Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 942
Nyt on kyl kovaa kulutusta, yleensä sanotaan että ketjut per vuosi, kahdet ketjut per takapakka ja kaks takapakkaa per eturattaat.

Kovassa maastoajossa ehkä 2 ketjut per vuosi, itse en ole saanut kyllä alle vuoteen ketjuja vaihtoon mutten mittailekaan kovin tarkkaan. Venymämittari kyl ois hyvä hommata.
Ketjut per vuos :) Kai se nyt riippuu ajomatkasta... Toiset ajaa 500km vuodessa ja toiset 10000km. No mulla poika saiFocus Jam2 takapakan pienimmät rattaat hyppimään aina 400-500km ajon jälkeen (Deoren 11-pakka), kun mulla sama pakka kesti sen 1500km ainakin maastoajoa. Poika ajoi koulumatkaa boostilla ja mä ecolla/traililla maastoa. Boosti päälle ja ajat pienellä kadenssilla aina vain pikkurattailla, niin pakkoja menee. Kun ajaa kaikkia vaihteita käyttäen, eikä väkisin väännä isoilla vaihteilla, nin pakka kestää ihan erilailla.
 
  • Tykkää
Reactions: Sid
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
60
Minulla on nyt Cubessa vajaa 7 tkm mittarissa ja sama takapakka ollut alusta asti. Kolmet ketjut on ollu ja nyt alkaa huomaamaan että tietyt vaihteet meinaa pomppia ja ei ole enää ihan iskussa. Työmatkalla toki menee vielä ihan hyvin kevääseen asti ja sitten vaihdan kaiken uusiksi eturatasta myöten joka sekin alkaa olla melko kulunut.

Sikäli 200 euroa huollosta ei ole paljon sillä SRAMin 12-lehtinen takapakka maksaa sen satasen ja siihen ketjut päälle oisko noin kolmisenkymppiä ja siitä ylöspäin. Jos haluaa säästää niin se on varmaan tunnissa tehty aloittelijaltakin mutta pakka-avain ja ketjun katkaisin kyllä tarvitaan.
 
Liittynyt
02.10.2018
Viestejä
521
Toisella tutulla kuluu myös aikamoista tahtia ketjut ja rattaat omassa sähköpyörässään, eli noin tonnin välein pitää vaihdella osaa. Se unohtui muuten mainita, että molemmilta on poistettu rajoitin. Se selittää varmasti valtaosan nopeasta kulumisesta, kun tehostus on päällä käytännössä kaiken aikaa. Itselläni ei ole sähköpyörää, mutta työmatkafillarista menee ketjut vaihtoon noin kahdeksan kuukauden välein. Kilsoja tulee suunnilleen 4tkm vuodessa ja ajan joka kelillä.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 942
Toisella tutulla kuluu myös aikamoista tahtia ketjut ja rattaat omassa sähköpyörässään, eli noin tonnin välein pitää vaihdella osaa. Se unohtui muuten mainita, että molemmilta on poistettu rajoitin. Se selittää varmasti valtaosan nopeasta kulumisesta, kun tehostus on päällä käytännössä kaiken aikaa. Itselläni ei ole sähköpyörää, mutta työmatkafillarista menee ketjut vaihtoon noin kahdeksan kuukauden välein. Kilsoja tulee suunnilleen 4tkm vuodessa ja ajan joka kelillä.
Rajoittimen poistolla ei ole tasan mitään tekemistä ketjujen taikka pakan kulumisen kanssa. Rajoitin vain mahdollistaa avustuksen yli 25km/h nopeuksissa. 0-25km/h rajoitettu ja rajoittamaton antaa ihan samat tehot ja väännöt.
 
Liittynyt
02.10.2018
Viestejä
521
Antaahan ne, mutta 25km/h matkavauhdissa tehontarve on selkeästi pienempi, kuin vaikkapa 35km/h vauhdissa. Näin kokonaisrasitus on varmasti paljon kovempi, kuin laillisessa fillarissa.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 942
Antaahan ne, mutta 25km/h matkavauhdissa tehontarve on selkeästi pienempi, kuin vaikkapa 35km/h vauhdissa. Näin kokonaisrasitus on varmasti paljon kovempi, kuin laillisessa fillarissa.
Nyt meni kyllä ohi. Siis liittyen ketjujen taikka pakan kulumiseen. 25 tai 35km/h matkavauhdissa kuluminen on olematonta verrattuna kiihdytyksiin paikaltaan/ylämäkiin jne. Voimat on aivan toista luokkaa kuin kovissa matkavauhdeissa.
.
Maantiepyörällä ajan minäkin usein +30km/h keskareilla, mutta jostain kummasta syystä mulla maantiepyörän voimansiirto kestää moninkertaisesti kilometrejä maastureihin verrattuna.

Uskallan väittää, että ketjun kuluminen 25 tai 35km/h (ja ei muuten ole ainakaan maasturilla helppoa ajaa 35km/h matkavauhtia, edes sähköllä) ei suuresti eroa toisistaan.
 
Liittynyt
03.01.2019
Viestejä
761
Kiitos vastauksista. Pitänee alkaa mittailemaan ketjun venymää, ja perehtymään aiheeseen pystyykö tuohon vaihtamaan itse niitä kuluneita rattaita.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 942
Kiitos vastauksista. Pitänee alkaa mittailemaan ketjun venymää, ja perehtymään aiheeseen pystyykö tuohon vaihtamaan itse niitä kuluneita rattaita.
Ainakaan Shimanolla halvimpiin ei pysty. Taitaa olla XT:stä eteenpäin, kun pystyy. Tai näin oli ainakin pojan 10-vaihteisen tapauksessa. Halpoja 10-pakkoja sai 2kpl samalla hinnalla kuin XT:n pakka ja varapikkurattaat. Aika +-0 siis. Itse ostelin halpoja pakkoja vain pojalle.
 
Liittynyt
02.10.2018
Viestejä
521
Nyt meni kyllä ohi. Siis liittyen ketjujen taikka pakan kulumiseen. 25 tai 35km/h matkavauhdissa kuluminen on olematonta verrattuna kiihdytyksiin paikaltaan/ylämäkiin jne. Voimat on aivan toista luokkaa kuin kovissa matkavauhdeissa.
.
Maantiepyörällä ajan minäkin usein +30km/h keskareilla, mutta jostain kummasta syystä mulla maantiepyörän voimansiirto kestää moninkertaisesti kilometrejä maastureihin verrattuna.

Uskallan väittää, että ketjun kuluminen 25 tai 35km/h (ja ei muuten ole ainakaan maasturilla helppoa ajaa 35km/h matkavauhtia, edes sähköllä) ei suuresti eroa toisistaan.
Ainahan väittää voi. ;) Minäkin uskallan väittää, että maantiepyörän ja maastopyörän tehontarpeessa 35km/h vauhdissa on "hienoinen" ero maantiepyörän eduksi. Maastopyörän välitykset ovat myös lyhyemmät, eli pienintä takaratasta joutuu käyttämään suurilla nopeuksilla paljon. Väitän, että 11-hampainen takaratas joutuu aika koville jatkuvassa matka-ajossa. Kuten kirjoitin ensimmäisessä viestissä, kaverin pyörässä pienimmän takarattaan hampaat olivat menneet rasituksesta lyttyyn, aivan kuin niitä olisi taottu pienellä vasaralla.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
632
Rattaitten kulumaan selitys on se että moottoriavustuksen takia porukka ajaa aivan liian isolla vaihteella. Sähköpyörää pitäisi ajaa samalla lailla kuin normi pyörääkin. Toisekseen kannattaa ketjun venymää seurata ahkerasti ja vaihtaa ketju ajoissa. Tosin hyvät ketjutkin maksaa sen 50e/kpl mutta on se halvempi kuin yli 200e takapakka.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 942
Ainahan väittää voi. ;) Minäkin uskallan väittää, että maantiepyörän ja maastopyörän tehontarpeessa 35km/h vauhdissa on "hienoinen" ero maantiepyörän eduksi. Maastopyörän välitykset ovat myös lyhyemmät, eli pienintä takaratasta joutuu käyttämään suurilla nopeuksilla paljon. Väitän, että 11-hampainen takaratas joutuu aika koville jatkuvassa matka-ajossa. Kuten kirjoitin ensimmäisessä viestissä, kaverin pyörässä pienimmän takarattaan hampaat olivat menneet rasituksesta lyttyyn, aivan kuin niitä olisi taottu pienellä vasaralla.
Samalta näytti mun pojalla. Tosin kun sen ajoa katselin, niin se lähti pihastakin aina pienimmällä takarattaalla ja boosti päällä. Jos siis ajaa suunnilleen kaiken ajon noilla pikkurattailla, niin kuluuhan ne. En usko, että tasainen matkavauhti niitä eniten kuluttaa.
 
Liittynyt
02.10.2018
Viestejä
521
Rattaitten kulumaan selitys on se että moottoriavustuksen takia porukka ajaa aivan liian isolla vaihteella. Sähköpyörää pitäisi ajaa samalla lailla kuin normi pyörääkin. Toisekseen kannattaa ketjun venymää seurata ahkerasti ja vaihtaa ketju ajoissa. Tosin hyvät ketjutkin maksaa sen 50e/kpl mutta on se halvempi kuin yli 200e takapakka.
Se on aivan totta. Itse olen huomannut sähköpyöriä kokeillessani, että avustus tippuu yllättävän pieneksi kadenssin suurentuessa, eli tehostus tavallaan kannustaa ajamaan liian isolla vaihteella ja käyttämään sähkömoottorin suurta vääntöä hyödyksi. Luomupyöräilyyn suunnitellut voimansiirron komponentit eivät tällaista valitettavasti mukisematta siedä, ainakaan kovin pitkään.

Samalta näytti mun pojalla. Tosin kun sen ajoa katselin, niin se lähti pihastakin aina pienimmällä takarattaalla ja boosti päällä. Jos siis ajaa suunnilleen kaiken ajon noilla pikkurattailla, niin kuluuhan ne. En usko, että tasainen matkavauhti niitä eniten kuluttaa.
Pyörän liikuttaminen 35km/h nostaa jatkuvan tehontarpeen noin kaksinkertaiseksi verrattuna siihen, että tehostus loppuisi jo 25km/h kohdalla. Sen kun yhdistää pienen takarattaan käyttöön, niin on mielestäni selvää, että voimansiirto kuluu enemmän. Normaalilla sähköpyörällä voimaa käytetään lähinnä kiihdytyksissä, joiden kesto ajokertaa kohden on korkeintaan muutamia minuutteja, jos siis työmatkapyöräilystä puhutaan. Maastopyöräilyssä tehoa käytetään toki jatkuvammin, mutta maastossa pienintä takarasta ei toki usein käytetäkään.

Ihan kuriositeettina mainitakseni sain omasta luomumaasturista ketjut kulutettua loppuun yhden ainoan 50 kilsan maastopyöräkisan aikana, kun olosuhteet olivat äärimmäisen mutaiset.
 
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
580
kaverilla kuluu sähköpyörästä takapakan pienin ratas muutaman sadan kilsan välein sileäksi. Tai siis ei välttämättä kulu, vaan muuttaa muotoaan ja ketju alkaa pomppimaan. Ajotyylillä on toki hirmuinen vaikutus tähän, eli liian ison välityksen käyttö myös kiihdytyksissä syö luomukäyttöön suunnitellut osat nopeasti. Kaverin pyörässä on Sramin osat, eli takapakka on aivan tajuttoman kallis, eikä ns. pienimmät rattaat sisältävää pakettia meinaa löytää mistään. Viimeksi metsästin ne muistaakseni jostain ebayn syövereistä jokusen kympin hintaan.

Mitä tuohon Cubeen tulee, niin takapakkoja saa muutamalla kympillä (olettaen, että siinä on Shimanon pakka) ja pieniä rattaita myydään yksittäisinä muutaman euron hintaan. Pitää toki tietää, että mitä on ostamassa. Itse tekisin joka tapauksessa niin, että vaihtelisin itse ketjut ja rattaat tarvittaessa. Näin kustannukset jäävät murto-osaan liikkeen ilmoittamasta ja samalla oppii uusia taitoja.

Edit: Kannattaa myös ostaa ketjujen venymämittari ja vaihtaa aina ketjut, kun suurin sallittu venymä täyttyy. Rattaat kestävät yleisesti aika monet ketjut, jos ne vaihdetaan ajoissa uusiin.
Pienimmät ja kuluvimmat rattaat voi SRAM-pakkoihinkin vaihtaa, löytyy esim. täältä:

Pikkurattaat

Vaihdoin omaan maasturiini heti uutena SRAM Eagle X01/XX1 12-speed -ketjut (50..80 € ostopaikasta riippuen), joiden kestävyys on moninkertainen halvempiin verrattuna. Kun olen ketjun venymiä mitannut kolmipistetulkilla, niin ketjun iäksi omassa maasturikäytössä olen laskennallisesti saanut noin 4250 km. Kevyemmissä ajoissa niillä on poljettu 7000 km. Kierrätän kaksia samanlaisia ketjuja, joten näillä näkymin jossain 8000..9000 km:n kieppeillä pitää myös takapakka SRAM P1230 ja eturatas ketjujen lisäksi uusia.
 

10k

Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
120
Tankkasin dieselauton: 131 €! Nyt on eka sähköpyörä harkinnassa.

Tulisi pääasiassa asfaltilla töihin ajamiseen. Matka yhteen suuntaan 14 km.

Mielessä oli alkuun Trek Allant+ 7. Saatavuus kuitenkin täällä Oulun seudulla heikohko. Saako mistään tilaamalla kohtuu ajassa?

Tai sitten, olisiko Haibike Trekking 6 -pyörästä "korvaajaksi"?
 
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
452
Pari päivää ja ~40km takana, on vaan aivan helvetin hauska laite tuo! Vaihdettiin vaimon kanssa lenkillä fillareita eikä millään malttanut antaa takasin, ajelin loppumatkan kotiin sitten vaimon cyclocrossilla :D
Kovasti tekis mieli lähtä vähän mettään könyämään tuon kanssa, mutta aika paljon on vielä lunta tai sitten polut on kuravelliä.
 

MikeW

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.01.2022
Viestejä
56
mun viestejä kun lähetään poistamaan niin poistakaa ne kaikki.
 
Viimeksi muokattu:

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 942
Tämän pyörän tilaaminen kiinnostaisi mutta rungon heikkoudet mietityttää ? Halvimmat mahdolliset osat siinä on mutta kiinanpyörissä kaikki osat on kuitenkin kopioita että lähinnä runkoa ja moottoria sieltä olen tilaamassa.
Suoraan sanottuna näyttää aivan kauhealta paskalta. Takahaarukan pituus aivan jäätävä. Älä tilaa.
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 666
Tämän pyörän tilaaminen kiinnostaisi mutta rungon heikkoudet mietityttää ? Halvimmat mahdolliset osat siinä on mutta kiinanpyörissä kaikki osat on kuitenkin kopioita että lähinnä runkoa ja moottoria sieltä olen tilaamassa.
Ja mitenkään turvallisuutta väheksymättä - en ajaisi random- kiinapyörällä metriäkään, jo parinkympin vauhdissa voi sattua kummia kun jotain hajoaa.
 

MikeW

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.01.2022
Viestejä
56
Jos joku yrittää asiallisesti keskustella niin kiinanvihaajia riittää . pienet on piirit
 
Viimeksi muokattu:

MikeW

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.01.2022
Viestejä
56
täällä vihataan kiinaa kilpaa
 
Viimeksi muokattu:

MikeW

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.01.2022
Viestejä
56
pakko tilata täällä hinnat karannu käsistä . 2019 1k€ pyörät maksaa jo yli 2k€ .
assasasa.jpg

 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 832
pakko tilata täällä hinnat karannu käsistä . 2019 1k€ pyörät maksaa jo yli 2k€ .
...
Ei ole Verkkiksen outlet-pyörät oikea hintareferenssi. Niillä on välillä ollut pyöriä hinnoilla, joilla ajelee 1-2 vuotta ja myy samaan hintaan pois (vaikka ei olisi ollut koronalisää).
 

MikeW

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.01.2022
Viestejä
56
tuo gzp maksoi verkkokaupassa 2019 ilman alennusta 1k€
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
20 099
Ihan turha laittaa kuvia ilman linkkejä tai tarkempia speksejä ja kysellä että onko nää hyviä. Ei pyörää pelkän kuvan perusteella voi arvioida. Lähtökohtaisesti Kiinasta saa mitä tilaa, eli huonon sian säkissä.

Rungollakin on merkitystä ja nuo kiinafillarien sähköpalikatkin voivat olla ihan mitä sattuu. Ja takuu on yleensä mallia perävalo.

Hinnat ovat nousseet muuallakin kuin Suomessa. Syynä kysynnän nousu ja osien saatavuusongelmat.

Niin, ja kannattaa laittaa ne asiat yhteen viestiin, eikä spammata montaa viestiä peräkkäin.
 

MikeW

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.01.2022
Viestejä
56
mielipide rungosta muutakin kuin tyyliin peugeot on maailman paskin auto. Ei ole linkkejä näistä kaikista pyöristä. Kuvat on suoraan valmistajilta .
 
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
315
Ite skippaisin kaikki kiinan paskat suosiolla. Tietty kaikki tekee hiilikuitu runkonsa siellä mut luulis et kunnon merkit tarkistuttaa niit vähä paremmin kun alibabat jne. Mikään ei vituta niin paljoo kun rikkoo ittensä ja kausi menee pilalle pennin säästön takia... Täs esimerkki
 

MikeW

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.01.2022
Viestejä
56
Huomautus: Sisällytä viestiesi sisältö yhteen viestiin ja panosta asialliseen keskusteluun. Useat peräkkäiset lauseen mitaiset viestit eivät ole toivottavia
Käytettyä sähköpyörää en osta. Kuitenkin akku paskana 2000€ pyörään 1000€ akku samoin kuin viimeksi ostamassani teslassa. 30 000€ autoon 25000€ akku ei kiitos. Sähköpyörien ja autojen litiumakut vaurioituu pakkasessa ladattaessa pysyvästi ja on hyvin nopeesti paskana
 
Viimeksi muokattu:

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 942
Noi tuontitukut sun muut kannattaa kiertää kaukaa, jos on sähköpyörää ostamassa, kunnon merkkipyörä alle, niin toimii takuut ja varaosia saa tarvittaessa. Myös jälleenmyyntiarvo on ihan toista luokkaa kuin Kiinankurassa.
 
Liittynyt
23.12.2019
Viestejä
129
Käytettyä sähköpyörää en osta. Kuitenkin akku paskana 2000€ pyörään 1000€ akku samoin kuin viimeksi ostamassani teslassa. 30 000€ autoon 25000€ akku ei kiitos. Sähköpyörien ja autojen litiumakut vaurioituu pakkasessa ladattaessa pysyvästi ja on hyvin nopeesti paskana
Kennotus yksi mitä voi kannattaa kokeilla: ”Sähköpyörän akun kennotus on suositeltava vaihtoehto uuden akun hankkimisen sijaan. Kennottamalla akun uudestaan säästät ympäristöä sekä lompakkoasi. Uusi kennoitus maksaa alk. 349€ (akun koko alle 11ah), siinä missä kokonaan uuden akun hinnat alkavat yli 500€:sta (suurimpien akkujen hinnat ovat jopa yli 1000€). Yleensä vanhaan akkuun saadaan n. 10-30% enemmän kennoja, joten saat uuden akun hinnalla suuremman akun.”

”Shimano, Bosch ja Yamaha käyttävät suljettuja järjestelmiä ja näiden akkuja ei voida uudelleen kennottaa.”


 

MikeW

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.01.2022
Viestejä
56
noita freyn fatteja sai vielä 2019 alle 3000€ kotiovelle nyt ne maksaa yli 5000€ ja on lähes maailman arvostetuinpia. Kyllä kiinalaiset pyöriä osaa tehdä mutta ranskalaiset ei osaa tehdä autoja.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 942
noita freyn fatteja sai vielä 2019 alle 3000€ kotiovelle nyt ne maksaa yli 5000€ ja on lähes maailman arvostetuinpia. Kyllä kiinalaiset pyöriä osaa tehdä mutta ranskalaiset ei osaa tehdä autoja
Vai maailman arvostetuimpia

No ei ainakaan pyöräharrastajien keskuudessa.
 
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
580
Juu vaihteet on kyllä säädetty, ei ole ihan ensimmäinen pyörä alla, on tehnyt ihan uudesta asti ja tsekkasin jo silloin vaihtajan säädöt. Ketjun just vaihdoin, yllättävän vähän oli kulunut ensimmäisen vähän reilu 1000km aikana. Ongelman tuntee ajossa kun polkee ja lopettaa äkkiä polkemisen niin veto jatkuu vähintään 1 sekunnin ja jopa pidempään isommilla avustuksilla, kokeilepa mielenkiinnosta miten sulla käyttäytyy? Polje vaikka Trail & Boost päällä ja lopeta polkeminen niin puskeeko veto päällä vai loppuuko välittömästi?

Kaverilla on sama Shimanon setti ja tunnisti ongelman ilman että piti edes vinkata aiheesta. Ero ns. luomupyörään on iso, varmaan noin 1-2 sekuntia pidempään kestää vaihdot, mikä sitten on kenellekin häiritsevää on eri asia. Itsellä tullut niin paljon ajettua luomupyörillä että tuo häiritsee ja Bosch ei samaa ongelmaa ollut.

Ai niin ja kuka hemmetti Shimanolla keksi poistaa fillarista mahdollisuuden polkea taaksepäin, mikä ihmeen etu on että polkimet pyörii tyhjää mutta ketju ei liiku?!?Ketjun rasvaus hemmetisti vaikeampaa kun pitää käsin kiskoa sitä...
Pääsin vasta nyt kokeilemaan tuota väitettäsi 1..2 sekunnin viiveestä, kun piti vammoja vähän hoidella. En sitten millään saanut vaihtaessa ylös tai alas syntymään mitään viivettä, en Ecolla enkä Boostilla. Vaihteet siirtyivät samalla hetkellä, kun vivusta niitä vaihdoin.

Ei sähkömaasturissani vaihtaminen tunnu mitenkään erilaiselta entisiin luomupyöriin verrattuna. Niillä olen useamman vuosikymmenen ajanut, parhaillaan yli 300 km vuorokaudessa retkivarusteet mukana.

Jotain moottorissasi, vaihteistossasi tai toimintatavoissasi on vialla, kun saat noita vaihtamisen viiveitä ja rutinoita aikaiseksi. Lopetatko polkemisen, kun vaihdat vaihteita, näin ainakin jossain kohtaa selitit... Entä oletko päivittänyt moottoriin uusimmat ohjelmistot?
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
24
B2B -toiminnasta tietämättömänä kysyn puhtaasti mielenkiinnosta, että mikä on foorumilaisten hypoteesi tai tietämys sähköpyörien maahantuonnista.

Komponenttipulan, logistiikkaongelmien ja ties minkä vuoksi pyörien saatavuus on tökkinyt ja tökkii edelleen. Pohdiskelin tuossa, että miten tehtaalta lähtevien tuotteiden jakaantuminen markkinoille mahtaa tapahtua. Saavatko tilaavat tahot tuotteita tilausjärjestyksessä vai suuntaako suurin osa erästä jotenkin markkina-alueellisesti tärkeämmälle alueelle tai erityisen yhteistyösopimuksen omaavalle toimijalle. Olisiko peräti niin, että tavaraerää jaetaan tasan tilaajien kesken jollain prosenttiperusteella.

Intersportkauppias kertoi heidän "saavan vain" kahdeksan (8) runkoa tuota E290:aa tälle kaudelle, joten ymmärsin heidän halunneen sitä enemmänkin. Ja edellisen erän toimitus tilauksesta liikkeeseen kesti -20 syksystä -21 joulukuuhun. Tässä on mahdollisesti jotain merkkikohtaisiakin eroja, mikäli jonkin merkin runko- tai muu tuotanto sijaitsee muualla kuin vaikkapa tuolla Aasiassa. Sitten taas toisaalta, tuota Tunturia oli liikkeessä edelleen ainakin vielä viime viikolla, eli kaikkia ei viedäkään käsistä aivan sillä tahdilla kuin noista uutisjutuista saa välillä lukea.

Tällaista yleistä ajatuspöhinää tähän väliin. Hakutoiminnolla en aiheesta löytänyt keskustelua tai en ehkä osannut käyttää oikeanlaista hakusanaa.
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 666
Pääsin vasta nyt kokeilemaan tuota väitettäsi 1..2 sekunnin viiveestä, kun piti vammoja vähän hoidella. En sitten millään saanut vaihtaessa ylös tai alas syntymään mitään viivettä, en Ecolla enkä Boostilla. Vaihteet siirtyivät samalla hetkellä, kun vivusta niitä vaihdoin.

Ei sähkömaasturissani vaihtaminen tunnu mitenkään erilaiselta entisiin luomupyöriin verrattuna. Niillä olen useamman vuosikymmenen ajanut, parhaillaan yli 300 km vuorokaudessa retkivarusteet mukana.

Jotain moottorissasi, vaihteistossasi tai toimintatavoissasi on vialla, kun saat noita vaihtamisen viiveitä ja rutinoita aikaiseksi. Lopetatko polkemisen, kun vaihdat vaihteita, näin ainakin jossain kohtaa selitit... Entä oletko päivittänyt moottoriin uusimmat ohjelmistot?
Outo juttu - mulla viive on itse koneessa, vaihteet kyllä vaihtuu normaalivauhdilla jos vaan vaihtaa. Itsellä kun polkee Trail tai Boost niin veto jatkuu vielä kun lopettaa polkemisen, moottorin ääni kuuluu selkeästi pienen hetken ja ketjut puskee eteenpäin. Voi olla kiinni kadenssista, itse poljen aika tiheällä yleensä?

Softat olen joo päivittänyt mutta mysteeri homma tosiaan kun Bosch en huomannut mitään vastaavaa.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 942
Kyllä kaikki sen tietää että kiinalaiset pyörät on paskoja ja ranskalaiset autot on paskoja.
Tuossa viestissäni kysyinkin mielipidettä rungosta ja sen geometriaan liittyvistä heikkouksista en muusta. Ns merkkituote (siis ilmeisesti europyörät?) on naurettavan ylihintaisia ja ennenkaikkea alitehoisia .
Siihen on syynsä, että merkkirungot maksavat. Rungon suunnittelu ei ole mitään tupakkiaskin kanteen piirrtelyä, vaan vaatii aikaa ja kokemusta ja rahaa. Toki näppärä Kiinalainen kopioi geometrian jostain merkkirungosta (Tässä ei selvästikään ole niin tehty). Kuitenkin laadukkaat materiaalit maksavat ja ei alumiinirungon hitsauskaan ole mitenkään helppo homma. Merkkirungoissa on laadunvalvonat ja työmetodit tehtaalla ihan toista luokkaa kuin noissa halpiksissa.

Juuri kyseisen rungon geometriasta ei voi sanoa, kun ei ole mitään lukuja nähtävillä. Toki ton pitkän takahaarukan nyt näkee ihan silmällä, mutta keulakulma, satulakulma, stack, reach, joustomatka, paino jne. kaikki puuttuvat. Materiaalistakaan ei ole mitään tietoa.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Ite skippaisin kaikki kiinan paskat suosiolla. Tietty kaikki tekee hiilikuitu runkonsa siellä mut luulis et kunnon merkit tarkistuttaa niit vähä paremmin kun alibabat jne. Mikään ei vituta niin paljoo kun rikkoo ittensä ja kausi menee pilalle pennin säästön takia... Täs esimerkki
Montakohan kymmentä miljoonaa runkoa kiinalaiset vääntää ja yksi loukannut jalkansa?

Tuolla alamäki puolella runkoja paukkuu koko ajan ja kukaan ei valita, toki silti olen sitä mieltä että nämä kaikki 2-3k€ maksavat kiina täysjoustot kannattaa jättää tilaamatta, tulee vain paha mieli kun pitää kaikki vaihtaa parempaan.
 

MikeW

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.01.2022
Viestejä
56
Huomautus - foorumilla ei ole tarkoitus keskustella toisista käyttäjistä tai keskustelusta itsestään (metakeskustelu), keskity ketjun aiheeseen
Oho lähtipäs paljon viestejä kävelee . Onpas täällä kireetä porukkaa . Taitaa olla pienten piiri. Jos joku haluaa peugeotin ostaa niin mä en oo ensimmäisenä siellä kommentoimassa että ranskalaiset autot on paskoja. Muutenkaan en arvostele kiinalaisia tuotteita valmistusmaan perusteella en myöskään amerikkalaisia tuotteita en edes venäläisiä tuotteita. Eiköhän ne kaukoidän ja lännen uudet tuulet tännekin tule monesti vaan 10 vuoden viiveellä. Se onkin silkka ihme että tälläinen foorumi on edes olemassa siitäkin huomaa että jäljessä mennään. Akkuporakoneissakin enemmän tehoa kun näissä "merkkimoottoreissa". Eihän tuommoinen m620 edes 50 kuutioisen mopon tehoihin yllä. Sur ronkin alitehoinen kevari. Sitten jos ajatellaan vaikka alamäkipyöräilyä niin moottori ja akku vain haitaksi. Sitten jossain enduroajossa tuollanen 28 kertaa tehokkaampi Sur-Ron Light Bee X jo ihan toisella tasolla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 804
Oho lähtipäs paljon viestejä kävelee . Onpas täällä kireetä porukkaa . Taitaa olla pienten piiri. Jos joku haluaa peugeotin ostaa niin mä en oo ensimmäisenä siellä kommentoimassa että ranskalaiset autot on paskoja. Muutenkaan en arvostele kiinalaisia tuotteita valmistusmaan perusteella en myöskään amerikkalaisia tuotteita en edes venäläisiä tuotteita. Eiköhän ne kaukoidän ja lännen uudet tuulet tännekin tule monesti vaan 10 vuoden viiveellä.
Miksi sä edes täällä kyselet kun sulla on jo vankkumaton mielipide asiasta.

Erona ostatko Kiinasta vai jostain "kunnon kaupasta" on nyt vaikka nyt EU:n alueella myytävissä tuotteissa laaduntarkkailu ja säädökset ovat aika eriä verrattuna noihin Kiinan ihmesivustoihin.
Takuutahan noilla ei käytännössä ole, tai ainakin sen hoitaminen on huomattavasti helpompaa.

Lisäksi en ymmärrä miten nuo Peugeotit liittyy tähän keskusteluun. Ehkä kannattaa etsiä joku toinen foorumi, jos ainoa tavoite on saada vastakaikua mielipiteillesi.
 

MikeW

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.01.2022
Viestejä
56
Miksi sä edes täällä kyselet kun sulla on jo vankkumaton mielipide asiasta.

Erona ostatko Kiinasta vai jostain "kunnon kaupasta" on nyt vaikka nyt EU:n alueella myytävissä tuotteissa laaduntarkkailu ja säädökset ovat aika eriä verrattuna noihin Kiinan ihmesivustoihin.
Takuutahan noilla ei käytännössä ole, tai ainakin sen hoitaminen on huomattavasti helpompaa.

Lisäksi en ymmärrä miten nuo Peugeotit liittyy tähän keskusteluun. Ehkä kannattaa etsiä joku toinen foorumi, jos ainoa tavoite on saada vastakaikua mielipiteillesi.
Täällä yleensä ensimmäinen kommentti on hyvin negatiivinen esimerkiksi paska sanaa käytetään laajalti. Mitään edes etäisesti rakentavaa ei tule ulos. Ai niin tämän jo kertaalleen sanoinkin
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 666
Täällä yleensä ensimmäinen kommentti on hyvin negatiivinen esimerkiksi paska sanaa käytetään laajalti. Mitään edes etäisesti rakentavaa ei tule ulos. Ai niin tämän jo kertaalleen sanoinkin
Sanotaan näin - ostamalla random -kiinapyörän et saa:

- Mitään takuuta turvallisuudesta tai laadusta
- Mitään asiakaspalvelua, mitoitusapua

Ostamalla random kiinapyörän saat:

- ?

Halvemmalla, helpommalla ja turvallisemalla pääset kun ostat joko:

A) Normaalin laadukkaan (käytetyn) fillarin ja siihen sähköosat esim. Bafang
B) Valmiin sähköpyörän, esim. Bike-Discount jne

Nämä A & B on yleisimmät ratkaisut, jos haluat kulkea vastavirtaan niin riskit on hyvä ymmärtää. Aliexpress myyjää ei sun tyytyväisyys tai turvallisuus kiinnosta, varsinkaan sen jälkeen kun dollarit on tilillä. Eurooppalaiset liikkeet pyrkii pitämään turvallisuus- ja tyytyväisyysasiat kunnossa koska mainehaitta, Kiinalaista random brandia paljon kiinnosta.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 942
Pyörää ostaessa kannattaa muistaa se, että runko on tärkein yksittäinen komponentti (ja sähköpyörässä myös moottori, joka on yleensä naitettu runkoon.Et voi vaihtaa Shimanosta Boschiin tai Bafangiin saman rungon kanssa). Kaiken muun ympäriltä voi oikeastaan vaihtaa ja siksi komponenteissa voi tehdä kompromisseja. Rungon kanssa en säästelisi.
 
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
452
Eka työmatka takana uudella fillarilla. Säästin työmatka-ajassa n. 10 min sporaan tai bussiin verrattuna, vaikka käännyin vielä pihalta takaisin käymään kakalla ja pysähdyin matkalla kaupassa :cool: On se vaan uskottava että tuolla poistui viimeinenkin tekosyy työmatkafillaroinnille, eli suihkun tarve duunimatkan jälkeen. Reitti on vain n. 4,5km, mutta toimistolle päin ajellessa 90% on vaihtelevan jyrkkää ylämäkeä ja luomufillarilla en ole vielä onnistunut tuota reissua ajamaan ilman että selkä on läpimärkä.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
245 985
Viestejä
4 293 307
Jäsenet
71 780
Uusin jäsen
Riksa82

Hinta.fi

Ylös Bottom