Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purple
  • Aloitettu Aloitettu
Puolustusteollisuutta ei sormia näpsäyttämällä ajeta ylös, mutta ei se myöskään lopu kuin seinään vaikka putte poistuisi kuvioista ja sota Ukrainassa päättyisi nopsaan.

Nyt tehtyjä tilauksia tankeista, lentokoneista ja vastaavista valmistetaan, maksellaan ja toimitellaan vielä useampi vuosia. Saksassa mietittiin noin vuosi sitten parin-kolmenkymmenen Leopard 2A8 vaunun lisätilauksesta. Silloin oli arvio, että 2026 voisivat olla valmiit jos sopimus tehdään. En tiedä tekivätkö tilausta tuolloin. Nyt tilatessa voipi olla pidemmät odottelut jos on muitakin renkaanpotkijoita kaupoilla..
 
Vaikuttaa vähän siltä, että osa porukkaa on myymässä jenkkipainotteisia puolustus ETF:iä pois ja ostavat Eurooppalaista. Se varmaan vähän tunkkaa Euro-osakkeita.
No kukas ne myydyt jenkkipainotteiset ETF:n osakkeet sitten ostaa, joku ne kuitenkin ostaa kun kaupassa on aina kaksi osapuolta? Eli ihan yhtä moni on tällä hetkellä ostamassa jenkkipainotteisia puolustusosakkeita kuin niitä ollaan myymässä. Samoin eurooppapainotteisia joku myy ihan yhtä paljon kuin ostetaan.

ps. Oli ihan pakko taas :geek:
 
No kukas ne myydyt jenkkipainotteiset ETF:n osakkeet sitten ostaa, joku ne kuitenkin ostaa kun kaupassa on aina kaksi osapuolta? Eli ihan yhtä moni on tällä hetkellä ostamassa jenkkipainotteisia puolustusosakkeita kuin niitä ollaan myymässä. Samoin eurooppapainotteisia joku myy ihan yhtä paljon kuin ostetaan.

ps. Oli ihan pakko taas :geek:
Saivartelua ei tai, mutta ei kai yleensä osakkeiden lukumääristä olla kiinnostuneita vaan niiden hinnasta.
 
Siinä taas "ammattilaisilta" unohtunut se pieni fakta, että kun sijoituksen myy niin ne rahat tulee toiselta sijoittajalta joka ostaa. Kurssien laskiessa ei "vapaudu" mitään rahaa, joka "virtaisi" johonkin ja kaikki jenkeissä myydyt osakkeet osti joku joten muutos on plus miinus nolla kuten aina.
No kukas ne myydyt jenkkipainotteiset ETF:n osakkeet sitten ostaa, joku ne kuitenkin ostaa kun kaupassa on aina kaksi osapuolta? Eli ihan yhtä moni on tällä hetkellä ostamassa jenkkipainotteisia puolustusosakkeita kuin niitä ollaan myymässä. Samoin eurooppapainotteisia joku myy ihan yhtä paljon kuin ostetaan.

Nää varmaan liittyvät toisiinsa.

Ensinnäkin (ja tämä saivartelua), ostajia ja myyjiä voi olla eri määrä. Joka osakkeella on toki aina yksi omistaja ja kaupassa joka osakkeella on yksi myyjä ja yksi ostaja. Mutta omistajamäärä voi muuttua. Eli voi olla että myyjiä miljoona ja ostajia yksi joka haalii ne jämä-Raytheonit joita kukaan muu ei halua enää omistaa.

Toiseksi, varmaan tossa siteeraamassasi artikkelissa tavoitellaan ajatusta, että firmojen arvot muuttuvat suhteessa toisiinsa, jolloin voi ajatella että "niiden arvojen välillä virtaa rahaa USA:sta Eurooppaan" jos eurooppalaisten osakkeiden arvot kysynnän seurauksena nousevat ja USA:ssa kysynnän laskun takia laskevat. Tämä siitä huolimatta että yksittäisessä kaupassa on 2 osapuolta ja toinen saa rahaa ja toinen saman arvoiset osakkeet.
 
On kyllä huimasti noussut esim. Rheinmetallin osakkeen hinta. 3kk sitten oli vähän päälle 600€ ja kirjoitushetkellä näyttää hinnaksi 1375€.


Saa nähdä miten vakaana tuo hinta pysyy, kun selkeästi viimeaikojen uutiset on herättäneet ihmisten kiinnostuksen kyseiseen osakkeeseen. Ihan nopeasti ei esim. tuotantokapasiteettia kuitenkaan nosteta älyttömästi niin mitenköhän iso osa nyt sijoittaneista on hypännyt kyseisen osakkeen matkaan pitkäksi aikaa vs. nopea myynti ajatuksella.

On toki ollut erittäin hyvä kasvu, jos katsoo ihan 5v ajaltakin toki, mutta senkin edestä mietityttää missä vaiheessa kasvu hidastuu tai alkaa osakkeen hinta putoamaan.
 

Oho! Ei Audillakaan hyvin pyyhi. 7500 ihmistä menettää työpaikkansa. Onko tässä laajemmastakin ongelmasta kysymys? Voisi kuvitella, että kaikki autonvalmistajat kipuilevat, kun kuluttajat ovat kiristäneet vyötä ja isot hankinnat jää tekemättä.
Automarkkinoilla on mullistus menossa kun on kilpailijoita joilla on hintaetu ja perinteiset valmistajat jäävät jalkoihin. Kiinalaiset/aasialaiset vie ja dinosaurukset vikisee... Tariffitkaan ei auta jalkaanjääviä automerkkejä. Tosin valmistusta siirtyy eurooppaan/usa:han koska tariffit Slamming the Brakes: The EU Votes to Impose Tariffs on Chinese EVs | Trustee China Hand | CSIS
 
Automarkkinoilla on mullistus menossa kun on kilpailijoita joilla on hintaetu ja perinteiset valmistajat jäävät jalkoihin. Kiinalaiset/aasialaiset vie ja dinosaurukset vikisee... Tariffitkaan ei auta jalkaanjääviä automerkkejä. Tosin valmistusta siirtyy eurooppaan/usa:han koska tariffit Slamming the Brakes: The EU Votes to Impose Tariffs on Chinese EVs | Trustee China Hand | CSIS
Euroopan ja USA myyntitilastoista joutuu melko tarkkaan hakemaan niitä kiinalaisia. Perinnemerkit Teslaa lukuunottamatta ihan hyvin edustettuina. Onhan niitä muitakin maita ja Kiina on toki oma markkinansa, mutta ei siellä kovin ruusuista ollut ennen sähkäreitäkään. Sitä odotellessa että Kiinasta alkaa tulla jotain murskaavan hyviä autoja halvalla. Toistaiseksi ei ole näkynyt.

Jokatapauksessa autofirmat on jotain mihin en laittaisi euroakaan. Ehkä joku pohjilla rämpivä volkkarin kurssi voi nousta paljonkin jos tuuri käy, mutta ala on niin arvaamaton, kilpailtu ja lopulta aika pienikatteinen että kaikenlaista voi sattua.
 
Ei Audillakaan hyvin pyyhi. 7500 ihmistä menettää työpaikkansa. Onko tässä laajemmastakin ongelmasta kysymys?
Eiköhän tässä kipuile kaikki muut kuin kiinalaiset. Mutta aina laskusuhdanteen sattuessa suuryrityksellä ( oli ala mikä tahansa ) on tapana siivota turvonneita organisaatioitaan, jotta voivat taas kasvattaa niitä noususuhdanteessa :)

Välillä tämä on ihan tervettä toimintojen järkeistämistä jota ei noususuhdanteessa tarvitse ajatella, mutta pitäisi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
271 592
Viestejä
4 690 556
Jäsenet
76 776
Uusin jäsen
jerelolo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom