Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

bb12

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
13.10.2017
Viestejä
602
Keskiömoottorinen parempi fatbikeen? Olisi kiva kuulla kenen/mitä sarjaa olette käyttäneet?
 

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 721
Miten tällainen perus kaupunkiajoon?

Tuo painoa on kyllä melko paljon, 25kg. Ehkä vähän citympi tia hybridimpi olis kiva. Joku pitäis kattella kuitenkin.
 
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
570
Miten tällainen perus kaupunkiajoon?

Tuo painoa on kyllä melko paljon, 25kg. Ehkä vähän citympi tia hybridimpi olis kiva. Joku pitäis kattella kuitenkin.
Sähköavusteinen maasturi mielestäni paras vaihtoehto yleispyöräksi, sellainen itselläkin on omiin tarpeisiin varusteltuna. Ei sähköpyörässä yleiskäytössä 25 kilon paino mitenkään menoa haittaa. Maasturilla pärjää paremmin esim. loskassa, lumessa ja pehmeillä hiekkateillä.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Miten tällainen perus kaupunkiajoon?

Tuo painoa on kyllä melko paljon, 25kg. Ehkä vähän citympi tia hybridimpi olis kiva. Joku pitäis kattella kuitenkin.
Sähköpyörässä paino on sivuseikka, oma sähköläski painaa 27kg ja ajossa sitä ei huomaa.

Liikuttelu ja nostaminenkin menee ihan normaalisti kun vain muistaa ottaa kunnon otteen ja nostaa oikeasta paikasta eikä liian edestä tai takaata.
 

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 721
Sähköavusteinen maasturi mielestäni paras vaihtoehto yleispyöräksi, sellainen itselläkin on omiin tarpeisiin varusteltuna. Ei sähköpyörässä yleiskäytössä 25 kilon paino mitenkään menoa haittaa. Maasturilla pärjää paremmin esim. loskassa, lumessa ja pehmeillä hiekkateillä.
Ehkä tuo lähtee sitten. Ihan älytön toi vääntö noissa nykyään vrt vaikka bensa mopot.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 881
Sähköavusteinen maasturi mielestäni paras vaihtoehto yleispyöräksi, sellainen itselläkin on omiin tarpeisiin varusteltuna. Ei sähköpyörässä yleiskäytössä 25 kilon paino mitenkään menoa haittaa. Maasturilla pärjää paremmin esim. loskassa, lumessa ja pehmeillä hiekkateillä.
Kyllä, mutta puhtaalla asfaltilla tms tulee äitiä ikävä, kun nopeus jää niin matalaksi (pidemmällä matkalla tai kuntolenkillä). Saisikohan avustusta helposti korotettua vaikka 2-3kmh? Shimanon sensori on helppo huijata, mutta sitten se avustus ei lopu ikinä...
 
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
570
Kyllä, mutta puhtaalla asfaltilla tms tulee äitiä ikävä, kun nopeus jää niin matalaksi (pidemmällä matkalla tai kuntolenkillä). Saisikohan avustusta helposti korotettua vaikka 2-3kmh? Shimanon sensori on helppo huijata, mutta sitten se avustus ei lopu ikinä...
No tuo huijaaminen yli 25 km/h avustuksiin tarkoittaa sitä, että laite ei enää ole tieliikennekelpoinen sähköavusteinen pyörä. Tällaiseen pyörään sovelletaan suurin piirtein mopon velvollisuuksia ja lainsäädäntöä. Eli avustuksen sorkkimisen seurauksena on tiedossa rangaistuksia, mutta tarkkaan en tiedä minkälaisia.

Jos asfaltilla haluaa laillisesti kovaa ajaa, niin silloin pitää tehdä toisenlaisia pyörävalintoja. Mutta jos haluaa sähköavusteisen pyörän hankkia ympärivuotiseen yleiskäyttöön, niin silloin sähkömaasturi on hyvä valinta kuten aikaisemmassa viestissäni kerroin. Mutta kyllä maasturillakin pystyy aika helposti ilman avustusta ajamaan yli 25 km/h kovempaa korkeammilla rengaspaineilla.

Lisäksi tuollainen huijaamiseen viittaaminen on tällä sivustolla ollut varoituksen paikka!
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 881
No tuo huijaaminen yli 25 km/h avustuksiin tarkoittaa sitä, että laite ei enää ole tieliikennekelpoinen sähköavusteinen pyörä. Tällaiseen pyörään sovelletaan suurin piirtein mopon velvollisuuksia ja lainsäädäntöä. Eli avustuksen sorkkimisen seurauksena on tiedossa rangaistuksia, mutta tarkkaan en tiedä minkälaisia.

Jos asfaltilla haluaa laillisesti kovaa ajaa, niin silloin pitää tehdä toisenlaisia pyörävalintoja. Mutta jos haluaa sähköavusteisen pyörän hankkia ympärivuotiseen yleiskäyttöön, niin silloin sähkömaasturi on hyvä valinta kuten aikaisemmassa viestissäni kerroin. Mutta kyllä maasturillakin pystyy aika helposti ilman avustusta ajamaan yli 25 km/h kovempaa korkeammilla rengaspaineilla.

Lisäksi tuollainen huijaamiseen viittaaminen on tällä sivustolla ollut varoituksen paikka!
Siinähän varoittelet. On useita syitä, miksi tuota mittarin näyttämää/avustuksen tasoa pitäisi saada nimeomaan hienosäädetty. Ei aina olla rikkomassa lakia. Virityslaitteet on ihan erikseen, ja niistä ei pitäisikään tässä ketjussa keskustella, enkä sellaisesta ole kiinnostunutkaan. Ihan järkeviä syitä on paljon, mm. mittarivirheen nollaus sekä vaikka vaihtamalla 26" kiekot orkkis 28" tilalle, niin ei enää pääsekään avustuksella todellisuudessa kuin n.20kmh. Olisi kuitenkin hyvä, että maantielle ja metsään olisi eri renkaat ja kun noita valmiiksi koottuja kiekkoja on jo valmiiksi, niin mieluiten käyttäisi niitä, eikä puljaisi yksille vanteille kumeja jatkuvasti

Edit. Nykyisessä maasturissani saa mittaristosta säädettyä mittarivirheen pois= olen säätänyt sinne 27kmh maksiminopeudeksi, jolloin avustus loppuu gps:llä mitattuna 25:een. Miten tosiaan noissa shimanon moottoreissa tämä mahtaa onnistua, kun sellainen todennäköisesti tulee kesällä alle?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 655
Siinähän varoittelet. On useita syitä, miksi tuota mittarin näyttämää/avustuksen tasoa pitäisi saada nimeomaan hienosäädetty. Ei aina olla rikkomassa lakia. Virityslaitteet on ihan erikseen, ja niistä ei pitäisikään tässä ketjussa keskustella, enkä sellaisesta ole kiinnostunutkaan. Ihan järkeviä syitä on paljon, mm. mittarivirheen nollaus sekä vaikka vaihtamalla 26" kiekot orkkis 28" tilalle, niin ei enää pääsekään avustuksella todellisuudessa kuin n.20kmh. Olisi kuitenkin hyvä, että maantielle ja metsään olisi eri renkaat ja kun noita valmiiksi koottuja kiekkoja on jo valmiiksi, niin mieluiten käyttäisi niitä, eikä puljaisi yksille vanteille kumeja jatkuvasti

Edit. Nykyisessä maasturissani saa mittaristosta säädettyä mittarivirheen pois= olen säätänyt sinne 27kmh maksiminopeudeksi, jolloin avustus loppuu gps:llä mitattuna 25:een. Miten tosiaan noissa shimanon moottoreissa tämä mahtaa onnistua, kun sellainen todennäköisesti tulee kesällä alle?
Ainakaan omassa Shimanossa ei saa säädettyä mutta näyttää GPS mukaan hyvin lähelle oikeaa.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Ainakaan omassa Shimanossa ei saa säädettyä mutta näyttää GPS mukaan hyvin lähelle oikeaa.
Scott Boschin sähkövehkeillä avustaa mittarin lukemaan 26,5 km/h, joka GPS:n mukaan on n. 25 km/h. Mitään virityksiä en siis ole tuohon tehnyt. Olisihan se kivempi, jos saisi kalibroitua mittarin näyttämään oikein ja avustus olisi sen mukainen. Polkupyörässä renkaan pyörimiskehän mittaus on kuitenkin aika triviaali homma.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 723
Ainakaan omassa Shimanossa ei saa säädettyä mutta näyttää GPS mukaan hyvin lähelle oikeaa.
Shimanossa saa sopivalla softalla säädettyä +-5% mittarille. Se ei rajoittimeen vaikuta vaan mittarin näyttämään arvoon.

Ja sopivalla softalla voi myös vaihtaa (vanhempien) moottoreiden alueen jenkeiksi, eli 32km/h. Metsässä ihan kiva kun ei rajoitin tule niin yllättäen. Liikenteessä tuo onkin sitten laitonta.

Saman tekijän toisella softalla (strider) saa kivasti nauhoitettua koko lenkin puhelimen gps, pyörän mittaama nopeus, kadenssi, avustustaso, akun varaus yms kivaa dataa. Se on jopa laillista. Ei taida muiden valmistajien pyöriin saada reaaliaikaista bt monitorointia noilla datoilla. :tup:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
134
Itse ostin syksyllä työmatkalle Radonin missä Bosch CX Gen 4, nopeasti kävi selväksi että tuo 25km/h rajoitus vie kaiken fillaroinnin ilon.
Pakkohan se oli nostaa 32km/h joka täydellinen sweet spot itselle, ei vauhti enää katkea väärällä hetkellä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
106
Itse ostin syksyllä työmatkalle Radonin missä Bosch CX Gen 4, nopeasti kävi selväksi että tuo 25km/h rajoitus vie kaiken fillaroinnin ilon.
Pakkohan se oli nostaa 32km/h joka täydellinen sweet spot itselle, ei vauhti enää katkea väärällä hetkellä.
Saako tuon muutettua noissa ihan ohjelmallisesti? Itse haluaisin mökille metsään nostaa rajaa, mutta en halua mitään boxeja asentaa enkä myöskään jättää "viritystä" jatkuvaksi. Omassa Canyonissa on myös tuo CX gen 4.
 
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
59
Saako tuon muutettua noissa ihan ohjelmallisesti? Itse haluaisin mökille metsään nostaa rajaa, mutta en halua mitään boxeja asentaa enkä myöskään jättää "viritystä" jatkuvaksi. Omassa Canyonissa on myös tuo CX gen 4.
Ei saa
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
134
Saako tuon muutettua noissa ihan ohjelmallisesti? Itse haluaisin mökille metsään nostaa rajaa, mutta en halua mitään boxeja asentaa enkä myöskään jättää "viritystä" jatkuvaksi. Omassa Canyonissa on myös tuo CX gen 4.
Ei valitettavasti, 150€ ostos täytyy tehdä
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
128
Tervehdys! Olen jo pitkään miettinyt polkupyöräni sähköistämistä. Nyt sitten rupeaa olemaan ajankohtaista.
Keskiömoottorilla olen ajatellut lähteä liikkeelle. Mutta heti huomasin että fillareissa voi olla erikokoisia keskiöitä.
Miten keskiön tunnistaa? Eli mitataanko se rungon putkiosa leveyssuunnassa ja sisähalkaisija? Pyörässä on Shimano Deore vaihteisto vm:2009. Onko keskiö, kaikissa Shimano Deore vaihteistolla varustetuissa pyörissä samanlainen? Leveys / halkaisija?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
653
Tervehdys! Olen jo pitkään miettinyt polkupyöräni sähköistämistä. Nyt sitten rupeaa olemaan ajankohtaista.
Keskiömoottorilla olen ajatellut lähteä liikkeelle. Mutta heti huomasin että fillareissa voi olla erikokoisia keskiöitä.
Miten keskiön tunnistaa? Eli mitataanko se rungon putkiosa leveyssuunnassa ja sisähalkaisija? Pyörässä on Shimano Deore vaihteisto vm:2009. Onko keskiö, kaikissa Shimano Deore vaihteistolla varustetuissa pyörissä samanlainen? Leveys / halkaisija?
Kyllä mitataan juuri noin, tuolta voit vielä tarkastaa kuvien kera miten mitataan.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
24
Morjensta kaikille asiantuntijoille ja asiaa tuntemattomille. Itse kuulun jälkimmäiseen kategoriaan ja siksi tulenkin kysymykseni kanssa tänne, mistä uskon ja toivon saavani apua/kommentteja/mielipiteitä jne.

Noin puolentoista vuoden jahkailun jälkeen olen vihdoin päättänyt hankkia työmatkoja, vapaa-aikaa ja kätköilyharrastusta varten sähköavusteisen maastopyörän. Juuri äsken kävin koeajamassa Tunturi E290 ME (2021) mallin pyörän. (e290 ME - 29" sähkömaastopyörä - Tunturi).

Tämän kilpailijaksi on asettunut Cuben reaction hybrid, jonka aion koeajaa huomenna. (Cube Reaction Hybrid Performance 500 65Nm 500Wh 22, sähköpyörä, maasto, unisex - Harmaa - Sähköpyörät | XXL).

Luulisin, että itse en osaa sanoa pyöristä mitään muita merkittäviä eroja kuin sen, miltä se tuntuu ajaa ja miten vaikkapa ajoasennon säädöt sopeutuvat omien välitysten ja kropan kanssa yhteen. Kysymykseksi tälle foorumille jäänee, että millainen maine/vikahistoria näiden valmistajien kyseisillä tai ainakin näitä lähellä olevilla malleilla on ja onko jotain erityistä minkä takia toista pitäis välttää tai suosia tmv. Hintaero on kuitenkin aika merkittävä. Uskon tekeväni valintani näiden kahden väliltä. Saa ehdottaa vaihtoehtoja myös laatikon ulkopuolelta, mutta todettakoon, että tuo Tunturi menee hinnassaan jo melkolailla kipurajalla.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Sähköläski on vain huikea laite, mitä syvempi ränni ja kapeampi polku, sen hauskempaa sillä ajaminen on, mikään ei tuota 1000w monsteria pysäytä!

50km akulla ajettu ja puolet vielä jäljellä, metsää, polkua, asfalttia...
 

Liitteet

Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
570
Morjensta kaikille asiantuntijoille ja asiaa tuntemattomille. Itse kuulun jälkimmäiseen kategoriaan ja siksi tulenkin kysymykseni kanssa tänne, mistä uskon ja toivon saavani apua/kommentteja/mielipiteitä jne.

Noin puolentoista vuoden jahkailun jälkeen olen vihdoin päättänyt hankkia työmatkoja, vapaa-aikaa ja kätköilyharrastusta varten sähköavusteisen maastopyörän. Juuri äsken kävin koeajamassa Tunturi E290 ME (2021) mallin pyörän. (e290 ME - 29" sähkömaastopyörä - Tunturi).

Tämän kilpailijaksi on asettunut Cuben reaction hybrid, jonka aion koeajaa huomenna. (Cube Reaction Hybrid Performance 500 65Nm 500Wh 22, sähköpyörä, maasto, unisex - Harmaa - Sähköpyörät | XXL).

Luulisin, että itse en osaa sanoa pyöristä mitään muita merkittäviä eroja kuin sen, miltä se tuntuu ajaa ja miten vaikkapa ajoasennon säädöt sopeutuvat omien välitysten ja kropan kanssa yhteen. Kysymykseksi tälle foorumille jäänee, että millainen maine/vikahistoria näiden valmistajien kyseisillä tai ainakin näitä lähellä olevilla malleilla on ja onko jotain erityistä minkä takia toista pitäis välttää tai suosia tmv. Hintaero on kuitenkin aika merkittävä. Uskon tekeväni valintani näiden kahden väliltä. Saa ehdottaa vaihtoehtoja myös laatikon ulkopuolelta, mutta todettakoon, että tuo Tunturi menee hinnassaan jo melkolailla kipurajalla.
Itsellä on E290 ollut reilun vuoden, ja sillä olen noin 2000 km ajellut arkiajelua, kuntoilua, retkeilyä ja ehkä 25 % maastossa. Tähän käyttöön pyöräni sitten tuunasin, ja oikein tyytyväinen olen valintaani ollut. Moottorin vääntö on tiukkoihinkin paikkoihin riittänyt, enkä edes isointa avustusta tai boostia ole käyttänyt kuin kokeeksi. Eli avustustasotkin ovat olleet säädettynä. keskiasentoon. Pyörässä ei mitään vikoja ole ilmennyt - ja muutaman lipankin hyvin kestänyt, viimeksi eilisiltana:) Kokeilin arkiajossa ja kesäoloissa, miten pitkälle eri avustustasoilla akku riittää, kun avustukset keskiasennossa: Eco noin 85 km ja Trail noin 65 km.

Tämän ketjun sivulla 43 olen tuunauksistani kertonut useassa viestissä, tosin sen jälkeenkin olen pieniä viilauksia tehnyt kuten putkittanut takavalon johdon ja rakentanut kaarilukon telineen satulan alle.

Niitä juttujani tästä viestistä alkaen:

Juttuja

Edit, tämä unohtui:

Pulloteline
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
24
Itsellä on E290 ollut reilun vuoden, ja sillä olen noin 2000 km ajellut arkiajelua, kuntoilua, retkeilyä ja ehkä 25 % maastossa. Tähän käyttöön pyöräni sitten tuunasin, ja oikein tyytyväinen olen valintaani ollut. Moottorin vääntö on tiukkoihinkin paikkoihin riittänyt, enkä edes isointa avustusta tai boostia ole käyttänyt kuin kokeeksi. Eli avustustasotkin ovat olleet säädettynä. keskiasentoon. Pyörässä ei mitään vikoja ole ilmennyt - ja muutaman lipankin hyvin kestänyt, viimeksi eilisiltana:) Kokeilin arkiajossa ja kesäoloissa, miten pitkälle eri avustustasoilla akku riittää, kun avustukset keskiasennossa: Eco noin 85 km ja Trail noin 65 km.

Tämän ketjun sivulla 43 olen tuunauksistani kertonut useassa viestissä, tosin sen jälkeenkin olen pieniä viilauksia tehnyt kuten putkittanut takavalon johdon ja rakentanut kaarilukon telineen satulan alle.

Niitä juttujani tästä viestistä alkaen:

Juttuja

Edit, tämä unohtui:

Pulloteline
Kiitos vastauksesta! Kävin tänään tosiaan testaamassa tuon linkkaamani Cuben mallin. Heti huomasin, että polvet tuntuivat olevan huomattavasti ahtaammalla kuin Tunturin kanssa. Ajattelin ensin, että se on säätöasia, mutta eipä siihen mikään auttanut. Muutoin laite kulki ihan nätisti, niinkuin kuuluukin. Satula oli myös jotenkin kummallisesti etukenossa (ehkä asennusvirhe?), että itseään joutui siinä päällä pitelemään.

Tunturin koeajosta jäi paljon parempi kokemus kaiken kaikkiaan. Yksi liike ehdotti sähköpostilla vaihtoehdoksi Haibike tai Levitä -merkkejä, jotka putoavat samaan hintaluokkaa näiden kahden koeajetun kanssa.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 260
Satula oli myös jotenkin kummallisesti etukenossa (ehkä asennusvirhe?), että itseään joutui siinä päällä pitelemään.
Helposti korjattavissa kuusiokoloavaimella. Satulassa siis on säätövara. Tuossa tapauksessa satula on asennettu väärään kulmaan. Satula tulee asentaa vaakasuoraan.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Kiitos vastauksesta! Kävin tänään tosiaan testaamassa tuon linkkaamani Cuben mallin. Heti huomasin, että polvet tuntuivat olevan huomattavasti ahtaammalla kuin Tunturin kanssa. Ajattelin ensin, että se on säätöasia, mutta eipä siihen mikään auttanut. Muutoin laite kulki ihan nätisti, niinkuin kuuluukin. Satula oli myös jotenkin kummallisesti etukenossa (ehkä asennusvirhe?), että itseään joutui siinä päällä pitelemään.

Tunturin koeajosta jäi paljon parempi kokemus kaiken kaikkiaan. Yksi liike ehdotti sähköpostilla vaihtoehdoksi Haibike tai Levitä -merkkejä, jotka putoavat samaan hintaluokkaa näiden kahden koeajetun kanssa.
Kannattaa sitten tutustua miten pyörässä säädetään se ajoasento oikein, helpottaa ajamista eikä paikat väsy/tule kipeäksi.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
24
Kannattaa sitten tutustua miten pyörässä säädetään se ajoasento oikein, helpottaa ajamista eikä paikat väsy/tule kipeäksi.
Olet ihan oikeassa, tulipas tyhmä olo. Ehkä en kuitenkaan ole niin palikka, ettäkö en oman pyörän kanssa säätöjä osaisi tehdä, onhan tässä kuitenkin jo neljättä vuosikymmentä osattu pyöräillä ja pitkälti kolmattakymmenettä vuotta ihan itse säädelty menopelit.

Säädöt oli kuitenkin tehty huonosti liikkeessä eikä siinä hetkessä löytynyt sopivaa avainta tilannetta korjaamaan. Ja mistäs minä tiedän, jos uusissa pyörissä olis joku etukenovillitys.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
24
Ovatko tuon Tunturin osat 500€ arvosta paremmat kuin Cubessa, vai selittyykö hintaero jollain muullakin?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
122
Ovatko tuon Tunturin osat 500€ arvosta paremmat kuin Cubessa, vai selittyykö hintaero jollain muullakin?
Tunturissa parempi etuhaarukka (ilmalla säädettävissä ja boost akselilla, helpompi päivittää), paremmat jarrut (tuskin suurta eroa), enemmän vaihteita ja kalliimpi vaihtaja, leveämmät vanteet, paremmat renkaat (kalliimmat), leveämpi ohjaustanko. Sanoisin että tunturi on parempi jos meinaa maastossa ajaa.
Koitin etsiä vaihtoehtoja suomesta tuohon 3k€ budjettiin, niin kyllä tuo Tunturi siihen osuu melko hyvin. Canyon olisi hyvä, mutta tilaus ulkomailta ja ei saatavilla tällä hetkellä. Moottori olisi shimanon lippulaiva. https://www.canyon.com/fi-fi/sahkop...hmenfarbe=BK/WH&dwvar_2936_pv_rahmengroesse=L
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
24
Tunturissa parempi etuhaarukka (ilmalla säädettävissä ja boost akselilla, helpompi päivittää), paremmat jarrut (tuskin suurta eroa), enemmän vaihteita ja kalliimpi vaihtaja, leveämmät vanteet, paremmat renkaat (kalliimmat), leveämpi ohjaustanko. Sanoisin että tunturi on parempi jos meinaa maastossa ajaa.
Koitin etsiä vaihtoehtoja suomesta tuohon 3k€ budjettiin, niin kyllä tuo Tunturi siihen osuu melko hyvin. Canyon olisi hyvä, mutta tilaus ulkomailta ja ei saatavilla tällä hetkellä. Moottori olisi shimanon lippulaiva. https://www.canyon.com/fi-fi/sahkop...hmenfarbe=BK/WH&dwvar_2936_pv_rahmengroesse=L
Kiitos vastauksesta! Itselle pyörien osat tai niiden laatuvertailu eivät koskaan ole olleet tuttuja, joten arvostan apua näissä kohdissa. Onhan tuo "kotimaisuuskin" Tunturissa yksi houkutteleva puoli, vaikka pyörien osalta mitään kotimaista ei taida olla nimen ja pääkonttorin lisäksi enää jäljellä. Pitäydyn siis e290 varauksessani, saan siitä vielä tuon juhlamallin, niin se on ihan päheän näköinen!
 
Liittynyt
12.04.2018
Viestejä
1 288
Itse ostin syksyllä työmatkalle Radonin missä Bosch CX Gen 4, nopeasti kävi selväksi että tuo 25km/h rajoitus vie kaiken fillaroinnin ilon.
Pakkohan se oli nostaa 32km/h joka täydellinen sweet spot itselle, ei vauhti enää katkea väärällä hetkellä.
Samat tuntemukset. Ostin viime vuonna äidilleni Helkama e-ainon, Shimanon steps e5000-sarjan moottorilla. Tuota kokeilleena painotain kaikille aina, että nämä ovat sähköAVUSTEISIA pyöriä. 25km/h kun tulee mittariin, niin meno on kuin ajaisi betoniin. Melkonen pettymys kaikenkaikkiaan sen tehon osalta. Odotukset oli jotain muuta.

Toisin sanoen jos joskus itselleni pyörää harkitsisin niin nämä ns. katulailliset jää suoraan laskuista.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 881
Mielipiteitä, mikä olisi edullisin sähkötäpäri? Yamahan tai Boschin moottori saisi kuitenkin olla, kun ne ovat ilmeisesti parhaita laadullisesti (toisiksi paras moottori mallisarjastaan kelpaa myös mainiosti). Tosin ei Shimanon e7000/8000 sarjakaan taida olla surkea :hmm:
 

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 721
Muutamia tyhmiä kysymyksiä jos joku sattumalta osaisi kertoa. Laitteena on Trek PowerFly 4 EQ.

KIOX ajotietokoneesta (ja vaikka muistakin jos on kokemusta), kiinnostaisi päästä näkemään hetkellinen avustuksen teho sekä päivittämään pyörän softa. Ehkä jopa kokeilla oma avustuksen taso customoida kokeeksi. Nyt kun tuntuu että isolla vaihteella ja pienillä kierroksilla ei tule samalla lailla apuja kuin tiheämmin polkiessa. "Even software updates can be loaded easily and wirelessly on the on-board computer. " Tarkoittaako tuo vain tuon KIOX ajotietokoneen sofaa, vai koko pyörän? Kun jossain oli että ei tarvitse enää mennä myyjän luo päivittämään.

Vaikea löytää pyörän akkua käyttävää ajovaloa. Jos haluaisi vähän päivittää, mahdollisimman retrofit olisi kiva.

Jos otan tämän New VOLspeed V4 for Bosch – VOLspeed MAASTOAJOA varten, niin toimiiko se vielä jos päivittää ajotietokoneen esimerkiksi KIOX malliin?

Yllättävän vähän oli esim fillarofoorumilla tästä juttua, joten voi toki linkata fooruminkin. :)

Edit. Itselleni vastaten, Bosch smart systems ei ole taaksepäin yhteensopiva, joten KIOX tai uudempi ja "parempi" NYON on parasta mitä voi retrofitata.
Samaten akuista se 625wh.
Nuo päivitykset kyllä varmasti riittää omiin tarpeisiin.

edit2: NYON ja Bosch akut ei ole juuri missään saatavilla. 500wh akku riittää mulle kyllä tosi hyvin ellei innostu lähtemään reissuun tms. NYON on just se mikä näyttää kulloinkin avustuksen tehon jne.
Toi Trekki itse on kyl maukas laite.
 
Viimeksi muokattu:

MikeW

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.01.2022
Viestejä
56
consensus täällä siis "kiinalaiset pyörät on paskoja" "merkkipyörä sen pitää olla" turha kysellä
 
Viimeksi muokattu:

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 721
Onko kellään kokemuksia tuosta bafang ultra tai 1000w bbshd moottorista. kiinasta vähän kysellyt kun ei näytä täältä löytyvän. pyörät maksaa sen 1000-1400€ mutta postikulut vaihtelevat 400-600€ välillä yksittäiselle pyörälle. siihen kun tullit ja alvit päälle kokonaishinta yleensä tasan 2200€. noita kahta mallia katellu. toisessa bbshd toisessa bafang ultra
 

MikeW

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.01.2022
Viestejä
56
uusille jäsenille vittuilu on kaikkien foorumien lopun alku. Foorumien aika on nähty eikä uusia jäseniä tule enää yhtä helposti. koronasta kun päästään tämäkin foorumi katoaa bittiavaruuteen
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.11.2018
Viestejä
520
Sain vihdoin ja viimein ostettua itsellenikin sähkön. Hain eilen Silverback S-Electro Fat:n. Moottorina tässä on E7000 ja akkuna 720wh. Muuten osat ovat aika perustasoa, mutta 3500€:n hinta huomioiden olen tosi tyytyväinen ostokseen.

Tuossa on lyhyt esittely pyörästä:
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Sain vihdoin ja viimein ostettua itsellenikin sähkön. Hain eilen Silverback S-Electro Fat:n. Moottorina tässä on E7000 ja akkuna 720wh. Muuten osat ovat aika perustasoa, mutta 3500€:n hinta huomioiden olen tosi tyytyväinen ostokseen.

Tuossa on lyhyt esittely pyörästä:
Mä katoin kanssa joskus näitä, mutta en voinut perusteella hintaa, joten ostin halvemman missä 140mm ilmakeula, isompi akku ja 1000w ja 95nm moottori.

Tehoa on niin paljon että metsässä näin talvella polulla pakko pitää avustus pienimmällä kun muuten sutii ja vauhdit nousee liikaa jos on vähänkään teknisempi paikka.

Ensi talveksi täytyy hommata nastarenkaat, mutta on nämä läskit kyllä ihme laitteita, ei ole paikkaa mistä tuolla ei voisi ajaa.
 

Liitteet

Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 881
1000w on ihan tieliikennelaillinen suomessa, nämä otsikot on vähän virheelliset.
On, mutta se ei taida olla polkupyörä, vaan menee johonkin toiseen ajoneuvoluokkaan. Eli yli 250w pyörä on
"Kevyt kaksipyöräinen moottorikäyttöinen ajoneuvo / Moottorilla varustettu polkupyörä (L1e-A)"
 

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 721
Mitäs jos viritän Trekin 250w pyörän 300w avustukselle ja avustuksen raja on 25kmh, niin voiko siihen vain hankkia liikennevakuutuksen ja kaikki on ok?
 

MikeW

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.01.2022
Viestejä
56
mää haluan keskustella sen poliisin kanssa joka tulee tarkistaa mun polkupyörän tehoja
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 723
Mitäs jos viritän Trekin 250w pyörän 300w avustukselle ja avustuksen raja on 25kmh, niin voiko siihen vain hankkia liikennevakuutuksen ja kaikki on ok?
250W pyörät antaa kyllä enemmän kuin 250W. Melkein kaikkien valmistajien huippumallit antaa sen liki 500W, vaikka ovat tieliikenne "250W" malleja.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
On, mutta se ei taida olla polkupyörä, vaan menee johonkin toiseen ajoneuvoluokkaan. Eli yli 250w pyörä on
"Kevyt kaksipyöräinen moottorikäyttöinen ajoneuvo / Moottorilla varustettu polkupyörä (L1e-A)"
Tavaa kohta "polkupyörä", sama polkupyörä jolla on samat jokamiehen oikeudet kuin polkupyörällä.

Ajoneuvoluokka tarkoittaa vain sitä että pitää olla liikennevakuutus, mutta silti kyseessä on tieliikennelaillinen polkupyörä.
 
Liittynyt
28.09.2019
Viestejä
16
Tuli vuokrattua lomareissulla sähköavusteinen fatbike ja pieni kipinä hommaanhan siitä sytty. Nyt miettinyt, jos itelle raaskisi semmoisen hankkia mutta ei oikein tietoa siitä että minkälainen ois fiksu ostos. Muutamaa halvemman pään mallia katsellut, oisko joku näistä mistään kotoisin, plussat/miinukset?



 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 881
Tavaa kohta "polkupyörä", sama polkupyörä jolla on samat jokamiehen oikeudet kuin polkupyörällä.

Ajoneuvoluokka tarkoittaa vain sitä että pitää olla liikennevakuutus, mutta silti kyseessä on tieliikennelaillinen polkupyörä.
Olen hyvin perillä miten nuo eroavat ja mitä ne tarkoittaa. Eikä tuo asianjako kahteen ketjuun ole minun ideani, enkä edes sitä ole kannattanut. Yritin vain vastata kysymykseen ja selittää mistä tuo jakaminen todennäköisesti johtuu tai minkä perusteella se on yritetty tehdä
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Olen hyvin perillä miten nuo eroavat ja mitä ne tarkoittaa. Eikä tuo asianjako kahteen ketjuun ole minun ideani, enkä edes sitä ole kannattanut. Yritin vain vastata kysymykseen ja selittää mistä tuo jakaminen todennäköisesti johtuu tai minkä perusteella se on yritetty tehdä
Se toinen ketju on tarkoitettu niille +25km/h ja +1000w oleville laitteille...
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Tuli vuokrattua lomareissulla sähköavusteinen fatbike ja pieni kipinä hommaanhan siitä sytty. Nyt miettinyt, jos itelle raaskisi semmoisen hankkia mutta ei oikein tietoa siitä että minkälainen ois fiksu ostos. Muutamaa halvemman pään mallia katsellut, oisko joku näistä mistään kotoisin, plussat/miinukset?



Unohda heti toi "apollo"
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 881
Se toinen ketju on tarkoitettu niille +25km/h ja +1000w oleville laitteille...
Nimenomaan tässä ketjussa ei saa pääsääntöisesti keskustella yli 250w moottorilla olevista pyöristä, vaikka piikkinä nekin voivat ottaa kuitenkin tuon 1000w tai vaikka ylikin. Rajaksi on kuitenkin vedetty tuo 250w.

Omalla 1kw mopolla ei ole asiaa maastoon, mutta kunnolisen vaihteiston ja ehkä paremmin hommaan soveltuvan keskimoottorin kanssa siellä pärjäisi tuollaisella jopa "vain" 250w pyörällä. Itseasiassa kävin koeajamassa yamaha pw-st(250w) maastopyörän ja kevyellä polkemisella se kiihtyy hyvin samallalailla kuin oma 1kw "mopo", jossa myös on polkimet. Lieköhän joku tehnyt oikeata vertailua miten 1kw perussähkömotti ja 250w huippulaatuinen keskimoottori eroavat toisistaan. Olisi mielenkiintoista tietää sähkönkulutuksesta ja kiihtyvyydestä(eli käytännössä väännöstä).
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
241 307
Viestejä
4 219 560
Jäsenet
71 017
Uusin jäsen
Jaage

Hinta.fi

Ylös Bottom