Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purple
  • Aloitettu Aloitettu
Osaatko kertoa, miksi suuri osa aktiivisista osakerahastoista häviää indeksille? Jos olisi kovin helppoa poimia voittajat, niin luulisi esim. noiden rahastojen hoitajien tekevän niin.
Rahastothan ovat pääsääntöisesti vihon viimeinen paikka laittaa rahaa. Kulut ovat korkeat ja niitä veloitetaan menestyksestä riippumatta. Rahaston pitäjällä ei ole mitään motiivia, paitsi ehkä oma kunnia, menestyä. Jos naapurisi tulisi sanomaan, että anna mulle kymppitonni niin sijottelen sitä puolestasi ja otan muuten sitten 2% vuosi vaivanpalkkaa joka vuosi menestyksestä riippumatta, niin lykkäisitkö rahat naapurille? Sitten kun pankin liimatukka tulee hienon esitteen kera niin kuitenkin sama kelpaa. Siihen on syynsä, että pankit pakkomyy rahastoja lainojen yms kylkiäisenä. Onko helpompaa tapaa tehdä rahaa olemassakaan.

Toki poikkeuksia on. Olen itsekin aikoinaan sijoittanut Deryngin Eliteen ja tehnyt ihan hyvän voiton eli kyllähän näitä oikeaakin osaamista tarjoavia rahastoja on tarjolla (usein suurilla minimisijoituksilla ja suurilla TUOTTOSIDONNAISILLA palkkioilla).

edit. Eli olen tottavieköön samaa mieltä, että jos ei jaksa itse tehdä mitään, niin indeksirahastot ovat parempia kuin pankkien ja muiden rahastoilla niillä tienaavien perinteiset rahastot.

Viimeksi muokattu:
Rahastothan ovat pääsääntöisesti vihon viimeinen paikka laittaa rahaa. Kulut ovat korkeat ja niitä veloitetaan menestyksestä riippumatta. Rahaston pitäjällä ei ole mitään motiivia, paitsi ehkä oma kunnia, menestyä. Jos naapurisi tulisi sanomaan, että anna mulle kymppitonni niin sijottelen sitä puolestasi ja otan muuten sitten 2% vuosi vaivanpalkkaa joka vuosi menestyksestä riippumatta, niin lykkäisitkö rahat naapurille? Sitten kun pankin liimatukka tulee hienon esitteen kera niin kuitenkin sama kelpaa. Siihen on syynsä, että pankit pakkomyy rahastoja lainojen yms kylkiäisenä. Onko helpompaa tapaa tehdä rahaa olemassakaan.

Toki poikkeuksia on. Olen itsekin aikoinaan sijoittanut Deryngin Eliteen ja tehnyt ihan hyvän voiton eli kyllähän näitä oikeaakin osaamista tarjoavia rahastoja on tarjolla (usein suurilla minimisijoituksilla ja suurilla TUOTTOSIDONNAISILLA palkkioilla).
Näissä tuottosidonnaisissa palkkioissa on vaan se ongelma, että mikäs se on muiden rahoilla korkeariskisiä sijoituksia tehdessä. Jos häviää kaikki rahat, saa itse saman nollapalkkion kuin sillä että meni vain vähän tappiolle tai pysyi nollilla.

Varmaan rahastonhoitajan jo ihan oman palkkansa ja työpaikkansa pysyvyyden takia luulisi haluavan rahastonsa voittavan indeksin. Varsinkin, jos se olisi kovin helppoa, kuten annat ymmärtää.

Näissä tuottosidonnaisissa palkkioissa on vaan se ongelma, että mikäs se on muiden rahoilla korkeariskisiä sijoituksia tehdessä. Jos häviää kaikki rahat, saa itse saman nollapalkkion kuin sillä että meni vain vähän tappiolle tai pysyi nollilla.
Useinhan näissä hyvissä, kuten Elitessä, on myös herran omia rahoja merkittävä määrä potissa (tai ainakin silloin oli kun itse olin, nykytilanteesta en tiedä).

Varmaan rahastonhoitajan jo ihan oman palkkansa ja työpaikkansa pysyvyyden takia luulisi haluavan rahastonsa voittavan indeksin. Varsinkin, jos se olisi kovin helppoa, kuten annat ymmärtää.
Miten se nyt työpaikan pysyvyyteen vaikuttaa. Sehän on pankillekin aika lailla sama kun kulut vaan juoksee. Ja yleensähän noissa ei edes ole mitään näkemystä vaan lappuja on niin paljon, että tulos on indeksin lähellä joka tapauksessa (miinus ne kulut).
Sitten vielä oma harmaa alueensa on se, että rahastoja ei tietenkään saa käyttää, mutta helposti kiinni jäämättä pystyy käyttämään, pankin omien tai tärkeämpien asiakkaiden pelastusoperaatioihin.

Miten se nyt työpaikan pysyvyyteen vaikuttaa. Sehän on pankillekin aika lailla sama kun kulut vaan juoksee. Ja yleensähän noissa ei edes ole mitään näkemystä vaan lappuja on niin paljon, että tulos on indeksin lähellä joka tapauksessa (miinus ne kulut).
Sitten vielä oma harmaa alueensa on se, että rahastoja ei tietenkään saa käyttää, mutta helposti kiinni jäämättä pystyy käyttämään, pankin omien tai tärkeämpien asiakkaiden pelastusoperaatioihin.
En nyt jaksa enää tällaista maalitolppien siirtelyä. Eiköhän nyt ole niin, että indeksin voittaminen edes ammattilaisena ei ole helppoa, siinä siis syy, miksi erittäin monelle indeksisijoittaminen on paljon kannattavampaa, kuin uskoa olevansa se yksisarvinen, joka jatkuvasti pystyy voittamaan markkinat. Tämä tästä.

Aika pitkään se ostokuluun mennyt rahakin saa olla kasvamassa korkoa korolle. Lisäksi helppous, ja parempi vakuusarvo rahastoissa.
Jep, helppous on kyllä normirahastojen puolella. Joskus vuosia sitten täällä oli jonkun tekemä taulukko missä näki missä vaiheessa eri kk-summalla ja missä ajassa 0,2% hallinnointikulujen etf ohitti tuotoissa 0,4% hallinnointikulujen rahastot huomioiden hankintakulut.

Itse jos lähtisin kamppailemaan indeksejä vastaan, alkaisin tutkiskelemaan rapakontakaisia micro- tai small capeja. En oikein näe, että piensijoittajalla on muualla juurikaan etulyöntiasemaa.

T. entinen osakepoimija 25v ajalta

Rahastothan ovat pääsääntöisesti vihon viimeinen paikka laittaa rahaa.

Aktiiviset rahastot ovat. Passiiviset uudelleensijoittavat osakeindeksirahastot ovat paras paikka laittaa rahaa jos joku ohje pitäisi antaa. Halpoja/ilmaisia, verotehokkaita ja saa hajautukset paljon halvemmalla kuin jos itse ostaisi suoraan. Aktiiviset ihan eri asia. Siinä kyse siitä samasta ylihintaisesta osakepoiminnasta, jossa käydään liikaa kauppaa, realisoidaan veroja ja maksetaan kuluja ja boonuksena maksetaan tyhjästä geelitukalle.

Tästä syystä itsekin haluaisin nyt kolmekymppisenä ruuhkavuosia elävänä mahdollisimman isoa kuukausierää säästöön. Ongelmana vaan se, että nyt kun sitä rahaa pitäisi saada säästöön maximit, niin myös menot on maximit. Sitten viisikymppisenä kun rahaa ei enää tarvitse, niin sitä on myöskin myöhäistä säästää.

Ona tavoite on ennen nelikymppisiä saada 200k€ salkku.
Siis miksei viiskymppisenä enää rahaa tarvitse? Kyllä mä ainakin tartten ja edelleen säästän…

En edelleenkään ihan ymmärrä tätä indekseihin sijoittamisintoa. Eikö aina kuitenkin kannattaisi pyrkiä joka tekijän suhteen parhaaseen tulokseen eli esimerkiksi yrittää valita (tuleva) paras markkina, paras toimiala ja sieltä paras osake. Tietysti useampi eri kombinaatio näistä ettei nyt sentään yhteen osakkeeseen.

Jos on aikaa istua liipasimella niin sen pitäisi olla kannattavampaa, mutta riskinhallinta ei saa pettää koskaan ja voittoja pitää kotiuttaa koko ajan. Toisaalta poistettava tappiollisiksi kääntyviä ajoissa. Ostopäätös on helppo ja suurin osa tiktok videoistakin perustuu siihen vaan myynnistä puhuvat ovat kiven alla. Nämä tiktokkarit nimittäin manipuloivat osakkeita edukseen antamalla myyntisuosituksia mallia ikiholdaus.

Tässä kuvioon astuu kaupankäyntikulut, joka vuorostaan heijastuu riskipositioon. Jos kaupankäyntikulu on 8€ ostaessa ja myytäessä, niin et voi lähteä markkinaan 8€ summalla vaan jopa 1600€ panoksella olet 1% takaa-ajomatkassa heti.

Viimeksi muokattu:
Itse jos lähtisin kamppailemaan indeksejä vastaan, alkaisin tutkiskelemaan rapakontakaisia micro- tai small capeja. En oikein näe, että piensijoittajalla on muualla juurikaan etulyöntiasemaa.

T. entinen osakepoimija 25v ajalta

En usko että botit ja ammattitreidaajat ovat kaikkialla samaan aikaan. Ne kyttäävät lyhyitä positioita ja jostain kuulin että jopa 60% markkinoiden osakepääomista on nyt indeksejä. Eli entistä pienempi osuus rahaliikenteestä määrittää arvoa ja se puolestaan arkijärjellä tarkoittaa suurempia heilahduksia. Se taas puolestaan pitäisi tarkoittaa pidempää kiitorataa (reaktioaikaa).

Mahtaako muuten ns. sijoittamisen ammattilaiset ketkä töikseen ostavat ja myyvät osakkeita saada kaupankäytinkulut nollaan? Eli jos on siis vaikka pankissa töissä ostelemassa osakkeita.

Sitä en tiedä, mutta varainhoitajat käyvät niin isoilla summilla kauppaa, että kulujen suhteellinen osuus on huomattavasti pienempi kuin piensijoittajalla. Koskaan ei tarvitse käydä kauppaa osuen johonkin kiinteään minimiin. Eli kulut ovat ammattilaisella paljon pienempi ongelma kuin tyypillisellä piensijoittajalla.

Siis miksei viiskymppisenä enää rahaa tarvitse? Kyllä mä ainakin tartten ja edelleen säästän…
No ehkä vähän kärjistäen tuli sanottua. Toki tarvitsee. Tarkoitin, että siinä viis-kuuskymppisenä alkaa lapset muuttamaan pois kotoa ja menot pitäisi ainakin sitä myöden olla vähän maltillisemmat, kun tässä ruuhkavuosina. Toki aina voi jotain tulla tilalle, eikä sen tarvi olla edes mitään kovin ihmeellistä. Pelkästään se, että rupeaisi golfaamaan enemmän ja heittämään vaikka muutaman ulkomaan keikan vuodessa sen parissa.

No ehkä vähän kärjistäen tuli sanottua. Toki tarvitsee. Tarkoitin, että siinä viis-kuuskymppisenä alkaa lapset muuttamaan pois kotoa ja menot pitäisi ainakin sitä myöden olla vähän maltillisemmat, kun tässä ruuhkavuosina. Toki aina voi jotain tulla tilalle, eikä sen tarvi olla edes mitään kovin ihmeellistä. Pelkästään se, että rupeaisi golfaamaan enemmän ja heittämään vaikka muutaman ulkomaan keikan vuodessa sen parissa.
Se on juurikin niin, että nyt sitä aikaa on ja rahaa palaa lomiin ja muihin harrastuksiin. Näin siis ainakin itsellä. Toki pakolliset menot on tosi pienet kun ei ole enää velkaakaan.

Statistiikka

Viestiketjuista
283 634
Jäsenet
78 681
Uusin jäsen
Cytotoxic_Warhead

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom