Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 724
Tuossa nordnetin sivulla 0,4% mutta factsheetissä 0,25% eli ero tosiaan pieni ja isharesin vastaavassa eroa ei ole.
Onko iSharesin vastaava kuukausisäästössä mukana? (Siis jossa kehittyvät mukana.) Mutta joo, 0,25% näkyy kuluna muualla XMAW:lle. Jos tuossa kerran on mukana kehittyvät markkinat, niin varmasti hyvä valinta EUNL+IS3N:n rinnalla ja jää pois tuon painotuksen arpominen, mikä on vain hyvä asia.
 
Liittynyt
24.11.2017
Viestejä
214
Onko iSharesin vastaava kuukausisäästössä mukana? (Siis jossa kehittyvät mukana.) Mutta joo, 0,25% näkyy kuluna muualla XMAW:lle. Jos tuossa kerran on mukana kehittyvät markkinat, niin varmasti hyvä valinta EUNL+IS3N:n rinnalla ja jää pois tuon painotuksen arpominen, mikä on vain hyvä asia.
Ei nopealla vilkaisulla isharesin vastaavaa näkynyt.

Mutta tosiaan tuli siis vain siksi mieleen kun kerran jos EUNL:lla suljetaan se pois, ettei tarvitse erikseen ostaa euroopan ja jenkkien etffiä, niin miksei samantien myös sitä IS3N:in ostoa myös ja antaa markkinoiden hoitaa painotus
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 724
niin miksei samantien myös sitä IS3N:in ostoa myös ja antaa markkinoiden hoitaa painotus
Ehdottomasti jos löytyy yksi halpa, joka tuon hoitaa niin se on paras valinta. Ehkä aiemmin ei löytynyt tai ehkä sen kulu oli komboa korkeampi. Tuo kattaushan muuttuu joka vuosi, joten hienoa jos on tullut lisää tarjontaa. Täytyykin pyytää tarkastamaan tuo kulu listaan.
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 648
ETF:ssähän ei ole mitään väliä etf:n koon kanssa, kun liikkellelaskija (tms) takaa sen vaihdettavuuden
On sillä hitusen kaupankäyntikuluissa väliä. Isomman ja enemmän vaihdetun etf:n osto- ja myyntilaitojen erot ovat normaalisti pienemmät ts. saa ostettua halvemmalla ja myytyä kalliimmalla. Laidat tosiaan löytyy pienelläkin, mutta spreadiä on enemmän.
 
Liittynyt
09.11.2019
Viestejä
161
Isompia rahastoja/ETF:iä ei myöskään ihan niin helpolla lakkauteta, mutta tällaista varmaan aika harvoin tapahtuu muutenkin?
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 557
Isompia rahastoja/ETF:iä ei myöskään ihan niin helpolla lakkauteta, mutta tällaista varmaan aika harvoin tapahtuu muutenkin?
Ei isompia lakkauteta mutta OP on kuuluisa siitä että lakkauttaa huonompia rahastoja tai yhdistelee niitä muihin rahastoihin.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 869
Ei isompia lakkauteta mutta OP on kuuluisa siitä että lakkauttaa huonompia rahastoja tai yhdistelee niitä muihin rahastoihin.
Huonompia, eli sellaisia jotka tuottaa heille huonosti vai asiakkaalle? Onko tietoa mitä varoille tapahtuu, pitääkö ne itse osata ajoissa siirtää pois rahastosta?
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 456
Huonompia, eli sellaisia jotka tuottaa heille huonosti vai asiakkaalle? Onko tietoa mitä varoille tapahtuu, pitääkö ne itse osata ajoissa siirtää pois rahastosta?
Yleensä sellaisia, jotka tehneet esimerkiksi persnettoa tai todella vähän tuottoa muutamana viimeisenä vuonna. Tuollaista rahastoa on vaikeaa myydä asiakkaalle, joten pankki siivoilee niitä pois.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 387
Yleensä sellaisia, jotka tehneet esimerkiksi persnettoa tai todella vähän tuottoa muutamana viimeisenä vuonna. Tuollaista rahastoa on vaikeaa myydä asiakkaalle, joten pankki siivoilee niitä pois.
"Siivoilee pois" eli yhdistää toisiin rahastoihin. Noitakin olisi hyvä jotenkin tilastoida, koska pankit tuntuvat perustuvan uusia rahastoja jatkuvasti ja menestyjiä markkinoidaan ja huonosti menestyvät haudataan kaikessa hiljaisuudessa toisiin rahastoihin.
 
Liittynyt
29.07.2017
Viestejä
122
Onko iSharesin vastaava kuukausisäästössä mukana? (Siis jossa kehittyvät mukana.) Mutta joo, 0,25% näkyy kuluna muualla XMAW:lle. Jos tuossa kerran on mukana kehittyvät markkinat, niin varmasti hyvä valinta EUNL+IS3N:n rinnalla ja jää pois tuon painotuksen arpominen, mikä on vain hyvä asia.
+ esim. nordnetissa jää tilaa yhdelle lisä-ETF:lle kk-säästössä. Ainakin itse olen joutunut kierrättämään kk-säästön rahastoja tuon neljän kappaleen rajoituksen vuoksi.
 
Liittynyt
24.11.2017
Viestejä
214
+ esim. nordnetissa jää tilaa yhdelle lisä-ETF:lle kk-säästössä. Ainakin itse olen joutunut kierrättämään kk-säästön rahastoja tuon neljän kappaleen rajoituksen vuoksi.
Totta, hyvä pointti myös tämä eli jos haluaa ostaa vaikka jotain temaattista etf:ffää kylkeen. Toisena pointtina tietty ei mene kuin yhdet myyntikulut sikäli mikäli kulku euromääräinen eikä prosenttuaalinen
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
1 027
Itekkin näkisin isoimpana hyötynä juurikin yhden extravalinnan kuukausisäästöön. Kenties jotain akku/sähköauto tekkiä, onko ehdotuksia?
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
56
Kiinostusta olisi aloittaa sijoittaminen. Onko teillä ehdotuksia missä voisin aloittaa sijoittaminen. Pankki OP:ssa. Onko järkevä sijoitella siellä vai toisella sivustossa?
 

voffer

huru-hara
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 049
Kiinostusta olisi aloittaa sijoittaminen. Onko teillä ehdotuksia missä voisin aloittaa sijoittaminen. Pankki OP:ssa. Onko järkevä sijoitella siellä vai toisella sivustossa?
Kannattanee vähän avata minkälainen sijoittaminen kiinnostaa, eli haluatko ostella itse jotain tiettyjä osakkeita / käydä aktiivisesti kauppaa / vain sijoittaa säännöllisesti indeksirahastoon ajatuksena säästää tulevaisuutta varten / jotain muuta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 199
Kiinostusta olisi aloittaa sijoittaminen. Onko teillä ehdotuksia missä voisin aloittaa sijoittaminen. Pankki OP:ssa. Onko järkevä sijoitella siellä vai toisella sivustossa?
OP maailma indeksi on ihan hyvä kohde, samoin kuin OP:n muut indeksirahastot. Mutta älä sekoita maailma indeksi-rahastoa maailma-rahastoon, jonka kulut ovat järkyttävät.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
56
Kannattanee vähän avata minkälainen sijoittaminen kiinnostaa, eli haluatko ostella itse jotain tiettyjä osakkeita / käydä aktiivisesti kauppaa / vain sijoittaa säännöllisesti indeksirahastoon ajatuksena säästää tulevaisuutta varten / jotain muuta.
Osakkeisiin olisi kiinostusta.
 

tuoppi´

Kapitalisti
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 716
Kiinostusta olisi aloittaa sijoittaminen. Onko teillä ehdotuksia missä voisin aloittaa sijoittaminen. Pankki OP:ssa. Onko järkevä sijoitella siellä vai toisella sivustossa?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 419
Itse olen juuri OP:lla tehnyt osakekauppaa. Ei ole mitään ongelmia ollut ja ilmainen tilikin, jos olet omistaja-asiakas.
 
Liittynyt
22.12.2019
Viestejä
593
Itse olen juuri OP:lla tehnyt osakekauppaa. Ei ole mitään ongelmia ollut ja ilmainen tilikin, jos olet omistaja-asiakas.
OPn hinnotteluun voi olla tulossa muutoksia. Ilmeisesti ovat finanssivalvonnassa ottaneet syyniin tuon OPn hinnottelupolitiikan kun saa kaikenlaisia bonuksia siitä ja tästä joka vaikeuttaa pankkipalveluiden kilpailuttamista huomattavasti epäselvän hinnottelupolitiikan takia. En tosin odottele kovin nopeita päätöksiä asiassa kun taitaa istua rahamaailman vaikuttajia ja lähipiiriä aika hyvin pöydän molemmilla puolilla näistä asioista sopimassa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 730
En tiiä pitääkö jakaa itselle vai IB:lle vuoden ääliöpalkinto... Vaihdoin rahaa EUR->USD ja tarkoitus oli vaihtaa EUR tili about tyhjäksi, 10012e -> 10000e ja kun vaihto on ~2e niin jäljelle ajattelematta olisi pitänyt jäädä ~10e, jäi 8e joka vähän pisti silmään.

Nyt tuli sitten trading rapsa ja monttu auki tätä kattelin:
- 2021-04-26 12:45:57 -184kpl 1,2086 komissio 1,65e
- 2021-04-26 12:45:57 -9816kpl 1,20855 komissio 1,65e

Eli sain nyt sitten 184*0,0005e=0,092e verran paremman hinnan kun tuo älykääpiöjärjestelmä myi marginaalisin pienen palasen marginaalisesti parempaan hintaan. Tappiolle kulut huomioiden jäin kuitenkin reilut 1,5e tässä optimoinnissa :).

TWS ehti kyllä huutaamaan pling-order partially filled ja lauseen perään pling-order filled eli itse en toimaria edes mitenkään muuttanut välissä saati että olisi ollut edes mahdollisuutta siihen, LMT:llä pistin ja rajahinnaksi laitoin jotain typerää ettei tule sitä hiton checkboxia (MKT on vaarallista) ja sen perään vielä kk-mailit (hei, oot käyttänyt MKT:tä viime kuussa)...

Olisiko tähän nyt auttanut edes "fill or kill" tyyppinen toimari, sen varmaan noille valuutoillekin voisi tehdä jostain alavalikosta? Vai liittyykö tämä nyt jotenkin persaukisten "odd lot order"-huomautukseen kun ei ole rahaa vaihtaa kerrallan min 20k? Vai liittyykö tämä jotenkin firman tiliin eli niiltä voi ryöstää mitä haluaa (tiered hinnoittelu on käytössä) millä ehdoilla tahansa. En kyllä muista että olisi ikinä ennen käynyt näin (ainakaan omalla tilillä) ja yleensä vaihdan eurotilin suht tyhjäksi joten aika helposti se pitäisi näkyä muutamasta eurosta että onko siitä nykäistä "tuplapalkkio" vai ei, joten luulisi että tuollaisen olisi aikaisemminkin huomannut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 730
Alkoi sen verran kaivelmaan että pakkohan tätä oli kysyä - "user error". Eli jos muokkaat orderia niin siinä voi käydä niin että osa siitä toteutuu kun olet muokkaamassa ja sitten kun sitä muokataan osittaisen toteutumisen jälkeen niin kyseessä on tietysti uusi toimeksianto ja uusi komissio. Tästä näkyy vähän tarkemmat ajat kuin mitä activity statement näyttää. Support ukko naureskeli että "käsin tehdyksi muutokseksi" aika hyvään kohtaan olet osunut, onhan tuossa eroa kokonaiset 103ms joka robokaupassakin voisi mennä vielä huonon pingin piikkiin... Mutta ei he näitä erottele onko order tehty käsin vain koneella, samat säännöt kaikille...
"No, it's just that modification. The execution was received at 04/26 12:45:57.705 and we received your modification request at 04/26 12:45:57.808"

Eli mitä tästä opimme, jos käytät LMT:tä niin ehkä kannattaa yrittää laittaa hinta todella absurdiksi heti kerralla sillä muuten voi käydä näin että kyllästyt odottamaan ja muutat hintaa ja samalla palanen tarttuu täkyyn alkuperäisellä hinnalla. Miten vitussa tää on edes noin niinkuin käytännössä mahdollista noinkin likvidillä tavaralla kuin valuutat, ehkä mun kannattaa laittaa lotto vetämään tällä viikolla tai sitten se "tuuri" käytettiin just tuohon orderiin :).
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 648
Alkoi sen verran kaivelmaan että pakkohan tätä oli kysyä - "user error". Eli jos muokkaat orderia niin siinä voi käydä niin että osa siitä toteutuu kun olet muokkaamassa ja sitten kun sitä muokataan osittaisen toteutumisen jälkeen niin kyseessä on tietysti uusi toimeksianto ja uusi komissio. Tästä näkyy vähän tarkemmat ajat kuin mitä activity statement näyttää. Support ukko naureskeli että "käsin tehdyksi muutokseksi" aika hyvään kohtaan olet osunut, onhan tuossa eroa kokonaiset 103ms joka robokaupassakin voisi mennä vielä huonon pingin piikkiin... Mutta ei he näitä erottele onko order tehty käsin vain koneella, samat säännöt kaikille...
"No, it's just that modification. The execution was received at 04/26 12:45:57.705 and we received your modification request at 04/26 12:45:57.808"

Eli mitä tästä opimme, jos käytät LMT:tä niin ehkä kannattaa yrittää laittaa hinta todella absurdiksi heti kerralla sillä muuten voi käydä näin että kyllästyt odottamaan ja muutat hintaa ja samalla palanen tarttuu täkyyn alkuperäisellä hinnalla. Miten vitussa tää on edes noin niinkuin käytännössä mahdollista noinkin likvidillä tavaralla kuin valuutat, ehkä mun kannattaa laittaa lotto vetämään tällä viikolla tai sitten se "tuuri" käytettiin just tuohon orderiin :).
Pitääpä pitää mielessä :) Itsekin välillä käpistellyt noita valuuttaordereita hinnan osalta, kun ei tule ihan laitaan laitettua ja lähteekin sitten just väärään suuntaan. Joskus oli muuten yllättävän pitkään osittain toteutunut valuuttakauppa, mutta onneksi en mennyt muuttamaan, niin ei tarvinnut lisäkuluja maksella :)
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 008
Facebook takoi kovan tuloksen. Taitaisi olla aika kevennellä facebookkia salkusta vähemmäksi. Ahne kun olen niin holdailen. Vielä on amazonin tulosjulkistus tällä viikolla odottamassa.

1619702664291.png
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 903
Mulle tuli Nordnettiin yhtiö-tapahtumiin viesti, että "joku" haluaa ostaa mun Microsoftin osakkeet 280$/kpl käteisellä. En ihan ymmärtänyt miksi, eikö toi tarkota että mä voin vaan ostaa markkinoilta 10% halvemmalla tilalle uudet?
 
Liittynyt
20.06.2017
Viestejä
1 885
Minäkin sain sellaisen. Ostaja on Tutanota LLC ja kun epäilin ettei pienehkö sähköpostifirma lähtisi nurkanvaltaukseen niin googlasin. Redditissa on jonkin verran keskustelua, mm. SEC:n varoitus. Mutta lyhyesti idea on että hyväksyntä on sitova mutta ostaja voi siirtää päivää eteenpäin. Niinpä kun kurssi on paljon enemmän kuin nyt niin ne ostavat alihintaan osakkeet.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
3 574
Mulle tuli Nordnettiin yhtiö-tapahtumiin viesti, että "joku" haluaa ostaa mun Microsoftin osakkeet 280$/kpl käteisellä. En ihan ymmärtänyt miksi, eikö toi tarkota että mä voin vaan ostaa markkinoilta 10% halvemmalla tilalle uudet?
Kannattaa lukea ehdot tarkkaan, kyseessä taitaa olla Tutanotan puijaus?
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 903
Näköjään... Miksiköhän Nordnet lähtee tommoseen mukaan? Tutanota nimenä ehkä vaan että saavat "oikean domainin" yhteystiedot secure meilille, aikamoista...
 
Liittynyt
20.06.2017
Viestejä
1 885
Mites Tikkurila, jos ei hyväksy ostotarjousta niin meneekö ne lopulta pakkolunastukseen samaan hintaan vai voiko hinta olla alempikin? Ei mulla mitään pakkoa ole pitää niistä kiinni mutta tappioitakaan ei taida olla tiedossa niin joutuu vaan maksamaan veroja :)
 

tuoppi´

Kapitalisti
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 716
Näköjään... Miksiköhän Nordnet lähtee tommoseen mukaan? Tutanota nimenä ehkä vaan että saavat "oikean domainin" yhteystiedot secure meilille, aikamoista...
Kai tuo jotenkin virallista reittiä on tullut, joten Nordnetin on pakko ollut tuo tarjous tuoda yhtiötä omistavien esille.
Ihme homma vaan, että tollasen tarjouksen ylipäätään voi tehdä, missä ei ole mitään rajaa millon se varsinainen kauppa pitää tapahtua.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
688
OPn hinnotteluun voi olla tulossa muutoksia. Ilmeisesti ovat finanssivalvonnassa ottaneet syyniin tuon OPn hinnottelupolitiikan kun saa kaikenlaisia bonuksia siitä ja tästä joka vaikeuttaa pankkipalveluiden kilpailuttamista huomattavasti epäselvän hinnottelupolitiikan takia. En tosin odottele kovin nopeita päätöksiä asiassa kun taitaa istua rahamaailman vaikuttajia ja lähipiiriä aika hyvin pöydän molemmilla puolilla näistä asioista sopimassa.
Ei sieltä bonuksia tai muita etuja kyllä saa kuin rahastoista ja olikohan nekin vain OPn rahastoista. Ainakin nordnetiin verrattuna halvempihan tuo on.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 903
Kai tuo jotenkin virallista reittiä on tullut, joten Nordnetin on pakko ollut tuo tarjous tuoda yhtiötä omistavien esille.
Ihme homma vaan, että tollasen tarjouksen ylipäätään voi tehdä, missä ei ole mitään rajaa millon se varsinainen kauppa pitää tapahtua.
Pitäisköhän perustaa Delawaressa "Nordnet LLC" niminen yritys ja kokeilla samaa.
 
Liittynyt
20.06.2017
Viestejä
1 885
Nopeasti reagoitiin:
Nordnet sanoi:
Yhtiöön Microsoft liittyvä tarjous on deaktivoitu, eli merkintöjen tekeminen ei ole toistaiseksi mahdollista, johtuen tarjouksen legitimiteettiin liittyvästä epävarmuudesta. Selvitämme tarjouksen taustat yhdessä alisäilyttäjämme kanssa ja kerromme lisää, kun selvitys on saatu päätökseen.

Ystävällisin terveisin
Nordnet
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 008
Amazon tykitti ihan älyttömän kvartaalin. Ällistyttävä miettiä, että amazon reilulla miljoonalla työntekijällään tuottaa enemmän liikevaihtoa vuodessa kuin suomen BKT on. Viime kvartaalin liikevaihto 108miljardia amazonilla. Amazoniin voi ehkä keretä vielä mukaan. Amazonilla jäi viime vuonna välistä prime day alennukset. Prime day on ohjelmassa tänä vuonna. Tosin hankala on kuvitella, että tuo amazonin osake nopeasti tuosta enää paljoa nousisi. Amazon toiminee arvo-osakkeena pitkällä aikavälillä. Amazon optimoi ihmiset pois. Voitot kasvavat vaikka myynti ei kasvaisikaan.

Melko rankasti amazon kahminut lisää maksavia asiakkaita viimeisen 1.5v aikana.

Amazon’s streaming service, Prime Video, is a key offering of the company’s Prime subscription service, which costs $119 a year and includes a range of other benefits like free, two-day shipping. Bezos disclosed earlier this month that the company now has 200 million Prime subscribers, 50 million more than it had at the start of 2020.

Tuossa toinen kommentti amazoniin liittyen.

Amazon collected net income of about $26.9 billion.

That is more than Amazon’s profits from the previous three full years, 2017 through 2019, which totaled roughly $24.7 billion. And those three years were Amazon’s most profitable in its history, after the company focused more on growth than earnings for decades as it built out its warehousing and logistics systems for delivering goods sold on its website as well as its data-center network for Amazon Web Services’ cloud-computing offering.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
184
"Yhtiöön Salesforce liittyvä tarjous on deaktivoitu" eli ei tainnut Microsoft olla ainoa lafka josta tarjous tuli...
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 935
Vinkkejä jatkoon. Nyt laittanut kuukausittain sijoitettavasta summasta 50% rahastoon ja 50% ETF:iin Nordnetissa.
ETF:n sisältö nyt tämä:
1619775392977.png


Mitäs tosta mieltä hajautusmielessä? Olen yrittänyt vähän tuota hajautusta ajatella, mutta toteutuksesta en ihan varma ole.
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
700
Löytyykö palstoilta ketään jolta löytyy sijoitusasunto jonka arvo noussut siinä määrin + sijoitusasunnon lainaa lyhentänyt sen verran että siinä on käyttämätöntä vakuutta käytettäväksi uuden sijoitusasunnon myyntihinnan verran ja tämän myötä päätynyt lainojen ns. uudelleenjärjestelyyn? Kiinnostaisi kuulla kokemuksia että miten helposti meni rumba läpi JA eritoten että vaatiko oma pankki virallisen asuntovälittäjän kirjallisen arvion sen "vanhemman" sijoitusasunnon todellisesta arvosta vai menikö itse kerrottu arvio läpi heittämällä?

Jos aihe on enemmän asuntolaina-threadiin kuuluva niin huikkaattehan siitäkin pikimmiten. Kiitos!
 
Liittynyt
08.12.2019
Viestejä
650
Löytyykö palstoilta ketään jolta löytyy sijoitusasunto jonka arvo noussut siinä määrin + sijoitusasunnon lainaa lyhentänyt sen verran että siinä on käyttämätöntä vakuutta käytettäväksi uuden sijoitusasunnon myyntihinnan verran ja tämän myötä päätynyt lainojen ns. uudelleenjärjestelyyn? Kiinnostaisi kuulla kokemuksia että miten helposti meni rumba läpi JA eritoten että vaatiko oma pankki virallisen asuntovälittäjän kirjallisen arvion sen "vanhemman" sijoitusasunnon todellisesta arvosta vai menikö itse kerrottu arvio läpi heittämällä?

Jos aihe on enemmän asuntolaina-threadiin kuuluva niin huikkaattehan siitäkin pikimmiten. Kiitos!
Ei ihan sama tilanne, kun käytin sijoitusasennusta vapautunutta vakuutta oman varsinaisen asunnon hommaamiseen mutta tilanne meni niin, että vaadittiin LKV-tutkinnon omaavan hepun kirjallinen arvio kohteen myyntihinnasta ja arvio myyntiajasta. Sähköposti siis riitti, jonka ostettavan asunnon LKV hoisi pro-bono eli ei tarvinnut olla mikään supervirallinen leimattu ja notaarin vahvistama paperi :D

Pankkina Nordea.
 
Liittynyt
12.09.2020
Viestejä
476
Nightingale ollut hyvä tonnin arpa listautumisessa. Onnistuessaan mahdollisuus olla seuraava revenio? :sori:
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 208
Löytyykö palstoilta ketään jolta löytyy sijoitusasunto jonka arvo noussut siinä määrin + sijoitusasunnon lainaa lyhentänyt sen verran että siinä on käyttämätöntä vakuutta käytettäväksi uuden sijoitusasunnon myyntihinnan verran ja tämän myötä päätynyt lainojen ns. uudelleenjärjestelyyn? Kiinnostaisi kuulla kokemuksia että miten helposti meni rumba läpi JA eritoten että vaatiko oma pankki virallisen asuntovälittäjän kirjallisen arvion sen "vanhemman" sijoitusasunnon todellisesta arvosta vai menikö itse kerrottu arvio läpi heittämällä?

Jos aihe on enemmän asuntolaina-threadiin kuuluva niin huikkaattehan siitäkin pikimmiten. Kiitos!
Meilläkään ei ihan sama tilanne, mutta omaa omistusasuntoa käytettiin vakuutena sijoitusasunnon hankintaan. Oma asunto oli ostettu reilu vuosi ennen sijoitusasunnon hankintaa. Pankki ei vaatinut mitään todistuksia tai muutakaan arvioita asuntojen hinnoista. Netissä laitoin hakemuksen ja kilpailutin lisäksi nykyiset ja uuden lainan. Sitten soitto pankkiin ja nimet paperiin, kun oma pankki vastasi kilpailijan tarjouksiin. Erittäin helposti hoitui kaikki ja pankkina OP.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
202
Kyllä taas "keskiluokkaa" kenties rangaistaan. :beye:
Toivottavasti ei tule toteutumaan ja säästöt otettaisiin esimerkiksi leikkaamalla turhanpäiväisestä kulutuksesta vaikkapa sosiaalitukien suhteen.


Asiantuntija huolissaan: Uusi vero voisi iskeä miljoonan suomalaisen sijoituksiin

Asiantuntija huolissaan: Uusi vero voisi iskeä miljoonan suomalaisen sijoituksiin
30.4.202116:44päivitetty 30.4.202116:44
Rahoitusalan etujärjestö Finanssiala on huolissaan siitä, miten mahdollinen osinkoverotuksen muutos vaikuttaisi sijoitusrahastoihin sijoittaneiden suomalaisten verotukseen.

Hallitus. Pääministeri Sanna Marinin (sd) hallituksen puoliväliriihi sai päätöksensä torstaina.KUVA: PETTERI PAALASMAA


Pääministeri Sanna Marinin (sd) hallitus tiedotti torstaina kehysriihen tuloksista. Hallitus linjasi, että syksyn budjettiriihessä päätetään 100–150 miljoonan euron ”valtiontaloutta vahvistavista veroratkaisuista”.
Yhdeksi elementiksi verolinjauksia koskevassa listassa on kirjattu mahdolliset muutokset osinkojen lähdeveroon.

”Hallitus linjaa syksyn 2021 budjettiriihessä mahdollisuudesta uudistaa ulkomaisten ja muiden osinkoverosta vapautettujen yhteisöjen osinkojen verotusta toukokuussa valmistuvan työryhmän loppuraportin ja hallitusohjelman pohjalta”, kerrotaan hallituksen kehysriihen linjaukset esittelevässä asiakirjassa.

Marinin hallitusohjelman mukaan hallitus selvittää, onko veropohjan tiivistämiseksi mahdollisuus ottaa käyttöön ulkomaisten rahastojen ja muiden osinkoveroista vapautettujen yhteisöjen saamille osingoille 5 prosentin lähdevero vuoteen 2022 mennessä.
Rahoitusalan etujärjestö Finanssiala ry on huolissaan siitä, miten muutos vaikuttaisi sijoitusrahastoihin sijoittaneiden suomalaisten verotukseen.
”Pidämme oikeana sitä, ettei riihessä tehty päätöksiä ja annettiin työrauha valtiovarainministeriön asettamalle työryhmälle”, Finanssialan johtava veroasiantuntija Lauri Luukkonen kertoo Talouselämälle.

Luukkonen toimii asiantuntijana osinkojen lähdeverotusta selvittävässä työryhmässä, jonka raportin pohjalta muutos mahdollisesti tehdään syksyn budjettiriihessä.
Jos muutos toteutuu ja kohdistuu sijoitusrahastoihin, vaikutukset tulevat suurelle joukolle suomalaisia.

”Sijoitusrahastojen osinkotulojen verotus kiristäisi osuudenomistajien verotusta, joita on Suomessa jo noin miljoona”, kerrottiin torstaina Finanssialan tiedotteessa.
Sijoitusrahaston sijoituskohteistaan saama tulo, kuten korko, osinko tai luovutusvoitto, on sijoitusrahastolle verovapaata. Rahastosijoittaja maksaa pääomatuloveroa kasvuosuuksista vasta rahasto-osuuden myynnin yhteydessä. Muutoin se pysyy koko ajan rahaston pääomana, jolloin voi tulla korkoa korolle.
Finanssialan mukaan muutos voisi vaikuttaa toteutuessaan ikävällä tavalla myös suomalaisten eläkevaroihin.
”Eläkeyhtiöiden suhteen vero pienentäisi työeläkevarojen tuottoa ja toisi paineita eläkevakuutusmaksuihin”, kerrotaan tiedotteessa.
Hallitus tiedotti torstaina, että mahdollisesti tuleva muutos ei koske yleishyödyllisiä yhteisöjä. Yleishyödyllistä toimintaa edistäviä yhdistyksiä voivat olla esimerkiksi nuoriso- tai urheiluseurat sekä vapaaehtoistyöhön perustuvat harrastusseurat tai vapaa-ajan yhdistykset. Myös esimerkiksi ammattiliittojen, työnantajajärjestöjen ja joidenkin säätöiden katsotaan olevan yleishyödyllisiä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 724
Tuo on juuri sellainen päätös, jonka punaisena roihuava hallitus tekee: AY-mafia saa jatkossakin nauttia verottomista miljoonaosingoistaan ja ylläpitää toimintaansa vaikka jäsenmäärät laskisivat. Yök. Ja piensijoittaja maksaa. No, johan tässä saatiin tasan yhden hallituskauden verran nauttia piensijoittajamyönteistä aikaa. Ensimmäisen kerran noin 20 vuoteen.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
1 609
Kyllä taas "keskiluokkaa" kenties rangaistaan. :beye:
Toivottavasti ei tule toteutumaan ja säästöt otettaisiin esimerkiksi leikkaamalla turhanpäiväisestä kulutuksesta vaikkapa sosiaalitukien suhteen.


Asiantuntija huolissaan: Uusi vero voisi iskeä miljoonan suomalaisen sijoituksiin

Asiantuntija huolissaan: Uusi vero voisi iskeä miljoonan suomalaisen sijoituksiin
30.4.202116:44päivitetty 30.4.202116:44
Rahoitusalan etujärjestö Finanssiala on huolissaan siitä, miten mahdollinen osinkoverotuksen muutos vaikuttaisi sijoitusrahastoihin sijoittaneiden suomalaisten verotukseen.

Hallitus. Pääministeri Sanna Marinin (sd) hallituksen puoliväliriihi sai päätöksensä torstaina.KUVA: PETTERI PAALASMAA


Pääministeri Sanna Marinin (sd) hallitus tiedotti torstaina kehysriihen tuloksista. Hallitus linjasi, että syksyn budjettiriihessä päätetään 100–150 miljoonan euron ”valtiontaloutta vahvistavista veroratkaisuista”.
Yhdeksi elementiksi verolinjauksia koskevassa listassa on kirjattu mahdolliset muutokset osinkojen lähdeveroon.

”Hallitus linjaa syksyn 2021 budjettiriihessä mahdollisuudesta uudistaa ulkomaisten ja muiden osinkoverosta vapautettujen yhteisöjen osinkojen verotusta toukokuussa valmistuvan työryhmän loppuraportin ja hallitusohjelman pohjalta”, kerrotaan hallituksen kehysriihen linjaukset esittelevässä asiakirjassa.

Marinin hallitusohjelman mukaan hallitus selvittää, onko veropohjan tiivistämiseksi mahdollisuus ottaa käyttöön ulkomaisten rahastojen ja muiden osinkoveroista vapautettujen yhteisöjen saamille osingoille 5 prosentin lähdevero vuoteen 2022 mennessä.
Rahoitusalan etujärjestö Finanssiala ry on huolissaan siitä, miten muutos vaikuttaisi sijoitusrahastoihin sijoittaneiden suomalaisten verotukseen.
”Pidämme oikeana sitä, ettei riihessä tehty päätöksiä ja annettiin työrauha valtiovarainministeriön asettamalle työryhmälle”, Finanssialan johtava veroasiantuntija Lauri Luukkonen kertoo Talouselämälle.

Luukkonen toimii asiantuntijana osinkojen lähdeverotusta selvittävässä työryhmässä, jonka raportin pohjalta muutos mahdollisesti tehdään syksyn budjettiriihessä.
Jos muutos toteutuu ja kohdistuu sijoitusrahastoihin, vaikutukset tulevat suurelle joukolle suomalaisia.

”Sijoitusrahastojen osinkotulojen verotus kiristäisi osuudenomistajien verotusta, joita on Suomessa jo noin miljoona”, kerrottiin torstaina Finanssialan tiedotteessa.
Sijoitusrahaston sijoituskohteistaan saama tulo, kuten korko, osinko tai luovutusvoitto, on sijoitusrahastolle verovapaata. Rahastosijoittaja maksaa pääomatuloveroa kasvuosuuksista vasta rahasto-osuuden myynnin yhteydessä. Muutoin se pysyy koko ajan rahaston pääomana, jolloin voi tulla korkoa korolle.
Finanssialan mukaan muutos voisi vaikuttaa toteutuessaan ikävällä tavalla myös suomalaisten eläkevaroihin.
”Eläkeyhtiöiden suhteen vero pienentäisi työeläkevarojen tuottoa ja toisi paineita eläkevakuutusmaksuihin”, kerrotaan tiedotteessa.
Hallitus tiedotti torstaina, että mahdollisesti tuleva muutos ei koske yleishyödyllisiä yhteisöjä. Yleishyödyllistä toimintaa edistäviä yhdistyksiä voivat olla esimerkiksi nuoriso- tai urheiluseurat sekä vapaaehtoistyöhön perustuvat harrastusseurat tai vapaa-ajan yhdistykset. Myös esimerkiksi ammattiliittojen, työnantajajärjestöjen ja joidenkin säätöiden katsotaan olevan yleishyödyllisiä.
Vaikuttaako tuo vain osinkotuloihin, vai meneekö veroja myös jos esim. rahasto uudelleensijoittaa osingot?
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 648
Vaikuttaako tuo vain osinkotuloihin, vai meneekö veroja myös jos esim. rahasto uudelleensijoittaa osingot?
Jos tuo nyt menisi noin kun mainitaan, niin vero vaikuttaisi rahaston saamiin osinkoihin eli sillä ei ole väliä mitä se rahasto niille rahoille sen jälkeen tekee.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 034
Jos tuo nyt menisi noin kun mainitaan, niin vero vaikuttaisi rahaston saamiin osinkoihin eli sillä ei ole väliä mitä se rahasto niille rahoille sen jälkeen tekee.
Aina voi sijoittaa ulkomaiseen rahastoon joka ei ole suomessa verovelvollinen eikä sijoita suomalaisiin yrityksiin. Silloin Suomen verotuksella on väliä vasta kun rahastosta nostaa rahaa ulos. Vai?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 020
Aina voi sijoittaa ulkomaiseen rahastoon joka ei ole suomessa verovelvollinen eikä sijoita suomalaisiin yrityksiin. Silloin Suomen verotuksella on väliä vasta kun rahastosta nostaa rahaa ulos. Vai?
Ei veroneuvonta: Nykytilassa luultavasti näin olisi.

Pelotteluna: Ainakin siihen asti kunnes Suomessa tehdään kuten esimerkiksi Isossa-Britanniassa tai Yhdysvalloissa on tehty, ja tehdään ulkomaalaisten rahastojen verotuksesta paikallisia vaihtoehtoja ankarampaa. (Yhdysvalloissa avainsanat ovat PFIC, jonka kanssa verotus voi mennä reilusti päälle 50% puhumattakaan kuinka monimutkainen se laskutoimitus itsessään on, tai MTM jonka kanssa veroja maksetaan vuosittain myös ei-realisoidusta arvonnoususta—ansiotuloverona; Britanniassa tyytyvät ”pelkästään” keräämään ansiotuloverona voitot realisoidessa ellei rahasto rekisteröidy Britanniassa. Jälkimmäinen toki laittaa ne rahaston sisäiset osingot verolle vuosittain.)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 724
Aina voi sijoittaa ulkomaiseen rahastoon joka ei ole suomessa verovelvollinen eikä sijoita suomalaisiin yrityksiin. Silloin Suomen verotuksella on väliä vasta kun rahastosta nostaa rahaa ulos. Vai?
Tuollainen vero siis aiheuttaa sen, että rahastojen pääomat alkavat virrata pois Suomesta kun veroporkkana katoaa. Ihan helvetin typerää. En tiedä, kuinka varma veromuutos on, mutta toivottavasti joku alkaa takoa järkeä hallituspuolueiden päihin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 589
Viestejä
4 205 378
Jäsenet
70 921
Uusin jäsen
m4ke72

Hinta.fi

Ylös Bottom