Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 419
Aika moni tuntuu huutavan, että pian tulee pörssiromahdus. Itse tankkasin osakkeita kaksin käsin maaliskuussa 2020, kun maailma tuntui romahtavan ja täytynee alkaa kotiuttaa voittoja, kun tuolla on aika älyttömiä tuottoja osassa osakkeita.
Mielenkiinnosta kyselen, että mihin olet ajatellut voittoja kotiuttaa. Eipä niitä varmaan kannata ainakaan tilillä makuuttaa, joten ostatko uusia osakkeita vai jotain muuta.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 208
Mielenkiinnosta kyselen, että mihin olet ajatellut voittoja kotiuttaa. Eipä niitä varmaan kannata ainakaan tilillä makuuttaa, joten ostatko uusia osakkeita vai jotain muuta.
No jos tietää tai uskoo tietävänsä, että parin seuraavan kuukauden aikana pörssi tulee tipahtamaan esimerkiksi yli 20% niin kyllä ne voitot kannattaa makuuttaa se aika vaikka siellä 0-korkoisella säästötilillä ja vasta romahduksen jälkeen iskeä takaisin pörssiin. Se on sitten kokonaan toinen juttu, että tuleeko se romahdus vai ei.

Itsekin olen tällä hetkellä liian ison käteiskassan kanssa liikkeellä, mutta kun kuukausittain menee sijoituksiin suunnitelman mukaisesti eikä oikein tunnu oikealta hetkeltä lyödä loppuja säästöjä kerralla sisään juuri nyt. Mutta kun en tiedä varmuudella, niin ehkä pelaan mieluummin varman päälle. Lisärahalle kun varsinaisesti ei ole tarvetta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
120
Jos aktiivisesti markkinoita seuraa, niin kyllä sieltä löytyy muitakin iskupaikkoja kuin indeksien laajuiset romahdukset.
 
Liittynyt
15.07.2019
Viestejä
160
No jos tietää tai uskoo tietävänsä, että parin seuraavan kuukauden aikana pörssi tulee tipahtamaan esimerkiksi yli 20% niin kyllä ne voitot kannattaa makuuttaa se aika vaikka siellä 0-korkoisella säästötilillä ja vasta romahduksen jälkeen iskeä takaisin pörssiin.
Eihän tossa nyt oo sitten myöskään järkeä. Jos tuollainen varma tieto löytyy, niin kyllä sillon kannattaa suosiolla shortata vaikka indeksejä, ostaa putteja tai myydä call-optioita ja kerätä helpot preemiot pois ilman, että täytyy myydä omistuksia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 284
Eihän tossa nyt oo sitten myöskään järkeä. Jos tuollainen varma tieto löytyy, niin kyllä sillon kannattaa suosiolla shortata vaikka indeksejä, ostaa putteja tai myydä call-optioita ja kerätä helpot preemiot pois ilman, että täytyy myydä omistuksia.
Kenelläkään meistä ei ole varmaa tietoa siitä, mihin suuntaan markkinat kehittyvät. Kasvattamalla käteispuskuria valmistaudutaan siihen, että kurssit ottavat takapakkia ja päästään hyötymään ostopaikoista.

Miksi ylipainolle tai liian korkeille arvostustasoille kasvaneiden osakkeiden myynti on mielestäsi huonompi vaihtoehto kuin indeksin shorttaaminen? Varsinkin jos salkku koostuu herkistä teknologiaosakkeista, niin voi olla että siellä sukelletaan huomattavasti nopeammin kuin mitä indeksi alkaa sukeltaa.

Toki jos puhuttaisiin puhtaasta indeksisäästämisestä niin sitten myyntien välttäminen voi olla perusteltua.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
3 574
Miksi ylipainolle tai liian korkeille arvostustasoille kasvaneiden osakkeiden myynti on mielestäsi huonompi vaihtoehto kuin indeksin shorttaaminen? Varsinkin jos salkku koostuu herkistä teknologiaosakkeista, niin voi olla että siellä sukelletaan huomattavasti nopeammin kuin mitä indeksi alkaa sukeltaa.
Riippuu myös siitä, onko osakkeet esim. AOT- vai OST-tilillä ja pääseekö myynneissä hyödyntämään hankintameno-olettamaa.

Verojen osuus kannattaa miettiä ja verrata sitä mahdollisen dipin suuruuteen.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 208
Jos aktiivisesti markkinoita seuraa, niin kyllä sieltä löytyy muitakin iskupaikkoja kuin indeksien laajuiset romahdukset.
Tämä on ihan totta. Varmaan kokoajan on mahdollisuuksia tehdä hyviä täsmäiskuja oli yleinen pörssin tila mikä tahansa. Itse olen vain sen verran laiska seuraamaan pörssiä, puhumattakaan ottamaan selvää jostain yksittäisistä yrityksistä, että sijoitan helposti ja vaivattomasti kuukausittain indeksiin etf:ien muodossa.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
351
Mitä tuo dollarin painaminen käytännössä tarkoittaa maailmantaloudelle? Paljon tästä asiasta löytyy kauhistelua.
Ei takuulla mitään hyvää, mutta koska homma todella kosahtaa saattaa vieläkin kestää niin pitkään, että tämän tiedon kertojat ehditään nauraa maanrakoon ja hölmöily jatkuu.
 
Liittynyt
21.06.2019
Viestejä
1 916
Riippuu myös siitä, onko osakkeet esim. AOT- vai OST-tilillä ja pääseekö myynneissä hyödyntämään hankintameno-olettamaa.

Verojen osuus kannattaa miettiä ja verrata sitä mahdollisen dipin suuruuteen.
OST-tilillä on toisaalta se etu, että jos nyt niin kehnosti sattuisi käymään, että osakkeen 'arvostus nousee liian korkealle', voi sen vaihtaa toiseen ilman veroseuraamuksia ja näin tasapainottaa salkkua.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
242
Tyhmä kysymys, mutta jos Nordnetinissä pitää isompaa käteiskassaa, niin se laskenee varsinaisten sijoitusten näytettävää tuottoa? Haluaisin siis seurata sijoituksien tuottoa, mutta käteiskassaa olen puskemassa hankintoihin pikkuhiljaa.
 
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
1 143
Tyhmä kysymys, mutta jos Nordnetinissä pitää isompaa käteiskassaa, niin se laskenee varsinaisten sijoitusten näytettävää tuottoa? Haluaisin siis seurata sijoituksien tuottoa, mutta käteiskassaa olen puskemassa hankintoihin pikkuhiljaa.
Kyllä se näyttää ihan tuottoa kokonaispääomalle. Jos käteiskassaa haluaa siellä pitää niin voi avata toisen tilin ja silloin tilikohtaista tuottoa voi seurata. Käteisen makuuttaminen siellähän ei ole mitenkään järkevää. Itse siirsin juuri realisoiduista osakkeista tulleet Bank Norwegianin tilille siksi aikaa kunnes käyttöä tulee.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
242
Kyllä se näyttää ihan tuottoa kokonaispääomalle. Jos käteiskassaa haluaa siellä pitää niin voi avata toisen tilin ja silloin tilikohtaista tuottoa voi seurata. Käteisen makuuttaminen siellähän ei ole mitenkään järkevää. Itse siirsin juuri realisoiduista osakkeista tulleet Bank Norwegianin tilille siksi aikaa kunnes käyttöä tulee.
Norwegianissa minullakin suurin osa on, mutta tuotto sielläkin alkaa olemaan kovin vähäinen. Toki jokainen euro on plussaa. Ja tässä siis aikajakso vain noin vuosi.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 010
Kai se rahan painaminen on jo vaikuttanut dollarin arvoon. Amerikkalaiset maksavat isompaa hintaa tuontitavarasta. Toisaalta amerikkalainen teollisuus saa vientietua esim. eurooppaan verrattuna.

1623153032026.png
 
Liittynyt
25.08.2020
Viestejä
469
Kauppalehti on haastatellut taas jotain "sijoittajaa":
Tällä kertaa äänessä on Jarmo Friman, 60 vuotta. Kaveri on artikkelin mukaan ollut päätoiminen sijoittaja vuodesta 2008 mutta salkun koko on joitain satoja tuhansia euroja ja viime vuosikin ollut ilmeisesti tappiollinen. Mitkä ovat tämänkin miehen ansiot sijoittajana, kuinka näitä ihmisiä edes pyydetään kommentoimaan asioita lehtien sivuille? Samaan sarjaan menevät Merja Mähkät yms. julkimosijoittajat joita ei voi laskea edes varakkaiksi. Itse en edes esitä olevani ammattisijoittaja vaikka omaisuutta on enemmän kuin kahdella mainitsemallani julkkiksella yhteensä ja sijoitustuototkin ovat lyöneet indeksit viimeisen vuoden aikana. Vai pitääkö tässä laittaa kultaketjut kaulaan ja alkaa soittelemaan Kauppalehden toimittajalle :lol:
 
Liittynyt
19.06.2018
Viestejä
646
Vai pitääkö tässä laittaa kultaketjut kaulaan ja alkaa soittelemaan Kauppalehden toimittajalle :lol:
Tottakai!

Itse en oo sijoittaja kuin muutamien kymppitonnien säästämisellä mutta noihin sijoitusjuttuihin kyllä suhtaudun hyvin varauksella. Eiköhän siellä klikkeja kalastella ja sen mukaan jutut tehdään. Varsinkin ne muutamat asuntosijoittajista tehdyt jutut on olleet mun mielestä aika mielenkiintoisia kun esitellään "sijoittajana" jotain kaveria joka melkoisella riskillä ja lainarahalla hommaa muutaman asunnon.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
469
Asuntosijoittamiseen taitaa olla helpoin saada reippaasti vipua. Siksipä noista varmaan tiuhaan kirjoitellaankin kun kaiken sorttiset äkkirikastumisartikkelit kiinnostaa ihmisiä. Kai noista tappiin saakka vivutetuista "sijoittajista" osa saa näpeilleen, mutta kumma kyllä näistä ei mitään kirjoitella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 284
Asuntosijoittamiseen taitaa olla helpoin saada reippaasti vipua. Siksipä noista varmaan tiuhaan kirjoitellaankin kun kaiken sorttiset äkkirikastumisartikkelit kiinnostaa ihmisiä. Kai noista tappiin saakka vivutetuista "sijoittajista" osa saa näpeilleen, mutta kumma kyllä näistä ei mitään kirjoitella.
Asuntosijoittaminenkin muuttuu huomattavasti vaikeammaksi jos tuo kaavailtu lainakatto tulee käyttöön. Nyt yleinen tapa aloittaa asuntosijoittaminen, jossa vanha asunto laitetaan vuokralle kun itse muutetaan uuteen, voi monien kohdalla muuttua mahdottomaksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 448
Asuntosijoittaminenkin muuttuu huomattavasti vaikeammaksi jos tuo kaavailtu lainakatto tulee käyttöön. Nyt yleinen tapa aloittaa asuntosijoittaminen, jossa vanha asunto laitetaan vuokralle kun itse muutetaan uuteen, voi monien kohdalla muuttua mahdottomaksi.
Jep onhan se aika väärin, että tavallisella ihmisellä on tollasia mahdollisuuksia. Kyllä vuokra-asuntobisneksen pitäisi täysin pyöriä ammattiyhdistysten ja muiden hyvää tarkoittavien tahojen varassa eikä minkään kapitalistisen omaa napaa tuijottavan piensijoittajan voimin.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 010
Ei mitään massiivisia säästöjä suurin osa porukasta ole saanut säästettyä/sijoitettua. Lieköhän monella omaisuus kiinni asunnossa, jonka arvo on noussut vuosien saatossa? rikkain 1% on jännä, kun piikki on 45-54 vuotiaissa. Rikkaampaa jengiä tulossa apajille vai vielä vanhemmat tyhjentäneet pajatsosta rahaa pois ettei tarvi ostaa kultaisia käärinliinoja?

Fraktiili on euromäärä, joka rajaa tietyn osuuden kotitalouksista rajan alapuolelle. Esimerkiksi P10 on raja, jonka alapuolella on 10 % kotitalouksista. Vastaavasti P90 on raja, jonka yläpuolella on 10 % kotitalouksista.
1623170349685.png

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 284
Ei mitään massiivisia säästöjä suurin osa porukasta ole saanut säästettyä/sijoitettua. Lieköhän monella omaisuus kiinni asunnossa, jonka arvo on noussut vuosien saatossa? rikkain 1% on jännä, kun piikki on 45-54 vuotiaissa. Rikkaampaa jengiä tulossa apajille vai vielä vanhemmat tyhjentäneet pajatsosta rahaa pois ettei tarvi ostaa kultaisia käärinliinoja?




Olisi kiinnostavaa dataa nähdä vastaava taulukko summista jotka olisi hankittu omalla työllä ja sijoittamisella, eli että taulukosta poistettaisiin perityt varat ja Fazerin kaltaiset sukujen kultamunat. Toki tuollaisen datan hankkiminen on käytännössä mahdotonta.

Esimerkiksi tuossa nuorimassa 16-24v tapauksessa olisi kiinnostavaa kuulla, millä eväillä on päästy tuonne satojen tuhansien summiin. Mahtuuhan sinne muutama artisti, urheilija ja kryptoilla rikastunut, mutta kuinka suurelta osin on kyse sukujen rikkaudesta. Tällaiseen taulukkoon oman varallisuuden vertaaminen olisi mielekkäämpää, kun kaikki lähtisivät suunnilleen samalta viivalta.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 348
Olisi kiinnostavaa dataa nähdä vastaava taulukko summista jotka olisi hankittu omalla työllä ja sijoittamisella, eli että taulukosta poistettaisiin perityt varat ja Fazerin kaltaiset sukujen kultamunat. Toki tuollaisen datan hankkiminen on käytännössä mahdotonta.

Esimerkiksi tuossa nuorimassa 16-24v tapauksessa olisi kiinnostavaa kuulla, millä eväillä on päästy tuonne satojen tuhansien summiin. Mahtuuhan sinne muutama artisti, urheilija ja kryptoilla rikastunut, mutta kuinka suurelta osin on kyse sukujen rikkaudesta. Tällaiseen taulukkoon oman varallisuuden vertaaminen olisi mielekkäämpää, kun kaikki lähtisivät suunnilleen samalta viivalta.
Ei lähdetä samalta viivalta silloinkaan: ihmisillä on hyvinkin erilaiset määrät älliä päässään, mikä on myös perittyä pitkälti. ;)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 874
Ei mitään massiivisia säästöjä suurin osa porukasta ole saanut säästettyä/sijoitettua. Lieköhän monella omaisuus kiinni asunnossa, jonka arvo on noussut vuosien saatossa? rikkain 1% on jännä, kun piikki on 45-54 vuotiaissa. Rikkaampaa jengiä tulossa apajille vai vielä vanhemmat tyhjentäneet pajatsosta rahaa pois ettei tarvi ostaa kultaisia käärinliinoja?




Tossa 65+ ryhmässä varmaan moni joka ostanut aikanaan halvalla asunnon Helsingin keskustasta ja arvo on nyt sitten helposti lähes miljoonan? Tosin tuossa "ongelmana" että rahan käyttö vähän hankalaa kun pitäisi asunto myydä että voisi rahoja käyttää, mutta toisaalta sitten jossain pitäisi asua kuitenkin.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 348
Tossa 65+ ryhmässä varmaan moni joka ostanut aikanaan halvalla asunnon Helsingin keskustasta ja arvo on nyt sitten helposti lähes miljoonan? Tosin tuossa "ongelmana" että rahan käyttö vähän hankalaa kun pitäisi asunto myydä että voisi rahoja käyttää, mutta toisaalta sitten jossain pitäisi asua kuitenkin.
Tämä on hauska piirre suomalaisissa varallisuusarvioissa: oma asunto otetaan mukaan kuin mikä tahansa likvidi omaisuus. Kyllähän sen asuntovarallisuuden saa käyttöönsä, jos muuttaa pk-seudulta eläkepäiviksi Kainuuseen, mutta kukapa niin tekee?

Itse tulee pyörittyä jonkin verran jenkkiläisillä sijoitusfoorumeilla, ja kyllä käytäntö siellä on, että "house equity" ei ole osa nettovarallisuutta. Ainakaan mitenkään täysimääräisesti. Tosin sijoituskämpät tottakai otetaan mukaan.
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 648
Tossa 65+ ryhmässä varmaan moni joka ostanut aikanaan halvalla asunnon Helsingin keskustasta ja arvo on nyt sitten helposti lähes miljoonan? Tosin tuossa "ongelmana" että rahan käyttö vähän hankalaa kun pitäisi asunto myydä että voisi rahoja käyttää, mutta toisaalta sitten jossain pitäisi asua kuitenkin.
Ottaa vaikka sijoituslainaa sitä kämppää vasten, ei sitä myydä tarvitse rahoja saadakseen :)
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 903
Tämä on hauska piirre suomalaisissa varallisuusarvioissa: oma asunto otetaan mukaan kuin mikä tahansa likvidi omaisuus. Kyllähän sen asuntovarallisuuden saa käyttöönsä, jos muuttaa pk-seudulta eläkepäiviksi Kainuuseen, mutta kukapa niin tekee?

Itse tulee pyörittyä jonkin verran jenkkiläisillä sijoitusfoorumeilla, ja kyllä käytäntö siellä on, että "house equity" ei ole osa nettovarallisuutta. Ainakaan mitenkään täysimääräisesti. Tosin sijoituskämpät tottakai otetaan mukaan.
Voisko johtua siitä ettei köyhillä suomalaisilla juurikaan muuta varallisuutta edes ole?

Toisaalta, kyllähän se koti on varallisuutta. Kun mulla on Helsingissä maksettu oma asunto se vaikuttaa merkittävästi elämisen kuluihin, sekä siihen miten omaisuus on hajautettu.

Mulla on hyvä kaveri jota pidän helposti varakkaana, kun sillä on useita satoja tonneja sijoitettuna pörssiin. Helposti unohtaa, etttä kaveri asuu vuokralla, ja minä omistusasunnossa. Sen jälkeen kun sain lainat maksettua mä olen itseasiassa saanut kuukausittain säästettyä paljon enemmän kuin hän.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 348
Voisko johtua siitä ettei köyhillä suomalaisilla juurikaan muuta varallisuutta edes ole?

Toisaalta, kyllähän se koti on varallisuutta. Kun mulla on Helsingissä maksettu oma asunto se vaikuttaa merkittävästi elämisen kuluihin, sekä siihen miten omaisuus on hajautettu.

Mulla on hyvä kaveri jota pidän helposti varakkaana, kun sillä on useita satoja tonneja sijoitettuna pörssiin. Helposti unohtaa, etttä kaveri asuu vuokralla, ja minä omistusasunnossa. Sen jälkeen kun sain lainat maksettua mä olen itseasiassa saanut kuukausittain säästettyä paljon enemmän kuin hän.
Mulla putoaa asumiskulut jotain 300 e/kk, kun saan asuntolainan maksettua. Osakkeiseen säästöön menee tällä hetkellä 1400 e/kk. Eli ainakaan itsellä maksettu asunto ei parantaisi säästöastetta ratkaisevasti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 036
Tämä on hauska piirre suomalaisissa varallisuusarvioissa: oma asunto otetaan mukaan kuin mikä tahansa likvidi omaisuus. Kyllähän sen asuntovarallisuuden saa käyttöönsä, jos muuttaa pk-seudulta eläkepäiviksi Kainuuseen, mutta kukapa niin tekee?

Itse tulee pyörittyä jonkin verran jenkkiläisillä sijoitusfoorumeilla, ja kyllä käytäntö siellä on, että "house equity" ei ole osa nettovarallisuutta. Ainakaan mitenkään täysimääräisesti. Tosin sijoituskämpät tottakai otetaan mukaan.
Kyllä asuntoa vastaan saa lainaa jos haluaa.

Jos sulla on velaton miljoonan euron kämppä ja haluat nostaa 100k lainaa, niin onnistuu. Korot ”sijoituslainaksi” merkittävälle lainalle lienevät alle 1% jos nyt osaa edes auttavasti neuvotella.

Se on sitten toinen juttu, että moni ei tuollaista edes harkitse.
Voisko johtua siitä ettei köyhillä suomalaisilla juurikaan muuta varallisuutta edes ole?
Suomalaiset ovat korkean omistusasumisprosentin takia merkittävästi esim. Saksalaisia varakkaampaa kansaa.

Keski-Euroopassa on aivan normaalia, että keskiluokkaisetkin elävät koko elämänsä vuokra-asunnoissa.

Itsekin asun vuokralla, kun ei oman ostamisessa vaan ole mitään järjen hiventä nykyisillä asuntojen hinnoilla.

Jos vuosivuokra on 25 000€ ja oma maksaisi 1 250 000€ tjsp, niin ei houkuta ostamaan. Oman pääoman tuotto on surkea kun pitäisi upottaa useita satoja tonneja seiniin jotka eivät tuota kovin kaksisesti (muuten ei saa lainaa). Ja joo, en saa Zürichistä alle miljoonalla mitään kiinnostavaa asuntoa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.12.2018
Viestejä
341
Suomalaiset ovat korkean omistusasumisprosentin takia merkittävästi esim. Saksalaisia varakkaampaa kansaa.
Mistä tämä tieto on peräisin? Muistaakseni saksalaisten varallisuus on pitkään ollut jonkin verran suomalaisia korkeampi, tässä aika tuore juttu (vaikka Iltis onkin): Analyysi: Kuka EU:ssa elättää ja ketä – onko väite rikkaasta pohjoisesta ja köyhästä etelästä totta?

Ei se asuntojen omistaminen mitenkään ainoa tie auvoon ja onneen ole.
 
Liittynyt
25.08.2020
Viestejä
469
Mitäs ajatuksia Enersensen mahdollinen listautumisanti herättää? Meinaatteko osallistua vai skipata?
Osallistua, pikavoitto tiedossa tästäkin. Samaten Solwers ja Puuilo varmasti ylimerkataan. Itse merkkaan niin paljon kuin Superluotto antaa myöten. Lähinnä mietityttää mihin näistä lukuisista listautumisanneista osallistuu instikkapuolen kautta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 730
Samaten Solwers
Tämä on mielenkiintoinen ja meinasi mennä kokonaan itseltäni ohi. Olen sijoittanut tuohon jo parikin kertaa Invesdorin kautta, joten siinä mielessä kiinnostava listautuminen. Aiemmin ei omistamani listaamaton ole listautunut, joten neitsyys menee :D Aluksi ihmettelin tovin, että miten helvetissä mä maksoin osakkeista 100e-116e/kpl ja nyt niitä saa 7,5e/kpl. Mutta näköjään tuossa on tullut 1:20 splitti eli maksoin osakkeista 5e/5.8e/kpl. Se kuulostaa jo loogisemmalta. Pitää katsoa, kannattaako tuohon vielä kaataa rahaa vai jättää nykyiselleen. Pikavoitot ei sinänsä kiinnosta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
434
Osallistua, pikavoitto tiedossa tästäkin. Samaten Solwers ja Puuilo varmasti ylimerkataan. Itse merkkaan niin paljon kuin Superluotto antaa myöten. Lähinnä mietityttää mihin näistä lukuisista listautumisanneista osallistuu instikkapuolen kautta.
Tää kyllä itteäkin kiinnostais. Tosin omat paukut on ihan nappikauppaa moniin verrattuna, joten voitotkin jää pieniksi..
 

Clarenz

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 697
Tää kyllä itteäkin kiinnostais. Tosin omat paukut on ihan nappikauppaa moniin verrattuna, joten voitotkin jää pieniksi..
Noissa listautumisanneissa kaikilla ollu viimeaikoina nappikauppaa, kunosakkeita jaetaan kaikille ja jokainen saa parin sadan eestä lappuja. Siksi ei itseäni ole hirveästi tuo napannut.
 
Liittynyt
25.08.2020
Viestejä
469
Noissa listautumisanneissa kaikilla ollu viimeaikoina nappikauppaa, kunosakkeita jaetaan kaikille ja jokainen saa parin sadan eestä lappuja. Siksi ei itseäni ole hirveästi tuo napannut.
Noistahan on tyypillisesti saanut tietyn prosentin merkintämäärästä. Jos merkkaa minimimerkinnän sijasta vaikka 6-numeroisella summalla niin voittoa tekee helposti tuhanisia euroja. Itse en laittanut edes montaa tonnia Meruksen listaumiseen mutta tein silti 665 euroa voittoa myytyäni laput heti kaupankäynnin alettua.
 

minapamina

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 135
Kerrankin kun tällainen sattuu osumaan niin että sen huomaan, kai se pitää itsekkin osallistua. Jos ei muuta niin näkeepähän miten homma toimii jatkoa varten. Hyviä nostoja.
 

tuoppi´

Kapitalisti
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 716
Kannattaa noiden listautumisten kanssa kuitenkin vähän käyttää varovaisuutta. Vaikka ne voi tuntua varmalta tavalta tehdä pikavoittoja niin ne ei kuitenkaan sitä ole. Usein juuri silloin, kun näissä sijoitushommissa joku tuntuu eniten varmalta ja helpolta keinolla tienata paljon rahaa nopeasti, iskeekin homma näpeille. Juuri nyt näissä listautumisissa tuntuu olevan tälläistä hurmosta päällä.
 
Liittynyt
09.11.2019
Viestejä
161
Kyllähän tuo vähän kasinomeininkiä alkaa olla kun jokaista IPO:a pidetään rahantekoautomaattina. Nightingale taisi olla toki sellainen mistä pikavoittoja ei irronnut?

Vähän itse pallotellut, että pitäisikö pudottaa kk-säästösummaa, kun indeksien arvostustasot alkavat jo vähän huimaamaan. Alunperinhän noita tuli nostettua koronan ja kasvaneen säästöasteen takia joten liikku toiseenkin suuntaan pandemian hellittäessä olisi sinänsä ihan perusteltu.
 

Clarenz

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 697
Noistahan on tyypillisesti saanut tietyn prosentin merkintämäärästä. Jos merkkaa minimimerkinnän sijasta vaikka 6-numeroisella summalla niin voittoa tekee helposti tuhanisia euroja. Itse en laittanut edes montaa tonnia Meruksen listaumiseen mutta tein silti 665 euroa voittoa myytyäni laput heti kaupankäynnin alettua.
Okei, hyvä tarkennus. Olen antanut itseni ymmärtää että noissa on ollut niin paljon ylikysyntää että edes sitä minimimäärää ei ole aina jaettu, eikä varsinkaan sen yli jolloin potti minkä saat on esim 500 € niin siitä ei kovin kummosia pikavoittoja oteta.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
959
Kannattaa noiden listautumisten kanssa kuitenkin vähän käyttää varovaisuutta. Vaikka ne voi tuntua varmalta tavalta tehdä pikavoittoja niin ne ei kuitenkaan sitä ole. Usein juuri silloin, kun näissä sijoitushommissa joku tuntuu eniten varmalta ja helpolta keinolla tienata paljon rahaa nopeasti, iskeekin homma näpeille. Juuri nyt näissä listautumisissa tuntuu olevan tälläistä hurmosta päällä.
Coinbase on hyvä esimerkki miten homma meni aika reisille, jos etsi pikavoittoa.
 
Liittynyt
25.08.2020
Viestejä
469
Kyllähän tuo vähän kasinomeininkiä alkaa olla kun jokaista IPO:a pidetään rahantekoautomaattina. Nightingale taisi olla toki sellainen mistä pikavoittoja ei irronnut?
Itsekin jätin Nightingalen väliin, ei tarvitse olla kummoinen analysti että osaa pysyä poissa noista pahimmista hypefirmoista.
Vähän itse pallotellut, että pitäisikö pudottaa kk-säästösummaa, kun indeksien arvostustasot alkavat jo vähän huimaamaan. Alunperinhän noita tuli nostettua koronan ja kasvaneen säästöasteen takia joten liikku toiseenkin suuntaan pandemian hellittäessä olisi sinänsä ihan perusteltu.
"”Kun pörssi saavuttaa uuden kurssihuipun, todennäköisyys sille, että huippua seuraa uusi huippu seuraavan kolmen kuukauden aikana on 97,4 prosenttia”, Ukkola sanoo. Tämän todennäköisyyden hän on laskenut aineiston perusteella, joka perustuu Yhdysvaltain pörssin S&P 500-indeksin dataan vuodesta 1954 lähtien. Todennäköisyys sille, että kurssihuippua seuraa yli 20 prosentin kurssilasku kolmen kuukauden kuluessa on puolestaan 0,25 prosenttia."
Coinbase on hyvä esimerkki miten homma meni aika reisille, jos etsi pikavoittoa.
Jenkkipörssi on erikseen eikä niiden listautumisanteihin pysty edes Suomesta käsin osallistumaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 419
Itse olen alkanut laajentamaan ostoja useampiin firmoihin, jotka ovat kaikki osinkoa maksavia. Ei ole kaikki rahat kiinni muutamassa firmassa, niin jos ja kun romahdus tulee niin ei notkahda niin kovasti tuo salkku.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
3 574
Itse olen alkanut laajentamaan ostoja useampiin firmoihin, jotka ovat kaikki osinkoa maksavia. Ei ole kaikki rahat kiinni muutamassa firmassa, niin jos ja kun romahdus tulee niin ei notkahda niin kovasti tuo salkku.
Millä tavalla osingonmaksu vaikuttaa osakkeen romahtamisprosenttiin? Aika pitkälti kaikki firmat seuraavat indeksiä, en näe miten suurempi hajautus romahdukselta kauheasti pelastaisi. Mutta totta kai hajautus on hyvästä, jos ei ole aivan täysi luotto salkun tukijalkoihin.
 

minapamina

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 135
Jos jollain minimimäärällä ilmottautuu antiin, ei potentiaaliset tappiot ole kovin isoja, ja näkeepähän miten homma toimii. Mutta totta sekin että sokeesti kaikkeen osallistuminen ei välttämättä ole se voittava taktiikka.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 199
"”Kun pörssi saavuttaa uuden kurssihuipun, todennäköisyys sille, että huippua seuraa uusi huippu seuraavan kolmen kuukauden aikana on 97,4 prosenttia”, Ukkola sanoo. Tämän todennäköisyyden hän on laskenut aineiston perusteella, joka perustuu Yhdysvaltain pörssin S&P 500-indeksin dataan vuodesta 1954 lähtien. Todennäköisyys sille, että kurssihuippua seuraa yli 20 prosentin kurssilasku kolmen kuukauden kuluessa on puolestaan 0,25 prosenttia."
Tämä on vähän sama kuin laskisi mitkä lottonumerot esiintyvät useimmin.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
3 574
Mites tuo Spinnova? Millasia ajatuksia tulevasta annista?
Varmasti merkitään yli yleisöannin pienen koon vuoksi. Adidas mukana instituutiopuolella (3M€, instituutiopuoli yhteensä 95M€) tuo kanssa lisää kiinnostusta.

Kovasti valuaatio pohjautuu tulevaisuuden lupauksiin, on sitten jokaisen oma paikka miettiä onko niissä ilmaa mukana vai ei.

Osakesäästötilille tuota en uskaltaisi ostaa pitkällä tähtäimellä (jotta säilyy mahdollisuus tappioiden vähentämiseen), mutta enköhän tähän osallistu pelkästään pikavoittojen perässä.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 681
Viestejä
4 208 384
Jäsenet
70 935
Uusin jäsen
HMV69

Hinta.fi

Ylös Bottom