- Liittynyt
- 22.10.2016
- Viestejä
- 7 345
Mistä löhtien aliexpress on ollut ranskalainen verkkokaupoa?Tarkennetaan vielä, että tämäkin linkin laturi ostetaan ranskalaisesta verkkokaupasta (on se kuinka keinotekoinen järjestely tahansa).
Mistä löhtien aliexpress on ollut ranskalainen verkkokaupoa?Tarkennetaan vielä, että tämäkin linkin laturi ostetaan ranskalaisesta verkkokaupasta (on se kuinka keinotekoinen järjestely tahansa).
Tullien näkökulmasta - toimittavat paljon tuotteita eurooppalaisista varastoista.Mistä löhtien aliexpress on ollut ranskalainen verkkokaupoa?
Tehoelektroniikkaa latauslaitteissa käytetäänkin eli juurikin puolijohdetekniikkaa.Miten nuo ”latausasemat” teknisesti toimivat? Kolmivaiherele joka kytkeytyy sen jälkeen kun sense-pinnillä on neuvoteltu haluttu virta?
Miksei noissa käytetä puolijohdereleitä vai nimellä noita suomeksi kutsutaankaan? Eikö tuo 16A virran kytkeminen ees-taas nyt ole maailman helpoin asia jota tehdään kaikissa kiukaissa / LVV:issa / induktioliesissä jne. vähän väliä termostaatilla joka naksuu vuosikausia jopa useita (kymmeniä) kertoja tunnissa laitteita käytettäessä ilman että rikkoutuminen olisi mikään ongelma? Miten tämä nyt yhtäkkiä voi olla ongelma näissä type2-vehkeissä?
Eihän näissa tavan AC-latureissa ole käytännössä mitään tehoelektroniikkaa (ainakaan puolijohteiden muodossa), vaan pelkkä kontaktori, jolla voidaan tarvittaessa katkaista virransyöttö autoon.Tehoelektroniikkaa latauslaitteissa käytetäänkin eli juurikin puolijohdetekniikkaa.
Mutta mistä keksit että virran kytkentä olisi jokin ongelma? Jatkuva virta aiheuttaa lämpenemistä, virran kaksinkertaistuessa lämpöhäviöt nelinkertaistuvat. Varsinkin jos on huono liitos, niin kyllähän se lämpenee ja lopulta alkaa sulamaan.
Näissä helposti käy "argument from ignorance" eli ei tiedetä miten jokin toimii, mutta sitten jatketaan juttua kertomalla miten se toimii tai ei toimi.![]()
Njoo, taisi tulla huonosti luettua ja vastattua. Siis yleisesti latausjärjestelmissä, taajuusmuuttajissa yms. tulee kyllä IGBT:t ja puolijohdetekniikka aika nopeasti mukaan kuvioihin.Eihän näissa tavan AC-latureissa ole käytännössä mitään tehoelektroniikkaa (ainakaan puolijohteiden muodossa), vaan pelkkä kontaktori, jolla voidaan tarvittaessa katkaista virransyöttö autoon.
Tavallinen type2-laturihan kytkee "kättelyn" jälkeen vaihtosähkön suoraan sellaisenaan autoon ja latauslaite pelkästään kertoo auton tehoelektroniikalle (AC-DC-"akkulaturille") kuinka paljon virtaa saa imeä.
Mutta miksi se lämpenee jollain 16A pilipalivirralla? Se puolijohderele vissiin sisältää ainakin yhden diodin jossa tulee jännitehäviö ~0.7V piillä. Siinähän sitä tehoa kuluu jos virta on 16A, mutta onko tämä nyt se selitys miksi latauspömpeli lämpenee?Tehoelektroniikkaa latauslaitteissa käytetäänkin eli juurikin puolijohdetekniikkaa.
Mutta mistä keksit että virran kytkentä olisi jokin ongelma? Jatkuva virta aiheuttaa lämpenemistä, virran kaksinkertaistuessa lämpöhäviöt nelinkertaistuvat. Varsinkin jos on huono liitos, niin kyllähän se lämpenee ja lopulta alkaa sulamaan.
Näissä helposti käy "argument from ignorance" eli ei tiedetä miten jokin toimii, mutta sitten jatketaan juttua kertomalla miten se toimii tai ei toimi.![]()
Go-e näyttää verottoman (ja toki ilman marginaalia) pörssihinnan ja siksi moni ihmettelee, mikä on pielessä.Onko Go-E omistajilla ollu paljon ongelmia go-e:n pörssisähkölatauksen osalta, tai lähinnä sen näyttämien hintojen osalta?
Kiinteä Go-E on itellä ollu toinen vaihtoehto laturiksi juuri tuon sisältämän pörssisähköseurannan takia (ja kohtuullisen hinnan) mutta tuntuu että monilla useasti ongelmia tuon kanssa, että hinnat mitä se näyttää ei ole oikein.
Pörssisähkö-optimointi kannattaa tehdä tyhmällä laturilla ja gridio-sovelluksella. Älykäs laturi kuten go-e, ei tiedä auton akun varausastetta, joten ladattava sähkömäärä pitää säätää joka tapauksessa käsin. Gridio on kytkettä auton telematiikkaan, jolloin se tietää auton akun varausasteen.Onko Go-E omistajilla ollu paljon ongelmia go-e:n pörssisähkölatauksen osalta, tai lähinnä sen näyttämien hintojen osalta?
Kiinteä Go-E on itellä ollu toinen vaihtoehto laturiksi juuri tuon sisältämän pörssisähköseurannan takia (ja kohtuullisen hinnan) mutta tuntuu että monilla useasti ongelmia tuon kanssa, että hinnat mitä se näyttää ei ole oikein.
Kannattaa ja kannattaa. Fiksu idea mutta toiminta vähän niin ja näin välillä ainakin VAG kanssa.Pörssisähkö-optimointi kannattaa tehdä tyhmällä laturilla ja gridio-sovelluksella. Älykäs laturi kuten go-e, ei tiedä auton akun varausastetta, joten ladattava sähkömäärä pitää säätää joka tapauksessa käsin. Gridio on kytkettä auton telematiikkaan, jolloin se tietää auton akun varausasteen.
Gridio
www.gridio.io
Se on ihan sama mitä postaat, ei tule mielipide muuttumaan. Vaikka avaisit sen laturin ja vtt tutkisi, niin "se on vain tuo kappale, seuraava voi olla mitä vaan, koska nimetön kiinalainen'" ja nönnönnöö. You can't fix stupid.Aliexpressin latureihin viitaten: Mitä ajatuksia oheiset liitteenä olevat raportit herättää tietävämmissä? Kyseessä tuo ranskasta toimitettava laturi.
Viittausta 2018 julkaistuun uuteen IEC 62955 standardiin ei ole kuin muotoa "Under consideration" eli vaikuttaisi, että nämä on vielä edellisten standardien mukaan tehtyjä testejä. Noh testiraportissa kuitenkin maininnat ja tulokset myös 6mA DC-suojauksesta sekä 30mA AC-suojauksesta, joiden tulos P (Pass).
Tuossa raportissa on muuten ainakin CE-logo oikean näköinen, eikä mallia China Export.
Näin itsekin tuon ajatellut, vaikka vimpaimet mukavia onkin. Harvemmin talviaikaan on edullisimmat tunnit aamupäivällä, aina yleensä aamuyöllä.Itse olen taas takaisin tyhmässä laturissa ja manuaalisessa ajastuksessa kun muutamana aamuna tyhjä akku yllätti.
Eikös ne nyt yleensä omaan asunnon wifiverkkoon kytketä. Mutta tuossa Benyssä ei ilmeiesti ole mitään verkkopalvelua mihin laturi olisi sitten yhteydessäTänään asennettiin Beny niin onko tuo wifi tosiaan niin, että pitää olla samassa verkossa toimiakseen? Olisin olettanut, että voi muualtakin kuin kotoa päästä käsiksi mutta ei näköjään.
Joo näköjään. Tottunut, että jos maininta wifistä niin pääsisi muualtakin käsiksi kuten vaikkapa aurinkopaneeleissa.Eikös ne nyt yleensä omaan asunnon wifiverkkoon kytketä. Mutta tuossa Benyssä ei ilmeiesti ole mitään verkkopalvelua mihin laturi olisi sitten yhteydessä
Gridion huono puoli on, että se ei välttämättä päästä autoa nukkumaan ja siten aiheuttaa akun kulumista. Tätä ei välttämättä kaikilla merkillä tapahdu?Pörssisähkö-optimointi kannattaa tehdä tyhmällä laturilla ja gridio-sovelluksella. Älykäs laturi kuten go-e, ei tiedä auton akun varausastetta, joten ladattava sähkömäärä pitää säätää joka tapauksessa käsin. Gridio on kytkettä auton telematiikkaan, jolloin se tietää auton akun varausasteen.
Muistelen, että totesit jättäväsi tämän ketjun. Muuttiko jokin mielesi?Se on ihan sama mitä postaat, ei tule mielipide muuttumaan. Vaikka avaisit sen laturin ja vtt tutkisi, niin "se on vain tuo kappale, seuraava voi olla mitä vaan, koska nimetön kiinalainen'" ja nönnönnöö. You can't fix stupid.
Omani hain juuri postista, asialliselta vaikuttaa. Manuaalin perusteella nämä kaikki tulee samasta kiskasta, jälleenmyyjät saavat sitten brändätä haluamallaan tavalla.
Kyllä tuo viralliselta vaikuttaa kun on GTS (Go To Sleep?) leimakin! Itse vielä pohdin hommaanko tuon vai iskenkö 300 eur enemmän tiskiin ja tilaan Suomesta sen minkä linkkasin, siinä sentään kahden vuoden takuu. 10 metrin johto pitää olla se vähän karsii vaihtoehtoja..Aliexpressin latureihin viitaten: Mitä ajatuksia oheiset liitteenä olevat raportit herättää tietävämmissä? Kyseessä tuo ranskasta toimitettava laturi.
Blaupunkt latauslaite 400V type 2 11kw hain itselle tuollaisen nyt useassa kivijalkakaupassa 399e ja sai heti mukaan. Kannattaa selvästi säästää 200e ja tilata kiinasta, ja arpoa pelaako tai palaako talo.Oliko tämä jollain:
![]()
ToGo - Sähköauton latauslaite voimavirtaan, Type2, 11kW, 7 / 10 metriä
Sähköauton latauslaite voimavirtaan, 11kW 3x16A, Type2 liitin. Toimitus kotimaan varastosta. 2 vuoden takuu. Helppo sähköauton tai hybridin matkalaturi - lataa autoa voimavirta- tai pistorasiasta mukana tulevalla schuko-adapterilla. Saatavana 7 metrin sekä 10 metrin versiona. Ilmainen ja nopea...nordicplug.fi
Merkki kuulostaa paremmalta kuin Verkkokaupan Tietoset tai joku Teknavi. Toki onko toi sitten 300 euroa parempi kuin se Alin Ranskasta tuleva…onpas tämä nyt hankalaa. Tarve on vähäistä ja kotona ei tule ladattua kun on Defa eli talo ei pala jos Ali-laturi syttyy.
Yllättävän kevyt 8 metrin johdolla, 10 metriset mitä olen kattonyt painavat melkein puolet enemmän. Luulisi että noissa on kaikissa samanpaksuiset piuhat.Blaupunkt latauslaite 400V type 2 11kw hain itselle tuollaisen nyt useassa kivijalkakaupassa 399e ja sai heti mukaan. Kannattaa selvästi säästää 200e ja tilata kiinasta, ja arpoa pelaako tai palaako talo.
Et tunnu nyt ymmärtävän pointtiani. Tuota kyseisen näköistä laturia (jota näköjään myydään myös ToGo-nimellä) valmistetaan myös ilman tasasähkösuojausta. Pahimmillaan sitä ei saa selville kuin kysymällä myyjältä. Näin paljastui yksi Facebookissa kovasti linkitetty halpa laturi suojauksiltaan vajaaksi, kun yksi reipas sielu sitä aliexpressin myyjältä kysyi. Tunnustan, minua jännittäisi ladata laturilla, jossa ei ole DC-suojaa enkä ole laittanut keskukselle B-tyypin vikavirtasuojaa.
Kerran 10m kaapelille tarve, niin harkitse latausasemaa ilman johtoa ja osta johto erikseen. On helpommin otettavissa mukaan.Kyllä tuo viralliselta vaikuttaa kun on GTS (Go To Sleep?) leimakin! Itse vielä pohdin hommaanko tuon vai iskenkö 300 eur enemmän tiskiin ja tilaan Suomesta sen minkä linkkasin, siinä sentään kahden vuoden takuu. 10 metrin johto pitää olla se vähän karsii vaihtoehtoja..
Hmm. Ei ole tullut tuollaista vastaan kuin kiinteissä latureissa, saa linkittää. En kyllä keksi miten se on helpompi ottaa mukaan ja eikö yksi ylimääräinen liitin vaan tuo yhden potentiaalisen vikapaikan lisää? Toki siihen saisi myös Type 1:n joka on mun vanhassa autossa..Kerran 10m kaapelille tarve, niin harkitse latausasemaa ilman johtoa ja osta johto erikseen. On helpommin otettavissa mukaan.
Tarkoitan, että 10m kaapelia ei tarvitse roudata mukana, kun todennäköisesti sinulla on lyhyempi ja matkalle paremmin soveltuva johto tullut auton kanssa.Hmm. Ei ole tullut tuollaista vastaan kuin kiinteissä latureissa, saa linkittää. En kyllä keksi miten se on helpompi ottaa mukaan ja eikö yksi ylimääräinen liitin vaan tuo yhden potentiaalisen vikapaikan lisää? Toki siihen saisi myös Type 1:n joka on mun vanhassa autossa..
Melkein tohon Suomi ToGo:hon olen päätymässä mutta katotaan nyt vielä rauhassa. Pitää vielä konsultoida yhtä asiaan perehtynyttä sähkäriä.
Varmaan pieni tarve mutta hp-pösön mukana ei tullut (aikaisemmin ilmeisesti tuli) sukolaturia vaan pelkkä mode 3 kaapeli niin hommaa samalla 11 kW laturin jonka saa sitten myös voimavirtaan hallilla, mökillä tai kaverilla. Vanha sukolaturi löytyy mutta se on type 1 kiinteällä johdolla, toki siihen saisi ehkä adapterin mutta se on sitten hidas. Kotona on Defa.Tarve tietysti jokaisella erilainen, mutta kuinka paljon tarvetta liikuttaa mukana 11kW laturia? Jos kotona vaikka kiinteä seinässä ja sukolaturi ja asiointijohto auton mukana.
Ei välttämättä kovinkaan suuri useimmilla. Tarvetta pienentänee 11kW kiinteiden latureiden yleistyminen vuokramökeillä ja siellä sun täällä.Tarve tietysti jokaisella erilainen, mutta kuinka paljon tarvetta liikuttaa mukana 11kW laturia? Jos kotona vaikka kiinteä seinässä ja sukolaturi ja asiointijohto auton mukana.
Huomannut saman ja tämä on kyllä hyvä juttu. Aika pieni investointi johonkin vuokrattavaan mökkiin ja saa vuokraaja vähennellä.Ei välttämättä kovinkaan suuri useimmilla. Tarvetta pienentänee 11kW kiinteiden latureiden yleistyminen vuokramökeillä ja siellä sun täällä.
Ei tarvitse ruveta sähkötöihin, niin tuollaiset on niitä maallikon patentteja. Ei olisi iso homma sähkäriltä siirtää vv-rasia ulos.Olen pannut merkille että aika usein omakotitaloissa on latausasema toteutettu ostamalla voimavirtalaturi, joka on vaan sellaisenaan laitettu mittauskeskuksen sisään, jossa on se voimapistorasia. Ovessa on vakiona sellainen kumilirpake josta kaapeli mahtuu ulos ja viereen on vaan laitettu teline sille type2 pistokkeelle.
Ei tietenkään, ja usein niissä latureissa on sen verran kaapelia että se lataualate ylttäisi kyllä olemaan kaapin ulkopuolellakin, mutta kuvittelisin että usein motiivina on saada se mötikkä katseen ja säänsuojaan. Myös siihen kaappiin on helppo vaihtaa sen kolmioavaimen tilalle oikea avainlukko, jolloin se on ainakin jollain tasolla lukitussa tilassa.Ei tarvitse ruveta sähkötöihin, niin tuollaiset on niitä maallikon patentteja. Ei olisi iso homma sähkäriltä siirtää vv-rasia ulos.
Eikä tarvii pelätä, että polttavat pistorasian ja mökin latureillaan, kun on kunnollinen latauspaikka osoitettuna.Huomannut saman ja tämä on kyllä hyvä juttu. Aika pieni investointi johonkin vuokrattavaan mökkiin ja saa vuokraaja vähennellä.
Se pitää saada vuokrissa takaisin. No jos miettii sähkis käyttäjämäärän lisääntymistä, niin oikein hinnoilteltuna osassa kohteissa voi nopeasti sitä liikevaihtoa syntyä senverran enemmän.Huomannut saman ja tämä on kyllä hyvä juttu. Aika pieni investointi johonkin vuokrattavaan mökkiin ja saa vuokraaja vähennellä.
GTS (Global Testing Services) toimii siis tuon CE-merkinnän testeissä ja todentamisessa kolmantena osapuolena.Kyllä tuo viralliselta vaikuttaa kun on GTS (Go To Sleep?) leimakin! Itse vielä pohdin hommaanko tuon vai iskenkö 300 eur enemmän tiskiin ja tilaan Suomesta sen minkä linkkasin, siinä sentään kahden vuoden takuu. 10 metrin johto pitää olla se vähän karsii vaihtoehtoja..
Kysy Tukesilta osaavat kyllä auttaa.Onko palstalla asiaan perehtynyttä, joka katsoisi paperit ja antaisi aidosti valistuneita näkemyksiään? GoToSleep -tyyppiset kommentit on hauskoja, mutta ei nyt tässä kohtaa ainakaan minun ymmärrystä lisännyt.
Sanoisin ihan mutulla että ei noihin voimavirtarasioihin oikein muuta järkevää laturia ole kuin go-e. Itävaltalainen firma ja suunniteltu kunnolla ja toimintoja vaikka millä mitalla. Vaan muutaman satasen kalliimpi kuin joku kiinan laturi.
Muutama vuosi sitten kun AEV:lta tilasin oman kiinteällä piuhalla sekä voimavirtapistokkeella olevan laturin, niihin sai erikseen kyselemällä pidemmänkin kiinteän johdon. Kaikin puolin olen kyllä ollut tyytyväinen AEV:n tyhmään laturiin vajaan 3 vuoden kokemuksella.Tarkoitan, että 10m kaapelia ei tarvitse roudata mukana, kun todennäköisesti sinulla on lyhyempi ja matkalle paremmin soveltuva johto tullut auton kanssa.
Go-e menee kalliiksi, mutta entä tämä: AEV CAR BN sähköauton latausasema 11kW Type 2 voimavirtapistotulpalla
Toki nämä ovat kaikki kalliita erikseen ostetun 10m johdon kanssa vs. 10m kiinteällä johdolla oleva laturi, mutta sellaisen roudaaminen on minusta työlästä.
Aliexpressin latureihin viitaten: Mitä ajatuksia oheiset liitteenä olevat raportit herättää tietävämmissä? Kyseessä tuo ranskasta toimitettava laturi.
Viittausta 2018 julkaistuun uuteen IEC 62955 standardiin ei ole kuin muotoa "Under consideration" eli vaikuttaisi, että nämä on vielä edellisten standardien mukaan tehtyjä testejä. Noh testiraportissa kuitenkin maininnat ja tulokset myös 6mA DC-suojauksesta sekä 30mA AC-suojauksesta, joiden tulos P (Pass).
Tuossa raportissa on muuten ainakin CE-logo oikean näköinen, eikä mallia China Export.
Eikö tuon pidä reagoida alle 10 sekunnissa ja tuossa lukee 13.29 s? Onko se siis ok vai ei kuitenkaan?![]()
236.5€ 14% OFF|Type B 11kw 16a 3 Phase Electric Car Charger Ev Wallbox Fast Charging Station Type 2 30ma-ac/6ma-dc - Electric Vehicle Portable Chargers - AliExpress
Smarter Shopping, Better Living! Aliexpress.comwww.aliexpress.com
Oheinen myyjä laittoi pyynnöstä myös kuvan ja videon DC 6mA testitilanteesta. Myyjän mukaan kaikissa ei tosiaan olisi tuota DC-suojausta, mutta tässä on.
Linkki videoon toimii pari päivää: DC 6mA test video
Totta, kyllä pitää. Mutta ymmärtääkseni tuossa testiajossa tehdään monta eri asiaa, ja näiden yhteiskesto on tuon 13,29s.Eikö tuon pidä reagoida alle 10 sekunnissa ja tuossa lukee 13.29 s? Onko se siis ok vai ei kuitenkaan?
![]()
Sähköajoneuvojen latauspisteiden vikavirtasuojaus - Sesko ry
Sähköajoneuvojen latauspisteiden vikavirtasuojauksesta kysellään säännöllisesti. Asiaa selkeyttämään on laadittu SESKOn asiantuntijaryhmän ohje.sesko.fi
Jos autosta voi säätää latausvirtaa, niin ei latauslaite sitä estä. Tietenkään yli latauslaitteen maksimin ei ota.Tarvetta olisi saada Teslalle kotilaturi, vaatimuksena lähinnä että olisi "reissumallinen" 11kw voimavirtalaturi niin voi samaa käyttää kotona ja mökillä. Vaihtoehtoina taitaa olla a) halvin mahdollinen (esim aikaisemmin mainittu blaupunkt) + gridio b) go-e
Onnistuuko tuossa gridio vaihtoehdossa amppeereiden säätö auton päästä? Eli että ei tarvitsisi mennä mihinkään laturille roplaamaan jos haluaakin laittaa yöksi vaikka 8A:lla latautumaan? Go-e kaipaisi kaveriksi tietysti 5m type2 kaapelia, onko näissä jotain merkkejä mitä kannattaa välttää vai kaikki samaa tavaraa?
Niin Teslasta itsessään voi säätää ampeerit, mutta ihan heti ei löytänyt tukeeko GridIO näiden säätöä älykkäästi? Eli että dummylaturi olisi aina säädettynä täysille, mutta GridIO ymmärtäisi vaikka että klo 01 - 03 välillä saat ladata vain 8An virrallaJos autosta voi säätää latausvirtaa, niin ei latauslaite sitä estä. Tietenkään yli latauslaitteen maksimin ei ota.
Eilen asennettiin mulle tuo go-e charger + controller. Hienosti säätää lataustehoa alas kun pistää porealtaan ja saunan samaan aikaan niin ei tarvitse miettiä kasvaako kuorma liian suureksi. Teslasta saa säädettyä amppeerit haluttuun.Tarvetta olisi saada Teslalle kotilaturi, vaatimuksena lähinnä että olisi "reissumallinen" 11kw voimavirtalaturi niin voi samaa käyttää kotona ja mökillä. Vaihtoehtoina taitaa olla a) halvin mahdollinen (esim aikaisemmin mainittu blaupunkt) + gridio b) go-e
Onnistuuko tuossa gridio vaihtoehdossa amppeereiden säätö auton päästä? Eli että ei tarvitsisi mennä mihinkään laturille roplaamaan jos haluaakin laittaa yöksi vaikka 8A:lla latautumaan? Go-e kaipaisi kaveriksi tietysti 5m type2 kaapelia, onko näissä jotain merkkejä mitä kannattaa välttää vai kaikki samaa tavaraa?
Tämä pörssisähkön hintaan perustuva lataus tuossa go-e laturissa tosiaan on mutta mulle ei nyt oikein aukene että miksi mun pitäisi määrittää mitään ladattavaa sähkömäärää ? Jos Teslassa on säädetty että kotona ladataan aina 80% asti akku ja kun se saavutetaan, auto keskeyttää latauksen. Niin mitä sillä on väliä vaikka laturi yrittäis tarjota virtaa kun auto ei kuitenkaan ota vastaan ?Pörssisähkö-optimointi kannattaa tehdä tyhmällä laturilla ja gridio-sovelluksella. Älykäs laturi kuten go-e, ei tiedä auton akun varausastetta, joten ladattava sähkömäärä pitää säätää joka tapauksessa käsin. Gridio on kytkettä auton telematiikkaan, jolloin se tietää auton akun varausasteen.
Gridio
www.gridio.io