Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
789
Kun otat statementin ulos vaikka html:nä niin trades kohdassa kaikki myynnit ”aukeaa” kun niitä painaa. Siellä on ”closed lot” rivit joissa on jokaiset ostot (päivä, hinta) jolloin osto on tehty.

Jos ei muuten löydy niin etsi notepadilla vaikka html-sorsasta closet lottia. Git hubissa on mun ib trade parser python, koita sillä, laskee tuotot ja erottee nuo ostoerät jolloin exportin voit työntää veroilmon liitteeksi.

Lainasta pitää todistukseksi riittää saman vuosi statementin summary kohta jossa näkyy maksetut korot.
Mihin html raporttiin saa nuo aukeavat tradet? En löytänyt mitään sellaista. Kaikenlaisia valintoja noista custom statementeistä klikkailin. Normaalin activity statementin tradeissa kyllä näkyy C (closed) ja basis hinta, joka voi olla ostohinta. Flex queryja en ole käyttänyt ja sinne näköjään saa tuollaisen closed lots osion, mutta ei sinnekään tule näkyviin myynnille niitä ostoja, vaikka otin sellaisen raportin missä oli kaikki mukana yhdelle päivälle, jossa oli yksi myynti. Pitääkö sen aikajakson sisältää sekä osto että myynti, että ne tulisi sinne?
 
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
1 208
En käytä itse IB:tä, mutta kai sieltä nyt saa listauksen kaikista transaktioista? Toimittaa sellaisen, niin verottaja voi siitä halutessaan itse kohdistaa myynnit ostoeriin FIFO:n mukaisesti?
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
789
En käytä itse IB:tä, mutta kai sieltä nyt saa listauksen kaikista transaktioista? Toimittaa sellaisen, niin verottaja voi siitä halutessaan itse kohdistaa myynnit ostoeriin FIFO:n mukaisesti?
Kyllä tietysti saa ja sillä tavalla ne olen itse laskenut. Ei vaan palvele ketään, jos on jotain 10 vuoden listauksia, joissa voi olla tuhansia tapahtumia.

En tiedä edes mitään helppoa tapaa hakea kaikki yhden osakkeen tapahtumat. Semmonen saisi kyllä olla suoraan osakkeen position yhteydessä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
Mihin html raporttiin saa nuo aukeavat tradet? En löytänyt mitään sellaista. Kaikenlaisia valintoja noista custom statementeistä klikkailin. Normaalin activity statementin tradeissa kyllä näkyy C (closed) ja basis hinta, joka voi olla ostohinta. Flex queryja en ole käyttänyt ja sinne näköjään saa tuollaisen closed lots osion, mutta ei sinnekään tule näkyviin myynnille niitä ostoja, vaikka otin sellaisen raportin missä oli kaikki mukana yhdelle päivälle, jossa oli yksi myynti. Pitääkö sen aikajakson sisältää sekä osto että myynti, että ne tulisi sinne?
Mä olen ottanut ihan custom statement, siihen trades ja sitten valinnut aikavälin 1.1-31.12 eli ”viime vuoden” josta generoidaan ja siinä ne on. Käsittääkseni siihen vakio activity stamementtiinkin tulee ihan samat kamat, customissa vaan voi jättää vaikka osingot pois näkyvistä ja customiin ehkä saa jotain krääsää vähän tarkemmin kuin mitä vakiopohjassa on. Sun pitää painaa hiirellä sitä myyntiriviä olisko ollut vasemmasta reunasta niin se ”laajenee” eli vakiona ne vlosed lotit on piilossa, mitään nuolta/plussaa ei ole :), pdf exportissa tuo oli selkeämmin ainakin joskus, olisiko siinä ollut + vasemmassa reunassa. Eli jos nyt nyt myynyt vaikka 100kpl jotain ja ostanut sitä 2015 15kpl, 2016 25kpl, 2017 25kpl ja vielä eri päivänä 35kpl niin tuossa on 4kpl closet lot rivejä joista muistaakseni näkyy sekunnin tarkkuudella että koska ostettu, mihin hintaan.

Mulla on kone pakattu syvälle autoon mutta etti githubista mun skripta: IB_Trade_Parser.py vai ilman väliviivoja… Kaveriksi tarvii suomenpankin valuuttakurssi xml:n tai vastaavassa muodossa laitetut kurssit kauppapäiville. Siitä skriptistä näet että miten se ettii sitä kamaa html:stä eli aina kun on myynti niin heti sen perään on nuo closed lotit.

Jos ei selviä niin mä voin koittaa tarkemmin auttaa parin viikon päästä, loma menee kaljaa juodessa :). Mulla tuo IB:n statementti ainakin toimi vielä keväällä kun veroilmon täytin ja monta edellistä vuotta, mutta onhan tuossa tietysti jotain voinut muuttua parin kuukaudena aikana mutta vahvasti epäilen. Mä en oi ikinä käyttänyt mitään flex queryjä, pelkästään sitä perus statement osiota. Flexillä varmaan näkisi nykyisetkin ostoerät joita ei ole myyty että paljonko ne on voitolla tms, sitä kun ei activity statementseista näe.

Edit tossa: GitHub - okkraj/IB_Trade_Parser: Script parses Interactive Brokers trade report to aid in Finnish tax report fill

Ei oo mikään täydellinen mutta ainakin itselläni toiminut mutta parina vuonna saanut vähän korjata kun on ollut joku ihme trade joka on ollut html:ssä eri lailla esim viimeksi oli myyty 0,5 osaketta ja sitten 1,5 toisaalta eli murtolukuja niin sanity checker nappas kiinni. Suomen pankin sivuilta ei joskus xml:ään ole tullut kurssit vuodesta 2009 tjsp eli jos skripti herjaa ettei kurssia löydy niin tarkista että xml:ssä ylipäänsä on niitä, skripta ettii viikon taaksepäin eli jollekin viikonloppuna tehdylle kyl löytyy perjantailta kurssi kun muistaakseni suomen pankki ei noteeraa ollenkaan la-su..
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
789
Mä olen ottanut ihan custom statement, siihen trades ja sitten valinnut aikavälin 1.1-31.12 eli ”viime vuoden” josta generoidaan ja siinä ne on. Käsittääkseni siihen vakio activity stamementtiinkin tulee ihan samat kamat, customissa vaan voi jättää vaikka osingot pois näkyvistä ja customiin ehkä saa jotain krääsää vähän tarkemmin kuin mitä vakiopohjassa on. Sun pitää painaa hiirellä sitä myyntiriviä olisko ollut vasemmasta reunasta niin se ”laajenee” eli vakiona ne vlosed lotit on piilossa, mitään nuolta/plussaa ei ole :), pdf exportissa tuo oli selkeämmin ainakin joskus, olisiko siinä ollut + vasemmassa reunassa. Eli jos nyt nyt myynyt vaikka 100kpl jotain ja ostanut sitä 2015 15kpl, 2016 25kpl, 2017 25kpl ja vielä eri päivänä 35kpl niin tuossa on 4kpl closet lot rivejä joista muistaakseni näkyy sekunnin tarkkuudella että koska ostettu, mihin hintaan.

Mulla on kone pakattu syvälle autoon mutta etti githubista mun skripta: IB_Trade_Parser.py vai ilman väliviivoja… Kaveriksi tarvii suomenpankin valuuttakurssi xml:n tai vastaavassa muodossa laitetut kurssit kauppapäiville. Siitä skriptistä näet että miten se ettii sitä kamaa html:stä eli aina kun on myynti niin heti sen perään on nuo closed lotit.

Jos ei selviä niin mä voin koittaa tarkemmin auttaa parin viikon päästä, loma menee kaljaa juodessa :). Mulla tuo IB:n statementti ainakin toimi vielä keväällä kun veroilmon täytin ja monta edellistä vuotta, mutta onhan tuossa tietysti jotain voinut muuttua parin kuukaudena aikana mutta vahvasti epäilen. Mä en oi ikinä käyttänyt mitään flex queryjä, pelkästään sitä perus statement osiota. Flexillä varmaan näkisi nykyisetkin ostoerät joita ei ole myyty että paljonko ne on voitolla tms, sitä kun ei activity statementseista näe.

Edit tossa: GitHub - okkraj/IB_Trade_Parser: Script parses Interactive Brokers trade report to aid in Finnish tax report fill

Ei oo mikään täydellinen mutta ainakin itselläni toiminut mutta parina vuonna saanut vähän korjata kun on ollut joku ihme trade joka on ollut html:ssä eri lailla esim viimeksi oli myyty 0,5 osaketta ja sitten 1,5 toisaalta eli murtolukuja niin sanity checker nappas kiinni. Suomen pankin sivuilta ei joskus xml:ään ole tullut kurssit vuodesta 2009 tjsp eli jos skripti herjaa ettei kurssia löydy niin tarkista että xml:ssä ylipäänsä on niitä, skripta ettii viikon taaksepäin eli jollekin viikonloppuna tehdylle kyl löytyy perjantailta kurssi kun muistaakseni suomen pankki ei noteeraa ollenkaan la-su..
No ei kyllä ole mitenkään avattavia nuo tradesin rivit. Kattelin html:n sorsasta ja pdf:ää kokeilin myös. Ja tuntuisi oudolta, että tuo olisi muuttunutkaan, koska kyllä olisin tuollaista käyttänyt aiemminkin mielellään. Ainut muutos minkä muistan tuohon rapsaan on, että siitä joskus poistettiin listaus tulossa olevista osingoista. Kokeilin myös custom rapsaa, missä ei muuta kuin trades.

En sitten ymmärrä mikä on ongelmana, onko tilin asetuksissa jotain erilaista vai mitä ihmettä. Pyyttoni näyttää tosiaan käyvän rivejä läpi, muttei mulla semmosia ole.

Minulla tradesin rivit ovat:
Otsikkorivi
Rivi, jolla lukee vain Stocks (olisiko sitten options tai muuta olemassa?)
Rivi, jolla lukee vain USD (valuutta)
Osakkeen 1 tapahtuma 1
Osakkeen 1 tapahtuma 2 ...
Osakkeen 1 summa
Osakkeen 2 tapahtuma 1 ...
Osakkeen 2 summa
USD summa
(Sama muille valuutoille, jos niillä on jotain)
Basevaluutta summa

EDIT:
No nyt kun taas tutkinut tota lisää löysin muutamia juttuja, mutta vieläkään ei toimi.
Custom raportilla voi ottaa pois kohdan Hide Details for Positions, Trades and Client Fees Sections, jolloin partial tradet voi avata plussalla. Jos ottaa vain yhden päivän raportin, niin myös closing tradeihin tulee plussa, mutta sen painaminen vaan ei näytä mitään. Ohjeessa lukee "Details by symbol are expandable and collapsible for a daily activity statement". Pidemmän jakson rapsaan ei plussia tule.

Sitten tajusin, että tätä sotkee lisäksi tuo tilien siirto Irlantiin. Eli tän vuoden kaupoille tuo ei ainakaan löydä mitään. Mutta ei tunnu löytävän viime vuodenkaan, vaikka valitsisi vanhan tilin tai molemmat tilit.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
Kävin kattoos tuota omaa ”myynnit” statementtia. Mulla on vaan ”trades” valittu, sitten tuon jälkeen on ”select configurations”, siellä on kohta ”hide details for positions, trades and client fees” -> tässä on mulla ”no”. Tuo voisi olla sun ongelma jos se on ”yes”.

Ittellä on: realized P/L only ja sitten yes, no, no, no, no, no eli 5 alinta no.

Sitten tulee delivery configurations, siinä on HTML ja daily.
 

”diginatiivi”

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
994
No ei kyllä ole mitenkään avattavia nuo tradesin rivit. Kattelin html:n sorsasta ja pdf:ää kokeilin myös. Ja tuntuisi oudolta, että tuo olisi muuttunutkaan, koska kyllä olisin tuollaista käyttänyt aiemminkin mielellään. Ainut muutos minkä muistan tuohon rapsaan on, että siitä joskus poistettiin listaus tulossa olevista osingoista. Kokeilin myös custom rapsaa, missä ei muuta kuin trades.

En sitten ymmärrä mikä on ongelmana, onko tilin asetuksissa jotain erilaista vai mitä ihmettä. Pyyttoni näyttää tosiaan käyvän rivejä läpi, muttei mulla semmosia ole.

Minulla tradesin rivit ovat:
Otsikkorivi
Rivi, jolla lukee vain Stocks (olisiko sitten options tai muuta olemassa?)
Rivi, jolla lukee vain USD (valuutta)
Osakkeen 1 tapahtuma 1
Osakkeen 1 tapahtuma 2 ...
Osakkeen 1 summa
Osakkeen 2 tapahtuma 1 ...
Osakkeen 2 summa
USD summa
(Sama muille valuutoille, jos niillä on jotain)
Basevaluutta summa

EDIT:
No nyt kun taas tutkinut tota lisää löysin muutamia juttuja, mutta vieläkään ei toimi.
Custom raportilla voi ottaa pois kohdan Hide Details for Positions, Trades and Client Fees Sections, jolloin partial tradet voi avata plussalla. Jos ottaa vain yhden päivän raportin, niin myös closing tradeihin tulee plussa, mutta sen painaminen vaan ei näytä mitään. Ohjeessa lukee "Details by symbol are expandable and collapsible for a daily activity statement". Pidemmän jakson rapsaan ei plussia tule.

Sitten tajusin, että tätä sotkee lisäksi tuo tilien siirto Irlantiin. Eli tän vuoden kaupoille tuo ei ainakaan löydä mitään. Mutta ei tunnu löytävän viime vuodenkaan, vaikka valitsisi vanhan tilin tai molemmat tilit.
Harmi, mutta todennäköisesti vaikutukset heijastuvat epäedullisella tavalla. Pääasia että on kokoajan "hajulla".
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
789
Kävin kattoos tuota omaa ”myynnit” statementtia. Mulla on vaan ”trades” valittu, sitten tuon jälkeen on ”select configurations”, siellä on kohta ”hide details for positions, trades and client fees” -> tässä on mulla ”no”. Tuo voisi olla sun ongelma jos se on ”yes”.

Ittellä on: realized P/L only ja sitten yes, no, no, no, no, no eli 5 alinta no.

Sitten tulee delivery configurations, siinä on HTML ja daily.
Halleluja ja kiitos. Ratkaiseva kohta olikin toi ensimmäinen YES. Eli break out positions to long and short jotain. Nyt toimii ja yllättäen tämänkin vuoden kaupoille. Onkohan tuo joku bugi vai mitä hemmettiä.

Ajattelin jo aikaisemmin, että mikäköhän tuo on, mutta sitten totesin, että kun ei mulla ole ikinä ollut short position, niin jätän default.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
No ei kyllä luulis että tuo eka yes/no tuohon vaikuttaisi. Totta puhuen nimen perusteella en edes ymmärrä että mitä tuo tekee/tekisi, onko shortti joku osakelainaus juttu joka on eri asia kuin marginaalilla velaksi ostettu osake. Mutta jos se tuosta kohdasta on kiinni eikä siitä asetuksesta jota edellä epäilin niin kyllähän tuo jonkunlaiselta bugilta vaikuttaisi.

Kysyppä IB:ltä ja kerro meillekin, aspa auki 365/24/7 eli chatti vaan auki :)
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 628
No ei kyllä luulis että tuo eka yes/no tuohon vaikuttaisi. Totta puhuen nimen perusteella en edes ymmärrä että mitä tuo tekee/tekisi, onko shortti joku osakelainaus juttu joka on eri asia kuin marginaalilla velaksi ostettu osake. Mutta jos se tuosta kohdasta on kiinni eikä siitä asetuksesta jota edellä epäilin niin kyllähän tuo jonkunlaiselta bugilta vaikuttaisi.

Kysyppä IB:ltä ja kerro meillekin, aspa auki 365/24/7 eli chatti vaan auki :)
Joissakin rapsoissa short ainakin sisältää myös negatiiviset valuuttasaldot.

On muuten hienoja nuo IB:n salkkurapsat mitä esim. tuolta PortfolioAnalystista saa pihalle. Löytyy silmäkarkkia ja kaikennäköistä käppyrää :) Tosin näköjään jotain päivitystä taitaa olla IB:llä menossa, kun just nyt ainakin omalla kohdalla ei oikein dataa saa ulos.

Jännityksellä odotan joutuuko ensi vuonna selvittelemään noita rapsoja kans tarkemmin verottajalle, kun eka IB vuosi menossa. Pitänee yhden ihme nousupiikin myynnin takia maksaa näköjään ekaa kertaa jotain verottajan lisäennakkoakin, kun tulee muuten turhan paljon mätkyä. Tosin ei se 2% korko nyt kovin paha ole, jos ei maksa. Sinänsä meni tuo myynti ihan nappiin (noh, ihan huipulta en myynyt), kun romahti sen jälkeen yli 50%, mutta ne verot...
 

”diginatiivi”

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
994
Jännityksellä odotan joutuuko ensi vuonna selvittelemään noita rapsoja kans tarkemmin verottajalle, kun eka IB vuosi menossa. Pitänee yhden ihme nousupiikin myynnin takia maksaa näköjään ekaa kertaa jotain verottajan lisäennakkoakin, kun tulee muuten turhan paljon mätkyä. Tosin ei se 2% korko nyt kovin paha ole, jos ei maksa. Sinänsä meni tuo myynti ihan nappiin (noh, ihan huipulta en myynyt), kun romahti sen jälkeen yli 50%, mutta ne verot...
Mites sitten jos et asu Suomessa? Määräytyy asunpaikan mukaan vallitsevilla käytännöillä.
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 628
Mites sitten jos et asu Suomessa? Määräytyy asunpaikan mukaan vallitsevilla käytännöillä.
Hyvä kysymys, itse olen pelkästään asunut Suomessa, niin en ole joutunut selvittelemään noita verovelvollisuuskuvioita eri valtioiden välillä. Kohtuu selväähän se taitaa olla, jos on selvästi vain yhdelle valtiolle verovelvollinen, niin sitten sen pelisäännöillä, mutta ymmärtääkseni noissa on jotain sekavampiakin tilanteita, jos ei ole asunut tarpeeksi kauan pois Suomesta jne.

Esim. täällä on noista pitkästikin asiaa: Yleinen ja rajoitettu verovelvollisuus sekä verosopimuksen mukainen asuminen - luonnolliset henkilöt - vero.fi
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 944
Rajoitettua verovelvollisuutta voi anoa aikaisemminkin alkavaksi jos siteet suomeen ovat poikki. Ts. puoliso/lapset eivät asu suomessa + omasta asunnosta on luovuttu (esim. vuokrattu pois). En tiedä paljonko pitää selitellä.

Itse joudun nykyisen taistelemaan kun Nordnet tuppaa lähettämään tietoja suomen verottajalle vaikka ei pitäisi, kun verosopimuksen mukaan maksan verot nykyiseen asuinmaahan.
 
Liittynyt
20.07.2017
Viestejä
686
Rajoitettua verovelvollisuutta voi anoa aikaisemminkin alkavaksi jos siteet suomeen ovat poikki. Ts. puoliso/lapset eivät asu suomessa + omasta asunnosta on luovuttu (esim. vuokrattu pois). En tiedä paljonko pitää selitellä.

Itse joudun nykyisen taistelemaan kun Nordnet tuppaa lähettämään tietoja suomen verottajalle vaikka ei pitäisi, kun verosopimuksen mukaan maksan verot nykyiseen asuinmaahan.
Mitäs tappelua tässä on Nordnetin kanssa? Itsellä luultavasti vastaava tilanne jonain päivänä edessä, ja mietin aiheuttaako jotain ongelmia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 944
Mitäs tappelua tässä on Nordnetin kanssa? Itsellä luultavasti vastaava tilanne jonain päivänä edessä, ja mietin aiheuttaako jotain ongelmia.
Lähinnä ovat ilmoittaneet minulle tuntemattomasta syystä muutamien ulkomaisten osakkeiden osinkoja Suomen verottajalle, vaikka niiden pitäisi mennä verosopimuksen mukaan oman asuinmaani verotukseen (ilmoitan täällä itse osingot tuloiksi + pistän jonkun salkkurapsan nordnetista kylkeen).

Saa nähdä tuleeko tästä toistuva vaiva vaiko ei. Ehkä se oli vain kerramoga, iso harmi se ei ollut.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 257
Moi,
Jollakin kokemusta Handelsbankkenin rahastoista? Lainaneuvotteluihin liittyen pitäisi ostaa heidän rahastojaan, jotka pantattaisiin sitten vakuudeksi. Heidän rahastoissaan vakuusarvo on parempi kuin osakkeissa, josta syystä omaa rahaa pitää laittaa näihin kiinni n. 10 000e vähemmän, kuin ns. muuten - josta syystä tarjoukseen olenkin tarttumassa..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 336
Moi,
Jollakin kokemusta Handelsbankkenin rahastoista? Lainaneuvotteluihin liittyen pitäisi ostaa heidän rahastojaan, jotka pantattaisiin sitten vakuudeksi. Heidän rahastoissaan vakuusarvo on parempi kuin osakkeissa, josta syystä omaa rahaa pitää laittaa näihin kiinni n. 10 000e vähemmän, kuin ns. muuten - josta syystä tarjoukseen olenkin tarttumassa..
Rahastojen hyvyydestä en osaa sanoa mitään mutta ei liene yllätys että vakuusarvo on heidän omissaan tuotteissaan korkeampi...pääsevät sitten laskuttamaan mukavia hallinnointipalkkioita mitkä näkyy olevan pankin kannalta ihan mukavia ~1,5% keskimäärin Rahastot Toivottavasti kuluille löytyy katetta...
 

tuoppi´

Kapitalisti
Köyhä
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 695
Eihän noi indeksi-rahastot noilla kovin kalliilta vaikuta. Ainoa "ongelma" noissa, että seuraavat jotain ESG indeksiä ja ilmeisesti vielä senkin lisäksi rahasto sulkee pois yhtiöitä (?) eli ihan puhtaasti nuo ei ole sellaisia indeksirahastoja mitä yleensä suositellaan. Tosin samat Applet, Microsoftit, yms. näyttäisi olevan kuin tavallisissakin indeksirahastoissa.
 
Liittynyt
24.11.2017
Viestejä
213
Koneen ylin johto myynyt muutaman päivänä. Tänään viimeksi 1,5 miljoonalla. Liekkö tietävät jotain enemmän?
 

voffer

ɹǝɟɟoʌ
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 045
Koneen ylin johto myynyt muutaman päivänä. Tänään viimeksi 1,5 miljoonalla. Liekkö tietävät jotain enemmän?
Eikös noilla sisäpiiriläisillä ole aika tiukat säädökset milloin saa myydä osakkeitaan, eli nyt lienee sellainen sauma että on voitu vähän cashata hyvää kurssikehitystä tms.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 284
Moi,
Jollakin kokemusta Handelsbankkenin rahastoista? Lainaneuvotteluihin liittyen pitäisi ostaa heidän rahastojaan, jotka pantattaisiin sitten vakuudeksi. Heidän rahastoissaan vakuusarvo on parempi kuin osakkeissa, josta syystä omaa rahaa pitää laittaa näihin kiinni n. 10 000e vähemmän, kuin ns. muuten - josta syystä tarjoukseen olenkin tarttumassa..
Sielä on usan, euroopan ja kansainvälisten markkinoiden indeksirahastot joissa on kohtuullisen matalat luvut. Itsellä kanssa asuntolainan vuoksi kuukausisäästö rullaa handelsbankeniin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 690
Helsingin pörssi (omx25) noussu kyllä ihan kiitettävästi tänä vuonna. Oma salkku häviää ihan pystyyn tuolle indeksille YTD. Salkku pääasiassa indeksejä muutamilla suorilla lapuilla. Olisi vaan kaikki pitänyt latoa indeksiin . Toisaalta tuntuu paremmalta omistaa oikeita osakkeita kuin vain jotain ETFiä.

tosin olisi sitä kai silloinkin hävinnyt indeksille kun vain vuodenvaihteen erä olisi yhtä suurella kasvulla ja sen jälkeen ostetut pienemmällä.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 878
Mulla taas suorat sijoitukset ovat tuottaneet paljon paremmin kuin indexit. Toki omx25 hämää omassa salkussa kun oli eka ostos maaliskuussa 2020 kun alotin sijoituksen. Näyttää hienolta kun nytkin nousua 99,67%, mutta ostin ihan liian vähän kun kuvittelin laskun jatkuvan.

Mun ”indeksisalkku” on noussu 11,82% YTD (toki indeksejä ostan kuukausittain niin vääristää). Osakesalkku on isompi ja noussu samassa ajassa 43,88% vaikka isoin sijoitus (Sampo) on noussut alle 6%.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 813
Suorat on tuottaneet paljon paremmin kuin indeksit joka vuonna mun salkussa. Mun omistamat indeksit nousseet 12% tänä vuonna. Jos sais joka vuosi 12% niin olishan se mahtavaa. Todennäköisesti kuitenkin pitäisi nyt myydä, kun virusvoittajat normalisoituvat ja häviäjät lähtevät palautumaan. Tekkiosakkeita pitäisi myydä pää märkänä pois ja miettiä mitä seuraavaksi.

Mutta ei ehkä ihan superkiire ole vielä myymisen kanssa. AMD tykitti edelleen kovan tulokseen ja povailee hyvää kasvua 2022-vuodelle. Piiripula jatkuu. Apple täräytti myös kovat numerot tauluun.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 690
Esim clean energy etf on -17% ytd. Uskon kuitenkin tuon olevan seuraavan 10-20 vuoden voittaja-ala. Samoin huono sijoitus (ytd) ollut kehittyvät markkinat +4,7%.

suorista huonoimpia olleet plugi, kone ja amd (ytd)

salkku kokonaisuudessaan +13% ytd
 
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
4 809
Eikös noilla sisäpiiriläisillä ole aika tiukat säädökset milloin saa myydä osakkeitaan, eli nyt lienee sellainen sauma että on voitu vähän cashata hyvää kurssikehitystä tms.
Heillä on myynti-ikkunat milloin saa myydä. Riittää kun joku on heittänyt myyntiennusteen madonluvut johtajien pöydälle tai isompaa remppaa tiedossa joka vaikuttaa tulokseen myöhemmin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 944
Heillä on myynti-ikkunat milloin saa myydä. Riittää kun joku on heittänyt myyntiennusteen madonluvut johtajien pöydälle tai isompaa remppaa tiedossa joka vaikuttaa tulokseen myöhemmin.
Tai sitten vaan pari johtajaa haluaa hajauttaa omistuksiaan yleisemmin tai ostaa viimein sen unelmakämpän tai mitä ikinä...

Yksi tuttui joutui kerran myymään osakkeitaan kun optioiden vestautumisesta tuli kuusinumeroinen summa veroja maksettavaksi, eikä ollut kuulemma sillä hetkellä moista summaa likvidiä...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 550
Kysyin jo Nordnetiltä, mutta kysyn täältäkin koska olen kärsimätön: onko kokemusta, osaavatko muuttaa virheellisiä hankintaerien päivämääriä ja kokoja?

Tässä tapauksessa kyseessä Solwersin osakkeet, jotka ostettu parissa erässä ennen listautumista ja nyt ne näkyy mielestäni väärin Nordnetissä. Siellä kaksi alkup. erää on yhdistetty yhdeksi, väärällä päivämäärällä ja hankinta-arvot puuttuvat luonnollisesti. Noille tuli samassa rahastoanti kun listautuivat. Eli oikeasti pitäisi olla 4 erää: 2 vanhaa eri hinnoilla ja ajoilla ja niihin liittyvät antiosakkeet (joilla alkup. hankinta-ajat ja yksikköhinnat).
Vastaan itselleni: kyllä osaavat. Eli hankintaerät räjäytettiin ja yhdisteltiin oikeiksi ja samalla muutettiin hankinta-ajat ja -hinnat oikeiksi. Eli ihan kaikki muutettiin, eikä välissä ollut rahastoanti haitannut. Hyvä, että järjestelmä taipuu tuollaiseen. Nyt näkyvät ostoerät mielestäni oikein.
 
Liittynyt
28.08.2019
Viestejä
366
Hain sijoituslainaa Nordnetissä ja "jotakin" sain. Nyt kymysys miten näen paljonko saan 0,99% korolla? Onko se minun minun tapauksessani tuo 20% "Alkuperäisestä lainoitusarvosta" kuten tuosta korkopalkista tulkitsen? En ainakaan selkää määrää näe euroina?

EDIT: Eikös tuon lainan voi käyttää kuten haluaa esim. kodin remppaan?
 

tuoppi´

Kapitalisti
Köyhä
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 695
Hain sijoituslainaa Nordnetissä ja "jotakin" sain. Nyt kymysys miten näen paljonko saan 0,99% korolla? Onko se minun minun tapauksessani tuo 20% "Alkuperäisestä lainoitusarvosta" kuten tuosta korkopalkista tulkitsen? En ainakaan selkää määrää näe euroina?

EDIT: Eikös tuon lainan voi käyttää kuten haluaa esim. kodin remppaan?
Voi käyttää mihin vaan, veroilmoitukseen vaan pitää sillon muuttaa se lainan tyyppi, jos käytät johonkin muuhun kuin sijoittamiseen.

Miten kauan sulla meni tossa hakemuksen käsittelyssä? Itelläkin just hakemus menossa ja yli viikko jo mennyt eikä ole kuulunut mitään. Oletin että kun tuolla lukee, että "automatisoitu" ja "nopeutetusti" niin olis tullut pikaisemmin.
 
Liittynyt
28.08.2019
Viestejä
366
Hmm... jos on tuolla jo X euroa tilillä ja sain tuon lainan niin mites se ilmenee olenko käyttänyt/nostanut omia vai lainarahaa? Muistelen että joskus joku kommentoi että voisi käyttää esim. auton ostoon. Voi olla että muistan väärin.

Tuohon sinun kysymykseen en osaa vastata. Tein tuon kysymystestin jo keväällä mutta aktivoin lainan nyt. Aiemmin olisi pitänyt lähettää palkkatodistuksia ym. aktivoidessa. Nyt ei kun kyse alle 25k€ lainasta.
 
Liittynyt
07.07.2017
Viestejä
461
Voi käyttää mihin vaan, veroilmoitukseen vaan pitää sillon muuttaa se lainan tyyppi, jos käytät johonkin muuhun kuin sijoittamiseen.

Miten kauan sulla meni tossa hakemuksen käsittelyssä? Itelläkin just hakemus menossa ja yli viikko jo mennyt eikä ole kuulunut mitään. Oletin että kun tuolla lukee, että "automatisoitu" ja "nopeutetusti" niin olis tullut pikaisemmin.
Omalla kohdalla lainan käsittelyssä meni taannoin "automatisoidusti" 2-3 viikkoa. Mitään sen kummenpaa ilmoa ei tullut. Huomasin tutkaillessani "omat luotot ja lainat" näkymää. Sieltä löytyy myös korkorajat.
 

tuoppi´

Kapitalisti
Köyhä
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 695
Omalla kohdalla lainan käsittelyssä meni taannoin "automatisoidusti" 2-3 viikkoa. Mitään sen kummenpaa ilmoa ei tullut. Huomasin tutkaillessani "omat luotot ja lainat" näkymää. Sieltä löytyy myös korkorajat.
Kiitti. Täytyy siis vielä odotella rauhassa.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
514
Hmm... jos on tuolla jo X euroa tilillä ja sain tuon lainan niin mites se ilmenee olenko käyttänyt/nostanut omia vai lainarahaa? Muistelen että joskus joku kommentoi että voisi käyttää esim. auton ostoon. Voi olla että muistan väärin.

Tuohon sinun kysymykseen en osaa vastata. Tein tuon kysymystestin jo keväällä mutta aktivoin lainan nyt. Aiemmin olisi pitänyt lähettää palkkatodistuksia ym. aktivoidessa. Nyt ei kun kyse alle 25k€ lainasta.
Ensin käytetään omat rahasi ja tämän jälkeen saldo menee vaan miinukselle käyttämäsi luoton verran.
 
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
904
Tuli nordnetissä osallistuttua 3 kpl antiin ja yksi näistä peruttiin kokonaan josta sain rahat takaisin ja se näkyy tapahtumissa. 2 kpl anneista sain osan merkitsemistäni lapuista niin nyt pähkäilen pitäisikö tapahtumissa näkyä palautus merkintään varatuista rahoista kun en saanut kaikkia lappuja mitä olin merkkaamassa vai palautuuko rahat vaan saldoon ilman merkkiä palautuksesta?
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
3 573
Tuli nordnetissä osallistuttua 3 kpl antiin ja yksi näistä peruttiin kokonaan josta sain rahat takaisin ja se näkyy tapahtumissa. 2 kpl anneista sain osan merkitsemistäni lapuista niin nyt pähkäilen pitäisikö tapahtumissa näkyä palautus merkintään varatuista rahoista kun en saanut kaikkia lappuja mitä olin merkkaamassa vai palautuuko rahat vaan saldoon ilman merkkiä palautuksesta?
Tuossa esimerkki annista, mistä saa vain osan merkatuista lapuista:

1627630360110.png
 
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
904
Tuossa esimerkki annista, mistä saa vain osan merkatuista lapuista:


Kiitokset tästä. Nyt aloin ymmärtämään miten tuo menee. Puuilon hinta kun muuttui 3,90€-->6,60€ niin merkintä summakin muuttui samalla ja aiheutti lisää sekaannusta.
 

co1

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
72
Nordnetissä näkyy punaisella korko -1 EUR. Mitenköhän tuo on onnistunut. En ole muuta tehnyt kun ostanut rahastoja ja kerran ostanut+myynyt ETF.
 

jad

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 210
Nordnetissä näkyy punaisella korko -1 EUR. Mitenköhän tuo on onnistunut. En ole muuta tehnyt kun ostanut rahastoja ja kerran ostanut+myynyt ETF.
Kun myit ETF, niin ostitko samantien rahastoja tilalle ?

Myyt osakkeen Helsingin pörssissä maanantaina 6.10. Kaupan selvityspäivä on kaksi pankkipäivää myöhemmin, eli keskiviikkona, jolloin myös myynnistä saamasi varat maksetaan tosiasiallisesti salkkuusi, vaikka ne näkyvät salkussasi heti myynnin tapahduttua. Voit käyttää myynnistä saamasi rahat uusiin osakeostoihin jo ennen kaupan selvityspäivää ilman korkoseuraamuksia. Jos aiot nostaa myynnistä saamasi rahat salkustasi tai käyttää ne pörssinoteeraamattomien rahastojen ostoon, sinun on syytä odottaa selvityspäivään asti välttyäksesi korkojen maksamiselta.
 
  • Tykkää
Reactions: co1

co1

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
72
Jad. Bingo! Kiitos.

Seuraava kysymys. Miten pääsen tosta eroon

Edit. Löytyi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 550
Musta toi on yhä todella surkeaa, että UI ei varoita käyttäjää kun tämä käyttää olematonta saldoa tai että se saldo ei näytä, että raha ei ole käytettävissä joka asiaan. Tästä olen N kertaa mussuttanut mutta ei ole korjausta tullut. Eli ehkä haluavat aiheuttaa näitä vahinkoja ihan tietoisesti.
 
Liittynyt
28.08.2019
Viestejä
366
Ensin käytetään omat rahasi ja tämän jälkeen saldo menee vaan miinukselle käyttämäsi luoton verran.
Jos siirrän omat rahat muualle Nordnetistä pois esim. Svea Ekonomiin, Bank Norwegianiin, Degiroon sijoitettavaksi tms. ja käytän Nordnetin lainaa sijoituksiin Nordnetissä jossa lainan koron voi laittaa verotukseen? Eikös toi ole win-win vai ymmärränkö jotain väärin?

Toinen kysymys kun on kaksi salkkua Nordnetissä, "pelisalkku" ja "pitkä salkku". Hain mielestäni lainaa pitkän salkun omistuksilla. Kuitenkin Nordnet näyttää paljonko on käytössä kummallakin salkulla. Onko jomman kumman salkun osakkeet "lukittu" jos myyn osakkeita salkusta? Kun en aikaisemmin ole käyttänyt Nordnetin lainaa tämmöstä sitten kyselen. Ja kyllä hain vanhoista vastauksista niin joku mainitsi lainaa voi käyttää autolainaksi ilmeisesti nostamalla lainan. Ilmeisesti ei enään mahdollista?

EDIT: entäs osingot, meneekö lainan lyhennykseen?
 
Viimeksi muokattu:

jad

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 210
Musta toi on yhä todella surkeaa, että UI ei varoita käyttäjää kun tämä käyttää olematonta saldoa tai että se saldo ei näytä, että raha ei ole käytettävissä joka asiaan. Tästä olen N kertaa mussuttanut mutta ei ole korjausta tullut. Eli ehkä haluavat aiheuttaa näitä vahinkoja ihan tietoisesti.
Toinen 'mukava' ominaisuus on se, että ostotoimeksiantoa tehtäessä UI näyttää käytettävissä olevan saldon joka on kaikkien käteistilien yhteissaldo. Saisi tässäkin näyttää ensisijaisesti sen valuutan saldon, jolla on toimeksiantoa tekemässä ja vaikka vieressä sitten tuo kokonaissaldo.
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 895
Voi käyttää mihin vaan, veroilmoitukseen vaan pitää sillon muuttaa se lainan tyyppi, jos käytät johonkin muuhun kuin sijoittamiseen.
Mitenkäs tätä nyt sitten käytännössä valvotaan ja tulkitaan.

Siis jos nyt heitetään hatusta, että on 100k€ salkku, otat 20k€ lainaa sitä vastaan ja teet sattumalta pian tämän jälkeen 20k€ keittiörempan. Raha kun ei ole korvamerkittyä, niin millä tuosta nyt sitten päätetään onko nyt 20k€ laina käytetty sijoitusten pitämiseen (muuten olisi pitänyt myydä 20k€:lla jotakin), vai keittiörempan tekemiseen? Vai pitääkö tehdä ostaa 20k€ jja vastaavasti myydä 20k€ jotain, että verottaja on tyytyväinen?

Rahaa kun on hankala korvamerkitä. Eihän asuntolaina ei muutu verottajankaan mielstä autolainaksi, jos otat lyhennysvapaata tai lyhennysjoustoa auton hinnan verran, eikä opistolainaa ottaessa kysytä, että käytätkö nyt varmasti opiskelukuluihin että reissaa ja käy baarissa?
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 628
Mitenkäs tätä nyt sitten käytännössä valvotaan ja tulkitaan.

Siis jos nyt heitetään hatusta, että on 100k€ salkku, otat 20k€ lainaa sitä vastaan ja teet sattumalta pian tämän jälkeen 20k€ keittiörempan. Raha kun ei ole korvamerkittyä, niin millä tuosta nyt sitten päätetään onko nyt 20k€ laina käytetty sijoitusten pitämiseen (muuten olisi pitänyt myydä 20k€:lla jotakin), vai keittiörempan tekemiseen? Vai pitääkö tehdä ostaa 20k€ jja vastaavasti myydä 20k€ jotain, että verottaja on tyytyväinen?

Rahaa kun on hankala korvamerkitä. Eihän asuntolaina ei muutu verottajankaan mielstä autolainaksi, jos otat lyhennysvapaata tai lyhennysjoustoa auton hinnan verran, eikä opistolainaa ottaessa kysytä, että käytätkö nyt varmasti opiskelukuluihin että reissaa ja käy baarissa?
Jos verottaja tuota penkomaan alkaa, niin eiköhän siitä pidä olla todisteet, että sillä lainalla on ostettu sitä mitä on sanottukin. Esim. asunnon kanssa jos sillä alunperin on ostettu se asunto, niin ei verottajaa kiinnosta oletko sitten ottanut lyhennysvapaata tjms. ja käyttänyt sen johonkin muuhun, kun se lainaraha on kuitenkin käytetty alunperin siihen mihin pitikin ja asunto on edelleen omistuksessa. Itse otin juuri lisää lainaa talon remonttihommiin, kun sitä halvalla saa (itse asiassa halvemmalla kuin sijoituslainaa) enkä alkanut myymään sijoituslainalla hankittuja arvopapereita :)

Edit: Ja voihan sitä sijoituksia vastaan ottaa vaikka remppalainaa, ongelma tulee vasta sitten, jos yrittää verotuksessa vähentää korkoja lainasta, jota ei ole käytetty tulonhankintaan eli esim. sijoituksiin.
Edit2: Verottajan ohjeita aiheesta: Korkojen vähentäminen henkilöverotuksessa - vero.fi
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.12.2016
Viestejä
192
Esimerkki 33. Verovelvollinen luonnollinen henkilö ei ilmoita saamaansa 16 000 nettovuokratuloa vuoden 2018 veroilmoituksella ja tulo jää verottamatta. Hän ilmoittaa puuttuvat tulot Verohallinnolle vuonna 2020 oma-aloitteisesti. Verohallinto tekee asiassa täydentävän verotuspäätöksen. Verovelvollisella ei ole muita ilmoittamisvelvollisuuden laiminlyöntejä. Verovelvolliselle määrätään vuokratulosta veroa 4 800 euroa ja veronkorotusta 0,5 prosenttia lisätystä tulosta eli 80 euroa. Lisäksi verolle määrätään huojennettua viivästyskorkoa 1.2.2019 alkaen verovelvollisen verovuoden 2018 jäännösveron 1. erän eräpäivään ja viivästyskorkoa sitä seuraavasta päivästä täydentävällä verotuspäätöksellä määrättävän veron eräpäivään.


Osaako joku laskea paljonko tulee tuosta tuon veron 4800 ja korotuksen 80 euroa päälle, jos maksu suoritetaan 31.12.2021?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 525
Viestejä
4 165 366
Jäsenet
70 420
Uusin jäsen
TuplaT

Hinta.fi

Ylös Bottom