Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 099
Avasin samalla Nordeaan Jousto-talletustilin 2,2% korolla. Ihan kilpailukykyinen ottaen huomioon että Nordea perinteisesti on lähinnä naureskellut rahan tallettajille.
Tää on vissiin joku uusi juttu? Pitääpä itsekin avata tuollainen näin Nordean asiakkaana. Varmaan järkevämpää pitää lähes kaikki "käteinen" tuollaisella
 
Liittynyt
13.02.2021
Viestejä
583
Tää on vissiin joku uusi juttu? Pitääpä itsekin avata tuollainen näin Nordean asiakkaana. Varmaan järkevämpää pitää lähes kaikki "käteinen" tuollaisella
En ainakaan itse ole huomannut tätä tiliä ennenkuin nyt maaliskuussa. Toki olenkin odottanut Nordean vastausta tallennuskorkojen nousuun, kun moni muu pankki on jo aikaa sitten julkaissut omia korkosäästötilejään.

Joustotili vaatii rinnalle kuitenkin sen hoitotilin, eli vaikka käyttötilisi, mikäli sinulla asiakkaana sellainen Nordeassa on. Minimi aloitussumma on 500 euroa. Korko maksetaan 12kk talletusjaksoissa. Rahaa voit sieltä nostaa, mutta se korko maksetaan aina sen talletusjakson matalimman saldon mukaan. Rahaa voi toki tallettaa ajan saatossa lisää, mutta korko maksetaan 12kk jaksolla vain sille aloitussummalle tai matalimmalle saldolle (jos nostoja). Jos talletat lisää rahaa ensimmäisen 12kk aikana, niin sille lisätallennukselle saat korkoa vasta sitten kun toinen 12kk jakso päättyy.

Korko on siihen nähden hyvä, että esimerkiksi Nordean Etutilin korko on nyt koronnostojen jälkeenkin vain naurettavat 0,4%.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 099
En ainakaan itse ole huomannut tätä tiliä ennenkuin nyt maaliskuussa. Toki olenkin odottanut Nordean vastausta tallennuskorkojen nousuun, kun moni muu pankki on jo aikaa sitten julkaissut omia korkosäästötilejään.

Joustotili vaatii rinnalle kuitenkin sen hoitotilin, eli vaikka käyttötilisi, mikäli sinulla asiakkaana sellainen Nordeassa on. Minimi aloitussumma on 500 euroa. Korko maksetaan 12kk talletusjaksoissa. Rahaa voit sieltä nostaa, mutta se korko maksetaan aina sen talletusjakson matalimman saldon mukaan. Rahaa voi toki tallettaa ajan saatossa lisää, mutta korko maksetaan 12kk jaksolla vain sille aloitussummalle tai matalimmalle saldolle (jos nostoja). Jos talletat lisää rahaa ensimmäisen 12kk aikana, niin sille lisätallennukselle saat korkoa vasta sitten kun toinen 12kk jakso päättyy.

Korko on siihen nähden hyvä, että esimerkiksi Nordean Etutilin korko on nyt koronnostojen jälkeenkin vain naurettavat 0,4%.
Ok, hyvä tietää. Jos tuo korko tosiaan maksetaan ainoastaan matalimman saldon mukaan, niin ei tuo ole sitten ihan niin hyvä kuin miltä äkkiseltään kuulosti. Muuten varmaan kannattaisi pitää suunnilleen kaikki käteinen tuollaisella ja pitää käyttötilillä ainoastaan sen verran mitä nyt normaalisssa elämässä tarvii.

Mutta koska tykkään pitää jonkin verran käteispuskuria, niin kaipa tuollaisen voisi avata.
 
Liittynyt
13.02.2021
Viestejä
583
Ok, hyvä tietää. Jos tuo korko tosiaan maksetaan ainoastaan matalimman saldon mukaan, niin ei tuo ole sitten ihan niin hyvä kuin miltä äkkiseltään kuulosti. Muuten varmaan kannattaisi pitää suunnilleen kaikki käteinen tuollaisella ja pitää käyttötilillä ainoastaan sen verran mitä nyt normaalisssa elämässä tarvii.

Mutta koska tykkään pitää jonkin verran käteispuskuria, niin kaipa tuollaisen voisi avata.
Käteispuskuria on hyvä olla esimerkiksi yllättävien menojen varalta. Mulla on ollut monta vuotta tuollainen joskus avattu Etutili mm. siihen tarkoitukseen. Viimeisinä vuosina sille ei ole saanut mitään korkoa, niin kannattihan siellä olevat varat laittaa mielummin tuollaiselle Jousto-talletustilille. Näinhän se on, ettei käyttötilillä kannata pitää kuin korkeintaan muutaman kuukauden palkan verran, jos nyt sitäkään. Mutta piensijoittajana sitä haluaa myös kärkkyä niitä osakemarkkinoiden ostopaikkoja, niin helpolla se sotakassa tahtoo siellä käyttötilillä maata.
 
Liittynyt
13.02.2021
Viestejä
583
Vielä joskus? Eihän se kai ikinä ole aiemmin ollut 15 euroa osakkeelta.
Vielä joskus -sanonta sisältää toiveen tulevaisuuden suhteen. Ei sanonnalla välttämättä tarvitse viitata menneeseen.

15 euroa on suhteellisen maltillinen toive. Esimerkiksi Simplywall.st:n mukaan n. 18 euroa olisi käypä arvo. Eihän noista varmuudella tiedä, kun fundamentit elävät jatkuvasti. Edullinen Nordea kylläkin on tuossa 10 euron pinnassa. Olen odottanut sen laskevan vähän enemmänkin ennen aikomusta ostaa, mutta otettiin nyt salkkuun muutaman prosentin painotuksella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 805
Vähän offtopiccia mutta näin pikkusijoittajana kun olen puhunut kavereille ja vanhemmille siitä että olen laittanut rahaa osakkeisiin ja niistä tulee kivasti karkkirahoja osinkoina niin ensimmäinen reaktio yleensä on että "eiks niistä joudu maksamaan aika paljon veroa?" tai "mitä järkeä kun niistä joutuu maksamaan verot" ja naurua päälle. Jotenkin joillain tuntuu olevan vaikea ymmärtää että sillä verolla ei ole mitään merkitystä koska se raha on ns. "ilmaista tuloa" joka on kuitenkin kotiinpäin vaikka kuinka maksaisi veroja. Sitten kun vääntää rautalangasta että jos mulla on 10 000e osakkeissa ja saan siitä vaikka 400e osinkoja vuodessa ja maksan siitä 25% veroja niin mulle jää silti 300e siitä näppiin vuodessa. Paljoko sulla jää kun pidät samaa summaa tyhjänpanttia tilillä? Sitten alkaa osalla vähän raksuttaa ja osa ei tajua vieläkään..
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
464
Näille ei varmaan sitten kannata maksaa töistäkään kun verot menee piruvie palkastakin :rofl:
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
329
Vähän offtopiccia mutta näin pikkusijoittajana kun olen puhunut kavereille ja vanhemmille siitä että olen laittanut rahaa osakkeisiin ja niistä tulee kivasti karkkirahoja osinkoina niin ensimmäinen reaktio yleensä on että "eiks niistä joudu maksamaan aika paljon veroa?" tai "mitä järkeä kun niistä joutuu maksamaan verot" ja naurua päälle. Jotenkin joillain tuntuu olevan vaikea ymmärtää että sillä verolla ei ole mitään merkitystä koska se raha on ns. "ilmaista tuloa" joka on kuitenkin kotiinpäin vaikka kuinka maksaisi veroja. Sitten kun vääntää rautalangasta että jos mulla on 10 000e osakkeissa ja saan siitä vaikka 400e osinkoja vuodessa ja maksan siitä 25% veroja niin mulle jää silti 300e siitä näppiin vuodessa. Paljoko sulla jää kun pidät samaa summaa tyhjänpanttia tilillä? Sitten alkaa osalla vähän raksuttaa ja osa ei tajua vieläkään..
Tähän oon itekin törmännyt usein. Erikoinen ajatus todellakin, tosin kielii yleensä siitä, että ei ajatella asiaa yhtään. Useimmiten en ole jatkanut keskustelua.
 
Liittynyt
11.06.2020
Viestejä
283
Tähän oon itekin törmännyt usein. Erikoinen ajatus todellakin, tosin kielii yleensä siitä, että ei ajatella asiaa yhtään. Useimmiten en ole jatkanut keskustelua.
Tai sit ei vaan kiinnosta tippaakaan ja mieluummin käyttää ne rahat. Eihän se väärin ole sekään.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
329
Tai sit ei vaan kiinnosta tippaakaan ja mieluummin käyttää ne rahat. Eihän se väärin ole sekään.
Varmaan se usein näin onkin, mutta kuitenkin tuo ajatus veroista on voimakkaana ihmisten mielissä. Se hämmentää. "En halua mahdollisuutta ansaita lisää rahaa, koska siitä menee veroja". Tämä kuulostaa oudolta.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 800
Tai sit ei vaan kiinnosta tippaakaan ja mieluummin käyttää ne rahat. Eihän se väärin ole sekään.
Ei tietenkään. Vaan edelleen moni säästää vuosia ja vuosikymmeniä rahaa tilille. Mullakin oli kaveripariskunta, joka oli saanut säästettyä liki 100t€ tilille reilun kymmenen vuoden aikana (mainitsi muöle tossa noin 2019-2020 ja mietti maksaisiko asuntolainan pois). Indeksiin sijoittamalla olisi kyllä ollut ”hieman” enemmän kuin 100t€ tolla ajanjaksolla… sitten kun sain iskostettua ajatuksen sijoittamisesta kaverille, niin ekat kuukaudet laittoi tyylin 50 tai 100€ kerrallaan, kun ”harjoitteli”. No kyt on kai jo jonkin verran sijoituksissakin. Vaan menihän siinä vuosia, että aloitti. Siis siitä kun aloin suosittelemaan pankkitilin sijaan.
 
Liittynyt
11.06.2020
Viestejä
283
Ei tietenkään. Vaan edelleen moni säästää vuosia ja vuosikymmeniä rahaa tilille.
No juu totta, itsekin aloitin säästämisen/sijoittamisen vasta 30v, toki asuntoa maksettu täysi-ikäisestä asti. Kyllähän se raha tilillä vaan tuo niin paljon turvaa monelle, varsinkin nykyisessä maailman tilanteessa.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 538
Käteispuskuria on hyvä olla esimerkiksi yllättävien menojen varalta. Mulla on ollut monta vuotta tuollainen joskus avattu Etutili mm. siihen tarkoitukseen. Viimeisinä vuosina sille ei ole saanut mitään korkoa, niin kannattihan siellä olevat varat laittaa mielummin tuollaiselle Jousto-talletustilille. Näinhän se on, ettei käyttötilillä kannata pitää kuin korkeintaan muutaman kuukauden palkan verran, jos nyt sitäkään. Mutta piensijoittajana sitä haluaa myös kärkkyä niitä osakemarkkinoiden ostopaikkoja, niin helpolla se sotakassa tahtoo siellä käyttötilillä maata.
Itsellä se käyttövara on Norwegianin säästötilillä.. sieltä saa nostettua päivän varoajalla ja tulee edes hieman korkoa.

Omat sijoitukset ovat Nordnetissä, jos haluaa ostaa jostain heti-nyt niin Nordnetin superluotto on sitä varten. Se päivän korkokulu on kuitenkin melko pieni.

Käyttötilille jätän laskujen jälkeen vain pari sataa rahaa.. muut joko Nordnettiin tai Bank Norwegianiin.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 538
Vähän offtopiccia mutta näin pikkusijoittajana kun olen puhunut kavereille ja vanhemmille siitä että olen laittanut rahaa osakkeisiin ja niistä tulee kivasti karkkirahoja osinkoina niin ensimmäinen reaktio yleensä on että "eiks niistä joudu maksamaan aika paljon veroa?" tai "mitä järkeä kun niistä joutuu maksamaan verot" ja naurua päälle. Jotenkin joillain tuntuu olevan vaikea ymmärtää että sillä verolla ei ole mitään merkitystä koska se raha on ns. "ilmaista tuloa" joka on kuitenkin kotiinpäin vaikka kuinka maksaisi veroja. Sitten kun vääntää rautalangasta että jos mulla on 10 000e osakkeissa ja saan siitä vaikka 400e osinkoja vuodessa ja maksan siitä 25% veroja niin mulle jää silti 300e siitä näppiin vuodessa. Paljoko sulla jää kun pidät samaa summaa tyhjänpanttia tilillä? Sitten alkaa osalla vähän raksuttaa ja osa ei tajua vieläkään..
Itse näin duunaripohjalta olen huomannut että töissä ei kannata puhua sijoituksista mitään.. jos kertoo että on 20-30k€ rahastoissa/osakkeissa on se jotain kroisoksen leveilyä.. jos pistäisin saman rahan uudehkoon autoon olisi se merkki siitä että olen hoitanut raha-asiat hyvin.

Helpompaa olla puhumatta duunissa sijoituksista yhtään mitään..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 179
Monelle vanhemman kansan ihmisille tuntuu olevan iskostunut todella kovaa se ajatus että sijoituksissa on niin kova riski että kaikki rahat voi hävitä yhtäkkiä.
Rahastoistakin olen joskus yrittänyt mainita niin nekin kuulemma voivat mennä niin alamäkeä että "humpsista vaan" sinne meni kaikki rahat.
Siis näissä +50-60v ihmisissä. Toki ovathan he nähneet paljon silmiä avartavia asioita kuten öljykriisin, 90 luvun laman etc. joista taas itsellä ei nyt niin kovin hyvät muistikuvat ole.
 
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
1 624
No, aika paljon väkeä hyppäsi kiikkuun tuon NL defaultin seurauksena. Kovat ajat, en itsekään paljoa siitä muista, sen verran nuori olin. Aikalaisten puheita vain. 2008 jäi jo erinomisesti mieleeni ja naureskelin valtionvarainministerille jo tuolloin "ei koske Suomea" oli käsittämätöntä.. päätin tuon jälkeen myöhemmin aloittaa sijoittelun, jos valtionvarainministerinäkin voi olla noin kuutamolla oleva, miksipä ei itse suoraan voisi kokeilla tehdä kauppoja
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 099
Monelle vanhemman kansan ihmisille tuntuu olevan iskostunut todella kovaa se ajatus että sijoituksissa on niin kova riski että kaikki rahat voi hävitä yhtäkkiä.
Rahastoistakin olen joskus yrittänyt mainita niin nekin kuulemma voivat mennä niin alamäkeä että "humpsista vaan" sinne meni kaikki rahat.
Siis näissä +50-60v ihmisissä. Toki ovathan he nähneet paljon silmiä avartavia asioita kuten öljykriisin, 90 luvun laman etc. joista taas itsellä ei nyt niin kovin hyvät muistikuvat ole.
Tämä on varmasti iso tekijä. Oikeasti riski tuolle "kaiken menetykselle" on aika pieni vaikka harrastaisi suoraa osakesijoitusta itse, jos osaa tehdä edes jotain hajautusta.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 800
Tämä on varmasti iso tekijä. Oikeasti riski tuolle "kaiken menetykselle" on aika pieni vaikka harrastaisi suoraa osakesijoitusta itse, jos osaa tehdä edes jotain hajautusta.
Vaan kun sijoittaminen on yllättävän monelle sitä all-in Talvivaara, Nokia tai "Sonera". Noilla kaikilla on voinut potin mukavasti hävittää..
 
Liittynyt
29.07.2019
Viestejä
178
Niin, monesti kuulee aloitteleville sijoittajille sanottavan tämän yleisen ohjeen, eli "sijoita vain sellaista rahaa jonka olet valmis menettämään". Ehkä totta, mutta antaa liian helposti mielikuvan siitä, että tässä olisi jostain uhkapelistä kyse.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 800
Niin, monesti kuulee aloitteleville sijoittajille sanottavan tämän yleisen ohjeen, eli "sijoita vain sellaista rahaa jonka olet valmis menettämään". Ehkä totta, mutta antaa liian helposti mielikuvan siitä, että tässä olisi jostain uhkapelistä kyse.
Parempi vaihtoehto on: "Sijoita vain rahoja, joita et tarvitse 10 vuoteen".
 
Liittynyt
09.10.2020
Viestejä
281
Kait tuossa on sanamuodoista riippumatta vain tarkoitus varoittaa ja kaataa jäitä hattuun uudelle sijoittajalle. Ettei pistä kaikkea sileäksi pelkällä mututuntumalla. Monilla raha kun polttaa reiän taskuun ja sen käyttö on täysin holtitonta.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 099
Joskus vaan jaksaa ihmetyttää miten niin monille säästäminen tai sijoittaminen tuntuu olevan ihan vieras ajatus noin ylipäätään. Paras oli kun vasta yks tuttava sanoi että haluaisi päästä sellaiselle palkalle ettei tarvi enää jatkuvasti miettiä rahojen riittävyyttä, mutta melkein suoraan tuon jälkeen sanoi ettei ole koskaan ymmärtänyt miksi rahaa pitäisi säästää...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 661
Joskus vaan jaksaa ihmetyttää miten niin monille säästäminen tai sijoittaminen tuntuu olevan ihan vieras ajatus noin ylipäätään. Paras oli kun vasta yks tuttava sanoi että haluaisi päästä sellaiselle palkalle ettei tarvi enää jatkuvasti miettiä rahojen riittävyyttä, mutta melkein suoraan tuon jälkeen sanoi ettei ole koskaan ymmärtänyt miksi rahaa pitäisi säästää...
Positiivista on aika tuoreet uutiset joiden mukaan sijoittamisen suosio on Suomessa aika kovassa kasvussa nuorten keskuudessa. OST lienee yksi suuri syy tähän, mikä on jossain määrin vähän outoakin. Uskon, että 10-20v päästä sijoittaminen on jo paljon normaalimpaa, hyväksytympää ja kansanedustajissakin on yhä enemmän sellaisia, joilla kansankapitalismi on ihan tuttu juttu eikä röyhkeän eliitin puuhastelua.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 099
Positiivista on aika tuoreet uutiset joiden mukaan sijoittamisen suosio on Suomessa aika kovassa kasvussa nuorten keskuudessa. OST lienee yksi suuri syy tähän, mikä on jossain määrin vähän outoakin. Uskon, että 10-20v päästä sijoittaminen on jo paljon normaalimpaa, hyväksytympää ja kansanedustajissakin on yhä enemmän sellaisia, joilla kansankapitalismi on ihan tuttu juttu eikä röyhkeän eliitin puuhastelua.
Joo tämä käsitys että sijoittaminen on vain joku ökyporvareiden juttu tuntuu olevan edelleen aika tiukassa tietyissä ihmisissä. Samaten se, että jos alkaa säästämään ja sijoittamaan niin se tarkoittaa jotain hirveää kituuttamista. Vaikka laittamalla ihan vaikka jonkin pari tai kolme sataa kuussa johonkin matalin riskin sijoituksiin, on muutaman vuoden kuluttua taloudellisesti huomattavasti paremmassa asemassa jos lähtötilanne oli nolla.

Monella se kaikki raha menee "elämiseen". Ehkä johtuu siitä että en itse tarvi kovin paljoa ollakseni tyytyväinen, mutta en aina ymmärrä että mitä tämä mystinen eläminen on. Monella se raha vaan taitaa polttaa niin paljon taskussa että se tulee aina käytettyä johonkin, oli siinä järkeä tai ei. Tietenkin pitää myös elää, mutta ei sen tarvi tarkoittaa rahan holtitonta tuhlaamista.
 
  • Tykkää
Reactions: Exe
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 862
Joskus vaan jaksaa ihmetyttää miten niin monille säästäminen tai sijoittaminen tuntuu olevan ihan vieras ajatus noin ylipäätään. Paras oli kun vasta yks tuttava sanoi että haluaisi päästä sellaiselle palkalle ettei tarvi enää jatkuvasti miettiä rahojen riittävyyttä, mutta melkein suoraan tuon jälkeen sanoi ettei ole koskaan ymmärtänyt miksi rahaa pitäisi säästää...
Monille ei mikään palkka riittäisi, kaikki menee vaikka tienaisi 10 000 € nettona kuussa. Itse säästän aika paljonkin kun en oikein osaa tuhlata, mutta toki jossain määrin on myös tyhmää säästää liikaa. Tai jos kuolee kovin rikkaana, mutta niin että ei käyttänyt koskaan oikein rahaa mihinkään niin ei sekään välttämättä ole kaikista järkevintä. Paras ehkä säästää sen verran, että ei tarvitse miettiä mitään palkkapäiviä tms. vaan rahat riittää normaaliin elämiseen ja kuluihin ilman että pitää aina laskea ja miettiä raha asioita jokaisen hankinnan kohdalla.
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 852
Lasten salkkuihin piti laittaa pitkäaikainen toimeksianto, Nordeaa max 8 eurolla. Saattaa hyvinkin käydä näissä paniikeissa koukkaamassa sieltä asti.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 800
Lasten salkkuihin piti laittaa pitkäaikainen toimeksianto, Nordeaa max 8 eurolla. Saattaa hyvinkin käydä näissä paniikeissa koukkaamassa sieltä asti.
Jos tonne menis, niin ostaisin kaikella liikenevällä rahalla... Vaan en jaksa uskoa. Toki koronadipissä noukin matkaan 4.44e/kpl. Mutta vaikea nähdä vastaava dippiä nyt.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 093
Jos tonne menis, niin ostaisin kaikella liikenevällä rahalla... Vaan en jaksa uskoa. Toki koronadipissä noukin matkaan 4.44e/kpl. Mutta vaikea nähdä vastaava dippiä nyt.
Hienosti kyllä osuit pohjalle kun Nordnetin mukaan 5 v alin kurssi on 4,39 e, muutamalla sentillä jäit. Mutta niin tuntuisi aika moni nettikeskusteluissa osuneen :)
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 800
Intra-day kävi vielä alempana kyllä. Toi 4.39e on vain päätöskurssi. 16.3.2020 näköjään osto. Ei mulla silti keskihinta mitenkään kovin alhainen ole.
Olen 2018-2022 Nordeaa ostellut ja keskihinta on nyt 8.18e (salkussa 5000kpl). Halvimmat tosiaan noi 4.44 ja kalleimmat 24.2.2022 9.87€.
Yhtään NDA myyntiä ei ole ollut, eikä ole tarkoitus myydäkään, vaan nauttia tasaisesta osinkovirrasta ja ehkä kasvatella pottia jos osake houkuttelevan hintainen.

Ostin mä Fortumiakin koronadipistä 12.3.2020 14.8e/kpl ja 16.3.2020 12.8e/kpl, taitaa alin päätöskurssi olla korkeampi kuin toi 12.8e?
No noi ei sitten niin hyvä sijoitus olleetkaan :( Tuli FUMit myytyä alle viime vuonna paniikissa 11e, tosin osinkojen jälkeen jäin pikkuisen voitolle (ostot 2017-2020 ja myynti 2022).

Ei mulla ole mitään syytä valehdella näissä jutuissa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
149
Nordean osinko taisi irrota tänään mikä tiputusta selittää osittain. Jos 8e käy niin täytyy harkita talon ja lasten lelujen myyntiä.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 800
Saattoi minun oma katkeruus paistaa kommentista läpi kun en uskaltanut tuossa kevään 2020 koronadipissä ostaa mitään :D En onneksi silloin paniikkimyyntejäkään tehnyt.
No eipä munkaan ostot mitään massiivisia olleet, mutta jotain sentään ja säätelin kk-ostoja isommiksi. Hyvä niin. Mitään en myynyt...

Enkä oilkein muutenkaan koskaan mitään myy. Ainoat myynnit 2013 jälkeen olleet noi 2022 FUMit ja nekin vähän turhaan. Toki laitoin kaikki myynnistä saadut rahat muualle, mutta toistaiseksi oliisvat paremmin FUMissa tuottaneet. Tosin nyt ei ole samanlaista riskiä, kun rahat menivät Seligsonin Pharmaan ja Pohjois-Amerikan indeksiin..
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 800
Nordean osinko taisi irrota tänään mikä tiputusta selittää osittain. Jos 8e käy niin täytyy harkita talon ja lasten lelujen myyntiä.
Joo 0.8e pudotus selittyy sillä ja yleisellä paniikilla loput. Mulle ei kurssilla ole niinkään väliä, vaan osinkoa tässä katsotaan.
 
Liittynyt
13.02.2021
Viestejä
583
Helpompaa se taitaa olla ihmiselle psykologisesti kertoa niistä voitoista ja "oikeista ajoituksista". Huteja ja epäonnea mahtuu varmasti markkinoiden menestyjillekin.

Itse vielä odottelen niitä suuria onnistumisia. Epäonnea sitten on puolestaan jo ollut sijoittamisessa siinä missä elämässä yleensäkin. Ehkä se huono onni on osittain myös omaa tyhmyyttä tai tietämättömyyttä erilaisista markkinoiden nyansseista - tai molempia :) Olenkin jo täällä aikaisemmin kertonut, että otin uudestaan aktiivisempaa roolia sijoittamisessa aloittamalla uudestaan indeksin ohella myös osakepoiminnan tuossa pari vuotta sitten, juuri kun oltiin siinä huippulukemissa ennen inflaation karkaamista ja sitä seurannutta koron nostoa. Noh, nyt on osakesalkku sitten sellaiset reilut 20% pakkasella, ja pahin lappu -45% miinuksella. Semmosta se on..

Eilen hyppäsin Nordean kelkkaan 10,3 euron kappalehintaan. No, jotain puoli tuntia siitä alkoi jengi myydä ennen pörssin sulkeutumista, koska osinko irtosi tänään. En jostain syystä hoksannut tuota, vaikka toki sen verran kokenut olen kuitenkin, että olisi pitänyt. Tyhmä mikä tyhmä. :facepalm:

Vituttaa toki välillä. Esimerkiksi tänään tuo case Nordea, mutta luovuttaa en aio.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 800
Helpompaa se taitaa olla ihmiselle psykologisesti kertoa niistä voitoista ja "oikeista ajoituksista". Huteja ja epäonnea mahtuu varmasti markkinoiden menestyjillekin.

Itse vielä odottelen niitä suuria onnistumisia. Epäonnea sitten on puolestaan jo ollut sijoittamisessa siinä missä elämässä yleensäkin. Ehkä se huono onni on osittain myös omaa tyhmyyttä tai tietämättömyyttä erilaisista markkinoiden nyansseista - tai molempia :) Olenkin jo täällä aikaisemmin kertonut, että otin uudestaan aktiivisempaa roolia sijoittamisessa aloittamalla uudestaan indeksin ohella myös osakepoiminnan tuossa pari vuotta sitten, juuri kun oltiin siinä huippulukemissa ennen inflaation karkaamista ja sitä seurannutta koron nostoa. Noh, nyt on osakesalkku sitten sellaiset reilut 20% pakkasella, ja pahin lappu -45% miinuksella. Semmosta se on..

Eilen hyppäsin Nordean kelkkaan 10,3 euron kappalehintaan. No, jotain puoli tuntia siitä alkoi jengi myydä ennen pörssin sulkeutumista, koska osinko irtosi tänään. En jostain syystä hoksannut tuota, vaikka toki sen verran kokenut olen kuitenkin, että olisi pitänyt. Tyhmä mikä tyhmä. :facepalm:

Vituttaa toki välillä. Esimerkiksi tänään tuo case Nordea, mutta luovuttaa en aio.
Mikös ton Nordean kanssa muka meni pieleen? Saat osingon tilille muutaman viikon päästä ja eiköhän se kurssi palaile tonne 10e päälle pian.
 
Liittynyt
13.02.2021
Viestejä
583
Mikös ton Nordean kanssa muka meni pieleen? Saat osingon tilille muutaman viikon päästä ja eiköhän se kurssi palaile tonne 10e päälle pian.
Totta, olisin kuitenkin tässä tapauksessa valinnut mielummin tuon tämän hetkisen reilun 9 euron pinnassa olevan hinnan, kun tarkoitus olisi pitää Nordeaa salkussa ainakin kunnes hinta nousee jonnekin 15 euron tuntumaan. Mutta joo, suhteellista onko varsinaista epäonnea tai ei.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
464
oma salkku on "tarkoituksella" -25%, ostanut oikeastaan vain osakkeita mitkä on tippuneet inflaation/korkotason/kuluttajakysynnän laskun takia ( ja ostanut lisää 2-3kk välein jos taas tippunut ). Uskon että tuolla on useita jotka nousee >100% nykytasosta, kun tilanne normalisoituu, esim. Kamux ja Verkkis
 
Liittynyt
13.02.2021
Viestejä
583
oma salkku on "tarkoituksella" -25%, ostanut oikeastaan vain osakkeita mitkä on tippuneet inflaation/korkotason/kuluttajakysynnän laskun takia ( ja ostanut lisää 2-3kk välein jos taas tippunut ). Uskon että tuolla on useita jotka nousee >100% nykytasosta, kun tilanne normalisoituu, esim. Kamux ja Verkkis
Samalla tyylillä tankkailen jo salkusta löytyviä positioita. Kyllä dropit kannattaa hyödyntää pitkäaikaisessa salkussa.

Verkkis löytyy myös omassa salkussa muutaman prosentin painotuksella. Yhtiö on hyvin johdettu ja pääosin terveellä pohjalla, mutta sen tulevaisuus hieman huolettaa kyllä itseäni. Ydinliiketoiminnan katteet ovat pieniä, ja kuluttajan perspektiivistä arvioituna Verkkis ei useinkaan tahdo enää pärjätä hintakilpailussa. "Roskakauppa" E-villen osto ei myöskään miellyttänyt. Kävin juuri yhtiön tuoreita tunnuslukuja uudestaan läpi ja huomasin Verkkiksen ottaneen viime vuonna myös velkaa. Kasvua on toki syydä odottaa jahka taantuma helpottaa. Verkkis on yksi niitä firmoja, jonka arvostuskertoimet lähti laukalle pandemian seurauksena muodostaen epärealistisen kuvan sen kannattavuudesta.

Kamux on hiljattain päätynyt omalle seuraa näitä -listalleni. Tavoiteostohinta on 4 euron tuntumassa, niin lähden mukaan. Marginaalit ovat myös autokaupassa keskimäärin pienet, mutta Kamuxin EPS % (EPS/Osakkeen hinta) on yllättävänkin hyvä. PALJON parempi kuin esimerkiksi Verkkiksellä. Muihin lukuihin suhteutettuna kertoo melko selvästi Kamuxin aliarvostuksesta.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 099
Näin jälkiviisaana vähän harmittaa, että ei tullut sijoitettua joihinkin aseteollisuudessa toimiviin yrityksiin 2022 talvella. Olin seurannut monta kuukautta sitä Venäjän joukkojen keskitystä Ukrainan lähelle ja olin ihan varma että kohta rytisee. Jos nyt katsoo vaikka jotain Saabin osaketta, niin aika lailla on tultu ylöspäin tuon jälkeen.

Screenshot at 2023-03-24 16-35-13.png
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 099
Tämän uuden sotaisamman aikakauden innoittamana tuli kuitenkin poimittua syksyllä salkkuun Rheinmetallia, Raytheonia ja Lockheed Martinia. Rheinmetall noussut aika kivasti tuon jälkeen. Kaksi muuta pysyneet toistaiseksi aika samana, mutta kumpikin kuitenkin maksaa ihan kohtuullista osinkoa.
 
Liittynyt
22.06.2019
Viestejä
71
Jos on kaksi tiliä samassa pankissa

Tili A, saldo 10e
Tili B, saldo 0e

Ja teen tilisiirrot

A -> B 10e
B -> muu tili 10e

ja näiden tilisiirtojen eräpäivä on sama, lähteekö maksu tililtä B normaalisti s.e. tili ei ylity?
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 538
oma salkku on "tarkoituksella" -25%, ostanut oikeastaan vain osakkeita mitkä on tippuneet inflaation/korkotason/kuluttajakysynnän laskun takia ( ja ostanut lisää 2-3kk välein jos taas tippunut ). Uskon että tuolla on useita jotka nousee >100% nykytasosta, kun tilanne normalisoituu, esim. Kamux ja Verkkis
Verkkiksen isoon nousuun en usko. Ne tuotteet millä liikevaihto tehdään ovat niin tiukkaan kilpailtuja ettei katetta saa. Nämä isot pohjoismaiset toimijat jyräävät. Pro tuotteista jää katetta mutta ei tule euroja riittävästi sisään. Enkä näe suuria näkymiä miksi liikevaihto kasvaisi.

Kamuxiin uskon enemmän, autokauppaa toimialana ei arvosteta mutta uskon että kasvua (ruotsi-saksa ehkä tulevaisuudessa balttia) on odotettavissa.

Yksi vk-yritys mikä kasvaa kannattavasti mutta jäänyt monelta ostamatta on Puuilo.

Ja ei se poiminta aina tuota. Omassa salkussa huonoin osake on -75%, tietoinen riskiostos pienellä summalla (arvo nyt satasia) mutta ylihinnan maksoin kuitenkin..
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
120
Epäonnistumista kun puhutaan, niin mulla Tecnotree näyttää -4531€. Onks muilla hyviä turskalappuja?
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 800
Epäonnistumista kun puhutaan, niin mulla Tecnotree näyttää -4531€. Onks muilla hyviä turskalappuja?
Eihän toi kerro mitään. Toi voi olla prosentin tai 50% tappiolla.

Kyllä esim. mun salkku esim heittelee ton verran päivässä jos pörssissä on yhtään enemmän liikettä. Tai tänään pelkästään mun Nordeat tuli enemmän kuin ton verran alas…

Eli ainoastaan prosenteilla kannattaa verrata.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 501
Viestejä
4 193 011
Jäsenet
70 744
Uusin jäsen
Dunlop

Hinta.fi

Ylös Bottom