Langallisesti kyllä.Kyllä elli osaaihan yksin kuormanhallinnan jos sille laittaa vaan ne anturit
Langallisesti kyllä.Kyllä elli osaaihan yksin kuormanhallinnan jos sille laittaa vaan ne anturit
Itsellä juurikin sama tilanne kuin kysyjällä ja päädyin tähän + shelly 3em muttaukseen. Toki äly tulee home assistantilöa, eli jos sitä ei ole valmiina, niin sitten ehkä on helpompiakin ratkaisuja. Itsellä siis Elli 220€ + shelly amazonista 77e + sähkärin asennuskulut. Tavarat siis tällä hetkellä vielä matkalla.VW id charger pro tarjouksesta 219€
Nuo shellyn virtamuuntajat saa myös laturiin kiinni ilman shellyä, jolloin kuormanohjaus toimii täysin lokaalisti ja ilman minkäänlaista ulkoista nettiyhteyttä.Itsellä juurikin sama tilanne kuin kysyjällä ja päädyin tähän + shelly 3em muttaukseen. Toki äly tulee home assistantilöa, eli jos sitä ei ole valmiina, niin sitten ehkä on helpompiakin ratkaisuja. Itsellä siis Elli 220€ + shelly amazonista 77e + sähkärin asennuskulut. Tavarat siis tällä hetkellä vielä matkalla.
Voin myöhemmin kertoa kokemuksia, miten meni käytännössä.
Tuo on kyllä totta, tosin silloin täytyisi olla se parikaapelointi laturin ja pää/ryhmäkeskuksen välillä.Nuo shellyn virtamuuntajat saa myös laturiin kiinni ilman shellyä, jolloin kuormanohjaus toimii täysin lokaalisti ja ilman minkäänlaista ulkoista nettiyhteyttä.
Kaapelin voi vaihtaa(sähköasentaja) pidempään eli sen perusteella ei kannata rankata mitään pois.Kiitos vastauksista ja kommenteista, nämä edelleen alleviivaavat tätä viidakkoa kun vaihtoehtoja on paljon laidasta laitaan ja samoin toteustapoja. Täytyy todella vihkiytyä enempi asiaan, kun lähtötaso aikalailla nolla.
Perheenjäsenten ja oman mielenterveyden vuoksi mahdollisimman yksinkertainen ratkaisu hakusessa. Sen vuoksi kaikki DIY ja pilvijutut ovat poissuljettuja.
Tosiaan tarkennus,
- Voimavirtapistoke löytyy ja siitä n. 15m johtoveto latausaseman paikalle. Jolloin vain yksi läpivienti betoniseinään tarvitaan.
- Latausaseman latauskaapeli vähintään 7,5m, mielellään pidempi.
Pääkeskus on haastavassa paikkaa, siksi langaton. Walleen saa toistimen, koska täyttä varmuutta ei ole saako yhteyden ilman sitä suora paritus. Sen verran betonia välissä, kokemusta kotiverkon rakentamisen kanssa tästä.
Tuo vaikuttaa hyvältä vaihtoehdolta ja kiitos selvennyksestä. Made in Kiina, mutta niinpä autokin koska merkkirajaus ja budjetti.Kaapelin voi vaihtaa(sähköasentaja) pidempään eli sen perusteella ei kannata rankata mitään pois.
Jos hakusessa on helppous ja vaivattomuus niin Schneiderin EVlink Home Wallbox ja kuormanhallintapalikka.
Tosiaan tuossa yhteys kuormanhallinnan ja aseman välillä kulkee siinä sähkökaapelin L1 vaihejohtimessa, eli erillistä parikaapelia ei tarvita. Ja toimii todennäköisesti varmemmin mitä langattomat ratkaisut.
Tuota komboa on saanut välillä todella edullisesti, tuolla tarjousosiossa on ollut enemmän juttua ko. tuotteesta.
Muut - Schneider Electric sähköauton latausasema 11kW EVH4S11NC + EVlink Home Peak Control EVA1HPC3
Tuote: Schneider Electric - Wallbox 11KW EVlink Home EVH4S11NC sähköauton latausasema Schneider Electric EVlink Home Peak Control EVA1HPC3 -kuormanhallintayksikkö Tarjoushinta: Latausasema 338,64 euroa, kuormanhallintayksikkö 173,60e. Normaalihinta: Enemmän. Kauppa: Amazon.de Voimassa...bbs.io-tech.fi
Löytyihän sieltä, kiitokset. Jätetään tämä laite siis väliin, vaikka muuten varmasti pätevä olisikin. Uusi suunnitelma: Bemarin mukana tuli Flexible Fast Charger 2.0 (FFC). Kyseessä on tyhmä laturi, jonka saa voimavirta-adapterilla syöttämään 11kw lataustehoa. Autotallista (rakennettu 2020) löytyy siis ulkoseinältä ja sisäseinältä voimavirtapistokkeet, jotka ovat ilmeisesti samassa piirissä, koska autotallin ryhmäkeskuksella on näille yhteensä 3 kpl vipukytkimiä (oletan 1 per vaihe).Facebookin Kotilaus - Nyt -ryhmä ja sieltä haku "go-e kuormanohjaus pilvi" löytyy lisätietoa.
Millä siis olit ajatellut rajoittaa virtaa tässä asennuksessa? Katkomalla vaiheita? Se kyllä rajoittaa tehoa, mutta virtaa se ei rajoita.Löytyihän sieltä, kiitokset. Jätetään tämä laite siis väliin, vaikka muuten varmasti pätevä olisikin. Uusi suunnitelma: Bemarin mukana tuli Flexible Fast Charger 2.0 (FFC). Kyseessä on tyhmä laturi, jonka saa voimavirta-adapterilla syöttämään 11kw lataustehoa. Autotallista (rakennettu 2020) löytyy siis ulkoseinältä ja sisäseinältä voimavirtapistokkeet, jotka ovat ilmeisesti samassa piirissä, koska autotallin ryhmäkeskuksella on näille yhteensä 3 kpl vipukytkimiä (oletan 1 per vaihe).
Saisiko tähän luotua dynaamisen kuormanhallinnan siten, että voimavirtapiirille syöttäisi sähköä vain sen verran kun on ylimääräistä tarjolla? FFC tyhmänä laturina ottaisi sieltä juuri sen verran kun sille tarjotaan oli kytkettynä kumpaan pistokkeeseen tahansa. Asennuksessa ottaisi vielä huomioon sen, että jos joskus asentaa kiinteän latausaseman, niin on helppoa kytkeä samaan controlleriin. En vielä eri kuormanhallintapalikoista ole ottanut selvää (enkä tiedä sähköasennuksista juuri mitään), mutta ei luulisi olevan ihan mahdoton toteuttaa?
Löytyihän sieltä, kiitokset. Jätetään tämä laite siis väliin, vaikka muuten varmasti pätevä olisikin. Uusi suunnitelma: Bemarin mukana tuli Flexible Fast Charger 2.0 (FFC). Kyseessä on tyhmä laturi, jonka saa voimavirta-adapterilla syöttämään 11kw lataustehoa. Autotallista (rakennettu 2020) löytyy siis ulkoseinältä ja sisäseinältä voimavirtapistokkeet, jotka ovat ilmeisesti samassa piirissä, koska autotallin ryhmäkeskuksella on näille yhteensä 3 kpl vipukytkimiä (oletan 1 per vaihe).
Saisiko tähän luotua dynaamisen kuormanhallinnan siten, että voimavirtapiirille syöttäisi sähköä vain sen verran kun on ylimääräistä tarjolla? FFC tyhmänä laturina ottaisi sieltä juuri sen verran kun sille tarjotaan oli kytkettynä kumpaan pistokkeeseen tahansa. Asennuksessa ottaisi vielä huomioon sen, että jos joskus asentaa kiinteän latausaseman, niin on helppoa kytkeä samaan controlleriin. En vielä ole ottanut selvää eri kuormanhallintapalikoista (enkä tiedä sähköasennuksista juuri mitään), mutta ei luulisi olevan ihan mahdoton toteuttaa?
Joko autosta tai laturista, muuten ei voi rajata...Kuvittelin, että ampeerimäärä olisi jotenkin mahdollista rajata muualtakin kuin autosta itsestään. Toistaiseksi siis ilman kuormanhallintaa, ja asettaa sovelluksesta joko ampeerirajoituksen tarvittaessa tai aikarajoituksen lataamaan vain yöllä. Jos on ehdottaa kohtuu yksinkertaista lokaalia kuormanhallintaa + laturia niin kiinnostaa kyllä.
Standardin mukaan minimilatausvirta on 6A. En kyllä ole kuullut laturista joka tuon alle menee, eikä pitäisi mennäkään jos haluaa olla vaatimustenmukainen.Joko autosta tai laturista, muuten ei voi rajata...
Jos laturin saa pääkeakuksen lähelle niin elli pro halvin tällähetkellä
Edit, sähkölaitteet ottavat mitä niiden normi kuorma on jolei laturi tai taajari (esim moottoreissa) sitä ohjaa.. jalaitteen tulee kyötä myös osata si toimia alhasemmalla virralla, kuten esim ev sopeutuu 1.4ahan saakka (joskin id sarjan saa lataa 1A, jollei pistä perille saakka pistoketta.. mutta sillon on aina 1A max)
Sry meni kw ja A sekasin.. eli juuh 6A min mutta id3 ainakin lataa myös 1kw "hätälatauksella" jollei saa lukittu pistokettaStandardin mukaan minimilatausvirta on 6A. En kyllä ole kuullut laturista joka tuon alle menee, eikä pitäisi mennäkään jos haluaa olla vaatimustenmukainen.
No siis joo mutta ei.Kuvittelin, että ampeerimäärä olisi jotenkin mahdollista rajata muualtakin kuin autosta itsestään.
Noniin joo tämä selvensi taas monta asiaa, kiitokset. Oli unohtunut, että AC-hommista vastaa auton laturi.No siis joo mutta ei.
Hommahan siis virran rajoittamisessa menee siten, että sille auton sisäiselle laturille kerrotaan kuinka paljon virtaa saa ottaa. Koska siellä sisäisen laturin tehoelektroniikan toimesta se virran rajoitus käytännössä tapahtuu.
Kiinteällä latausasemalla se laturi kertoo autolle, että älä ota kuin x ampeeria. Ja se laturi saa sen tiedon joko kuormanhallintapalikalta reaaliajassa tai sinne voidaan ohjelmoida kiinteä raja ja se välittää ssamansa tiedon auton laturille.
Jos rajoituksen tekee auto itse niin se on aika suoraviivaista ja tapahtuu sama asia kuin aina eli se sisäinen laturi rajoittaa virtaa mitä se kuluttaa.
Defa varmaan toimii siinä missä muutkin.Yksivaihelatauksen asennus OKT autokatokseen edessä. Tarkoitus roikuttaa autoa johdossa n. 23h päivästä kytke ja unohda -periaatteella, 16A virta olisi silti mukava olla. 2011 kaapeloitu ja pari pistorasiaa omalla 2.5mm2 kaapelilla ja 16A sulakkeella löytyy. Mietin olisko Defa Solid järkevä toisen tilalle, tuttu sähkäri varmaan asentaisi paria kymppiä vastaan jolloin kokonaishinta n. 400€.
Erinomainen vinkki, pitääpä tutustua tuohon id chargeriin. Valmis mahdollisuus 3-vaiheelle puolta halvempaan hintaan ei väärin varmasti mene. En ajatellut, että nuo 3-vaihelaturit tukisivat tilannetta jossa voidaan kytkeä vain yksi vaihe.Defa varmaan toimii siinä missä muutkin.
Ehkä kannattaisi asentaa 3-vaihelaturi yhteen vaiheeseen, jos jatkossa tulee tarvetta nopeammalle lataukselle. Esimerkiksi monesti mainittu id charger lähtee puoleen hintaan, jos haluaa vähän säästää.
Jos löytyy tuttu sähkäri joka pystyy edes vaivautumaan paikalle(usein tämäkin tuntuu olevan mahdotonta) niin vedä itse tyhjä JM25 sähköputki ja/tai MMJ 5x2,5S kaapeli keskuksen luota latauspaikalle.Yksivaihelatauksen asennus OKT autokatokseen edessä. Tarkoitus roikuttaa autoa johdossa n. 23h päivästä kytke ja unohda -periaatteella, 16A virta olisi silti mukava olla. 2011 kaapeloitu ja pari pistorasiaa omalla 2.5mm2 kaapelilla ja 16A sulakkeella löytyy. Mietin olisko Defa Solid järkevä toisen tilalle, tuttu sähkäri varmaan asentaisi paria kymppiä vastaan jolloin kokonaishinta n. 400€.
Nämä katoksessa olevat pistorasiat on molemmat vedetty keskuksesta omalla kaapelilla ilman välirasioita, olin sähkömiehen kaverina asentamassa ja ajatus silloin oli molemmat kestävät lohkolämppärit ja lämpöpuhaltimet tarvittaessa ongelmitta. 3-vaiheen veto paikalle ei myöskään olisi kovin iso projekti, mutta ehkä turhaa ennakointia jos nykyisen saisi hyödynnettyä turvallisesti vaikka id chargerille (autossa on vain yksivaihelaturi).Jos löytyy tuttu sähkäri joka pystyy edes vaivautumaan paikalle(usein tämäkin tuntuu olevan mahdotonta) niin vedä itse tyhjä JM25 sähköputki ja/tai MMJ 5x2,5S kaapeli keskuksen luota latauspaikalle.
Laturi kuormittaa kaapelivetoa pitkiä aikoja suurella virralla niin mielellään pitäisi olla yhtenäinen kaapeliveto keskukselta laturille saakka. Pistorasioiden kanssa samaan ketjuttaminen on toki mahdollista mutta siellä on useampi jakorasialla tehty liitos todennäköisesti, joissa on riski ylikuumenemiselle.
Tuon kaapelin voi sitten kyllä asentaa yksivaiheisena jos välttämättä haluaa mutta itse kyllä laittaisin kerralla kuntoon jos on aikomus pitää autoa pitkään. Jos ei halua ottaa kolmesta vaiheesta täyttä 16A virtaa niin rajoittaa vaikka 8 tai 10A sen laturin. Teho on silti isompi mitä yhdestä vaiheesta täydellä virralla.
(Tämä olettaen, että autossa on kolmivaihelaturi).
Mieti asiaa myös siltä kantilta, että paljonko olet valmis maksamaan siitä mielenrauhasta kun tiedät, että se on kunnolla tehty?
Lähtisin siitä että sähköautoa ladataan aina jos mahdollista niin kolmella vaiheella ja tässä tapauksessa 11 kW teholla. Tai ainakin että laturi tukee 11 kW latausta. Usein ne voi konfiguroida pienemmälle teholle tai käyttämään vain yhtä tai kahta vaihetta.Jos tehokkaampi onnistuikin, niin varmaaan tämä:
Volkswagen ID. Charger | Osta netissä | VW Shop - powered by Elli
Volkswagen ID. Charger tarjoten nopean lataustehon kotiparkkipaikallasi. ✓ Tilaa nyt verkossa!vw.elli.eco
Varmaan jotain kuormanhallintaa tulisi myös tarvitsemaan, mutta sähkäri osaa sen sitten kertoa.
Kiinteällä kaapelilla tarkoitin sitä, että kaapelia ei ronklata takaluukkuun aina lähtiessä tai tullessa, vaan se on siinä missä laturikin. Sikäli parempihan se olisi ettei piuhaa saisi ohikulkeva rosvo matkaan kokeillessaan, tai jos latausasemassa ei sitä erikseen ole, pitää se ostaa kuitenkin.Onko kiinteä kaapeli niin tärkeä? Meillä ei ole laturissa kiinteää kaapelia vaan on käytetty siinä auton mukana tullutta latauskaapelia. Kaapeli on saanut jäädä laturiin kiinni kun ei ladata.
Joskus harvoin kun lähdetään reissuun me otetaan hidaslatauskaapeli mukaan, mutta ei aina silloinkaan.
Mutta se olisi varmaan tuo Defa Solid tai sitten vaikkapa tämä:
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/wissenergy-evse-type2-cc30-11kw-latausasema-apilla-motorwerk
Onhan noita tarjolla yllin kyllin.
Huoh. Tämä "sallitaan 1-vaihelataus" on usein hyvä merkki siitä, että ei tiedetä mitä ollaan rajoittamassa ja miksi.Taloyhtiömuotoinen erillistalo, jonka taloyhtiö rajoittaa 1-vaihelataukseen.
En osaa nuohon oikein noviisina vastata, mutta tätä on selvitelty sieltä suunnasta tänä vuonna tovi ja pakko myöntää, että periaatteellista muutosvastarintaisuutta tai vähintäänkin yksitahoisella konsultoinnilla olevaa tiedonkulkua on ollut ilmassa.Huoh. Tämä "sallitaan 1-vaihelataus" on usein hyvä merkki siitä, että ei tiedetä mitä ollaan rajoittamassa ja miksi.
Onko sulla omaa ryhmäkeskusta asunnossa ja jos on niin millainen se on?
Ja jotta voisi sanoa onko rajoitukselle mitään perusteita niin voisi udella taloyhtiön liittymän pääsulakekokoa. (huom Liittymän koko, ei taloyhtiön mahdollisen oman kiinteistön pääsulakekokoa)
Juu on järkevä jokseenkin minkä vaan type2-auton lataukseen.Onkos tuo ID Charger Pro järkevä valinta hybridi auton lataukseen? Tuli ostettu hybridi Ceed ja tällä hetkellä vain tavis pistorasia mistä ladata. Muutaman vuoden päästä kuitenkin täyssähkö on mahdollinen.
Tällaisella saa kaapelin kätevästi kiinni arkena. Ihan hyvä vaihtoehto, jos ei ole kiinteää kaapelia ja näppärä teline sellaisellekin.Kiinteällä kaapelilla tarkoitin sitä, että kaapelia ei ronklata takaluukkuun aina lähtiessä tai tullessa, vaan se on siinä missä laturikin. Sikäli parempihan se olisi ettei piuhaa saisi ohikulkeva rosvo matkaan kokeillessaan, tai jos latausasemassa ei sitä erikseen ole, pitää se ostaa kuitenkin.
Varteenotettava vaihtoehto tuo linkkaamasi laite, kerta myös varaus 3-vaiheelle löytyy (teoreettinen myyntivaltti asuntoa myydessä). Myös jotain sovellushallintaa oli tarjolla tuossa.
edit: En ole aivan varma onko meillä Type 2-kaapelia erikseen, tuo sukon matkalaturi on ainakin. Toki tuollaisen voi jollain klemmarikiinnityksellä pultata seinään.
Minulla pystyy laturissa lukitsemaan kaapelin paikoilleen joten sitä ei rikkomatta saa varastettua. Käytössä Easee Home.Kiinteällä kaapelilla tarkoitin sitä, että kaapelia ei ronklata takaluukkuun aina lähtiessä tai tullessa, vaan se on siinä missä laturikin. Sikäli parempihan se olisi ettei piuhaa saisi ohikulkeva rosvo matkaan kokeillessaan, tai jos latausasemassa ei sitä erikseen ole, pitää se ostaa kuitenkin.
Varteenotettava vaihtoehto tuo linkkaamasi laite, kerta myös varaus 3-vaiheelle löytyy (teoreettinen myyntivaltti asuntoa myydessä). Myös jotain sovellushallintaa oli tarjolla tuossa.
edit: En ole aivan varma onko meillä Type 2-kaapelia erikseen, tuo sukon matkalaturi on ainakin. Toki tuollaisen voi jollain klemmarikiinnityksellä pultata seinään.
Näkee, datahubista. Sensijaan tuntitasolta ei näe sitä, onko kuormanohjaukselle tarvetta.Näkikö jollakin palvelulla kätevästi oman huushollin kulutusprofiilin tunneittain pidemmällä aikavälillä? Näkisi sitä osviittaa että onko se kuormanhallinta sähköauton lataukselle perusteltu? Vattenfallin soveluksella tietenkin näkee mutta ärsyttävä kun näkee vain yhden päivän kerrallaan ja seuraavan päivän lataus kestää useita sekunteja. Joku semmoinen palvelu olisi kätsy joka näyttäisi vaikka puoli vuotta kerrallaan kätevästi graafissa ja voisi selata sieltä piikkitunteja.
Lähtökohtaisestihan noita minuuttitason ylityksiä (mikro, leivänpaahdin yms.) ei tarvitse kamalasti pelätä ja niitä tapahtuu helposti ilman sähköautoakin eivätkä sulakkeet pala. Saatan muistaa väärin, mutta olikohan niin että tyypillisesti kestävät 1,45-kertaista virtaa 10 minuuttia? Tuntitason kulutustiedoista siis saa varsin hyvin osviittaa siitä, onko kuormanhallinnalle tarvetta, mutta usein se kuormanhallinta on ihan hyvä idea, jos halutaan ladata 16A:n virralla.Näkee, datahubista. Sensijaan tuntitasolta ei näe sitä, onko kuormanohjaukselle tarvetta.
Vaikka tynnin kulutus olisi 2kWh, siellä silti saattaa olla hyvinkin 2x25A piikkejä. Esimerkiksi aamulla voi olla yhtäaikaa kahvinkeitin, mikro, hiustenkuivaaja ja leivänpaahdin. Tällä saa jo sulakkeet lentoon jos lataa autoa samalla.
Saunominen on toinen, 8kW kiuas imee 3x12A, päälle sitten hiustenkuivausta, uunia tms. Taas sulakkeet kovilla jos quto lataa.
Nämä eivät siltikään näy tuntitason kulutuksessa välttämättä juuri mitenkään.
Totta tämäkin, mutta nämä piikit voivat olla yllättävän suuria. Esimerkiksi hiustenkuivaaja (7A), kahvinkeitin (5A), uuni (5A), liesi (5A), kiuas (8A), sähköpatteri (4A/patteri) ja auton lataus 16A. Näistä saa kyllö huomaamatta yhdisteltyå sen 25A ilman lataustakin.Lähtökohtaisestihan noita minuuttitason ylityksiä (mikro, leivänpaahdin yms.) ei tarvitse kamalasti pelätä ja niitä tapahtuu helposti ilman sähköautoakin eivätkä sulakkeet pala. Saatan muistaa väärin, mutta olikohan niin että tyypillisesti kestävät 1,45-kertaista virtaa 10 minuuttia? Tuntitason kulutustiedoista siis saa varsin hyvin osviittaa siitä, onko kuormanhallinnalle tarvetta, mutta usein se kuormanhallinta on ihan hyvä idea, jos halutaan ladata 16A:n virralla.