Sähköauton kotilataus

Liittynyt
28.01.2017
Viestejä
857
Vähän on minusta nyt tullut skeptisempi tavallisesta suko-pistorasiasta latausta kohtaan, johtuen töissä tapahtuneesta incidentistä.

Työpaikalle asennettiin ehkä puolitoista vuotta sitten erillinen tolppa josta kaksi voi ladata autojaan. Siinä on itseasiassa neljä tavallista suko-pistorasiaa, kaksi ajastimilla (ilmiselvästi lohkolämmittimen käyttöön) ja kaksi ilman ajastinta, en tiedä mitä tarkoitusta varten ne on alunperin meinattu, onko ajateltu myös lataamista vai joidenkin pienten työkalujen käyttöä, tavallisia suko-pistorasioita nekin.

Noita kahta ajastamatonta pistorasiaa on sitten käytetty melkein joka arkipäivä lataukseen, ladattu 8A tai 10A virralla vähän tilanteen mukaan. Työkaveri vinkkasi pari viikkoa sitten että hänen käyttämänsä pistorasia tuntuu ylikuumenevan, ja siinä näkyi jo reikien kohdalla mustia kärtsänneitä kohtia.

Varmistaakseni ettei vika johtunut kaverin autosta tai latauspiuhasta, koitin itse ladata siitä minimillä eli 6A virralla tunnin pari. Auto latautui normaalisti (hitaasti 1x6A), mutta kun kävin kokeilemassa tapahtuuko ylikuumenemista, otin töpselin irti ja koitin sormella pistokkeen metallisauvoja... ja ne olivat tulikuumat. Niin kuumat että sain sormeeni palovamman, nousi kipeä rakko sormenpäähän, kuin olisi kuumaa levyä testannut sormella. Ihme etteivät pistokkeen muoviosat olleet alkaneet vielä sulaa.

Kyseinen kärtsännyt pistorasia meni sitten käyttökieltoon, miten lie vikaantunut. Toinen pistorasia edelleen kyllä toimii, 8A tai edes 10A latauksella pistokkeen sauvat tuntuvat jälkikäteen vain hiukan lämpimiltä, mutta toki nyt tuntuu uskaltaako silläkään ladata. Uusi nimenomaan lataukseen tarkoitettu rasia on nyt tilauksessa, supersuko-pistorasioilla.

Kun tuo nykyinen rasia on kuitenkin vain alle kaksi vuotta vanha, liekö toisessa pistorasioista jokin valmistusvika, vai noinko uusikin suko-pistorasia vikaantuu jos sillä vuoden pari lataa sähköautoa 8A/10A? Joku sähköhemmo osannee arvioida paremmin mikä vika tuohon ehkä on tullut. Toivottavasti supersuko kestää paremmin, sellainen minulla on kotonakin käytössä eikä ainakaan vielä ole vikaantunut 10A latauksella.

Se myös mietityttää että kun siinä matkalatausjohdossa pitäisi käsittääkseni olla kaikenlaista vikavirtasuojaa ja ties mitä, ja kaiketi itse siinä pistorasialaatikossakin, miten mikään niistä ei reagoinut ja katkaissut lataamista, vaan auto kyllä latasi edelleen iloisesti esim. sillä alhaisella 6A virralla vaikka pistorasiassa ilmiselvästi oli nyt jotain pahasti vialla, kun oli kärtsännyt ja ylikuumeni todella paljon jopa tuolla 6A virralla? Olisin kovasti toivonut että lataus keskeytyy jos tuollaista vikaa tulee, mahdollisesti jopa tulipalovaara.
Mahdollisesti on vedetty latausjohto irti tuosta sukorasiasta kuormitettuna. Saattaa mennä jo kerrasta rasia huonoksi ja pahenee käytön myötä. Oliko kyseesä siis tavallinen suko, eikä supersuko?
Vikavirtasuoja ei laukea, jos ei ole eroa virrassa nollan ja vaiheen välillä.
Omaa kiulua ladannut 13A virralla milloin mistäkin, eikä pientä lämpöä lukuunottamatta mitään erikoista ole ollut. Harvemmin on type2 ollut mahdollista käyttää.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 645
Mahdollisesti on vedetty latausjohto irti tuosta sukorasiasta kuormitettuna. Saattaa mennä jo kerrasta rasia huonoksi ja pahenee käytön myötä. Oliko kyseesä siis tavallinen suko, eikä supersuko?
Vikavirtasuoja ei laukea, jos ei ole eroa virrassa nollan ja vaiheen välillä.
Omaa kiulua ladannut 13A virralla milloin mistäkin, eikä pientä lämpöä lukuunottamatta mitään erikoista ole ollut. Harvemmin on type2 ollut mahdollista käyttää.
Ok hyvä tietää. Se kärtsännyt on ollut lähinnä Tesla-työkaverin käytössä, hän tapaa kai latailla 10A (käsittääkseni rajoitettu auton päässä), pitää kysyä onko hän älynnyt aina lopettaa latausta ennen johdon vetämistä pois, tai ainakin irroittaa piuhan ensin auton päästä.

Minä olen pääasiassa käyttänyt sitä edelleen toimivaa pistorasiaa, ladannut 10A jos olen ollut ainoa latailija, tai rajoittanut 8A jos vieressä on ollut tuo toinenkin latailija, kaiken varalta. Minä lopetan latauksen aina autosta käsin ennenkuin alan irroitella johtoja, ja johdonkin irroitan ensin aina auton päästä, muistaakseni tätä on suositeltu.

Juu ovat tavallisia suko-pistorasioita, huomaa siitäkin että kotonani oleva supersuko on paljon tiukempi jos laittaa tai irroittaa pistoketta siitä. En tiedä ovatko nuo tavalliset sukot tarkoitettu latauskäyttöön vai mihin, mutta se on sellainen "tolppaboksi" missä on kaksi ajastimella varustettua suko-pistorasiaa, ja kaksi ilman ajastinta.

Eniten tuossa huolestutti se että pistorasia muka edelleen toimii ja antaa ladata, mutta nyt ylikuumenee ihan helvatasti jopa 6A rajoitetulla virralla. Mikä siinä sitten mahtaa aiheuttaa nimenomaan tuon ylikuumenemisen, jokin oikosulku vai mikä? Ja silti auto ja latauspiuha jatkavat lataamista ilman huolen häivää? Siinä latauspiuhassakin näkyy pienellä näytöllä välillä joku lämpötilalukema, en tiedä mitä lämpötilaa tarkalleen seuraa mutta ei sekään sitten ollut reagoinut ainakaan lopettamalla latausta itse. En tullut vilkaisseeksi tuolloin millainen lämpötila siinä olisi näkynyt.

Olishan type2-latausboksi toki kiva työpaikalle vaikka sitten tosi alas rajoitetulla latausteholla, mutta sellaista työnantaja ei ainakaan vielä ollut valmis hankkimaan tuon kärtsänneen tilalle. No, sentään supersuko tällä kertaa...
 
Liittynyt
28.01.2017
Viestejä
857
Eniten tuossa huolestutti se että pistorasia muka edelleen toimii ja antaa ladata, mutta nyt ylikuumenee ihan helvatasti jopa 6A rajoitetulla virralla. Mikä siinä sitten mahtaa aiheuttaa nimenomaan tuon ylikuumenemisen, jokin oikosulku vai mikä? Ja silti auto ja latauspiuha jatkavat lataamista ilman huolen häivää? Siinä latauspiuhassakin näkyy pienellä näytöllä välillä joku lämpötilalukema, en tiedä mitä lämpötilaa tarkalleen seuraa mutta ei sekään sitten ollut reagoinut ainakaan lopettamalla latausta itse. En tullut vilkaisseeksi tuolloin millainen lämpötila siinä olisi näkynyt.
Kun pistoke vedetään kuormitettuna irti se lyö kipinää ja kontaktit nokeentuvat. Tämä aiheuttaa resistanssia kontakteihin, josta tuo kuumeneminen johtuu. Ei se heti ala kuumenemaan, mutta lähtölaskenta on alkanut. Pahenee käytön myötä.
Ihan jokapäiväinen riesa työmaaoloissa. Todella harva tätä ymmärtää, vaikka kuinka yrittää asiaa selostaa.

edit: Onhan myös mahdollista, että tolpan päässä on syystä X jäänyt rasian liitos löysälle, jos ruuviliitos. Lopputulema on sama.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 798
Juu ovat tavallisia suko-pistorasioita, huomaa siitäkin että kotonani oleva supersuko on paljon tiukempi jos laittaa tai irroittaa pistoketta siitä. En tiedä ovatko nuo tavalliset sukot tarkoitettu latauskäyttöön vai mihin, mutta se on sellainen "tolppaboksi" missä on kaksi ajastimella varustettua suko-pistorasiaa, ja kaksi ilman ajastinta.
Ei noita mihinkään latauskäyttöön ole tarkoitettu, boksin valmistajalla on vain optio ostaa laatikko, jossa on tyhmä suko ilman ajastinta. Esim. kotipihalle, jossa autolle tarvitsee ajastuksen, mutta halutaan myös mahdollisuus käyttää sähköä muuhun. Riskin takia tavallisia sukoja ei jatkuvaan suureen virtaan suositella ja nyt sattui se riski toteutumaan. Ei suuri yllätys. Monet vain ajattelevat tietysti, ettei se omalle kohdalle koskaan osu - Harva vaan ymmärtää miettiä montako kertaa aiemmin on käyttänyt laitetta joka imee paljon virtaa jatkuvasti tuntitolkulla.

e: Näyttää Fiboxilta ainakin kadonneet nettisivuilta noi perinteiset suko-töpseli mallit. Varmaan ihan syystä, kun on tullut erottelu mikä käy lataukseen ja mikä ei.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 645
Ei noita mihinkään latauskäyttöön ole tarkoitettu, boksin valmistajalla on vain optio ostaa laatikko, jossa on tyhmä suko ilman ajastinta. Esim. kotipihalle, jossa autolle tarvitsee ajastuksen, mutta halutaan myös mahdollisuus käyttää sähköä muuhun. Riskin takia tavallisia sukoja ei jatkuvaan suureen virtaan suositella ja nyt sattui se riski toteutumaan. Ei suuri yllätys. Monet vain ajattelevat tietysti, ettei se omalle kohdalle koskaan osu - Harva vaan ymmärtää miettiä montako kertaa aiemmin on käyttänyt laitetta joka imee paljon virtaa jatkuvasti tuntitolkulla.

e: Näyttää Fiboxilta ainakin kadonneet nettisivuilta noi perinteiset suko-töpseli mallit. Varmaan ihan syystä, kun on tullut erottelu mikä käy lataukseen ja mikä ei.
Se lafka mistä kotiini aseman ostin (evasema.fi) tuntuu päätyneen samaan, eli nyt myyvät noista suko-latausrasioista vain supersuko-versiota:


Silloin vajaa kaksi vuotta sitten tilasin heiltä halvimman perussuko-rasian, mutta onnekseni ne olivat silloin loppu ja tarjosivat samaan hintaan tilalle tuollaisen supersuko-rasian. Kai se sitten kestää paremmin, tosin kuten sanottu tapanani ei ole irroittaa johtoa sukon päästä latauksen ollessa käynnissä, vaan eka lopetan latauksen autosta, irroitan piuhan (type2) auton päästä, ja vasta sitten pistorasiasta.
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
2 658
Vähän on minusta nyt tullut skeptisempi tavallisesta suko-pistorasiasta latausta kohtaan, johtuen töissä tapahtuneesta incidentistä.

Työpaikalle asennettiin ehkä puolitoista vuotta sitten erillinen tolppa josta kaksi voi ladata autojaan. Siinä on itseasiassa neljä tavallista suko-pistorasiaa, kaksi ajastimilla (ilmiselvästi lohkolämmittimen käyttöön) ja kaksi ilman ajastinta, en tiedä mitä tarkoitusta varten ne on alunperin meinattu, onko ajateltu myös lataamista vai joidenkin pienten työkalujen käyttöä, tavallisia suko-pistorasioita nekin.

Noita kahta ajastamatonta pistorasiaa on sitten käytetty melkein joka arkipäivä lataukseen, ladattu 8A tai 10A virralla vähän tilanteen mukaan. Työkaveri vinkkasi pari viikkoa sitten että hänen käyttämänsä pistorasia tuntuu ylikuumenevan, ja siinä näkyi jo reikien kohdalla mustia kärtsänneitä kohtia.

Varmistaakseni ettei vika johtunut kaverin autosta tai latauspiuhasta, koitin itse ladata siitä minimillä eli 6A virralla tunnin pari. Auto latautui normaalisti (hitaasti 1x6A), mutta kun kävin kokeilemassa tapahtuuko ylikuumenemista, otin töpselin irti ja koitin sormella pistokkeen metallisauvoja... ja ne olivat tulikuumat. Niin kuumat että sain sormeeni palovamman, nousi kipeä rakko sormenpäähän, kuin olisi kuumaa levyä testannut sormella. Ihme etteivät pistokkeen muoviosat olleet alkaneet vielä sulaa.

Kyseinen kärtsännyt pistorasia meni sitten käyttökieltoon, miten lie vikaantunut. Toinen pistorasia edelleen kyllä toimii, 8A tai edes 10A latauksella pistokkeen sauvat tuntuvat jälkikäteen vain hiukan lämpimiltä, mutta toki nyt tuntuu uskaltaako silläkään ladata. Uusi nimenomaan lataukseen tarkoitettu rasia on nyt tilauksessa, supersuko-pistorasioilla.

Kun tuo nykyinen rasia on kuitenkin vain alle kaksi vuotta vanha, liekö toisessa pistorasioista jokin valmistusvika, vai noinko uusikin suko-pistorasia vikaantuu jos sillä vuoden pari lataa sähköautoa 8A/10A? Joku sähköhemmo osannee arvioida paremmin mikä vika tuohon ehkä on tullut. Toivottavasti supersuko kestää paremmin, sellainen minulla on kotonakin käytössä eikä ainakaan vielä ole vikaantunut 10A latauksella.

Se myös mietityttää että kun siinä matkalatausjohdossa pitäisi käsittääkseni olla kaikenlaista vikavirtasuojaa ja ties mitä, ja kaiketi itse siinä pistorasialaatikossakin, miten mikään niistä ei reagoinut ja katkaissut lataamista, vaan auto kyllä latasi edelleen iloisesti esim. sillä alhaisella 6A virralla vaikka pistorasiassa ilmiselvästi oli nyt jotain pahasti vialla, kun oli kärtsännyt ja ylikuumeni todella paljon jopa tuolla 6A virralla? Olisin kovasti toivonut että lataus keskeytyy jos tuollaista vikaa tulee, mahdollisesti jopa tulipalovaara.
Schuko ei ole suunniteltu alunperinkään auton latausta ajatellen... päivittäin jos laturin irroittaa ja laittaa takaisin niin kyllähän siinä kontaktit kuluu ja likaantuu. Lika kontaktipinnoissa tekee heikon kontaktin joka suurella virralla kuumenee. Järkevämpää asentaa perinteinen tolppa niitä varten jotka autoa haluaa lämmittää ja alemmas pari Type 2 laturia joissa paikka type2-type2 johdolle niin autojen omistajat voi käyttää omia johtojaan jolloin jos esim. auton päässä menee jotain rikki niin vastuu on piuhan eli myös auton omistajalla.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 097
Ok hyvä tietää. Se kärtsännyt on ollut lähinnä Tesla-työkaverin käytössä, hän tapaa kai latailla 10A (käsittääkseni rajoitettu auton päässä), pitää kysyä onko hän älynnyt aina lopettaa latausta ennen johdon vetämistä pois, tai ainakin irroittaa piuhan ensin auton päästä.

Minä olen pääasiassa käyttänyt sitä edelleen toimivaa pistorasiaa, ladannut 10A jos olen ollut ainoa latailija, tai rajoittanut 8A jos vieressä on ollut tuo toinenkin latailija, kaiken varalta. Minä lopetan latauksen aina autosta käsin ennenkuin alan irroitella johtoja, ja johdonkin irroitan ensin aina auton päästä, muistaakseni tätä on suositeltu.

Juu ovat tavallisia suko-pistorasioita, huomaa siitäkin että kotonani oleva supersuko on paljon tiukempi jos laittaa tai irroittaa pistoketta siitä. En tiedä ovatko nuo tavalliset sukot tarkoitettu latauskäyttöön vai mihin, mutta se on sellainen "tolppaboksi" missä on kaksi ajastimella varustettua suko-pistorasiaa, ja kaksi ilman ajastinta.

Eniten tuossa huolestutti se että pistorasia muka edelleen toimii ja antaa ladata, mutta nyt ylikuumenee ihan helvatasti jopa 6A rajoitetulla virralla. Mikä siinä sitten mahtaa aiheuttaa nimenomaan tuon ylikuumenemisen, jokin oikosulku vai mikä? Ja silti auto ja latauspiuha jatkavat lataamista ilman huolen häivää? Siinä latauspiuhassakin näkyy pienellä näytöllä välillä joku lämpötilalukema, en tiedä mitä lämpötilaa tarkalleen seuraa mutta ei sekään sitten ollut reagoinut ainakaan lopettamalla latausta itse. En tullut vilkaisseeksi tuolloin millainen lämpötila siinä olisi näkynyt.

Olishan type2-latausboksi toki kiva työpaikalle vaikka sitten tosi alas rajoitetulla latausteholla, mutta sellaista työnantaja ei ainakaan vielä ollut valmis hankkimaan tuon kärtsänneen tilalle. No, sentään supersuko tällä kertaa...
Se kuumeneva rasia on:

A) Irrotettu pistotulppa kuorma päällä, jolloin rasian kontakteihin syntyvä noki kasvattaa vastusta.

B) löystynyt kontakteista (hierottu pistotulppaa ei-kohtisuoraan, ja varmistettu uppoaminen ylimääräisellä voimalla)

C) valmiiksi heikosti kasattu/kytketty rasia


Ilmeisimmin joko A tai A ja B. Sanoit reikien ympärillä olevan mustaa. Lisäksi sanoit supersukon olevan paljon tiukempi kuin suko. Tiukempi kyllä, mutta tuo paljon vähän särähtää.

Sesko:
"Sähköautoa ja ladattavaa hybridiä voidaan ladata kotitalouspistorasiasta edellyttäen, että ajoneuvon ottama pitkäaikainen latausvirta on rajoitettu 8 ampeeriin standardin SFS-EN 62752 mukaisesti.

Vakuutusyhtiöt voivat asettaa vakuutusehdoissaan ja suojeluohjeissaan lisävaatimuksia kotitalouspistorasian käytölle sähköauton lataamiseen."


Tesla-mies on takki auki imutellut 25 % yli Seskon suosituksen, vaikka luultavimmin on itse virrat päällä irrottaen noennut ja hieronut uudehkon rasian pilalle. Jos lähtee suosituksia ylittämään, pitäisi tietää millä ehdoilla niin voi tehdä. Ja lisäksi testata uuden latauspisteen kontaktien kuumeneminen alussa. Onneksi sentään huomasi mustumisen.

Latausohjeet:
-8 A maks.
-Järjestys latausta aloittaessa ensin suko-rasiaan ja sitten autoon. Lopettaessa ensin autosta irti ja sitten vasta suko irti.
-pistotulppa työnnetään kohtisuorassa suko-rasiaan ja pohjaan asti
-jos rasiassa näkyy mustumista -> korjaus
-jos tulppa uppoaa rasiaan kuin vanhaan ilmapatjaan -> korjaus

Noilla pääsee jo pitkälle. Mökillä on -99 pistorasia, jota käytettiin Miin lataamiseen yön yli ja vähän ylikin vuosina 2020-2022. Lämpeni vaan ei kuumennut (tulpan piikit). Rasia on iästä huolimatta tiukka. Kotipihassa on ladattu 06/2021 alkaen Satmaticin suko-versiosta yleensä 8-14 tuntia kerrallaan. Lämpenee muttei kuumene.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 645
Tesla-mies on takki auki imutellut 25 % yli Seskon suosituksen, vaikka luultavimmin on itse virrat päällä irrottaen noennut ja hieronut uudehkon rasian pilalle. Jos lähtee suosituksia ylittämään, pitäisi tietää millä ehdoilla niin voi tehdä.
Hain tässä lähinnä sitä olisiko se voinut tosiaan vioittua n. kahden vuoden aikana ihan vaan siitä että siitä on ladattu usein 10A, mutta ehkä se ei kuitenkaan ole se varsinainen syy, vaan joko jonkinlainen asennusvika, tai sitten tuo mainittu että johto on (useastikin?) irronnut latauksen aikana.

Minun autoni mukana ei tullut suko-matkalaturia, joten jouduin sellaisen suomalaisesta nettikaupasta ensitöikseni tilaamaan. Outoa kyllä haaviin tarttui latauspiuha jossa latausvaihtoehdot ovat 10A ja 16A. Myöhemmin ostin sen rinnalle vielä toisen sukopiuhan jossa sentään on paremmat rajausvaihtoehdot: 6/8/10/12/16A. Auton puolelta ei rajausta voi tehdä joten joudun tekemään rajoituksen piuhassa.

Näyttäisi itseasiassa tuo sama min. 10A latauspiuha olevan edelleenkin markkinoilla ja myynnissä:

 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 219
Omassa Kiassa (lataushybridi) tosiaan mukana tuli schukolatauspiuha 8/10/12A valinnalla. Aika vaihtelevasti on kaikilla ladattu eikä tosiaan toistaiseksi ole ongelmia tullut. Jonkin aikaa oli ainoana latauslaitteenakin, mutta nykyään lataan voimavirrasta ja tuo on sitten autossa mukana ja tulee harvemmin käytettyä.

Schukopäästä en ole mielestäni koskaan irrottanut ensin vaan kyllä se auton päästä on aina hoidettu ja vastaavasti toiseen suuntaan ensin seinään ja sitten vasta autoon (senkin takia että amppeerimäärän kyllä muistaa mutta jos haluaa vaihtaa niin virta tietty pitää olla päällä).
 

Ho Lee Fuk

Team R&T
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
849
Hain tässä lähinnä sitä olisiko se voinut tosiaan vioittua n. kahden vuoden aikana ihan vaan siitä että siitä on ladattu usein 10A, mutta ehkä se ei kuitenkaan ole se varsinainen syy, vaan joko jonkinlainen asennusvika, tai sitten tuo mainittu että johto on (useastikin?) irronnut latauksen aikana.

Minun autoni mukana ei tullut suko-matkalaturia, joten jouduin sellaisen suomalaisesta nettikaupasta ensitöikseni tilaamaan. Outoa kyllä haaviin tarttui latauspiuha jossa latausvaihtoehdot ovat 10A ja 16A. Myöhemmin ostin sen rinnalle vielä toisen sukopiuhan jossa sentään on paremmat rajausvaihtoehdot: 6/8/10/12/16A. Auton puolelta ei rajausta voi tehdä joten joudun tekemään rajoituksen piuhassa.

Näyttäisi itseasiassa tuo sama min. 10A latauspiuha olevan edelleenkin markkinoilla ja myynnissä:

Minulla on juuri tuo Deltacon 10A/16A -latauskaapeli omassa käytössä, ollut 01 / 2022 lähtien. Olen lataillut sillä sekä kotona että työpaikalla tähän saakka 7,2kwh (netto eli käyttökapasiteetti) kokoisen akuston omaavaa plugariani. Olen käyttänyt 16A -asetusta, jos on ollut tarvetta pikaisemmalle lataamiselle sillä kumpaakin (työpaikka, koti) lämpötolppaa ei käytä kukaan muu. Olen seurannut silmämääräisesti JA haptisella tuntumalla töpselien (kotona, töissä) kuumenemista eikä mitään "lohkolämmittimen + sisätilalämmittimen" -kummempaa lämpöä ole erottanut.

Hiljattain hankin pienempiakustollisen "sporttiauton", akuston nettokapasiteetti on vain 5,1kwh. Tätä olen surutta ladannut 16A -virralla ilman havaittavaa kuumenemista tai silmämääräisesti tarkisteltuna ongelmia.

Mielestäni yksi oleellinen asia on korkean virran eli ampeerimäärän rasituksen ajallinen kesto, ei niinkään absoluuttinen lukema (8 vs 10 vs 12 vs 16). Jos normaalia schukopistorasiaa rasitetaan vaikkapa 12 tai 16 ampeerin virralla 8-10-12h yhtä soittoa niin sellainen aiheuttaa pitkässä juoksussa varmasti ongelmia. Itselle ei tulisi mieleenkään ladata moderneja, ison akuston (12-15-20kwh) omaavia plugareita schukosta yhtään millään muulla kuin 8A -rajoituksella. Asiantuntijat korjatkoon jos logiikkani on aivan päin sitä itseään.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 645
Taisin tästä vähän aiemmin kyselläkin, en muista oliko tämä sama tuote...

Jos linkin mukaisen voimavirta-adapterin (voimavirta-adapteri 1 m 16 A uros/3xschuko) laittaa voimavirtapistorasiaan kiinni, voiko ja saako sillä 1-3 sähköautoilijaa ladata tuntikaupalla 1x16A autolleen? Lähinnä haen sitä ovatko nuo nyt suko vai supersuko, ja voidaanko olettaa kestävän 16A virrallakin pidempiä aikoja? Jos ei voi, löytyykö tuollaista vastaavaa adapteria supersukolla jolla voi ja uskaltaa?

Ihan siis työpaikalle mietin jos saadaan voimavirtapistorasia seinään, siellä on sähköautoilijoita päivisin paikalla ehkä just tuo 1-3 kpl joten sopivalla adapterilla yksi voi ladata 3x16A (11kW teholla), tai sitten 2-3 voi ladata 1x16A (käyttäen omaa suko-matkalaturia). Sopivanlainen adapteri vaan aina kiinni tarpeen mukaan.


EDIT: Ymmärrän kyllä että ns. paras ja oikeaoppisin ratkaisu olisi ostaa kiinteä edistyneellä kuormanhallinalla ja etäohjauksella toimiva latausrasia jolla voi katsoa myös Netflixiä, mutta haen tässä ratkaisua sille jos ja kun työnantaja suostuu vetämään voimavirtapistorasian seinään, mutta ei sen enempää. Eli meidän työntekijöiden tehtäväksi jää sitten hommata sopivanlaiset adapterivälijohdot siitä lataamiseen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 288
Itselläni on 3x25A sähkölämmitteinen okt. 11kW laturissa on dynaaminen kuormanhallinta. Katselin kulutuskäppyröitä tältä talvelta ja suurimmat tunnin keskikulutukset olivat 14kW. Ilmeisesti mitään kauheaa epäbalanssia vaiheiden välillä ei siis ole. Olisiko asiaa kuitenkin mahdollista verkkoyhtiöstä esim. selvittää tarkemmin?
 
Liittynyt
07.02.2019
Viestejä
562
Taisin tästä vähän aiemmin kyselläkin, en muista oliko tämä sama tuote...

Jos linkin mukaisen voimavirta-adapterin (voimavirta-adapteri 1 m 16 A uros/3xschuko) laittaa voimavirtapistorasiaan kiinni, voiko ja saako sillä 1-3 sähköautoilijaa ladata tuntikaupalla 1x16A autolleen? Lähinnä haen sitä ovatko nuo nyt suko vai supersuko, ja voidaanko olettaa kestävän 16A virrallakin pidempiä aikoja? Jos ei voi, löytyykö tuollaista vastaavaa adapteria supersukolla jolla voi ja uskaltaa?

Ihan siis työpaikalle mietin jos saadaan voimavirtapistorasia seinään, siellä on sähköautoilijoita päivisin paikalla ehkä just tuo 1-3 kpl joten sopivalla adapterilla yksi voi ladata 3x16A (11kW teholla), tai sitten 2-3 voi ladata 1x16A (käyttäen omaa suko-matkalaturia). Sopivanlainen adapteri vaan aina kiinni tarpeen mukaan.


EDIT: Ymmärrän kyllä että ns. paras ja oikeaoppisin ratkaisu olisi ostaa kiinteä edistyneellä kuormanhallinalla ja etäohjauksella toimiva latausrasia jolla voi katsoa myös Netflixiä, mutta haen tässä ratkaisua sille jos ja kun työnantaja suostuu vetämään voimavirtapistorasian seinään, mutta ei sen enempää. Eli meidän työntekijöiden tehtäväksi jää sitten hommata sopivanlaiset adapterivälijohdot siitä lataamiseen.
Nuo on tavallisia sukoja tuossa adapterissa, joten 8A lataus maksimi. Ei ole hyvä idea ladata jatkuvasti adapterin kautta. suko-latauskohdoissa on ylikuumenemis-suoja pistotulpassa, ja se ei tuossa virityksessä tunnista jos voimavirtarasia kuumenee.

Suosittelen 3x tavallisen sukon asentamista seinälle. Tai jos välttämättä haluaa 16A latauksen niin 3x super-sukoa. Asennuskulut on kuitenkin käytännössä samat kuin yhden voimavirtarasian asennuksessa.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 645
Nuo on tavallisia sukoja tuossa adapterissa, joten 8A lataus maksimi. Ei ole hyvä idea ladata jatkuvasti adapterin kautta. suko-latauskohdoissa on ylikuumenemis-suoja pistotulpassa, ja se ei tuossa virityksessä tunnista jos voimavirtarasia kuumenee.
Aika älytöntä että tuota kuitenkin mainostetaan "3kpl 16A suko", käyttäjän pitää sitten itse ymmärtää ettei 16A saa ainakaan pitkiä aikoja siitä käyttää.

Jos tuosta samasta saisi supersuko-version, eikö se sitten olisi ok myös 1x16A autonlataukseen?

Suosittelen 3x tavallisen sukon asentamista seinälle. Tai jos välttämättä haluaa 16A latauksen niin 3x super-sukoa. Asennuskulut on kuitenkin käytännössä samat kuin yhden voimavirtarasian asennuksessa.
Ehkä sitten, mutta tuossa jää sitten pois kyky tarvittaessa ladata yhtä autoa 3x16A (11kW) teholla, jos vaikkapa joku pitkämatkalainen tulee akku tyhjänä käymään ja pitäisi saada kotimatkaa varten parin tunnin aikana jerkkua pömpeliin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 358
Taisin tästä vähän aiemmin kyselläkin, en muista oliko tämä sama tuote...

Jos linkin mukaisen voimavirta-adapterin (voimavirta-adapteri 1 m 16 A uros/3xschuko) laittaa voimavirtapistorasiaan kiinni, voiko ja saako sillä 1-3 sähköautoilijaa ladata tuntikaupalla 1x16A autolleen? Lähinnä haen sitä ovatko nuo nyt suko vai supersuko, ja voidaanko olettaa kestävän 16A virrallakin pidempiä aikoja? Jos ei voi, löytyykö tuollaista vastaavaa adapteria supersukolla jolla voi ja uskaltaa?

Ihan siis työpaikalle mietin jos saadaan voimavirtapistorasia seinään, siellä on sähköautoilijoita päivisin paikalla ehkä just tuo 1-3 kpl joten sopivalla adapterilla yksi voi ladata 3x16A (11kW teholla), tai sitten 2-3 voi ladata 1x16A (käyttäen omaa suko-matkalaturia). Sopivanlainen adapteri vaan aina kiinni tarpeen mukaan.


EDIT: Ymmärrän kyllä että ns. paras ja oikeaoppisin ratkaisu olisi ostaa kiinteä edistyneellä kuormanhallinalla ja etäohjauksella toimiva latausrasia jolla voi katsoa myös Netflixiä, mutta haen tässä ratkaisua sille jos ja kun työnantaja suostuu vetämään voimavirtapistorasian seinään, mutta ei sen enempää. Eli meidän työntekijöiden tehtäväksi jää sitten hommata sopivanlaiset adapterivälijohdot siitä lataamiseen.
Miksei vaan laturia jossa on voimapistoke? Itse en kyllä suosittele edes supersukoa 16A virtoihin, kun on liikaa muuttujia. Jossain latureissa saattaa esim olla ohuemmat piikit kuin pitäisi ja supersukoon ei muodostu kunnon kontaktia. Jos pakko saada yksi vaiheista 16A virtaa niin karavaanipistoke sitten.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 288
Ainakin Elenian asentaman uuden sähkömittarin jälkeen näen heidän palvelustaan (Aina Lab) vaihekohtaisia tehoja. Elenialla on myös fiksu sähköautojen latauslaskuri.
Ok vaatinee tuon uuden mittarin. En näe itse näitä tuolta palvelusta.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 645
Miksei vaan laturia jossa on voimapistoke?
Saako sillä kolme ladattua autojaan yhdestä voimapistokkeesta? Tässä hain juuri sitä että välillä voisi olla tarve yhden henkilön ladata vaikka kolmivaiheisena 11kW teholla, ja välillä 2-3 autoa samanaikaisesti, riippuen päivästä tai viikosta tai jopa vuorokauden ajasta (esim. päivystysvuorossa oleva heppu joutuu kiirehtimään pyhänä keskellä yötä työpaikalle melkein tyhjällä akulla, voisi olla kiva pystyä lataamaan autoa keikalla 11kW jotta pääsee ennen aamua takaisin kotiin).

Yritän tässä just miettiä eri vaihtoehtoja joilla tuo onnistuisi, tai jos ei onnistu, kai se sitten olisi pakko olla kolme kiinteää supersukoa jolloin yksinäinenkin lataaja saa ladattuva vain 1x16A. Karavaanaripistokkeet eivät ole minulle tuttuja, millaisia adaptereita siihen tarvitsisi väliin ja onnistuisiko sillä mitä ajan takaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 358
Saako sillä kolme ladattua autojaan yhdestä voimapistokkeesta? Tässä hain juuri sitä että välillä voisi olla tarve yhden henkilön ladata vaikka kolmivaiheisena 11kW teholla, ja välillä 2-3 autoa samanaikaisesti, riippuen päivästä tai viikosta tai jopa vuorokauden ajasta (esim. päivystysvuorossa oleva heppu joutuu kiirehtimään pyhänä keskellä yötä työpaikalle melkein tyhjällä akulla, voisi olla kiva pystyä lataamaan autoa keikalla 11kW jotta pääsee ennen aamua takaisin kotiin).

Yritän tässä just miettiä eri vaihtoehtoja joilla tuo onnistuisi, tai jos ei onnistu, kai se sitten olisi pakko olla kolme kiinteää supersukoa jolloin yksinäinenkin lataaja saa ladattuva vain 1x16A. Karavaanaripistokkeet eivät ole minulle tuttuja, millaisia adaptereita siihen tarvitsisi väliin ja onnistuisiko sillä mitä ajan takaa.
Käytännössä myös SFS 6000-7-722 kieltää lataamasta enempää kuin yhtä ajoneuvoa yhdestä pistorasiasta (tai pistokkeesta), joten ihme jos kukaan asiasta tietävä antaa luvan. Jos sinne vaan siis tilaa sähkärin pistää pari rasiaa seinään niin kaikki pääsee helpommalla. Tilapäisenä ratkaisuna voisi toimia ehkä joku työmaakeskus.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 979
Yritän tässä just miettiä eri vaihtoehtoja joilla tuo onnistuisi, tai jos ei onnistu, kai se sitten olisi pakko olla kolme kiinteää supersukoa jolloin yksinäinenkin lataaja saa ladattuva vain 1x16A
Markkinoilla on joitakin latausasemia, joissa on ns. tyhmä kuormanhallinta.

Eli niiden välille lisätään tietoliikenneyhteys ja yksi laturi toimii hostina ja muut clientteja.

Esim Innohome Charlie 3 voidaan 4 kpl liittää samaan syöttöön ja määrittää hostille, että maksimi virta yhteensä kaikille x ampeeria. Ja ne keskenään sitten kommunikoi, ettei asemien ottama virta ylitä tuota rajaa.

Sopikaa työnantajan kanssa, että sieltä toimitetaan ainoastaan sopiva kaapelointi jakorasialle päätettynä ja sähkäri asentaa teidän omat laturit sinne?
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 645
No jaa, tuntuu menevän vaikeaksi. Luulin ettei ole ongelmaa ottaa kolmea vaihetta voimapistorasiasta, vaikka ne päätyisivätkin sitten kolmeen eri ajoneuvoon yhtenä vaiheena, mutta ei kai sitten jos ihan standardikin on sitä mieltä että nalli palaa jos niin menee tekemään.

Kai sitten jatketaan 1x8A latailua suko-pistorasioista...
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 690
Miksei vaan laturia jossa on voimapistoke? Itse en kyllä suosittele edes supersukoa 16A virtoihin, kun on liikaa muuttujia. Jossain latureissa saattaa esim olla ohuemmat piikit kuin pitäisi ja supersukoon ei muodostu kunnon kontaktia. Jos pakko saada yksi vaiheista 16A virtaa niin karavaanipistoke sitten.
Itseä myös tuo 16 A vähän hirvittää niin siksi olen asennuttanut meillä 10 A eTolppa-sukolataustolppia työntekijöiden käyttöön. Riittää työpäivän aikana tapahtuvaan lataukseen mainiosti.
 

TurbinoZ100000

Myyntihuuma
Tukijäsen
Liittynyt
28.07.2020
Viestejä
873
Nissan Leaf tuli jossa 1x32A maksimilataus. Talossa 3x25A sulakkeet, pohdin että lienee järkevintä hommata 22kW laturi dynaamisella kuormanhallinnalla, että saa kaikki mehut imettyä irti. Olenko järkeillyt oikein vai saakohan tuommoisesta oikein mitään ylimääräistä 11kW laturiin verrattuna?
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 690
Nissan Leaf tuli jossa 1x32A maksimilataus. Talossa 3x25A sulakkeet, pohdin että lienee järkevintä hommata 22kW laturi dynaamisella kuormanhallinnalla, että saa kaikki mehut imettyä irti. Olenko järkeillyt oikein vai saakohan tuommoisesta oikein mitään ylimääräistä 11kW laturiin verrattuna?
Ei saa, koska Leafissa tosiaan on 1-vaihelaturi, eli käytännössä 25 A liittymällä joudut latausvirran rajoittamaan 16 A:han ja näin ollen lataustehoksi tulee 3,6 kW.

Wallella on myynnissä muuntajallinen laturi, joka tekee 16 A sulakkeilla kahden vaiheen väliltä yksivaiheista 25 A lataussähköä, eli tuolla saa Leafiakin ladattua sentään 1x25A virralla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 979
Nissan Leaf tuli jossa 1x32A maksimilataus. Talossa 3x25A sulakkeet, pohdin että lienee järkevintä hommata 22kW laturi dynaamisella kuormanhallinnalla, että saa kaikki mehut imettyä irti. Olenko järkeillyt oikein vai saakohan tuommoisesta oikein mitään ylimääräistä 11kW laturiin verrattuna?
No jos auto joskus vaihtuu niin tuo 22kW on ns. future proof. Lataa käytännössä kaikkia markkinoiden autoja maksiminopeudella.

Verkkoyhtiöltä voi kysäistä paljonko maksaisi liittymäkoon nosto 3x35A:han. Joillakin yhtiöillä siitä peritään hävytön hinta, joillakin taas pelkkä muutosmaksu.

Kuormitushan sitten kohdistuu isosti yhteen vaiheeseen eli ennen asennusta ei haittaisi selvittää mille vaiheille nyt on kuormitus keskittynyt ja laittaa vaihejärjestys tuolle niin, että se Leaf menee vähiten kuormitetulle vaiheelle.

Tai jos menee vielä pidemmälle niin vaihtoehto myös tuollainen kahdesta vaiheesta yhden yhdistävä laturi, joka jakaa kuormaa hieman.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 979
Ei saa, koska Leafissa tosiaan on 1-vaihelaturi, eli käytännössä 25 A liittymällä joudut latausvirran rajoittamaan 16 A:han ja näin ollen lataustehoksi tulee 3,6 kW.
Postaaja oli hankkimassa laturia kuormanhallinnalla. Leafin sisäinen laturi on 1x32A eli 7,4kW.

Mitä oiken höpötät 16A/3,6kW maksimeista?
 

TurbinoZ100000

Myyntihuuma
Tukijäsen
Liittynyt
28.07.2020
Viestejä
873
Ei saa, koska Leafissa tosiaan on 1-vaihelaturi, eli käytännössä 25 A liittymällä joudut latausvirran rajoittamaan 16 A:han ja näin ollen lataustehoksi tulee 3,6 kW.
Eikös tuossa olisi just se kuormanhallinnan rooli eli annetaan maksimi 25A ja annetaan sen säätää? Vai olenko ymmärtänyt homman jotenkin väärin?

Wallella on myynnissä muuntajallinen laturi, joka tekee 16 A sulakkeilla kahden vaiheen väliltä yksivaiheista 25 A lataussähköä, eli tuolla saa Leafiakin ladattua sentään 1x25A virralla.
Tämä on mielenkiintoinen, taitaa olla toi Walle25A? Aika tyyris tosin, mutta pitääpä harkita.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 690
Postaaja oli hankkimassa laturia kuormanhallinnalla. Leafin sisäinen laturi on 1x32A eli 7,4kW.

Mitä oiken höpötät 16A/3,6kW maksimeista?
My bad, tuli liian äkkiä aamu-unisena vastattua. Toki siis 22 kW laturi säädettävällä latausvirralla käy.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 979
Eikös tuossa olisi just se kuormanhallinnan rooli eli annetaan maksimi 25A ja annetaan sen säätää? Vai olenko ymmärtänyt homman jotenkin väärin?
Juuri näiden yhdestä vaiheesta isosti lataavien kanssa kuormanhallinnasta on paljon hyötyä.

Kolmivaiheisena voi vetää enemmän varman päälle muutenkin kun tehoja saa silti irti siedettävästi. Mutta 1-vaiheisena kiinteä rajoitus esim. 10A rampauttaa tehot niin pieneksi että kotilatauksen pointti alkaa mennä.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 690
Tietämättä sen enempää kohteesta sanoisin että 20 A uskaltaisi pistää latausasemaan maksimivirraksi 25 A pääsulakkeilla. Tuolloin jos tuohon samalle vaiheelle laittaa vaikka jonkun 10 A/vaihe ottavan sähkölaitteen päälle, niin kuormanhallinnalla on aikaa reagoida ennen kuin polttaa sulakkeen.

Jos laitat 25 A maksimirajaksi ja auto lataa täysillä --> laita sähkösauna lämpiämään --> vaihevirta hyppää 35 A:han (kiukaan koosta riippuen tietysti) ja tuossa kohtaa sulake kestää tai sitten ei kestä. Hidas sulake kestänee, nopea sulake saattaa palaa. Sulakkeiden toimintarajavirta, jolla sulake toimii alle viidessä minuutissa on muistaakseni 1,45*nimellisivirta ja mitä itse olen noita testaillut, niin pienet sulakkeet yleensä palaa samantien jo tuolla virralla.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 645
Itseä myös tuo 16 A vähän hirvittää niin siksi olen asennuttanut meillä 10 A eTolppa-sukolataustolppia työntekijöiden käyttöön. Riittää työpäivän aikana tapahtuvaan lataukseen mainiosti.
Nykyisin meillä on lataus suko:sta 1x8A ja supersukosta 1x10A (ollaan itse keskenämme nyt päättäneet että noilla uskallamme noista ladata, kun emme ole varmoja miten johdot noista menevät ja mitä kestävät). Eli kaksi yksivaiheista latauspistettä.

Ongelma on se että melkein kaikilla työmatka yhteen suuntaan on n. 60-100km, pisin työmatka päivässä siis 200km, joka sekin on melkein kokonaan moottoritietä. Kyseinen pitkämatkalainen ehtii työpäivän aikana ladata noista 8A/10A sukoista ehkä neljäsosan tai viidesosan työmatkaan menevästä energiasta, varsinkin talvella.

Vaikeuskerrointa lisää myös se että meillä on päivystyskierto, eli pahimmassa tapauksessa on mahdollista että pitää rientää työpaikalle vaikka keskellä yötä pyhäpäivänä, tai vaikka kääntyä kotimatkalla takaisin kohti työpaikkaa. Harvoin tähän on tarve (yleensä hommat voi hoitaa etänä ja joskus pyytää lähempänä asuvaa heppua käymään paikalla), mutta tähän pitää joka tapauksessa varautua. Varsinkin lomien aikana kun on vähemmän väkeä.

Näissä tapauksissa olisi kiva että jos joutuu siellä hälykeikalla viettämään työpaikalla 1-3 tuntia, voisi sinä aikana ladata tyhjään akkuun edes kohtuullisesti energiaa, vaikka 11kW (3x16A) teholla. Muutaman kerran minulla on tullut tapaus että olen lähtenyt työpaikalle aika vajaalla akulla, luottaen siihen että hyvin ehdin ladata kotimatkaa varten työpaikalla... mutta sitten tulikin äkkilähtö jo aamupäivästä takaisin kohti kotia, soittavat koulusta että poika on kipeänä ja pitää hakea pois tms. Silloin meni akku kovin tiukille kotimatkalla, kerran sitten tein puolen tunnin välipysähdyksen kotimatkalla ladatakseni hieman akkua maksullisella asemalla.


EDIT: Kaikkein kivoin ratkaisu meille tietenkin olisi että siellä olisi rivissä esim. 3-4 type2 pistorasiaa kuormanhallinnalla, eli jos on vain yksi auto latauksessa, se saisi 11kW lataustehoa, ja lisäautojen kanssa tuo teho sitten jaettaisiin kristillisesti sulle-mulle periaatteella. Ongelma vaan on se ettei työnantaja liene ollenkaan valmis kustantamaan tuollaista, ehkä juuri ja juuri taipuisi siihen että seinään tulee voimavirtapistorasia ja teemme sen kanssa mitä teemme. Tai sitten esim. 3x (super)suko, mutta senkin työnantaja luultavasti kuittaisi "onhan teillä jo ne nykyiset sukot, miksi tarvitaan uusia?".
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 781
Postaaja oli hankkimassa laturia kuormanhallinnalla. Leafin sisäinen laturi on 1x32A eli 7,4kW.

Mitä oiken höpötät 16A/3,6kW maksimeista?
3x25A pääsulakkeilla yhden vaiheen lataus kannattanee rajoittaa 1x16A. Kuormanhallinnalla voinee tuossa saavuttaa etua vaikkapa 1x20A asti, mutta hyöty jää n. kilowatin suuruiseksi. Varmaan keskimäärin kuormanhallinta saattaa enemmänkin tehdä töitä rajoittamalla virtaa vielä 16A alemmas. Toki riippuu talouden sähkönkäytöstä.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 781
On muuten ärsyttävää, miten vähän markkinoilla on langattomaan dynaamiseen kuormanhallintaan pystyviä latureita.
 
Liittynyt
08.01.2023
Viestejä
2 006
On muuten ärsyttävää, miten vähän markkinoilla on langattomaan dynaamiseen kuormanhallintaan pystyviä latureita.
Aika samahan se on vetää se kaapeli jos muutenkin niitä sähkökeskuskukselta joudutaan laturia varten vetämään. Ongelma tietysti isompi jos joudutaan esim yhtiössä toteuttamaan kaksiportainen kuormanhallinta, joka sitten yhtiön pääkeskuksen sijainnista riippuen saattaa vaatia kaivuutöitä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 979
3x25A pääsulakkeilla yhden vaiheen lataus kannattanee rajoittaa 1x16A. Kuormanhallinnalla voinee tuossa saavuttaa etua vaikkapa 1x20A asti, mutta hyöty jää n. kilowatin suuruiseksi. Varmaan keskimäärin kuormanhallinta saattaa enemmänkin tehdä töitä rajoittamalla virtaa vielä 16A alemmas. Toki riippuu talouden sähkönkäytöstä.
Jos käyttöön tulee kuormanhallinta, niin eihän sitä mihinkään 16 ampeeriin kannata rajoittaa.

Sehän on sitten ihan sama vaikka ladata sillä suko-piuhalla 1,8kW kun "hyöty jää n. kilowatin suuruiseksi"?

On muuten ärsyttävää, miten vähän markkinoilla on langattomaan dynaamiseen kuormanhallintaan pystyviä latureita.
Tämä on kyllä ongelma. Omassa taloyhtiössä autokatokset on fyysisesti eri rakennuksia ja vaikka rakennus on tuoreehko(2017) niin autokatoksille menevät kaapelit on suoraan maassa eikä suojaputkessa ja mitään tietoliikennekaapelia tai putkitusvarausta ei ole.

Vaihtoehdot on joko kaivaa piha auki tai langaton kuormanhallinta, jos latureita tarvitaan useampaa jossain kohtaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 358
Jos käyttöön tulee kuormanhallinta, niin eihän sitä mihinkään 16 ampeeriin kannata rajoittaa.

Sehän on sitten ihan sama vaikka ladata sillä suko-piuhalla 1,8kW kun "hyöty jää n. kilowatin suuruiseksi"?



Tämä on kyllä ongelma. Omassa taloyhtiössä autokatokset on fyysisesti eri rakennuksia ja vaikka rakennus on tuoreehko(2017) niin autokatoksille menevät kaapelit on suoraan maassa eikä suojaputkessa ja mitään tietoliikennekaapelia tai putkitusvarausta ei ole.

Vaihtoehdot on joko kaivaa piha auki tai langaton kuormanhallinta, jos latureita tarvitaan useampaa jossain kohtaa.
Voihan tuollaiseen myös pistää langattomat tukiasemat molempiin päihin keskenään liikennöimään.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 138
Saako sillä kolme ladattua autojaan yhdestä voimapistokkeesta? Tässä hain juuri sitä että välillä voisi olla tarve yhden henkilön ladata vaikka kolmivaiheisena 11kW teholla, ja välillä 2-3 autoa samanaikaisesti, riippuen päivästä tai viikosta tai jopa vuorokauden ajasta (esim. päivystysvuorossa oleva heppu joutuu kiirehtimään pyhänä keskellä yötä työpaikalle melkein tyhjällä akulla, voisi olla kiva pystyä lataamaan autoa keikalla 11kW jotta pääsee ennen aamua takaisin kotiin).

Yritän tässä just miettiä eri vaihtoehtoja joilla tuo onnistuisi, tai jos ei onnistu, kai se sitten olisi pakko olla kolme kiinteää supersukoa jolloin yksinäinenkin lataaja saa ladattuva vain 1x16A. Karavaanaripistokkeet eivät ole minulle tuttuja, millaisia adaptereita siihen tarvitsisi väliin ja onnistuisiko sillä mitä ajan takaa.
Tuolla voimavirta -> 3x suko voi surutta latailla 3x autoa sukolaturilla, eikä se nyt niin vaarallista ole vaikka isommallakin virralla, seurailee sen suko-osan kuntoa ja lämpenemistä, ja jos ilmenee lämpenemistä tai tummumaa, niin hankkii uuden.

Tuo punainen cee 3x16A voimavirtapistotasia kyllä kestää 3x16A kuormaa 24/7.

Caravan pistokkeella tarkoitetaan sinistä cee 1x16A voimavirtapistoketta, joka on mitoitettu myös 24/7 käyttöön täydellä teholla. Latauslaitteita joissa on sukon sijaan tuo sininen cee pistoke on myynnissä, mutta suomessa aika harvinainen. Tuosta saa tietysti adapterilla myös normi sukon.

Kielto ladata kahta sähköautoa samasta pistorasiasta lienee pohjimmiltaan tarkoitettu koskemaan kaksiosaista sukorasiaa, johon voisi 2x 8A sukolaturin kytkeä.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 781
Aika samahan se on vetää se kaapeli jos muutenkin niitä sähkökeskuskukselta joudutaan laturia varten vetämään. Ongelma tietysti isompi jos joudutaan esim yhtiössä toteuttamaan kaksiportainen kuormanhallinta, joka sitten yhtiön pääkeskuksen sijainnista riippuen saattaa vaatia kaivuutöitä.
Aika paljon on omakotitaloja, joissa autokatoksessa löytyy voimavirta ja itse pääkeskus on talossa. Välissä voi olla vaikka mitä, jolloin kaapelointi on työlästä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 798
Tuolla voimavirta -> 3x suko voi surutta latailla 3x autoa sukolaturilla, eikä se nyt niin vaarallista ole vaikka isommallakin virralla, seurailee sen suko-osan kuntoa ja lämpenemistä, ja jos ilmenee lämpenemistä tai tummumaa, niin hankkii uuden.
Jäin käsitykseen, että tässä olisi firmasta kyse. Ei varmaan kannata alkaa pelleilemään vähäisen säästön takia sinnepäin virityksillä.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 645
Jäin käsitykseen, että tässä olisi firmasta kyse. Ei varmaan kannata alkaa pelleilemään vähäisen säästön takia sinnepäin virityksillä.
10 hengen pikkufirma joka ei välttämättä suostu minkäänlaisiin lisäinvestointeihin, ehkä just ja just johonkin seinään muualta vedettyyn voimavirtapistorasiaan. Muutama sähköautoileva työntekijä saisi sitten keskenään päättää mitä sillä tehdään, jolloin omat irroitettavat voimavirta -> type2 ja/tai voimavirta -> 3 x supersuko adapterit voisivat tulla kysymykseen.

Kuviota sotkee myös se että periaatteessa tuon investoinnin pitäisi tehdä vuokraisäntä joka tiloja tuolle firmalle vuokraa, mutta he nyt eivät ainakaan suostu mitään tuollaista ylimääräistä kivaa järjestämään, omaan laskuunsa. Suostuivat sentään vaihtamaan kärtsänneen suko-pistorasian supersukoksi.

Eli: mahdollisimman kustannustehokasta ja kuitenkin mainittuihin erikoistapauksiin taipuvaa ratkaisua etsitään, ja se jos välikaapelit ja adapterit saa mukaansa sen jälkeen jos ja kun työntekijä tai -tekijät päättävätkin vaihtaa työpaikkaa (koska ovat omalla rahallaan ne hankkineet), aina vaan parempi.

Kuorman- ja etähallinnalla varustetut kiinteät ja kalliit superlatausboksit lienevät tämän takia poissa laskuista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 798
Menisin ehkä sen 3x11 palikan kanssa vuorolatauksella eteenpäin. Mikään ei ole typerämpää kuin oman firman toimipisteen polttaminen vahingossa, kun vähän kikkailaan. Reaaliteetit toki ovat mitä ovat, mutta oman perseen turvaamisesta kannattaa huolehtia.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 138
Jäin käsitykseen, että tässä olisi firmasta kyse. Ei varmaan kannata alkaa pelleilemään vähäisen säästön takia sinnepäin virityksillä.
Miten se nyt tilannetta muuttaa että on firma?

Eikä tuo nyt sen enempää ole sinnepäin kuin muutkaan sukolataukset.
 

0nanias

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
1 884
Itse ainakin vaihtaisin firmaa jos joku sukolataus on noin helvetin vaikeaa.
Laittaa seinään voimavirtapistorasian, josta ottaa sähköt pienelle työmaakeskukselle ja siihen sähkäri vaihtaa 3kpl supersukoja normi sukojen tilalle. Osien hinta reilut 300e.
 

JAP

Liittynyt
08.10.2018
Viestejä
147
Meillä on 3x25A pääsulakkeet ja 22 kW laturi dynaamisella kuormanhallinnalla. Maksimiksi on nyt asetettu 20A mutta asentajan mukaan ihan yhtä hyvin voisi olla 25A.

Sähköauto 11 kW 3-vaihelaturilla latautuu nyt 3x16A ja plugari 7,4 kW 1-vaihelaturilla 1x20A (tai 1x25A jos siltä tuntuu).

Kovilla pakkasilla IVLP vastukset ottavat sen 9 kW.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 645
Itse ainakin vaihtaisin firmaa jos joku sukolataus on noin helvetin vaikeaa.
Työnantaja tarjoaa jo nyt suko-latauksen: 1x8A suko ja 1x10A supersuko. Ongelma vaan että nyt sähköautoilijoita alkaa olla enemmän kuin tuo kaksi, ja meille pitkämatkalaisille noin hitaan latauksen hyöty on vähäisempi, mutta sentään jotain (jos esim. työkaverini ehtii ladata viidesosan tai neljäsosan työmatkakulutuksestaan työpäivän aikana; parempi sekin kai kuin ei mitään).

En osaa ottaa kantaa miten hyvä lataustarjonta muilla alani työnantajilla oli. Tiedän ainakin toisen firman joka jossain välissä kyseli olisinko halukas tulemaan työhaastatteluun, he mainitsivat sähköautostani kuullessaan että heillä on parkkihallissa sähköauton latausmahdollisuus... mutta toki maksullinen sellainen, eivät he sitä kustanna. Sinne sitten ainakaan ei kannata vaihtaa kun ei saa edes ilmaista 1x8A latausta? :)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
359
Työsuhdeauton latauksesta. Eli tulossa plugari vapaalla autoedulla. Latausasema tulee Leasplanin kautta Plugit:lta. Joku älylaturi tms., en tiedä mitä tarkoittaa. Esimies arveli, että veloitus menisi laturilla automaattisesti talon piikkiin, eli itselle ei tulisi maksettavaa ja myöhemmin työnantajalta velotettavaa. Miten tällainen oikeasti sitten toteutettaisiin kun mun mittarin läpi tuo sähkö kuitenkin kulkee?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 358
Työsuhdeauton latauksesta. Eli tulossa plugari vapaalla autoedulla. Latausasema tulee Leasplanin kautta Plugit:lta. Joku älylaturi tms., en tiedä mitä tarkoittaa. Esimies arveli, että veloitus menisi laturilla automaattisesti talon piikkiin, eli itselle ei tulisi maksettavaa ja myöhemmin työnantajalta velotettavaa. Miten tällainen oikeasti sitten toteutettaisiin kun mun mittarin läpi tuo sähkö kuitenkin kulkee?
Tuo on kyllä hyvä kysymys. Oma kuvitelma olisi, että laturin kWh lukeman mukaan kululaskulla korvattaisiin takaisin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 460
Viestejä
4 200 207
Jäsenet
70 910
Uusin jäsen
Dewlin9000

Hinta.fi

Ylös Bottom