Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 546
Henk koht en oikein ymmärrä tätä suuntausta että pihistellään parhaat ikävuodet 20-50 ja sitten "vanhuksena" on miljoona inflaation raiskaamaa rahayksikköä.

Oma logiikka:
Nyt kolmivitosena on ns ruuhkavuodet. Lapset on pieniä, asuntolainan lyhennykset nielee rahaa. Töissä on kiirettä. Pyrin helpottamaan elämää käyttämällä rahaa, asumalla mukavasti, autoilemalla huolettomasti. Pidän kaikki isyysvapaat, otan osan lomarahoista vapaana, nautin elämästä. Sijoituksiin/sukanvarteen menee kymppitonni vuodessa vähemmän, mutta ei tavitse elää "sitku"-elämää.

Kuuskymppisenä joka tapauksessa on asuntolainat maksettu ja palkkapussi lihava jos jaksaa pitää huolta itsestään ja osaamisestaan. Myy vaikka kämpän ja lähtee sillä maailmanympärysmatkalle jos sijoitukset eivät riitä.
Jaa-a. Epäilen, että ainakin toi työkaveri nautti siitä nuukailusta. Pakkohan sen on olla elämäntapa. Enkä mä väitä, että se olis väärin jos sopii niin mikäs siinä arvostelemaan. Ei se multa ole pois, paitsi tähän tapaukseen kuului myös verojen kierto kaikilla mahdollisilla keinoilla ja tää suomalaisittain vähän negatiivisesti katsottava piirre. Jossian muualla taitaa olla sekin kunnioitusta herättävä asia miten hyvin onnistuu veroja kiertämään :)

Imho paras niin, että itselleen mieluinen elintaso niin, että jää sopivasti sivuun. Kun jää sivuun euroja niin se nostaa elintasoa sen puolesta, että rahasta ei tarvitse murehtia. Rahasta murehtiminen on kokonaisvaltaisesti kuitenkin niin iso tekijä kun se heijastuu koko elämään vaikka ihan niidenkin kautta, että onko varaa asua mieluisessa kodissa tai joutuuko olemaan paskassa työpaikassa töissä.
 

finWeazel

Chief Karpfen - ruoKalan C&R
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 262
Ainakin mulle suurimmat säästöt tuli kulissiasioista. Kuinka hienon auton tarvii, onko pakko päivittää atk:ta edes joka kolmas vuosi jne. Ei osteta ostamisen vuoksi vaan sen vuoksi, että ostos lisää onnellisuutta. Jokainen määrittelee miten oma onnellisuus mitataan, ei sama kaikille.

Korkoa korolle on hieno asia, jos/kun sen saa laukkaamaan. Raha tulee rahan luo?

Toinen kulma se, että en ihan hirveästi uskaltaisi laittaa sen varaan, että eläkkeellä elää tai että nyt työikäinen pääsee alle 70v eläkkeelle,... Tänäänkin aika masentavaa uutista suomen talouden tilanteesta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 390
Välillä tulee jaksoja, jolloin poikkean nuukailusta eräänlaisen syyllisyydentunteen vuoksi. Olen muka "huono" länsimaalaisen hyvinvointi- ja kulutusyhteiskunnan jäsen. :D

Joka kerta tulee palattua ruotuun huomatessaan, että elämänlaatu on kutakunkin sama mutta tili tyhjempi. ;)
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 979
Ainakin mulle suurimmat säästöt tuli kulissiasioista. Kuinka hienon auton tarvii, onko pakko päivittää atk:ta edes joka kolmas vuosi jne. Ei osteta ostamisen vuoksi vaan sen vuoksi, että ostos lisää onnellisuutta. Jokainen määrittelee miten oma onnellisuus mitataan, ei sama kaikille.
No jos ajatellaan vaikka autoa, niin onhan se tavallaan mielenkiintoista että maksetaan velkarahalla isojakin summia käyttöhyödykkeestä, joka ei tuota mitään, vaan arvoa sulaa pahimmillaan useita tonneja savuna ilmaan joka vuosi. Siihen päälle toista tonnia vuodessa olevat vakuutukset ja kaikki ylläpitokulut. Eihän se kaikista suurin nautinto ole ajaa 15 vuotta vanhalla karvalakki-mallin autolla, mutta eipä se sitten niin kovasti harmitakaan, kun vilkaisee tilien saldot. ;) Monet ei varmaan edes tajua kuinka paljon rahaa auton pitäminen nielee. Samaten uudet älypuhelimet, en vaan ymmärrä miksi joidenkin pitää aina saada se uusin malli. Ja velalla tai korollisella luotolla tietysti. Se uusi puhelin lämmittää mieltä aikansa, mutta sitten se on "meh" eikä niitä kaikkia uusia ominaisuuksia edes tule koskaan käytettyä.

Joo, kerranhan sitä vain eletään, mutta nämä asiat näyttäytyy eri valossa jos näitä tarkastelee kylmän rationaalisesti.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 102
No jos ajatellaan vaikka autoa, niin onhan se tavallaan mielenkiintoista että maksetaan velkarahalla isojakin summia käyttöhyödykkeestä, joka ei tuota mitään, vaan arvoa sulaa pahimmillaan useita tonneja savuna ilmaan joka vuosi. Siihen päälle toista tonnia vuodessa olevat vakuutukset ja kaikki ylläpitokulut. Eihän se kaikista suurin nautinto ole ajaa 15 vuotta vanhalla karvalakki-mallin autolla, mutta eipä se sitten niin kovasti harmitakaan, kun vilkaisee tilien saldot. ;) Monet ei varmaan edes tajua kuinka paljon rahaa auton pitäminen nielee. Samaten uudet älypuhelimet, en vaan ymmärrä miksi joidenkin pitää aina saada se uusin malli. Ja velalla tai korollisella luotolla tietysti. Se uusi puhelin lämmittää mieltä aikansa, mutta sitten se on "meh" eikä niitä kaikkia uusia ominaisuuksia edes tule koskaan käytettyä.

Joo, kerranhan sitä vain eletään, mutta nämä asiat näyttäytyy eri valossa jos näitä tarkastelee kylmän rationaalisesti.
Entä jos sattuu tykkäämään ajella uudella autolla? Tai on ihan oikeita kokemuksia siitä kuinka siihen tonnipommiin menee myös vuositasolla monta touhutonnia? Entä jos ei ole aikaa eikä kiinnostusta korjata itse/olla aina korjauttamassa sitä romua? Entä jos on laskelmat saaneet 50/50 tonnipommin ja uuden kanssa?

Ei tuo auto ole aina ihan totaalisen huono ratkaisu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 606
Makuasioita mitä kukakin pitää elämässä siinä arvossa että niiden eteen tekee töitä josta saa rahaa. Toisille se on X, toisille Y. Esim itselle matkusteleminen on melko pitkälti rahanmenoa. Maksaa nyt viikon reissusta jotain millä saisi kotiin upouuden telkkarin tai videotykin tai kotiteatterijärjestelmän josta on iloa vuosikausiksi.
Toisille auto on pelkkä väline siirtyä pisteestä a pisteeseen b kun toisille se on elämän tarkoitus. Toinen tyytyy elämään 30m2 yksiössä ytimessä kun toinen haluaa asua 150m2 omakotitalossa maalla.

Makuasioita ja jokainen käyttää aina rahansa oikein, eli juuri niinkuin haluaa. Muuta yksi asia ei muutu: toiset käyttää aina rahansa itseen verrattuna väärin.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 102
Makuasioita mitä kukakin pitää elämässä siinä arvossa että niiden eteen tekee töitä josta saa rahaa. Toisille se on X, toisille Y. Esim itselle matkusteleminen on melko pitkälti rahanmenoa. Maksaa nyt viikon reissusta jotain millä saisi kotiin upouuden telkkarin tai videotykin tai kotiteatterijärjestelmän josta on iloa vuosikausiksi.
Toisille auto on pelkkä väline siirtyä pisteestä a pisteeseen b kun toisille se on elämän tarkoitus. Toinen tyytyy elämään 30m2 yksiössä ytimessä kun toinen haluaa asua 150m2 omakotitalossa maalla.

Makuasioita ja jokainen käyttää aina rahansa oikein, eli juuri niinkuin haluaa. Muuta yksi asia ei muutu: toiset käyttää aina rahansa itseen verrattuna väärin.
Juu näin on. Tuo matkustelu on vähän sellainen että sitä ei kovin usein pidetä tuhlaamisena ja turhuutena mutta se on ihan yhtälailla luksusta siihen arkeen niinkuin uusi auto. Ja kumpikaan ei tuota tippaakaan.
 

finWeazel

Chief Karpfen - ruoKalan C&R
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 262
No jos ajatellaan vaikka autoa, niin onhan se tavallaan mielenkiintoista että maksetaan velkarahalla isojakin summia käyttöhyödykkeestä, joka ei tuota mitään, vaan arvoa sulaa pahimmillaan useita tonneja savuna ilmaan joka vuosi. Siihen päälle toista tonnia vuodessa olevat vakuutukset ja kaikki ylläpitokulut. Eihän se kaikista suurin nautinto ole ajaa 15 vuotta vanhalla karvalakki-mallin autolla, mutta eipä se sitten niin kovasti harmitakaan, kun vilkaisee tilien saldot. ;) Monet ei varmaan edes tajua kuinka paljon rahaa auton pitäminen nielee. Samaten uudet älypuhelimet, en vaan ymmärrä miksi joidenkin pitää aina saada se uusin malli. Ja velalla tai korollisella luotolla tietysti. Se uusi puhelin lämmittää mieltä aikansa, mutta sitten se on "meh" eikä niitä kaikkia uusia ominaisuuksia edes tule koskaan käytettyä.

Joo, kerranhan sitä vain eletään, mutta nämä asiat näyttäytyy eri valossa jos näitä tarkastelee kylmän rationaalisesti.
Mun kommentit autoihin. Mulle auto on vain kulkuväline. Alkuvuoteen asti palveli 2003 mallin honda(liikenneonnettomuus, meni lunastukseen). Ymmärrän kyllä hienoonkin autoon sijoittamisen, jos autosta saa jotain irti, mä en saa. Tyhmintä ostaa kallis auto sukulaisten/naapurin takia ja kilpailla kenellä hienommat kulissit.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 651
Jottei homma lähe nyt taas ohi aiheen "mikä on arvokasta kenellekkin", niin ehkä sijoittamisesta on kuitenkin äkkiä oppinut sen, että mikä on itselle arvokasta. Senkin vuoksi kun rahalla on joku muu käyttö kohde kuin kuluttaminen, tulee tehtyä tietoisempia valintoja, oli se sit se just uus auto tai matkustaminen tai vaikka hyllyllinen kirjoja niinku itellä. Sillä on loppuviimein ihan sama että mikä on kenenki mielestä fiksua tai ei, kuhan ite pohtii omia valintojaan.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 338
No jos ajatellaan vaikka autoa, niin onhan se tavallaan mielenkiintoista että maksetaan velkarahalla isojakin summia käyttöhyödykkeestä, joka ei tuota mitään, vaan arvoa sulaa pahimmillaan useita tonneja savuna ilmaan joka vuosi. Siihen päälle toista tonnia vuodessa olevat vakuutukset ja kaikki ylläpitokulut. Eihän se kaikista suurin nautinto ole ajaa 15 vuotta vanhalla karvalakki-mallin autolla, mutta eipä se sitten niin kovasti harmitakaan, kun vilkaisee tilien saldot. ;) Monet ei varmaan edes tajua kuinka paljon rahaa auton pitäminen nielee. Samaten uudet älypuhelimet, en vaan ymmärrä miksi joidenkin pitää aina saada se uusin malli. Ja velalla tai korollisella luotolla tietysti. Se uusi puhelin lämmittää mieltä aikansa, mutta sitten se on "meh" eikä niitä kaikkia uusia ominaisuuksia edes tule koskaan käytettyä.

Joo, kerranhan sitä vain eletään, mutta nämä asiat näyttäytyy eri valossa jos näitä tarkastelee kylmän rationaalisesti.
Itse olen ajanut keskimäärin n. 15 vuotta vanhoilla (japsi)autoilla, ja ajaminen on pääosin ollut hyvin huoletonta. Uudempi kalliimpi auto ei olisi parantanut elämänlaatuani käytännössä millään tavalla.

Nyt on dilemma, että nykyisestä työpaikasta saisi työsuhdeauton, mutta nykyinen 14 vuotta vanha autoni vaan täyttää tarpeeni liian hyvin, että en ole kiirehtinyt työsuhdeauton ottamisen kanssa.

Polkupyöriin on sitten minulla mennyt huomattavia summia rahaa, laadukkaalla polkupyörällä ajaminen oikeasti nostaa elämänlaatuani selvästi, kun laadukas polkupyörä on kulkuneuvo jolla ajaa mielellään => tekee hyvää kunnolle ja terveydelle.


Mutta jos vähän yrittää vetää aasinsiltaa ketjun aiheen suuntaan, niin vähän on tullut kyllä mietittyä, että tuli ehkä otettua asuntolainaan liian nopea takaisinmaksuaika, ihan vaan että "kun tämän pystyy maksamaan nopeahkosti takaisin, niin maksetaan nopeasti takaisin". Mutta käytännössä nyt sille rahalla olisi kuitenkin enemmän elämänlaatua nostavaa vaikutusta kuin joskus parinkymmenen vuoden päästä ja sitä rahaa mitä ei käytä elämänlaatua nostamaan, siitä "ylimääräistä" rahasta kannattaisi asuntolainen nopean takaisinmaksun sijaan laittaa enemmän rahaa esim. osakkeisiin joilla on kuitenkin pitkällä aikaskaalalla suurempi tuotto-odotus kuin mitä asuntolainalla korko.
 
Liittynyt
04.04.2017
Viestejä
170
Sijoittamisesta kellään juttua? Oletteko koskaan hyötyneet laajamittaisesta hajauttamisesta mitenkään konkreettisesti? Itse en ole, toki ei ole koskaan ollut pakko myydä osakkeita huonoon aikaan..
 

finWeazel

Chief Karpfen - ruoKalan C&R
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 262
Sijoittamisesta kellään juttua? Oletteko koskaan hyötyneet laajamittaisesta hajauttamisesta mitenkään konkreettisesti? Itse en ole, toki ei ole koskaan ollut pakko myydä osakkeita huonoon aikaan..
Riippunee riskinsietokyvystä ja tavoitteista miten paljon kannattaa hajauttaa. Maksimivoitot jäänee saamatta massiivisella hajautuksella. Pitkän aikaa piilaakso/tekkifirmat juosseet ylöspäin ja nostaneet sp500:stakin. AI boom jatkaa trendiä vai tulee ai bust?

Liian paljon on ollut ja on edelleen muutamissa tekkiyrityksissä kiinni. Myynyt tekkiä vähemmäksi ja ostanut tilalle kohteita, jotka tasapainottavat mun salkkua.

Esimerkiksi tlt:hen tullut laitettu ja ostanen tätä lisää. tlt todella pitkän aikavälin sijoitus minulle. Tulee toki tasaisesti tuottoa tlt:sta niin ostoperuste ei ole pelkkä korot laskee, tlt:n kurssi nousee.
1695135176391.png
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 901
Miettisin itse, mihin vanhempi rouva ylipäätään rahaa haluaa säästää... Jos tarkoitus kerätä pesämunaa tuleville polville, niin kannattaa lahjoittaa ajoissa pois, ennen kuin rupeavat varoista tappelemaan ja voivat sitten itse päättää ja pohtia, mihin haluavat sijoittaa. Toisaalta taas summan voisi käyttää vaikkapa mukavaan matkusteluun.
Toki jos tulevat polvet on vielä alaikäisiä, voi kannattaa odotella kunnes teinivuodet on ohi. Samoin rahoissa ja osakkeissa/rahastoissa ei ole kauheasti tapeltavaa.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 694
Sijoittamisesta kellään juttua? Oletteko koskaan hyötyneet laajamittaisesta hajauttamisesta mitenkään konkreettisesti? Itse en ole, toki ei ole koskaan ollut pakko myydä osakkeita huonoon aikaan..
Hajauttamisen hyöty tai haitta näkyy kun tarkastelee salkkua jossa on molempia..

Omassa salkussa viim. 12kk kursseja vertaillessa huomaa eron hyvin. Osakkeissa huonoin -35%, paras +55% , mutta siltä väliltä.

Rahastoissa ja etf:ssä liikuntaan välillä +2% - +13,5%.

Mukavaahan se olisi jos salkku olisi täynnä noita onnistuneen osakepoiminnan tuloksia joissa kurssi noussut +55% +osingot päälle..

Osakkeiden kohdalla tuottoa vääristää jonkin verran osinkojen puuttuminen.. mutta ei niistä suurta tuottoa okei tullut, 0% - 8% vuodessa.
 
Liittynyt
04.04.2017
Viestejä
170
Hajauttamisen hyöty tai haitta näkyy kun tarkastelee salkkua jossa on molempia..

Omassa salkussa viim. 12kk kursseja vertaillessa huomaa eron hyvin. Osakkeissa huonoin -35%, paras +55% , mutta siltä väliltä.

Rahastoissa ja etf:ssä liikuntaan välillä +2% - +13,5%.

Mukavaahan se olisi jos salkku olisi täynnä noita onnistuneen osakepoiminnan tuloksia joissa kurssi noussut +55% +osingot päälle..

Osakkeiden kohdalla tuottoa vääristää jonkin verran osinkojen puuttuminen.. mutta ei niistä suurta tuottoa okei tullut, 0% - 8% vuodessa.
Mutta onko kurssivaihtelulla väliä oston ja myynnin välisenä aikana, sitä välillä tulee pohdittua, hajauttaisiko vain siksi että salkun arvo ei vaihtele rajusti vaikka itselle lähi vuosien kurssivaihtelulla ei ole väliä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 795
Mutta onko kurssivaihtelulla väliä oston ja myynnin välisenä aikana, sitä välillä tulee pohdittua, hajauttaisiko vain siksi että salkun arvo ei vaihtele rajusti vaikka itselle lähi vuosien kurssivaihtelulla ei ole väliä?
Mutta kun kyse ei ole pelkästä volatiliteetista, vaan siitä että osalla firmoista arvo laskee ihan oikeasti, eikä tule välttämättä koskaan nousemaan sellaiselle tasolle ettet tekisi paljoa tappiota. Entä jos et hajauta ja osutkin sellaiseen/sellaisiin kohteisiin?
 

Peripherial

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.09.2023
Viestejä
55
Riippunee riskinsietokyvystä ja tavoitteista miten paljon kannattaa hajauttaa. Maksimivoitot jäänee saamatta massiivisella hajautuksella. Pitkän aikaa piilaakso/tekkifirmat juosseet ylöspäin ja nostaneet sp500:stakin. AI boom jatkaa trendiä vai tulee ai bust?

Liian paljon on ollut ja on edelleen muutamissa tekkiyrityksissä kiinni. Myynyt tekkiä vähemmäksi ja ostanut tilalle kohteita, jotka tasapainottavat mun salkkua.

Esimerkiksi tlt:hen tullut laitettu ja ostanen tätä lisää. tlt todella pitkän aikavälin sijoitus minulle. Tulee toki tasaisesti tuottoa tlt:sta niin ostoperuste ei ole pelkkä korot laskee, tlt:n kurssi nousee.
”Maksimivoittojen” metsästäminen on sijoittamisessa pöljää hommaa. ”Täydellinen on hyvän vihollinen” pätee enemmän kuin hyvin sijoittamiseen.
 

JLM

Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 801
Entä jos sattuu tykkäämään ajella uudella autolla? Tai on ihan oikeita kokemuksia siitä kuinka siihen tonnipommiin menee myös vuositasolla monta touhutonnia? Entä jos ei ole aikaa eikä kiinnostusta korjata itse/olla aina korjauttamassa sitä romua? Entä jos on laskelmat saaneet 50/50 tonnipommin ja uuden kanssa?

Ei tuo auto ole aina ihan totaalisen huono ratkaisu.
Se mistä tykkää on usein aika eri asia kuin se mikä on taloudellisesti kannattavaa. Omat autot varmaan menee jollain tasolla tuohon tonnipommi-luokkaan, vaikka käytettyjen hinnat ovat mielestäni nousseet näissäkin luokissa parina viime vuotena. Mutta jos nyt katson paljonko ylläpitokulut ensi vuonna 20 vuotta vanhalla autolla on, niin ei sitä viimeisen kymmenen vuoden aikana ihan hirveän paljoa ole tarvinnut korjata. Väliöljynvaihdot ovat aika halpoja myös ja yksittäisiä pisteosia olen silloin tällöin vaihtanut (tyyliin lämppärin puhallin, ilmankierron sulkuläpän moottori ja takajarrusatulat). Auto kuluttaa seka-ajossa luokkaa 7 litraa ja voimaakin bensaturbossa on ihan mukavasti, niin kyllä tuosta pommista ainakin voi sanoa että pitäminen on ollut suhteellisen edullista. Ajattelin pitää ainakin seuraavat 5 vuotta vielä ellei ala tulla jotain isompaa ja kalliimpaa vikaa korjattavaksi. Koska jokainen vuosi kun pystyn lykkäämään auton vaihtoa on yksi vuosi enemmän kun rahaa menee säästöön, sijoituksiin ja asunnon maksamiseen. Mutta toki autoissa on paljon eroja kestävyydessä sitten kun aletaan puhua vähän isommista kilometreistä...
 

finWeazel

Chief Karpfen - ruoKalan C&R
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 262
”Maksimivoittojen” metsästäminen on sijoittamisessa pöljää hommaa. ”Täydellinen on hyvän vihollinen” pätee enemmän kuin hyvin sijoittamiseen.
Maksimivoitto ei ollut viestin pointti. Täydellinen hajautus, maksimivoitto yhdellä assetilla kolikon eri puolet. Paras mulle löytyy noiden välistä.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 102
Se mistä tykkää on usein aika eri asia kuin se mikä on taloudellisesti kannattavaa. Omat autot varmaan menee jollain tasolla tuohon tonnipommi-luokkaan, vaikka käytettyjen hinnat ovat mielestäni nousseet näissäkin luokissa parina viime vuotena. Mutta jos nyt katson paljonko ylläpitokulut ensi vuonna 20 vuotta vanhalla autolla on, niin ei sitä viimeisen kymmenen vuoden aikana ihan hirveän paljoa ole tarvinnut korjata. Väliöljynvaihdot ovat aika halpoja myös ja yksittäisiä pisteosia olen silloin tällöin vaihtanut (tyyliin lämppärin puhallin, ilmankierron sulkuläpän moottori ja takajarrusatulat). Auto kuluttaa seka-ajossa luokkaa 7 litraa ja voimaakin bensaturbossa on ihan mukavasti, niin kyllä tuosta pommista ainakin voi sanoa että pitäminen on ollut suhteellisen edullista. Ajattelin pitää ainakin seuraavat 5 vuotta vielä ellei ala tulla jotain isompaa ja kalliimpaa vikaa korjattavaksi. Koska jokainen vuosi kun pystyn lykkäämään auton vaihtoa on yksi vuosi enemmän kun rahaa menee säästöön, sijoituksiin ja asunnon maksamiseen. Mutta toki autoissa on paljon eroja kestävyydessä sitten kun aletaan puhua vähän isommista kilometreistä...
No siis joo, mullakin oli yksi "pommi" missä oli kohtuullisesti vielä alle 200tkm mittarissa. Kieltämättä sillä melkeen olis halvempaa ajella kuin nykyisellä sähkärillä. Nyt on vaan aika iso kynnys siirtyä sellaiseen kun sen auton hienoin varuste oli vakionopeudensäädin.
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 901
Entä jos sattuu tykkäämään ajella uudella autolla? Tai on ihan oikeita kokemuksia siitä kuinka siihen tonnipommiin menee myös vuositasolla monta touhutonnia? Entä jos ei ole aikaa eikä kiinnostusta korjata itse/olla aina korjauttamassa sitä romua? Entä jos on laskelmat saaneet 50/50 tonnipommin ja uuden kanssa?

Ei tuo auto ole aina ihan totaalisen huono ratkaisu.
Jos tonnin pommi laukeilee vähän väliä, niin sitten toki kannattaa vaihtaa autoa. Mutta toimivaa tonnin pommia ei taas kannata vaihtaa mielenrauhan vuoksi ennen kuin se laukeaa...
 

JLM

Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 801
No siis joo, mullakin oli yksi "pommi" missä oli kohtuullisesti vielä alle 200tkm mittarissa. Kieltämättä sillä melkeen olis halvempaa ajella kuin nykyisellä sähkärillä. Nyt on vaan aika iso kynnys siirtyä sellaiseen kun sen auton hienoin varuste oli vakionopeudensäädin.
Se on toki mistä haluaa maksaa ja miten paljon ja millä tavalla. Ilmastointi ja vakkari on melkein ne mitä enimmäkseen kaipaa sen lisäksi että autossa on mukavat istuimet, mutta totta puhuen en varsinkaan mutkaisemmilla teillä nykyään käytä hirveästi edes sitä vakkaria. Navigointi löytyy puhelimesta, samoin musiikit. Ja bonuksena auto ei ole niin perso vakoilemaan. Jossain vaiheessa vaihdan kyllä uudempaan, mutta mihin ja miten kalliiseen en osaa vielä sanoa. Kun rahoituksella tai liisarina en ole autoa ikinä ostamassa.
 
Liittynyt
03.06.2022
Viestejä
822
Liittynyt
04.04.2017
Viestejä
170
Toivottavasti tämän päivän niiaus muuttuu syväkyykyksi kun monet firmat maksaa osinkoja loppuviikosta, pilkit on valmiina. Mut yleensä hyvin suunniteltu ei onnistu, kun muutkin tekee ihan samaa :)
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 611
Onko täällä näkemystä nordean encanced rahastoista?


Kulut on tuplasti isommat (0.6 vs 0.3) mutta näyttää tuottavan paremmin.


 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
834
Onko täällä näkemystä nordean encanced rahastoista?

Kulut on tuplasti isommat (0.6 vs 0.3) mutta näyttää tuottavan paremmin.
Erot ovat niin pienet, että mikä on tässä "tuottaa paremmin"? Juuri nyt esim global enhanced on prosentin enemmän plussalla vuodentakaiseen kuin nordnet maailma. Mutta jos tilannetta olisi katsonut 1,5 viikkoa sitten olisi prosentit olleet toisinpäin. Nordean omaan maailma passiivinen (0,4% kulut) enhanced näyttää kyllä olevan +2%-yksikköä edellä koko ajan, joten siihen vaihtoehto näyttäisi olevan järkevä.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
478
Sveaan tai vastaavaan laittaisin, ellet sitten tiedä että voit jostain muualta tarvittavat tonnit irroittaa jos sattuu olemaan indeksit juuri tuolloin pakkasella reippaasti.
Tai sitten vaikka molempiin; indeksirahastoihin ja säästötilille. Sopivassa suhteessa sen mukana mitä riskiä siedät.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 216
Miten olisi fiksuinta toimia tilanteessa jossa tulee kertakorvauksena ~8000e, mutta mahdollisesti oikeuden päätöksellä joutuu maksamaan kaiken takaisin ~2-3 vuoden päästä? Tarvitsee tosin korkeimmalta oikeudelta ensin valitusluvan jota odotetaan alkuvuodelle.

A) Nordnet etf-kuukausisäästö (EUNL 90% + IS3N 10%, näitä löytyy jo valmiiksi) koko summa kerralla. Saa toki ehdottaa parempia etf-kuukausisäästö kohteita. Tässä lähinnä mietityttää mahdollisesti lyhyt sijoitusaika ja mahdollisesti pakkomyynti huonoon aikaan. Toisaalta parhaassa tapauksessa rahat on jo sijoitettu eikä niitä tarvitse maksaa takaisin jonka uskon olevan todennäköinen lopputulos.

B) Sveaan 3,25% tai määräaikainen 1 tai 2 vuotta korolla.

C) Joku muu?

Olisiko fiksuinta ensin odottaa, että KKO käsittelee valituksen ja joko hylkää tai hyväksyy sen? Siihen asti sveassa 3,25% korolla. Jos valitus hyväksytään niin sen jälkeen odotellaan vuodesta kahteen päätöstä, jonka aikana sitten olisi tarkoitus koittaa tuolla rahalla saada vähän tuottoa. Jos valitus hylätään niin sitten pistän kaiken nordnettiin etf-rahastoihin kerralla.
Ota joku kiinteäkorkoinen säästötili - ETF:ien kanssa on potentiaalia päätyä parikymmentä prossaa miinukselle 2v ajanjaksolla.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 200
Osakepoiminta ei taida olla enää suurena kiinnostuksen kohteena, suurin osa todennut että suurella todennäköisyydellä menee metsään ja sijoittavat indekseihin :)

Tein itse pitkästä aikaa poiminnan, lisäsin Realty Incomen osaketta (NYSE: O) kun tippui hankintahinta sille tasolle jolla olen ostanut alkuvuodesta 2018. Riskitön ei ole tämäkään firma osinkojen osalta nykyisessä tilanteessa mutta saa verojenkin jälkeen hieman nykyisiä säästötilejä korkeamman osinkotuoton "lukittua" jos luottaa siihen että yritys pystyy sen pitämään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 546
OP kasvutuotto tili lobbaus. Taitaa olla hands down paras riskitön tuotto ilman määräaikaa jos yli 50k€ talletus. 3kk eb kun kolkuttelee 4% niin tuo tekisi 3,5% ja ämpäribonarit korotettuna (0,25) päälle joka myös selvää rahaa vakuutusmaksuihin ainakin omalla kohdalla.
 
Liittynyt
07.07.2017
Viestejä
2 558
OP kasvutuotto tili lobbaus. Taitaa olla hands down paras riskitön tuotto ilman määräaikaa jos yli 50k€ talletus. 3kk eb kun kolkuttelee 4% niin tuo tekisi 3,5% ja ämpäribonarit korotettuna (0,25) päälle joka myös selvää rahaa vakuutusmaksuihin ainakin omalla kohdalla.
Näin se taitaa olla. Siellä on vielä olikohan tämän vuoden korotetut bonarit jolloin niitä kertyy reilu 0,3%.

Jos ei niillä bonareilla tee mitään niin olikohan TF-Bankin mainos joka juuri pyöri FB-feedissä ja tarjosivat 3,5% korkoa. En tiedä ehdoista.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
722
OP kasvutuotto tili lobbaus. Taitaa olla hands down paras riskitön tuotto ilman määräaikaa jos yli 50k€ talletus. 3kk eb kun kolkuttelee 4% niin tuo tekisi 3,5% ja ämpäribonarit korotettuna (0,25) päälle joka myös selvää rahaa vakuutusmaksuihin ainakin omalla kohdalla.
Seligsonin Rahamarkkinarahasto, ei minimitalletusta ja tämänhetkinen tuotto-odotus 3,73% p.a.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 694
Seligsonin Rahamarkkinarahasto, ei minimitalletusta ja tämänhetkinen tuotto-odotus 3,73% p.a.
Sas se tuotto-odotus olla mitä tahansa mutta jos mennyttä katsotaan niin aika heikolta näyttää ko. rahaston tuotto. Mennyt ei ole mikään tae tulevasta mutta aina se jotain kertoo.. parempi tuokin kuin miinukselle mennyt.
 

Liitteet

Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 952
Sas se tuotto-odotus olla mitä tahansa mutta jos mennyttä katsotaan niin aika heikolta näyttää ko. rahaston tuotto. Mennyt ei ole mikään tae tulevasta mutta aina se jotain kertoo.. parempi tuokin kuin miinukselle mennyt.
Seligsonin Rahamarkkinarahasto taitaa pitkälti noudattaa lyhyiden korkojen kehitystä. Duraatio toki aiheuttaa hetkellisen negatiivisen kehityksen jos korot nousevat nopeasti ja vastaavasti isomman plussan jos pudotus on nopea. Aika äkkiä tuo kuitenkin löytää sen normaalin tason kun sijoitukset "päivittyy".
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
722
Sas se tuotto-odotus olla mitä tahansa mutta jos mennyttä katsotaan niin aika heikolta näyttää ko. rahaston tuotto. Mennyt ei ole mikään tae tulevasta mutta aina se jotain kertoo.. parempi tuokin kuin miinukselle mennyt.
No katsopa muiden lyhyisiin korkoihin sidottujen instrumenttien tuottoja viimeisen 10 vuoden ajalta, mukaanlukien määräaikaistilit. Uutispommi: nollakorkojen aikana ne eivät olleen kovin häävejä.
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 468
Korkeimmat "korot" saa tällä hetkellä osuuskuntien kuten Tradekan ja OP:n tuotto-osuuksista. Tokihan niissä rahat palttiarallaa minimissään pari vuotta kiinni, mutta hankala on tällä hetkellä peitota niiden noin 4,5% bruttotuottoa. Ja kun otetaan huomioon osuuskuntien pääomanpalautuksen verokohtelu, ei näin vähäriskistä tuottoa ole oikein muualta saatavissa. Molemmat ovat kuitenkin varsin vakavaraisia toimijoita. Toki näissä ei ole pääomaturvaa, eikä korko ole taattu, jos jokin meneekin perseelleen.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 922
Tästä Nordnetin juuri lanseeratusta uudesta sijoitusvakuutuskuoresta:

Voiko tämän avulla tai mitenkään muuten siirtää vanhemman osakeomistukset suoraan periville lapsille, ilman osakkeiden myymistä ja muuttamista rahaksi, siis ilman, että mahd. myyntivoitoista maksettaisiin välissä verot? Jos tämmöinen on mahdollista, niin perintövero varmaankin menee heti omistusten siirtymisen myötä ja sen määrän laskeminen kaiken järjen mukaan noudattelisi reaaliarvoa.

edit: Tuon uuden sijoituskuoren kustannuksista: 100k € alittavalta osata 0,35% hallinnointipalkkio vuodessa (ylittävältä osalta +0,15%), mutta mikä positiivista, niin kaupankäynti kotimaisella ja jenkkimarkkinalla vakiona pysyvään private banking hintaan 0,08% per toimeksianto (+0,25% valuutanvaihtokulut). Vielä ei käynyt silmään voiko vakuutuskuoren sisään avata valuuttatiliä ja hoitaa se puoli itse pienemmillä kuluilla.

Tuo melkein tekee tyhjäksi nuo aiemmat suunnitelmat vaihtaa Mandatum Traderin OST:iin (0,05% per toimeksianto), mutta pitää vielä vähän puntaroida tuota hallinnointipalkkiota kokonaiskuvassa. Ero Mandatumin hyväksi olisi enää esim. 30€ per yksi 100k € veivi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
347
Voiko tämän avulla tai mitenkään muuten siirtää vanhemman osakeomistukset suoraan periville lapsille, ilman osakkeiden myymistä ja muuttamista rahaksi, siis ilman, että mahd. myyntivoitoista maksettaisiin välissä verot? Jos tämmöinen on mahdollista, niin perintövero varmaankin menee heti omistusten siirtymisen myötä ja sen määrän laskeminen kaiken järjen mukaan noudattelisi reaaliarvoa.
Näin minäkin käsitin ja kaipaisin vielä varmistusta asiaan.

Mielestäni tuo kuvataan vähän siihen tapaan, että valuutat vaihtuvat automaattisesti kalliilla, mutta sen pakottaminen ei vaan mahdu omaan järjenjuoksuun.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 922
Ilmeisesti tuo arvopapereiden periminen sellaisenaan on ihan normaali skenaario, eli mahdollista myyntivoittoveroa ei huomioida ja päivän arvosta maksetaan vain perintövero ja paprut siiretään perijän AOT:lle. En ollut perehtynyt asiaan yhtään, joten ihan ummikkona lähdin kyselemään. Mutta siis mitä nyt silmäilin tuon Nordiksen vakuutuskuori-instrumentin kuvauksen läpi, niin vaikuttikin siltä, että siinä peritään rahaa, ei arvopapereita.

Voikohan muuten OST:ltä periä vanhemmalta arvopapereita, vai vain AOT:ltä?

edit: Voin kyllä on hakoteilläkin, koska perintövero näyttää olevan selvästi pääomatuloveroa pienempi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 763
Ilmeisesti tuo arvopapereiden periminen sellaisenaan on ihan normaali skenaario, eli mahdollista myyntivoittoveroa ei huomioida ja päivän arvosta maksetaan vain perintövero ja paprut siiretään perijän AOT:lle. En ollut perehtynyt asiaan yhtään, joten ihan ummikkona lähdin kyselemään. Mutta siis mitä nyt silmäilin tuon Nordiksen vakuutuskuori-instrumentin kuvauksen läpi, niin vaikuttikin siltä, että siinä peritään rahaa, ei arvopapereita.

Voikohan muuten OST:ltä periä vanhemmalta arvopapereita, vai vain AOT:ltä?

edit: Voin kyllä on hakoteilläkin, koska perintövero näyttää olevan selvästi pääomatuloveroa pienempi.
Noissa on yleensä joku henkivakuutuskytkös ja käsittääkseni tämä mahdollistaa mm. perintöjärjestyksen täydellisen ohittamisen eli voit merkitä kuoresi edunsaajaksi naapurin Janin jos haluat. Tällöin jos kuoressa oli miljoona ja tilillä 10e niin perilliset eivät saa suojaosaa tuosta miljoona koska se ei ole ns. perittävää varallisuutta. Lisäksi tuosta henkivakuutuksesta voi saada ihan rahallisen extra korvauksenkin. Käsittääkseni salkku sellaisenaan siirtyy eli osakkeita ei myydä "väkipakolla".

Muuten tuo ei ymmärtääkseni eroa siitä että perisit osakkeet AOT:lta.

Niin ja lisäksi veivit eli kaupankäynti kuoren sisällä on verottomia...
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 922
Noissa on yleensä joku henkivakuutuskytkös ja käsittääkseni tämä mahdollistaa mm. perintöjärjestyksen täydellisen ohittamisen eli voit merkitä kuoresi edunsaajaksi naapurin Janin jos haluat. Tällöin jos kuoressa oli miljoona ja tilillä 10e niin perilliset eivät saa suojaosaa tuosta miljoona koska se ei ole ns. perittävää varallisuutta. Lisäksi tuosta henkivakuutuksesta voi saada ihan rahallisen extra korvauksenkin. Käsittääkseni salkku sellaisenaan siirtyy eli osakkeita ei myydä "väkipakolla".

Muuten tuo ei ymmärtääkseni eroa siitä että perisit osakkeet AOT:lta.

Niin ja lisäksi veivit eli kaupankäynti kuoren sisällä on verottomia...
Eli siis, otetaan skenaario, että ei haluta jättää hyvin perustelluista syistä aviomiehelle kuoren sisällön osalta mitään, niin tällä voidaan ohittaa tämä ja periyttää sisältö pelkästää lapsille, ilman tasinkoa? Vaikuttaako tämä muun omaisuuden osituksiin perinnönjaossa suhteessa hengissä olevaan aviomieheen, eli voiko ohi mennyt vakuutuskuoren sisältö lisätä osuutta muusta perinnöstä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 763
Eli siis, otetaan skenaario, että ei haluta jättää hyvin perustelluista syistä aviomiehelle kuoren sisällön osalta mitään, niin tällä voidaan ohittaa tämä ja periyttää sisältö pelkästää lapsille, ilman tasinkoa? Vaikuttaako tämä muun omaisuuden osituksiin perinnönjaossa suhteessa hengissä olevaan aviomieheen, eli voiko ohi mennyt vakuutuskuoren sisältö lisätä osuutta muusta perinnöstä?
No siis aviomiehelle ei muutenkaan mene mitään, paitsi tietysti ensin tehdään tasinko ja sitten loput lapsille. Ymmärtääkseni tuossa henkivakuutuksessa sen osa irti tasingosta eli jos puolisoilla oli 100 ja 100 ja kuolleella extra 100 henkivakuutusta niin ilman vakuutusta olisi 100 ja 200 eli tasinkoja 50 ja lapsille loput 150 mutta nyt vakuutuksen kanssa lapsille menisi 200 kun tasinko on jo valmiiksi tasan.

Mielestäni tuosta käy ilmi edunsaajat: Henkivakuutuksen edunsaaja
ja tästä verotus: Henkivakuutuksen verotus
Eli normaalissa tapauksessa naapurin Jani edunsaajana niin tuotto on pääomatuloa ja pääoma on lahjaa. Jos meni sen sijaan aviomiehen ohi lapsille niin se on veroton. <- nämä siis pätevät jos kuolit. Noita himmeleitä kun voidaan rakentaa niinkin että ne raukeaa edunsaajan eduksi ilman kuolemaa ja silloin verotus on täysin erilaista, koko summa saattaa olla esim pääomatuloa yms.

PS. mä en sitten näistä oikeasti tiedä yhtään mitään että kirjoitukset kannattaa nauttia suolan kera ja selvittää perinpohjaisesti ennenkuin menee ottamaan että mitä missäkin tilanteessa käy.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 922
No siis aviomiehelle ei muutenkaan mene mitään, paitsi tietysti ensin tehdään tasinko ja sitten loput lapsille. Ymmärtääkseni tuossa henkivakuutuksessa sen osa irti tasingosta eli jos puolisoilla oli 100 ja 100 ja kuolleella extra 100 henkivakuutusta niin ilman vakuutusta olisi 100 ja 200 eli tasinkoja 50 ja lapsille loput 150 mutta nyt vakuutuksen kanssa lapsille menisi 200 kun tasinko on jo valmiiksi tasan.

Mielestäni tuosta käy ilmi edunsaajat: Henkivakuutuksen edunsaaja
ja tästä verotus: Henkivakuutuksen verotus
Eli normaalissa tapauksessa naapurin Jani edunsaajana niin tuotto on pääomatuloa ja pääoma on lahjaa. Jos meni sen sijaan aviomiehen ohi lapsille niin se on veroton. <- nämä siis pätevät jos kuolit. Noita himmeleitä kun voidaan rakentaa niinkin että ne raukeaa edunsaajan eduksi ilman kuolemaa ja silloin verotus on täysin erilaista, koko summa saattaa olla esim pääomatuloa yms.

PS. mä en sitten näistä oikeasti tiedä yhtään mitään että kirjoitukset kannattaa nauttia suolan kera ja selvittää perinpohjaisesti ennenkuin menee ottamaan että mitä missäkin tilanteessa käy.
Edellä jäi siis mainitsematta, että puolisoilla yhteinen kiinteistöomaisuus puoliksi, mutta vaimolla sitten lisäksi merkittävä osakesijoitusomaisuus, mutta miehellä ei käytännössä mitään.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 922
Tästä Nordnetin juuri lanseeratusta uudesta sijoitusvakuutuskuoresta:

Voiko tämän avulla tai mitenkään muuten siirtää vanhemman osakeomistukset suoraan periville lapsille, ilman osakkeiden myymistä ja muuttamista rahaksi, siis ilman, että mahd. myyntivoitoista maksettaisiin välissä verot? Jos tämmöinen on mahdollista, niin perintövero varmaankin menee heti omistusten siirtymisen myötä ja sen määrän laskeminen kaiken järjen mukaan noudattelisi reaaliarvoa.

edit: Tuon uuden sijoituskuoren kustannuksista: 100k € alittavalta osata 0,35% hallinnointipalkkio vuodessa (ylittävältä osalta +0,15%), mutta mikä positiivista, niin kaupankäynti kotimaisella ja jenkkimarkkinalla vakiona pysyvään private banking hintaan 0,08% per toimeksianto (+0,25% valuutanvaihtokulut). Vielä ei käynyt silmään voiko vakuutuskuoren sisään avata valuuttatiliä ja hoitaa se puoli itse pienemmillä kuluilla.

Tuo melkein tekee tyhjäksi nuo aiemmat suunnitelmat vaihtaa Mandatum Traderin OST:iin (0,05% per toimeksianto), mutta pitää vielä vähän puntaroida tuota hallinnointipalkkiota kokonaiskuvassa. Ero Mandatumin hyväksi olisi enää esim. 30€ per yksi 100k € veivi.
Korjataanpas yllä olevaan. Eli hallinnointikulut 100k € ylittävältä osalta ovat siis ilmeisesti *vain* 0,15%, ei 0,35+0,15%.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
15 080
Eli hallinnointikulut 100k € ylittävältä osalta ovat siis ilmeisesti *vain* 0,15%, ei 0,35+0,15%.
Joo, FAQ:ssa lukee:

Nordnet Sijoitusvakuutuksen vuosittainen hallinnointipalkkio on 100 000 euroon asti 0,35 %. Sen ylittävältä osalta hallinnointipalkkio on 0,15 %.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 546
Hesarin juttu aiheesta missä vähän rautalankaa jos ei ole termit tuttuja


Ihan mielenkiintoinen vaihtoehto pitkän aikavälin säätämiseen. Onkohan etf kk säästöt tulossa? Rahastoihin näemmä ainakin tulossa kk säästöön. En välttämättä olisi cashoutannut kesällä jos etf:t olisi olleet tämän sisällä.
 
Liittynyt
24.07.2018
Viestejä
85
Onko jotain piilotettuja kuluja tai muita vaikutuksia, joiden takia olisi huono idea avata uusi OP Kasvutuottotili ja siirtää varat kun Euribor korko on noussut? Korko päivittyy 3kk välein avauspäivästä. Jos on avannut tilin esim kuukausi sitten, niin 3kk Euribor on ehtinyt nousta jo, mutta korko päivittyisi vasta 2kk päästä. Jos avaa uuden tilin ja siirtäisi varat, niin pääsisi korkeamman koron piiriin heti.

OP-chattibotti kertoi vaan, että "Tilejä voi olla käytössäsi niin monta kuin tarvitset" eli ilmeisesti useamman tilin avaamista ei ole rajoitettu.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
245 975
Viestejä
4 295 356
Jäsenet
71 759
Uusin jäsen
penap

Hinta.fi

Ylös Bottom