Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 432
Itse olen firmaa valitessani myös hieman miettinyt tulevaisuutta, että onko 5v päästä kysyntää tuotteille enää. Esim lentoyhtiöt, turkistarhaus yms vastaavia toimialueita.
 
Liittynyt
27.05.2021
Viestejä
28
Ma olen kuluttajatuote firmoissa suosinut niita joiden tuotteita itse kaytan. Jai aikanaan teknologia firmoihin sijoittamatta, nyt niihinkin alkanut sijoittamaan erityisesti semicon alaan. Nyt vaan pitaisi keksia mika se seuraava tukevaisuuden ala on etta ehtisi mukaan ennen huikeita nousuja.
 
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
1 159
Ma olen kuluttajatuote firmoissa suosinut niita joiden tuotteita itse kaytan.
Sijoittamisessa kohteen tunteminen on aina tärkeä asia. Sekä arvonkehityksen että oman osaamisen kehityksen kannalta.

Tosin nousumarkkinassa tuo helposti unohtuu ja helposti tuijotetaan ainoastaan historialliseen kehitykseen.

Facebook ei ole viime aikoina juurikaan saanut aikaan mitään uutta (tai en ole huomannut) ja on saanut merkittäviä kilpailijoita vanhoille tuotteilleen (esim TikTok)

Googlen mainonta hakukonebusineksen kautta näyttäisi olevan hyvin paalutettu ja PaaS/IaaS palvelut ovat kasvattaneet suosiotaan. G ei ole myöskään niin riippuvainen Youtubesta kun Facebook on itsestään ja Instagramista.
 
Viimeksi muokattu:

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 085
Ma olen kuluttajatuote firmoissa suosinut niita joiden tuotteita itse kaytan. Jai aikanaan teknologia firmoihin sijoittamatta, nyt niihinkin alkanut sijoittamaan erityisesti semicon alaan. Nyt vaan pitaisi keksia mika se seuraava tukevaisuuden ala on etta ehtisi mukaan ennen huikeita nousuja.
Teen hyvin paljon samaa. Jos en voi edes kuvitella käyttäväni firman x-tuotteita niin en sijoita. Toisaalta, jos tykkään firman tuotteista siihen pisteeseen asti, että tuotejulkaisujen keynote puheita odotetaan jalat ämpärissä niin mieluusti on sitten myös pienellä panoksena mukana sijoitusten myötä.

Alla facebookin uusimmat teesit. VR on facebookin tulevaisuus(tai tuho). VR:n jatkeeksi tulee jossain vaiheessa AR(lisätty todellisuus). Facebookin Quest2 lienee tämän hetken parhaiten myyvä virtuaalitodellisuuslaite. Myy enemmän kuin kaikki pc-laitteet yhteensä. Ehkä ps4:en vr-kypärä on vielä marginaalisesti koko elinajan myyntimäärissä ykköspaikalla. Tosin ps4 laite on kuollut. Sonylta odotetaan uutta virtuaalitodellisuuslaitetta ps5:en kaveriksi joululle 2022. Sony joutuu lähtemään nollasta liikenteeseen, kun taas facebookin wanhat laitteet tulevat toimimaan ja olemaan tuettuja vielä useita vuosia. Tärkeä asia pelikehittäjille, jotka miettivät montako maksavaa asiakasta ekosysteemissä on. Sony ja Facebook tulevat kamppailemaan tuon alueen ykköspaikasta, muut hakevat kolmossijaa. Vaadittavat miljardisijoitukset softaan, ekosysteemiin ja rautaan tekevät sen vaikeaksi, että joku voisi tulla takavasemmalta ja viedä markkinan isojen pelaajien edestä. Toki suomalainen varjo esim. on niche-pelaaja ja erittäin hyvä sellainen.

Mark Zuckerberg: Facebook Will Be ‘A Metaverse Company’ In 5 Years
You can think about it as the successor to the mobile internet. And it’s certainly not something that any one company is going to build, but I think a big part of our next chapter is going to hopefully be contributing to building that, in partnership with a lot of other companies and creators and developers.

But you can think about the metaverse as an embodied internet, where instead of just viewing content — you are in it. And you feel present with other people as if you were in other places, having different experiences that you couldn’t necessarily do on a 2D app or webpage.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 471
Kiitos paljon neuvoista, tämmöinen salkku on nyt, se muuttui kyllä ihan täysin kun tein nuo prosentit pääoman suhteen. Aikaisemmin ne oli osakkeiden määrästä laskettuina. Tästä on hyvä jatkaa:) Onneksi on OP:lla 1% osto ja myyntikulut, niin voi rauhassa rakentaa salkkua eteenpäin.
Vähän vanhaan viestiin tartuin, mutta ihmettelin miksi kukaan ei antanut vinkkiä että ei sinun kannata tasapainottaa osakemäärän tai arvon mukaan.
Paljon oli vinkkiä että osakkeiden lukumäärällä ei ole mitään merkitystä, koska se ei tosiaan kerro yhtään mitään.
Mutta lisäisin että salkun tasapainollakaan ei ole mitään merkitystä. Jos salkussa on 10 eri yritystä 10%:n painolla. 9 osakettaa näistä nousee koska firmat tekee tulosta, sijoitatko tällöin lisää rahaa siihen firmaan jonka tuloksenteko takkuaa? Miksi tartut putoavaan puukkoon? Tätä kun jatkat olet huonolla tuurilla työntänyt hirveät rahat firmaan jonka arvo vain laskee ja teet tappiota.
Itse suosin siksi ajatusta "Tällä firmalla menee nyt hyvin ja tulevaisuuskin on valoisa, sijoitain siihen yhteensä x euroa". Sitten seuraavien kuukausien aikoina sijoitan haluamani määrän siihen. Aivan sama montako osaketta sillä saan ja arvollakaan ei ole väliä (jos pysyy omissa kriteereissä, tyyliin jos välissä hirveitä nousuja/laskuja niin arvioin ostohalun uudelleen). Samaa käytän jo salkussa oleviin "Tämän firman tilanne hyvä ja niillä on oven takana jotain mitä ei vielä näe osakkeiden arvostuksessa, lisään rahaa x euroa". Näin ajateltuna myös siihen putoavaan puukkoon voi tarttua, jos kokee tilanteen tilaisuudeksi.

Totta kai joskus se putoava puukko voi olla hyväkin idea tarttua, varsinkin nyt korona-aikana putoavat puukot usein kääntyy ja osuu silmään. Tämä ei kuitenkaan ole tae että aina käy niin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 471
Onko muilla IB:n käyttäjillä ongelmaa että txt-viestikoodin saaminen kestää tuhottoman kauan? Muutaman kerran jopa niin kauan että kun syötän koodin sanoo IB että vanhentunut koodi. Hieman on ärsyttävää kun olisi pari minuuttia aikaa räplätä mutta sinä aikana ei pääse edes sisälle asti.
Yhtään osaketta en ole vielä IB:stä ostanut, mutta sainpahan rekisteröityä ja pari touhutonnia siirrettyä. Tämä oli se joskus kesä-heinäkuussa käydyn keskustelun tulos liittyen Nordean uuteen hinnoitteluun. Eli sain jotain sentään aikaiseksi :)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 432
Juu, erittäin hyvä kysymys tuo, @Anagonda. Itse näkisin, että olisi kiva jonkinlaista tasapainoa (hajautusta) salkkuun saada, mutta sen jälkeen pitäisi miettiä, että mihin jatkossa ostot kohdistuvat. Itsekkin olen miettinyt tuota ostamista, että onko riski ostaa firmaa josta oikeastaan kannattaisi hankkiutua kokonaan eroon. Sellaisen hyvän säännön olen lukenut, että jos ostaisit 1/10 salkusta firmaa x, niin ostaisitko kaikella rahalla firmaa x. Jos ostaisit, niin sitten se kannattaa salkkuun ottaa.

Mutta olen kyllä itsekkin miettinyt tuota asiaa, että ostaako nousevaan kurssiin vai laskevaan. Taitaa olla perusalottelijan virhe tuo, että ostetaan aina laskevaan kurssiin.
 

tuoppi´

Kapitalisti
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 719
@Anagonda :lla hyvä pointti.

@itarumaa Ei tuota hajautusta välttämättä kannata miettiä niin absoluuttisena. Ajan kanssa eri firmojen painot salkussa muuttuu ihan luonnollisesti kun niiden arvot nousee tai laskee. Lisäostoja pitäisi miettiä ensisijaisesti sen perusteella onko firmaan sijoittaminen juuri nyt hyvä idea. Paljon arvo on laskenut tai noussut, tai kuinka suuri paino firmalla on salkussasi, ovat toissijaisia asioita. Toki joissain tilanteessa oston valinnassa voi käyttää toisisijaisia kriteerejä, jos ensisijaiset kriteerit ovat yhtälaisia (esim. jos salkussasi yhden firman paino on 5% ja toisen 25%, ja nyt kumpikin olisi mielestäsi hyviä ostoksia, niin voit ostaa tuota pienemmällä painolla olevaa hajautustarkoituksessa).
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
688
Nytten sitten tulee turskaa näköjään ihan kunnolla. En itse vielä hätäile. Ideana on ollut pitää puolet aina tilillä jos tulee oikea droppi. Tuollainen 3.5% mikä nyt on tullut viikossa ei vielä oikeuta isompiin siirtoihin. Yhtä osaketta tuplasin eilen koska en näe mitään erityistä syytä näille muutoksille.

Edit: hieman jännittää silti koska aloitin sijoittamisen 5kk sitten. Vedin touko-kesäkuussa tosin kotiin 1000€ (10%) jotta ei niin vituttaisi jos jotain sattuu. Nuo lukemat voi tuntua että on järjettömiä, mutta 1000€ voittoa ja nyt yli 400€ miinusta parissa viikossa osakkeissa joita en tosin myy.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
688
Täältä kans ääni tuolle, hyvin pelaa.
Ei ole tullut montaakaan 2-factor authia joissa olisi tietoturvaongelmia. Yksi iso kävi parin vuoden sisällä, mutta en nyt muista firmaa. IBKR ei ollut. Kyllähän nuo tileihin läpäisyt on yli 95% ilman 2-factoria.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
688
Onko mielestäsi Facebook osakkeiden ostaminen järkevää?

Sijoittaako kukaan tuollaisiin somejätteihin ja mitkä ovat tuotot tähän asti? Ite en pidä somejäteistä, koska moni kaveri on someriippuvainen. En ite somea käytä.

Onko siis sijoittaminen tällaisiin toimijoihin järkevää tai vähintäänkin kyseenalaista?

En siis tarkoita, että ei Facebook sijoitus olisi hyväkin, mutta samalla siinä tukee sitä firmaa joka tekee ihmisistä niitä kuuluisia Android zombeja.
Olen aloittelija, mutta mielestäni ei kannata seuraa pitkää historiaa vaan suosituksia useammista paikoista lähiajalta. Jos lähdet seuraamaan pidempää historiaa niin ostat nokian kännyjä. Seuraa tuoreita tietoja. Lisäksi sinun pitäisi seurata oikeasti mitä he touhuavat jos ei ole jotain sivustoa joka seuraa puolestasi! Osto käsky sivustoilla on useimmiten myöhässä jos on vähänkään isompi sivusto. Inderes on hyvä jos haluaa seurata viiveellä. Heiltä ei kannattane seurata riskiosakkeita koska tieto tulee jäljessä ja osake on noussut järjettömästi ennen kuin ehdit reagoida.

Edit: Huom en seuraa ulkomaisia osakkeita. Aloita lähialueelta jos et ole varma!
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 085
Mä olen etsiskellyt jotain suhteellisen pieniriskistä etf:aa, joka komplementoisi mun muita sijoituksia. SCHD on sellainen mihin alan törkkäämään rahaa kuukausittain/kvartaaleittain. Mukavan stabiileja isoja ei hype firmoja + osinkotuotto historiallisesti ollut 2.9% luokkaa. Mikään yksittäinen firma ei ole älyttömän isolla painolla tuossa mukana. Pienet kulut(0.06%) on myös positiivinen asia
1629384886669.png
 
Liittynyt
28.08.2019
Viestejä
384
Nytten sitten tulee turskaa näköjään ihan kunnolla. En itse vielä hätäile. Ideana on ollut pitää puolet aina tilillä jos tulee oikea droppi.
Mahdollista turskaa tulee vasta kun myy halvemmalla kuin on ostanut. Eiliseen nähden aika droppi kuitenkin. Mahtasko tulla ostopaikkoja, saas nähdä. Ostohousut kävin hakemassa jo esille.

EDIT: No huomiseksi jää seurattavaa ja pahimmasta skenariosta tultiin aika hyvin alas. Lisäsin kaiken varalta "kukkaroon" lisää kassaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.08.2020
Viestejä
475
Nytten sitten tulee turskaa näköjään ihan kunnolla. En itse vielä hätäile. Ideana on ollut pitää puolet aina tilillä jos tulee oikea droppi. Tuollainen 3.5% mikä nyt on tullut viikossa ei vielä oikeuta isompiin siirtoihin. Yhtä osaketta tuplasin eilen koska en näe mitään erityistä syytä näille muutoksille.
Viikkotasolla ollaan vielä niukasti plussan puolella. Kiitos tästä kuuluu valtaosin QT:lle ja Sieville. Mutta hermostunutta on meno markkinoilla, aion vähentää osakepainoa entisestään.

1629392760390.png
 
Liittynyt
25.08.2020
Viestejä
475
Ilmankos kurssit laskee, kun nimimerkki Takaisku tyhjentää salkkujaan ;).
Ei nyt ihan niinkään mutta on tässä totuuden siemen. Nykyään ostelen minimissään ~50 kilon summalla yhtä osaketta, esimerkiksi Sievin ja OmaSp:n päivävaihto on joskus jopa alle tuon :redface: Ymmärrettävästi oikeasti isot pelurit eivät voi noihin pikkuyhtiöihin oikein koskea.
 
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
1 073
Viikkotasolla ollaan vielä niukasti plussan puolella. Kiitos tästä kuuluu valtaosin QT:lle ja Sieville. Mutta hermostunutta on meno markkinoilla, aion vähentää osakepainoa entisestään.

Ajattelitko pitäytyä käteisessä, vai oliko jotain muuta mielessä?
 
Liittynyt
31.05.2019
Viestejä
260
Nyt kun nordnetistä osti näitä päivän tarjouksen ruotsalaisia osakkeita, niin miten tuo valuutanvaihto? Jos suoraan vain tekee kaupat niin hoitiko NN valuutanvaihdon, kannattaako valuuttatilille vaihtaa etukäteen kruunuja?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 849
Nyt kun nordnetistä osti näitä päivän tarjouksen ruotsalaisia osakkeita, niin miten tuo valuutanvaihto? Jos suoraan vain tekee kaupat niin hoitiko NN valuutanvaihdon, kannattaako valuuttatilille vaihtaa etukäteen kruunuja?
Tämä varmaan vastaa aika hyvin kysymyksiin:

 
Liittynyt
24.11.2017
Viestejä
215
Mä olen etsiskellyt jotain suhteellisen pieniriskistä etf:aa, joka komplementoisi mun muita sijoituksia. SCHD on sellainen mihin alan törkkäämään rahaa kuukausittain/kvartaaleittain. Mukavan stabiileja isoja ei hype firmoja + osinkotuotto historiallisesti ollut 2.9% luokkaa. Mikään yksittäinen firma ei ole älyttömän isolla painolla tuossa mukana. Pienet kulut(0.06%) on myös positiivinen asia
Katsoin, niin 5v aikana tuo tuottanut "vain" 79% kun ns normaali indeksi (sp500) 103%. Miksi koet, että tuo olisi parempi kuin passiivinen indeksi? Tai mitä saavutat sillä, ettet vain sijoittaisi esim ACWI indeksiin tai sp500:seen
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 085
Katsoin, niin 5v aikana tuo tuottanut "vain" 79% kun ns normaali indeksi (sp500) 103%. Miksi koet, että tuo olisi parempi kuin passiivinen indeksi? Tai mitä saavutat sillä, ettet vain sijoittaisi esim ACWI indeksiin tai sp500:seen
Mulla on 401k eläkesäästöt suurimmilta osin sp500:ssa, eli about 12% omaisuudesta. Mulla on myös ihan liian monta isoa suoraa tekkiosakesijoitusta, jotka ovat osana sp500:sta. Haen SCHD:lla hajautuksen parantamista ja riskin pienentämistä. En tule tuon SCHD:n painoa salkussa nostamaan kuin max 2-5% salkun koosta. Nyt on 0.7% SCHD:n omaisuudesta kiinni. Pienet prosentit, mutta summat on loppujen lopuksi ainakin minulle ihan merkittäviä. Riski mun salkussa melko järkyttävä, mutta tässä viruksen aikana riski ei ole realisoitunut. Paperivoitot verovelan huomioonottaenkin ovat teoriassa isot. Jotain tarttis myydä ja löytää tilalle pieniriskisempää pitkää tasaista arvoa tuottavaa.

Toki voisi pitää asiat yksinkertaisena ja uskoa, että sp500 kantaa ja kaikki munat samaan yhteen hajautettuun koriin. Ehkä se olisi myös järkevin juttu todella pitkällä aikavälilä.

ACWI:ta en ole tutkinut. Kiitos vinkistä. Perehdyn acwi:hin viikonloppuna.

edit. Pitkällä aikajänteellä mulle riittäisi 5-7% vuosituotto(sisältää inflaation). Lyhyellä aikajänteellä tuotot on olleet ihan jotain muuta kuin tuo pieni tavoite. Tosin viimeisen 10v markkinassa tikkaa heittävä apinakin olisi saanut enemmän kuin 5-7% :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 304
Sovellus näyttää (Nordnet), että tulisi Teslan ostosta 17d välityspalkkiota? Luinko jotenkin kampanjan väärin, vai mikä juttu? Sama Nordean yms. kohdalla, eli kuluja tulisi?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
596
Sovellus näyttää (Nordnet), että tulisi Teslan ostosta 17d välityspalkkiota? Luinko jotenkin kampanjan väärin, vai mikä juttu? Sama Nordean yms. kohdalla, eli kuluja tulisi?

Huomioi myös, että verkkopalvelumme ja Nordnet-sovelluksen kaupankäyntinäkymässä voi näkyä virheellisesti, että kaupasta veloitettaisiin välityspalkkio. Todellisuudessa välityspalkkiota ei kuitenkaan veloiteta kaupoista, jotka täyttävät tällä sivulla mainitut ehdot.
Oisko toi
 
Liittynyt
24.11.2017
Viestejä
215
Mulla on myös ihan liian monta isoa suoraa tekkiosakesijoitusta, jotka ovat osana sp500:sta. Haen SCHD:lla hajautuksen parantamista ja riskin pienentämistä.
Miten mä tän näen, niin et ota lisää hajautusta itsessään vaan nimeomaan keskität sillä suurinosa tuosta on nimekkäitä isoja yrityksiä, jotka ovat jo sp500:ssa isolla painolla. Se, että etffissä ottaa mahdollisimman montaa ei tarkoita välttämättä aina hajautusta vaan nimenomaan päinvastaista. Usein riittää yksi hyvä kokonaisvaltainen etf ja jos haluat ottaa nimenomaa näkemystä esim. kiinasta tai uusiutuvista, niin sitten kylkeen china tai clean energy etffää.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 085
Miten mä tän näen, niin et ota lisää hajautusta itsessään vaan nimeomaan keskität sillä suurinosa tuosta on nimekkäitä isoja yrityksiä, jotka ovat jo sp500:ssa isolla painolla. Se, että etffissä ottaa mahdollisimman montaa ei tarkoita välttämättä aina hajautusta vaan nimenomaan päinvastaista. Usein riittää yksi hyvä kokonaisvaltainen etf ja jos haluat ottaa nimenomaa näkemystä esim. kiinasta tai uusiutuvista, niin sitten kylkeen china tai clean energy etffää.
Haluan pienen osan salkusta nimenomaan isoihin vakaisiin ei tekkiyrityksiin, jotka antavat oletettavasti tasaista osinkotuottoa. Todennäköisesti kun myyn tekkiosakkeita vähemmäksi niin lapan niistä tulevaa rahaa pääasiassa sp500:een. Mun vinkkelistä sp500:en yksinään on kuitenkin turhan paljon isojen tekkiyritysten varassa. Mulla on kaikenlaista salkussa. Osa järkevää, osa ei niin järkevää.

SP500 yrityksiä ja painotuksia kun katsoo niin mulla on suorina sijoituksina jo isoimmat noista mukana. Tyyliin salkussa on suorina osakesijoituksina seuraavia:
apple, amazon, facebook, tesla, nvidia, netflix, intel,... Eikä näiden tekkiosakkeiden paino salkussa enää ole kovin pieni. Tekkien kurssit ovat menneet tosi rajusti ylöspäin. Esim. reilu vuosi sitten ostettu facebook on tuplannut arvonsa, amazon on yli triplannut arvonsa siitä kun ostin sitä jne. Jos teknologiaosakkeet syöksyvät niin sp500:en menee niiden mukana alaspäin teki coca cola tai home depot sitten mitä tahansa tulosta. Eli mä haen parempaa hajautusta ja pienempää riskiä. Riski tässä tapauksessa se, että FANG-osakkeet dominoivat sp500:sta samalla kun mulla on ihan liikaa suoriakin osakesijoituksia FANG-yhtiöihin. Toki viimeisen 10v ja erityisesti viruksen aikana nimenomaan on kannattanut olla FANG-osakkeissa mukana. Mun näkemys on, että nyt olis aika keventää noista ja jakaa riskiä tasaisemmin. Jos olisin 10-20v nuorempi tai jos tarvisi saada isompaa voittoa niin miettisin hajautusta ja riskiä eri tavalla.

Mulla on jo tarpeellinen määrä clean techiä ja reit:ja salkussa. Niiden määrää en halua kasvattaa. Eurooppaan ja kehittyviin markkinoihin kelpaisi vinkit etf:sta. Niihin voisi jonkinlaisella panoksella lähteä mukaan.

 
Viimeksi muokattu:

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 085
Pelaileeko kukaan alibaban osakkeella? Melko rallia ollut tuolla osakkeella ja ei taida muutenkaan kiinaosakkeilla olla helpoimmat ajat kiitos poliittisen tilanteen? Ma myös sotkenut pakkaa, kun erehtyi olemaan eri mieltä kuin valtio. BABA vois olla otollinen kohde niille jotka ovat jo kryptoissa/gme:ssa/amc:ssa sormet polttaneet ja pitäisi löytää uutta jännitystä elämään

1629497051347.png

 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
23
Jos sietää riskiä Kiinan valtion toimenpiteistä niin mikä ettei. Markkinat ovat mielestäni selkeästi ylireagoineet yrityksen tuottoihin ja kasvuodotuksiin nähden, joten olen tankannut tasaiseen tahtiin noin 180 dollarin keskihinnalla ja nostan position varmaan noin 10 %:iin koko salkusta.
 
Liittynyt
22.11.2016
Viestejä
242
Pelaileeko kukaan alibaban osakkeella? Melko rallia ollut tuolla osakkeella ja ei taida muutenkaan kiinaosakkeilla olla helpoimmat ajat kiitos poliittisen tilanteen? Ma myös sotkenut pakkaa, kun erehtyi olemaan eri mieltä kuin valtio. BABA vois olla otollinen kohde niille jotka ovat jo kryptoissa/gme:ssa/amc:ssa sormet polttaneet ja pitäisi löytää uutta jännitystä elämään
Ehei ei. Uskon että Gmessä on vielä jänniä hetkiä tulossa. Josta johtuen salkku näyttääkin (järkevän sijoittajan) hajauttajan painajaiselta. En vaan ikinä päässyt yli Gme ympärillä tapahtuneista epäselvyyksistä, niin ollut Usan markkinat boikotissa viimeiset puoli vuotta Gamestoppia lukuun ottamatta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 230
Mitähän tässä taloustilanteessa kannattaisi tehdä, kun tuli isompi määrä ylimääräistä, jonka voisi sijoittaa johonkin? Pörssit on all time high ja muutamaa satkua ei viitsisi säästötileillekään laittaa. Jotenkin tuntuu, ettei nyt uskalla kerralla laittaa kaikkea sisään, vaikka se tilastojen mukaan onkin todennäköisesti järkevintä. Miten kannattaisi siis hajauttaa sijoitusta? Nyt suurin osa Nordnetin ETF:ssä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 070
Mitähän tässä taloustilanteessa kannattaisi tehdä, kun tuli isompi määrä ylimääräistä, jonka voisi sijoittaa johonkin? Pörssit on all time high ja muutamaa satkua ei viitsisi säästötileillekään laittaa. Jotenkin tuntuu, ettei nyt uskalla kerralla laittaa kaikkea sisään, vaikka se tilastojen mukaan onkin todennäköisesti järkevintä. Miten kannattaisi siis hajauttaa sijoitusta? Nyt suurin osa Nordnetin ETF:ssä.
Laita kiertoon ja nauti elämästä?
 

Galaxy

Team H2O
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
1 002
Pelaileeko kukaan alibaban osakkeella? Melko rallia ollut tuolla osakkeella ja ei taida muutenkaan kiinaosakkeilla olla helpoimmat ajat kiitos poliittisen tilanteen? Ma myös sotkenut pakkaa, kun erehtyi olemaan eri mieltä kuin valtio.
Noin 2% Nordnet salkusta on BABAssa kiinni. Mä luotan siihen ettei säätelyllä haluta tuhota liiketoimintaa. Eli pölyn hälvettyä todetaan että kunhan ei puoluetta arvostella niin kaikki ok. Sen näkee sitten myöhemmin että voiko taputella itseään selkään hyvästä sijoituksesta vai voiko syyllistää itseään että olisi pitänyt nähdä että Kiina kaappaa koko firman ja rahat ovat mennyttä. Tai jotain siltä väliltä.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 085
Mitähän tässä taloustilanteessa kannattaisi tehdä, kun tuli isompi määrä ylimääräistä, jonka voisi sijoittaa johonkin? Pörssit on all time high ja muutamaa satkua ei viitsisi säästötileillekään laittaa. Jotenkin tuntuu, ettei nyt uskalla kerralla laittaa kaikkea sisään, vaikka se tilastojen mukaan onkin todennäköisesti järkevintä. Miten kannattaisi siis hajauttaa sijoitusta? Nyt suurin osa Nordnetin ETF:ssä.
Riskiä jos hakee niin tesla, alibaba, kryptot. Tai tylsän vähäriskisesti sp500:een, mutta hajauttaa ajallisesti ostoja? ATH:ta on nakutettu jo vuosikausia. Ihan mahdoton sanoa pitkäänkö meno jatkuu. Saahan ne rahat sieltä ulos, jos pitää sormen liipaisimella. Tosin aika vaikea niitä ajoituksia on tehdä, kuten moni varmaan huomasi 2020 kevään virusdipissä.
 
Liittynyt
22.11.2016
Viestejä
242
Mitähän tässä taloustilanteessa kannattaisi tehdä, kun tuli isompi määrä ylimääräistä, jonka voisi sijoittaa johonkin? Pörssit on all time high ja muutamaa satkua ei viitsisi säästötileillekään laittaa. Jotenkin tuntuu, ettei nyt uskalla kerralla laittaa kaikkea sisään, vaikka se tilastojen mukaan onkin todennäköisesti järkevintä. Miten kannattaisi siis hajauttaa sijoitusta? Nyt suurin osa Nordnetin ETF:ssä.
Gamestopia vaan jos muutamasta satasesta kyse. Semmoiseksi arpalappuksi niin ei tarvi muuta vedonlyöntiä harrastaa.
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 662
Tämä muuttaa kysyjän tilannetta aika paljon, jos näin todella on.
Itsekin pisti tuo ristiriita vähän silmään :) Ekassa lauseessa oli "isompi määrä ylimääräistä", niin sen pohjalta tulkkasin kans sadoiksi tuhansiksi tuon muutaman satkun, mutta mistäs sitä tietää, tuskin kuitenkaan kyse sadoista miljoonista, vaikka se kyllä olisi todellakin isompi määrä ylimääräistä :D
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 662
Mulla on jo tarpeellinen määrä clean techiä ja reit:ja salkussa. Niiden määrää en halua kasvattaa. Eurooppaan ja kehittyviin markkinoihin kelpaisi vinkit etf:sta. Niihin voisi jonkinlaisella panoksella lähteä mukaan.

Itselläni xetra:sta tällaiset noille alueille mitä poimin aikoinaan:
iShares Core MSCI Europe UCITS ETF EUR (Acc) | A0RPWG | IE00B4K48X80 (justetf.com)
Xtrackers MSCI Emerging Markets UCITS ETF 1C | A12GVR | IE00BTJRMP35 (justetf.com)

Nykyään mahdollisesti löytyisi taas halvempia ja muuten yhtä hyviä, mutta noissa nyt olen toistaiseksi pysynyt ns. kuukausisäästöillä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 230
Riskiä jos hakee niin tesla, alibaba, kryptot. Tai tylsän vähäriskisesti sp500:een, mutta hajauttaa ajallisesti ostoja? ATH:ta on nakutettu jo vuosikausia. Ihan mahdoton sanoa pitkäänkö meno jatkuu. Saahan ne rahat sieltä ulos, jos pitää sormen liipaisimella. Tosin aika vaikea niitä ajoituksia on tehdä, kuten moni varmaan huomasi 2020 kevään virusdipissä.
Varsinaisia "lottolappuja" en halua ostaa eli periaatteessa nämä kryptot, gamestopit jne, joissa kelkan suunta saattaa yllätten muuttua ihan toiseksi. Nyt salkku on suurimmaksi osaksi täynnä maailma ETF:ää ja osin kehittyviä ja Jenkkilään kohdistuvia ETF:iä ja jotenkin tuntuu, että ehkä se olisi järkevin myös nyt lisäsijoituksena. Lähinnä kauhistuttaa laittaa all-in kertasijoituksena.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 354
Varsinaisia "lottolappuja" en halua ostaa eli periaatteessa nämä kryptot, gamestopit jne, joissa kelkan suunta saattaa yllätten muuttua ihan toiseksi. Nyt salkku on suurimmaksi osaksi täynnä maailma ETF:ää ja osin kehittyviä ja Jenkkilään kohdistuvia ETF:iä ja jotenkin tuntuu, että ehkä se olisi järkevin myös nyt lisäsijoituksena. Lähinnä kauhistuttaa laittaa all-in kertasijoituksena.
All-in varmasti hirvittää. Mutta jos sinulla olisi jo kyseinen summa osakesalkussa ja veroja ei olisi olemassa, niin tyhjäisitkö salkun kokonaan ja ostaisit pikkuhiljaa takaisin?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 083
Varsinaisia "lottolappuja" en halua ostaa eli periaatteessa nämä kryptot, gamestopit jne, joissa kelkan suunta saattaa yllätten muuttua ihan toiseksi. Nyt salkku on suurimmaksi osaksi täynnä maailma ETF:ää ja osin kehittyviä ja Jenkkilään kohdistuvia ETF:iä ja jotenkin tuntuu, että ehkä se olisi järkevin myös nyt lisäsijoituksena. Lähinnä kauhistuttaa laittaa all-in kertasijoituksena.
Katso kiinteistörahastoja. Joko REIT:ejä pörssistä tai pankkien omia rahastoja. Hajauta vähän arvopapereista kiinteistöihin.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 085
Melko raju nousupäivä tuntuu aloittavan tämän viikon. Viime viikko oli minusta otollinen ostopaikka, kun markkina meni rajusti alaspäin. Satsasin muutaman osakkeen ja etf:n lisää salkkuun viime viikon loppupuolella. Teslassa alkaa nyt olemaan se kiinni mitä siihen uskaltaa laittaa. Pitäisi todennäköisesti laittaa teslaan vielä lisää kiinni, kun uskon että tesla voitti autopelin. Ehkä parempi kuitenkin pitää riskiä maltillisempana. About 2.5% salkusta nyt teslassa kiinni.
 
Liittynyt
13.02.2021
Viestejä
583
Nordea ym. pankkien rahastot taitaa olla kirosana monille, mutta kysyn kuitenkin kokeneemmilta sijoittajilta suositusta Nordean matalan riskin yhdistelmärahastosta, joka tarjoaisi sen noin 3% vuosituoton. Löytyykö pätevää sellaista?

Minua ei nappaa riittävästi suora osakekauppa, ettäkö välittäisin niiden kanssa käyttää aikaa. Sijoita ja unohda on mun juttuja. En välitä muusta kuin inflaation välttelystä ja tuotosta, ja ymmärrykseni mukaan rahasto on silloin paras ja melkeimpä ainoa vaihtoehto arvopaperimarkkinoilla? Nordean Kasvu A Global -rahasto-osuuksia jo löytyykin kuukausisäästöperiaatteella, mutta niissä riski on korkeampi 70% osakesisällön vuoksi. Nyt etsin sukan varteen kertyneelle rahalle matalan riskin suojaa inflaatiolta.
 
Liittynyt
22.11.2016
Viestejä
242
Nordea ym. pankkien rahastot taitaa olla kirosana monille, mutta kysyn kuitenkin kokeneemmilta sijoittajilta suositusta Nordean matalan riskin yhdistelmärahastosta, joka tarjoaisi sen noin 3% vuosituoton. Löytyykö pätevää sellaista?

Minua ei nappaa riittävästi suora osakekauppa, ettäkö välittäisin niiden kanssa käyttää aikaa. Sijoita ja unohda on mun juttuja. En välitä muusta kuin inflaation välttelystä ja tuotosta, ja ymmärrykseni mukaan rahasto on silloin paras ja melkeimpä ainoa vaihtoehto arvopaperimarkkinoilla? Nordean Kasvu A Global -rahasto-osuuksia jo löytyykin kuukausisäästöperiaatteella, mutta niissä riski on korkeampi 70% osakesisällön vuoksi. Nyt etsin sukan varteen kertyneelle rahalle matalan riskin suojaa inflaatiolta.
No siis onhan olemassa suuria yhtiöitä jotka jauhaa vuodesta toiseen tulosta. Ostohinta saattaa tuntua kalliilta, mutta todennäköisesti kyyti jatkuu ja vuosia myöhemmin huomaa olleen halpa. Lähinnä halusin tarttua tuohon oletukseen, että suorissa osakesijoituksissa pitäisi käyttää aikaa ja vatvoa oston jälkeen. Parhaat tuotot taitaa tulla niissä salkuissa missä ei kokoajan sählätä edestakaisin. En voi tosin sano, että itse näin olisin pystynyt toimimaan.

Olen jonkun aikaa pureskellut päässä ajatusta, että jonkunlaista kuplaa voi tulevaisuudessa tulla jopa pelkästä rahastosijoittamisesta/Etf- sijoittamisesta. (Edit.Esimerkki ei pitänyt paikkaansa)
 
Liittynyt
13.02.2021
Viestejä
583
Miksi pitää olla juuri yhdistelmärahasto ? Noissahan on usein korkorahastoja osana, joka ei nykyisessä markkinatilanteessa tee A) ylipäätään tuottoa ja B) kasvattaa riskiä
No ei sen tarvitse olla, ja tuota mietinkin että kun yleensä matalan riskin rahastot ovat perustuneet bondeihin jotka ei taida nykymarkkinoilla hirveästi tuottaa, niin onko mitään riskinotolle edes vaihtoehtoja, vai onko se käytännössä sama asia kuin lepuuttaa tilillä?
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 085
No ei sen tarvitse olla, ja tuota mietinkin että kun yleensä matalan riskin rahastot ovat perustuneet bondeihin jotka ei taida nykymarkkinoilla hirveästi tuottaa, niin onko mitään riskinotolle edes vaihtoehtoja, vai onko se käytännössä sama asia kuin lepuuttaa tilillä?
Kannattaa miettiä, että onko esim. sp500:en tuottama riski sitten oikeasti kovin iso, jos sijoitushorisontti on esimerkiksi 10v+? sp500:en iso tekkipainotus on minusta riski lyhyellä aikajänteellä(1-3v), koska tekkiyhtiöt ovat hyötyneet viruksesta ja kotona jumivista ihmisistä. Sen takia itse hain sp500:en kaveriksi etf:aa, joss on isoja ei tekkiyhtiöitä kuten coca cola. Tein myös suoria osakeostoja kuten ABNB/DIS(ney) sillä oletuksella, että maailma avautuu jossain vaiheessa. Taisin olla liian aikaisessa ABNB:n kanssa. Ostanen lisää molempia, jos kurssi laskee/ei nouse merkittävästi syksyn aikana.

Jos pitäisi vain yhteen etf/indeksiin lähteä niin menisin sp500:lla ja yrittäisin suojautua riskiä vastaan sijoittamalla rahat sinne pikkuhiljaa esim. kerran kvartaalissa ja useiden vuosien suunnitelmalla. Siellä kvartaalin sisällä voi sitten vielä yrittää "ajoittaa" vähän ostoja. Tyyliin viime viikon loppupuolella oli imho. hyvä ostaa(ja ostinkin), kun markkina meni melkein koko viikon reilusti alaspäin. Tuskin se ajoittaminen toimii, mutta tuleepahan seurattua markkinaa tarkemmin ostopaikkoja hakiessa.

SP500 voi mennä vielä vuosikausia ylöspäin tai sitten rommaa ensi kuussa. Ei voi tietää.
 
Viimeksi muokattu:

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 085
Ehkä en ollutkaan ihan väärään aikaan abnb kelkassa. Tosin markkina on niin myrskyinen, että ei näistä yksittäisistä päivistä/viikoista voi paljoa päätellä. Harmi ettei kannata päivätreidata, kun paikallisten pykälien mukaan menisi verot lyhytaikaisista sijoituksista palkkaverona, eli voitot katoaisivat IRS:lle

1629816254319.png
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 265
Viestejä
4 231 224
Jäsenet
71 186
Uusin jäsen
pymehry

Hinta.fi

Ylös Bottom