Sähköauton kotilataus

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
34
VW id charger pro tarjouksesta 219€
Itsellä juurikin sama tilanne kuin kysyjällä ja päädyin tähän + shelly 3em muttaukseen. Toki äly tulee home assistantilöa, eli jos sitä ei ole valmiina, niin sitten ehkä on helpompiakin ratkaisuja. Itsellä siis Elli 220€ + shelly amazonista 77e + sähkärin asennuskulut. Tavarat siis tällä hetkellä vielä matkalla.
Voin myöhemmin kertoa kokemuksia, miten meni käytännössä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
165
Itsellä juurikin sama tilanne kuin kysyjällä ja päädyin tähän + shelly 3em muttaukseen. Toki äly tulee home assistantilöa, eli jos sitä ei ole valmiina, niin sitten ehkä on helpompiakin ratkaisuja. Itsellä siis Elli 220€ + shelly amazonista 77e + sähkärin asennuskulut. Tavarat siis tällä hetkellä vielä matkalla.
Voin myöhemmin kertoa kokemuksia, miten meni käytännössä.
Nuo shellyn virtamuuntajat saa myös laturiin kiinni ilman shellyä, jolloin kuormanohjaus toimii täysin lokaalisti ja ilman minkäänlaista ulkoista nettiyhteyttä.
 
Liittynyt
22.03.2022
Viestejä
4
Kiitos vastauksista ja kommenteista, nämä edelleen alleviivaavat tätä viidakkoa kun vaihtoehtoja on paljon laidasta laitaan ja samoin toteustapoja. Täytyy todella vihkiytyä enempi asiaan, kun lähtötaso aikalailla nolla.
Perheenjäsenten ja oman mielenterveyden vuoksi mahdollisimman yksinkertainen ratkaisu hakusessa. Sen vuoksi kaikki DIY ja pilvijutut ovat poissuljettuja.

Tosiaan tarkennus,
- Voimavirtapistoke löytyy ja siitä n. 15m johtoveto latausaseman paikalle. Jolloin vain yksi läpivienti betoniseinään tarvitaan.
- Latausaseman latauskaapeli vähintään 7,5m, mielellään pidempi.

Pääkeskus on haastavassa paikkaa, siksi langaton. Walleen saa toistimen, koska täyttä varmuutta ei ole saako yhteyden ilman sitä suora paritus. Sen verran betonia välissä, kokemusta kotiverkon rakentamisen kanssa tästä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 215
Kiitos vastauksista ja kommenteista, nämä edelleen alleviivaavat tätä viidakkoa kun vaihtoehtoja on paljon laidasta laitaan ja samoin toteustapoja. Täytyy todella vihkiytyä enempi asiaan, kun lähtötaso aikalailla nolla.
Perheenjäsenten ja oman mielenterveyden vuoksi mahdollisimman yksinkertainen ratkaisu hakusessa. Sen vuoksi kaikki DIY ja pilvijutut ovat poissuljettuja.

Tosiaan tarkennus,
- Voimavirtapistoke löytyy ja siitä n. 15m johtoveto latausaseman paikalle. Jolloin vain yksi läpivienti betoniseinään tarvitaan.
- Latausaseman latauskaapeli vähintään 7,5m, mielellään pidempi.

Pääkeskus on haastavassa paikkaa, siksi langaton. Walleen saa toistimen, koska täyttä varmuutta ei ole saako yhteyden ilman sitä suora paritus. Sen verran betonia välissä, kokemusta kotiverkon rakentamisen kanssa tästä.
Kaapelin voi vaihtaa(sähköasentaja) pidempään eli sen perusteella ei kannata rankata mitään pois.

Jos hakusessa on helppous ja vaivattomuus niin Schneiderin EVlink Home Wallbox ja kuormanhallintapalikka.

Tosiaan tuossa yhteys kuormanhallinnan ja aseman välillä kulkee siinä sähkökaapelin L1 vaihejohtimessa, eli erillistä parikaapelia ei tarvita. Ja toimii todennäköisesti varmemmin mitä langattomat ratkaisut.

Tuota komboa on saanut välillä todella edullisesti, tuolla tarjousosiossa on ollut enemmän juttua ko. tuotteesta.

 
Liittynyt
22.03.2022
Viestejä
4
Kaapelin voi vaihtaa(sähköasentaja) pidempään eli sen perusteella ei kannata rankata mitään pois.

Jos hakusessa on helppous ja vaivattomuus niin Schneiderin EVlink Home Wallbox ja kuormanhallintapalikka.

Tosiaan tuossa yhteys kuormanhallinnan ja aseman välillä kulkee siinä sähkökaapelin L1 vaihejohtimessa, eli erillistä parikaapelia ei tarvita. Ja toimii todennäköisesti varmemmin mitä langattomat ratkaisut.

Tuota komboa on saanut välillä todella edullisesti, tuolla tarjousosiossa on ollut enemmän juttua ko. tuotteesta.

Tuo vaikuttaa hyvältä vaihtoehdolta ja kiitos selvennyksestä. Made in Kiina, mutta niinpä autokin koska merkkirajaus ja budjetti.

Latauskaapelin voi toki vaihtaa, jossain asemissa vaihto rikkoo kotelon sinetin jolloin takuu raukeaa. Onko tietoa tästä mallista tuohon sinettihommaan?
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
491
Facebookin Kotilaus - Nyt -ryhmä ja sieltä haku "go-e kuormanohjaus pilvi" löytyy lisätietoa.
Löytyihän sieltä, kiitokset. Jätetään tämä laite siis väliin, vaikka muuten varmasti pätevä olisikin. Uusi suunnitelma: Bemarin mukana tuli Flexible Fast Charger 2.0 (FFC). Kyseessä on tyhmä laturi, jonka saa voimavirta-adapterilla syöttämään 11kw lataustehoa. Autotallista (rakennettu 2020) löytyy siis ulkoseinältä ja sisäseinältä voimavirtapistokkeet, jotka ovat ilmeisesti samassa piirissä, koska autotallin ryhmäkeskuksella on näille yhteensä 3 kpl vipukytkimiä (oletan 1 per vaihe).

Saisiko tähän luotua dynaamisen kuormanhallinnan siten, että voimavirtapiirille syöttäisi sähköä vain sen verran kun on ylimääräistä tarjolla? FFC tyhmänä laturina ottaisi sieltä juuri sen verran kun sille tarjotaan oli kytkettynä kumpaan pistokkeeseen tahansa. Asennuksessa ottaisi vielä huomioon sen, että jos joskus asentaa kiinteän latausaseman, niin on helppoa kytkeä samaan controlleriin. En vielä ole ottanut selvää eri kuormanhallintapalikoista (enkä tiedä sähköasennuksista juuri mitään), mutta ei luulisi olevan ihan mahdoton toteuttaa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
165
Löytyihän sieltä, kiitokset. Jätetään tämä laite siis väliin, vaikka muuten varmasti pätevä olisikin. Uusi suunnitelma: Bemarin mukana tuli Flexible Fast Charger 2.0 (FFC). Kyseessä on tyhmä laturi, jonka saa voimavirta-adapterilla syöttämään 11kw lataustehoa. Autotallista (rakennettu 2020) löytyy siis ulkoseinältä ja sisäseinältä voimavirtapistokkeet, jotka ovat ilmeisesti samassa piirissä, koska autotallin ryhmäkeskuksella on näille yhteensä 3 kpl vipukytkimiä (oletan 1 per vaihe).

Saisiko tähän luotua dynaamisen kuormanhallinnan siten, että voimavirtapiirille syöttäisi sähköä vain sen verran kun on ylimääräistä tarjolla? FFC tyhmänä laturina ottaisi sieltä juuri sen verran kun sille tarjotaan oli kytkettynä kumpaan pistokkeeseen tahansa. Asennuksessa ottaisi vielä huomioon sen, että jos joskus asentaa kiinteän latausaseman, niin on helppoa kytkeä samaan controlleriin. En vielä eri kuormanhallintapalikoista ole ottanut selvää (enkä tiedä sähköasennuksista juuri mitään), mutta ei luulisi olevan ihan mahdoton toteuttaa?
Millä siis olit ajatellut rajoittaa virtaa tässä asennuksessa? Katkomalla vaiheita? Se kyllä rajoittaa tehoa, mutta virtaa se ei rajoita.
 
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
1 058
Löytyihän sieltä, kiitokset. Jätetään tämä laite siis väliin, vaikka muuten varmasti pätevä olisikin. Uusi suunnitelma: Bemarin mukana tuli Flexible Fast Charger 2.0 (FFC). Kyseessä on tyhmä laturi, jonka saa voimavirta-adapterilla syöttämään 11kw lataustehoa. Autotallista (rakennettu 2020) löytyy siis ulkoseinältä ja sisäseinältä voimavirtapistokkeet, jotka ovat ilmeisesti samassa piirissä, koska autotallin ryhmäkeskuksella on näille yhteensä 3 kpl vipukytkimiä (oletan 1 per vaihe).

Saisiko tähän luotua dynaamisen kuormanhallinnan siten, että voimavirtapiirille syöttäisi sähköä vain sen verran kun on ylimääräistä tarjolla? FFC tyhmänä laturina ottaisi sieltä juuri sen verran kun sille tarjotaan oli kytkettynä kumpaan pistokkeeseen tahansa. Asennuksessa ottaisi vielä huomioon sen, että jos joskus asentaa kiinteän latausaseman, niin on helppoa kytkeä samaan controlleriin. En vielä ole ottanut selvää eri kuormanhallintapalikoista (enkä tiedä sähköasennuksista juuri mitään), mutta ei luulisi olevan ihan mahdoton toteuttaa?

Mä tipuin kärryltä... Et sä sitä tehoa saa ko dynaamisella kuormanhallinalla rajoitettua, paitsi korkeintaan pätkimällä vaiheita pois josta epäilen et autokaan tykkää tai se nykyinen laturi. Ja silloinkin on aina si mukana isoin virta per vaihe.. tuskin saat sähkäriä ees avuksi..paras vaan unohtaa se laturi ja hommata uus joka kykenee mitä haluat, ja sähkärikin suostuu asentaan

Edit @Variz oli nopeempi.. lyhyemmällä vastauksella :rofl:
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
491
Kuvittelin, että ampeerimäärä olisi jotenkin mahdollista rajata muualtakin kuin autosta itsestään. :whistling: Toistaiseksi siis ilman kuormanhallintaa, ja asettaa sovelluksesta joko ampeerirajoituksen tarvittaessa tai aikarajoituksen lataamaan vain yöllä. Jos on ehdottaa kohtuu yksinkertaista lokaalia kuormanhallintaa + laturia niin kiinnostaa kyllä.
 
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
1 058
Kuvittelin, että ampeerimäärä olisi jotenkin mahdollista rajata muualtakin kuin autosta itsestään. :whistling: Toistaiseksi siis ilman kuormanhallintaa, ja asettaa sovelluksesta joko ampeerirajoituksen tarvittaessa tai aikarajoituksen lataamaan vain yöllä. Jos on ehdottaa kohtuu yksinkertaista lokaalia kuormanhallintaa + laturia niin kiinnostaa kyllä.
Joko autosta tai laturista, muuten ei voi rajata...

Jos laturin saa pääkeakuksen lähelle niin elli pro halvin tällähetkellä
Edit, sähkölaitteet ottavat mitä niiden normi kuorma on jolei laturi tai taajari (esim moottoreissa) sitä ohjaa.. jalaitteen tulee kyötä myös osata si toimia alhasemmalla virralla, kuten esim ev sopeutuu 1.4kw (6A) ahan saakka (joskin id sarjan saa lataa 1kw A, jollei pistä perille saakka pistoketta.. mutta sillon on aina 1kw A max)
Edit ja se ampeerimärärajaus tehdään just si sillä.älykkäämmällä laturilla ja sen softalla/apilla jollei auto salli tai halua sitä käyttää
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
165
Joko autosta tai laturista, muuten ei voi rajata...

Jos laturin saa pääkeakuksen lähelle niin elli pro halvin tällähetkellä
Edit, sähkölaitteet ottavat mitä niiden normi kuorma on jolei laturi tai taajari (esim moottoreissa) sitä ohjaa.. jalaitteen tulee kyötä myös osata si toimia alhasemmalla virralla, kuten esim ev sopeutuu 1.4ahan saakka (joskin id sarjan saa lataa 1A, jollei pistä perille saakka pistoketta.. mutta sillon on aina 1A max)
Standardin mukaan minimilatausvirta on 6A. En kyllä ole kuullut laturista joka tuon alle menee, eikä pitäisi mennäkään jos haluaa olla vaatimustenmukainen.
 
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
1 058
Standardin mukaan minimilatausvirta on 6A. En kyllä ole kuullut laturista joka tuon alle menee, eikä pitäisi mennäkään jos haluaa olla vaatimustenmukainen.
Sry meni kw ja A sekasin.. eli juuh 6A min mutta id3 ainakin lataa myös 1kw "hätälatauksella" jollei saa lukittu pistoketta
Edit eli min 1.4kw ei A 6A siis min
edit muokattu ko pääsin koneellle alkuperäistä.. kännylllä tahtonu onnata
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 215
Kuvittelin, että ampeerimäärä olisi jotenkin mahdollista rajata muualtakin kuin autosta itsestään.
No siis joo mutta ei.

Hommahan siis virran rajoittamisessa menee siten, että sille auton sisäiselle laturille kerrotaan kuinka paljon virtaa saa ottaa. Koska siellä sisäisen laturin tehoelektroniikan toimesta se virran rajoitus käytännössä tapahtuu.

Kiinteällä latausasemalla se laturi kertoo autolle, että älä ota kuin x ampeeria. Ja se laturi saa sen tiedon joko kuormanhallintapalikalta reaaliajassa tai sinne voidaan ohjelmoida kiinteä raja ja se välittää ssamansa tiedon auton laturille.

Jos rajoituksen tekee auto itse niin se on aika suoraviivaista ja tapahtuu sama asia kuin aina eli se sisäinen laturi rajoittaa virtaa mitä se kuluttaa.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
491
No siis joo mutta ei.

Hommahan siis virran rajoittamisessa menee siten, että sille auton sisäiselle laturille kerrotaan kuinka paljon virtaa saa ottaa. Koska siellä sisäisen laturin tehoelektroniikan toimesta se virran rajoitus käytännössä tapahtuu.

Kiinteällä latausasemalla se laturi kertoo autolle, että älä ota kuin x ampeeria. Ja se laturi saa sen tiedon joko kuormanhallintapalikalta reaaliajassa tai sinne voidaan ohjelmoida kiinteä raja ja se välittää ssamansa tiedon auton laturille.

Jos rajoituksen tekee auto itse niin se on aika suoraviivaista ja tapahtuu sama asia kuin aina eli se sisäinen laturi rajoittaa virtaa mitä se kuluttaa.
Noniin joo tämä selvensi taas monta asiaa, kiitokset. Oli unohtunut, että AC-hommista vastaa auton laturi.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
308
Yksivaihelatauksen asennus OKT autokatokseen edessä. Tarkoitus roikuttaa autoa johdossa n. 23h päivästä kytke ja unohda -periaatteella, 16A virta olisi silti mukava olla. 2011 kaapeloitu ja pari pistorasiaa omalla 2.5mm2 kaapelilla ja 16A sulakkeella löytyy. Mietin olisko Defa Solid järkevä toisen tilalle, tuttu sähkäri varmaan asentaisi paria kymppiä vastaan jolloin kokonaishinta n. 400€.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
165
Yksivaihelatauksen asennus OKT autokatokseen edessä. Tarkoitus roikuttaa autoa johdossa n. 23h päivästä kytke ja unohda -periaatteella, 16A virta olisi silti mukava olla. 2011 kaapeloitu ja pari pistorasiaa omalla 2.5mm2 kaapelilla ja 16A sulakkeella löytyy. Mietin olisko Defa Solid järkevä toisen tilalle, tuttu sähkäri varmaan asentaisi paria kymppiä vastaan jolloin kokonaishinta n. 400€.
Defa varmaan toimii siinä missä muutkin.
Ehkä kannattaisi asentaa 3-vaihelaturi yhteen vaiheeseen, jos jatkossa tulee tarvetta nopeammalle lataukselle. Esimerkiksi monesti mainittu id charger lähtee puoleen hintaan, jos haluaa vähän säästää.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
308
Defa varmaan toimii siinä missä muutkin.
Ehkä kannattaisi asentaa 3-vaihelaturi yhteen vaiheeseen, jos jatkossa tulee tarvetta nopeammalle lataukselle. Esimerkiksi monesti mainittu id charger lähtee puoleen hintaan, jos haluaa vähän säästää.
Erinomainen vinkki, pitääpä tutustua tuohon id chargeriin. Valmis mahdollisuus 3-vaiheelle puolta halvempaan hintaan ei väärin varmasti mene. En ajatellut, että nuo 3-vaihelaturit tukisivat tilannetta jossa voidaan kytkeä vain yksi vaihe.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 215
Yksivaihelatauksen asennus OKT autokatokseen edessä. Tarkoitus roikuttaa autoa johdossa n. 23h päivästä kytke ja unohda -periaatteella, 16A virta olisi silti mukava olla. 2011 kaapeloitu ja pari pistorasiaa omalla 2.5mm2 kaapelilla ja 16A sulakkeella löytyy. Mietin olisko Defa Solid järkevä toisen tilalle, tuttu sähkäri varmaan asentaisi paria kymppiä vastaan jolloin kokonaishinta n. 400€.
Jos löytyy tuttu sähkäri joka pystyy edes vaivautumaan paikalle(usein tämäkin tuntuu olevan mahdotonta) niin vedä itse tyhjä JM25 sähköputki ja/tai MMJ 5x2,5S kaapeli keskuksen luota latauspaikalle.

Laturi kuormittaa kaapelivetoa pitkiä aikoja suurella virralla niin mielellään pitäisi olla yhtenäinen kaapeliveto keskukselta laturille saakka. Pistorasioiden kanssa samaan ketjuttaminen on toki mahdollista mutta siellä on useampi jakorasialla tehty liitos todennäköisesti, joissa on riski ylikuumenemiselle.

Tuon kaapelin voi sitten kyllä asentaa yksivaiheisena jos välttämättä haluaa mutta itse kyllä laittaisin kerralla kuntoon jos on aikomus pitää autoa pitkään. Jos ei halua ottaa kolmesta vaiheesta täyttä 16A virtaa niin rajoittaa vaikka 8 tai 10A sen laturin. Teho on silti isompi mitä yhdestä vaiheesta täydellä virralla.
(Tämä olettaen, että autossa on kolmivaihelaturi).

Mieti asiaa myös siltä kantilta, että paljonko olet valmis maksamaan siitä mielenrauhasta kun tiedät, että se on kunnolla tehty?
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
308
Jos löytyy tuttu sähkäri joka pystyy edes vaivautumaan paikalle(usein tämäkin tuntuu olevan mahdotonta) niin vedä itse tyhjä JM25 sähköputki ja/tai MMJ 5x2,5S kaapeli keskuksen luota latauspaikalle.

Laturi kuormittaa kaapelivetoa pitkiä aikoja suurella virralla niin mielellään pitäisi olla yhtenäinen kaapeliveto keskukselta laturille saakka. Pistorasioiden kanssa samaan ketjuttaminen on toki mahdollista mutta siellä on useampi jakorasialla tehty liitos todennäköisesti, joissa on riski ylikuumenemiselle.

Tuon kaapelin voi sitten kyllä asentaa yksivaiheisena jos välttämättä haluaa mutta itse kyllä laittaisin kerralla kuntoon jos on aikomus pitää autoa pitkään. Jos ei halua ottaa kolmesta vaiheesta täyttä 16A virtaa niin rajoittaa vaikka 8 tai 10A sen laturin. Teho on silti isompi mitä yhdestä vaiheesta täydellä virralla.
(Tämä olettaen, että autossa on kolmivaihelaturi).

Mieti asiaa myös siltä kantilta, että paljonko olet valmis maksamaan siitä mielenrauhasta kun tiedät, että se on kunnolla tehty?
Nämä katoksessa olevat pistorasiat on molemmat vedetty keskuksesta omalla kaapelilla ilman välirasioita, olin sähkömiehen kaverina asentamassa ja ajatus silloin oli molemmat kestävät lohkolämppärit ja lämpöpuhaltimet tarvittaessa ongelmitta. 3-vaiheen veto paikalle ei myöskään olisi kovin iso projekti, mutta ehkä turhaa ennakointia jos nykyisen saisi hyödynnettyä turvallisesti vaikka id chargerille (autossa on vain yksivaihelaturi).
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
252 897
Viestejä
4 406 386
Jäsenet
73 065
Uusin jäsen
bebeto82

Hinta.fi

Ylös Bottom