Mikkos
Tukijäsen
Itse vielä pienemmillä tuloilla muistan kun sinne pisti pikkusummia että mikä helvetin järki tunkee pari sataa että saa osinkoja 3e. Se vaan vaatii oman ajattelunsa että tajuaa että kun sen osakkeen ostaa niin sulla on arvopapereita. Yleensä kun on tottunut siihen että kun tililtä lähtee 200e eikä saa "mitään" vastineeksi niin alkuun se hirvitti. Mutta pikkuhiljaa kun alkaa tajuamaan että se raha tekee siellä lisää rahaa ja sen käytännössä saa muutettua rahaksi koska haluaa niin ei se "periaatteessa" ole säästötiliä kummallisempi.Alussa ei tosiaan uskallus oli vähän haparoivaa. Nyt ku sisäänlaitettavat summat ei juuri salkkua heilauta, niin tulee jo se olo, että "onko tätä järkeä edes tuonne laittaa".
Itse olen vuosien mittaan järjestellyt niin että pienestä palkasta pihistellään sieltä täältä, excelöidää kaikki, budjetoidaan kaikki ja pidetään vähän isompaa veroprosenttia ja eletään niin että pärjää vaikka osa kk tuloista ohjautuu säästöön osakkeita varten. Esim. lomarahat, palvelusvuosilisät ja veronpalautukset voi sitten laittaa isompina könttinä papereihin. Minusta mielekkäämpää kuin se muutamalla kympillä kuukausittain osto.
Ja sitä pitää myös osat "eristää" arvopaperirahat muista rahoista. Esim mä siirrän aina edellämainitut rahat osaketilille heti kun mahdollista ja asennoidun siihen että ne rahat pyörii sitten siellä tilillä ja niillä ostetaan ja myydään osakkeita. Kyllä se aikansa ottaa mutta kyllä siihen lopulta tottuu.
Muutama vuosi sitten en olis voinu kuvitellakkaan että ostan vaikka 500e jotain kun se on summana niin suuri mun tuloilla, mutta sitten kun miettii että se on tekemässä rahaa sen sijaan että tuhlais tai panis säästöön niin kyllä siihen tottuu.