Ulkomaille muuttaminen, asuminen, sekä työnteko

Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
2 740
Tämä talvi on jotenkin onnistunut menemään niin ihon alle, että on alkanut ihan vakavissaan pohtimaan ulkomaille muuttoa. Meidän tilanne kun on vielä se, että kohta lapset lähtevät pois kotoa, olisi se täysin toteutettavissa. Mitään sen kummempaa sidettä ei mihinkään tässä maassa ole (paitsi lapset yms tietenkin) ja jos homma ei maistuisi, niin ainahan tänne pääsisi takaisin.
Jos kaiken omaisuuden laittaisi lihoiksi, saisi huomattavan turvapotin, minkä avulla voisi ulkomailla elellä. Tietenkin jotain hommaa se pitäisi sielläkin tehdä, ettei kokonaan tylsistyisi ja että tuo rahasumma riittäisi pidemmäksi aikaa.

Yksi vaihtoehto voisi olla sekin, että toukokuusta syyskuuhun tulisi Suomeen tekemään töitä peräsuoli pitkällään. Tässä skenaariossa ainut ongelma on se, että miten tuplavuokrauksen saisi vältettyä? Suomesta kesän ajaksi varmana löytyisi joku asunto vuokralle (ja sen 5kk voisi asua nyt vaikka kerrostalossa yksiössä). Suurempi murhe on se, miten ulkomailla tekisi sen asunnon kanssa. Tietenkin olisihan siinä oma viehätys aina joka vuosi muuttaa uuteen paikkaan, mutta ehkäpä se pidemmän päälle alkaisi jurppimaan. Ja miten ulkomailla edes asuntojen vuokraus menee, onko vähintään 12kk sopparit miten yleisiä?
Jos Espanjassa tienaisi vaikka 1200 euroa kuussa, saisi tuon vuosiansion tehtyä tuossa viidessa kuussa helpostikin Suomessa.

Toinen mahdollisuus olisi se, että yrittäisi työllistyä vaikka Espanjaan ja kävisi Suomessa sitten semmoisia lyhyempiä pätkiä viihtymässä kesällä. Olen ymmärtänyt, että oman alan töitä (hoitoala) olisi Espanjassa tarjolla ihan hyvin. Tietenkin yksi mahdollisuus olisi joku aspa-jannu johonkin Suomi-firmaan mutta mikään myyntityö ei todellakaan kiinnosta.

Tätä on nyt paljon tullut pyöriteltyä päässä ja muutaman vuoden kuluttua tilanne on se, että päätöksiä tämän suhteen pitäisi alkaa oikeasti tekemään. Vaimo näyttää hommalle alustavasti vihreätä valoa, joten pakkohan se on jo vähän suunnitella.

Kohdemaan speksit olisi ne, että lämmintä ympäri vuoden (Espanjan talvi menee) ja tietenkin mahdollisimman halpa asua. Tämä rajaa homman aika tiukasti tuonne välimeren alueelle (ehkä Kap Verde, siellä ei kyllä töitä ainakaan olisi).

Harrastaako kukaan tuommoista talvet ulkomailla, kesät Suomessa tyyppistä hommaa? Entä onko kukaan muuttanut Espanjaan ja ihan vaan asumaan ja työllistynyt sinne ilman mitään Suomi-firmaa tms?
Mikäli matka/työt/into painua pakkasta pakoon suuntautuu Espanjaan ja esim. TORREVIEJAN JA ORIHUELA COSTAN ALUEELLA , niin tuolta voi katsella talveksi kotipesää.
Itse pari kertaa ottanut vuokralle tuolta ja hyvin sujui kaikki. Pieni nyrkkipaja, joka pyörittää toimintaa. Useammat kaverit ottaa tuolta pariksi-kolmeksi kuukaudeksi asuntoja, kun painuvat etätöihin aka pakkasta karkuun.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
851
Mikäli matka/työt/into painua pakkasta pakoon suuntautuu Espanjaan ja esim. TORREVIEJAN JA ORIHUELA COSTAN ALUEELLA , niin tuolta voi katsella talveksi kotipesää.
Itse pari kertaa ottanut vuokralle tuolta ja hyvin sujui kaikki. Pieni nyrkkipaja, joka pyörittää toimintaa. Useammat kaverit ottaa tuolta pariksi-kolmeksi kuukaudeksi asuntoja, kun painuvat etätöihin aka pakkasta karkuun.
Tuoltahan löyty sopivan hintaisia kämppiä. Ja bonuksena se, että ei oo sidottu 12kk ajaksi mihinkään.

Pidettiin tänään pieni palaveri aiheesta ja päädyttiin siihen, että mökki lähtee kesällä myyntiin. Koska nyt oikeasti viiden vuoden aikajänteellä ollaan täältä pois lähdössä, niin parempi ne rahat on sijoittaa/laittaa jonnekin korkeakorkoiselle tilille.
Rahojen makuuttaminen jossain 4% säästötilillä tuo vuodessa suunnilleen vuoden vuokrarahat, mitä noita asuntoja ylempää katseli. Joten pakko se on mökistä luopua ja laittaa nekin rahat "tienaamaan" tulevaa varten.
 
Liittynyt
28.07.2017
Viestejä
155
Tämä talvi on jotenkin onnistunut menemään niin ihon alle, että on alkanut ihan vakavissaan pohtimaan ulkomaille muuttoa. Meidän tilanne kun on vielä se, että kohta lapset lähtevät pois kotoa, olisi se täysin toteutettavissa. Mitään sen kummempaa sidettä ei mihinkään tässä maassa ole (paitsi lapset yms tietenkin) ja jos homma ei maistuisi, niin ainahan tänne pääsisi takaisin.
Jos kaiken omaisuuden laittaisi lihoiksi, saisi huomattavan turvapotin, minkä avulla voisi ulkomailla elellä. Tietenkin jotain hommaa se pitäisi sielläkin tehdä, ettei kokonaan tylsistyisi ja että tuo rahasumma riittäisi pidemmäksi aikaa.

Yksi vaihtoehto voisi olla sekin, että toukokuusta syyskuuhun tulisi Suomeen tekemään töitä peräsuoli pitkällään. Tässä skenaariossa ainut ongelma on se, että miten tuplavuokrauksen saisi vältettyä? Suomesta kesän ajaksi varmana löytyisi joku asunto vuokralle (ja sen 5kk voisi asua nyt vaikka kerrostalossa yksiössä). Suurempi murhe on se, miten ulkomailla tekisi sen asunnon kanssa. Tietenkin olisihan siinä oma viehätys aina joka vuosi muuttaa uuteen paikkaan, mutta ehkäpä se pidemmän päälle alkaisi jurppimaan. Ja miten ulkomailla edes asuntojen vuokraus menee, onko vähintään 12kk sopparit miten yleisiä?
Jos Espanjassa tienaisi vaikka 1200 euroa kuussa, saisi tuon vuosiansion tehtyä tuossa viidessa kuussa helpostikin Suomessa.

Toinen mahdollisuus olisi se, että yrittäisi työllistyä vaikka Espanjaan ja kävisi Suomessa sitten semmoisia lyhyempiä pätkiä viihtymässä kesällä. Olen ymmärtänyt, että oman alan töitä (hoitoala) olisi Espanjassa tarjolla ihan hyvin. Tietenkin yksi mahdollisuus olisi joku aspa-jannu johonkin Suomi-firmaan mutta mikään myyntityö ei todellakaan kiinnosta.

Tätä on nyt paljon tullut pyöriteltyä päässä ja muutaman vuoden kuluttua tilanne on se, että päätöksiä tämän suhteen pitäisi alkaa oikeasti tekemään. Vaimo näyttää hommalle alustavasti vihreätä valoa, joten pakkohan se on jo vähän suunnitella.

Kohdemaan speksit olisi ne, että lämmintä ympäri vuoden (Espanjan talvi menee) ja tietenkin mahdollisimman halpa asua. Tämä rajaa homman aika tiukasti tuonne välimeren alueelle (ehkä Kap Verde, siellä ei kyllä töitä ainakaan olisi).

Harrastaako kukaan tuommoista talvet ulkomailla, kesät Suomessa tyyppistä hommaa? Entä onko kukaan muuttanut Espanjaan ja ihan vaan asumaan ja työllistynyt sinne ilman mitään Suomi-firmaa tms?
Et maininnut tarkemmin mitä teet hoito-alalla, mutta eikös kokeneet sairaanhoitajat yms pysty tekemään isoa tiliä Norjassa tai Lähi-idässä (Emiraatit, Qatar, Saudit) keikkailemalla? Ehkä mahdollista myös muille hoito-alan ihmisille?
Ei ole omaa kokemusta mutta olen tälläisestä jostain kuullut.
 
Liittynyt
21.05.2017
Viestejä
206
Itsellä on tämä tylsä ja geneerinen haave Espanjaan muutosta (viimeistään eläkkeellä). Tuntuu kuitenkin että viime aikoina melko paljon uutisoitu kaikkea ikävää sieltä. Esimerkiksi elinkustannusten noususta Fuengirolassa ja osa köyhimmistä eläkeläisistä on joutunut ahtaalle tai jopa palannut Suomeen. Suomalaisnuorten huonosta voinnista samassa paikassa kirjoitettiin myös Hesarissa. Fugessa on paljon päihteitä ja huumeita tarjolla, ja koska perheitä tulee ja menee koko ajan, niin nuorille on jokseenkin rankkaa kun kavereita häviää kaiken aikaa.

Lisäksi on kirjoiteltu yleisesti vesipulasta Espanjassa. Aina ei ole uutisjutuissa tarkennettu mistä Espanjan osasta puhutaan ja kyseessä kuitenkin todella iso maa. Pakkohan ei ole muuttaa juuri Fuengirolaan, mutta toki suomalaiset koulut ja aurinkorannikko yleisesti ottaen ilmaston puolesta olisi kiva. Työnantajalta olisi periaatteessa lupa työskennellä toisestakin EU-maasta etänä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
851
Et maininnut tarkemmin mitä teet hoito-alalla, mutta eikös kokeneet sairaanhoitajat yms pysty tekemään isoa tiliä Norjassa tai Lähi-idässä (Emiraatit, Qatar, Saudit) keikkailemalla? Ehkä mahdollista myös muille hoito-alan ihmisille?
Ei ole omaa kokemusta mutta olen tälläisestä jostain kuullut.
Joo, kyllä sairaanhoitajat saisi noissa maissa varmaan tienattua ihan hyvin. Meillä on kuitenkin tavoitteena vähän hidastaa elämän tahtia ja alkaa nauttimaan vaan siitä olemisesta.
Sen takia joku lämmin ja halpa maa olisi hakusessa. Espanjassa tientenkin plussaa se, että jotain aspahommia voisi tehdä jos se siltä näyttäisi että ei rahat riitäkään.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 005
Mua kiinnostaa, että miksi espanja ja portugali tuntuvat vetävän paljon enemmän suomalaisia puoleensa kuin kreikka? Onko kreikka jollain tapaa oleellisesti huonompi kuin espanja/portugali? En ole koskaan käynyt kreikassa, kerran espanjassa. Barcelonan seutu ja rannikon pikkukaupungit oli aika jees.
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
490
Mua kiinnostaa, että miksi espanja ja portugali tuntuvat vetävän paljon enemmän suomalaisia puoleensa kuin kreikka? Onko kreikka jollain tapaa oleellisesti huonompi kuin espanja/portugali? En ole koskaan käynyt kreikassa, kerran espanjassa. Barcelonan seutu ja rannikon pikkukaupungit oli aika jees.
Samaa olen joskus miettinyt, oma käsitys on että eteläinen Espanja on säävarmempi paikka kuin Kreikan rannikkoseudut, tässä toki voin olla myös väärässä. Ja toisena tietysti puhdas kasautumisvaikutus, Espanjasta on paljon enemmän kokemuksia tarjolla ja aika monella lienee joku tuttu, joka asuu siellä jo.

Ja onhan noita Välimeren rantavaltioita muitakin, jos haluaa muuttaa etelään, Italia nyt ainakin, mutta siitäkin on kuulee paljon vähemmän kokemuksia kuin Espanjasta.
 

Ploro

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
481
Et maininnut tarkemmin mitä teet hoito-alalla, mutta eikös kokeneet sairaanhoitajat yms pysty tekemään isoa tiliä Norjassa tai Lähi-idässä (Emiraatit, Qatar, Saudit) keikkailemalla? Ehkä mahdollista myös muille hoito-alan ihmisille?
Ei ole omaa kokemusta mutta olen tälläisestä jostain kuullut.
Toinen kysymys sitten on, että haluaako kukaan lähteä oikeasti esim. Qatariin töihin. Kulttuurishokki voi olla aika suuri.
Olen kerran siellä töiden puolesta käynyt kääntymässä enkä missään nimessä lähtisi sinne töihin, tämä tosin vain henkilökohtainen mielipide.
 
Liittynyt
21.05.2017
Viestejä
206
Kaikki suomalaiset tykkäävät jalkapallosta, viinistä ja flamencosta, joten Espanja sopii paremmin kuin Kreikka.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 005
Kaikki suomalaiset tykkäävät jalkapallosta, viinistä ja flamencosta, joten Espanja sopii paremmin kuin Kreikka.
Numeroiden valossa jääkiekko ja olut. Eli kanada ja nhl? Jos on massia päällä niin kreikan pääomaverotus on aika paljon suotuisampi kuin espanja/portugali tai suomi.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 555
Mua kiinnostaa, että miksi espanja ja portugali tuntuvat vetävän paljon enemmän suomalaisia puoleensa kuin kreikka? Onko kreikka jollain tapaa oleellisesti huonompi kuin espanja/portugali? En ole koskaan käynyt kreikassa, kerran espanjassa. Barcelonan seutu ja rannikon pikkukaupungit oli aika jees.
Kyllä se Espanja on näistä se kehittynein yhteiskunta monella tapaa.. Portugali on kuin Espanja, tosin halvempi, pienempi ja köyhempi versio. Kreikka on ihan jees lomailla, yhteiskunta on jotain Italian ja Turkin välimaastosta olemukseltaan. Itse muuttaisin mielummin Italiaan kuin Kreikkaan jos pitäisi valita. Espanja menee kuitenkin ohi.. Vaikka sielläkin kaipaa montaa pohjoismaista asiaa.

Kaikissa näissä välimeren maissa ollaan pitkällä takana jos verrataan meidän pohjoismaista tietoyhteiskuntaa.. sähköistä asiointia ja mm. kanta-palvelua alkaa nopeasti kaipaamaan jos jotain pitäisi saada hoidettua.

Se mikä meillä on huonosti on taas mm poliisin palvelut ja näkyvyys. Ei ole meillä poliisilaitosta jokaisessa kaupungissa tai partiota edes saatavilla jos sellaista tarvitsee..
 
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 654
Kyllä se Espanja on näistä se kehittynein yhteiskunta monella tapaa.. Portugali on kuin Espanja, tosin halvempi, pienempi ja köyhempi versio. Kreikka on ihan jees lomailla, yhteiskunta on jotain Italian ja Turkin välimaastosta olemukseltaan. Itse muuttaisin mielummin Italiaan kuin Kreikkaan jos pitäisi valita. Espanja menee kuitenkin ohi.. Vaikka sielläkin kaipaa montaa pohjoismaista asiaa.

Kaikissa näissä välimeren maissa ollaan pitkällä takana jos verrataan meidän pohjoismaista tietoyhteiskuntaa.. sähköistä asiointia ja mm. kanta-palvelua alkaa nopeasti kaipaamaan jos jotain pitäisi saada hoidettua.

Se mikä meillä on huonosti on taas mm poliisin palvelut ja näkyvyys. Ei ole meillä poliisilaitosta jokaisessa kaupungissa tai partiota edes saatavilla jos sellaista tarvitsee..
Portugalissa pari kertaa pidempään käyneenä, on ne huomattavasti rauhallisempia kuin Espanjalaiset veljensä. Siellä ei käsillä huitomis-kulttuuria juuri näe.
Kreikkalaiset ihan suht rauhallisia, Italiassa sitten taas äiti päättää.
Jos itse selviän 60+ ikään niin varmaan Portugaliin. Suomessa sitten pari kuukautta kesäisin ja ehkä viikot syksyllä, talvella ja keväällä.
Onhan siinä tietysti vielä Ranskan riviera, siellä on vaan vähän kallista. Mutta jos ei massista ole kiinni niin...
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 037
Se mikä meillä on huonosti on taas mm poliisin palvelut ja näkyvyys. Ei ole meillä poliisilaitosta jokaisessa kaupungissa tai partiota edes saatavilla jos sellaista tarvitsee..
Ihan mielenkiinnosta kysyn, mihin olet tarvinnut poliisia arkisessa elämässä? Varsinkaan niin usein, että se vaikuttaisi elämiseen/viihtymiseen kyseisessä paikassa?
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 555
Ihan mielenkiinnosta kysyn, mihin olet tarvinnut poliisia arkisessa elämässä? Varsinkaan niin usein, että se vaikuttaisi elämiseen/viihtymiseen kyseisessä paikassa?
Harvoinpa sitä tarvitsee, työn puolesta joskus (kaupan alalla töissä) silloin poliisin paikalle saaminen kestänyt kauan-ikuisuuden..

Kun astetta isommalla paikkakunnalla liikkuu niin partioivien poliisien näkeminen luo omalla tavalla turvallisuuden tunnetta.
 

Josef

Це політично коректна назва.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 796
Harvoinpa sitä tarvitsee, työn puolesta joskus (kaupan alalla töissä) silloin poliisin paikalle saaminen kestänyt kauan-ikuisuuden..

Kun astetta isommalla paikkakunnalla liikkuu niin partioivien poliisien näkeminen luo omalla tavalla turvallisuuden tunnetta.
Espanjassa noita riittää kun on kolme eri suurta poliisiorganisaatiota isoissa kaupungeissa, toki sit viel muutama pienempi lisäks.
 
Liittynyt
07.12.2016
Viestejä
98
Kuljettavatko ulkomaille muuttavat suomalaiset miten usein oman muuttokuorman ulkomaille vai pitääkö about kaikki myydä pois ja hankkia mitä tarvii uudessa maassa? Nopeasti googlaamalla nämä kontit ja muut kuljetukset ovat mahdollisesti melko kalliita. Tosin haitarikin on aika iso, esim. 2000-8000 euroa oli jokin arvio mikä löytyi. Monilta firmoilta ei näe mitään lukuja ilman tarjouspyynnön tekemistä. Tämä tavaroiden logistiikka/myyminen/varastoiminen on jotenkin vähän itselle show stopper koko hommassa. Pohdinta koskee lähinnä Euroopan sisällä muuttoa.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 416
Jollei nyt joltain sukulaiselta löydy tilaa jota voisi edukkaasti vuokrata tavaran sailytykseen.
 
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
1 371
Kuljettavatko ulkomaille muuttavat suomalaiset miten usein oman muuttokuorman ulkomaille vai pitääkö about kaikki myydä pois ja hankkia mitä tarvii uudessa maassa? Nopeasti googlaamalla nämä kontit ja muut kuljetukset ovat mahdollisesti melko kalliita. Tosin haitarikin on aika iso, esim. 2000-8000 euroa oli jokin arvio mikä löytyi. Monilta firmoilta ei näe mitään lukuja ilman tarjouspyynnön tekemistä. Tämä tavaroiden logistiikka/myyminen/varastoiminen on jotenkin vähän itselle show stopper koko hommassa. Pohdinta koskee lähinnä Euroopan sisällä muuttoa.
Riippuu ihmisestä ja mihin muuttaa. Esim euroopassa muuttaminen on suht halpaa ihan pakettiautolla, 15€ autolippu Tallinnaan josta voi jatkaa eteenpäin vaikka saksaan. Mutta jos muuttaa vaikka Austraaliaan tai Amerikkaan, niin sitten puhutaan varmaan +10k€ kontista joten voi olla aika iso kynnyt lähteä mitään isompaa viemään. Itsehän menin pakulla.
 

Josef

Це політично коректна назва.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 796
Kuljettavatko ulkomaille muuttavat suomalaiset miten usein oman muuttokuorman ulkomaille vai pitääkö about kaikki myydä pois ja hankkia mitä tarvii uudessa maassa? Nopeasti googlaamalla nämä kontit ja muut kuljetukset ovat mahdollisesti melko kalliita. Tosin haitarikin on aika iso, esim. 2000-8000 euroa oli jokin arvio mikä löytyi. Monilta firmoilta ei näe mitään lukuja ilman tarjouspyynnön tekemistä. Tämä tavaroiden logistiikka/myyminen/varastoiminen on jotenkin vähän itselle show stopper koko hommassa. Pohdinta koskee lähinnä Euroopan sisällä muuttoa.
Mä en oo ikinä kuskaillut mitään huonekaluja mukana, vaatteet ja henkilökohtaset romut vaan.
 
Liittynyt
28.07.2017
Viestejä
155
Minulle on joka kerta tarjottu että uusi työnantaja maksaisi muuttokuorman, mutta olen itse aina ottanut vastaavan edun rahana. Olen asunut yleensä kalustetuissa asunnoissa tai ostanut huonekalut ikeasta. Itse tykkään aika minimalistisesta sisustuksesta jokatapauksessa, ei uusiin ikean huonekaluihin saa hirveästi rahaa kulumaan ja ne on yleensä helppo myydä pois kunhan antaa järkevän alennuksen.

Kannattaa myös huomioida että aika monessa EU-maassa (ainakin saksankielisissä) saa mukavat kertaluontoiset verohelpotukset auttamaan muutossa syntyneitä kustannuksia aikanaan veronpalautuksessa.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 005
Kuljettavatko ulkomaille muuttavat suomalaiset miten usein oman muuttokuorman ulkomaille vai pitääkö about kaikki myydä pois ja hankkia mitä tarvii uudessa maassa? Nopeasti googlaamalla nämä kontit ja muut kuljetukset ovat mahdollisesti melko kalliita. Tosin haitarikin on aika iso, esim. 2000-8000 euroa oli jokin arvio mikä löytyi. Monilta firmoilta ei näe mitään lukuja ilman tarjouspyynnön tekemistä. Tämä tavaroiden logistiikka/myyminen/varastoiminen on jotenkin vähän itselle show stopper koko hommassa. Pohdinta koskee lähinnä Euroopan sisällä muuttoa.
Mulla oli ennen muuttoa työnantaja tiedossa. Uusi työnantaja maksoi könttäsumman muuttoapuna minkä sai käyttää niin kuin itse halusi. Ikeasta kalusteet kotitoimituksella ja jäi rahaa yli. Kotimaassa romuja meni roskiin(ei kelpaa kenellekään) ja lahjoituksina. Jotain pientä meni säilytykseen vanhempien varastoon(kalastuskamat, dvd/blu-ray kokoelma). Raahasin mukana maailmalle sen mitä mahtui isoon matkalaukkuun+reppuun.

Ei olisi ollut millään tavalla hintatehokasta tai edes mielekästä alkaa säilömään tai kuskaamaan mukana isoja romuja.

Paluumuuttokuormiin on kaverit ja tutut ottaneet kontin. Kontti auto edellä. Muuta romua kuormaan sen mitä konttiin ja autoon mahtuu.

edit. Mun kokemus on, että ennen kuin nimi on paperissa on realistisia mahdollisuuksia neuvotella miten muuttoasioissa uusi työnantaja auttaa. Erinäköiset muuttoavustukset/allekirjoituspalkkiot/... on hyvin neuvoteltavissa, kun ne on kertaluontoinen erä millä nimi saadaan paperiin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.04.2022
Viestejä
238
Jos olisin muuttamassa ulkomaille, niin pyrkisin kyllä varmaan karsimaan tavarat aika minimiin. En varmaan alkaisi ihan vähällä siirtelemään mitään huonekaluja edes täällä kotimaan sisällä muuttaessa, jos pitäisi vaikkapa muuttaa ihan toiselle puolelle maata.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 284
Onko kokemuksia Norjaan muuttamisesta? Oslosta olisi nyt kiinnostava työtarjous tarjolla ja pohdin pitäisikö tarttua. Kaikki kokemukset kiinnostavat. Rahan perässä ei niinkään ole tarkoitus lähteä, vaan enemmänkin maiseman vaihtaminen maiseman vaihtamisen ilosta kiinnostaisi.
 

a-p

Make ATK Great Again
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
701
Onko kokemuksia Norjaan muuttamisesta? Oslosta olisi nyt kiinnostava työtarjous tarjolla ja pohdin pitäisikö tarttua. Kaikki kokemukset kiinnostavat. Rahan perässä ei niinkään ole tarkoitus lähteä, vaan enemmänkin maiseman vaihtaminen maiseman vaihtamisen ilosta kiinnostaisi.
Ei ole muutosta kokemuksia. Siellä matkailleena ja mielenkiinnosta tutkimalla skeneä siellä olen huomioinut seuraavat asiat.

-Töiden saaminen on helpompaa, kun jätät englannin kielen hakemuksista veks ja korvaat sen norjalla
-Työkulttuuri on rennompaa ja viikon viimeinen työpäivä voi olla monesti taputeltu hieman etuajassa. Töihin ei jäädä lorvailemaan.
-Norjalaiset puhuvat varsin hyvin englantia, varsinkin nuoremmat
-Kortti/Mobiilimaksamiset toimivat hyvin ja periaatteessa käteistä ei tarvitse oikein missään
-Norjalaiset ovat kovia ottamaan kuppia
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 005
Onko kokemuksia Norjaan muuttamisesta? Oslosta olisi nyt kiinnostava työtarjous tarjolla ja pohdin pitäisikö tarttua. Kaikki kokemukset kiinnostavat. Rahan perässä ei niinkään ole tarkoitus lähteä, vaan enemmänkin maiseman vaihtaminen maiseman vaihtamisen ilosta kiinnostaisi.
Vuoden muinaisuudessa asuin ja tein duunia oslossa. Muutto oli helppo. Norjalainen omalääkärihomma(sai valita nimetyn lekurin), veronmaksut, maahan rekisteröityminen(id-numero), pankkitilin aukaiseminen yms. onnistui helposti jo muinaisessa menneisyydessä. Eka vuonna kannattaa käyttää apua veroläystäkkeiden täyttämisessä. Ajokorttihommia en käynyt norjassa läpi kun menin autottomana.

Oslo kaupunkina mahtava. Vuoret ja vuonot vieressä. Ytimen ympäri kiertää metro ja ytimestä ulos junarata. Holmenkollenin päälle pääsee metrolla. Sopivasti jos valitsee asuinpaikan niin auton tarve minimaalinen(kauppareissut, roadtrippailu). Jos tykkää ulkoaktiviteeteista niin mahtavat mahdollisuudet vaeltaa, fillaroida, lasketella, kalastaa/veneillä. Yksi hieno muisto, kun vuokrattiin kajakit ja mentiin melomaan vuonoon. Saaren suojasta kun meni pois niin oli jo aika jännän kokoista aaltoa vaikka keli oli ns. hyvä. Kajakoinnin päälle juotiin maisemakahvit. Kahvi oli pahaa, mutta fiilis ja maisema niin kova että oli kuitenkin hyvä kahvihetki. Lautoilla pääsee saksaan yms. Samat meiningit kuin suomi-viro.

Negatiivista. Norjalaiset jouluruuat(mädätettyä paskaa). Hintataso. Joutuu miettimään asiat päänsisällä ettei muutu pihiksi ja kurjista elämäänsä turhaan. Natiivit oli jättiläisen kokoisia, tunsin itseni hobitiksi.

Oslo 10/10, todella hyvä pieni kaupunki missä on ison kaupungin etuja ja luonto ihan vieressä.
 
Viimeksi muokattu:

Ronald McDonald

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.02.2024
Viestejä
308
Vuoden muinaisuudessa asuin ja tein duunia oslossa. Muutto oli helppo. Norjalainen omalääkärihomma(sai valita nimetyn lekurin), veronmaksut, maahan rekisteröityminen(id-numero), pankkitilin aukaiseminen yms. onnistui helposti jo muinaisessa menneisyydessä. Eka vuonna kannattaa käyttää apua veroläystäkkeiden täyttämisessä. Ajokorttihommia en käynyt norjassa läpi kun menin autottomana.

Oslo kaupunkina mahtava. Vuoret ja vuonot vieressä. Ytimen ympäri kiertää metro ja ytimestä ulos junarata. Holmenkollenin päälle pääsee metrolla. Sopivasti jos valitsee asuinpaikan niin auton tarve minimaalinen(kauppareissut, roadtrippailu). Jos tykkää ulkoaktiviteeteista niin mahtavat mahdollisuudet vaeltaa, fillaroida, lasketella, kalastaa/veneillä. Yksi hieno muisto, kun vuokrattiin kajakit ja mentiin melomaan vuonoon. Saaren suojasta kun meni pois niin oli jo aika jännän kokoista aaltoa vaikka keli oli ns. hyvä. Kajakoinnin päälle juotiin maisemakahvit. Kahvi oli pahaa, mutta fiilis ja maisema niin kova että oli kuitenkin hyvä kahvihetki. Lautoilla pääsee saksaan yms. Samat meiningit kuin suomi-viro.

Negatiivista. Norjalaiset jouluruuat(mädätettyä paskaa). Hintataso. Joutuu miettimään asiat päänsisällä ettei muutu pihiksi ja kurjista elämäänsä turhaan. Natiivit oli jättiläisen kokoisia, tunsin itseni hobitiksi.

Oslo 10/10, todella hyvä pieni kaupunki missä on ison kaupungin etuja.
Siellä on kanssa todella paljon afrikkalaisia ja arabeja. Tai no, jos holmenkollenilla pyörii niin ei niitä siellä näy. Asuvat omalla alueella. Huomattavasti enemmän kuin esim. Helsingissä.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 005
Siellä on kanssa todella paljon afrikkalaisia ja arabeja. Tai no, jos holmenkollenilla pyörii niin ei niitä siellä näy. Asuvat omalla alueella. Huomattavasti enemmän kuin esim. Helsingissä.
Ei mulla ollut mitään ongelmaa arabien tms. kanssa. Eli kun en omakohtaisesti mitään ikävää tai stressaavaa kokenut niin en osaa tuota nostaa negatiiviseksi. Jossain ihme ulkokirppiksellä käytiin viikonloppuna missä oli paljon etnistä porukkaa. Mietittiin kamun kanssa, että paljon varmaan varastettua kamaa, mutta ei siellä oloansa kokenut uhatuksi.

Jos hörhöt ahdistaa niin juna-aseman vieressä oli huumehemmot ihan sekaisin ja aina passissa. Nimettiin ne tai-chi jengiksi, kun huojuivat siinä. Ei ne kovin vaarallisilta koskaan vaikuttaneet.

Tällä hetkellä asun las vegasissa. Täällä on heittämällä enempi riskikerrointa kuin missään oslon osassa. Helposti käy täällä huonosti jos lähtee vääriin paikkoihin väärään aikaan. Mut ei tämäkään ahdista, kun asiat tietää ja elää sen mukaan.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 495
Viestejä
4 201 457
Jäsenet
70 913
Uusin jäsen
Eejh

Hinta.fi

Ylös Bottom