Sähköautojen latausverkosto ja lataaminen tien päällä

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
110
St1 lataus ei tehnyt katevarausta, eikä kyllä viikonkaan jälkeen ole tullut itse veloitusta kortille. Kellään kokemusta miten tuo toimii (vai toimiiko?). Katkaisin latauksen autosta, en näyttämällä korttia uudestaan lukijassa.
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
738
Käytiinpä Espoossa viikon reissulla ja täytyy todeta että hybridi vuokra-auton lataaminen oli ainakin yhtä helvettiä.

~4 kw/h tuohonhan pitäisi mennä sisään, mutta tässäpä tuloksia:
Helen 0.3kw/h (1€/kwh)
Virta 1kw/h (0.75€/kwh)
Taskuparkki, Tapiola hotellin alakerta yön yli, 1.5 kw/h (0.25€/kwh)

Ja jokaiseenhan se oma appi piti asentaa että saat mitään töpselistä irti...

Taidan jättää sähköautoilun 5-10v päähän jos tämä on sitä nykyaikaa..
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 724
Käytiinpä Espoossa viikon reissulla ja täytyy todeta että hybridi vuokra-auton lataaminen oli ainakin yhtä helvettiä.

22kw/h tuohon pitäisi mennä sisään, mutta tässäpä tuloksia:
Helen 0.3kw/h (1€/kwh)
Virta 1kw/h (0.75€/kwh)
Taskuparkki, Tapiola hotellin alakerta yön yli, 1.5 kw/h (0.25€/kwh)

Ja jokaiseenhan se oma appi piti asentaa että saat mitään töpselistä irti...

Taidan jättää sähköautoilun 5-10v päähän jos tämä on sitä nykyaikaa..
Kerrotko vähän tarkemmin, mitä teit ja miten olet yrittänyt ladata? Nuo käyttämäsi yksiköt kw/h eivät tarkoita mitään. Todennäköisesti olet tehnyt jotain väärin taikka sitten autossa tai käyttämässäsi kaapelissa on vika. Mutta se on 100 % varma asia, että teknologia tässä ei ole syypäänä.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 294
Kerran olen korelaisella plugarilla tainnut jäädä tuohon vähän 1kW/h pintaan plugitin laturilla täydessä ostoskeskuksessa. Muuten on kyllä tullut sitä about yhden vaiheen maksimia (3,3-3,4kW/h tahtia). Epäilen että tuossakin kyseessä oli ihan puhdas laturin vika, mutta en lähtenyt etsimään vapaata paikkaa kun oli muutenkin pikkuisen kiire niin se ja sama.

Tuossa teikäläisen kohdalla epäilisin ensimmäisenä tehon rajoitusta ac latauksessa (auton asetuksista noi löytyvät) ja mahdollisesti vain myös yhdellä vaiheella. Esim. yhdestä vaiheesta 8A tehoilla voisi osua noille paikkeille.

Noi tehorajoitukset löytyvät tosiaan auton päästä jos lykkää normaaliin asiointilataukseen. Jos schukolla niin sitten lisäksi voi rajoittaa vielä laturi (6A taitaa olla pienimpiä, omalla korealaisella 8,10 ja 12A).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
738
Voiko sen ladata väärin?

Kaapeli molempiin päihin ja apista aloita lataus?

Kaikissa latauspisteillä oli vielä ainoa auto kiinni, eli ei edes minkään jaetun maksimin verkossa pitäisi vaikuttaa

Kyllä tuon olisi pitänyt siihen 3.5 kw/h latausvauhtiin taipua ainakin auton puolesta.

Skoda octavia iv 2023
En ainakaan asetuksista löytänyt minkäänlaista rajoitinta latauksen max nopeudelle,
Minimilataus oli 10% laitettu.


Tosiaan sitä itsekkin veikkailin että hotellin maanalaiseen varmaan vedetty normaali 220V 10A yhteys.
Silläpä sitten about 2kw/h.

Mutta vähän jäi kyllä karvas maku suuhun noista ihan virallisista helenin ja virran latureista.
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
738
Se latausteho on ihan kW, ei mikään kW/h. kW/h ei ole mikään yksikkö millekään missään asiayhteydessä.
No kai se nyt tarkoittaa "per tunti lataustehoa" jos laturin teho on esim 22kW.....

= Jos auton akkuun mahtuu 22kwh, niin 22kw laturilla sen täyteen saamiseen ideaalisessa tilanteessa menisi 1h
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 038
Voiko sen ladata väärin?

Kaapeli molempiin päihin ja apista aloita lataus?

Kaikissa latauspisteillä oli vielä ainoa auto kiinni, eli ei edes minkään jaetun maksimin verkossa pitäisi vaikuttaa

Kyllä tuon olisi pitänyt siihen 3.5 kw/h latausvauhtiin taipua ainakin auton puolesta.

Skoda octavia iv 2023
En ainakaan asetuksista löytänyt minkäänlaista rajoitinta latauksen max nopeudelle,
Minimilataus oli 10% laitettu.


Tosiaan sitä itsekkin veikkailin että hotellin maanalaiseen varmaan vedetty normaali 220V 10A yhteys.
Silläpä sitten about 2kw/h.

Mutta vähän jäi kyllä karvas maku suuhun noista ihan virallisista helenin ja virran latureista.
Onko auton mukana tullut latauskaapeli 1-vaiheinen vai kolmivaiheinen? Onko hotellin latauspiste varustettu sähköauton latauspistokkeella (AC tai DC) vai normi schuko-pistorasia?

Tuon suton sisäisellä laturilla saa enintään 3,7 kW latsustehoa, koska on yksivaiheinen. Latauspiuha voi taas rajoittaa tehon alle 2 kW jos siinä on 8 Ampeerin tai jopa 6 Ampeerin virransyöttörajoitus.
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
738
Onko auton mukana tullut latauskaapeli 1-vaiheinen vai kolmivaiheinen? Onko hotellin latauspiste varustettu sähköauton latauspistokkeella (AC tai DC) vai normi schuko-pistorasia?

Tuon suton sisäisellä laturilla saa enintään 3,7 kW latsustehoa, koska on yksivaiheinen. Latauspiuha voi taas rajoittaa tehon alle 2 kW jos siinä on 8 Ampeerin tai jopa 6 Ampeerin virransyöttörajoitus.
Lähinnä tuo Helenin "22kw" laturi.
Oli siinä 2 tuntia, ja 0.6 kwh tuli latausta.


Yksivaihe taitaa olla kun auton etsi googlesta niin 3.7 kwh on ilmoitettu latausnopeus.
 
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
142
No kai se nyt tarkoittaa "per tunti lataustehoa" jos laturin teho on esim 22kW.....

= Jos auton akkuun mahtuu 22kwh, niin 22kw laturilla sen täyteen saamiseen ideaalisessa tilanteessa menisi 1h
Ei tarkoita, kW/h on sama kuin sanoisi km/h/h, eli ilmaisee oikeastaan "kiihtyvyyttä" (vrt. m/s/s). kW kertoo hetkellisen "nopeuden", ja jos 22 kW "nopeutta" ylläpidetään tunti, saadaan 22 kW x 1 h energiaa, eli 22 kWh (vrt 100 km/h x 1 h = 100 km). Jos haluaisi ilmaista, montako kilowattituntia energiaa saisi tunnissa ladattua, yksikkö olisi kWh/h, eli päästäänkin takaisin siihen kilowattiin. Kilowattitunti on toki itsessään hiukan perverssi yksikkö, kun siinä on aika sekä osoittajassa että nimittäjässä (W=J/s). Loogisempi olisikin vaikkapa MJ (1 kWh = 3,6 MJ).
 
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 724
No kai se nyt tarkoittaa "per tunti lataustehoa" jos laturin teho on esim 22kW.....

= Jos auton akkuun mahtuu 22kwh, niin 22kw laturilla sen täyteen saamiseen ideaalisessa tilanteessa menisi 1h
Sitten voisit ilmaista sen esim ”latausta 22 kW teholla 1 tunnin ajan”, mutta siinäkään ei olisi mitään tolkkua, ellet sitten tarkoita että pidit autoa latauksessa juurikin tunnin ajan. Mutta tuollaista kW/h yksikköä ei voi käyttää missään yhteydessä. Tehoa ei mitata ajan yksiköillä.

Onko tiedossa tukeeko auto edes 22 kW lataustehoa? Se on nimittäin erittäin epätodennäköistä, en ainakaan itse tiedä ainuttakaan hybridiautoa joka moista tukisi.

Jos taas autossa on vain 1-vaihelaturi, niin maksimi on 3,6 kW. Ja jos senkin kanssa auto tai kaapeli rajoitta virran 8 amperiin, niin maksimi on 1,8 kW latausteho.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
73
Rechargelle on tullut oma appi (en ainakaan itse tiennyt, muiden operaattoreiden appeja käyttänyt aikaisemmin). Tosin ainakaan iOS puolella arvostelut eivät ole kovin mairittelevia...

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 142
Pitkästä aikaan yritin reissunpäällä ladata. Kohti pahaa peukkua jotta lapset pääsee kakalle ym. No ei tietenkään yhtään letkua vapaana ja sellainen 4 auton häröpallo pyöri ympäri parkkipaikkaa, osa ilmeisesti jonotti, osa ehkä etsi navista vaihtoehtoa. Hankala oli ottaa selvää.

10 m päässä 12 Teslan tolppaa joista vain kaksi käytössä. Hinta 60c/kWh joten en ladannut minäkään. Onneksi pääsi kotiin asti mutta kohta kun vaimo lähtee liikenteeseen niin saa kuunnella valitusta miksei ole enemmän virtaa. Jos olisi ollu pakko niin ei kai siinä olisi muu auttanut kuin lyödä Muskille pari kymppiä kouraan.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
246 377
Viestejä
4 309 805
Jäsenet
71 817
Uusin jäsen
KooKojootti

Hinta.fi

Ylös Bottom