elmo
Tukijäsen
Niissä köyhissä perheissä ei varmaan ole jäänyt rahaa lapselle koska rahoille on ollut käyttö ja esmes lapsilisät on käytetty siihen mihin ne on tarkoitettu. Yleensä tälläisella ihmisellä on rahan arvo ja säästäminen paremmin hansakassa kun sillä joka mitään tekemättä saa 50k kouraan ja elää pelkillä osingoilla ja saa sitten möyrytä muille kuinka teidän pitäis oppia säästämään siitä opintorahasta.
/rant
Rohkenen olla kyllä erimieltä.
Itse yh perheestä jossa äiti sai kuitenkin opettajan palkalla pidettyä omakotitaloa. Eli ei nyt kuitenkaan köyhäilty, mutta ei sitä rahaa ollut jakaa. Opin kyllä elämään suu säkkiä myöden ja budjetoimaan mitä mutsikin teki paperille, mutta en oppinut tirin taria sijoittamisesta ja rahan tekemisestä.
Tuo herääminen tapahtui vasta huomattavasti myöhemmin reilu parivuotta sitten. Onneksi nyt kuitenkin vielä kolmekymppisenä, mutta kyllä tässä sellanen 10v meni hukkaan jossain muodossa. Jos omat sijoitukset jatkaa vastaavalla käyrällä (mitä ei kyllä tee, mutta kuitenkin jos) niin voisin kuitata asuntolainan pois oikeastaan jo ensi vuonna.
Jos mut olisi junnuna pistetty lukemaan Robert Kiyosakia ja muuten selitetty sijoittamista, korkoa korolle yms. niin olisin ollut huomattavasti tehokkaampi rahan käyttäjä. Pelkästään säätäväisyyden ja köyhäilyn opettaminen ei ole kovin järkevää. Saa sillä muksunsa pidettyä oravana koneistossa, mutta siinäpä se. Itse en ainakaan halua olla vielä 30v pyörimässä muiden pillien mukaan ja omillekkin muksuille haluan mahdollisuuden päästä pyörästä pois mahdollisimman nopeasti tai sitten kun itse haluavat.
Ei tässä oravan pyörässä mitään vikaa omalla kohdalla ole ollut, mutta 30v vielä tätä niin ei kiitos. Tää varallisuuden määrä mitä parissa vuodessa on saanut kerättyä vapauttaa jo muutenkin ajattelua ja kaikkea muuta kun kaikki ei pyöri enää niin paljon nuukailun parissa vaikka silti säästäväinen (ainakin omasta mielestä olen).