Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purple
  • Aloitettu Aloitettu
Hei Oksa! Kiitos. Sit teen näköjään ihan oikein. Saanko vielä vaivata? Kun tuolta kynän kautta on muuttamassa sopimusta niin löydätkö mitenkään sietlä tällaista ETF:ää haulla - jotta sen saisi lisätty kk-listalle? Xtrackers S&P 500 UCITS ETF 4C (XDPU) Voiko olla ettei tuota sit saakaan kuukausisäästöön?
Haku taitaa bugata &-merkillä tai jonkin muun takia. Kirjoita hakukenttään pelkkä 4C niin tällä ainakin minulla löytyy.

Hei pari kysymystä - liittyen Nordnetiin. Ensimmäisenä, ilmeisesti aina kun haluaa ostaa uutta ETF:ää kuukausisopimuksena niin siitä tätyy tehdä "uusi kuukausisopimus" - onko näin?

Ja jos on niin miten hitossa tuo nyt tyrkyttää uutta salkkua 2,50e/kk hintaan sillä itsellä on jo yksi salkku missä ETF kuukausisäätöllä.

1733122493777.png

Vai saanko kenties siihen nykyiseen salkkuuni lisättyä sen toisen ETF:n jotenkin - jos jos kyllä niin miten ihmeessä? Tuossa on nyt tovi klikkailtu tuloksetta joten pakko kysyä oikeilta osaajilta.. :D
Jos sulla on kuukausisäästö aktiivisena pitäisi löytyä aktiiviset sopimukset. Eli ei tarvitse tehdä uutta. Puhelimella Kuukausisäästäminen -> Katso sopimukset -> Aktiiviset sopimukset. Tolleen mulla ainaki sovelluksen etusivulta löytyy. Olen kyllä hieman muokannut layouttia.
IMG_1497.jpeg

Viimeksi muokattu:
Haku taitaa bugata &-merkillä tai jonkin muun takia. Kirjoita hakukenttään pelkkä 4C niin tällä ainakin minulla löytyy.
Jos sulla on kuukausisäästö aktiivisena pitäisi löytyä aktiiviset sopimukset. Eli ei tarvitse tehdä uutta. Puhelimella Kuukausisäästäminen -> Katso sopimukset -> Aktiiviset sopimukset. Tolleen mulla ainaki sovelluksen etusivulta löytyy. Olen kyllä hieman muokannut layouttia.
Hei kiitos molemmille! En olekaan itse tuota mobiilipuolta edes kokeillut, pitää pitää sekin mielessä. :thumbsup:

Ja Oksa, kyllä, olet ihan oikeassa. Toi haku todellakin tuntui olevan syypää tuohon. Todella sanoisko jopa "ala-arvoista" että täytyy hakea ETF:ää jopa noin epämääräisellä ja lyhyellä haulla kuin 4C. Huhhuh.. Mutta sille se tosiaan löytyi ja nyt sain sen jopa lisättyä :D

Viimeksi muokattu:
Hitto, en oikein tiedä, mitä tekisin. Avasin joskus vuoden 2020 alussa osakesäästötilin ja ostin sinne suomalaisia osakkeita, jotka maksavat hyvää osinkoa. Ajatuksena oli, että voisin sijoittaa osingot uudelleen verovapaasti ja näin kerryttää korkoa korolle. Ajattelin myös, että huonon suhdanteen tullessa voisin myydä osakkeet huipulla ja ostaa takaisin pohjilta ilman veroseuraamuksia. No, eihän se nyt ihan noin "helppoa" olekkaan😂. Vuosien varrella olen jonkin verran veivannut näitä osakkeita, mutta perusidea on pysynyt samana. Viimeisen vuoden tai parin aikana en ole kuitenkaan lisännyt tiliin rahaa, vaan olen ainoastaan uudelleensijoittanut osingot.

Nyt kun katson esimerkiksi OMXHGI-indeksiä, sen tuotto YTD on -3,3 % ja 5 vuoden tuotto 26,51 %. Tekisi mieli myydä osakesäästötilin sisältö, maksaa voitosta verot (tällä hetkellä voittoa on noin 5 000 €) ja siirtää rahat esimerkiksi S&P 500 -indeksiin, jonka YTD-tuotto on +27,19 % ja 5 vuoden tuotto 91,75 %. Jos olisin alun perin sijoittanut rahat S&P 500 -indeksiin, salkkuni arvo olisi varmasti nyt suurempi ja vakaampi. Jälkikäteen ajateltuna ei olisi ehkä kannattanut edes avata osakesäästötiliä, mutta se päätös on jo tehty ja siitä on opittu.

Pitäisikö siis nyt likvidoida osakesäästötili ja siirtää varat indekseihin, vai pitäisikö vain jatkaa osinkojen uudelleensijoittamista? Veikkaan, että pidemmällä aikavälillä, kun sijoitushorisontti on yli 20 vuotta, ensimmäinen vaihtoehto voisi olla parempi ja tuottoisampi.

Mitä täällä ajatellaan rahastojen sopivasta määrästä? Itselleni näitä on kertynyt 15 kpl, joka kuulostaa aika paljolta ja päällekkäisyyttäkin tulee.

Musta hyvä lähtökohta on tasan yksi rahasto, joka sijoittaa mahdollisimman hyvin hajauttaen koko maailmaan halvalla. Jos sen lisäksi tarvitsee muuta, niin se kannattaa hyvin perustella. Mutta noin periaatteessa suurin osa pärjäisi yhdellä halvalla maailma-ETF:llä tai rahastolla ja loppu on vain turhaa spekulointia tai hifistelyä. 15 kuulostaa siis omaan korvaani ihan tarpeettomalta. Miksi noin monta rahastoa? Haluatko listata kaikki rahastot painoineen tänne?

Itse varmaan karsisin turhat ja päällekkäiset pois. Ottaisin sen yhden päärahaston ja jos haluaisin jotain aluetta tai toimialaa erityisesti painottaa, niin sitä sitten kaveriksi.

Jos ei tiedä mitä tekee niin silloin tasan yksi koko maailman kattava rahasto. Jos ottaa lisäksi muita rahastoja niin se on silloin näkemyksen ottamista ja sille pitäisi olla vahvat perusteet.

Musta hyvä lähtökohta on tasan yksi rahasto, joka sijoittaa mahdollisimman hyvin hajauttaen koko maailmaan halvalla. Jos sen lisäksi tarvitsee muuta, niin se kannattaa hyvin perustella. Mutta noin periaatteessa suurin osa pärjäisi yhdellä halvalla maailma-ETF:llä tai rahastolla ja loppu on vain turhaa spekulointia tai hifistelyä. 15 kuulostaa siis omaan korvaani ihan tarpeettomalta. Miksi noin monta rahastoa? Haluatko listata kaikki rahastot painoineen tänne?

Itse varmaan karsisin turhat ja päällekkäiset pois. Ottaisin sen yhden päärahaston ja jos haluaisin jotain aluetta tai toimialaa erityisesti painottaa, niin sitä sitten kaveriksi.
Karkea jako seuraavasti:
- OP Maailma Indeksi 50 %
- SPYI ETF 22 %
- Xtrackers MSCI World EX-USA ETF 13 %
- OP Aasia Indeksi 5 %
- OP Pohjoismaat Indeksi 5 %

Loput 5 % jakautuu tasaisesti Nordnet Suomi Indeksi, Storebrand Globall AllCountries, Nordea Global Enhanced, Nordea Global Enhanced Small Cap, IS3N (Emerging Markets) ETF, Nordic 30 ETF.

Edit. Tästä unohtui vielä Seligson Top25 Brands, Top25 Pharma, Phoebus, määrällisesti sisältyy tuohon 5 % muiden kanssa.

Näiden lisäksi puolison kanssa S-pankin säästäjä rahastoa, mutta se on jätetty näistä laskuista pois.

Näin aukikirjoitettetuna tuli kyllä todella sekava lista eri sijoituskohteita ja siivoamista on pakko tehdä. Osasyyksi näen tässä velvollisuuden tunteen eri palveluntarjoajia kohtaan käyttää heidän palveluitaan (eri pankit), tämä on tietenkin huono ajattelumalli tässä kohtaa.

Viimeksi muokattu:
Näin aukikirjoitettetuna tuli kyllä todella sekava lista eri sijoituskohteita ja siivoamista on pakko tehdä. Osasyyksi näen tässä velvollisuuden tunteen eri palveluntarjoajia kohtaan käyttää heidän palveluitaan (eri pankit), tämä on tietenkin huono ajattelumalli tässä kohtaa.

Mä ehkä tarkennan omaa vastaustani myös: musta se ei ole siis kovin suuri ongelma, että salkussa ON montaa eri rahastoa, jos niitä on sinne syystä tai toisesta tullut hommattua elämän aikana. Niin mullakin on ja myyminen ei olisi järkevää verojen takia. Poikkeuksena rahastot, jotka ovat kalliita. Sulla taitaa kuitenkin olla vain (?) kohtuullisen edullisia tai todella edullisia rahastoja, joten ei ongelmaa sen osalta.

Ongelmana pitäisi ehkä sitä, jos tälläkin hetkellä ostelee säännöllisesti salkkuun 15 eri rahastoa. Se on ehkä tarpeetonta.

Sulla esim. SPYI kattaisi ihan kaiken yhdellä edullisella tuotteella. Jos sitten haluaa jotain markkinaa tai toimialaa painottaa tosta defaultista, niin voi ottaa siihen muutaman rahaston kylkeen. Sulla esim. on pharmaa, aasiaa ja pohjoispaata.

Ja toi on myös hyvä huomio, että joskus esim. pankin asiakkuustason takia kannattaa poiketa "yhden rahaston säännöstä". Mullakin on pääosa varoista muualla, mutta Nordeassa pidän sen verran että pysyy Premium-asiakkuus.

Mä ehkä tarkennan omaa vastaustani myös: musta se ei ole siis kovin suuri ongelma, että salkussa ON montaa eri rahastoa, jos niitä on sinne syystä tai toisesta tullut hommattua elämän aikana. Niin mullakin on ja myyminen ei olisi järkevää verojen takia. Poikkeuksena rahastot, jotka ovat kalliita. Sulla taitaa kuitenkin olla vain (?) kohtuullisen edullisia tai todella edullisia rahastoja, joten ei ongelmaa sen osalta.

Ongelmana pitäisi ehkä sitä, jos tälläkin hetkellä ostelee säännöllisesti salkkuun 15 eri rahastoa. Se on ehkä tarpeetonta.

Sulla esim. SPYI kattaisi ihan kaiken yhdellä edullisella tuotteella. Jos sitten haluaa jotain markkinaa tai toimialaa painottaa tosta defaultista, niin voi ottaa siihen muutaman rahaston kylkeen. Sulla esim. on pharmaa, aasiaa ja pohjoispaata.

Ja toi on myös hyvä huomio, että joskus esim. pankin asiakkuustason takia kannattaa poiketa "yhden rahaston säännöstä". Mullakin on pääosa varoista muualla, mutta Nordeassa pidän sen verran että pysyy Premium-asiakkuus.
Kiitos hyvästä vastauksesta, selkeyttää suunnitelmaa. Kuukausisäästö on rullannut kaikkiin, mutta täytyy nyt karsia suurin osa pois, niin että SPYI jää pääasialliseksi sijoituskohteeksi. OP:lla tosin ei ole ETF-kuukausisäästöä, mutta olen kuullut että sellainen voisi olla tulossa.

Muistin illalla nukkumaan mennessä, että myin alkuvuonna jämärahastoa 209.53e ja taisi olla salkusssa noin -1% tuotto. Ongelma tässä on se että perjantaina myin 924,51e rahastoa joka on +52,54%. Eli myyntejä yhteensä 1 134,04e ja verot menee maksuun. Olenko ymmärtänyt oikein, että verot maksetaan voitoista ja minun kohdalla verot tulevat olemaan noin 150e luokkaa? Oppirahoja. Ja missä vaiheessa noi verot kannattaa/pitää maksaa?
Tässä kohtaa voisi kannattaa etsiä sijoitussalkusta jotain tappiolla olevia arvopapereita ja myydä niitä sen verran, että saa tappioita realisoitua.

Ja verottajalle ei tietty kannata kertoa että olet myymässä tappiolla olevia lappuja vain koska haluat vältellä veroja. Tosin eivät ne sieltä mitään kysele koskaan. Mutta muistaa että jos kysyvät niin sanot vain että halusit vaihtaa salkun allokaatioita.

Tämä on varmasti monia kiinnostava asia, mistä olet kuullut ja onko mitään muuta konkreettista kerrottu?
Tämän kertoi OP:n sijoitusneuvoja syyskuun lopulla. Ei ole mitään tarkempaa tietoa, mutta kuitenkin suoraan kertoi heidän kehittävän tällä hetkellä kuukausisäästöpalvelua ETF-rahastoille.

Haluaisiko @Paapaa tai miksei joku muukin kommentoida onko tuota Xtrackers World ex-Usa ETF:ää järkevää pitää SPYI:n rinnalla? Se on melko tuore hankinta ja tällä hetkellä kulujen verran plussalla, joten vaihto olisi helppoa tällä hetkellä. Luultavasti tuohon ei kuitenkaan tulisi lisäsijoituksia tehtyä.

Haluaisiko @Paapaa tai miksei joku muukin kommentoida onko tuota Xtrackers World ex-Usa ETF:ää järkevää pitää SPYI:n rinnalla? Se on melko tuore hankinta ja tällä hetkellä kulujen verran plussalla, joten vaihto olisi helppoa tällä hetkellä. Luultavasti tuohon ei kuitenkaan tulisi lisäsijoituksia tehtyä.

Tuo sijoittaa USA:n ulkopuolelle globaalisti. Eli sen tehtävä salkussa olisi pienentää USA-painoa ja lisätä muun maailman painoa. Itse en moista kaipaa, mutta jos noin haluaa tehdä niin sitten tuo on varmaan hyvä työkalu salkun painon muuttamiseen.

Rahastoissa on se hyvä puoli, että niissä ei (ainakaan Nordnetissä) ole merkintä- eikä lunastuspalkkioita, joten sinänsä ei ole niin vaarallista vaikka olisi hajauttanut pieniä summia osittain päällekkäisiinkin rahastoihin. Ei siitä toki hyötyäkään lähtökohtaisesti ole, mutta jos haluaa ottaa näkemystä johonkin suuntaaan (vaikka sitten ihan harrastuspohjalta ja pienillä summilla), niin rahastoilla se on helpointa. Toki kannattaa huomioida, että monissa erikoisemmissa rahastoissa saattaa olla isoja hallinnointipalkkioita.

Tuo sijoittaa USA:n ulkopuolelle globaalisti. Eli sen tehtävä salkussa olisi pienentää USA-painoa ja lisätä muun maailman painoa. Itse en moista kaipaa, mutta jos noin haluaa tehdä niin sitten tuo on varmaan hyvä työkalu salkun painon muuttamiseen.
Myy pois ex-USA. Se on kyllä hyvä työkalu salkun painon muuttamiseen, mutta sellaisen harrastaminen indeksisijoittajana on kyseenalaista, jos kerran uskoo markkinoiden olevan "aina" oikeassa. Lisäksi painavampi syy pidättäytyä moisesta säätämisestä on se, että painotuksen muutoksia tulee helposti tehtyä väärään aikaan, liian usein ja liian pikkutarkasti.

Oleellisinta on mielestäni valita yksinkertainen, kuukausittain samanlaisena toistuva suunnitelma JA pysyä siinä, satoi tai paistoi.

Kiitos hyvästä vastauksesta, selkeyttää suunnitelmaa. Kuukausisäästö on rullannut kaikkiin, mutta täytyy nyt karsia suurin osa pois, niin että SPYI jää pääasialliseksi sijoituskohteeksi. OP:lla tosin ei ole ETF-kuukausisäästöä, mutta olen kuullut että sellainen voisi olla tulossa.
OP on tosin myös useamman vuoden ajan luvannut laajentaa OST:n toimintaa mahdollisuudella ostaa myös esimerkiksi USA:sta osakkeita, mutta ymmärtääkseni ei onnistu vieläkään. Toivottavasti tuota kk-säästöä ETF:n ei odoteta yhtä kauaa.

Tässä kohtaa voisi kannattaa etsiä sijoitussalkusta jotain tappiolla olevia arvopapereita ja myydä niitä sen verran, että saa tappioita realisoitua.

Ja verottajalle ei tietty kannata kertoa että olet myymässä tappiolla olevia lappuja vain koska haluat vältellä veroja. Tosin eivät ne sieltä mitään kysele koskaan. Mutta muistaa että jos kysyvät niin sanot vain että halusit vaihtaa salkun allokaatioita.
Positiivisena ongelmana mikään ei ole tappiolla.

Kesällä tuli täyteen 5v sijoittamista niin tässä pieni esittely ja omat kokemukset. Alussa oli parin tonnin kertasijoitus. Sen jälkeen 300-500 euroa kuukaudessa. Muutama isompi kertasijoitus myös mukana.
Sijoittaminen.PNG

Suurimmat omistukset on rahastoissa:
  • Nordnet Suomi Indeksi
  • Handelsbanken Usa ja Eurooppa Indeksi
  • Storebrand Global All Countries A EUR
  • JPM US Technology A (dist) USD. Tämä menossa myyntiin 990e per vuosi, koska korkeat kulut.
  • iShares Core MSCI World UCITS ETF USD (Acc) - Tähän menee tällä hetkellä 100% kk-säästöstä.

+ Indeksirahastot. Helppoja, turvallisia ja todistetusti toimivia. Ehdottomasti paras sijoituskohde tavalliselle sijoittajalle.
+ Säännöllinen sijoittaminen. Turha yrittää voittaa markkinaa ajastamisessa, sillä joku aina tietää sinua enemmän. Joka kuukausi X euroa loppuelämä ja lopeta murehtimasta.

- Rahastot jossa suuret kulut. Vaikka omalla kohdalla suurin tuottaja on ollut suurikorkoinen rahasto (JPM US Technology A (dist) USD), niin suuret kulut syövät nopeasti pääoman. Alussa tuli ostettua mitä erilaisempia rahastoja, joiden ajattelin olevan hyviä kohteita (Puhdas energia, lääketiede), ilman että kiinnitin huomiota niiden kuluihin. Monessa oli kulut luokkaa 1,5-2%, nopeasti menivät sitten myyntiin kun sen huomasin.
- Maantieteellisen hajautuksen puute. Liittyen ylläolevaan, alussa meni suuri osa sijoituksista Nordnet suomirahastoon, koska 0% kulu. Kivaahan se on kun on ns. ilmaista, mutta tuotto olisi ollut parempaa maailma- tai USA rahastoissa. Helppo toki sanoa jälkikäteen.

+/- Osinkosijoittaminen. Neutraalit fiilikset tästä. Laitoin kokeilumielessä 2023 Noin kymppitonnin suomalaisiin osakkeisiin, jotka olivat hyviä osinko-osakkeita mielestäni. Kesko, Kone, Neste, Valmet ja Nordea. Osinkoja on tullut 717 euroa. Osakkeiden tuotto on -1900 euroa, kiitos Nesteen syöksymisen. En tutustunyt myöskään osinkojen veroitukseen, joka on ilmeisesti aika kova. Pitää tähänkin vielä perehtyä enemmän.

Omat ajatukset tästä alkaa olla koko ajan enemmän ja enemmän sitä että seuraa isoja markkinoita, äläkä yritä itse omilla tietotaidoilla voittaa markkinoita. Alalla on lukematon määrä ammattilaisia ja yrityksiä, jotka elää ja hengittää tätä alaa. Puhumattakaan algoritmeistä, boteista yms. Mikä toivo peruskaverilla on tällaisia vastaan. Sen sijaan laita rahat sinne missä isot rahat on, eli isot ja suositut indeksit. Jos nämä romahtaa niin sitten maailmassa taitaa olla isompia murheita kun oma osakesalkku. Tämä siis perus työssä käyvän perheellisen kuluttajan näkökulmasta. Jos FIREtät yms. ja on aikaa tähän perehtyä niin sitten eri juttu.

Alan seuraaminen on kieltämättä mielenkiintoista, ja usein tulee houkutuksia laittaa X euroa johonkin alaan tai yritykseen, joka ihan varmasti lähtee nousukiitoon. Sitten luen tapauksesta kempower, ja muistan että enhän minä näistä markkinoista ota selvää. Jos minun mielestäni joku ala/yritys on hyvä sijoitus, niin olen luultavasti jo vuosia myöhässä.

Mukaan mahtuu onnistumisia ja oppirahoja. Onneksi ei ole mitään isompaa rysäystä tullut, mitä nyt neste on -58%. Tarkoitus jatkaa samaa rataa eläkkeelle asti.

Viimeksi muokattu:
Tarkoitus jatkaa samaa rataa eläkkeelle asti.
Eli tarkoituksena isot eläkepäivärahat? Miten olet suunnitellut isommat ostokset ennen eläkepäiviä esim. omistusasunto, kalliimpi auto tms. onko niiden varalle mietittynä mahdollisia sijoitusten muuttamista rahaksi -strategiaa vai onko lainat tuossa vaiheessa se mieluisampi vaihtoehto vai onko tuon tilanteen kohdalla sitten sijoituksiin lisääminen tauolla keskittyen niiden isojen ostosten maksamiseen?

Oletan, että tuon 300-500€/kuukausisijoituksen lisäksi ei ole tilille säästymässä järkyttäviä summia millä nuo isommat hankinnat järjestyisi ongelmitta?

Kyselen vaan, kun itse pohdin näitä juttuja omalla kohdalla niin olisi mielenkiintoista saada muiden mietteitä asioista eli muutkin voi omia mietteitään laittaa tähän viestiin vastauksena.

Siis miten järkevästi järjestellä isommat hankinnat sijoitusten ohessa esim. omistusasunto, kallis auto tms. jos sellaisia tarvitsee. Eri asia, jos aikoo asua vuokralla eikä muillekaan isommille hankinnoille ole tarvetta eli mitään isompia lainoja ei tarvitsisi.

Eli tarkoituksena isot eläkepäivärahat? Miten olet suunnitellut isommat ostokset ennen eläkepäiviä esim. omistusasunto, kalliimpi auto tms. onko niiden varalle mietittynä mahdollisia sijoitusten muuttamista rahaksi -strategiaa vai onko lainat tuossa vaiheessa se mieluisampi vaihtoehto vai onko tuon tilanteen kohdalla sitten sijoituksiin lisääminen tauolla keskittyen niiden isojen ostosten maksamiseen?

Oletan, että tuon 300-500€/kuukausisijoituksen lisäksi ei ole tilille säästymässä järkyttäviä summia millä nuo isommat hankinnat järjestyisi ongelmitta?

Kyselen vaan, kun itse pohdin näitä juttuja omalla kohdalla niin olisi mielenkiintoista saada muiden mietteitä asioista eli muutkin voi omia mietteitään laittaa tähän viestiin vastauksena.

Siis miten järkevästi järjestellä isommat hankinnat sijoitusten ohessa esim. omistusasunto, kallis auto tms. jos sellaisia tarvitsee. Eri asia, jos aikoo asua vuokralla eikä muillekaan isommille hankinnoille ole tarvetta eli mitään isompia lainoja ei tarvitsisi.
Jos korot on matalat ja rahat kiinni kohtuullisesti tuottavissa sijoituksissa, niin ei niitä ole järkeä laittaa lihoiksi esim. asunnon ostoa varten.

Hyviä ajatuksia. Omistusasunto on hyvin kohtuullisella lainalla, ja maksettu auto jolla pitäisi pärjätä seuraavat 10 vuotta. Oma elämäntyyli on aina ollut hyvin maltillinen, minkä takia olen saanut säästettyä tuota summaa kuukaudessa ihan peruspalkalla.

Tällä hetkellä ei ole näköpiirissä mitään isompia hankintoja, mitkä vaatisi rahojen kotiuttamista. Toki suunnittelen nämä asiat tämä mielessä. Kesällä tuli vedettyä säästöt tauolle kahdeksi kuukaudeksi kun olin vanhempainvapaalla. Ei tarvinnut sitten dipata näihin sijoituksiin.

Ajatukset ja suunnitelmat voi toki muuttua. Ei olisi mahdotonta, tai tyhmää laittaa näistä isompikin siivu, vaikka isomman asunnon hankintaan jos sellaiselle tulisi oikeaa tarvetta. Itse kuitenkin nautin enemmän siitä että on rahaa ja varallisuutta, kuin omien elinkustannusten venyttämistä tiukoille. Eikä tämä nykymaailman meno nyt varsinaisesti luo uskoa siihen, että peruseläkkeellä tulisi mukavat oltavat. Julkinen terveydenhuolto menee vaan paskemmaksi vuosi vuodelta, niin ei kiinnosta 2060 istua julkisen päivystyksessä 20 tuntia. No, menee vähän ohi aiheen, mutta tällaiset tuo itselleni turvan tunnetta.
Mennään sen mukaan mitä on realistisesti saavutettavissa. Näillä palkkatuloilla se on joko tai tämänlainen sijoittaminen tai säästäminen, tai sitten se 250-300k omakotitalo + kunnon auto rahoituksella.

Statistiikka

Viestiketjuista
260 326
Jäsenet
74 587
Uusin jäsen
JLIproductions

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom