Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purple
  • Aloitettu Aloitettu
Puolustusteollisuutta ei sormia näpsäyttämällä ajeta ylös, mutta ei se myöskään lopu kuin seinään vaikka putte poistuisi kuvioista ja sota Ukrainassa päättyisi nopsaan.

Nyt tehtyjä tilauksia tankeista, lentokoneista ja vastaavista valmistetaan, maksellaan ja toimitellaan vielä useampi vuosia. Saksassa mietittiin noin vuosi sitten parin-kolmenkymmenen Leopard 2A8 vaunun lisätilauksesta. Silloin oli arvio, että 2026 voisivat olla valmiit jos sopimus tehdään. En tiedä tekivätkö tilausta tuolloin. Nyt tilatessa voipi olla pidemmät odottelut jos on muitakin renkaanpotkijoita kaupoilla..
 
Vaikuttaa vähän siltä, että osa porukkaa on myymässä jenkkipainotteisia puolustus ETF:iä pois ja ostavat Eurooppalaista. Se varmaan vähän tunkkaa Euro-osakkeita.
No kukas ne myydyt jenkkipainotteiset ETF:n osakkeet sitten ostaa, joku ne kuitenkin ostaa kun kaupassa on aina kaksi osapuolta? Eli ihan yhtä moni on tällä hetkellä ostamassa jenkkipainotteisia puolustusosakkeita kuin niitä ollaan myymässä. Samoin eurooppapainotteisia joku myy ihan yhtä paljon kuin ostetaan.

ps. Oli ihan pakko taas :geek:
 
No kukas ne myydyt jenkkipainotteiset ETF:n osakkeet sitten ostaa, joku ne kuitenkin ostaa kun kaupassa on aina kaksi osapuolta? Eli ihan yhtä moni on tällä hetkellä ostamassa jenkkipainotteisia puolustusosakkeita kuin niitä ollaan myymässä. Samoin eurooppapainotteisia joku myy ihan yhtä paljon kuin ostetaan.

ps. Oli ihan pakko taas :geek:
Saivartelua ei tai, mutta ei kai yleensä osakkeiden lukumääristä olla kiinnostuneita vaan niiden hinnasta.
 
Siinä taas "ammattilaisilta" unohtunut se pieni fakta, että kun sijoituksen myy niin ne rahat tulee toiselta sijoittajalta joka ostaa. Kurssien laskiessa ei "vapaudu" mitään rahaa, joka "virtaisi" johonkin ja kaikki jenkeissä myydyt osakkeet osti joku joten muutos on plus miinus nolla kuten aina.
No kukas ne myydyt jenkkipainotteiset ETF:n osakkeet sitten ostaa, joku ne kuitenkin ostaa kun kaupassa on aina kaksi osapuolta? Eli ihan yhtä moni on tällä hetkellä ostamassa jenkkipainotteisia puolustusosakkeita kuin niitä ollaan myymässä. Samoin eurooppapainotteisia joku myy ihan yhtä paljon kuin ostetaan.

Nää varmaan liittyvät toisiinsa.

Ensinnäkin (ja tämä saivartelua), ostajia ja myyjiä voi olla eri määrä. Joka osakkeella on toki aina yksi omistaja ja kaupassa joka osakkeella on yksi myyjä ja yksi ostaja. Mutta omistajamäärä voi muuttua. Eli voi olla että myyjiä miljoona ja ostajia yksi joka haalii ne jämä-Raytheonit joita kukaan muu ei halua enää omistaa.

Toiseksi, varmaan tossa siteeraamassasi artikkelissa tavoitellaan ajatusta, että firmojen arvot muuttuvat suhteessa toisiinsa, jolloin voi ajatella että "niiden arvojen välillä virtaa rahaa USA:sta Eurooppaan" jos eurooppalaisten osakkeiden arvot kysynnän seurauksena nousevat ja USA:ssa kysynnän laskun takia laskevat. Tämä siitä huolimatta että yksittäisessä kaupassa on 2 osapuolta ja toinen saa rahaa ja toinen saman arvoiset osakkeet.
 
On kyllä huimasti noussut esim. Rheinmetallin osakkeen hinta. 3kk sitten oli vähän päälle 600€ ja kirjoitushetkellä näyttää hinnaksi 1375€.


Saa nähdä miten vakaana tuo hinta pysyy, kun selkeästi viimeaikojen uutiset on herättäneet ihmisten kiinnostuksen kyseiseen osakkeeseen. Ihan nopeasti ei esim. tuotantokapasiteettia kuitenkaan nosteta älyttömästi niin mitenköhän iso osa nyt sijoittaneista on hypännyt kyseisen osakkeen matkaan pitkäksi aikaa vs. nopea myynti ajatuksella.

On toki ollut erittäin hyvä kasvu, jos katsoo ihan 5v ajaltakin toki, mutta senkin edestä mietityttää missä vaiheessa kasvu hidastuu tai alkaa osakkeen hinta putoamaan.
 

Oho! Ei Audillakaan hyvin pyyhi. 7500 ihmistä menettää työpaikkansa. Onko tässä laajemmastakin ongelmasta kysymys? Voisi kuvitella, että kaikki autonvalmistajat kipuilevat, kun kuluttajat ovat kiristäneet vyötä ja isot hankinnat jää tekemättä.
Automarkkinoilla on mullistus menossa kun on kilpailijoita joilla on hintaetu ja perinteiset valmistajat jäävät jalkoihin. Kiinalaiset/aasialaiset vie ja dinosaurukset vikisee... Tariffitkaan ei auta jalkaanjääviä automerkkejä. Tosin valmistusta siirtyy eurooppaan/usa:han koska tariffit Slamming the Brakes: The EU Votes to Impose Tariffs on Chinese EVs | Trustee China Hand | CSIS
 
Automarkkinoilla on mullistus menossa kun on kilpailijoita joilla on hintaetu ja perinteiset valmistajat jäävät jalkoihin. Kiinalaiset/aasialaiset vie ja dinosaurukset vikisee... Tariffitkaan ei auta jalkaanjääviä automerkkejä. Tosin valmistusta siirtyy eurooppaan/usa:han koska tariffit Slamming the Brakes: The EU Votes to Impose Tariffs on Chinese EVs | Trustee China Hand | CSIS
Euroopan ja USA myyntitilastoista joutuu melko tarkkaan hakemaan niitä kiinalaisia. Perinnemerkit + Tesla ihan hyvin edustettuina. Onhan niitä muitakin maita ja Kiina on toki oma markkinansa, mutta ei siellä kovin ruusuista ollut ennen sähkäreitäkään. Sitä odotellessa että Kiinasta alkaa tulla jotain murskaavan hyviä autoja halvalla. Toistaiseksi ei ole näkynyt.

Jokatapauksessa autofirmat on jotain mihin en laittaisi euroakaan. Ehkä joku pohjilla rämpivä volkkarin kurssi voi nousta paljonkin jos tuuri käy, mutta ala on niin arvaamaton, kilpailtu ja lopulta aika pienikatteinen että kaikenlaista voi sattua.
 
Viimeksi muokattu:
Ei Audillakaan hyvin pyyhi. 7500 ihmistä menettää työpaikkansa. Onko tässä laajemmastakin ongelmasta kysymys?
Eiköhän tässä kipuile kaikki muut kuin kiinalaiset. Mutta aina laskusuhdanteen sattuessa suuryrityksellä ( oli ala mikä tahansa ) on tapana siivota turvonneita organisaatioitaan, jotta voivat taas kasvattaa niitä noususuhdanteessa :)

Välillä tämä on ihan tervettä toimintojen järkeistämistä jota ei noususuhdanteessa tarvitse ajatella, mutta pitäisi.
 
Euroopan ja USA myyntitilastoista joutuu melko tarkkaan hakemaan niitä kiinalaisia. Perinnemerkit + Tesla ihan hyvin edustettuina. Onhan niitä muitakin maita ja Kiina on toki oma markkinansa, mutta ei siellä kovin ruusuista ollut ennen sähkäreitäkään. Sitä odotellessa että Kiinasta alkaa tulla jotain murskaavan hyviä autoja halvalla. Toistaiseksi ei ole näkynyt.

Jokatapauksessa autofirmat on jotain mihin en laittaisi euroakaan. Ehkä joku pohjilla rämpivä volkkarin kurssi voi nousta paljonkin jos tuuri käy, mutta ala on niin arvaamaton, kilpailtu ja lopulta aika pienikatteinen että kaikenlaista voi sattua.
Kyllä byd, polestar ja muut aasialaiset laittaa perinteiset eurooppalaiset merkit ahtaalle. Tosin osanhan kiinalaiset on ottaneet omistukseen toista kautta kuten volvo. Ainakin mun käsitys on, että vähän ennakkoon jo karsitaan osassa puljuista toisin kuin mitä nokia teki symbianin kanssa. Merkit on aika selvät miten käy 5v, 10v aikajänteellä jos ei kilpailukyky lisäänny.

Ei tota kiina/aasiauhkaa tarvi edes keksiä kun autovalmistajat omissa sijoittajamatskuissaankin puhuvat asiasta... Ja siksipä niitä tuleja on säädetty eu ja usa:ssa.
 
Viimeksi muokattu:
Nää varmaan liittyvät toisiinsa.

Ensinnäkin (ja tämä saivartelua), ostajia ja myyjiä voi olla eri määrä. Joka osakkeella on toki aina yksi omistaja ja kaupassa joka osakkeella on yksi myyjä ja yksi ostaja. Mutta omistajamäärä voi muuttua. Eli voi olla että myyjiä miljoona ja ostajia yksi joka haalii ne jämä-Raytheonit joita kukaan muu ei halua enää omistaa.

Toiseksi, varmaan tossa siteeraamassasi artikkelissa tavoitellaan ajatusta, että firmojen arvot muuttuvat suhteessa toisiinsa, jolloin voi ajatella että "niiden arvojen välillä virtaa rahaa USA:sta Eurooppaan" jos eurooppalaisten osakkeiden arvot kysynnän seurauksena nousevat ja USA:ssa kysynnän laskun takia laskevat. Tämä siitä huolimatta että yksittäisessä kaupassa on 2 osapuolta ja toinen saa rahaa ja toinen saman arvoiset osakkeet.
No, tuo ostajien/myyjien määrä voi yhtä hyvin olla päin vastoin kuin sanot.

Tavoitellaan ajatusta joo, mutta kannattaisi ilmaista asiat niinkuin ne ovat eikä harhaanjohtavasti. Tästä yleisestä "väärästä ilmaisusta" tai "väärästä ajattelusta" ollaan hyvin pian monissa muissa yleisissä vielä pahemmissa väärinkäsityksissä, kuten siinä, että osakkeostossa raha menee jotenkin yhtiölle ja rahoittaa sitä. Kyllä perusasiat pitää pitää pään sisällä selkeänä. (Kun esimerkiksi lukee joidenkin MSTR tuulipukusijoittajien juttuja, niin selkeästi luulevat osakeostonsa jotenkin menevät MSTR:n bitcoin ostoksi.)


PS.
Kullan hinta 3000 poks.
 
Ei tota kiina/aasiauhkaa tarvi edes keksiä kun autovalmistajat omissa sijoittajamatskuissaankin puhuvat asiasta... Ja siksipä niitä tuleja on säädetty eu ja usa:ssa.
Oma tunne on, että tällä hetkellä kiinalaiset valmistajat leikkivät kivaa ja myyvät autojaan 100% katteella Eurooppaan, ettei Euroopassa hikeennyttäisi. Heti kun saavat paremmin jalansijaa niin hinnat samoiksi kuin Kiinassa ja kaikki eurooppalaiset perinnevalmistajat ovat nurin.

Tullit eivät toimi pitkässä juoksussa. Bydit ja vastaavat rakentelevat Euroopan halpamaihin kuten Unkari tehtaat jolloinka Saksa ja Ranska ei ole missään suojassa. Kun autotehdas tehdään oikein niin ei siellä työntekijöitä juurikaan tarvita.
 
olisiko olemassa jotain suositeltavia ETF:iä jotka sijoittaisi sotateknologiaan ja nimenomaan tähän euroopan teknologiaan joka oletettavasti nyt voisi nousta vai menikö se juna jo?
 
olisiko olemassa jotain suositeltavia ETF:iä jotka sijoittaisi sotateknologiaan ja nimenomaan tähän euroopan teknologiaan joka oletettavasti nyt voisi nousta vai menikö se juna jo?
Kyllä se varmaan aika pitkälti meni jo, mutta eihän sitä varmuudella voi tietää. Tässä kuitenkin muutama viesti aiemmin -->
Nyt ois Nordnetissa Euroopan puolustusalan etf. EUDF

Kuplaantuminen tietty vaarana tässäkin huumassa. Varmaan tuonne tulee siirtymään jonkin verran porukkaa jenkkipainotteisista puolustusrahastoista.
 
Kyllä se varmaan aika pitkälti meni jo, mutta eihän sitä varmuudella voi tietää. Tässä kuitenkin muutama viesti aiemmin -->
Sellainen ilmiö havaittu, että puolustusteollisuudesta alettiin tosissaan keskustella Euroopan maissa päättäjien taholla vuosi-pari sitten, jotta jotain tartteis tehdä, mutta sijoitusfoorumeilla ja talouslehdissä se oli vielä aika hys hys-aihe. Toki joku varmaan sijoitti siihenkin, mutta siitä ei ollut moraalisesti oikein soveliasta keskustella tai edes puhua julkisesti. Instituutiosijoittajien listoilla aseteollisuus oli kielletty kohde ja puheenaihe.

2024/2025 vaihteessa alkoi kuhina, kun Trumpin todelliset karvat paljastuivat ja monet Euroopan puolustusfirmat kokivat rakettinousun. Talouslehdissä ja foorumeilla ensi kertaa alettiin kohisemaan puolustusteollisuudesta. Se muuttui hys hys-aiheesta megatrendiksi ja moraalisesti hyväksytyksi sijoituskohteeksi. Toki onhan siinä Euroopan turvallisuus tapetilla ja se on viime vuosikymmeninä jätetty vähän retuperälle. Omasta mielestä omassa turvallisuudessa ei ole mitään moraalitonta, mutta tuotteita voidaan toki käyttää hyvinkin moraalittomiin tekoihin, jos niitä myydään tai muuten joutuu vääriin käsiin.

Arvostuskertoimet alkavat olla korkealla ja ehtiikö kyytiin enää vai ei? Mikään ei ole niin varmaa kuin epävarma. Mitä tapahtuu Ukrainassa ja miten se vaikuttaa jne jne. Omalla vastuulla ja omalla riskillä kuten kaikki muukin sijoittaminen. Tuonkin ETF:n kärkipainotukset ovat juuri niissä firmoissa, jotka raketoineet jo rajusti tässä 2025 aikana. Katsokaa vaikka Nordnetista Rheinmetallin foorumiviestejä, niin melkoista jihuu-menoa on, mikä ei ehkä Warren Buffettin mielestä olisi hyvä merkki.
 
Arvostuskertoimet alkavat olla korkealla ja ehtiikö kyytiin enää vai ei? Mikään ei ole niin varmaa kuin epävarma. Mitä tapahtuu Ukrainassa ja miten se
Yleensä näissä on amatööri auttamatta myöhässä ja isoin nousu tulee nopeasti siinä kohtaa kun uutiset julkistetaan. Itsekin ostin General Dynamicsia kun Venäjän hyökkäyssota alkoi mutta eipä siitä ole huipputuottoja tullut, mutta kohtalaista kuitenkin. Paremman tuoton olisi todennäköisesti saanut S&P500 tai maailma indeksillä.

Ja riski sodan loppumiseen on nyt suurentunut.
 
Yleensä näissä on amatööri auttamatta myöhässä ja isoin nousu tulee nopeasti siinä kohtaa kun uutiset julkistetaan. Itsekin ostin General Dynamicsia kun Venäjän hyökkäyssota alkoi mutta eipä siitä ole huipputuottoja tullut, mutta kohtalaista kuitenkin. Paremman tuoton olisi todennäköisesti saanut S&P500 tai maailma indeksillä.

Ja riski sodan loppumiseen on nyt suurentunut.
Vaikka nyt hävittäjät, niin yleisessä mielipiteessä tapahtunut iso keikahdus, heiluttelee osakkeitä, mutta mihin lopulta johtaa, niin kukaan ei tiedä. Somekohinat ohjaavat lähinnä meitä tuulipukusijoittajia.

Locheed Martin F35 möi ilmeisen hyvin kun saivat isoimmat bugit korjattua. Pienemmillä mailla tärkeää oli myös säilyttää hyvät välit USAn kanssa. Kone on jenkkityyliin kallis ostaa ja ylläpitää. Pienille maille ehkä sellainen välttämätön paha usa-suhteiden takia.
Nyt trumpin politiikka ja "kill switchit" ym pinnalla ja monet maat puheissaan jo boikotoivat konetta ja muutakin usa-kamaa. Siis ainakin puheissaan. Toki tämän tason päätöksiä ei tehdä missään twitterissä.

Gripen on hyvä ja järkevä kansanhävittäjä, mutta myi huonosti. Pieni valmistaja, vähän referenssejä ja mielummin ostajat olivat hyvissä väleissä USA:n kanssa. Nyt kohistaan, että Gripen on maailman paras kone ja kaikki haluavat sellaisen ainakin Twitterissä.

Rheinmetall on pärjännyt poikkeuksellisen hyvin, koska valmistaa paljon sellaista peruskamaa, mitä tarvitaan nykyvenäjää vastaan. Valmiit myytävät tuotteet, niille tuotanto ja kulutuksen myötä kova kysyntä sen mitä ehtii valmistamaan. Tykistöä, ammuksia, panssarivaunuja ja muita ajoneuvoja. Nyt kaikenlaisia puolustusalan startup pöhinöitä nousee kuin sieniä sateella. Pöhinän pääsu valtioiden hankintavaiheeseen on helpommin sanottu kuin tehty. Siellä ei saippuakauppiaat ja laukkuryssät paljoa juhli.

Luulen että pikavoitot menivät jo, mutta onko tuottoa vielä miten luvassa, niin ehkä jotakin tai sitten paljon tai ei mitään.
 
Viimeksi muokattu:
Ja riski sodan loppumiseen on nyt suurentunut.
Yksittäinen paikallinen sota ei aiheuta puolustusteollisuuden buumia, sen tekee epävarma sotilaallinen tilanne eli valtioiden on varustauduttava sekä ylläpidettävä ja uusittava kalustoaan pidemmän aikavälin näkökulmasta. Sanoisin, että tästä mennään helposti seuraavat 10-20 vuotta niin, että Euroopassa puolustusbudjetit pysyy korkeina.
 
Siellä olisi Nokian Panimon anti menossa. Mitä mietteitä väellä tästä? Hieman kiinnostaisi tähän osallistua, ja lähinnä pitoon ostaa.

Suoria osakkeita itselläni ei kuitenkaan ole, joten hieman epäilyttää onko tämä se jolla kannattaa aloittaa. Rahastoja kuitenkin on, joten sitä kautta hajautus on kyllä kunnossa.
 
Siellä olisi Nokian Panimon anti menossa. Mitä mietteitä väellä tästä? Hieman kiinnostaisi tähän osallistua, ja lähinnä pitoon ostaa.
Mikäli yleisöanti ylimerkitään teen instikkapuolen minimimerkinnän ja painan laput laitaan heti kaupankäynnin alkaessa :cigar2: Eli pikavoittoja hakemassa.
 
Näkemys kaikkian kolmen mainitsemasi yhtiön suhteen ei ole muuttunut mihinkään. Yhtään Strategyn osaketta en ole myynyt, päinvastoin tankannut koko ajan lisää. Sijoituslainaa en palveluissa harrasta, joten likvidointiriskiä ei ole. Kurssit heiluu, ja korkean beetan osakkeissa kovaa - se oli tiedossa. MSTR:n arvon pääajuri on BTC ja kaikki varmaan tietää päivän tilanteen, josta pystyy pitkälti päättelemään myös missä firman kurssi suurin piirtein huitelee.

Hyvä että usko on vahva. Vaikka en itse seuraa lottolappuja laisinkaan, päätin nyt negatiivisen sentimentin vallitessa laittaa reilun kymppitonnin kuhunkin: $MSTR, $TSLA, $PLTR

1742406373536.png

Mikä voisi mennä pieleen :cigarbeye:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
271 846
Viestejä
4 694 350
Jäsenet
76 810
Uusin jäsen
Ollie

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom