Itse en koita leikkiä ennustajaa sen osalta, poksahtaako kupla vai jatkaako markkinat nykyisellä radallaan pitempään.mistä tiedät koska tämä puhkeaa? Jokaista suurta teknistä innovaatiota, oli se sitten rautatiet, kanavateknologia, internet, tai mikä tahansa on seurannut ylisuuret odotukset voitoista, ylisuuri määrä toimijoita markkinoilla sekä ylisuuret odotukset muutosten nopeudesta.
Tämä on tyypillinen kupla-ajan puheenvuoro. Vanhat opit eivät päde, nyt eletään uutta aikaa. Tästä on jopa kirjoitettu kirja nimeltä This time is different. Mun mielestäni kannattaa olla varovainen, jos ei todella ole AI- alan osaaja.
Toisaalta jos olisin sijoituksissa liikkeellä vahvasti velkapainotteisesti, saattaisin kyllä vahvasti miettiä uusiksi tilannetta tämän osalta. Riskit alkaisivat kuitenkin käymään liian isoiksi, varsinkin jos olisi kovin suurta painoa AI/teknojättien puolella.
Toki jokainen toimii tässä omalla tavallaan ja itse olen aika varovainen ja turvallisuushakuinen, etten todellakaan ole siellä suurimman riskin alueella. Toki jos kupla puhkeaisi, kyllä se näkyisi pakostakin minullekin, kun siitä tulisi pakostakin vaikutuksia muuallekin.
Vaikka historialliset tapahtumat eivät olekaan varma ennuste siitä, mitä tulevaisuudessa tapahtuu, niin taustalla olevat käyttäytymismallit vaikuttavat kuitenkin samalla tavalla nykyään kuin ennenkin. Ellei sitten järjestelmää olisi muokattu riittävästi niin, että järjestelmän rajoitteet hillitsisivät vaikutuksia.