No, enpä ole koskaan nähnyt yhdenkään finanssitalon väittävän, että hajautus onnistuisi AINOASTAAN rahastoilla. Ja kyllä, rahastosijoittaminen on aika monelta kantilta tarkasteltuna "ylivoimainen" (mitä se sitten tarkoittaakin) tapa hajauttaa: halpa, helppo, jopa yksi tuote riittää, parhaimmillaan verotehokas, ei tarvitse selvitellä firmojen liiketoimintaa, eivät spekuloi vaan sijoittavat indeksiin jne. Sijoittaminen on helpompaa ja halvempaa kuin koskaan ennen. Mutta ei tuo tietenkään ainoa tapa ole.
Mun mielestä on vain hyvä, että ihmisille jäisi edullisista rahastoista kuva, että niihin sijottaminen on "ylivoimaista". Se on paljon parempi tilanne mielestäni kuin päinvastainen, jossa kuvitellaan että pelkästään yksittäisiin talvivaaroihin sijoittaminen on tavoiteltava tapa toimia ja onnistua. Yhä Suomessa on liikaa 1-2 osakkeeseen sijoittavia lottoajia. Hajautus heillä ei todennäköisesti ole kunnossa.
Ja lisähuomiona: mulla on suurin osa salkusta suorissa sijoituksissa, koska olen sijoittanut jo tovin ja vasta viime aikoina aloittanut myös säännöllisen ETF:iin sijoittamisen. Balansointi on hidasta, sillä verovelka on isoa. Eniten nousseet erät tuottaneet 2500%, joten myyminen balansoinnin takia ei oikein houkuttele.