Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 977
Oli taas tosi hyvä sessio sijoitusneuvojan kanssa. Käytiin läpi eri instrumentteja ja näkemyksiä eri markkinoista. Ei lähtenyt myymään firman palveluita agressiivisesti. Totesi, että osaat varmaan itsekin poimia tuotteet mihin sijoitat ja mieluusti kertoo näkemyksia strategiasta ja eri tuotteista kunhan olen tehnyt omat kotityöt. Oli mielenkiintoista keskustelua esim. tekkiosakkeista, palvelualan merkityksestä automaation aikakautena, inflaatiosta, asuntomarkkinasta, euroopasta jne.

Pitää rakentaa nyt hyvä gameplan ja kirkastaa omaan mieleen+paperille mikä se on. Tulee sitten pysyttyä suunnitelmassa vaikka markkina heiluisi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 021
Pitäisi löytää osakkeiden rinnalle jotain vaihtoehtoista sijoitusmuotoa, mieluummin hiukan pienemmällä riskillä. Kohteina olen miettinyt metsä-, asunto- tai tonttirahastoja. Onko niitä vaan mitään järkevää tarjolla? Kaikissa on joku hirveät kulut, tuotto lasketaan "laskennallisesta arvonnoususta" tai edellyttävät kallista pankkijäsenyyttä siihen kylkeen.

Tuleeko mieleen muita matalariskisiä sijoituskohteita mininimissään neljän prosentin tuotto-odotuksella?
Tontti ja asuntosijoittaminen on kallista aina, sitä nyt ei vaan yksinkertaisesti voi tehdä pienillä kuluilla. Esim. Mulla on ollut kaksi sijoitusasuntoa nyt 7v ajan ja liekö 5 vuokralaista mennyt, eli ehkä 5000€ maksettu vuokraturvalle.

Sen lisäksi kaikenlaisia remppoja on vähän väliä, toiseen vaihdettiin ikkunat, rempattiin parvekkeet ja laitettiin parvekelasit. Nyt toisessa,1800-luvun talossa oli julkisivun rappaus. Odotan ainakin viisinumeroista laskua. Toiseen on tulossa putkiremppa parin vuoden sisällä.

Ei tuota vaan voi tehdä mitenkään niin, ettei kuluja menisi. Ok, aina voi ostaa myös vain täysin uusia asuntoja, mutta niissä vastaavasti oman pääoman tuotto on surkea kun neliöhinnan ja neliövuokran suhde heikkenee.

Olen miettinyt asuntorahastoon sijoittamista, jotta homma olisi helpompaa. Pitäisi vaan jaksaa perata sellainen jonka portfolio on jotenkin fiksu ja sitten jaksaa vuosittain seurata, ettei hommaa sössitä.

Mites esim. HYG / IHYG? HYG:iä on ollut salkussa hyvä 10+v ja sieltä se on niitä osinkoja tikkaillut. Veroa menee 30%, mutta toisaalta aika tasaista tuottoa ja ainakin vähän vastapainoa osakkeille.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 898
Mä olen olettanut, että asuntosijoittaminen vaatii volyymiä että muuttuu kannattavaksi (ainakin jos ittellä sormet keskellä kämmentä).
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 364
Mites esim. HYG / IHYG? HYG:iä on ollut salkussa hyvä 10+v ja sieltä se on niitä osinkoja tikkaillut. Veroa menee 30%, mutta toisaalta aika tasaista tuottoa ja ainakin vähän vastapainoa osakkeille.
Erittäin hyviä pointteja asuntosijoittamisesta, siinä pitää tosiaan kustantaa muutakin kuin rahastoa ylläpitävän meklarin viinerit. Nuo IHYG ja HYG iski kyllä samantien, niihin pitää tutustua. Millaista tuottoa käytännössä ovat vuosien saatossa tarjonneet?

EDIT: Tajusin samantien kun olin kysynyt, että saan ne osinkotuotot/kurssikehityksen tietysti itsekin helposti selville. Mutta tosiaan, kiitos vinkistä. Otan mukaan valikoimaan heti huomenna.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 021
Erittäin hyviä pointteja asuntosijoittamisesta, siinä pitää tosiaan kustantaa muutakin kuin rahastoa ylläpitävän meklarin viinerit. Nuo IHYG ja HYG iski kyllä samantien, niihin pitää tutustua. Millaista tuottoa käytännössä ovat vuosien saatossa tarjonneet?

EDIT: Tajusin samantien kun olin kysynyt, että saan ne osinkotuotot/kurssikehityksen tietysti itsekin helposti selville. Mutta tosiaan, kiitos vinkistä. Otan mukaan valikoimaan heti huomenna.
Riskittömiä nuo eivät sitten ole ja noidenkin tuotot ovat laskeneet ajan saatossa. Kun ostin joskus muinoin, niin yieldiksi mainostettiin 7% tjsp, mutta kyllä sieltä välillä jäi yksittäisten kuukausien tuottoja välistä ja nyt yieldit ovat myös laskeneet.

Kyllä tuo silti on aika tasaista tuottoa tarjonnut ja arvon heilunta noilla suhteellisen lyhyen juoksuajan koroilla ei ole hirveän pahaa yksittäisiä korona / finanssikriisidippejä lukuunottamatta.


Ainakin kaikki nuo olen nostanut. Pidempäänkin, en edes muista koska ostin. Mutta kyllä noista jo kohtuullinen panos tulee ajan saatossa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 364
Riskittömiä nuo eivät sitten ole ja noidenkin tuotot ovat laskeneet ajan saatossa. Kun ostin joskus muinoin, niin yieldiksi mainostettiin 7% tjsp, mutta kyllä sieltä välillä jäi yksittäisten kuukausien tuottoja välistä ja nyt yieldit ovat myös laskeneet.

Kyllä tuo silti on aika tasaista tuottoa tarjonnut ja arvon heilunta noilla suhteellisen lyhyen juoksuajan koroilla ei ole hirveän pahaa yksittäisiä korona / finanssikriisidippejä lukuunottamatta.
Ja jos heitän molemmat osaksi vakisäästämistä, tasoittuu dipitkin sitten ajan kanssa, kun tulee ostettua halvalla ja kalliilla, sivussa nostellen ne osingot. Tämä oli kyllä mainio löytö.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
799
Jos omistaa samaa yritystä eri pörssien kautta eri tikkerillä samalla arvo-osuustilillä niin meneekö fifo periaate verotuksessa tikkerikohtaisesti? Vai katsotaanko asia yrityskohtaisesti riippumatta tikkeristä? Eli voinko pitää toisen tikkerin holdissa ja treidata toista ja ottaa veroseuraamuksen vain siitä treidattavasta?
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
465
Mites esim. HYG / IHYG? HYG:iä on ollut salkussa hyvä 10+v ja sieltä se on niitä osinkoja tikkaillut. Veroa menee 30%, mutta toisaalta aika tasaista tuottoa ja ainakin vähän vastapainoa osakkeille.
Mihis toi HYG etf on rekisteröity? Eikös toi ole jenkkiläinen etf? Saako tuota suomalaisena yksityissijoittajana ostettua enää? Omistaa varmaan saa jos salkusta löytyi kun näitä viime vuonna rajoitettiin..
Itse olen kassavirtaa tuottamaan ostanut suoraan muutamien jenkki Reittien lappuja. Kovaa heiluntaa niissäkin kursseissa
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 674
Jos omistaa samaa yritystä eri pörssien kautta eri tikkerillä samalla arvo-osuustilillä niin meneekö fifo periaate verotuksessa tikkerikohtaisesti? Vai katsotaanko asia yrityskohtaisesti riippumatta tikkeristä? Eli voinko pitää toisen tikkerin holdissa ja treidata toista ja ottaa veroseuraamuksen vain siitä treidattavasta?
En tiedä, mutta veikkaan että menee tikkerikohtaisesti. Järjestelmä tuskin tajuaa edes että kyseessä olisi samat firmat.
 
Liittynyt
04.03.2017
Viestejä
655
Nyt kyllä ensimmäistä kertää lähellä jos laittaisi noin vuosi sitten avatun OST myyntiin, joka tällä hetkellä noin 50% plussalla koska korojen ja inflaation mahdollinen nousu ei olisi mitään herkkua osakkeille. Myynnin jäljeen salkunpaino olisi 50/50 osakkeissa ja käteisessä, jolloin mahdollisessa laskussa olisi paukkuja tehdä peliliikkeitä. Tämän lisäksi Nordetin KK-säästö jatkuu kuitenkin normaalisti. Tosin USA:n noin kahden biljoonan elvytyspaketti voisi villiinnyttä markkinoita.

Vähän sellainne fiilis on, että lisäksi maailmalla + Suomessa tarvittaisiin varmaan järemäpiä korona toimia vaikka pandemia on globaalisti hiljalleen helpottamassa ja poikkeusoloja ollaan asteittain purkamassa. Rokotteita alkaa olemaan markkinoilla vaikka kuinka paljon, mutta niiden toimivuus taitaa olla vielä vähän kysymysmerkki. Tämän lisäksi niiden tuotannon kanssa taitaa olla vähän ongelmia, joten menee varmaan helposti seuraavalla vuodelle kun iso osa Euroopasta on rokotettu, saatikka maailma. Parhaimpana esimerikkinä rokotteen tehoon kannattaa varmaan seurata Israelia tilannetta, jossa noin 60% on saanut ainakin yhden rokotteen.

rokote.PNG

Olipa sitten rokotukset tai rajoitukset niin uskon, että maailma ja sen talous on vielä aika pitkäänkin poikkeustilassa (velka kasvannut viime vuonne 14000 miljardilla, nostaako inflaation kuinka korkealla?) koska sen verran outo kuluva ja poikkeuksellinen on viimeinen vuosi ollut.

Toisaltaan myymistä vastaan tosii vähän se periaate, että monesti lukenut siitä, että markkinoiden laskun arvioiminen on todella vaikeaa (jopa ammattilaisille), jolloin holdaaminen on vain parempi ratkaisu. Taitaa markkinoiden laskun ajoittajat hävitä useammin mitä holdaajat (varsinkin kun sijoitushorisontti on +30v).
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
700
Mitäs parviäly tuumaa; kevään osinkokuninkaista kerkeis ostaa salkkuun ennen osingon irtoamista vielä Elisaa ja Fortumia - kumpi fiksumpi ostos?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 674
Mitäs parviäly tuumaa; kevään osinkokuninkaista kerkeis ostaa salkkuun ennen osingon irtoamista vielä Elisaa ja Fortumia - kumpi fiksumpi ostos?
Ei ole yleensä fiksua ostaa osaketta juuri ennen osingon irtoamista. Osakesäästötili olkoon poikkeus tässä.
 
Liittynyt
28.03.2017
Viestejä
493
Toimiiko muilla Nordnetin salkkuraportti? Eli osio Sivuni -> Salkkuraportti.

Itse jos otan tuon salkkuraportin, näkyy siinä kyllä tuoton, mutta omistukset on kaikkien salkkujen osalta täysin tyhjää. Onkohan tämä jokin käsittämätön bugi taas vai mitä. Paha ottaa mitään raporttia salkusta ulos PDF muodossa kun toiminnallisuus on taas tätä luokkaa.
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 828
Ei ole yleensä fiksua ostaa osaketta juuri ennen osingon irtoamista. Osakesäästötili olkoon poikkeus tässä.
Täytyy kysyä että miksi ei?
Tietysti osakkeen arvo tippuu irtoamispäivänä osingon verran, mutta mitä itse seuraillut niin todella monesti se osake "korjaa" hintansa siihen osinkoa edeltävään tilaan ihan lähipäivinä?
Osakkeet monesti tuppaavat myös kapuamaan ennen osinkopäivää, joten ostamalla 2-3vko ennen osingon irtoamista on ainakin omassa salkussa näyttänyt hyvinkin kannattavalta.

Toki ymmärrän perusajatuksen ja laskumarkkinassa näin ei tietenkään tapahdu mutta en nyt suoraan sanoisi että se ei fiksua ole.
 

tuoppi´

Kapitalisti
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 713
Toimiiko muilla Nordnetin salkkuraportti? Eli osio Sivuni -> Salkkuraportti.

Itse jos otan tuon salkkuraportin, näkyy siinä kyllä tuoton, mutta omistukset on kaikkien salkkujen osalta täysin tyhjää. Onkohan tämä jokin käsittämätön bugi taas vai mitä. Paha ottaa mitään raporttia salkusta ulos PDF muodossa kun toiminnallisuus on taas tätä luokkaa.
Ei toimi täälläkään. Samoin tapahtumista ja laskelmista puuttuu eiliset ostot.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 872
Täytyy kysyä että miksi ei?
Tietysti osakkeen arvo tippuu irtoamispäivänä osingon verran, mutta mitä itse seuraillut niin todella monesti se osake "korjaa" hintansa siihen osinkoa edeltävään tilaan ihan lähipäivinä?
Osakkeet monesti tuppaavat myös kapuamaan ennen osinkopäivää, joten ostamalla 2-3vko ennen osingon irtoamista on ainakin omassa salkussa näyttänyt hyvinkin kannattavalta.

Toki ymmärrän perusajatuksen ja laskumarkkinassa näin ei tietenkään tapahdu mutta en nyt suoraan sanoisi että se ei fiksua ole.
En tiedä, mutta omasta mielestäni on näyttänyt aina järkevämmältä ostaa heti irtoamisen jälkeen. Ei nyt ole mitään tilastofaktaa heittää tiskiin, mutta mutu tuntumani sanoo että monesti irtoamisen jälkeen osake nousee aika paljon. Jonkinverran enemmän kuin se muuten tekisi.

Olen keväällä ajoittanut ostoja juuri irtoamisen jälkeiseen hetkeen, jos siis noin muutenkin ollut mielessä ostaa ko osaketta.

Voin toki olla kovastikkin väärässä, mutta vaikutus suuntaan tai toiseen nyt on kuitenkin suht pieni. Tosin ostan arvo osuustilille joten ehkä pieni verovoitto ainakin ostaa irtoamisen jälkeen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
362
Täytyy kysyä että miksi ei?
Tietysti osakkeen arvo tippuu irtoamispäivänä osingon verran, mutta mitä itse seuraillut niin todella monesti se osake "korjaa" hintansa siihen osinkoa edeltävään tilaan ihan lähipäivinä?
Osakkeet monesti tuppaavat myös kapuamaan ennen osinkopäivää, joten ostamalla 2-3vko ennen osingon irtoamista on ainakin omassa salkussa näyttänyt hyvinkin kannattavalta.
Osakekurssin heilumista on tietenkin mahdotonta ennakoida varmasti, mutta yrityksen kassasta lähtee sen osingon verran rahaa pois, eli yrityksen arvo pienenee saman summan verran. Yleensä tämä tietenkin näkyy myös osakekurssissa. Jos ostaa osakkeita ennen osingon irtoamista arvo-osuustilille, niin osa siitä yrityksen arvon vähenemisestä – eli maksetusta osingosta – menee ennakonpidätyksenä suoraan verottajalle.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 977
Hyvin selittävät podcastissa miksi korot voivat lähteä nousuun(amerikassa) ja miksi se johti tekkiosakkeiden laskuun tällä viikolla. Tosin vaikea samaistua, kun heppu aloittaa, että hävisin miljardin tällä viikolla. Ja siihen perään, onneksi on fundamentaalit kunnossa.

 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 419
Miten tuo osinko itse asiassa maksetaan. Tuleeko se suoraan pankkitilille ja miten siitä maksetaan verot. Meneekö ne automaattisesti? OP:ssa on tili ja osinkoa olisi tulossa nyt keväällä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 872
Miten tuo osinko itse asiassa maksetaan. Tuleeko se suoraan pankkitilille ja miten siitä maksetaan verot. Meneekö ne automaattisesti? OP:ssa on tili ja osinkoa olisi tulossa nyt keväällä.
Osuuspankista en tiedä, mutta nordnetissä tulee sinne tilille ja verot vähennetään automaattisesti. Eli oletettavasti osuuspankissa kuitenkin samanlailla.
 
Liittynyt
20.01.2017
Viestejä
41
Osuuspankista en tiedä, mutta nordnetissä tulee sinne tilille ja verot vähennetään automaattisesti. Eli oletettavasti osuuspankissa kuitenkin samanlailla.
Toimiiko sama jenkkiosakkeiden kanssa? Itselläni molemmissa, Nordnet sekä OP. Ainakin lähdevero menee automaagisesti mutta mites muuten verotus jenkkien osingoissa?

Koitin tätä guuglella ratkoa, mutta en löytänyt suoraa vastausta kuinka tuo menee OP:ssa.

Kysymys siis kuulunee, täytyykö nuita jälkikäteen itse merkkailla jne, vai onko kotimaisten osinkojen tapaan hyvinkin automatisoitua eli itse ei joudu suurempia tekemään.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 279
Ei ole yleensä fiksua ostaa osaketta juuri ennen osingon irtoamista. Osakesäästötili olkoon poikkeus tässä.
Itellä poikkeustilanne --> paljon pääomatulotappiota --> yritän maksimoida pääomatulot, jotta kerkeän hyödyntää vähennykset. Käytännössä kierrätän kassaa siten, että "otan ensin" Tokmannin osingot ja myyn osakkeet --> ostan rahoilla esim. Fortumia ---> osingot kotiin ja myynti ---> ostan esim. Sampoa --> osingot kotiin ja myynti. Noh, kattelen kyllä kurssejakin.
Tein myös niin, että realisoin jo isoimmat voitot esim. Harviasta ihan sen takia, että jos sattuukin kurssi dippaamaan, niin saa ne pääomatulovoitot tälle vuotta käyttöön vähennyksiä varten. Ostin toki vastaavan määrän osakkeita takaisin seuraavina päivinä/viikkoina, onnekkaasti halvemmalla kuin möin..
Eli kyllä joissain poikkeustapauksissa kannattaa nimenomaan "maksimoida tulot".

Matematiikka ajatuksissa: Firma A hinta 10e, osinko 1e. Ostanesim. 1000kpl ---> 10 000e ---> osinko irtoaa ---> saan 1000e pääomatuloa ja välittömästi myytyäni 1000e myyntitappiota + myyntikulut.
First in firs out periaatteen mukaan tuo saatu pääomatulo vähentyy verotuksesta muutaman vuoden takaisista tappioista ja vastaavasti tuo tullut 1000e pääomatulotappio myynnistä siirtyy tälle vuotta. Eli saan pidemmän ajan kierrättää tappioita ja voittoja veks.
Käytännössä tämän järjestelyn kuluerä on teoreettisessä mielessä "vain" kaupankäyntikulut, eli aika maltillinen kuitenkin.

Kommentteja?

(tosiaan kellään muulla tässä ketjussa tuskin on osaketappioita, mutta itsellä on menneiltä vuosilta..).

Nordea on kyllä mukavasti noussu. Itsehän omistan siitä syystä, että asuntolainoituksessa voittaa käytännössä kaikkien lähipiirien okt-hankkeiden kilpailtukset. Ja onhan sille selkeä syykin miksi voittaa (laina-aika). Ostelen sitä kyllä lisääkin, varma lappu omasta mielestäni juuri siitä syystä, että tarjoaa parhaat pankkilainat ainakin Suomessa (muista markkinoista en tiedä..).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 021
Itellä poikkeustilanne --> paljon pääomatulotappiota --> yritän maksimoida pääomatulot, jotta kerkeän hyödyntää vähennykset. Käytännössä kierrätän kassaa siten, että "otan ensin" Tokmannin osingot ja myyn osakkeet --> ostan rahoilla esim. Fortumia ---> osingot kotiin ja myynti ---> ostan esim. Sampoa --> osingot kotiin ja myynti. Noh, kattelen kyllä kurssejakin.
Tein myös niin, että realisoin jo isoimmat voitot esim. Harviasta ihan sen takia, että jos sattuukin kurssi dippaamaan, niin saa ne pääomatulovoitot tälle vuotta käyttöön vähennyksiä varten. Ostin toki vastaavan määrän osakkeita takaisin seuraavina päivinä/viikkoina, onnekkaasti halvemmalla kuin möin..
Eli kyllä joissain poikkeustapauksissa kannattaa nimenomaan "maksimoida tulot".

Matematiikka ajatuksissa: Firma A hinta 10e, osinko 1e. Ostanesim. 1000kpl ---> 10 000e ---> osinko irtoaa ---> saan 1000e pääomatuloa ja välittömästi myytyäni 1000e myyntitappiota + myyntikulut.
First in firs out periaatteen mukaan tuo saatu pääomatulo vähentyy verotuksesta muutaman vuoden takaisista tappioista ja vastaavasti tuo tullut 1000e pääomatulotappio myynnistä siirtyy tälle vuotta. Eli saan pidemmän ajan kierrättää tappioita ja voittoja veks.
Käytännössä tämän järjestelyn kuluerä on teoreettisessä mielessä "vain" kaupankäyntikulut, eli aika maltillinen kuitenkin.

Kommentteja?

(tosiaan kellään muulla tässä ketjussa tuskin on osaketappioita, mutta itsellä on menneiltä vuosilta..).

Nordea on kyllä mukavasti noussu. Itsehän omistan siitä syystä, että asuntolainoituksessa voittaa käytännössä kaikkien lähipiirien okt-hankkeiden kilpailtukset. Ja onhan sille selkeä syykin miksi voittaa (laina-aika). Ostelen sitä kyllä lisääkin, varma lappu omasta mielestäni juuri siitä syystä, että tarjoaa parhaat pankkilainat ainakin Suomessa (muista markkinoista en tiedä..).
Mitä hyötyä tuosta veivaamisesta on? Maksat 10 000e saadaksesi 9000e osakkeet + 1000e käteistä ja niitä tappioita lähtee pois? Mikset saman tien ostaisi 9000e:llä osakkeita päivää osingon irtoamisen jälkeen?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 777
Mitä hyötyä tuosta veivaamisesta on? Maksat 10 000e saadaksesi 9000e osakkeet + 1000e käteistä ja niitä tappioita lähtee pois? Mikset saman tien ostaisi 9000e:llä osakkeita päivää osingon irtoamisen jälkeen?
Jos ne osakkeet myy pois tappiolla kierroksen jälkeen, niin taas on vuosia aikaa hyödyntää verotuksessa. Jos siis oikeun ymmärsin, että tässä olisi menossa vähennyksiä vanhaksi.
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 648
Toimiiko sama jenkkiosakkeiden kanssa? Itselläni molemmissa, Nordnet sekä OP. Ainakin lähdevero menee automaagisesti mutta mites muuten verotus jenkkien osingoissa?

Koitin tätä guuglella ratkoa, mutta en löytänyt suoraa vastausta kuinka tuo menee OP:ssa.

Kysymys siis kuulunee, täytyykö nuita jälkikäteen itse merkkailla jne, vai onko kotimaisten osinkojen tapaan hyvinkin automatisoitua eli itse ei joudu suurempia tekemään.
Näillä kotimaisilla välittäjillä, jotka ilmoittavat tiedot suoraan verottajalle, niin kotimaisten osakkeiden osinkojen osalta tarvittavat verot menevät suoraan. Ulkomaisten osalta menee vain lähdeverot, loput verot sitten viimeistään mätkyinä, jos ei niitä maksa itse ennakkoon ja ei ole esim. palkkatuloista maksettu tarpeeksi ylimääräisiä veroja.

Ulkomaisten välittäjien osalta sitten joutuu itse ilmoittamaan tiedot verottajalle ja käytännössä kaikki osinkoverot menevät samoin kuin noiden ulkomaisten yritysten kanssa eli lähdeverojen päälle joutuu maksamaan loput itse.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.03.2017
Viestejä
1 079
Oon yrittänyt tulkita tilinpäätöksiä öljy-yhtiöstä ja löytänyt kulujen puolelta DD&A (arvonalenema, ehtyminen ja alaskirjaus) sekä asset impairment (ilmeisesti öljyvarantojen arvonalenema).

Onko nuo arvonalenemiset öljyn hinnasta johtuen todellisia tappioita siinä mielessä, kun öljyn hinta nousee niin nuo muuttuvat tuloiksi?

Omasta mielestä aika outoa vai näinkö saa verojen osuutta alhaisemmaksi?
 

Liitteet

Liittynyt
26.06.2017
Viestejä
1 602
Vaikea tuon yhden kuvan perusteella kaikkea sanoa, mutta dda viitannee normaaleihin poistoihin m, jotka tehdään esim. rakennuksista. Jos vaihto-omaisuus on arvostettu korkeampaan hintaan kuin mikä se oletettu myyntihinta on niin siitä pitää tehdä alaskirjaus. Ei ole mitään outoa.
 
Liittynyt
20.01.2017
Viestejä
41
Näillä kotimaisilla välittäjillä, jotka ilmoittavat tiedot suoraan verottajalle, niin kotimaisten osakkeiden osinkojen osalta tarvittavat verot menevät suoraan. Ulkomaisten osalta menee vain lähdeverot, loput verot sitten viimeistään mätkyinä, jos ei niitä maksa itse ennakkoon ja ei ole esim. palkkatuloista maksettu tarpeeksi ylimääräisiä veroja.

Ulkomaisten välittäjien osalta sitten joutuu itse ilmoittamaan tiedot verottajalle ja käytännössä kaikki osinkoverot menevät samoin kuin noiden ulkomaisten yritysten kanssa eli lähdeverojen päälle joutuu maksamaan loput itse.
Kiitokset suuret vastauksesta. Näin olin käsittänytkin, että lähdevero (jenkeissä 15% ilmeisesti) menee automaattisesti, loput pitää maksaa sitten ensivuonna mikäli tänävuonna tulee osinkoa.

Olen vähän kahden vaiheilla, ostaakko jenkeistä osakkeita juuri osinkojen takia vaiko ei. Ilmeisen hyviä osinkofirmoja löytyy roppakaupalla, mutta sitten tuo "ylimääräinen" pohtiminen verojen kera kun tuleva summa ei ole täysin käytettävissä kokonaisuudessa.

Noh, taas tuli opittua uutta ja päätöksiä täytyy joskus tehdä!
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 021
Omasta mielestä aika outoa vai näinkö saa verojen osuutta alhaisemmaksi?
Kuvittele seuraava tapahtumaketju. Yhtiö tuottaa ensin voittoa 1.2miljoonaa, maksaa siitä verosa 200k ja ostaa miljoonalla öljylähteen pumppausoikeudet ja merkkaa lähteen taseeseen 1M arvoisena.

Sen jälkeen öljyn hinta laskee -> öljylähdettä ei enää saa myytyä miltsillä, koska sen lähteen arvo laskee öljyn hinnan mukana. Nyt lähteen arvo on enää 800k. Jos firma myy sen, niin taseesta vähennetään 1M (lähde), mutta käteistä tulee vain 800K. Tappiota tulee, joka vähentää veron maksua.

Taseessa alaskirjauksen voi tehdä ilman, että myy sitä omaisuutta.

Minusta tuo on ihan normaalia.

-

En katsonut tätä kyseistä tapausta, vaan kommentoin yleisemmin.
 
Liittynyt
06.03.2017
Viestejä
1 079
Kuvittele seuraava tapahtumaketju. Yhtiö tuottaa ensin voittoa 1.2miljoonaa, maksaa siitä verosa 200k ja ostaa miljoonalla öljylähteen pumppausoikeudet ja merkkaa lähteen taseeseen 1M arvoisena.

Sen jälkeen öljyn hinta laskee -> öljylähdettä ei enää saa myytyä miltsillä, koska sen lähteen arvo laskee öljyn hinnan mukana. Nyt lähteen arvo on enää 800k. Jos firma myy sen, niin taseesta vähennetään 1M (lähde), mutta käteistä tulee vain 800K. Tappiota tulee, joka vähentää veron maksua.

Taseessa alaskirjauksen voi tehdä ilman, että myy sitä omaisuutta.

Minusta tuo on ihan normaalia.

-

En katsonut tätä kyseistä tapausta, vaan kommentoin yleisemmin.
Tuleeko vastaavasti "ylöskirjauksia" kun lähteen arvo kolminkertaistuu, vaikka sieltä ei olisi pumpattu öljyä pois.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 021
Tuleeko vastaavasti "ylöskirjauksia" kun lähteen arvo kolminkertaistuu, vaikka sieltä ei olisi pumpattu öljyä pois.
Kyllä - joskus firmat kirjaavat taseessa olevia omaisuuseriä ylöspäin. Näin esim. toimivat monet asuntorahastot, jotka haluavat näyttää tekevänsä enemmän voittoa, kuin mitä vuokratuloja oikeasti on. Sinne vaan kirjaamaan asunnoille arvonnousua, niin näyttää että rahasto tuottaa hyvin.

Sillä, että koska omaisuuseriä ylös/alaskirjataan tehdään paljon tuloksen optimointia verotuksen suhteen. Jos enemmän taseessa on arvoa, sitä helpompaa ulkoisen rahoituksen saaminen yleensä on, kun on jotain vakuuksia esittää niille lainoille. Toisaalta alaskirjauksilla voidaan vähentää muusta toiminnasta kertyviä voittoja ja täten veronmaksua jne.

Eri maissa on varmaan erilaiset lait sen suhteen, että koska noita pitäisi uudelleenarvottaa.
 
Liittynyt
06.03.2017
Viestejä
1 079
Kyllä - joskus firmat kirjaavat taseessa olevia omaisuuseriä ylöspäin. Näin esim. toimivat monet asuntorahastot, jotka haluavat näyttää tekevänsä enemmän voittoa, kuin mitä vuokratuloja oikeasti on. Sinne vaan kirjaamaan asunnoille arvonnousua, niin näyttää että rahasto tuottaa hyvin.
Eli käytännössä öljy-yhtiö on ollut myynti-valmistuksen kulut yms jälkeen jopa voitollinen, kun ei oteta lähteiden alaskirjauksia huomioon?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 021
Eli käytännössä öljy-yhtiö on ollut myynti-valmistuksen kulut yms jälkeen jopa voitollinen, kun ei oteta lähteiden alaskirjauksia huomioon?
Juoksevien kulujen osalta mahdollisesti - kuten sanoin, en ole tarkastellut tätä kyseistä tapausta.
 
Liittynyt
05.10.2020
Viestejä
228
Seuraako kukaan tuota Nightingalen yhtiöesittelyä? Listautumisanti alkoi näköjään jo tänään ja on ilmeisesti suurin koskaan First Northissa järjestetyistä anneista. Mielenkiintoinen ja aika vakuuttava esitys, vaikken itse luultavasti luottaisi terveystietojani tällaisille ulkopuolisille tahoille (samoin kuin kaupalliset DNA-testit, 23andme jne). Suomessa ei välttämättä kovin suurta bisnestä, mutta globaalit markkinat on varmasti olemassa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
877
Kun katsoo useamman eri kryptovaluutan arvostusta, niin eihän monessakaan asiassa järkeä ole. Ei kai tuo Gamestoppikaan sen kummempi spekulaatioväline ole.
Juu cryptot ja gme, täysin sama asia... ehkä niille jotka ei tiedä molemmista mitään.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
242
Seuraako kukaan tuota Nightingalen yhtiöesittelyä? Listautumisanti alkoi näköjään jo tänään ja on ilmeisesti suurin koskaan First Northissa järjestetyistä anneista. Mielenkiintoinen ja aika vakuuttava esitys, vaikken itse luultavasti luottaisi terveystietojani tällaisille ulkopuolisille tahoille (samoin kuin kaupalliset DNA-testit, 23andme jne). Suomessa ei välttämättä kovin suurta bisnestä, mutta globaalit markkinat on varmasti olemassa.
Aikamoinen riskisijoitus tolla hinnalla ja liikevaihdolla. Toki pikavoittoja listautumisesta voi olla tarjolla, eikä se mahdotonta ole että firma joskus lähtisi lentoonkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 674
Varmaan vähän mikkihiiri-tason kysymys mutta kysyn kuitenkin. Kun osinko irtoaa, niin osakkeen arvo yleensä tippuu. Miksi en vain katsoisi kalenterista osingon irtoamispäivää ja shorttaisi kyseistä osaketta sille päivälle?
Shorttaaja maksaa sen osingon lainaajalle. Eli noin ei (yllättäen) voi tehdä rahaa.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 170
Miten sijoitan pörssiosakkeisin -kirjaa osittain lukeneena saanut oikein hyviä uusia vinkkeleitä pitkäaikaissäästämiseen ja myös osakesäästötili/pörssiin johon en vielä ota sen enempää kantaa. On vielä opittavaa ja että mihin rahoja yksinkertaisesti laitan likoon.

Nykyiset sijoituskohteet:
OP-Maailma - varma valinta pitkällä tähtäimellä. Ainakin kunnolla hajautettu.
Nordnet Superrahasto Suomi - Yksinkertaisesti sijoitus kotimaahan vaikka tuoton kannalta ei välttämättä paras ratkaisu.
Cryptovaluutat - Binance, Ethereum, CRO ja joihinkin muihin. CRO:n kanssa tilanne on sikäli jänskä kun omistan kyseisen pankkikortin ja 2% cashback ostoksista menee suoraa sijoitukseen.

Tuo kirja antaa hyviä vinkkejä, että mihin on hyvä laittaa rahaa likoon, ja varmasti jossain vaiheessa toteutan näitä laajemmin kun rahaa tulee enemmän. Montaa pitkäaikaissijoituskohdettahan ei ilmeisesti kannata olla, koska rahat hajaantuu liikaa, ei se korkoa korolle ilmiö silloin oikein pääse toteutumaan.

Päivitetääs tilannetta. Onko nämä pitkäaikaissijoituskohteet hyviä vai ottaisinko jotain tuohon lisäksi tai muuttaisin toiseen? Toki kun ne rahat on jo lyöty tuonne niin en mä niitä mielellää poiskaan ottaisi koska ne hyödyt aina katoaa sitten.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 674
Montaa pitkäaikaissijoituskohdettahan ei ilmeisesti kannata olla, koska rahat hajaantuu liikaa, ei se korkoa korolle ilmiö silloin oikein pääse toteutumaan.
Tämä ei pidä paikkaansa. Korkoa korolle -ilmiö toteutuu ihan samalla tavalla, oli sulla rahat sijoitettu 100000 eri kohteeseen joiden painotettu keskituotto on 10% tai yhteen kohteeseen, jonka tuotto on 10%. Ja sullahan on jo OP-Maailman kautta varat hajautettu satoihin/tuhansiin kohteisiin, kuten usein passiivisten indeksirahastojen kohdalla tapahtuu. Se on hyvä asia, ei huono asia. Ja tilanne ei lähtökohtaisesti muutu, vaikka tuohon rinnalle ottaisit 50 yhtiön osakkeita.

Jotkut on sitä mieltä, että osakepoiminta on ainoa tapa saada markkinoita parempaa tuottoa. Tavallaan totta, mutta se ongelma on että on myös mahdollisuus silloin saada markkinoita huonompaa tuotto, jos ei osannut arpoa osakkeitaan oikein. Mutta korkoa korolle toimii aivan samalla tavoin.

Onko nämä pitkäaikaissijoituskohteet hyviä vai ottaisinko jotain tuohon lisäksi tai muuttaisin toiseen
Mä itse en pidä kryptoja kovin hyvinä pitkäaikaissijoituskohteina. Tai mitään sellaista sijoitusta, joka ei luo itsessään kassavirtaa. Esim. raaka-aineet, valuutat, kryptot, tulppaanit jne. Ei siinä mitään jos niihin sijoittaa, mutta pitäisin niiden osuuden itse aika maltillisena ja salkun ytimen rakentaisin tuottavan liiketoiminnan (ja ehkä kiinteistöjen) ympärille.
 
Liittynyt
17.02.2021
Viestejä
371
Tämä ei pidä paikkaansa. Korkoa korolle -ilmiö toteutuu ihan samalla tavalla, oli sulla rahat sijoitettu 100000 eri kohteeseen joiden painotettu keskituotto on 10% tai yhteen kohteeseen, jonka tuotto on 10%. Ja sullahan on jo OP-Maailman kautta varat hajautettu satoihin/tuhansiin kohteisiin, kuten usein passiivisten indeksirahastojen kohdalla tapahtuu. Se on hyvä asia, ei huono asia. Ja tilanne ei lähtökohtaisesti muutu, vaikka tuohon rinnalle ottaisit 50 yhtiön osakkeita.

Jotkut on sitä mieltä, että osakepoiminta on ainoa tapa saada markkinoita parempaa tuottoa. Tavallaan totta, mutta se ongelma on että on myös mahdollisuus silloin saada markkinoita huonompaa tuotto, jos ei osannut arpoa osakkeitaan oikein. Mutta korkoa korolle toimii aivan samalla tavoin.
Vahva tämä. Kyllä se korkoa korolle -ilmiö toimii ihan yhtä lailla, oli sitten kyseessä yksi tai kymmenen kohdetta. Toki täytyy muistaa se, että mitä useampi kohde niin sitä enemmän menee mahdollisiin välityspalkkioihin, riippuen kohteesta toki. Ja tämähän syö sitä tuottoa joka kerta...
 

voffer

huru-hara
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 049
Nykyiset sijoituskohteet:
OP-Maailma - varma valinta pitkällä tähtäimellä. Ainakin kunnolla hajautettu.
Täähän taitaa olla aktiivinen rahasto, jonka hallinnointikulut on 1,6% vuodessa + aika isot lunastuspalkkiot. OP:lla on myös pienempikuluinen indeksirahasto OP Maailma Indeksi, joka kulujen kannalta halvempi.
Toki tuo aktiivinen on esim. viimeisen vuoden ajalta tuottanut paremmin kuin indeksiversio, mutta en tiedä luottaisinko itse siihen, että pitkällä tähtäimellä on kannattavaa maksella noin suuria kuluja rahastosta.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 170
Kiitos vastauksista.

Jäi vähän puolitiehen tuo oma vastaus. Kryptovaluutat eivät ole pitkäaikaissijoituksia vaan mä seuraan niitä 1-2 kertaa päivässä :) Joten ne voidaan itse unohtaa tuosta kuviosta. Toki jos ne tuottaa pidemmällä aikavälillä mammonaa, en poissulje sitä, mutta lähtökohtana on seurata niitä ja ottaa piikkien tullessa ottaa aina vähän itselleni pois ja uudelleensijoittaa. Tänne laitan rahaa just niin paljon kuin olen valmis ne menettämään.

Tuosta useamman kohteen ideasta tarkoitin sitä, että kannattako sitä laittaa useampaan rahastoon varoja. Eli kun nyt mulla on tuo OP-Maailma Indeksi sekä Nordnetin Superrahasto Suomi (hajautus on näissä hyvinkin laaja tottakai), niin onko järkevää rueta vaikka sijoittaa vielä pohjoismaihin, aasiaan, puhtaaseen veteen, kestävään maailmaan, kissavideoihin. No hieman överiksi jo vedin, mutta ymmärrätte varmasti pointin :) Välityspalkkiot tottakai vaikuttaa sitten ja jos useampaan rahastoon alkaa varojansa laittaa niin ne rahat hajautuu tosi paljon. Nyt kun ei ole ihan hirveästi ylimääräistä laittaa niin varmasti pärjään kahdella mainitsemallani (sekä cryptot). Jos tulee varallisuutta lisää niin voisin laajemminkin sijoittaa.

Unohtui mainita, että onhan tuossa 2 asuntoa myös sijoituksessa.

Joka tapauksessa, jatkan nykyisillä!
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 053
Viestejä
4 193 846
Jäsenet
70 843
Uusin jäsen
Frenzy

Hinta.fi

Ylös Bottom