Itse olen järkeillyt asian niin, että jos ero tulisi niin todennäköisesti sille säästyneelle rahalle tulee yllättävää käyttöä, jotta pystyy yksin tarjoamaan lapsille jonkinlaiset mahdollisuudet. Hankalampaa näitä hyödyntää jos rahat on lapsen tilillä ja pitää ruveta tekemään selvityksiä mihin tätä nyt käytetään.
No ei sinne lapsen tilille viimeisiä rahojaan kannata laittaa, vain ylimääräiset.
Voihan sitä lapsen tilillekkin tai sijoituksiin asetaa vanhemmille käyttöoikeuden. Helpottaa rahojen hallinnointia. Toki kun lapsi tyttää 18 v niin oikeudet katoavat samantien. Tämä on hyvä pitää muistissa.
Itse olen hoitanut niin, että kun lahjoitan lapsille, niin laitan sen suoraan rahastoon, eli raha ei käy edes missään välissä rahana lasten tileillä. Ja en tiedä kaikista pankeista, mutta ainakaan OP:lla lapsi ei edes näe omia rahastojaan ennenkuin on tietyn ikäinen.
Mutta miten tuo on, kun minulla ja vaimolla on molemmilla käyttöoikeuden lasten tileihin, niin voinko ihan ominpäin mennä ja sijoittaa lapsen rahat esim. osakkeisiin tai rahastoihin? Kyseessä on siis muilta sukulaisilta saatuja rahoja, jotka nyt vain makaavat tilillä kun ei lapsella ole itsellään rahalle mitään käyttöä kun vanhemmat kustantaa kaiken.