Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purple
  • Aloitettu Aloitettu
Olikos jotain hyvää rahastoa suositella Nordnetistä kun Ruotsin Indexfond ESG on ollut pitemmän aikaa hiukan tahmea. 5v lapsilisiä pitkällä tähtäimellä sinne ja pientä omaakin säästöä niin jokin vähä-kuluinen kelpais.

Esim Indeksirahasto USA ESG, Maailma ESG tms, tai Handelsbanken EUR, USA indeksi. Kulut pieniä kaikissa tuon tyyppisissä, mutta hurjat erot jos katsoo MAX tuottoa, onko rahaston ikä vaan tuossa ettei kaikki kerenneet kasvaa?

Meneekö noissa nordnetin ETF rahasto kuukausisäästöllä myös se hinnaston mukainen palkkio per osto (millä tasolla sitten sattuukin olemaan) sekä myös se 2,5€/kk?

Mitähän sitä tekisi XOM kanssa, sitä on noin 12% salkusta eli aikas paljon ja se on noin 220% plussalla mun eur-usd calculaattorin mukaan. Jotenkin vähän fiilis että tuo kurssinousu on nähty ja jäljellä on vain osingot... Eka reilu 1/3 on about 250% plussalla eli jos myymään lähtee osaa potista niin veroja menee heti kättelyssä (1/3,5)=>0,714*0,3=reipas/about 20% myyntihinnasta, ts. hinta pitäisi tippua 90USD hujakoille että tässä pääsisi "omilleen". En jaksa uskoa että ilman 'lamaa' se tuonne menee ihan lähitulevaisuudessa.

Osinkoa maksetaan 3,2% ja käsittääkseni ostavat omia pois ~10% osakekannasta, mitä tuo tekee osingolle, olettavasti nousee mutta kuinka paljon... Anyways koska häviän 20% myynnissä ja haluan osinkoja niin pitäisi "tasapainottaa" salkkua jollain ~4% tuotteella (aristokraatti) jotta kokonaisosinko ei kärsi. Ennestään on jo WBA, T, JNJ, IBM joissa osinko olisi osapuilleen 'oikealla tasolla'. MMM:ää ollut ja myyty ~samoilla hinnoilla kun se nyt on, siinä on 'kiva osinko' ja eniten myöskin riskilisää noihin muihin verrattuna eli se olisi sitten varmaan se uusi kohde vapautuvalle rahalla niin on vähän jotain mitä jännittää...

Mahtava sijoitusstrategia eikö olekin :). Myydäkö joku 1/3-1/2 siivu pois ja MMM tilalle vaiko eikö myydä... Jos ei tarttisi veroja miettiä niin myisin. Tietysti sijoituslainaakin voisi kuitata eli olisi mahdollista olla ostamatta mitään tilalle (korko 3,4%), mutta 4-5% osingolla + mahdollisella arvonnousulla aika se ja sama.

Viimeksi muokattu:
Mitähän sitä tekisi XOM kanssa, sitä on noin 12% salkusta eli aikas paljon ja se on noin 220% plussalla mun eur-usd calculaattorin mukaan. Jotenkin vähän fiilis että tuo kurssinousu on nähty ja jäljellä on vain osingot... Eka reilu 1/3 on about 250% plussalla eli jos myymään lähtee osaa potista niin veroja menee heti kättelyssä (1/3,5)=>0,714*0,3=reipas/about 20% myyntihinnasta, ts. hinta pitäisi tippua 90USD hujakoille että tässä pääsisi "omilleen". En jaksa uskoa että ilman 'lamaa' se tuonne menee ihan lähitulevaisuudessa.

Osinkoa maksetaan 3,2% ja käsittääkseni ostavat omia pois ~10% osakekannasta, mitä tuo tekee osingolle, olettavasti nousee mutta kuinka paljon... Anyways koska häviän 20% myynnissä ja haluan osinkoja niin pitäisi "tasapainottaa" salkkua jollain ~4% tuotteella (aristokraatti) jotta kokonaisosinko ei kärsi. Ennestään on jo WBA, T, JNJ, IBM joissa osinko olisi osapuilleen 'oikealla tasolla'. MMM:ää ollut ja myyty ~samoilla hinnoilla kun se nyt on, siinä on 'kiva osinko' ja eniten myöskin riskilisää noihin muihin verrattuna eli se olisi sitten varmaan se uusi kohde vapautuvalle rahalla niin on vähän jotain mitä jännittää...

Mahtava sijoitusstrategia eikö olekin :). Myydäkö joku 1/3-1/2 siivu pois ja MMM tilalle vaiko eikö myydä... Jos ei tarttisi veroja miettiä niin myisin. Tietysti sijoituslainaakin voisi kuitata eli olisi mahdollista olla ostamatta mitään tilalle.
En kyllä ainakaan MMM:ää ostaisi ennen kuin tuo lakijupakka on ohi. Tietty siinä vaiheessa hintakin saattaa pompata ylöspäin, että jos tosiaan vähän riskillä haluaa ostaa :) JNJ:n vastaava tapaus ei taida hirveän hyvää luvata tuon käräjöinnin osalta.

Mutta joo, nuo nousseet osakkeet on kyllä ongelma, varsinkin jos osingonmaksu alkaa hyytyä hintaan nähden. Verottaja puraisee ikävästi välissä vaihdon yhteydessä.

En kyllä ainakaan MMM:ää ostaisi ennen kuin tuo lakijupakka on ohi. Tietty siinä vaiheessa hintakin saattaa pompata ylöspäin, että jos tosiaan vähän riskillä haluaa ostaa :) JNJ:n vastaava tapaus ei taida hirveän hyvää luvata tuon käräjöinnin osalta.
Mä en osaa nähdä mitään yhteistä JNJ:n roundupin ja MMM:n kuulosuojainten kanssa, oletan että näitä keissejä tarkoitat? Sehän tuossa on että nyt voisi saada sijoitukselle tuottoa (riskilisällä toki), hintaan nyt jotenkin on tuo tappio leivottu mutta paha sanoa jos sieltä tulee lunta tupaan niin millainen ja kuinka pitkäkestoinen vaikutus tuolla on, jos saan ton 5% osinkoa tulevat 10v niin ei pikku kuoppa kurssissa haittaa, tietysti voisihan sitä myöskin aina halvemalla ostaa mielummin...

Mä en osaa nähdä mitään yhteistä JNJ:n roundupin ja MMM:n kuulosuojainten kanssa, oletan että näitä keissejä tarkoitat? Sehän tuossa on että nyt voisi saada sijoitukselle tuottoa, hintaan nyt jotenkin on tuo tappio leivottu mutta paha sanoa jos sieltä tulee lunta tupaan niin millainen ja kuinka pitkäkestoinen vaikutus tuolla on, jos saan ton 5% osinkoa tulevat 10v niin ei pikku kuoppa kurssissa haittaa...
Tämä oli joku JNJ:n talkkituotteisiin liittyvä tuore tapaus, samaa taktiikkaa yrittävät siis käyttää korvauksien välttelyssä, mutta JNJ ainakin huonolla menestyksellä viimeisten uutisten mukaan. Tässä varmaan asian ydin:

"In addition to J&J, four other firms have pursued subsidiary bankruptcies aimed at halting dangerous-product lawsuits. Three of the firms executed Texas two-steps, with the help of Gordon and Jones Day: global construction giant Saint-Gobain and manufacturers Georgia-Pacific and Trane Technologies. (The strategy gets its name from the Texas law used to divide the company being sued into two, creating the subsidiary that absorbs liability.) 3M Co executed a similar bankruptcy maneuver to seek refuge from about 290,000 claims over allegedly defective military earplugs."

Jonkinmoinen riski sinne tosiaan on leivottu MMM:n hintaan sisään, mutta lopullinen lasku voi vielä yllättää, kun vaatimukset on ainakin ihan hervottomat.

Edit: Mutta meikäläisen riskien välttelyjä ei välttämättä kannata peesailla esim. Fortumia ei olisi näköjään kannattanut myydä :)

Viimeksi muokattu:
Meneekö noissa nordnetin ETF rahasto kuukausisäästöllä myös se hinnaston mukainen palkkio per osto (millä tasolla sitten sattuukin olemaan) sekä myös se 2,5€/kk?
Ei vaan pelkkä 2,5 €/kk.
Tuo on hyvä huomioida. Eli ei oo tuolla kuukausisäästöllä mikään iso maksu tuo 2,5€/kk. Mä joskus oon tehnyt niin että teen kk-sopparin ja pidän sitä päällä pari kk ja sit pois. Eli melkein yhtä joustava kuin ostaisi noita suoraan, mutta kk-säästösopparilla edullisempi.

Ottakaa huomioon kun noita vuosia/kymmeniä kerrytetään, niin nordnet ottaa myydessä omansa pois. 15€ kerta kulu on pieni, mutta prosenteille kun menee niin markkinoiden kalleimpia! Esim. kvartaaleittain ostelee etf:fiä Mandatumin kautta tulee huomattavasti halvemmaksi pitkällä aikajänteellä (20v). Ja yli 50k€ omaisuudella kulut tippuu edelleen.

Ottakaa huomioon kun noita vuosia/kymmeniä kerrytetään, niin nordnet ottaa myydessä omansa pois. 15€ kerta kulu on pieni, mutta prosenteille kun menee niin markkinoiden kalleimpia! Esim. kvartaaleittain ostelee etf:fiä Mandatumin kautta tulee huomattavasti halvemmaksi pitkällä aikajänteellä (20v). Ja yli 50k€ omaisuudella kulut tippuu edelleen.
Mandatumilla XETRA välityspalkkio on 12€ tai 50 k€ salkulla 8€. Nordnetin 2,5€ kuukausimaksulla saa ostaa 1-4 eri ETF:ää.

Ei kai noita kuukausisäästön lappuja kuulu veivata edes takaisin, eli en nyt kauheasti murehtisi jos Nordnetille joutuu lopussa maksamaan 15€ per laji myynnistä.

Olikos jotain hyvää rahastoa suositella Nordnetistä kun Ruotsin Indexfond ESG on ollut pitemmän aikaa hiukan tahmea. 5v lapsilisiä pitkällä tähtäimellä sinne ja pientä omaakin säästöä niin jokin vähä-kuluinen kelpais.

Esim Indeksirahasto USA ESG, Maailma ESG tms, tai Handelsbanken EUR, USA indeksi. Kulut pieniä kaikissa tuon tyyppisissä, mutta hurjat erot jos katsoo MAX tuottoa, onko rahaston ikä vaan tuossa ettei kaikki kerenneet kasvaa?
Tänään on Ruotsin rahastoissa ollut mukavaa nostetta.

Handelsbankenin USA on ollut ihan vakaanoloinen rahasto, sillä ei varmaan ainakaan eniten menis metsään. Joku Maailma-rahasto on varmaan yleensä ihan järkevä myös. Eli ihan oikeilla jäljillä olet mielestäni.

Tänään on Ruotsin rahastoissa ollut mukavaa nostetta.

Handelsbankenin USA on ollut ihan vakaanoloinen rahasto, sillä ei varmaan ainakaan eniten menis metsään. Joku Maailma-rahasto on varmaan yleensä ihan järkevä myös. Eli ihan oikeilla jäljillä olet mielestäni.

Joo noita kattelin, USA vois olla hyvä, nyt ainakin dollari vahvana ja kovaa energia yms. pöhinää. Ellei sitten ala Taiwanin takia Kiinan kanssa jokin kauppanokittelu.

Tässä tän hetkinen tilanne, rahastoon menee 200e/kk ja etf ollu vasta 2kk ja siihen laittanut 250e/kk. miten kannattaisi jatkaa? Jatkanko rahastoa vai vaihdanko sen etf ja laitan lisää niitä? Summa olisi vielä hetken 500e/kk mutta parin kk päästä nousisi 700e/kk

Liitteet

• op.jpg
    op.jpg
    121,4 KB · Luettu: 438
Tässä tän hetkinen tilanne, rahastoon menee 200e/kk ja etf ollu vasta 2kk ja siihen laittanut 250e/kk. miten kannattaisi jatkaa? Jatkanko rahastoa vai vaihdanko sen etf ja laitan lisää niitä? Summa olisi vielä hetken 500e/kk mutta parin kk päästä nousisi 700e/kk

Toi rahasto on kohtuu kallis hallinnointikuluiltaan.. Merkintä 1% ja hallinnointi 1,8%/v. Joku halvempi ETF tilalle?

• Tykkää
Reactions: hmb
Inderesin palstalla joku totesi, että OP aikoo tulevaisuudessa lopettaa kaikkien REIT-osakkeiden välittämisen USA:n ja Kanadan markkinoille. Eikä ollut annettu mitään perusteluita tälle päätökselle. Aika heikkoa jos noin päättävät tehdä. Musta REITit ovat todella näppärä tapa laajentaa salkkuaan kiinteistöpuolelle. En ole OP:n asiakas, mutta silti.

Onko kellään muulla nordnetin kuukausisäästösopimus kadonnut yhtäkkiä? Mulla on vuoden päivät ETF:t rullannut automaattisesti ja aina satunnaisesti käyn painotuksia muuttamassa. Nyt kun kirjauduin sisään, niin säästösopimus oli kadonnut kokonaan. Viime kuussa (ja sitä aiemmin) ostot on rullannut kuten on pitänytkin. Myös 2,5e palvelumaksu on lähtenyt 30.1.23. Mystistä.

Onko kellään muulla nordnetin kuukausisäästösopimus kadonnut yhtäkkiä? Mulla on vuoden päivät ETF:t rullannut automaattisesti ja aina satunnaisesti käyn painotuksia muuttamassa. Nyt kun kirjauduin sisään, niin säästösopimus oli kadonnut kokonaan. Viime kuussa (ja sitä aiemmin) ostot on rullannut kuten on pitänytkin. Myös 2,5e palvelumaksu on lähtenyt 30.1.23. Mystistä.
Musta tuntuu että välillä syystä tai toisesta se ei siellä näy mutta aina on rahat lähteneet.

Inderesin palstalla joku totesi, että OP aikoo tulevaisuudessa lopettaa kaikkien REIT-osakkeiden välittämisen USA:n ja Kanadan markkinoille. Eikä ollut annettu mitään perusteluita tälle päätökselle. Aika heikkoa jos noin päättävät tehdä. Musta REITit ovat todella näppärä tapa laajentaa salkkuaan kiinteistöpuolelle. En ole OP:n asiakas, mutta silti.
En tiedä REIT-asiasta, mutta OP:lla myös hinnastot muuttuvat miten sattuu. Itse arvostan ennustettavuutta, joten OP on jo kauan sitten karsiutunut pois.

Musta tuntuu että välillä syystä tai toisesta se ei siellä näy mutta aina on rahat lähteneet.

Aijaa, itse en ole aiemmin huomannut. Uskaltaakohan sitten jättää noin. Jos jätän niin ostoja ei kuitenkaan mene ja jos teen uuden säästösopparin niin sitten menee ihan varmasti tuplana :D

Miten jos tälläinen täysi noviisi haluaa sotkea kätensä sijoittamisen jännään maailmaan, niin meneekö pahasti metsään mikäli aloittaa laittamalla 100-300€/kk nordnet one rohkeaan?

Miten jos tälläinen täysi noviisi haluaa sotkea kätensä sijoittamisen jännään maailmaan, niin meneekö pahasti metsään mikäli aloittaa laittamalla 100-300€/kk nordnet one rohkeaan?

Tuo on se, josta kannattanee lähteä liikkeelle.

Tuosta en tiedä mutta sivuilla ja aplikaatiossa on ollut pahoja ongelmia. Vieläkin näyttää esim. osinkosivulla viime vuoden osingot väärin (viimeksi puuttus ainakin USD osingot). En tiedä kuinka vaikeeta ja kallista olisi siirtää osakkeet muuaalle, OST:tä en omista. Vähän mennyt luottamus Nordnetiin. Enkä tiedä onko muut yhtään parempia eli ojasta allikkoon?

Itsellä olisi sellainen tilanne, että tuli/tulee perittyä nyt jonkun verran rahaa + asunto.

Tilille jääneet rahat saa nyt käyttöön ja kun ei niin ole välttämättä sille käyttöä niin ajattelin sen laittaa johonkin järkevään. Nordnetissä on itsellä jonkun verran rahaa nyt tanska ja suomi-rahastoissa mutta nyt kun olisi tälläinen 5000€ ylimääräistä, niin mihin se kannattaa laittaa nyt? ETF vai joku muu.

Sitten toinen asia, jossain kohtaa aika piankin tulee ajankohtaiseksi myydä peritty asunto. Näillä näkymin siitä voisi saada ~70000 itselle, niin mielipiteitä, kannattaako siitä isolla osalla lyhentää omaa asuntolainaa vai mitä?

Nordnetissä on itsellä jonkun verran rahaa nyt tanska ja suomi-rahastoissa mutta nyt kun olisi tälläinen 5000€ ylimääräistä, niin mihin se kannattaa laittaa nyt? ETF vai joku muu.

Osakemarkkinoilla ei ole luvassa hyviä tuottoja vähään aikaan. Laita kaikki Bitcoiniin ja kiitä minua kahden-kolmen vuoden päästä.

Sitten toinen asia, jossain kohtaa aika piankin tulee ajankohtaiseksi myydä peritty asunto. Näillä näkymin siitä voisi saada ~70000 itselle, niin mielipiteitä, kannattaako siitä isolla osalla lyhentää omaa asuntolainaa vai mitä?
Tuohon nyt tuskin on yksiselitteistä vastausta. Riippunee ihan omasta rahatilanteestasi ja millaista riskiä olet rahojesi kanssa sietämään.

Jos esimerkiksi rahasi on tiukilla arjessa, lyhennä asuntolainaa tuolla summalla ja pienennä asuntolainan kuukausierää. Saat näin sijoitettua itseesi ja päivittäiseen arkeen.

Jos taas rahat riittää hyvin. Sijoita vaikka useassa erässä johonkin indeksiin ja unohda ne sinne. Käyt sitten eläkkeellä humputtelemassa ne rahat jossain.

Sanoisin, että Bitcoin-jutustelu sopii parhaiten omaan ketjuunsa:

Mä olen jo pari vuotta sijoittanut ylimääräiset rahat laadukkaisiin suomalaisiin, hyvin osinkoa maksaviin yhtiöihin ja ostanut ne ost:lle ja tällä hetkellä ost koostuu 6 yrityksestä. Tämän lisäksi sitten olen aina pari kertaa vuodessa uudelle sijoittanut saadut osingot. Tässä aamulla sitten mietin, että onko mun järkevä tunkea rahaa enää ost:lle kun en kuitenkaan käy sillä sillein siellä kauppaa / treidaa vaan olisiko parempi vain ostaa jotainkin etf:iä joka uudelleen sijoittaa osingot kanssa? Tuollainen uudelleen sijoittava etf kun saa ne osingot myös verottomana ja samalla pystyisi hajauttamaan paremmin.

Mitä mielipiteitä teillä on ost ja äskeisen kaltaisesta tilanteesta..? Nordnetissä myös ETF kuukausisäätö, joka salkun runko.

Mä olen jo pari vuotta sijoittanut ylimääräiset rahat laadukkaisiin suomalaisiin, hyvin osinkoa maksaviin yhtiöihin ja ostanut ne ost:lle ja tällä hetkellä ost koostuu 6 yrityksestä. Tämän lisäksi sitten olen aina pari kertaa vuodessa uudelle sijoittanut saadut osingot. Tässä aamulla sitten mietin, että onko mun järkevä tunkea rahaa enää ost:lle kun en kuitenkaan käy sillä sillein siellä kauppaa / treidaa vaan olisiko parempi vain ostaa jotainkin etf:iä joka uudelleen sijoittaa osingot kanssa? Tuollainen uudelleen sijoittava etf kun saa ne osingot myös verottomana ja samalla pystyisi hajauttamaan paremmin.

Mitä mielipiteitä teillä on ost ja äskeisen kaltaisesta tilanteesta..? Nordnetissä myös ETF kuukausisäätö, joka salkun runko.
Vaihdoin itse vakuutuskuoren, eli vastaava kuin ost, sijoitukset erillistä osakkeista matalakuluisiin etf. Hajautus luokkaa 50% jenkit, 20% eurooppa, 20%aasia ja loput jotain emerging markets. Itselläni ei ole aikaa lukea yksittäisten yhtiöiden tilinpäätöksiä tai muutenkaan seurata yksittäisiä osakkeita, tämä oli tärkein syy vaihtaa iso osa sijoituksista etf kantaan. Sijoitushorisonttia on itsellä vielä vuosikymmeniä.

OST on ihan hyvä juurikin tuossa käytössä kuin se sulla on.

OSTia vastaava rahasto/ETF on sitten Suomessa oleva ja Suomeen sijoittava tai joku vastaava jossa on oikeasti lähdeveroton osinko. Näitä ei juuri ole, Ruotsista varmaan löytyy joku Ruotsiin sijoittava.

Toisin sanoen rahastot ja ETF:t eivät saa osinkoja verottomasti kuin aniharvoin yleensä niistä joutuu lähdeveron (~15%) maksamaan osakkeen kotivaltioon.

OST on ihan hyvä juurikin tuossa käytössä kuin se sulla on.

OSTia vastaava rahasto/ETF on sitten Suomessa oleva ja Suomeen sijoittava tai joku vastaava jossa on oikeasti lähdeveroton osinko. Näitä ei juuri ole, Ruotsista varmaan löytyy joku Ruotsiin sijoittava.

Toisin sanoen rahastot ja ETF:t eivät saa osinkoja verottomasti kuin aniharvoin yleensä niistä joutuu lähdeveron (~15%) maksamaan osakkeen kotivaltioon.
Eikös ihan perus ETF:t saa osingot verovapaasti kuten vaikka iShares Core MSCI World UCITS ETF USD (Acc) (EUNL) vai olenko ymmärtänyt jotenkin väärin, jonka takia yleensä just parempi hankkia noita ETF:iä, jotka uudelleen sijoittaa osinngot sen sijaan että ostaisi sellaisia, jotka maksaa ne ulos?

Eikös ihan perus ETF:t saa osingot verovapaasti kuten vaikka iShares Core MSCI World UCITS ETF USD (Acc) (EUNL) vai olenko ymmärtänyt jotenkin väärin, jonka takia yleensä just parempi hankkia noita ETF:iä, jotka uudelleen sijoittaa osinngot sen sijaan että ostaisi sellaisia, jotka maksaa ne ulos?
uudelleensijoittava sekä ulosjakava ETF molemmat maksaa 15% lähdeveron. Ero tulee tuosta 30% suomen pääomatuloverosta jonka ulosjakava maksaa ja uudelleensijoittava pääsee sijoittamaan ilman verovaikutusta

Veroero on 15% koska se lähdevero menee ”lähes poikkeuksetta”. Tietysti jos ETF ensin maksaa lähdeveron ja sitten jakaa vielä ulos niin sinä et saa tuota lähdeveroa hyvitettyä niin tällöin maksat vielä päälle 30%.

OST:lle kun ostaa osinkoa maksavia (ei lähdeverollisia) osakkeita niin et maksa ETF vuosikulua etkä osingoista mitään veroja.

Saatoin kysyä tätä joskus aiemminkin, mutta en muista nähneeni vastausta tai ratkaisua. Kaipaisin käppyrän Nordnetista, jossa näkyisi päivä (tai edes kuukausi)-tasolla salkun euromääräinen arvo, sisältäen talletukset ja osingot jne. Nyt löydän käppyrät vain arvonmuutoksesta.

Ymmärrän myös, että tämä ei välttämättä ole kauhean monelle kiinnostava, mutta haluaisin nähdä miten euromääräinen arvo talletuksineen on vuosien saatossa heilunut.

Saatoin kysyä tätä joskus aiemminkin, mutta en muista nähneeni vastausta tai ratkaisua. Kaipaisin käppyrän Nordnetista, jossa näkyisi päivä (tai edes kuukausi)-tasolla salkun euromääräinen arvo, sisältäen talletukset ja osingot jne. Nyt löydän käppyrät vain arvonmuutoksesta.

Ymmärrän myös, että tämä ei välttämättä ole kauhean monelle kiinnostava, mutta haluaisin nähdä miten euromääräinen arvo talletuksineen on vuosien saatossa heilunut.
Eipä taida löytyä Nordnetistä, eQ-onlinessa pystyi aikoinaan katsomaan salkun arvon päivämäärän mukaan mutta tämä toiminto poistui palvelusta reilu vuosi sen jälkeen kuin Nordnet osti eQ:n.

Oon aikaisemminkin asiasta keskustellut, mutta nyt on asiat varmistunut niin pakko vielä kysyä mielipidettä miten olisi järkevintä asia hoitaa kun itseltäni saattaa kokemattomana mennä jotain ohi. Omistan 85.5m2 rivitalo kolmion osakkeen jonka ostin vuonna 2016 hintaan 125000€. Remontteja siihen on tehty aikalailla tarkkaan 20000€ edestä asuessani ja niistä on lainaa 9500€ on vielä jäljellä. Asunnon velaton hinta arvioitiin nyt 135000€. Muutin itse eri kaupunkiin opiskelemaan ja laitoin asunnon vuokralle 750€ hintaan ja maaliskuussa siihen muuttaa vuokralainen. Kysymykseni liittyy siihen kun vanhempani aikovat nyt ostaa asunnosta 65000€ osuuden pois huhtikuussa sen takia ettei minun tarvitsisi painia korkokulujen yms. kanssa kun vuokra ei riitä niitä kattamaan ja heillä on tarkoitus, että jos toinen kuolee tai vuosien päästä kun ei jaksa enää omakotitalosta huolehtia muuttaisivat siihen.

Kysymykseni siis kuuluu miten tuo olisi järkevin hoitaa? Alunperin mietittiin hallintaoikeuden jättämistä minulle jolloin olisi myyntihinnassa hyvittänyt sen ja heidän ei olisi tarvinnut täytellä mitään veroilmoituksia tmv. vaan olisin hoitanut kaikki ne asiat. Tässä kuitenkin on se hankaluus ettei sitä tarkkaa aikaa kauanko hallinta tulee minulla olemaan voi mitenkään tietää ja suunnitelmana myös olisi, että vanhempani ostaisivat pikkuhiljaa enemmän ja enemmän asunnosta pois.

Onko siis järkevin kuitenkin se, että ostavat nyt tuolla 65000€ summalla noin 48% osakkeista ja vuokra jaetaan tasan samoin kuin menot? Voikohan tuon hoitaa kuitenkin niin, että vuokralainen maksaa minulle koko 750€ ja miinustan siitä puolet vastikkeesta 131.25€ ja oman osuuteni ja siirrän heille 243,75€ kuukaudessa josta täytän luultavasti heidän veroilmoituksena, koska he eivät sitä jaksa tehdä samoin kuin omani. Vinkkejä?

Omistan 85.5m2 rivitalo kolmion osakkeen jonka ostin vuonna 2016 hintaan 125000€. Remontteja siihen on tehty aikalailla tarkkaan 20000€ edestä asuessani ja niistä on lainaa 9500€ on vielä jäljellä. Asunnon velaton hinta arvioitiin nyt 135000€. Muutin itse eri kaupunkiin opiskelemaan ja laitoin asunnon vuokralle 750€ hintaan ja maaliskuussa siihen muuttaa vuokralainen. Kysymykseni liittyy siihen kun vanhempani aikovat nyt ostaa asunnosta 65000€ osuuden pois huhtikuussa sen takia ettei minun tarvitsisi painia korkokulujen yms. kanssa kun vuokra ei riitä niitä kattamaan

Onko sulla jokin todella korkeakorkoinen laina? Eikö tuolla vuokralla jo korot kata hyvinkin, jos lainaa on jäljellä vaikka 100 000 €, kun vuokrasta jää verojen jälkeen yli 500 € käteen? 4 % kokonaiskorolla korkomenoja olisi noin 330 €/kk, joten saat maksettua isonnosan vastikkeestakin. Tietenkin itse lainan lyhennys rasittaa sitten tuon päälle, mutta kun painotit tuota korkomenoa. Jos on huono lainasopimus, niin yksi vaihtoehto voisi olla kilpailuttaa se.

Sori vähän turhasta kysymyksestä ja varsinkin siitä etten sen lisäksi osaa vastata kysymyksiisi. Heräsi vaan mielenkiinto.

Onko sulla jokin todella korkeakorkoinen laina? Eikö tuolla vuokralla jo korot kata hyvinkin, jos lainaa on jäljellä vaikka 100 000 €, kun vuokrasta jää verojen jälkeen yli 500 € käteen? 4 % kokonaiskorolla korkomenoja olisi noin 330 €/kk, joten saat maksettua isonnosan vastikkeestakin. Tietenkin itse lainan lyhennys rasittaa sitten tuon päälle, mutta kun painotit tuota korkomenoa. Jos on huono lainasopimus, niin yksi vaihtoehto voisi olla kilpailuttaa se.

Sori vähän turhasta kysymyksestä ja varsinkin siitä etten sen lisäksi osaa vastata kysymyksiisi. Heräsi vaan mielenkiinto.

Saan 750€ vuokraa josta menee vastike 262.50€ ja Vesi 19€ = 468,50€. Velkaa mulla on 85000€ josta menee korkoa tällä hetkellä koron ollessa 0.609% (sisältää 0.5% marginaali + 12kk euribor) joten lyhennys on 417.35€ ja tuohon päälle tulee vielä rahoitusvastike jolloin menee hitusen ylitse. Koron tarkistus on huhtikuussa jolloin tuo 0.609% nousee ihan eri lukemiin. En tiedä millä sait nuo 330€ lukemat.

En tiedä millä sait nuo 330€ lukemat.

100 000 € lainaa, 4 % kokonaiskorko.

Ja sulla ei todellakaan mene korkoa 417 €/kk 0,609 % korolla. Puhut nyt ilmeisesti sekä koroista että lyhennyksistä. Toi sun pyytämä vuokra on asunnon hinnan huomioon ottaen todella korkea ja jos sillä ei kattaisi juoksevia kuluja, niin eihän tässä maassa olisi yhtäkään asuntosijoittajaa.

100 000 € lainaa, 4 % kokonaiskorko.

Ja sulla ei todellakaan mene korkoa 417 €/kk 0,609 % korolla. Puhut nyt ilmeisesti sekä koroista että lyhennyksistä. Toi sun pyytämä vuokra on asunnon hinnan huomioon ottaen todella korkea ja jos sillä ei kattaisi juoksevia kuluja, niin eihän tässä maassa olisi yhtäkään asuntosijoittajaa.

Joo siis korjasin tohon kun puuttui toi yksi sana, mutta tosiaan korko + lyhennys on tuolla 0.609% toi 417€. Vastaavasta asunnosta naapuri maksaa 1000€kk vuokraa. Kyllähän tolla ilman lainaa menot kattaisi, mutta lainojen kanssa tulee takkiin joka kuukausi ja koron nousun jälkeen vielä enemmän. Koron määrä on nyt 40.33€ kk. Jos toi 750€ olisi korkea vuokra ei asuntosijoittaminen kovinkaan tuottoisaa olisi.

Statistiikka

Viestiketjuista
305 339
Jäsenet
82 656
Uusin jäsen
valleyg

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom