Kesällä tuli täyteen 5v sijoittamista niin tässä pieni esittely ja omat kokemukset. Alussa oli parin tonnin kertasijoitus. Sen jälkeen 300-500 euroa kuukaudessa. Muutama isompi kertasijoitus myös mukana.
Suurimmat omistukset on rahastoissa:
- Nordnet Suomi Indeksi
- Handelsbanken Usa ja Eurooppa Indeksi
- Storebrand Global All Countries A EUR
- JPM US Technology A (dist) USD. Tämä menossa myyntiin 990e per vuosi, koska korkeat kulut.
- iShares Core MSCI World UCITS ETF USD (Acc) - Tähän menee tällä hetkellä 100% kk-säästöstä.
+ Indeksirahastot. Helppoja, turvallisia ja todistetusti toimivia. Ehdottomasti paras sijoituskohde tavalliselle sijoittajalle.
+ Säännöllinen sijoittaminen. Turha yrittää voittaa markkinaa ajastamisessa, sillä joku aina tietää sinua enemmän. Joka kuukausi X euroa loppuelämä ja lopeta murehtimasta.
- Rahastot jossa suuret kulut. Vaikka omalla kohdalla suurin tuottaja on ollut suurikorkoinen rahasto (JPM US Technology A (dist) USD), niin suuret kulut syövät nopeasti pääoman. Alussa tuli ostettua mitä erilaisempia rahastoja, joiden ajattelin olevan hyviä kohteita (Puhdas energia, lääketiede), ilman että kiinnitin huomiota niiden kuluihin. Monessa oli kulut luokkaa 1,5-2%, nopeasti menivät sitten myyntiin kun sen huomasin.
- Maantieteellisen hajautuksen puute. Liittyen ylläolevaan, alussa meni suuri osa sijoituksista Nordnet suomirahastoon, koska 0% kulu. Kivaahan se on kun on ns. ilmaista, mutta tuotto olisi ollut parempaa maailma- tai USA rahastoissa. Helppo toki sanoa jälkikäteen.
+/- Osinkosijoittaminen. Neutraalit fiilikset tästä. Laitoin kokeilumielessä 2023 Noin kymppitonnin suomalaisiin osakkeisiin, jotka olivat hyviä osinko-osakkeita mielestäni. Kesko, Kone, Neste, Valmet ja Nordea. Osinkoja on tullut 717 euroa. Osakkeiden tuotto on -1900 euroa, kiitos Nesteen syöksymisen. En tutustunyt myöskään osinkojen veroitukseen, joka on ilmeisesti aika kova. Pitää tähänkin vielä perehtyä enemmän.
Omat ajatukset tästä alkaa olla koko ajan enemmän ja enemmän sitä että seuraa isoja markkinoita, äläkä yritä itse omilla tietotaidoilla voittaa markkinoita. Alalla on lukematon määrä ammattilaisia ja yrityksiä, jotka elää ja hengittää tätä alaa. Puhumattakaan algoritmeistä, boteista yms. Mikä toivo peruskaverilla on tällaisia vastaan. Sen sijaan laita rahat sinne missä isot rahat on, eli isot ja suositut indeksit. Jos nämä romahtaa niin sitten maailmassa taitaa olla isompia murheita kun oma osakesalkku. Tämä siis perus työssä käyvän perheellisen kuluttajan näkökulmasta. Jos FIREtät yms. ja on aikaa tähän perehtyä niin sitten eri juttu.
Alan seuraaminen on kieltämättä mielenkiintoista, ja usein tulee houkutuksia laittaa X euroa johonkin alaan tai yritykseen, joka ihan varmasti lähtee nousukiitoon. Sitten luen tapauksesta kempower, ja muistan että enhän minä näistä markkinoista ota selvää. Jos minun mielestäni joku ala/yritys on hyvä sijoitus, niin olen luultavasti jo vuosia myöhässä.
Mukaan mahtuu onnistumisia ja oppirahoja. Onneksi ei ole mitään isompaa rysäystä tullut, mitä nyt neste on -58%. Tarkoitus jatkaa samaa rataa eläkkeelle asti.