Olen pohtinut miten nuo rahat sitten otetaan lopuksi ulos? 50, 60, 70, ei koskaan-vuotiaana. Käytetäänkö eläkkeelle päästessä tuota firen kuuluisaa 4-5% vuodessa potista ja eletään samallalain kuin nyt vai otetaanko koko potti ja laitetaan ranttaliksi?Toisaalta mä ymmärrän ihmisiä jotka haluaa käyttää sen rahan heti koska käärinliinoissa ei ole taskuja, ja onhan se ensimmäiset vuodet nihkeää kun tuntuu että syytää rahaa mutta osinkoja tulee pari euroa sieltä täältä.
Mutta joillain toi muuttuukin ihan harrastukseksi ja saattaa koukuttaakkin pahasti.. kun huomaa että niitä osinkojakin alkaa ropisemaan niin motivaatio kasvaa laittaa lisää rahaa ja taas ropisee enemmän jne.. sitten osinkoja rupeaakin tulemaan jo ihan mukavia summia ja kun vaikka kevään osingoilla vois lähteä etelänmatkalle niin kun sen laittaakin takaisin osakkeisiin niin ensi vuonna tulee vielä lisää ja voi mennä pidemmälle reissulle jne.. koukuttavaks toi muuttuu mitä enemmän summat kasvaa. Ainakin itsellä. Siksi tykkään osingoista koska ne on sitä "fyysistä" tuloa minkä näet että rahat ovat sinulle tehneet. Ja pian sinne syytää lisää rahaa.. lomarahat, bonukset, ikälisät, veronpalautukset.. ja taas keväällä napsahtaa tilille enemmän rahaa.
Aina kun töissä joku kertoo lähtevänsä lomarahoilla etelään tai vuokraa mökin niin itse lomailen vähän köykäisemmin ja survon rahat tekemään lisää rahaa.
Näin kärjistäen ja toki osinkoja tulee pitkin vuotta.
Siinä mielessä ymmärrän noita, jotka haluavat mielummin käyttää rahaa nuorena kokemuksiin, elämyksiin yms ja ei odottaa tuonne eläkepäiville jos niitä koskaan tulee. Itse elän jotain välimuotoa, palkasta lähtee siivu osakkeisiin ja keventää stressiä mahd työttömyyden uhkasta yms. Mutta itsellä ei ainakaan tietoa mitä tuolla potilla loppuviimeksi tulen tekemään tai mitenkä sen ottaisi ulos.