Yritys ei tee verotettavaa voittoa, jos mahdollinen voitto on tilikauden aikana maksettu omistajille

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Yritys ei tee verotettavaa voittoa, jos mahdollinen voitto on tilikauden aikana maksettu omistajille

Suomi-salkkuni koostuu tällä hetkellä viidestä OMXH25-indeksin osakkeesta ja kahdesta small cap -osakkeesta, kuinka muodostaisitte näille "oikean" vertailuindeksin? Puhdas OMXH25GI se ei voi olla, toisaalta taas OMXHGI painotus edustaisi koko Helsingin pörssin kehitystä aikajaksolla.
Itse vertaisin, ja vertaankin, siihen mihin sijoittaisin, jos en ostaisi suoria osakkeita. Omassa tapauksessa se on MSCI world. Mielestäni turha verrata mihinkään omxh indeksiin, jos se ei ole se, mihin sijoittaisit rahastoissa / etf:ssä. Tietysti aina saa verrata mihin haluaa, jos se saa omat valinnat näyttämään paremmilta/huonommilta, se vain ei kerro sitä realistista oman salkkusi tuottoeroa.Arvon osakepoimijat, kuinka olette valinneet vertailuindeksinne? Nyt olisi reilut viisi vuotta takana nykystrategialla sijoittamista ja kiinnostaisi kuulla mielipiteitä/menetelmiä kuinka olette mitanneet menestystänne sijoittajana.
Suomi-salkkuni koostuu tällä hetkellä viidestä OMXH25-indeksin osakkeesta ja kahdesta small cap -osakkeesta, kuinka muodostaisitte näille "oikean" vertailuindeksin? Puhdas OMXH25GI se ei voi olla, toisaalta taas OMXHGI painotus edustaisi koko Helsingin pörssin kehitystä aikajaksolla.
Ei ole välttämättä mitään yhtä oikeaa vertaiuindeksiä. Kysymys kuuluu: mitä itse siltä vetailulta odotat ha haluat? Ehkä haluat verrata Superrahasto Suomeen, että kannattaisiko unohtaa aktiivinen osakepoiminta ja ostaa rahastoa. Ehkä haluat muodostaa teoreettisen markkina-arvopainottun indeksin, jossa on samat osakkeet kuin sinulla, mutta ei kuluja/veroja.
Itse vertaisin, ja vertaankin, siihen mihin sijoittaisin, jos en ostaisi suoria osakkeita. Omassa tapauksessa se on MSCI world. Mielestäni turha verrata mihinkään omxh indeksiin, jos se ei ole se, mihin sijoittaisit rahastoissa / etf:ssä. Tietysti aina saa verrata mihin haluaa, jos se saa omat valinnat näyttämään paremmilta/huonommilta, se vain ei kerro sitä realistista oman salkkusi tuottoeroa.
Vertailun tarkoitus on tarkastella saanko rahoilleni parhaan mahdollisen tuoton, vai kuulunko niihin 95 prosentiin sijoittajista jotka häviävät vertailuindekseilleen. Passiivisia rahastoja olen myös ajan mittaan kartuttanut, nyt on mietinnässä siirränkö enemmän painopistettä rahastoihin vai en, mutta haluaisin että ko. päätös perustuu informaation pohjalta vedettyihin johtopäätöksiin mututuntuman sijasta.
Musta tossa olisi järkeä, jos vertaat nimenomaan eri sijoitustapoja. Eli:
1. Nykyinen tapasi
2. Joku vaihtoehtoinen rahasto/ETF
3. Joku vaihtoehtoinen rahasto/ETF vivutettuna
Jos siis myös vivutus on mahdollista, niin oikea tapa verrata on vivuttamalla normalisoida varianssi. Eli kandeeko sittenkin sijoittaa EUNL:ään kevyellä vivulla oman strategian sijaan. Lopputulos voi olla sama tuotto-odotus pienemmällä heilunnalla.
Mutta kaiken kaikkiaan vertailu on hankalaa, sillä sattuman merkitys on suuri. Itse leijuin pitkään indeksien yläpuolella, kun pitkälti hatusta vedetty isohko KONE-ostos tuottikin hienosti. Luvut ovat kivat, mutta taidon kanssa tuollakaan ei ollut mitään tekemistä.
Oikein ymmärsit, eikä se välttämättä ole se ”oikea tapa”, mutta itselleni kuitenkin se kaikista oleellisin. Minua ei lämmitä tieto siitä, että voitanko Suomi-painotteisella salkulla omxh:n, jos en kuitenkaan ikipäivänä sijoittaisi rahastoissa pelkästään Suomi-indeksiin. Tai onhan se sinänsä mielenkiintoista, mutta ei kuitenkaan kovin merkityksellistä. Oleellisempaa minusta on tietää, että kuinka paljon enemmän olisin voinut tienata sillä vaihtoehtoisella sijoitustavalla, jonka päätin kuitenkin sivuuttaa.Eli ymmärsinkö oikein, että vertaat suoraan eri indeksejä toisiinsa?
OMXH-indeksi kertoo lähinnä sen kuinka kyseisen markkinan keskituotosta, joten olen kokenut sen luonnollisimmaksi tavaksi verrata poimimieni osakkeiden menestystä ko. markkinan tuottopotentiaalin.
Oikein ymmärsit, eikä se välttämättä ole se ”oikea tapa”, mutta itselleni kuitenkin se kaikista oleellisin. Minua ei lämmitä tieto siitä, että voitanko Suomi-painotteisella salkulla omxh:n, jos en kuitenkaan ikipäivänä sijoittaisi rahastoissa pelkästään Suomi-indeksiin. Tai onhan se sinänsä mielenkiintoista, mutta ei kuitenkaan kovin merkityksellistä. Oleellisempaa minusta on tietää, että kuinka paljon enemmän olisin voinut tienata sillä vaihtoehtoisella sijoitustavalla, jonka päätin kuitenkin sivuuttaa.
Moro,
Säästän itse automaattisesti suoraveloituksella Seligsonin (https://seligson.fi/suomi/rahastot) rahastoihin. Seligson on kustannustehokas ja pidän heidän rahastovalikoimastaan, jolla voin tehdä hajautusta maantieteellisesti sekä toimialoittain. Olen poiminut alla olevat rahastot. Mitä olette mieltä näistä?
Pharos 20%
Phoenix 20%
Aasia Indeksirahasto 20%
Global Top 25 Brands 20%
Phoebus 20%
Moro,
Säästän itse automaattisesti suoraveloituksella Seligsonin (https://seligson.fi/suomi/rahastot) rahastoihin. Seligson on kustannustehokas ja pidän heidän rahastovalikoimastaan, jolla voin tehdä hajautusta maantieteellisesti sekä toimialoittain. Olen poiminut alla olevat rahastot. Mitä olette mieltä näistä?
Pharos 20%
Phoenix 20%
Aasia Indeksirahasto 20%
Global Top 25 Brands 20%
Phoebus 20%
Oliko nyt olemassa jotain syytä valita Nordea OP:n ylitse pieneen osakesijoittamiseen? Olen jo valmiiksi OP:n omistaja-asiakas ja ilmeisesti OSKL:n jäsenyydellä (maksaa 10€/vuosi) saisi ilmaiset säilytyksetkin. OP:lla oli sijoitukset max 1% kuluilla ja taisi noin muutenkin olla välityspalkkioiltaan aikas identtinen. Ja olisihan tuo tietty helpompi, kun pankkiasiat on muutenkin tuolla. Muuten olisi sitten OP+Nordnet+Nordea.
Harmi kun tuo Nordnet on noin kallis noilla hinnoillaan. Ei paljoa kannata alle tonnin summilla sijoitella siellä, kun 500€ kaupastakin lähtee se 9€ kotimaisilla ja 15€(?) ulkomaisilla. Tosin jostain syystä tällä hetkellä Nordnetin sovellus näyttää esim. Nordean osakkeelle 3€ kuluja vaikka tuo 2kk rekisteröitymisestä on jo kulunut.
Nordnet osaa tasapainottaa noita itse eli ostelee vuorokuukausin, jotta prosenttiosuudet suunnilleen pitävät kutinsa kk-säästämisen kautta. Ei siis tarvitse kikkailla välttämättä. Näin ainakin itse todennut tuon tekevän.Eikös tuo S&P ole kanssa niin kallis, että se syö nuo muut pois? Vai kikkailetko kuukausittain noita osuuksia?
No tässä tulikin mahtavat tieto joka auttaisi suurinta osaa pikkurahalla sijoittajista.Nordnet osaa tasapainottaa noita itse eli ostelee vuorokuukausin, jotta prosenttiosuudet suunnilleen pitävät kutinsa.
Harmi kun tuo Nordnet on noin kallis noilla hinnoillaan. Ei paljoa kannata alle tonnin summilla sijoitella siellä, kun 500€ kaupastakin lähtee se 9€ kotimaisilla ja 15€(?) ulkomaisilla. Tosin jostain syystä tällä hetkellä Nordnetin sovellus näyttää esim. Nordean osakkeelle 3€ kuluja vaikka tuo 2kk rekisteröitymisestä on jo kulunut.

Itse kun tuosta kyselin tarkemmin, niin se oli rek. kuukausi + 2kk kunnes "palkkiotaso" lähti nousuunOlisiko tuosta kysymys vai milloin olet tilin avannut?
Olisi ollut kiva tietää tuokin jo rekatessa, niin olisin venyttänyt kuun alkuun loppukuun sijasta...![]()
Ihan toukokuun loppupuolella, luokkaa 25. tai 26. Jos on tuolla tavoin niin itsellänikin meni sitten yksi kuukausi hukkaan. Sinänsä toki sama, kun myyntikulut viimeistään menisi täyden hinnaston mukaan. Kotimaiset osakkeet tuolla on halpoja mutta ulkomaisissa otetaan tuolla korkeimmallakin tasolla takkiin.
Kyllä, Nordnet saisi vastata pikkukauppojen hintakilpailuun.
Kyllästyin odottelemaan tätä ja vaihdoin Lynxiin. Havaintojen mukaan en todellakaan ole ainoa.
Kyllästyin odottelemaan tätä ja vaihdoin Lynxiin. Havaintojen mukaan en todellakaan ole ainoa.
Eikö se oo muuten niin, että Nordnet on halvempi muissa Pohjoismaissa(tai ainakin Ruotsissa) kuin Suomessa?Et varmasti ole. Itsekin otin rinnalle Interactive Brokersin jo vuosia sitten. Katsotaan, koska Nordnet herää unestaan.
Eikö se oo muuten niin, että Nordnet on halvempi muissa Pohjoismaissa(tai ainakin Ruotsissa) kuin Suomessa?
Syy on varmaankin osin se, että Suomessa hallintarekisterit eivät ole sallittuja ja meillä on monopoli pörssiomistusten ylläpidossa.Eikö se oo muuten niin, että Nordnet on halvempi muissa Pohjoismaissa(tai ainakin Ruotsissa) kuin Suomessa?
Syy on varmaankin osin se, että Suomessa hallintarekisterit eivät ole sallittuja ja meillä on monopoli pörssiomistusten ylläpidossa.

Nordnetin sähköposti uutiskirjeestä bongattu.
"Suomalaisten top-sijoittajien 5 ostetuinta osaketta" (last 12kk)
1. Nordea -14,74 %
2. Finnair -12,67 %
3. Stora Enso +29,12 %
4. Nokia -12,63 %
5. Telia +3,07 %
Ei kovin mairittelevia lukuja.
Mites ne vuosi sitte tehdyt sijoitukset, ovatko jääneet paljonki maailma-indeksin tuotosta?Vähän reilu vuosi sijoittamista Nordnetin kautta takana ja kyllähän se oma tavoite, eli yli +5% kasvu on onnistunut. Tällä hetkellä salkun arvo on +6,12%. Jossakin vaiheessa pitkin vuotta oltiin yli 10% miinuksella, mutta niin sieltä on vain noustu. Tällä hetkellä ainoa osake mikä on miinuksella, on Nokia. Muuten salkusta löytyy jonkin verran osakkeita, kaikki superrahastot ja yksi maailman ETF.
Mites ne vuosi sitte tehdyt sijoitukset, ovatko jääneet paljonki maailma-indeksin tuotosta?
Eunl: 1 vuosi 12,80%
Lähinnä just sitä tässä hain, että kato sieltä "ostoerittäin" välilehdestä, että onko ne vuoden takaiset ostot pärjänneet maailma ETF:lle. Toki jos tasaisesti on mennyt tuohon worldiinki, niin siihenkihän voit verrata, että huonommin olis mennyt jos olis lyönyt joka kerta kaiken worldiin kiinni. Ajallinen hajauttaminen nousumarkkinoilla kun luonnollisesti vähentää kasvua, niin ei mitenkää järkevää verrata tasaisesti sijoitettua summaa siihen kasvuun joka olis tullut kaiken könttänä laittamalla.Käynnissä on siis jatkuva kuukausisijoittaminen alkaen viime kesästä. Tuo maailma ETF on +5,79%. Parhaat plussat ovat superrahasto Suomi ja Norja, +8,8% ja +8,44%.
Eli ilmeisesti ollaan hyvinkin maailma-indeksin tuoton takana.
Lähinnä just sitä tässä hain, että kato sieltä "ostoerittäin" välilehdestä, että onko ne vuoden takaiset ostot pärjänneet maailma ETF:lle. Toki jos tasaisesti on mennyt tuohon worldiinki, niin siihenkihän voit verrata, että huonommin olis mennyt jos olis lyönyt joka kerta kaiken worldiin kiinni. Ajallinen hajauttaminen nousumarkkinoilla kun luonnollisesti vähentää kasvua, niin ei mitenkää järkevää verrata tasaisesti sijoitettua summaa siihen kasvuun joka olis tullut kaiken könttänä laittamalla.
Mitkäs ovat voorumilaisten parhaita sijoituksia? Itsellä Microsoft(?!), tehnyt tulosta yli 140%.
Bitcoinit ja vanhat puhelinosakkeet. Muuten nuo oikeat sijoitukset on varsin maltillisilla riskeillä ja siten myös tuotoilla.Mitkäs ovat voorumilaisten parhaita sijoituksia? Itsellä Microsoft(?!), tehnyt tulosta yli 140%.
Mitkäs ovat voorumilaisten parhaita sijoituksia? Itsellä Microsoft(?!), tehnyt tulosta yli 140%.
Nordnet osaa tasapainottaa noita itse eli ostelee vuorokuukausin, jotta prosenttiosuudet suunnilleen pitävät kutinsa kk-säästämisen kautta. Ei siis tarvitse kikkailla välttämättä. Näin ainakin itse todennut tuon tekevän.
Jos toimii oikeasti näin fiksusti, niin on kyllä hyvin piilotettu ominaisuus. Eihän tuon kuvausta lue missään. Nyt sitten tarttis tietää, että miltä ajalta automaatti katsoo ostoja.
t. kuukausikikkailija
Nokia +23154 % sillä hetkellä, kun myin 340 kpl pois 06/2007 7,5 k€:lla. Osingot siihen lisäksi 17 vuodelta. Esim. pelkästään -06 vuodelta maksettu osinko oli huimat 456 % ostohinnasta. Tuo myyty määrä lappuja oli maksanut vuonna 1990 noin 190 markkaa. Ne maksoivat silloin 36 mk per lappu, mutta splittien jälkeen yhdestä vanhasta osakkeesta tuli 64 nykyistä osaketta, joten myyntini oli hiukan yli 5 alkuperäistä osaketta. Kymmenen minulla niitä vain oli, eli rikastumaan ei päässyt, mutta hyvät prossat. Vanhojen Nordeoidenkin (KOP) nousuprosentti taitaa olla nelinumeroinen.Mitkäs ovat voorumilaisten parhaita sijoituksia? Itsellä Microsoft(?!), tehnyt tulosta yli 140%.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.