Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

Liittynyt
06.09.2017
Viestejä
9
Oma tilanne:
Olen nyt vuoden ajan säästänyt OP:n rahastoihin 100e kuukaudessa, Rohkea ja maltillinen, 50e per.

Tarkoitus nostaa rahastoihin menevää summaa 200-300 euroon kuukaudessa, onko tämmöisellä summalla järkevää lähteä osakesijoittamiseen? Tämänhetkinen suunnitelma olisi jatkaa noissa OP rahastoissa 200e/kk summalla ja sitten 100e osakkeisiin suoraan.

Ketjua olen lukenut, nordnet vaikuttaisi ihan mielenkiintoiselta. Tarkoituksena ei ole mitään pikavoittoa hakea vaan 10v+ alalle tasaista tuottoa.

Ehdotuksia, miten kannataisi tehdä? OP rahastoista olikin ketjussa jo, että ihan ok rahastoja.
 
A

anonyymi

Vieras (tunnus poistettu)
Oma tilanne:
Olen nyt vuoden ajan säästänyt OP:n rahastoihin 100e kuukaudessa, Rohkea ja maltillinen, 50e per.

Tarkoitus nostaa rahastoihin menevää summaa 200-300 euroon kuukaudessa, onko tämmöisellä summalla järkevää lähteä osakesijoittamiseen? Tämänhetkinen suunnitelma olisi jatkaa noissa OP rahastoissa 200e/kk summalla ja sitten 100e osakkeisiin suoraan.

Ketjua olen lukenut, nordnet vaikuttaisi ihan mielenkiintoiselta. Tarkoituksena ei ole mitään pikavoittoa hakea vaan 10v+ alalle tasaista tuottoa.

Ehdotuksia, miten kannataisi tehdä? OP rahastoista olikin ketjussa jo, että ihan ok rahastoja.
Säästät tililles vaikka tuhat egee ja sitten ostat osakkeita mutta ei mitään 200egen juttuja kun ne kulut nousee sitten äkkiä. Poikkeuksena tietenkin jos on joku kampanja menossa mikä minimoi kuluja.

Mitä oplla on kulut?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
90
Säästät tililles vaikka tuhat egee ja sitten ostat osakkeita mutta ei mitään 200egen juttuja kun ne kulut nousee sitten äkkiä. Poikkeuksena tietenkin jos on joku kampanja menossa mikä minimoi kuluja.
Tai sitten hankkii sen Nordean salkun ja maksaa vaivaiset 1% niitä kuluja.
 
Liittynyt
06.09.2017
Viestejä
9
Säästät tililles vaikka tuhat egee ja sitten ostat osakkeita mutta ei mitään 200egen juttuja kun ne kulut nousee sitten äkkiä. Poikkeuksena tietenkin jos on joku kampanja menossa mikä minimoi kuluja.

Mitä oplla on kulut?
Okei, eli noin pienillä summilla ei osakkeisiin.

Hallinnointikulut op rohkea 1.45% ja maltillinen 1.5%
 

Marius

...
Premium-jäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
353
Oma tilanne:
Olen nyt vuoden ajan säästänyt OP:n rahastoihin 100e kuukaudessa, Rohkea ja maltillinen, 50e per.

Tarkoitus nostaa rahastoihin menevää summaa 200-300 euroon kuukaudessa, onko tämmöisellä summalla järkevää lähteä osakesijoittamiseen? Tämänhetkinen suunnitelma olisi jatkaa noissa OP rahastoissa 200e/kk summalla ja sitten 100e osakkeisiin suoraan.

Ketjua olen lukenut, nordnet vaikuttaisi ihan mielenkiintoiselta. Tarkoituksena ei ole mitään pikavoittoa hakea vaan 10v+ alalle tasaista tuottoa.

Ehdotuksia, miten kannataisi tehdä? OP rahastoista olikin ketjussa jo, että ihan ok rahastoja.
Nordnetissä olisi kuluttomat superrahastot ja etf mihin pääsisit huomattavasti pienemmillä kuluilla kiinni.
Samaa mieltä eli kannattaa katsoa mihin ko. rahastot sijoittavat sekä niiden kulut. Aivan varmasti löytyy vastaavalla tai paremmin itselle sopivalla sisällöllä matalan kulun vaihtoehtoja. Valita voi omien mieltymysten mukaan mm. perinteiset rahastot, ETF:t ja suorat osakesijoitukset. Nordnetin lisäksi kannattaa vilkaista Seligsonin tarjontaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 833
Okei, eli noin pienillä summilla ei osakkeisiin.

Hallinnointikulut op rohkea 1.45% ja maltillinen 1.5%
Lopeta noihin OPn ylihintaisiin säästäminen. Varsinkin noisss Varovaisissa on kulujen ja tuotto-odotuksen suhde aivan älytön.

Halpoja rahastoja löydät Nordnetistä (Superrahastot ja kuukausisäästö-ETF:t), Seligsonista ja oisko ollu Handelsbankenista (muutama halpa). Joku kivijalkapankki taisi juuri ilmoittaa rahastokulujen laskusta, mutten muista, mikä.

Kannattaa aina miettiä tarkkaan, jos kulut ovat yli 0,5%. 1,5% on yleensä puhdasta kusetusta.
 
Liittynyt
07.04.2017
Viestejä
96
Mikäs se tällä hetkellä on paras välittäjä sijoittajalle joka pistää rahojaan eksklusiivisesti jenkkiosinkolappuihin. Jokakeväinen veroraporttirumba alkaa vituttaa siihen tahtiin että kotimaa voisi olla pääomalle paras paikka. Nordnet kulujen puolesta johdossa mutta olematon tietoturva pelottaa. Nordea vaikuttaa hyvältä mutta tarpeellisen valuuttatilin puute vituttaa (Private Bankingista koukku vetämässä mutta en usko että natsaa).

Onko Suomessa muita varteenotettavia vaihtoehtoja, OP ja Danske jo hylätty naurettavien maksujen takia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 833
Mikäs se tällä hetkellä on paras välittäjä sijoittajalle joka pistää rahojaan eksklusiivisesti jenkkiosinkolappuihin. Jokakeväinen veroraporttirumba alkaa vituttaa siihen tahtiin että kotimaa voisi olla pääomalle paras paikka. Nordnet kulujen puolesta johdossa mutta olematon tietoturva pelottaa. Nordea vaikuttaa hyvältä mutta tarpeellisen valuuttatilin puute vituttaa (Private Bankingista koukku vetämässä mutta en usko että natsaa).

Onko Suomessa muita varteenotettavia vaihtoehtoja, OP ja Danske jo hylätty naurettavien maksujen takia.
Eipä taida olla Nordean ja Nordnetin voittanutta Suomessa. Ja veroraportoinnin takia halpoja ulkomaisia ei kannata edes harkita. Itse olen IB:n asiakas, mutta raportointi on vähän meh. Nordean hinnoittelun ongelma on todella kyseenalainen tapa hoitaa toi valutanvaihto. Valuuttakurssit eivät taida olla kovin läpinäkyvästi ilmoitettu ja saattavat vaihtaa osinkoja aivan hillittömillä spreadeilla välillä.

Eli jos vain mahdollista, niin kasaa tarpeeksi kassaa ja sitten ostaa Nordnetin kautta.
 
Liittynyt
31.08.2017
Viestejä
1 097
Itselläkin jonkun aikaa ollut auki OP:lla Maltillinen ja olikohan joku Suomi Pienyhtiöt, mutta miettinyt josko siirtyisi pelkästään Nordnettiin (siellä siis tili myös ollut jonkun aikaa) ja ehkä Seligsonista joku lisäksi. Vaikka OP:n omistaja-asiakkaana kaikkia(?) rahastoja ostaa ja myy kuluitta, niin esim. tuossa Suomi Pienyhtiöissä taisi olla hallinnointi 2,0% ja kuten joku edellä sanoikin niin noissa Varovainen/Maltillinen/Rohkea ne pyörii siinä 1,5% pinnassa. Nordnetissä tällä hetkellä Superia ja pari ETF:ää joissa kulut muistaakseni 0,25% ja 0,2% että onhan siinä eroa...
 
Liittynyt
07.04.2017
Viestejä
96
Eipä taida olla Nordean ja Nordnetin voittanutta Suomessa. Ja veroraportoinnin takia halpoja ulkomaisia ei kannata edes harkita. Itse olen IB:n asiakas, mutta raportointi on vähän meh. Nordean hinnoittelun ongelma on todella kyseenalainen tapa hoitaa toi valutanvaihto. Valuuttakurssit eivät taida olla kovin läpinäkyvästi ilmoitettu ja saattavat vaihtaa osinkoja aivan hillittömillä spreadeilla välillä.

Eli jos vain mahdollista, niin kasaa tarpeeksi kassaa ja sitten ostaa Nordnetin kautta.
Tätäpä vähän pelkäsinkin. NN:n PB -hinnat on ihan linjassaan muihin nähden mutta tuo turvallisuuden puute, josta varmasti kaikki täälläkin lukevat tietävät, estää tekemästä laajempaa muutosta tällä hetkellä. Kassaa on tarpeeksi kuitenkin juuri NN, IB jne akselilla ja sen takia haluaisinkin vähän keskittää tätä varainhaalintaa :) - Kiitti vastauksesta silti!
 

Zefram Cochrane

The Engineer
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 844
Tätäpä vähän pelkäsinkin. NN:n PB -hinnat on ihan linjassaan muihin nähden mutta tuo turvallisuuden puute, josta varmasti kaikki täälläkin lukevat tietävät, estää tekemästä laajempaa muutosta tällä hetkellä. Kassaa on tarpeeksi kuitenkin juuri NN, IB jne akselilla ja sen takia haluaisinkin vähän keskittää tätä varainhaalintaa :) - Kiitti vastauksesta silti!
Turvallisuuden puute?

IB?
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
303
Sen verran tuo euro vahvistui dollariin että tuli hypättyä REIT maailmaan, 180kpl Realty income (O), 850 DDR corp. (DDR) ja 300 omega healtcare (OHI). Plussaa siitä että osinkoa kertyy ripeään tahtiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 833
IB = Interactive Brokers. Iso välittäjä, jolla poskettoman halvat hinnat (halvimmillaan komissio on $0.35/kauppa), jos ei ole senttiosakkeista kyse. Itse olen ollut asiakas muutaman vuoden. Iso markkinavalikoima. Huonona puolena se että verotus pitää toimittaa itse ja osin manuaalisesti, sillä palvelusta ei saa täysin Suomen verottajalle sopivaa raporttia. Varsinkin jos käy enemmän kauppaa, tämä on iso ongelma. Osingot vielä jotenkin menee.
 
Liittynyt
31.08.2017
Viestejä
1 097
Tuli vaihdettu OP Maltillinen --> OP High Yeild, jossa 0,8% hallinnointikulut (Maltillisessa ~1,5%). Tarkoituksena olisi pitää joku pienemmän riskin rahasto muiden rinnalla. Saa toki ehdottaa muitakin vaihtoehtoja tuohon. Esim. Seligsonilla olisi tuo Euro Corporate Bond 0,32% kuluilla (ja pari muutakin korkorahastoa). OP:lla voi sentään ostot, myynnit ja vaihdot tehdä omistaja-asiakkaana kuluitta.
 
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
905
Vuonna 2005 myivät silloisesta sammosta? eläkevakuutuksen mulle ja imasin tuon koukun perseeseen asti silloin. Vuosia sitten lopetin tuonne säästämisen ja vajaat 5000€ sinne olen rahaa tunkenut. Rahani on kiinni Danske Invest tavoive 2040 k rahastossa jossa juoksevat kulut 1.97%, tuotto sijoitusaikana on 84.10% ja vuosituotto 5.29%. Kysynkin nyt enemmän näistä ymmärtäviltä onko lukemat ok ja onko noita painotuksia järkeä lähteä muuttamaan? Tarjolla olisi Venäjää, Kiinaa yms. Itse aloitteleva osakesäästäjä vielä.
 
Liittynyt
01.04.2017
Viestejä
53
Säästät tililles vaikka tuhat egee ja sitten ostat osakkeita mutta ei mitään 200egen juttuja kun ne kulut nousee sitten äkkiä. Poikkeuksena tietenkin jos on joku kampanja menossa mikä minimoi kuluja.

Mitä oplla on kulut?
Amatöörisijoittajalla pitäisi mielestäni olla kulupuoli aina ykkössijalla. Indeksin voittaminen 5%-yks ei pajoa lämmitä jos kulut on euroissa tuplasti enemmän kuin tuotot vuositasolla.

Rahastoissa olen törmännyt nyrkkisääntöön, että oikeasti itselle hyödyllisissä diileissä kulut olisi selkeästi alle 1%. Eli siis passiiviset rahastot. Aktiivisissa keskimäärin hävitään indeksille ja siitä hyvästä maksetaan korkeampia kuluja. Näiltä pohjilta ei ihmetytä miksi ETF-rahastot alkaa kiinnostaa porukkaa.

Itse olen ostellut osakkeita Nordnetissä sellaisissa erissä, että kaupankäyntikulut jää alle 5% (kompromissi että saa isomman hajautuksen) ja sit istutaan niiden päällä maailman tappiin asti. muok: Ja Nordnet koska juoksevat kulut on tasan 0, ainoastaan kaupankäynti maksaa niin on tosi helppoa hahmottaa kulurakenne.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 625
Tuli vaihdettu OP Maltillinen --> OP High Yeild, jossa 0,8% hallinnointikulut (Maltillisessa ~1,5%). Tarkoituksena olisi pitää joku pienemmän riskin rahasto muiden rinnalla. Saa toki ehdottaa muitakin vaihtoehtoja tuohon. Esim. Seligsonilla olisi tuo Euro Corporate Bond 0,32% kuluilla (ja pari muutakin korkorahastoa). OP:lla voi sentään ostot, myynnit ja vaihdot tehdä omistaja-asiakkaana kuluitta.
Vaihda kaikki pois noista (tai jätä hautumaan) ja avaa salkkusi nordnettiin. Siellä kohdista sijoitukset etf-kuukausisäästöihin osakemarkkinoille. Oletan, että sijoitushorisonttisi on kymmenissä vuosissa. Korkorahastoja harkitsisim vain jos luulet pikaisen realisoimistarpeen ilmaantuvan.
 
Liittynyt
31.08.2017
Viestejä
1 097
Vaihda kaikki pois noista (tai jätä hautumaan) ja avaa salkkusi nordnettiin. Siellä kohdista sijoitukset etf-kuukausisäästöihin osakemarkkinoille. Oletan, että sijoitushorisonttisi on kymmenissä vuosissa. Korkorahastoja harkitsisim vain jos luulet pikaisen realisoimistarpeen ilmaantuvan.
Horisontti on tosiaan 10-x vuotta. Nordnetissä meneekin jo kk-säästöllä seuraavat siten että pääpaino ETF:ssä, Superia sitten pienemmällä summalla:

iShares Core MSCI World UCITS ETF ja iShares Core MSCI EM IMI UCITS ETF jaolla 80/20
Superrahasto Suomi

Noillahan ilmeisesti saa ainakin näin aloittelijalle kk-säästämällä suht hyvän hajautuksen. Lähinnä ajattelin jos pitäisi rinnalla vielä jotain pienemmän riskin rahastoa, ja laitoin tähän hätään tuon High Yeildin jossa kulut on kohtuulliset.
 

|le

Liittynyt
17.03.2017
Viestejä
1 025
Oiskohan Terveystalo ensimmäinen listautuja, johon heittää roposia mukaan. Onko aikataulusta vielä tietoja milloin homma tapahtuu tai milloin saadaan tietää hinnoittelusta tarkemmin ? Olen siis ihan aloittelija uusiem listautujien suhteen (joo, Terveystalo oli aiemmin pörssissä).
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
800
Rovion listautuminen on kyllä semmonen puhallus, että tuulipuvut tosiaan taitaa kahista. Varmaan kuitenkin ylimerkitään, kuten Kamuxikin täysin käsittämättömästi, koska on yleisesti kova nousukausi hype päällä. Tosin Kamuxissa oli kyllä ankkurisijoittajilla aika suuret osuudet.

Olivat ostaneet hesarin etusivunkin firman piikkiin, että pääomistajille saadaan massia.

No on Roviolla toki potentiaalia, koska kassaa on niin paljon, että voi ostaa vaikka kuinka monta indiepuljua ja sieltä riistää jonkun hyvän peli-idean.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 190
No on Roviolla toki potentiaalia, koska kassaa on niin paljon, että voi ostaa vaikka kuinka monta indiepuljua ja sieltä riistää jonkun hyvän peli-idean.
Mikähän lienee sitten listautumisannin perimmäinen syy? Nykyiset suuromistajat saa työnnettyä osakkeet hyvään hintaan tuulareille ja huokaista helpotuksesta?

Viimeaikaisia listautumisanteja katsoneena yleisimmät syyt listautumiseen ovat olleet: tunnettavuuden lisääminen ja kassan kasvattaminen kasvua varten.
Rovio ei tarvinne näistä kumpaakaan?
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
20
Rovion annissa on kyllä tuulipuvun kahinaa ja reippaasti. Pääomistaja cäshää ja varmaan työntää osan Nallen putiikeihin turvaan niin on pari seuraavaakin sukupolvea jälkeläisistä taloudellisesti riippumattomia :cigar2: Kai tuohon voisi pikkubetsillä lähteä jännitystä hakemaan.

Omaan mieleen hyvistä listautujista jääneet viime ajoilta Siili Solutions, Lehto Group ja Fondia. Varsinkin ensimmäiselle listautuminen varmasti mahdollisti yhtiön pörssinoteeratun osakkeen käyttämisen maksuvälineenä yritysjärjestelyissä ja omistaja-arvon luomisen tiellä firma on pysynyt. Fondia taisi samaa sanoa listatumisen yhteydessä ja vaikka rahaa ei tarvinnutkaan oli tunnettuus boosti ilmeinen. Frakmentoituneella markkinalla on hyvä kasvaa pikkuputiikkeja syömällä tai tulla syödyksi.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
761
Tuli nyt sitten 100 kpl otettua arpalapuksi Roviota. En vaan tiedä, menikö Nordnetin kautta läpi, kun lukee vaan "vastattu" tuolla ja 18.9. maksupäivä, mutta ei lähtenyt rahoja ainakaan vielä tililtä.

Ja kenelleköhän olen sitten vastannut ja mitä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 284
Tuli nyt sitten 100 kpl otettua arpalapuksi Roviota. En vaan tiedä, menikö Nordnetin kautta läpi, kun lukee vaan "vastattu" tuolla ja 18.9. maksupäivä, mutta ei lähtenyt rahoja ainakaan vielä tililtä.

Ja kenelleköhän olen sitten vastannut ja mitä.
Onko tuo 100kpl minimimerkintä? Eli vähintään 1150€ pitää laittaa kiinni?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
256
Minimit tuli merkattua. Pikavoitto toiveissa, terveystaloa sitten pitempään holdiin
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 341
Buffetin opeilla mennään, joten säästetään roposet Terveystalon antiin, hieman kuulostaa rahat pois hölmöiltä tuo Rovion anti.
 

tuoppi´

Kapitalisti
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 718
Tuli nyt sitten 100 kpl otettua arpalapuksi Roviota. En vaan tiedä, menikö Nordnetin kautta läpi, kun lukee vaan "vastattu" tuolla ja 18.9. maksupäivä, mutta ei lähtenyt rahoja ainakaan vielä tililtä.

Ja kenelleköhän olen sitten vastannut ja mitä.
Rahat lähtee sun Nordnetin tililtä huomenna eli sillon pitää olla tarpeeksi siellä rahaa.

Tämän tiedon voi lukea Salkku - Listautumisannit ja ROVIOn kohdalta Lue ehdot.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
761
Rahat lähtee sun Nordnetin tililtä huomenna eli sillon pitää olla tarpeeksi siellä rahaa.

Tämän tiedon voi lukea Salkku - Listautumisannit ja ROVIOn kohdalta Lue ehdot.
Aa, enpäs huomannutkaan, että tuolla oli tuo maksupäivä 19.9. Vähän kömpelö tuo taulukko ja kun eivät varanneet tililtäkään mitään, niin aloin epäilemään, jäikö joku ruksi painamatta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
347
Oliko Terveystalon annin aikataulusta jotain tietoa jo?

Rovion jätän välistä. Liian kuraa omaan makuun. Mieluummin vaikka puolustusteollisuutta tai tupakkatehtaita.
 

corn

Valosnäppäilijä
NOSTO
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
101
Aikalailla samat ajatukset. Ei sielu kestänyt aikoinaan maksaa jostain Angry Birdsistä paria euroa Play storessa niin ei malta pistää tonnia kiinni leikkipaperiinkaan. Muut saa kääriä massit jos niin on ollakseen ;)

Ennemmin sitten Terveystaloa reppuun pidemmäksi aikaa.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
1 422
Tuli nyt sitten 100 kpl otettua arpalapuksi Roviota. En vaan tiedä, menikö Nordnetin kautta läpi, kun lukee vaan "vastattu" tuolla ja 18.9. maksupäivä, mutta ei lähtenyt rahoja ainakaan vielä tililtä.

Ja kenelleköhän olen sitten vastannut ja mitä.
Nordnetillä taitaa olla se systeemi, ettei rahat lähde heti vaan määriteltynä ajankohtana pitää olla tilillä katetta. Muistaakseni tiedoissa mainittiin päiväkin, mutten ulkoa muista (ja ei jaksa alkaa etsiä, kun taidan passata tän, kun en näe muuta potentiaalia näillä hinnoilla kuin mahdollisuuden jonkinlaiseen pikavoittoon alkuhuumassa)

edit. en lukenut ihan tarpeeksi pitkälle, että selvisi jo :)
Mut tosiaan turhan arpalippu mun makuun hinnoittelullaan.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
761
Oli älyttömät varoitukset, että "Tätä tietoa ei saa levittää muualle, eikä näitä osakkeita saa ostaa USAssa tai UKssa yms"

Mitäs jos vaikka muuttaa sitten ulkomaille, kun on osakkeet hallussa, niin onko ne pakko myydä pois vai iskeekö heti FEDsit linnaan, jos vaikka jenkkilään tai britteihin muuttaisi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 833
Oli älyttömät varoitukset, että "Tätä tietoa ei saa levittää muualle, eikä näitä osakkeita saa ostaa USAssa tai UKssa yms"

Mitäs jos vaikka muuttaa sitten ulkomaille, kun on osakkeet hallussa, niin onko ne pakko myydä pois vai iskeekö heti FEDsit linnaan, jos vaikka jenkkilään tai britteihin muuttaisi.
Nuo liittyvät vain tuohon antiin ja siitä tiedottamiseen. Saat muuttaa ulkomaille ihan rauhassa ilman myyntipakkoa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
347
Kovasti pukkaa Terveystaloa tässä treadissa. Tuulipuvun kahinaa?;)
Vanhuus ja ehkä joskus lopulta se sote-uudistuskin lähestyy. Myös väestö vanhenee entisestään. Terveystalon palvelut ovat ainakin toistaiseksi toimineet oman kokemuksen perusteella.

Tuulipuku on kyllä näillä keleillä päällä, jos lenkille jou...lähtee :geek:
 

Zefram Cochrane

The Engineer
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 844
Nordnetin salkkuraportin mukaan riski (tapissa) ei pienentynyt yhtään, vaikka myin osakeita ja likvidit varat nousivat muutamasta prosentista kolmeenkymmeneenviiteen prosenttiin. Onko siis rahojen pitäminen Nordnetissa riskialtista? Nordnet ainakin tuntuu olevan sitä mieltä.;)
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 881
Viestejä
4 230 778
Jäsenet
71 117
Uusin jäsen
teckar

Hinta.fi

Ylös Bottom