No mulla on suunnitelma jäädä töistä pois sijoitusten avulla 10 - 8 vuotta ennen viralista eläkeikää. Voi olla, että ei toteudu, mutta ainakin omat sijoitukset on tehty "ylimääräisellä rahalla". Eli niitä elämyksiäsun muita on kyllä toteutettu tässä matkan varrella.Olen pohtinut miten nuo rahat sitten otetaan lopuksi ulos? 50, 60, 70, ei koskaan-vuotiaana. Käytetäänkö eläkkeelle päästessä tuota firen kuuluisaa 4-5% vuodessa potista ja eletään samallalain kuin nyt vai otetaanko koko potti ja laitetaan ranttaliksi?
Siinä mielessä ymmärrän noita, jotka haluavat mielummin käyttää rahaa nuorena kokemuksiin, elämyksiin yms ja ei odottaa tuonne eläkepäiville jos niitä koskaan tulee. Itse elän jotain välimuotoa, palkasta lähtee siivu osakkeisiin ja keventää stressiä mahd työttömyyden uhkasta yms. Mutta itsellä ei ainakaan tietoa mitä tuolla potilla loppuviimeksi tulen tekemään tai mitenkä sen ottaisi ulos.
Valitettavasti aloitin vasta 35v maissa sijoittamaan säännöllisesti (aiemmat kokeilut 25-35v väillä oli muutamalla osakkeella turhaa veivausta ja pääosin tappiollista. Nekin rahat kun oisi johonkin rahastoihin tms. laittanut, ois potissa huomattavasti énemmän kuin nyt).
Ja jos jatkankin pidempään töissä, niin eipä ole taloudellista stressiä (tai no, ei ole enää muutenkaan, mutta vielä ei kuitenkaan ole varaa ihan töitä lopettaa). Eli sijoitukset takaa myös hyvät yöunet.