Mulla on tähän mielestäni hyvä määritelmä, jota olen aiemminkin viljellyt.Tää on vakioaihe. Kannattaa aina antaa joku karkea euromäärä (tai vaikka persentiili suomalaisista varallisuuden mukaan järjestettynä) noille termeille kun jokaisella on ihan oma käsitys siitä, mitä tarkoittaa "rikas" ja mitä tarkoittaa "varakas" ja mitä tarkoittaa "köyhä".
Rikas ihminen (Työikäinen) pärjäisi omaisuutensa tuotoilla ilman tarvetta käydä töissä elintasoa pudottamatta helposti koko loppuelämän. Mitään euromääräähän tähän ei voi antaa. Se voi hyvätuloiselle suht levesti elävälle olla 2 miljoonaa tai säästäväisesti elävälle olla 300t€. Toki ikäkin vaikuttaa, jos olet 30v, niin tarttet aika paljon enemmän varallisuutta, kuin 55v, joka on jo eläkepottiakin kasvattanut ja lainat maksettu jne. Toiselle voi riittää 1500€/kk ja toinen tarttee 5000€/kk. Eli rikas on taloudellisesti riippumaton.
Varakas onkin vähän hankalampi, varakas ihminen ei voi jättää päivätöitään, mutta pärjää talodellisesti niin hyvin, että ei tartte miettiä koskaan,riittääkö rahat. Kaikki ostokset ruuasta vaatteisiin, lomamatkoihin ja jopa autoon voi tehdä suuremmin miettimättä (en tarkoita, ettei kannattaisi miettiä, voi varakkuus (ja jopa rikkaus)mennä, jos tuhlaa holtittomasti
Esim. itse lasken itseni varakkaaksi. Tulot auttavat tässä, mutta en voisi päivätöitä jättää ilman elintason laskua (tai kyllä mä sen 10v varman pärjäisin jo, mutta sittenkään ei vielä eläke ala juoksemaan ja eipä eläkettä nyt ei vielä liikaakaa ole kertynyt). Varakkuus mahdollistaa mun ajatuksen, että jätän päivätyöt kuitenkin 8-10v ennen eläkeikää ja elelen säästöillä ja myöhemmin eläkkeellä + säästöillä. Tämä kuitenkin vaatinee vähän säätöä elinkustannuksiin, ihan samalla lailla ei ole rahaa käytössä kuin työelämän aikana. Näin ainakin olen laskeskellut, eli en mene omaan kategoriaani silloin "rikas", vaikka töitä ei enää tarttekaan tehdä. Tai mistä sitä tietää, jos sijoitukset menevät hyvin ja jaksankin töitä vähän pidempään, niin voi olla, että pääsen rikkaaksikin