Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purple
  • Aloitettu Aloitettu
Oletan, että tuossa on kyse siitä, että sitä rahastoa on myyty vähän yli tonnilla ja kulujen kanssa siitä jäi käteen 999,xx euroa eli alkuperäinen myyntitulo ilman vähennettyjä kuluja oli yli 1000 euroa.
Olen melko varma, että myin alle 1000€. Tuosta on toki 5+vuotta, että pieni mahdollisuus, että muistan väärin. Tai sitten tuo on voinut olla niin, että olen myynyt 999€, mutta sitten seuraavan päivän kurssi on se millä myynti on toteutunut ja tuo onkin ollut jo yli 1000€...

Olen melko varma, että myin alle 1000€. Tuosta on toki 5+vuotta, että pieni mahdollisuus, että muistan väärin. Tai sitten tuo on voinut olla niin, että olen myynyt 999€, mutta sitten seuraavan päivän kurssi on se millä myynti on toteutunut ja tuo onkin ollut jo yli 1000€...
Jeps, tuo kurssin muuttuminen on hyvinkin mahdollista rahaston kohdalla. Yksi plussa lisää ETF:ille sen osalta :)

Mainittuja eurorajoja sovellettaessa otetaan huomioon kaikenlaisen verovuonna luovutetun omaisuuden luovutushinnat ja hankintamenot

Lihavoit tuon hankintamenon. Hankintameno on siis eri asia kuin luovutushinta tai myyntikulu. Verottaja on tuon hankintahinnankin määritellyt sivuillaan aika selkeästi ja siihen lasketaan mukaan kulut. Mikä on loogista. Eli käytit x + y euroa näitten osakkeiden hankintaan, missä x on osakkeiden hinta ja y on kulu. Kumpikin rahaa jonka ostaja maksaa..

Juuri näin koko vuoden myynnit saa olla max 1000€. Vastatilin suhteen ei ole väliä kun ethän nosta rahoja ulos Nordnetista kuitenkaan.
Siis sun ei tarvitse nostaa rahoja minnekään eikä nostaminen liity tuohon 1000e sääntöön mitenkään. Myynti/luovutus on se, joka on tässä se oleellinen asia. Katsota, että vuoden kaikki luovutukset ovat max 1000,00 euroa eikä senttiäkään enempää. Ja voit ostaa vaikka seuraavana päivänä ne myydyt takaisin. Eikä tosiaan rahoille tarvitse välissä tehdä mitään siirtoja.
Ei jeesus, oon jotenkin aina ajatellut että nuo tarvitsee noistaa Nordnetista pihalle - eli omalle tilille. Siis _aina_ olen elänyt tuossa uskossa. Kiitos tän oikaisusta, eka kerta pappi kyydissä.. :D

Eli, siis ei tarvi muuta kuin myydä/luovuttaa sillä alle 1000e:llä etf:ää, menee ilmeisesti luovutushetken hinnalla? Ja tuostako sit ilmaantuu ne rahat omalle AOTille? :) Ja homma on siinä? Sit toki seuraavan kk-säästön kohdalla lisää säästösummaa noin tonnilla niin saan ne rahat takaisin etf:iin. Nyt ilmeisesti logiikka on oikein? :D

Viimeksi muokattu:
Lihavoit tuon hankintamenon. Hankintameno on siis eri asia kuin luovutushinta tai myyntikulu. Verottaja on tuon hankintahinnankin määritellyt sivuillaan aika selkeästi ja siihen lasketaan mukaan kulut. Mikä on loogista. Eli käytit x + y euroa näitten osakkeiden hankintaan, missä x on osakkeiden hinta ja y on kulu. Kumpikin rahaa jonka ostaja maksaa..
Joo, jäi kirjoittamatta oma pohdinta perään:
Onko joku tulkinnut tuon tekstin niin, että luovutushinta + kulut (vaikka ovat verotettavalle miinusmerkkisiä) ei saa ylittää 1000€?
Toivottavasti ei ainakaan hyväntuulinen verottaja ole näin tulkinnut.

Mutta tarkkana näiden kanssa joutuu olemaan. Hyvä jättää jokunen kymppi pelivaraa, jos myyntihinnan laskuri vaikka vähentää kulut automaattisesti tai rahastojen tapauksessa hinta nousee ennen myynnin läpi menemistä.

Eli, siis ei tarvi muuta kuin myydä/luovuttaa sillä alle 1000e:llä etf:ää, menee ilmeisesti luovutushetken hinnalla? Ja tuostako sit ilmaantuu ne rahat omalle OSTille? :) Ja homma on siinä? Sit toki seuraavan kk-säästön kohdalla lisää söäästösummaa noin tonnilla niin saan ne rahat takaisin etf:iin. Nyt ilmeisesti logiikka on oikein? :D

Tosiaan AOT:sta oli puhe. OST eri homma. Eli unohda kaikki jos meinaat vain OST:tä. Kuten yllä sanottiin niin toi sääntö ei koske OST:tä. Kun myyt OST:n sisällä, ei synny veroseuraamuksia. Kun nostat OST:ltä rahaa, syntyy heti veroseuraamus eikä tota tonnin sääntöä voi siihen soveltaa.

Tosiaan AOT:sta oli puhe. OST eri homma. Eli unohda kaikki jos meinaat vain OST:tä. Kuten yllä sanottiin niin toi sääntö ei koske OST:tä. Kun myyt OST:n sisällä, ei synny veroseuraamuksia. Kun nostat OST:ltä rahaa, syntyy heti veroseuraamus eikä tota tonnin sääntöä voi siihen soveltaa.
Eli tietty sössin termit sekaisin. Tosiaan AOT:ista juurikin kyse. :)

Ei jeesus, oon jotenkin aina ajatellut että nuo tarvitsee noistaa Nordnetista pihalle - eli omalle tilille. Siis _aina_ olen elänyt tuossa uskossa. Kiitos tän oikaisusta, eka kerta pappi kyydissä.. :D

Eli, siis ei tarvi muuta kuin myydä/luovuttaa sillä alle 1000e:llä etf:ää, menee ilmeisesti luovutushetken hinnalla? Ja tuostako sit ilmaantuu ne rahat omalle OSTille? :) Ja homma on siinä? Sit toki seuraavan kk-säästön kohdalla lisää söäästösummaa noin tonnilla niin saan ne rahat takaisin etf:iin. Nyt ilmeisesti logiikka on oikein? :D
Katsot vaan myydessä oikeasta kohtaa sitä myyntihintaa (Nordnetissä siellä ylempänä), etkä sitä mistä on kulutkin vähennetty (alempana).

Seligsonillahan saa myydä x eurolla eli päivänkurssilla ei ole mitään väliä (tällöin myydään fifona), MUTTA tuohon löydään mahdollinen lunastukulupäälle (joka siis lunastetaan myöskin rahastosta ulos) eli esim pohjoisamerikasta voi lunastaa 999e ja loppusummaksi tulee 999*1,001=999,9999e = 1000e.

Näin tämä toimi siis ainakin vielä 2021 vuonna ja 2023

2021 nosto, eur arvolla 999e
Tapahtuman arvo 1 000,00
Palkkio 1,00
Pyöristys rahastopääomaan 0,00
Summa 999,00

2023 nosto eur arvolla 850e
Tapahtuman arvo 850,85
Palkkio 0,85
Pyöristys rahastopääomaan 0,00
Summa 850,00

Sitte tosiaan noin eikä nostot merkkaa vaan vain se myynti. Hyvä että selvisi! Onhan näissä paljon kiemuroita jotka eivät ole aina ihan selkeitä. Ja säännöt välillä myös muuttuvat.
No niin, kokeeksi laitoin jo nyt sillä vajaalla tonnilla etf:ää myntiin. Olipas varsin helppoa ja nyt ymmärrän miten toi toimii. Ens viikon alussa sitten voi katsoa kuukausisäästön summaa uudestaan. :thumbsup:

Jahas, vanhemmalla lapsella näköjään mennyt 6 digit puhki jo elokuun lopulla. Vuosittaiset verotonnit huomioimatta oikeaa rahaa sisään ~38ke verran eli todellinen tuotto vajaa 200%. 2011/2012 taitteessa aloitettu ja mukana on 2014 kohdilla yks "ylimääräinen" 20ke, toinen ~20ke on ihan vanhempien 2x50e/kk + synttäri/joululahjarahat isovanhemmilta vuosien aikana.

Toisella muksulla salkku <90ke ja oikeaa rahaa sisällä ~35ke ja liikkeellä ~2v takamatkalla, kuten jo joku vuosi totesin niin tuskin saa ikinä kiinni ilman että vanhempien kk-maksua veivataan ylöspäin kun molempien salkkujen sisältö on 97% sama.

Alle 4v päästä vanhempi lapsista saa käyttöoikeuden tiliinsä, niin jossain kohtaa pandoran lipas aiheesta lienee avattava... Vähän vaikeaa se on kun nuorempi on mallia "jos olis rahaa niin hakisin astro botin heti kaupasta" ja siihen vastauksena on ollut "säästä viikkorahoista ja hae sitten" :). Nuorempi osaa laskea 1+1 kun asia tulee ilmi niin säästä viikkorahoista lakkaa toimimasta sillä sekunnilla...

Silloin valkkailin ostoerittäin eniten voitolla olleita ja luulin saavani karvan alle tonnilla myytyä.
Tuolloin tosiaan päivänkurssi vaikuttaa, lunastuskuluista en tiedä miten ne tuossa menee. Olettaisin että ne katetaan siitä nostosummasta eli menee just päinvastoin kun eur-määrää lunastaessa. Ei mikään maailman selvin systeemi.

Ostoeräänkin saa mielestäni syötettyä toivotun rahasumman, mutta tämä käsittääkseni toimii silti eritavalla kuin fifo jossa summa on tarkka...

Statistiikka

Viestiketjuista
259 852
Jäsenet
74 500
Uusin jäsen
Kurca

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom