Rahastothan ovat pääsääntöisesti vihon viimeinen paikka laittaa rahaa. Kulut ovat korkeat ja niitä veloitetaan menestyksestä riippumatta. Rahaston pitäjällä ei ole mitään motiivia, paitsi ehkä oma kunnia, menestyä. Jos naapurisi tulisi sanomaan, että anna mulle kymppitonni niin sijottelen sitä puolestasi ja otan muuten sitten 2% vuosi vaivanpalkkaa joka vuosi menestyksestä riippumatta, niin lykkäisitkö rahat naapurille? Sitten kun pankin liimatukka tulee hienon esitteen kera niin kuitenkin sama kelpaa. Siihen on syynsä, että pankit pakkomyy rahastoja lainojen yms kylkiäisenä. Onko helpompaa tapaa tehdä rahaa olemassakaan.Osaatko kertoa, miksi suuri osa aktiivisista osakerahastoista häviää indeksille? Jos olisi kovin helppoa poimia voittajat, niin luulisi esim. noiden rahastojen hoitajien tekevän niin.
Toki poikkeuksia on. Olen itsekin aikoinaan sijoittanut Deryngin Eliteen ja tehnyt ihan hyvän voiton eli kyllähän näitä oikeaakin osaamista tarjoavia rahastoja on tarjolla (usein suurilla minimisijoituksilla ja suurilla TUOTTOSIDONNAISILLA palkkioilla).
edit. Eli olen tottavieköön samaa mieltä, että jos ei jaksa itse tehdä mitään, niin indeksirahastot ovat parempia kuin pankkien ja muiden rahastoilla niillä tienaavien perinteiset rahastot.
Viimeksi muokattu: