Mitä sieniä Musk lähettää Tesla-faneille?
Tesla ei kasva 50% seuraavaa 10 vuotta. Aivan naurettava väite. Se ei ole pystynyt siihen tähänkään asti ja se vaikeutuu mitä suurempi on ja kilpailu kovenee. Tehtaita pitäisi tehdä monta vuodessa. Tesla valmistaisi silloin noin 40 miljoona autoa vuodessa eli vuoden 2020 luvuilla yli puolet maailman kaikista autoista. Sallikaa minun nauraa. Tesla ei tule saamaan 50% markkinaosuutta edes kotimaassaan.
Teslan valmistusprosessin automatisointi ei takuulla ole mitään alan kärkeä nyt ja tuskin on tulevaisuudessakaan. Kuten youtuben videoillakin näytetään niin Saksassa on robotit painanut duunia jo vuosikymmenet ja vielä edistyneempää taitaa olla esimerkiksi teollisuustuotannon ikonin Toyotan toiminta, joka on on ollut eräänlainen malliyhtiö muillekin aloille jo pitkään.
FSD:tä ei tulla näkemään vuosiin. Täydellinen automaattiajo ilman, että ihmisen tarvii edes seurata tilannetta, vaatii käytännössä samaa kuin "general intelligence" (GI), koska liikenteessä voi tapahtuu asioita, joiden ymmärtäminen vaatii ihan saman tason ymmärrystä kuin GI, joka ei ole vielä lähelläkään. Esimerkki, joka itselle käynyt kahdesti: Edellä ajavasta autosta alkanut kuorma purkautua. Ihminen näkee mitä alkaa tapahtua ja tajuaa väistää. Tekoäly ei takuulla huomaa tuollaista ajoissa ennen kuin tavaraa oikeasti lentää kohti.
Kun joku tekee FSD:n niin se on muillakin maksimissaan muutaman vuoden viiveellä. Ja suurin osa autoilijoista ei todellakaan maksa mitään 100e kuukausimaksua siitä, että auto ajaa itse. Suurin osa auton käyttäjistä ei edes vietä merkittävää aikaa autossaan.
Sitten nämä puheet "Teslan hyvästä katteesta per auto" ovat aika mielenkiintoisia, kun yhtiö on nippa nappa voitollinen ja siitäkin voitosta merkittävä osa on katoavia rangaistusmaksuja muilta valmistajilta. Mihin se hyvä kate häviää jos tuloksessa ei näy? Täyttä puppua. Käsittääkseni Amerikassakin kuitenkin investoinnit menee taseeseen (ja joidenkin mukaan Teslalla menee taseeseen vähän liikaakin).
"Tesla 3 on Euroopan myydyin automalli". Mitä merkitystä tuolla on kun se on ainoa auto jota Tesla valmistaa suurempaa määrää? Esimerkiksi VW:llä on merkkejä ja malleja monta, joihin myynti jakautuu ja vertailu pitää tietysti tehdä valmistajan kaikista täyssähköautoista. Ja näin katsottuna pelkästään VW on jo Teslan edellä ainakin Norjassa. Melko huolestuttavaa Teslan kannalta, kun markkina-arvon perusteella sen pitäisi pian olla melkein ainoa autovalmistaja jäljellä.
Miksi ihmeessä VW/Toyota tai kukaan muukaan lisensoisi jotain sensoreita tai tekoälyä Teslalta. Niillähän on kaikilla omat projektinsa lähes yhtä pitkällä eikä niihin liity mitään patentteja tai salattua tiedettä. Tekoälytieteen kehitys tapahtuu paljolti ihan julkisesti oppilaitoksissa. Esimerkiksi uusi Mersun S-mallihan antaa jo tietyillä ehdoilla automaattikyytiä Teslan tapaan ja Mersu jopa ottaa vastuun itselleen. Eikä ole tietääkseni tätä ostanut Teslalta. Sama kun jossain vaiheessa puhuttiin, että Teslan sähköauton tekniikkaa myytäisiin muille, mutta kummasti se on ilmankin onnistunut muilta valmistajilta. Sen sijaan VW on kyllä tehnyt sopimuksen MEB alustansa myynnistä Fordille.
Muistakaa, että kilpailu kovenee, kun koko ajan useampia valmistajia pääsee mukaan. Se hetki on pian, kun Tesla ei enää saakaan myytyä kaikkea mitä pystyy valmistamaan ainakaan ilman hintokilpailua.
Jos haluaa pörssistä ostaa halvalla sähköauton valmistusta, niin VW:tä ostamalla saat paljon halvemmalla omistusta per myyty sähköauto (ja VW:n mukana saa kaupan päälle aika paljon kaikkea kivaa muutakin kuten Porschen omistus).
Summasummarum: Teslan hinnassa on jo nyt mukana lähes mahdoton onnistuminen, jonka toteutumatta jääminen on jo nyt selvää. Nyt on kyse vaan siitä kauanko tuulipukusijoittajilla kestää se tajuta. Toki media jenkeissä tekee paljon Teslan puolesta.