haibike HardNine 6 -sähkömaastopyörä, harmaa, XL 2 990,00
Haibike HardNine 4 -sähkömaastopyörä, harmaa, XL 2 490,00
Olennaisin ero on siinä, että tuossa kutosessa näyttää olevan hieman tehokkaampi Yamahan moottori ja isompi 630Wh akku. Nelosessa on Boschin moottori ja 400Wh akku. Kutosessa on myös pikkuriikkisen parempi keula, mutta kummassakaan se ei ole erityisen hyvä, etkä näiden eroja noilla ajoilla todennäköisesti huomaa kuitenkaan.

Suosittelisin koeajamaan kummatkin ennen valintaa, mutta jos se ei ole mahdollista, etkä nimenomaisesti tiedä haluavasi Yamahan moottoria, niin ei kannata tuhlata 500 euroa siihen. Itse tykkään muutenkin eniten Boschin tekniikasta.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
24
Olennaisin ero on siinä, että tuossa kutosessa näyttää olevan hieman tehokkaampi Yamahan moottori ja isompi 630Wh akku. Nelosessa on Boschin moottori ja 400Wh akku. Kutosessa on myös pikkuriikkisen parempi keula, mutta kummassakaan se ei ole erityisen hyvä, etkä näiden eroja noilla ajoilla todennäköisesti huomaa kuitenkaan.

Suosittelisin koeajamaan kummatkin ennen valintaa, mutta jos se ei ole mahdollista, etkä nimenomaisesti tiedä haluavasi Yamahan moottoria, niin ei kannata tuhlata 500 euroa siihen. Itse tykkään muutenkin eniten Boschin tekniikasta.
Minä tarkastelin myös tuota Hardnine 6:sta tuolta Verkkokaupasta, se vaikutti mielenkiintoiselta. Kärkkäisellä oli kasattuna Hardseven 9, joten kävin sillä ajamassa. Myyjän kanssa ihmeteltiin yhteen ääneen sitä, että miten tuonkin hintaluokan pelissä vielä on keula ilmeisesti selkeästi "kehnompaa" luokkaa. Ei vakuuttanut kokonaisuutena juuri kovan hinnan vuoksi. Toisaalta kun täällä olen tuosta Tunturin e290sta kysellyt, niin Hardnine 6 on hintansa puolesta kilpaileva tuote sille ja painin päätöksen kanssa edelleen.

Se mitä minä huomaan miettiväni tässä aika paljon, on juurikin tuo akun koko. Itse kun harrastan geokätköilyä, niin reissut saattaa venähtää helposti pidemmiksi, koska "vielä yksi" -ajattelu pääsee valloilleen. Jos ajatellaan esim. Trail-moodilla ajettavaksi kuvitteellinen suht tasainen reissu metsämaastossa ja kaupunkiympäristössä, niin miten paljon arviolta matkaa saisi pidennettyä 630 Wh:n akulla verrattuna 400 Wh:n akkuun?
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 773
Minä tarkastelin myös tuota Hardnine 6:sta tuolta Verkkokaupasta, se vaikutti mielenkiintoiselta. Kärkkäisellä oli kasattuna Hardseven 9, joten kävin sillä ajamassa. Myyjän kanssa ihmeteltiin yhteen ääneen sitä, että miten tuonkin hintaluokan pelissä vielä on keula ilmeisesti selkeästi "kehnompaa" luokkaa. Ei vakuuttanut kokonaisuutena juuri kovan hinnan vuoksi. Toisaalta kun täällä olen tuosta Tunturin e290sta kysellyt, niin Hardnine 6 on hintansa puolesta kilpaileva tuote sille ja painin päätöksen kanssa edelleen.

Se mitä minä huomaan miettiväni tässä aika paljon, on juurikin tuo akun koko. Itse kun harrastan geokätköilyä, niin reissut saattaa venähtää helposti pidemmiksi, koska "vielä yksi" -ajattelu pääsee valloilleen. Jos ajatellaan esim. Trail-moodilla ajettavaksi kuvitteellinen suht tasainen reissu metsämaastossa ja kaupunkiympäristössä, niin miten paljon arviolta matkaa saisi pidennettyä 630 Wh:n akulla verrattuna 400 Wh:n akkuun?
Minulla ei ole omia kokemuksia Yamahan moottoreista ja niiden akkukestosta kuin koeajopätkien osalta, joten en osaa arvoida tarkkaan, mutta onhan tuo prosentuaalisesti aika iso ero kuitenkin.

Sähköfillarien kysyntä on kasvanut huimasti ja varmaan ajatus noiden hyppykeppikeulojen kohdalla on ollut rajoittaa pyörien muuten tähtitieteellisiksi nousseita hintoja. Lisäksi aika harva tavis osaa kyseenalaistaa noiden laadun, kun näyttävät kuitenkin kivoilta ja tuntuvat kaupassa testatessa ihan toimivilta.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 906
Minä tarkastelin myös tuota Hardnine 6:sta tuolta Verkkokaupasta, se vaikutti mielenkiintoiselta. Kärkkäisellä oli kasattuna Hardseven 9, joten kävin sillä ajamassa. Myyjän kanssa ihmeteltiin yhteen ääneen sitä, että miten tuonkin hintaluokan pelissä vielä on keula ilmeisesti selkeästi "kehnompaa" luokkaa. Ei vakuuttanut kokonaisuutena juuri kovan hinnan vuoksi. Toisaalta kun täällä olen tuosta Tunturin e290sta kysellyt, niin Hardnine 6 on hintansa puolesta kilpaileva tuote sille ja painin päätöksen kanssa edelleen.

Se mitä minä huomaan miettiväni tässä aika paljon, on juurikin tuo akun koko. Itse kun harrastan geokätköilyä, niin reissut saattaa venähtää helposti pidemmiksi, koska "vielä yksi" -ajattelu pääsee valloilleen. Jos ajatellaan esim. Trail-moodilla ajettavaksi kuvitteellinen suht tasainen reissu metsämaastossa ja kaupunkiympäristössä, niin miten paljon arviolta matkaa saisi pidennettyä 630 Wh:n akulla verrattuna 400 Wh:n akkuun?
Itse en mieti hetkeäkään että 400wh riittäisi, ellei sitten aja työmatkaa 10km suuntaansa tms vakiopätkää. Juuri "yksi vielä" mahdollistuu, kun on isompi akku. Tuo 630wh ei sekään ole valtava, mutta sentään kohtuullinen. Itsellä 700wh meni "maastopyörässä" kaasukahvalla asfalttia 60km yhtä soittoa suoralla 25 vakionopeudella. Nyt fatissä ei sama akku jaksa kuin noin 30km, kokoajan kuitenkin polkien (tosin pieniä pätkiä, joten kiihdyttelyt syövät akkua).

Maastossa en usko että sen kevyemmin mennään kuin fätti kulkee asfaltilla, eli täältä ehdoton ääni isommalle akulle!
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Aina sanonut että mitä isompi akku, sitä parempi. Itsellä 832Wh ja koskaan se ei ole loppunut vaikka kuinka pitkään ajanut tai metsässä möyrinyt, mutta yhtään pienempää en itselle ottais.

Se tunne kun parin kolmen tunnin metsä ajelun jälkeen akussa on vielä virtaa viimeiselle 30min siirtymälle kotiin on niin luksusta.
 
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
572
Itse ajanut sekä Boschilla että Shimanolla ja ei mitään valtavaa eroa niiden välillä. Shimano vähän äänekkäämpi ja reagoi vähän hitaammin polkemisen aloitukseen / lopetukseen, samoin Boschilla on 4 avustustasoa kun Shimanolla vain 3. Shimanoa saa app avulla säädettyä, Bosch ei mutta toisaalta Boschin avustustasot oli ainakin itselle valmiiksi sopivat.

Jos voi valita kahden muuten identtisen fillarin välillä niin ottaisin Boschin mutta nyt alla Shimano ja ei tuota vaihtaa tarvi mutta noi pikkujutut kyl häiritsee vähän, eniten se että avustus puskee vielä 1-2 sekkaa kun lopetat polkemisen mikä tekee vaihtamisesta jäätävää rutinaa kun veto ei lopu suosiolla. Syö takuulla voimansiirtoa, just tilasin uuden ketjun jo valmiiksi odottamaan...
Jos oikein ymmärsin, niin sinulla on Tunturi E290 jossa Shimano 7000 -moottori. Minulla on samanlainen pyörä, mutta ei minulla vaihteita käytettäessä mitään rutinoita kuulu. Vaihtamiset ylös ja alas tapahtuvat oikein sujuvasti. Tietenkään vaihtamisia ei pidä millään pyörällä tehdä silloin, kun kuormitus on suurimmillaan. Enkä omassa pyörässäni ole mitään vaihtamista haittaavaa vetoa huomannut.

Epäilen, että sinulla on jotain vikaa vaihteiden säädöissä. Takavaihtajan varren/rullien pitää tietenkin olla linjassa hammasrattaiden kanssa. Lisäksi ainakin SRAM-vaihtajassa varren rattaan etäisyyden pitää olla suosituksissa rataspakan rattaisiin verrattuna, muuten vaihtaminen takkuilee pahasti. Tätä etäisyyttä säädetään takavaihtajan b-ruuvista ja ohjeet löytyvät SRAM:n sivustolta.

Tietenkin vaihteistossa voi olla muutakin vikaa: vaijeri jumittaa, vaihtajan korvake vääntynyt, rattaisto kulunut etc. Jos pyörässä on SRAM-vaihteisto, niin ketjuksi kannattaa valita kulutuskestävyydeltään huippua olevia SRAM X01/XX1-ketjuja.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.04.2020
Viestejä
610
Shimanoa saa app avulla säädettyä, Bosch ei mutta toisaalta Boschin avustustasot oli ainakin itselle valmiiksi sopivat.
AInakin uusinta Boschin Kiox300 saa säädettyä ihan samalla tapaa.

Se mitä minä huomaan miettiväni tässä aika paljon, on juurikin tuo akun koko. Itse kun harrastan geokätköilyä, niin reissut saattaa venähtää helposti pidemmiksi, koska "vielä yksi" -ajattelu pääsee valloilleen. Jos ajatellaan esim. Trail-moodilla ajettavaksi kuvitteellinen suht tasainen reissu metsämaastossa ja kaupunkiympäristössä, niin miten paljon arviolta matkaa saisi pidennettyä 630 Wh:n akulla verrattuna 400 Wh:n akkuun?
Jos akun koon maksimointi kiinnostaa, niin Bosch julkaisi tälle vuodelle 750Wh akun. Kannattaa tsekata esim. Cuben Reaction mallisto.
 
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
572
Kokeilin kerran, miten pitkälle omassa pyörässäni akku käytännössä riittää. Pyörä Tunturi E290, Shimano 7000 ja akku 504 Wh. Avustukset keskiasennossa, eli Eco 30 % ja Trail 70 %, Boostia en ole koskaan edes tarvinnut. STunlockerilla avustuksia voi säätää tarkemminkin, mutta sen käyttö on tietenkin omalla vastuulla. Ei sen käyttöä ainakaan missään Tunturin ohjeistuksissa kielletä.

Testiajo oli arkiajelua, kuntoilua ja jonkin verran helppoa maastoa. Eco-asetuksilla meni 85 km ja Trail-asetuksilla 65 km.
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 658
Kokeilin kerran, miten pitkälle omassa pyörässäni akku käytännössä riittää. Pyörä Tunturi E290, Shimano 7000 ja akku 504 Wh. Avustukset keskiasennossa, eli Eco 30 % ja Trail 70 %, Boostia en ole koskaan edes tarvinnut. STunlockerilla avustuksia voi säätää tarkemminkin, mutta sen käyttö on tietenkin omalla vastuulla. Ei sen käyttöä ainakaan missään Tunturin ohjeistuksissa kielletä.

Testiajo oli arkiajelua, kuntoilua ja jonkin verran helppoa maastoa. Eco-asetuksilla meni 85 km ja Trail-asetuksilla 65 km.
Aika samoissa itsellä samalla setillä - Eco menee lähelle 100km, vähän riippuen paljonko jaksaa itse sotkea. Trail samoissa 65km luokassa, Boost on mulla täysillä niin sillä menis varmaan ehkä 30-40km mutta tarvii ainoastaan talvella tiukimmissa kinoksissa / peräkärryn kanssa lyhyen pätkän.

Ei ole itsellä koskaan akku loppunut kesken ajon, tai siis on mutta olen unohtanut ladata ja lähdin vaan pihasta sen kummemmin katsomatta. Sitten tuli vähän rankempi lenkki :D
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 658
Jos oikein ymmärsin, niin sinulla on Tunturi E290 jossa Shimano 7000 -moottori. Minulla on samanlainen pyörä, mutta ei minulla vaihteita käytettäessä mitään rutinoita kuulu. Vaihtamiset ylös ja alas tapahtuvat oikein sujuvasti. Tietenkään vaihtamisia ei pidä millään pyörällä tehdä silloin, kun kuormitus on suurimmillaan. Enkä omassa pyörässäni ole mitään vaihtamista haittaavaa vetoa huomannut.

Epäilen, että sinulla on jotain vikaa vaihteiden säädöissä. Takavaihtajan varren/rullien pitää tietenkin olla linjassa hammasrattaiden kanssa. Lisäksi ainakin SRAM-vaihtajassa varren rattaan etäisyyden pitää olla suosituksissa rataspakan rattaisiin verrattuna, muuten vaihtaminen takkuilee pahasti. Tätä etäisyyttä säädetään takavaihtajan b-ruuvista ja ohjeet löytyvät SRAM:n sivustolta.

Tietenkin vaihteistossa voi olla muutakin vikaa: vaijeri jumittaa, vaihtajan korvake vääntynyt, rattaisto kulunut etc. Jos pyörässä on SRAM-vaihteisto, niin ketjuksi kannattaa valita kulutuskestävyydeltään huippua olevia SRAM X01/XX1-ketjuja.
Juu vaihteet on kyllä säädetty, ei ole ihan ensimmäinen pyörä alla, on tehnyt ihan uudesta asti ja tsekkasin jo silloin vaihtajan säädöt. Ketjun just vaihdoin, yllättävän vähän oli kulunut ensimmäisen vähän reilu 1000km aikana. Ongelman tuntee ajossa kun polkee ja lopettaa äkkiä polkemisen niin veto jatkuu vähintään 1 sekunnin ja jopa pidempään isommilla avustuksilla, kokeilepa mielenkiinnosta miten sulla käyttäytyy? Polje vaikka Trail & Boost päällä ja lopeta polkeminen niin puskeeko veto päällä vai loppuuko välittömästi?

Kaverilla on sama Shimanon setti ja tunnisti ongelman ilman että piti edes vinkata aiheesta. Ero ns. luomupyörään on iso, varmaan noin 1-2 sekuntia pidempään kestää vaihdot, mikä sitten on kenellekin häiritsevää on eri asia. Itsellä tullut niin paljon ajettua luomupyörillä että tuo häiritsee ja Bosch ei samaa ongelmaa ollut.

Ai niin ja kuka hemmetti Shimanolla keksi poistaa fillarista mahdollisuuden polkea taaksepäin, mikä ihmeen etu on että polkimet pyörii tyhjää mutta ketju ei liiku?!?Ketjun rasvaus hemmetisti vaikeampaa kun pitää käsin kiskoa sitä...
 
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
59
Ai niin ja kuka hemmetti Shimanolla keksi poistaa fillarista mahdollisuuden polkea taaksepäin, mikä ihmeen etu on että polkimet pyörii tyhjää mutta ketju ei liiku?!?Ketjun rasvaus hemmetisti vaikeampaa kun pitää käsin kiskoa sitä...
Sama homma Boschilla, pitää nostaa telineeseen että saa ketjut rasvattua..
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 658
Sama homma Boschilla, pitää nostaa telineeseen että saa ketjut rasvattua..
Ai hemmetti onko muuttunut uusissa, oma vanhempi Bosch kyllä pyöritti taaksepäin normaalisti? Mikä Bosch kone sulla on? On kyllä yksinkertaisen typerä juttu tuon rasvauksen takia, 20kg fillaria jaksais nykiä telineeseen koko ajan...
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 773
Sama homma Boschilla, pitää nostaa telineeseen että saa ketjut rasvattua..
Sellainen vinkki tähän, että jos fillarissa on seisontatuki, niin sen varassa saa takapään kätevästi ilmaan ja kävelyavustimella voi sitten laittaa renkaan pyörimään ja voidella ketjut. Vähän pitää kurkotella, mutta onnistuu silti yksin ilman erillistä telinettä.

Joissakin malleissa tuon voi kiertää myös näin:

 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
24
Kokeilin kerran, miten pitkälle omassa pyörässäni akku käytännössä riittää. Pyörä Tunturi E290, Shimano 7000 ja akku 504 Wh. Avustukset keskiasennossa, eli Eco 30 % ja Trail 70 %, Boostia en ole koskaan edes tarvinnut. STunlockerilla avustuksia voi säätää tarkemminkin, mutta sen käyttö on tietenkin omalla vastuulla. Ei sen käyttöä ainakaan missään Tunturin ohjeistuksissa kielletä.

Testiajo oli arkiajelua, kuntoilua ja jonkin verran helppoa maastoa. Eco-asetuksilla meni 85 km ja Trail-asetuksilla 65 km.
Aika samoissa itsellä samalla setillä - Eco menee lähelle 100km, vähän riippuen paljonko jaksaa itse sotkea. Trail samoissa 65km luokassa, Boost on mulla täysillä niin sillä menis varmaan ehkä 30-40km mutta tarvii ainoastaan talvella tiukimmissa kinoksissa / peräkärryn kanssa lyhyen pätkän.

Ei ole itsellä koskaan akku loppunut kesken ajon, tai siis on mutta olen unohtanut ladata ja lähdin vaan pihasta sen kummemmin katsomatta. Sitten tuli vähän rankempi lenkki :D
Laitoin Intersportiin tiedustelun, onko mahdollista saada tilattuun pyörään suoraan isompi akku ja mikäli se vaatisi telakan vaihtamista, niin mitä se maksaisi. Ei kai tuollaisen _pitäisi_ takuuseen mitenkään vaikuttaa, jos myyvä liike sen tekee. Ehkäpä varmistelevat asian vielä Shimanolta ennenkuin vastailevat.
 
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
315
Sellainen vinkki tähän, että jos fillarissa on seisontatuki, niin sen varassa saa takapään kätevästi ilmaan ja kävelyavustimella voi sitten laittaa renkaan pyörimään ja voidella ketjut. Vähän pitää kurkotella, mutta onnistuu silti yksin ilman erillistä telinettä.

Joissakin malleissa tuon voi kiertää myös näin:

Helpoin tapa on keulii pyörä ympäri ja laittaa maahan. Silloin voi kädel pyörittää polkimesta ja toisel kädel ruikkii nesteet ketjulle. Tekee myös hyvää iskareille siinä asennossa pito.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 773
Helpoin tapa on keulii pyörä ympäri ja laittaa maahan. Silloin voi kädel pyörittää polkimesta ja toisel kädel ruikkii nesteet ketjulle. Tekee myös hyvää iskareille siinä asennossa pito.
Se on hyvä tapa mummomankeleissa, mutta näissä uudemmissa sähköfillareissa on aika tyypillisesti näyttö kahvan vieressä tai ohjaustangon keskellä ja se menee naarmuille jos sen rykäisee maata vasten.
 
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
315
Se on hyvä tapa mummomankeleissa, mutta näissä uudemmissa sähköfillareissa on aika tyypillisesti näyttö kahvan vieressä tai ohjaustangon keskellä ja se menee naarmuille jos sen rykäisee maata vasten.
Mul on siinä se mut emmä mihkää naarmuja oo saanu. Paa vaik hanskat alle....
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 773
Mul on siinä se mut emmä mihkää naarmuja oo saanu. Paa vaik hanskat alle....
Minulla on korjaustelineen lisäksi mahdollisuus tehdä se tuolla aiemmin mainitulla tavalla seisontajalan avulla. Ajattelin vaan vinkata muille, jotta ei tarvitse sitten kiroilla, jos ei huomaakaan suojata sitä näyttöä tai vaihdevalitsimen vastaavaa tms.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
663
Se on hyvä tapa mummomankeleissa, mutta näissä uudemmissa sähköfillareissa on aika tyypillisesti näyttö kahvan vieressä tai ohjaustangon keskellä ja se menee naarmuille jos sen rykäisee maata vasten.
Itsellä laitettu kaikki vermeet (näyttö jne) ohjaustankoon niin, että sen voi heittää missä vaan ympäri ja mikään ei naarmmunnu (näyttö ei osu maahan jne). Eli renkaan voi paikata nopeasti ulkona / metsässä jne.

Ainoastaan Quadlockin telinettä käännän pikkuisen taaksepäin, se onnistuu hyvin nopeasti kädellä.

 
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
59
Ai hemmetti onko muuttunut uusissa, oma vanhempi Bosch kyllä pyöritti taaksepäin normaalisti? Mikä Bosch kone sulla on? On kyllä yksinkertaisen typerä juttu tuon rasvauksen takia, 20kg fillaria jaksais nykiä telineeseen koko ajan...
Jaa, enpä tiennytkään että vanhemmissa pyörii taaksepäin. Itsellä tosiaan tuo 4gen eli taitaa olla uusin moottori.
 
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
452
Minä tarkastelin myös tuota Hardnine 6:sta tuolta Verkkokaupasta, se vaikutti mielenkiintoiselta. Kärkkäisellä oli kasattuna Hardseven 9, joten kävin sillä ajamassa. Myyjän kanssa ihmeteltiin yhteen ääneen sitä, että miten tuonkin hintaluokan pelissä vielä on keula ilmeisesti selkeästi "kehnompaa" luokkaa. Ei vakuuttanut kokonaisuutena juuri kovan hinnan vuoksi. Toisaalta kun täällä olen tuosta Tunturin e290sta kysellyt, niin Hardnine 6 on hintansa puolesta kilpaileva tuote sille ja painin päätöksen kanssa edelleen.

Se mitä minä huomaan miettiväni tässä aika paljon, on juurikin tuo akun koko. Itse kun harrastan geokätköilyä, niin reissut saattaa venähtää helposti pidemmiksi, koska "vielä yksi" -ajattelu pääsee valloilleen. Jos ajatellaan esim. Trail-moodilla ajettavaksi kuvitteellinen suht tasainen reissu metsämaastossa ja kaupunkiympäristössä, niin miten paljon arviolta matkaa saisi pidennettyä 630 Wh:n akulla verrattuna 400 Wh:n akkuun?
Kävin myös koeajolla ja Hardnine 4 putosi pois laskuista tuon penen akun ja muiden komponenttien takia. Lisäksi kävi ilmi että XL-kokoinen runko olis ollut aivan liian iso, joten ihan hyvä etten tilannut sokkona.. Tuskailin myös aika pitkään tuon Hardnine 6 ja 7 välillä, hintaero ei nyt valtava olisi tuon luokan konkurssiin ollut, mutta koska kyseessä on ensimmäinen oikea maastopyörä niin raja oli pakko vetää johonkin ja päädyin tilaamaan tuon kutosen. Tarvittaessahan tuohon saa kyllä uuden paremman keulan muutamalla satkulla, käsittääkseni muuten ihan OK komponentit aloittelevalle kuskille.

Loppuun vielä pitää todeta, että tuli aivan yllätyksenä että kuinka helvetin hauskaa sähköpyörällä könyäminen oli! Koeajo venähti ihan huomaamatta kun piti käydä kiipeämässä lumikasat ja kaikki mahdolliset kadunpientareet eikä malttaisi millään odotella että pyörä on kasattu ja noudettavissa.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
24
Kävin myös koeajolla ja Hardnine 4 putosi pois laskuista tuon penen akun ja muiden komponenttien takia. Lisäksi kävi ilmi että XL-kokoinen runko olis ollut aivan liian iso, joten ihan hyvä etten tilannut sokkona.. Tuskailin myös aika pitkään tuon Hardnine 6 ja 7 välillä, hintaero ei nyt valtava olisi tuon luokan konkurssiin ollut, mutta koska kyseessä on ensimmäinen oikea maastopyörä niin raja oli pakko vetää johonkin ja päädyin tilaamaan tuon kutosen. Tarvittaessahan tuohon saa kyllä uuden paremman keulan muutamalla satkulla, käsittääkseni muuten ihan OK komponentit aloittelevalle kuskille.

Loppuun vielä pitää todeta, että tuli aivan yllätyksenä että kuinka helvetin hauskaa sähköpyörällä könyäminen oli! Koeajo venähti ihan huomaamatta kun piti käydä kiipeämässä lumikasat ja kaikki mahdolliset kadunpientareet eikä malttaisi millään odotella että pyörä on kasattu ja noudettavissa.
Laittoi naurattamaan tuo sun koeajokokemus. Mulle (ja nuoremmalle myyjälle) sanoi osastovastaavaukko siellä Kärkkäisellä, että ei sitten katosaluetta pidemmälle koeajella, kun siellä on märkää ja kuraista...aaaivan...

Noita osia vertaillessani huomasin äsken, että tuossa Tunturin e290:ssa on useimpiin tutkimiini vaihtoehtopyöriin verrattuna (en tiedä onko tämä paljon vai vähän) selvästi leveämpi ohjaustanko, 780mm. Siinäkin lienee yksi syy miksi se tällaiselle isolle äijälle tarjosi heti luontevamman tuntuisen ajoasennon.
 
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
572
Minäkin jäin heti koukkuun sähköpyöräilyyn:) Lisäksi mielimaastoihin lähtiessä on aluksi 2,5 km nousua, joten luomupyörällä oli heti hapoilla ja hiestä märkä - ja matkaa niihin maastoihin vielä sen jälkeen 8 km. Nyt sähköavustuksella alkumatka sujuu ihan normirasituksella.

Sähköpyörään voi vielä halutessaan hankintahinnan jälkeen pulittaa kasan rahoja, itsellä mennyt yli 1500 €. Varustelin siis E290:n myös itselle tärkeään retkikäyttöön sopivaksi. Pelkkiin valoihin kului 400 €, kun etuvaloksi tuli Lupine SL SX. Samoin hankin huoltotelineen, erikoistyökaluja ja varaosia sen takia, että pystyn tekemään kaikki huollot itse, myös reissussa. Tähän itsehuoltoon päädyin sen takia, kun vierailin parissa kaupungin pyörähuollossa ja entisiä kokemuksiakin oli, niin ei oikein huoltojen osaaminen ole vakuuttanut. Toisesta tuli vielä mieleen Härski-Hartikaisen paja...
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
24
Laitoin Intersportiin tiedustelun, onko mahdollista saada tilattuun pyörään suoraan isompi akku ja mikäli se vaatisi telakan vaihtamista, niin mitä se maksaisi. Ei kai tuollaisen _pitäisi_ takuuseen mitenkään vaikuttaa, jos myyvä liike sen tekee. Ehkäpä varmistelevat asian vielä Shimanolta ennenkuin vastailevat.
Tähän päivityksenä: upgreidaus onnistuu tehdastelakkaan. 504wh --> 630wh. Lisähintaa tulis 190€. Tämän foorumin teksteistä muodostuneen akkukäsityksen mukaan pitäis olla aika selkeä homma, että menee heti isommalla patterilla alusta saakka.
 
Liittynyt
07.11.2020
Viestejä
23
Tämän foorumin teksteistä muodostuneen akkukäsityksen mukaan pitäis olla aika selkeä homma, että menee heti isommalla patterilla alusta saakka.
Otin oman pyörän suoraan jo tilauksessa kahdella (lisäakku $380) 48V*21Ah=1008Wh Samsungin kennotetulla akulla, eikä ole kaduttanut. Jos ei koe lisäakulle tarvetta, niin kannattaa se yksikin ottaa reilulla kapasiteetilla. "Harmi että on vielä akkua jäljellä", said no one ever :D
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 846
Tähän päivityksenä: upgreidaus onnistuu tehdastelakkaan. 504wh --> 630wh. Lisähintaa tulis 190€. Tämän foorumin teksteistä muodostuneen akkukäsityksen mukaan pitäis olla aika selkeä homma, että menee heti isommalla patterilla alusta saakka.
Totta varmaa, mutat itse "vanhan liiton pyöräilijänä" olen mennyt pienempään akkuun :)

Ekassa sähköpyörässä (Focus Jam2) oli 378Wh akku (+samanmoinen lisäakku, jota en käyttänyt kertaakaan). Viime vuonna hommasin Orbea Risen 360Wh akulla. Kertaakaan ei ole akku ole ollut läheskään loppumassa. Oisko joku 30% ollut alin ekan 1500km ajojen aikana. Toi oli joku 3h+ maastoajo Poronpolulla. Riittää mulle.

Toki itse olen hyväkuntoinen ja tykkään polkea, en niinkään mitää luonnotonta Boostilla ajelua. Ja hyvin tolla pysyy sähköpyöräporukassa mukana.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 906
Totta varmaa, mutat itse "vanhan liiton pyöräilijänä" olen mennyt pienempään akkuun :)

Ekassa sähköpyörässä (Focus Jam2) oli 378Wh akku (+samanmoinen lisäakku, jota en käyttänyt kertaakaan). Viime vuonna hommasin Orbea Risen 360Wh akulla. Kertaakaan ei ole akku ole ollut läheskään loppumassa. Oisko joku 30% ollut alin ekan 1500km ajojen aikana. Toi oli joku 3h+ maastoajo Poronpolulla. Riittää mulle.

Toki itse olen hyväkuntoinen ja tykkään polkea, en niinkään mitää luonnotonta Boostilla ajelua. Ja hyvin tolla pysyy sähköpyöräporukassa mukana.
Näkisin että valtaosa, eli sähköpyörien pääkäyttäjäryhmä ei halua tuntea maitohappoja ja yskiä ylämäkien jälkeen. Heitä varten isompi akku on hyvä. Tietenkin edelleen on luomupyöräilijöitäkin, vaikka kaikilla olisi varmaankin mahdollisuus jonkinlaiseen sähköistykseen. Hyvä kyllä, että toit tuollaisenkin tapauksen esille.

Sopiiko kysyä, miksi käytät sähköpyörää noin pienellä akunkulutuksella (oikeasti puhtaasta mielenkiinnosta, ei vinoillakseen)? Selvästi pärjäisit ilman sähköjä myös, eikä sinua ahdista pieni puuskutus. Varmaankin jaksaisit itse polkea myös nopeammin samat matkat (kilman sähköjä kevyempi pyörä). Itselle tulee mieleen lähinnä ajovalojen energia, mutta olisi mukava tietää lisää :)

Edit. Vai eikö tuo 1500km ollutkaan yhdellä latauksella :D?
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 846
Näkisin että valtaosa, eli sähköpyörien pääkäyttäjäryhmä ei halua tuntea maitohappoja ja yskiä ylämäkien jälkeen. Heitä varten isompi akku on hyvä. Tietenkin edelleen on luomupyöräilijöitäkin, vaikka kaikilla olisi varmaankin mahdollisuus jonkinlaiseen sähköistykseen. Hyvä kyllä, että toit tuollaisenkin tapauksen esille.

Sopiiko kysyä, miksi käytät sähköpyörää noin pienellä akunkulutuksella (oikeasti puhtaasta mielenkiinnosta, ei vinoillakseen)? Selvästi pärjäisit ilman sähköjä myös, eikä sinua ahdista pieni puuskutus. Varmaankin jaksaisit itse polkea myös nopeammin samat matkat (kilman sähköjä kevyempi pyörä). Itselle tulee mieleen lähinnä ajovalojen energia, mutta olisi mukava tietää lisää :)

Edit. Vai eikö tuo 1500km ollutkaan yhdellä latauksella :D?
Jos ei Rise ole tuttu, lue tämä:


Mulla ei ole M-team, mutta vastaava custom -kasattuna. Painoa saman verran, vähän eri komponenteilla.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
24
Totta varmaa, mutat itse "vanhan liiton pyöräilijänä" olen mennyt pienempään akkuun :)

Ekassa sähköpyörässä (Focus Jam2) oli 378Wh akku (+samanmoinen lisäakku, jota en käyttänyt kertaakaan). Viime vuonna hommasin Orbea Risen 360Wh akulla. Kertaakaan ei ole akku ole ollut läheskään loppumassa. Oisko joku 30% ollut alin ekan 1500km ajojen aikana. Toi oli joku 3h+ maastoajo Poronpolulla. Riittää mulle.

Toki itse olen hyväkuntoinen ja tykkään polkea, en niinkään mitää luonnotonta Boostilla ajelua. Ja hyvin tolla pysyy sähköpyöräporukassa mukana.
Kiitos tämän näkökulman tuomisesta. Tässä sähköpyörämaailmassa näitä tarpeita varmaan on just niin monta kuin kuskeja.

Niinkuin tuossa aiemmin kerroin, on oma harrastus sellainen, jossa saattaa pyörän päällä vierähtää kolmen tunnin maastoajon sijaan kesäaikaan helposti vaikkapa 16 tuntia yhdistelmäajoa metsässä ja kaupungissa. Kyllä, joskus reissut kestää vuorokaudenkin, kun homma lähtee lapasesta. Siihen iso akku on sähköavusteisella aika kiva lisä. Toisaalta en itsekään näkisi ajelevani noita lähimaastojen polkureitistöjä boostilla, jos ihan ajamisen ilosta sinne lähtee seikkailemaan ja täysin liikuntamielessä polkemaan.

Mitä tulee työmatka-ajoon, niin meillä ei ole (ainakaan tällä hetkellä) toimivaa suihkua sosiaalitiloissa talossa, jossa on useampi yritys. Itse hikoilen todella herkästi ja kun työ sisältää kotikäyntejä ihmisten luona, niin 15km yhdensuuntaisen pyörämatkan jälkeen haluaisin olla mahdollisimman vähän hikinen ja haiseva. Tässä kohtaa tuo boosti taas olisi varsin tervetullut sähköavustus deodorantin tueksi.
 
Liittynyt
03.01.2019
Viestejä
737
Onko kokemuksia miten paljon sähköpyörät syövät rattaita? Huollossa olivat sanoneet vaimolle että 2000km on normi vaihtoväli, ja vaihto kustantaa yli parisataa euroa... Aikamoiset kustannukset vuodessa siis. CUBE Boschin tekniikalla.
 
Liittynyt
02.10.2018
Viestejä
508
kaverilla kuluu sähköpyörästä takapakan pienin ratas muutaman sadan kilsan välein sileäksi. Tai siis ei välttämättä kulu, vaan muuttaa muotoaan ja ketju alkaa pomppimaan. Ajotyylillä on toki hirmuinen vaikutus tähän, eli liian ison välityksen käyttö myös kiihdytyksissä syö luomukäyttöön suunnitellut osat nopeasti. Kaverin pyörässä on Sramin osat, eli takapakka on aivan tajuttoman kallis, eikä ns. pienimmät rattaat sisältävää pakettia meinaa löytää mistään. Viimeksi metsästin ne muistaakseni jostain ebayn syövereistä jokusen kympin hintaan.

Mitä tuohon Cubeen tulee, niin takapakkoja saa muutamalla kympillä (olettaen, että siinä on Shimanon pakka) ja pieniä rattaita myydään yksittäisinä muutaman euron hintaan. Pitää toki tietää, että mitä on ostamassa. Itse tekisin joka tapauksessa niin, että vaihtelisin itse ketjut ja rattaat tarvittaessa. Näin kustannukset jäävät murto-osaan liikkeen ilmoittamasta ja samalla oppii uusia taitoja.

Edit: Kannattaa myös ostaa ketjujen venymämittari ja vaihtaa aina ketjut, kun suurin sallittu venymä täyttyy. Rattaat kestävät yleisesti aika monet ketjut, jos ne vaihdetaan ajoissa uusiin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 658
kaverilla kuluu sähköpyörästä takapakan pienin ratas muutaman sadan kilsan välein sileäksi. Tai siis ei välttämättä kulu, vaan muuttaa muotoaan ja ketju alkaa pomppimaan. Ajotyylillä on toki hirmuinen vaikutus tähän, eli liian ison välityksen käyttö myös kiihdytyksissä syö luomukäyttöön suunnitellut osat nopeasti. Kaverin pyörässä on Sramin osat, eli takapakka on aivan tajuttoman kallis, eikä ns. pienimmät rattaat sisältävää pakettia meinaa löytää mistään. Viimeksi metsästin ne muistaakseni jostain ebayn syövereistä jokusen kympin hintaan.

Mitä tuohon Cubeen tulee, niin takapakkoja saa muutamalla kympillä (olettaen, että siinä on Shimanon pakka) ja pieniä rattaita myydään yksittäisinä muutaman euron hintaan. Pitää toki tietää, että mitä on ostamassa. Itse tekisin joka tapauksessa niin, että vaihtelisin itse ketjut ja rattaat tarvittaessa. Näin kustannukset jäävät murto-osaan liikkeen ilmoittamasta ja samalla oppii uusia taitoja.

Edit: Kannattaa myös ostaa ketjujen venymämittari ja vaihtaa aina ketjut, kun suurin sallittu venymä täyttyy. Rattaat kestävät yleisesti aika monet ketjut, jos ne vaihdetaan ajoissa uusiin.
Nyt on kyl kovaa kulutusta, yleensä sanotaan että ketjut per vuosi, kahdet ketjut per takapakka ja kaks takapakkaa per eturattaat.

Kovassa maastoajossa ehkä 2 ketjut per vuosi, itse en ole saanut kyllä alle vuoteen ketjuja vaihtoon mutten mittailekaan kovin tarkkaan. Venymämittari kyl ois hyvä hommata.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 762
Viestejä
4 224 746
Jäsenet
71 108
Uusin jäsen
spinal

Hinta.fi

Ylös Bottom