Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 468
Kyllä se on ihan fyysinen: SPDR MSCI ACWI IMI UCITS ETF USD Unhedged (Acc) | A1JJTD | IE00B3YLTY66

Kulut 0,17%, 3500+ yritystä, mukana kehittyvät ja kehittyneet, isot ja pienet firmat. Tämän hetken yksi parhaimmista jos ajatellaan laajaa hajauttamista ja matalia kuluja. Ja siis mukana Nordnetin kk-säästössä. Pieni miinus on yli 200e yksikköhinta.
Nordnetistä avaintietoasiakirjaa luin ja siellä näin: "Koska kaikkien indeksiin sisältyvien arvopaperien ostaminen tehokkaasti voi olla hankalaa, rahasto pyrkii seuraamaan indeksin kehitystä optimointistrategialla rakennetulla edustavalla salkulla, jonka odotetaan heijastavan indeksin kehitystä. Tämän seurauksena rahasto pitää tyypillisesti salkussaan vain osaa indeksiin kuuluvista arvopapereista. Rahasto voi rajoitetuissa tapauksissa hankkia indeksiin kuulumattomia arvopapereita. Rahasto voi käyttää salkunhallinnan tehostamiseen johdannaisia (eli rahoitussopimuksia, joiden hinta perustuu yhteen tai useampaan kohdeetuuteen)."

Tulkistin tuon niin, että olisi ollut synteettinen, mutta vastaava löytyi myös EUNL:stä. Itse olen pitäytynyt EUNL:ssä, koska suurempi vaihto ja itsellä kehittyviä markkinoita muuten vähän reilummin salkussa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
15 185
Tulkistin tuon niin, että olisi ollut synteettinen, mutta vastaava löytyi myös EUNL:stä. Itse olen pitäytynyt EUNL:ssä, koska suurempi vaihto ja itsellä kehittyviä markkinoita muuten vähän reilummin salkussa.
Joo, ovat varmaan kaikki hyvin samantyyppisiä toteutukseltaan. Eihän tuolla mitään isoa eroa ole EUNL:ään, jota itsellänikin on salkussa. Mutta koska SPYI on kuitenkin monessa suhteessa pikkuisen parempi, niin jatkossa ostot menevät siihen ja pärjää yhdellä tuotteella. Tuotossa tuskin on mitään käytännön eroa pitkässä juoksussa eli viilaustahan tämä on.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 024
Nyt tehtävä selaa sp500 vaikka 50 vuoden ajalta ja pohdi onko koskaan kestänyt päästä omilleen vuosia :hmm:
Katsoitko itse? Mitä nyt melkein vuosikymmen pisimmillään kestänyt ihan tällä vuosituhannella. Tai, jos halusi päästä omilleen inflaatiokorjattuna, niin pitkälle päälle vuosikymmen.

Jos osti dot.com -kiiman huipulta, niin taaloina ehti juuri ja juuri omilleen hetki ennen 2008 huippuja ja niitä seurannutta seuraavaa isompaa pudotusta. Josta toivuttiin myös yli puoli vuosikymmentä...

Toki, jos katsoit vain viimeistä yhtätoista vuotta...
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
247 376
Viestejä
4 315 699
Jäsenet
72 009
Uusin jäsen
Jokupoju

Hinta.fi

Ylös Bottom